Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Talkkarihommassa (yms muutaman korttelin sisällä pyörimisessä) on dieselpakujen kanssa ollut jo pitkään ongelmia, ja adblue on pikemminkin vähentänyt niitä, kun se päästää DPF pöntön paljon helpommalla.
Pienhiukkaset ja typenoksidit ovat tavallaan sellaisia joko-tai päästöjä, jos moottori säädetään niin ettei sieltä tule typenoksideja, sieltä tulee paljon pienhiukkasia, joita se dpf sitten nitistää. Toinen ääripää on esim scanialla, jossa moottorista ei tule pienhiukkasia, vaan valtavasti typenoksideja, joita sitten käsitellään tehokkaalla urealaitteistolla.Mitenkä se päästää DPF pöntön helpommalla?
Dieselmoottorissa raakapäästöt (moottorista) NOxien ja noen suhteen ovat karkeasti ottaen vaihtokauppa; NOxeja syntyy kuumassa palamisessa reilummalla ilmakertoimella ja hiukkasia taas niukemmalla ilmamäärällä, kun palaminen on "kituisampaa". Jälkimmäisessä tapauksessa ilman typpikään ei hapetu niin paljon ja NOxipäästöt pienenevät.Mitenkä se päästää DPF pöntön helpommalla?
Kerrotko lisää miten diesel moottorissa "säätämällä" saadaan palamaan polttoaine täydellisesti? Tuotahan se tarkoittaa jos ei hiukkasia tule.Pienhiukkaset ja typenoksidit ovat tavallaan sellaisia joko-tai päästöjä, jos moottori säädetään niin ettei sieltä tule typenoksideja, sieltä tulee paljon pienhiukkasia, joita se dpf sitten nitistää. Toinen ääripää on esim scanialla, jossa moottorista ei tule pienhiukkasia, vaan valtavasti typenoksideja, joita sitten käsitellään tehokkaalla urealaitteistolla.
Enpä tuota nyt kirjaimellisesti tarkoittanut, vaan koitin parilla lauseella selittää miksi ureakäsittely päästää DPFn helpommalla.Kerrotko lisää miten diesel moottorissa "säätämällä" saadaan palamaan polttoaine täydellisesti? Tuotahan se tarkoittaa jos ei hiukkasia tule.
On toki totta, että DOC->DPF vs DOC->DPF->SCR josta jälkimmäinenen vaatii paljon vähemmän pakokaasun takaisinkierrätystä. Eli EGR ei ole kesällä "levällään" kokoajan. Tuo voimakas takaisinkierrätys vähentää NOx päästöjä, mutta huonontaa palamista ja luonnollisesti tulee enemmän nokea DPF:lle poltettavaksi. Varmaan jotain tuon suuntaista oikeasti haettiin takaa?
Kerro nyt laiskemmille missa kohtaa vidoeta puhutaan niista saatoista. Omien silmailyjeni mukaan se ei ole mitenkaan oleellinen osa videota vaan se etta kuinka buzzi toimii tuossa hommassaan. Sen mita loysin puhuttavan kustannuksista niin etta lasketaan auton maksavan 5t per vuosi. En vaan jaksa katsoa koko videota etta loytaisin sen propagandan.Mutta ei noilla tosiaankaan säästöjä tule vaikka asian laskisi miten päin. Ei ole aivan kaukaa haettua kutsua videota propagandaksi.
Videon kuvauksessa. "Mikkeliläinen Huoltotiimi Oy on vaihtanut lähes koko pakettiautokalustonsa sähköön ja kokemukset ovat hyvät ja säästöjä tulee." Ja haastattelussa (joka on tosiaan todellisten kustannusten kannalta hyvin epämääräinen) puhutaan mm. "jää diesel-rivi kokonaan pois".Kerro nyt laiskemmille missa kohtaa vidoeta puhutaan niista saatoista. Omien silmailyjeni mukaan se ei ole mitenkaan oleellinen osa videota vaan se etta kuinka buzzi toimii tuossa hommassaan. Sen mita loysin puhuttavan kustannuksista niin etta lasketaan auton maksavan 5t per vuosi. En vaan jaksa katsoa koko videota etta loytaisin sen propagandan.
Ok. Selvisi miksi sita saastoa painotaan tassa keskustelussa niin paljon. Mita Nettiautosta katselin niin yllattavan halpoja tuon koko luokan pakut ovat. Tuntuisi etta vastaavan saisi 30t dieselina.Videon kuvauksessa. "Mikkeliläinen Huoltotiimi Oy on vaihtanut lähes koko pakettiautokalustonsa sähköön ja kokemukset ovat hyvät ja säästöjä tulee." Ja haastattelussa (joka on tosiaan todellisten kustannusten kannalta hyvin epämääräinen) puhutaan mm. "jää diesel-rivi kokonaan pois".
