Kellojen kääntelyn typeryys: kansalaisaloite kesäajasta luopumiseksi

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 526
Jos haluaa vapaa-ajalle mahdollisimman paljon valoa niin eikös se aika kannattaisi sitten säätää niin että herättäisiin keskiyöllä ja tehtäisiin töitä pimeän aikaan. Sitten olisi aikaa harrastella valoisan aikaan. Minusta tommonen yhdestä tunnista tappeleminen on aivan joutavaa. Ihan yksi lysti kumpaan se lukitaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 615
Jos haluaa vapaa-ajalle mahdollisimman paljon valoa niin eikös se aika kannattaisi sitten säätää niin että herättäisiin keskiyöllä ja tehtäisiin töitä pimeän aikaan. Sitten olisi aikaa harrastella valoisan aikaan.
No periaatteessa näin, mutta puolet vuodesta valoisan ajan pituus on kuitenkin sen 12 tuntia, että ehkä tuollaiselle ei tarvetta ole noin äärimmäisessä muodossa. Keskitalvella tietysti suht iso siirto mahdollistaisi iltapäiville valoisaa, kun valoisa aika menee "hukkaan" työpäivän aikana. On tietysti ymmärrettävää, että ulkotöitä tekevät saattavat kuitenkin arvostaa talvellakin valoisaa aikaa työpäivän aikana eli ratkaisun pitäisi olla suhteellisen kaikkia tyydyttävä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 723
Jos haluaa vapaa-ajalle mahdollisimman paljon valoa niin eikös se aika kannattaisi sitten säätää niin että herättäisiin keskiyöllä ja tehtäisiin töitä pimeän aikaan. Sitten olisi aikaa harrastella valoisan aikaan. Minusta tommonen yhdestä tunnista tappeleminen on aivan joutavaa. Ihan yksi lysti kumpaan se lukitaan.
Eikös sinulle jo tähän vastattu, että se ei ole mahdollista, koska yhteiskunnan perusrakenteet toimivat pääsääntöisesti sillä 8-16 syklillä, oli aurinko nyt sitten missä asennossa tahansa.

Yksinasuva työtön voi elellä vapaammin, mutta se on vähän eri asia.

Oli puhe siis kellon siirron aiheuttamista terveysvaikutuksista. Totesin, että ihmiset tekee kaikenlaista unirytmiään haittaavaa, joissa vaikutus kaiken järjen mukaan on suurempi, kuin totuttelu tunnilla muuttuneeseen kellonaikaan kahdesti vuodessa. Matkustelusta eri aikavyöhykkeille puhumattakaan.
Niin, osa ihmisistä tekee satunnaisesti vaikka mitä tyhmää, mutta ei sitä kannata yleistää kaikkiin ja tehdä siltä pohjalta koko yhteiskuntaa koskevia ratkaisuja.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 012
Jos haluaa vapaa-ajalle mahdollisimman paljon valoa niin eikös se aika kannattaisi sitten säätää niin että herättäisiin keskiyöllä ja tehtäisiin töitä pimeän aikaan. Sitten olisi aikaa harrastella valoisan aikaan. Minusta tommonen yhdestä tunnista tappeleminen on aivan joutavaa. Ihan yksi lysti kumpaan se lukitaan.
Otitko huomioon että pienet lapset ovat hereillä ja harrastavat sekä ulkoilevat yli 50% päivän hereilläoloajastaan juuri silloin työajalla. Siis työssä käyvien vanhempien.

Ja ennen kuin joku kerkiää sanoa niin. Kyllä, ne kasvaa siitä tarha-ajasta sekä vielä peruskoulusta jolloin ulkona ollaan yli mutta niitä syntyy toivottavasti koko ajan lisää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 526
Eikös sinulle jo tähän vastattu, että se ei ole mahdollista, koska yhteiskunnan perusrakenteet toimivat pääsääntöisesti sillä 8-16 syklillä, oli aurinko nyt sitten missä asennossa tahansa.

