Tää olis kieltämättä mielenkiintoista tietää. Itse ajoin juuri Joensuuhun ja takaisin (reilut 400km suuntaansa). Polttiksella tuon pätkän olisi halutessaan voinut mennä yhtä soittoa, mutta nyt sähköautolla mun oli
pakko pysähtyä Joensuun ja Vantaan välisellä matkalla. Ajoin kympin yli rajoituksen mittarissa ja mulla oli mukavasti kuormaa, joten olisko juuri riittänyt perille, jos olisin ajanut mittarimaksimia? Ehkä, mutta kohteessa ei ollut latausmahdollisuutta, joten eipä sillä niin väliä.
Oulusta ajoin kerran sen noin 600 kilsaa yhdellä nopealla pysähdyksellä edellisellä autolla. Jollekin joka ajaa säännöllisesti pidempää pätkää tuokaan ei varmaan ole matka eikä mikään ajaa kusematta perille. Vaikka kokonaisaika ajoille ei tule hirveästi muuttumaan, niin kaipaan kyllä tuota mitä
@taski sanoi. Voin halutessani pysähtyä tai olla pysähtymättä. Parhaimmillaan polttiksella alle kymmenen minuutin pysähdyksellä rangea on taas 800+ kilsaa, rakko tyhjennetty ja vähän matkaevästäkin kerennyt ostamaan. Nyt sähköautolla sen ominaisuudet pakottavat minut pitämään sen tauon ja sillä kympin pysähdyksellä saa sitten mitä tahansa 5 ja ehkä 35% väliltä latausta riippuen kelistä, laturista ja onko tajunnut laittaa akun esilämmityksen päälle. Suunnitellun pysähdyksen kohdalla auto kenties tekee tämän itsestään, mutta siinä se yks iso ero onkin. Polttiksella ei tartte miettiä sitäkään etukäteen, vaan sillä extempore pysähdyksellä se tankki täyttyy parissa minuutissa kelistä riippumatta.
Tämä on toki vain yksi vertailunalainen asia ja toistaiseksi olen ollut ihan tyytyväinen sähköautoilija. Ja jos siellä huoltsikalla nyt menee se viis-kymmenen minsaa enemmän aikaa per tauon vaativa pätkä, niin ei sillä niin suurta merkitystä ole. Varsinkaan työaikana, kun palkka juoksee, mutta eipä noin muutenkaan. Enemmän se on sitä, että se valinta ei ole enää samalla tavalla oma.