Jeps. En vihaa sähköautoja, mutta olisi ehkä ollut järkevämpää vielä malttaa ja vaihtaa 1/3 tai puolet autoista sähköön eikä koko fleettiä uusiin kalliisiin.Ok. Selvisi miksi sita saastoa painotaan tassa keskustelussa niin paljon. Mita Nettiautosta katselin niin yllattavan halpoja tuon koko luokan pakut ovat. Tuntuisi etta vastaavan saisi 30t dieselina.
Sain jopa katsottua koko videon ja siina oli mielenkiintoisinta antia puheet tyokoneiden sahkoistymisen keskeneraisyydesta ja siita kuinka Kiina tuntuu olevan siinakin edella.
Juu itsekkin saattaisin olla paljon varovaisempi laittamasta munia samaan koriin mutta en nyt nakisi sahkoa noin suurena morkona. Ja he taisivat jollain 3 Buzzilla harjoitella osan aikaan ennempaa siirtymista taysin buziin.Jeps. En vihaa sähköautoja, mutta olisi ehkä ollut järkevämpää vielä maltaa ja vaihtaa 1/3 tai puolet autoista sähköön.
Siis jos on taidot, tilat ja työkalut, niin sen vanhan pommin ylläpitäminen on taloudellisessa mielessä ihan järkevää, ainakin niin pitkäään kun sitä ei nyt ihan päivittäin tarvitse tehdä, vaikka siihen käytetyn ajan laskisikin täydella laskutuntihinnalla.. Ja käytännössähän jos sitä vanhaa pommia korjaa "kokoajan", se ylläpitoon menevä aika ei loppujenlopuksi ole niin iso, kun siihen ei tarvitse käyttää viikkoa yhtäjaksoisesti kerran vuodessa. Samalla myös sillä jatkuvalla rassauksella sitä autoa tulee tutkittua säännöllisesti, niin että monet viat tulee huomattua hyvin aikaisessa vaiheessa.Yrittajia on niin monenlaisia. Kaverini joka tekee ihan aikuisten oikeaa raskaskone huoltoa ympari maakuntaa saa perusteltua itselleen etta 15 vuotta vanhaa huolto autoa kannattaa viikonloppu hitsailla etta saa taas lisaa leimaa. Ja tehtaan uutta huoltoautoa ei saa ostaa kun sita joutuu varomaan.
Mun korvaan tämä kuulostaa ihan hyvinkin loogiseltaYrittajia on niin monenlaisia. Kaverini joka tekee ihan aikuisten oikeaa raskaskone huoltoa ympari maakuntaa saa perusteltua itselleen etta 15 vuotta vanhaa huolto autoa kannattaa viikonloppu hitsailla etta saa taas lisaa leimaa. Ja tehtaan uutta huoltoautoa ei saa ostaa kun sita joutuu varomaan.
Jos pyynti on tuo vähän päälle 40k niin se mitä firma saa myydessään auton on vähemmän.
Eli uutena 60k ja nyt saisi ehkä 38-39k. Nämä alvillisia toki.
Lisäksi lyhyet 2v takuut päättyneet/päättymässä... halvempien energiakulujen kannalta ratkaisevaa on ajosuorite jonka pitäisi olla selvästi enemmän kuin 20 tkm/v.
Mutta ei noilla tosiaankaan säästöjä tule vaikka asian laskisi miten päin. Ei ole aivan kaukaa haettua kutsua videota propagandaksi.
Oma lukunsa on aurinkosähkön järkevyys, kun olisi mahdollista yöllä ladata halvalla pörssisähköllä.
Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=qmzO9hzslyg
"Mikkeliläinen Huoltotiimi Oy on vaihtanut lähes koko pakettiautokalustonsa sähköön ja kokemukset ovat hyvät ja säästöjä tulee."
15-20 tkm/v per auto ajoa, arvioitu arvonalenema vuodessa 5000e per auto. Onkohan tässä tehty laskelmat ihan huolella loppuun asti? Vai ideologia edellä...![]()
halvempien energiakulujen kannalta ratkaisevaa on ajosuorite jonka pitäisi olla selvästi enemmän kuin 20 tkm/v.