Yksinasuva työtön voi elellä vapaammin, mutta se on vähän eri asia.
Yksinasuvalle työttämällehän sillä kellon näyttämällä lukemalla ei ole tasan yhtään mitään merkitystä. Silloin voi nousta milloin tykkää ja käydä kaupassa kun siltä tuntuu. Siitähän tässä oli kyse että mihin tuo "yhteiskunnan perussykli" pitäisi asettaa että saisit sen haluamasi valoisan ajan. Ehdotin että mitä jos herättäisiin kun on vielä pimeää, jolloin riittäisi valoa vielä töiden jälkeenkin. Jos kerta mielikuvitus yhteiskunnassa ei riitä kuin siihen yhden tunnin verran siirtämiseen niin kai se sitten tarkoittaisi kesäaikaa. Minulle henkilökohtaisesti on ihan yksi lysti mikä se valon määrä ulkona on siinä vaiheessa kun nousen sängystä, käyn pesulla ja istahdan koneelle tekemään töitä. Pimennysverhot minulla on ikkunassa joka tapauksessa. Aurinkoa näen sitten jos/kun menen käymään ulkona.

edit: Itse olen vain sitä mieltä, että mikäli järjestelmää lähdetään korjaamaan, niin kannattaisi samalla korjata isosti. Vaikka toki sitten siinä vaiheessa jos muutosvastarinta kohoaa täysin mahdottomaksi, niin sitten pienikin korjaus on parempi kuin ei mitään. Tämä kellonaika ja kalenteri on semmoinen viritys että olisi hienoa jos saataisiin käyttöön desimaaliaika ja yhteinen maailmanaika jolloin olisi helppoa sopia yhteydenottoja ilman että kaikkien tarvitsee laskeskella erotusta siihen paikalliseen aikaan. Nykyiseen aikavyöhykkeiden laskeskelemiseen verrattuna ei pitäisi olla juurikaan sen monimutkaisempaa opetella että sydneyssä toimistotyöläiset istuu konttorilla klo 4-7.30 ja suomessa 7.30-01 (jos siis laitettaisiin esim. nykyinen päivämääräraja nollakohdaksi). Suurimmalle osalle ihmisistä tuo on toki ihan scifiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2018
Viestejä
385
Ihan sama, tunti sinne tänne , ...talvella on pimeää ja kylmää ..ja kesä kääntyy syksyyn juhannukselta;)
 
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Taijan ruveta kapinaan ja pitää oman aikani. Siinähän kääntelevät kelloja saatana. Otan kohta markankin takasin perkele. Jännä ettei tässä asiassa ympäristön suojelu kiinnosta ketään. Kyllä perse kadulla istutaan muuten.
 

juupeliskuupelis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.08.2020
Viestejä
598
Eikö toi tunnin siirtäminen edes takaisin ole vähän kuin housuihin kuseminen? Helpottaa toki hetkeksi. Ei kai siinä mene kuin viikko, niin on taas pimeetä samoihin aikoihin.

Pääasia että saa veivata, kun ei ole muutakaan tekemistä.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 447
Täällä puhutaan paljon siitä että tarvitaan valoa nimenomaan iltaan eli ns. kesäaika olisi se optimaali. Kun ihmiset kuulemma harrastaa ja näkee tehdä ulkona enemmän.
Mitenkäs ne ihmiset jotka ei tee iltapäivällä ja illalla mitään ulkona? Veikkaisin että aika merkittävä osa ihmisistä kuuluu tähänkin sakkiin, kuten myös allekirjoittanut.
Aika itsekästä ja lapsellista mutua kirjoitella niin että suurin kansanosa harrastaisi jotain iltapäivällä/illalla ulkona töiden jälkeen ja että kansantahto olisi pysyvä kesäaika.
Minä ja puolisoni viihdytään ihan hyvin sisätiloissa vuodenajasta riippumatta.

