Ei keksitty katsastus, vaan keksitty sähköauton (kursivoitu) katsastus. Toki sähköautotkin tulee katsastaa, mutta nyt on selvästi keksitty uusi nimi ja hinnoittelu.
Sähköautoista on pitänyt 11/2022 alkaen katsoa akkukotelo jne. Nimenomaan akkukotelon lommotarkastus oli tuon jälkeen paljon esillä uutisissa, ja siitä peloteltiin ja millimetrejä selviteltiin eri merkeiltä.
Minä katsastin täyssähkön reilua vuotta tuon muutoksen jälkeen 03/2024 Espoossa A-katsastuksessa järkevään hintaan, 32,00 €. Se oli täsmälleen sama hinta kuin polttomoottorinen olisi ollut ilman päästömittauksia. Katsastus ei ollutkaan sen kummempi, vaan katsastaja silmäili moottoritilan, katalysaattorin, pakoputken, äänenvaimentimien ja polttoainetankin sijaan akkukotelon ja oranssit kaapelit + liittimet ja moottoritilan. Vaikutti siltä, että ajankäytön ja tarvittavien laitteiden osalta olikin järkevää, että hinta ilman päästömittauksia oli sama käyttövoimasta riippumatta.
Nyt jokin on muuttunut tuon 03/2024 jälkeen, ja se ei ole mikään Finlexiin kirjattu. Tarkistin juuri Espoon A-katsastuksen hinnat ilman päästömittausta. Polttis ja hybridit 39 € vs. täyssähkö käsittämättömät 84 €! Miten on voinut samalla paikkakunnalla samassa ketjussa etukäteen maksetun hinta nousta noin paljon? Hinta oli 32 € (03/2024) ja nyt yli kaksinkertainen 84 € (01/2026). Jotain uutta tuossa on keksitty.
Siinä on keksitty vetää täyssähkön hinta samaksi kuin polttiksen katsastus plus täysin ylihintainen 45 euron päästömittaus (39 € + 45 € = 84 €). Kaikki eivät edes osta mittauksia katsastusasemalta, vaan menevät valmiin lapun kanssa. Itse olen viimeiset 19 vuotta saanut polttiksien päästömittaukset huollon kaupanpäällisenä.
Vielä erikoisempaa on, että hybridin saa etukäteen hommatun päästölapun kanssa katsastettua 39 eurolla, vaikka päästöt pitää kuitenkin mitata uudestaan asemalla ja käydä sekä polttis- että sähkisjutut läpi. Samaan aikaan täyssähkö maksaa asemalle suolaiset 84 €, vaikka siinä ei ole lainkaan hybridin polttiskohteita, eikä päästöjä pidä varmistaa. Täyssähkössä on hybridiä vähemmän tarkistuskohteita ja mittauksia, mutta asemalla maksettava hinta on yli tuplat.