Mutta ei noilla tosiaankaan säästöjä tule vaikka asian laskisi miten päin. Ei ole aivan kaukaa haettua kutsua videota propagandaksi.
Jos tehot rajoissa niin siirtomaksut veroineen säästää (oletus että ko alalla ei saa palautuksia)Oma lukunsa on aurinkosähkön järkevyys, kun olisi mahdollista yöllä ladata halvalla pörssisähköllä.
Olis siinä toimistusjohtajalla vapaat viinkonloput tiukassa jos täytyisi 13 autoa vuodessa hitsuutella viikonloppuisin että miehet pääsevät maanantaina töihin.Mun korvaan tämä kuulostaa ihan hyvinkin loogiseltaJos on joku vanhempi luotettavaa tekniikkaa oleva auto, niin eikö tuo nyt ole ihan no-brainer käyttää yksi viikonloppu vuodesta leimakuntoon saattamiseen? Pääomakulut todella pienet vrt. joku uudempi Adblue DPF EGR vehje
Puhe oli jostain yhden miehen pärnäsestä. Ei tästä id buzz porukastaOlis siinä toimistusjohtajalla vapaat viinkonloput tiukassa jos täytyisi 13 autoa vuodessa hitsuutella viikonloppuisin että miehet pääsevät maanantaina töihin.
Mutu että sähkövoimalinjaa liittyy myös kateutta. Hiukan haiskahtaa tässä keskustelussa se että joillekkin on hapanta se että talonmies Tapiolla on tallissaan 13 uutta sähköautoa. Tai sitten se että näiden Tapioden pitäisi olla niitä viimeisiä diesel miehiä jotka menevät hautaan käryten öljyltä.
Ainoa joka niistä säästöistä mesoaa videossa on Harri ja toimari vain myötäilee jutussa mukana mitenkään sanomatta että asioita tehdään rahan säästämisen takia. Siitä toimari puhuu oma aloitteisesti että haluaa päästöistä eroon.
Mikä se kohdeyleisö on näille? Itselle tuntuu lähinnä huonommalta vaihtoehdolta ihan perus-polttiksen ja täyssähkön välillä. Normaalikäytössä joku 400km range riittää valtaosaan ajoista, mutta sitten tommonen REX-auto vaikka 200km sähkörangella melko todennäköisesti johtaisi vaan lisäpysähdyksiin latauspisteillä - miksi sitä vartavasten haluaisi käyttää sitä kallista polttoainetta jos voisi yhtä hyvin ladata reissussa?Olisiko järki viimein palaamassa...
![]()
Pitkän kantaman lataushybridit tulevat – Oletko valmis?
Volkswagen ja Volvo näkevät tulevaisuuden "toisen sukupolven lataushybrideissä", joissa polttomoottori toimii vain sähköajon turvaverkkona. Tekniikka on jo lyönyt läpi Kiinassa.www.iltalehti.fi
No minä nyt ainakin. Työmatkat menisi tuollaisella vallan hienosti ja useamman kerran vuoteen kun ajelee 600-1000km "putkeen", niin ei juuri huvita stoppailla kun täyttämään kahvitermari ja wc-tauolle. Huoltoasemilla vain tollot pölisee ja pitää autojaan tolpassa tunti tolkulla.Mikä se kohdeyleisö on näille? Itselle tuntuu lähinnä huonommalta vaihtoehdolta ihan perus-polttiksen ja täyssähkön välillä. Normaalikäytössä joku 400km range riittää valtaosaan ajoista, mutta sitten tommonen REX-auto vaikka 200km sähkörangella melko todennäköisesti johtaisi vaan lisäpysähdyksiin latauspisteillä - miksi sitä vartavasten haluaisi käyttää sitä kallista polttoainetta jos voisi yhtä hyvin ladata reissussa?
Siihen kylkeen monimutkainen huoltoa vaativa kokonaisuus.. en ymmärrä.
No sinänsä rahansäästö on aika pieni pikalatauksen hinnoilla varsinkin jos verrokkina on latauskäyttöön optimoitu pieni polttomottori ja sen kulutus. Tuntuisi kyllä itse silti alkukantaiselta ajaa autolla, jossa joku generaattori hyrisee konepellin alla tuottamassa sähköä.miksi sitä vartavasten haluaisi käyttää sitä kallista polttoainetta jos voisi yhtä hyvin ladata reissussa?