Itselleni ns. talviaika sopisi paremmin. Miksi? No siksi että syksyllä ja keväällä noin kuukauden ajan olisi vähän valoisampaa, niin helpompi herätä ja ois valoisaa ajella töihin aamulla. Kun 6:20 lähtee auton rattiin niin ns. talviaika helpottaisi kivasti, varsinkaan kun mitään valaistusta ei täällä maanteillä ole.
Ja helpottaa heräämistä. Kesällä ei oikeastaan ole mitään ongelmaa herätä ja lähteä töihin, mutta talvella taas ihan puolivaloilla on pakko lähteä liikenteeseen.

En myöskään ole yleistämässä että suurin osa kansalaisista herää tuohon aikaan ja ajelee töihin kuin minä, koska se olisi fake news.
Kunhan kerroin oman näkemyksen.

Tuosta iltapäivän täydestä pimeydestäkään ei tarvitse kärsiä niin paljoa talvella kun yleensä sitä lunta on ainakin täällä Keski-Suomessa, eli helpottaa valoisuuden kannalta.

Summa summarum, kaikessaanhan tämä kellojen siirtelyn ei pitäisi vaikuttaa merkitävästi kenenkään elämään, mutta kaikkihan vain tuovat sen oman näkemyksensä esille.

Itse olen kyllä valmis siirtymään ihan kumpaan tahansa aikavyöhykkeeseen sen suurempia mutinoita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 713
Eikö toi tunnin siirtäminen edes takaisin ole vähän kuin housuihin kuseminen? Helpottaa toki hetkeksi. Ei kai siinä mene kuin viikko, niin on taas pimeetä samoihin aikoihin.

Pääasia että saa veivata, kun ei ole muutakaan tekemistä.
Tai siis ennemmin niin että joku muu kusee sun housuihin. Nyt kun siirrytään talviaikaan, niin otetaan heti alkuillasta tunti valoisaa aikaa pois, ja sitten muutaman viikon päästä on jo sulanut toinenkin mokoma.
 
Liittynyt
23.09.2020
Viestejä
287
Täällä puhutaan paljon siitä että tarvitaan valoa nimenomaan iltaan eli ns. kesäaika olisi se optimaali. Kun ihmiset kuulemma harrastaa ja näkee tehdä ulkona enemmän.
Mitenkäs ne ihmiset jotka ei tee iltapäivällä ja illalla mitään ulkona? Veikkaisin että aika merkittävä osa ihmisistä kuuluu tähänkin sakkiin, kuten myös allekirjoittanut.
Aika itsekästä ja lapsellista mutua kirjoitella niin että suurin kansanosa harrastaisi jotain iltapäivällä/illalla ulkona töiden jälkeen ja että kansantahto olisi pysyvä kesäaika.
Minä ja puolisoni viihdytään ihan hyvin sisätiloissa vuodenajasta riippumatta.
Työelämä määrää ihmisen päivärytmin. Aikaa harrasteluille ei valtaosalla ole, kuin illalla. Pimeys sitten pilaa tämänkin ja joutuu jatkamaan harrasteluita sisällä ruutua tuijottaen. Kansanterveyttä ajatellen valoisat illat on parempi ratkaisu.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 447
Tai siis ennemmin niin että joku muu kusee sun housuihin. Nyt kun siirrytään talviaikaan, niin otetaan heti alkuillasta tunti valoisaa aikaa pois, ja sitten muutaman viikon päästä on jo sulanut toinenkin mokoma.
Samaa voi sanoa kesäaikaan siirtymisessä.
Nyt kun siirrytään kesäaikaan, niin otetaan heti alku-aamusta tunti valoisaa aikaa pois, ja sitten muutaman viikon päästä on jo sulanut toinenkin mokoma.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 723
Mulla on ratkaisu. Ja tää on nii helppo että järki menee, kun miettii miksi ei ole näin tehty jo. Eli tässä se nyt tulee. Varokaa voi halkaista pään. Siirretään kelloa kerran puoli tuntia taaksepäin. Ja annetaan olla siinä.
Pää ei halkea ratkaisun nerokkuudesta, mutta se kyllä halkeaisi tuollaisen jälkeen joka ikinen kerta, kun pitäisi matkustaa jollekin toiselle aikavyöhykkeelle, tai asioida siellä olevan kanssa.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 447
Työelämä määrää ihmisen päivärytmin. Aikaa harrasteluille ei valtaosalla ole, kuin illalla. Pimeys sitten pilaa tämänkin ja joutuu jatkamaan harrasteluita sisällä ruutua tuijottaen. Kansanterveyttä ajatellen valoisat illat on parempi ratkaisu.
Faktoja tuolle että on kansanterveydelle parempi, kiitos.