Tämäpä. Lisäksi noissa tulee välttämättä tilaongelmia kun pitää änkeä autoon polttis oheislaitteineen (ml. saastelaitteet) sekä polttoainetankki. Sitten pitää sijoitella sähköjärjestelmän osia epäoptimaalisiin paikkoihin, jotka aiheuttavat ongelmia kun kosteus pääsee vääriin paikkoihin.Siihen kylkeen monimutkainen huoltoa vaativa kokonaisuus.. en ymmärrä.
Ilman moottorin fyysistä yhteyttä renkaisiin saadaan toki hommaa vähän yksinkertaistettua. Eiköhän se Range Extender kuitenkin tarvitse ihan samat kehittyneet päästövalvonta- ja päästövähennysjärjestelmät kuin isommatkin pelit. Näistä saadaan sitten mukavia korjattavia kun polttis ei käy koskaan lämpimänä ja kaikki paikat menee ajan myötä tukkoon.Nuohan lataa sitten polttiksella sitä akkua, ei liene "rakettitekniikkaa".
Saas nähdä mitä tulee, eiköhän nuo muutkin kohta seuraa perässä...No sinänsä rahansäästö on aika pieni pikalatauksen hinnoilla varsinkin jos verrokkina on latauskäyttöön optimoitu pieni polttomottori ja sen kulutus. Tuntuisi kyllä itse silti alkukantaiselta ajaa autolla, jossa joku generaattori hyrisee konepellin alla tuottamassa sähköä.
Tämäpä. Lisäksi noissa tulee välttämättä tilaongelmia kun pitää änkeä autoon polttis oheislaitteineen (ml. saastelaitteet) sekä polttoainetankki. Sitten pitää sijoitella sähköjärjestelmän osia epäoptimaalisiin paikkoihin, jotka aiheuttavat ongelmia kun kosteus pääsee vääriin paikkoihin.
Ilman moottorin fyysistä yhteyttä renkaisiin saadaan toki hommaa vähän yksinkertaistettua. Eiköhän se Range Extender kuitenkin tarvitse ihan samat kehittyneet päästövalvonta- ja päästövähennysjärjestelmät kuin isommatkin pelit. Näistä saadaan sitten mukavia korjattavia kun polttis ei käy koskaan lämpimänä ja kaikki paikat menee ajan myötä tukkoon.
Kyllä se plugari (sähkö- ja polttomoottorivoimalinjalla) vaan on aina kompromissi, jonka haitat alkaa korostua kun ikää tulee.
Eikä se jää vain siihen polttiksen ongelmiin, vaan myös akku on potentiaalisesti kovilla, kun syklejä tulee tollasella 40kWh akulla 2-3x nopeammin kuin isoakkuisella sähköautolla. Mutta näistäkin huolimatta noille löytynee joku markkinarako.Eikö pitkän kantaman hybrideissä olisi nykyistäkin pahempina polttomoottorin käyttämättömyydestä syntyvät ongelmat? Teknologialla kai tämäkin olisi ratkaistavissa, kuten pakollisena polttiksen pyörittelyllä silloin tällöin.
Kohdeyleisö ovat ne jotka kategorisesti ovat sitä mieltä että sähköautot ovat huonoja vaikka eivät ole koskaan sellaisessa olleet edes kyydissä? Jos Facebookia katsoo niin asiakkaita olisi jonoksi asti.Mikä se kohdeyleisö on näille? Itselle tuntuu lähinnä huonommalta vaihtoehdolta ihan perus-polttiksen ja täyssähkön välillä. Normaalikäytössä joku 400km range riittää valtaosaan ajoista, mutta sitten tommonen REX-auto vaikka 200km sähkörangella melko todennäköisesti johtaisi vaan lisäpysähdyksiin latauspisteillä - miksi sitä vartavasten haluaisi käyttää sitä kallista polttoainetta jos voisi yhtä hyvin ladata reissussa?
Siihen kylkeen monimutkainen huoltoa vaativa kokonaisuus.. en ymmärrä.
Paras olisi jos täyssähköihin saataisiin ne 1000km ranget. Ei tarvitsisi enää kauheasti pikalatailla.No sinänsä rahansäästö on aika pieni pikalatauksen hinnoilla varsinkin jos verrokkina on latauskäyttöön optimoitu pieni polttomottori ja sen kulutus. Tuntuisi kyllä itse silti alkukantaiselta ajaa autolla, jossa joku generaattori hyrisee konepellin alla tuottamassa sähköä.
Noita nahdaan 2035 mutta silloinkin stadissa hyvin monelle on ongelmana kotilataus.Paras olisi jos täyssähköihin saataisiin ne 1000km ranget. Ei tarvitsisi enää kauheasti pikalatailla.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.