Mutta kuten jo mainitsin, kaikki ei halua harrastaa iltaisin yhtään mitään töiden jälkeen illalla.
Kunnioitan toki mielipidettäsi.
 

juupeliskuupelis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.08.2020
Viestejä
598
Työelämä määrää ihmisen päivärytmin. Aikaa harrasteluille ei valtaosalla ole, kuin illalla. Pimeys sitten pilaa tämänkin ja joutuu jatkamaan harrasteluita sisällä ruutua tuijottaen. Kansanterveyttä ajatellen valoisat illat on parempi ratkaisu.
En minä kyllä ymmärrä miten pimeys pakottaa sisälle. Valot on keksitty. Selkärangatonta touhua jos ei pysty harrastamaan kun pimeys.

Minä fillaroin 12-vuotiaana iltaisin useamman kilometrin 20 asteen pakkasessa luistelemaan. Oli pimeetä, oli kylmää. Niin teki muutkin kaverini. Kasvattakaa pallit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 713
Samaa voi sanoa kesäaikaan siirtymisessä.
Nyt kun siirrytään kesäaikaan, niin otetaan heti alku-aamusta tunti valoisaa aikaa pois, ja sitten muutaman viikon päästä on jo sulanut toinenkin mokoma.
Sen alkusiirtymän eli tunnin osalta ihan totta, jos kuuluu sellaisiin ihmisiin jotka on ennen aamuseitsemää siitä valoisasta silloin nauttimassa. Kesäaikaan siirryttäessä se valoisa aikahan ei toki ole vähentymässä sen siirtymän jälkeen. ;)

Kehtaan väittää ihan ilman mitään linkkejä tutkimuksiin tms. että useampia on hyödyntämässä valoisaa aikaa tuossa kello 16-17 kieppeillä, kuin silloin 6-7 kieppeillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 704
Se on toki ihan totta, jos kuuluu sellaisiin ihmisiin jotka on ennen aamuseitsemää siitä valoisasta silloin nauttimassa.

Kehtaan väittää ihan ilman mitään linkkejä tutkimuksiin tms. että useampia on hyödyntämässä valoisaa aikaa tuossa kello 16-17 kieppeillä, kuin silloin 6-7 kieppeillä.
Aamuvirkut ihmiset onkin oma lajinsa. Itselle aivan sama kuinka pimeää aamulla on, kun heräämisen jälkeen olen perseeseen ammuttu karhu muutenkin, eikä siinä aurinko piristä yhtään. Mieluummin se valoisa aika myöhemmin, kun on hereillä...

Tätä pelleilyä on muuten kestänyt 40 vuotta. Miten sitä ennen pärjättiin maailmassa, vaikka ajat oli toki erilaisia.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 447
Se on toki ihan totta, jos kuuluu sellaisiin ihmisiin jotka on ennen aamuseitsemää siitä valoisasta silloin nauttimassa.

Kehtaan väittää ihan ilman mitään linkkejä tutkimuksiin tms. että useampia on hyödyntämässä valoisaa aikaa tuossa kello 16-17 kieppeillä, kuin silloin 6-7 kieppeillä.
Saatat olla oikeassa tuossa. Kehtaan itse väittää vain että työssäkäyvä introvertti osa kansasta eläisi paremmin pysyvän talviajan kanssa.
Varsinkin ne joiden työaika on 7:00-15:30.
Vastoin yleistä uskomusta, kaikkien työaika ei ole se 8:00-16:00.
 

juupeliskuupelis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.08.2020
Viestejä
598
Aamuvirkut ihmiset onkin oma lajinsa. Itselle aivan sama kuinka pimeää aamulla on, kun heräämisen jälkeen olen perseeseen ammuttu karhu muutenkin, eikä siinä aurinko piristä yhtään. Mieluummin se valoisa aika myöhemmin, kun on hereillä...

Tätä pelleilyä on muuten kestänyt 40 vuotta. Miten sitä ennen pärjättiin maailmassa, vaikka ajat oli toki erilaisia.
Ennen ihmisillä oli muitakin huolia kuin se että onko valoisaa että pystyy harrastamaan kuviokelluntaa takapihallaan. Ajat oli tosiaan erilaisia. :og:
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 447
Aamuvirkut ihmiset onkin oma lajinsa. Itselle aivan sama kuinka pimeää aamulla on, kun heräämisen jälkeen olen perseeseen ammuttu karhu muutenkin, eikä siinä aurinko piristä yhtään. Mieluummin se valoisa aika myöhemmin, kun on hereillä...

Tätä pelleilyä on muuten kestänyt 40 vuotta. Miten sitä ennen pärjättiin maailmassa, vaikka ajat oli toki erilaisia.
Itse en pidä itseäni mitenkään aamuvirkkuna ihmisenä muutenkaan, kesällä luonnollisen auringonvalon kautta tuo herääminen vain on jotenkin helpompaa.
Ja se että ei tarvitse lähteä ihan zombina auton rattiin ajelemaan. Minä siis monesti lampsin ulos talosta puoliksi unessa ja mars mars matkaan talvena.

Mutta pistää miettimään, kuinka sitä ennen pärjättiin ennen tätä hienoutta...

Itse olen sitä mieltä että nyt eletään aikalailla 24/7-yhteiskunnassa digitaaliaikana. Ei pitäisi olla enää tarvetta noille kellojen siirroille.
Kai sen lehmän voi lypsää silloin kuin haluaa.

Kai sitä ennen mentiin vain sen auringonnousun/laskun mukaan.
 

juupeliskuupelis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.08.2020
Viestejä
598
Ainahan sitä voi harrastaa vaikka pitsinnypläystä sisällä jos ulkona on pimeetä ja pelottavaa.
 
Liittynyt
23.09.2020
Viestejä
287
Faktoja tuolle että on kansanterveydelle parempi, kiitos.

Mutta kuten jo mainitsin, kaikki ei halua harrastaa iltaisin yhtään mitään töiden jälkeen illalla.
Kunnioitan toki mielipidettäsi.
Se terveys paranee sillä, kun ihmiset on ulkona, eikä jumita sisällä.

En minä kyllä ymmärrä miten pimeys pakottaa sisälle. Valot on keksitty. Selkärangatonta touhua jos ei pysty harrastamaan kun pimeys.

Minä fillaroin 12-vuotiaana iltaisin useamman kilometrin 20 asteen pakkasessa luistelemaan. Oli pimeetä, oli kylmää. Niin teki muutkin kaverini. Kasvattakaa pallit.
Ei se tekeminen ole sama otsalampun kanssa. Kyllä luonnonvalo on parasta.
 

juupeliskuupelis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.08.2020
Viestejä
598
Se terveys paranee sillä, kun ihmiset on ulkona, eikä jumita sisällä.



Ei se tekeminen ole sama otsalampun kanssa. Kyllä luonnonvalo on parasta.
Ei varmaan olekaan. Elämä tosin on kompromisseja täynnä. Niitä harrastuksiakin kun on satoja mistä valita.

Naurattaa vaan kun osan mielestä jos on pimeetä, niin ainoa vaihtoehto on istua telkkarin edessä mussuttamassa sipsejä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 145
Ei kellojen siirtelyllä ole vaikutusta lapin ihmisille. Siellä kun on pimeää se 8kk ja täys valo 3kk. Kyllä täällä helsingin korkeudella sillä on vaikutusta.
Marraskuussa se pimeys on vastassa aamulla kun lähdet töihin ja iltapäivällä sama kun olet kotona. Neljä kuukautta menee sumussa ennen kuin se valo piristää iltapäivää.
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 219
Täällä puhutaan paljon siitä että tarvitaan valoa nimenomaan iltaan eli ns. kesäaika olisi se optimaali. Kun ihmiset kuulemma harrastaa ja näkee tehdä ulkona enemmän.
Mitenkäs ne ihmiset jotka ei tee iltapäivällä ja illalla mitään ulkona? Veikkaisin että aika merkittävä osa ihmisistä kuuluu tähänkin sakkiin, kuten myös allekirjoittanut.
Aika itsekästä ja lapsellista mutua kirjoitella niin että suurin kansanosa harrastaisi jotain iltapäivällä/illalla ulkona töiden jälkeen ja että kansantahto olisi pysyvä kesäaika.
Minä luulen, että tässäkin on pitkälti kyse siitä, että ihmismieli vaan tykkää optioista. On mahdollista harrastaa enemmän, vaikka sitten mahdollisuus jäisikin käyttämättä. Itse tunnustan useampaankin kertaan valinneeni esimerkiksi tietokonetta kasatessani hieman kalliimman emolevyn, koska siinä on ollut joku ominaisuus (enemmän pci paikkoja, sata-liittimiä tms.) jonka olen ajatellut olevan hyvä optio tulevaisuutta varten. Käytännössä nämä on useimmiten ollut turhia valintoja ja optiot jääneet käyttämättä.

Itseäni enemmän näissä keskusteluissa häiritsee se, että puhutaan 'valoisasta' ja 'pimeästä', tunnin kellon siirtymällä vaikutus on pikemminkin vähemmän hämärää tai vähän enemmän hämärää siirtymän suunnasta riippuen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 704
Itse en pidä itseäni mitenkään aamuvirkkuna ihmisenä muutenkaan, kesällä luonnollisen auringonvalon kautta tuo herääminen vain on jotenkin helpompaa.
Ja se että ei tarvitse lähteä ihan zombina auton rattiin ajelemaan. Minä siis monesti lampsin ulos talosta puoliksi unessa ja mars mars matkaan talvena.

Mutta pistää miettimään, kuinka sitä ennen pärjättiin ennen tätä hienoutta...

Itse olen sitä mieltä että nyt eletään aikalailla 24/7-yhteiskunnassa digitaaliaikana. Ei pitäisi olla enää tarvetta noille kellojen siirroille.
Kai sen lehmän voi lypsää silloin kuin haluaa.

Kai sitä ennen mentiin vain sen auringonnousun/laskun mukaan.
Lehmät ovat tarkkoja ajoista. Toki nykyään on niillekin tarjolla automaattista lypsämistä mihin itse lompsivat ajallaan.


Ja tosiaan 247 digiaikana on vain tahtokysymys lopettaa kellojen ropaaminen.
Itsekin aamu zombi ja herään päivään sitten kun... eikä siinä aurinko auta. Vähemmän vituttaa illalla kun ei on vielä jokunen tunti valoa. Mitään varsinaisia harrastuksia ei ole mitkä valoa vaatisi, mutta jos ja kun muuta puuhasteltavaa on, niin helpottaa kyllä.
 

juupeliskuupelis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.08.2020
Viestejä
598
Itseäni enemmän näissä keskusteluissa häiritsee se, että puhutaan 'valoisasta' ja 'pimeästä', tunnin kellon siirtymällä vaikutus on pikemminkin vähemmän hämärää tai vähän enemmän hämärää siirtmän suunnasta riippuen.
Tämä on kyllä totta. Se ei ole mikään on/off juttu jossa tunnin veivaamisella koko ilta on joko pimeä tai valoisa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 861
Olen myös yrittänyt pohtia ja tutkiskella sitä, kuinka paljon vaikutusta nykyään voisi olla kansanterveyteen keäsajalla vs. normiaika. En ole juuri saanut selvyttä siihen.
Vaikutusta taas uskon olevan huomattavasti ihmisiin aikasemmalla valolla aamusta, josta todennäköisesti hyötyvät esim. niin toimistotyöntekijät toimistoissaan, kuin rakentajat raksoillaan.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
281
Kelpaisi vaikka suoraan UTC+1:een siirtyminen. Töiden puolesta pitää touhuta paljon Piilaakson ajassa, ja mitä pienempi aikaero sen parempi. Vapaa-ajan puolesta minulle on ihan sama missä aikavyöhykkeessä ollaan, herään kun herään ja nukun kun nukuttaa.
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Pää ei halkea ratkaisun nerokkuudesta, mutta se kyllä halkeaisi tuollaisen jälkeen joka ikinen kerta, kun pitäisi matkustaa jollekin toiselle aikavyöhykkeelle, tai asioida siellä olevan kanssa.
Onhan noita aikavyöhykkeitä 30min ja jopa 15min välein. Eikä ole kallo haljennut kun noilla vyöhykkeillä työnpuolesta joskus matkustin ja myös asioin sinnepäin myös suomesta käsin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
136
Muutenkin ihmetyttää miksi ei koko maailmassa voi olla sama aika. Jenkit, kinkit sun muut menee eri aikaan töihin kuin finskit. Koko aikavyöhykejuttu tuntuu mielestäni olevan nykyaikana täysi turhake.

Argumentteja tätä ajatusta vastaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 145
Muutenkin ihmetyttää miksi ei koko maailmassa voi olla sama aika. Jenkit, kinkit sun muut menee eri aikaan töihin kuin finskit. Koko aikavyöhykejuttu tuntuu mielestäni olevan nykyaikana täysi turhake.

Argumentteja tätä ajatusta vastaan?
Aurinko ei nouse ja laske samaan aikaan kaikkialla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
136
No se nyt ei ollut se pointti. Eihän se ole kellosta kiinni nytkään. Se nousee ja laskee randomisti tietyllä erolla nytkin jos kellosta katsoo. Huomenna taas myöhemmin kuin tänään jne.. Eri juttu jos koko vuorokausi alkaisi aina aurongonnoususta. Enemmänkin ihmettelen Mikä ero oletko töissä 0-8.30, 7-15.30 vai 20-04.30?

EDIT:Ajatusvirhe aiemmin/myöhemmin
 

juupeliskuupelis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.08.2020
Viestejä
598
No se nyt ei ollut se pointti. Eihän se ole kellosta kiinni nytkään. Se nousee ja laskee randomisti tietyllä erolla nytkin jos kellosta katsoo. Huomenna taas myöhemmin kuin tänään jne.. Eri juttu jos koko vuorokausi alkaisi aina aurongonnoususta. Enemmänkin ihmettelen Mikä ero oletko töissä 0-8.30, 7-15.30 vai 20-04.30?

EDIT:Ajatusvirhe aiemmin/myöhemmin
Ei sillä ole mitään eroa. Pienestä pitäen on vaan iskostettu suomalaisten päihin että 8 alkaa koulu tai työ.

Itse olen ollut töissä ainakin 7-15, 8-16, 10-18, 16-05 yms.

Ei ole jäänyt harrastukset harrastamatta. Pään sisäisiä hommia nämä. Kaikkeen tottuu kyllä.
 
Liittynyt
23.09.2020
Viestejä
287
Ei sillä ole mitään eroa. Pienestä pitäen on vaan iskostettu suomalaisten päihin että 8 alkaa koulu tai työ.

Itse olen ollut töissä ainakin 7-15, 8-16, 10-18, 16-05 yms.

Ei ole jäänyt harrastukset harrastamatta. Pään sisäisiä hommia nämä. Kaikkeen tottuu kyllä.
Lähdepä vaikka jonnekin metsähommiin otsalampun valossa. Ei tule mitään, niinkuin ei monesta muustakaan hommasta, mihin sitä valoa tarvitaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 263
Ootko @Tonnin Seteli siis sitä mieltä, että isoin ongelma jonkun tietyn ajan valitsemisessa on se, osuuko kellon viisarit kahteentoista auringon ollessa lakipisteessään :rofl:.
Unohdit kysymyslauseestasi kysymysmerkin tai typotit sen emojiksi. Vastauksenhan jo annoinkin aika selkeästi. Sen voi päätellä siitä, että viittasin idän suuntaan, päivärytmin siirtymiseen valitun ajan perusteella ja siihen, että voisin myöntyä tyhmästi valitun aikavyöhykkeen käyttöönottoon vastineena kellonsiirron lopettamiselle.

Ei se minulle kovin tärkeää ole, että aurinko on lakipisteessään joskus noin kello 12, mutta en voi ymmärtää miksi joillekin on tärkeää, että se olisi joskus kello 13-15 välillä. Varmaan jotain ay-jyrnyjä, jotka ajattelevat että moisen muutoksen jälkeen yhä käytäisiin työssä 8-16 (tai oikeastaan nykytyyliin 8.30-14.15 tms) palkan noustessa edelleen automaatilla vuosittain muutaman prosentin. Illalla olisi sitten kiva harrastaa halvalla auringonvalossa halpatyövoiman palveluita käyttäen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 411
Mielummin sen valoisan tunnin ottaisi iltapäivälle töiden jälkeen. Aamulla siitä ei ole mitään iloa kun on töissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 875
Jotkut ovat iltapäivällä töissä. Jotkut jopa illalla. Ihme hommaa.
Suurin osa on kuitenkin töissä/koulussa about välillä 7-17. Tietysti jotkut ovat sitten joskus muuten, mutta keskimääräisellä ihmisellä on vapaa-aikaa arkena todennäköisimmin iltapäivällä. Ja itse tykkäisin että silloin kun on vapaa aikaa olisi myös valoisaa mahdollisimman paljon. Toki sitten on niitä jotka tykkäävät pimeästä.

Oma mielipiteeni on että omalle kohdalleni ylivoimaisesti paras olisi pysyvä kesäaika, sitten tämä kellon veivaaminen ja kaikkein ikävintä pysyvä talviaika. Joten voitto jo sinänsä että korona lykkäsi koko hommaa nyt ainakin eteenpäin eikä tule ainakaan vielä pysyvää talviaikaa.
 

juupeliskuupelis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.08.2020
Viestejä
598
Suurin osa on kuitenkin töissä/koulussa about välillä 7-17. Tietysti jotkut ovat sitten joskus muuten, mutta keskimääräisellä ihmisellä on vapaa-aikaa arkena todennäköisimmin iltapäivällä. Ja itse tykkäisin että silloin kun on vapaa aikaa olisi myös valoisaa mahdollisimman paljon. Toki sitten on niitä jotka tykkäävät pimeästä.

Oma mielipiteeni on että omalle kohdalleni ylivoimaisesti paras olisi pysyvä kesäaika, sitten tämä kellon veivaaminen ja kaikkein ikävintä pysyvä talviaika. Joten voitto jo sinänsä että korona lykkäsi koko hommaa nyt ainakin eteenpäin eikä tule ainakaan vielä pysyvää talviaikaa.
Oma napahan se on se tärkein. Ymmärrän kyllä. Kaupatkin vois olla auki 8-16, niin ehtis nekin työntekijät harrastelemaan päivänvalossa. ;)
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 814
Viestejä
4 208 629
Jäsenet
70 965
Uusin jäsen
Hillox

Hinta.fi

Ylös Bottom