Onko suuremmasta akusta muuta haittaa kuin painavampi auto ja kalliimpi hinta? Muutaman vuoden ajat tuolla autolla isoja kilometrejä niin akun kapasiteetistä on jäljellä 70 kWh, ja pidemmässä juoksussa runsaat 60 kWh. Ei tarvitse autoa vaihtaa välissä, ellei akku hajoa totaalissa tuossa välissä.
Teollisuus ja mm. suuret liikekiinteistöt ostavat Mankala periaatteella sähköä omakustannushintaan.
Useimmilla ei ole mahdollisuutta kotilataukseen pörssisähkön halvimmalla hinnalla. Ennemmin tulee verrata julkisiin latauspisteisiin, joissa saa halvimmillaan ladattua 22 senttiä per kWh hinnalla.
Tehdään teoreettinen laskutoimitus nykyisillä hinnoilla. Latauksen hinta 22 senttiä per kWh ja 95E10 bensan hinta 1,73 euroa per litra. Uuden matka-ajoon kykenevän sähköauton hinta on 50 000 rahaa ja keskimääräisen bensiini auton hinta on 40 000 rahaa. Keskimääräinen sähköauto kuluttaa satasella 17 kWh = 3,75 euroa ja bensiiniauto kuluttaa 4 litraa satasella = 6,92 euroa. Ajetaan autoilla 10 vuotta ja 20 000 kilometriä per vuosi, jonka aikana sähköauton akku on todennäköisesti entinen ja bensiini auto kaipaa suurempaa remonttia. Sähköauton latauksen kustannukset yhteensä 7 500 rahaa. Bensa-auton tankkauksen kustannukset yhteensä 13 840 rahaa. Sähköauton latauskuluissa on säästänyt 6 340 rahaa, mutta vastaavasti auton hankintahinta oli 10 000 rahaa kalliimpi. Bensa auton jälleenmyyntihinta voi edelleen olla 5 000 - 10 000 rahaa, kun taas sähköauto on täysin arvoton lahonneen akuston myötä, koska vaihtoakut maksavat enemmän kuin auton nimellisarvo, joten romuttamolta ja varaosista voisi saada ehkä 1 000 rahaa hyvitystä. Jos käytettävissä on ainoastaan julkisia latauspisteistä, talouden kannalta vaaka kallistuu tässä tilanteessa bensa-auton puolella.
Heitetään toinen laskelma pääosin samoilla lähtötiedoilla, mutta nyt ladataan pääosin kotona halvoilla pörssisähkön hinnoilla, joista tulee siirrot ja verot huomioiden keskimäärin 10 senttiä per kWh. Sähköauton latauksen kustannukset yhteensä 3 400 rahaa, mutta tähän päälle tulee latausinfrastruktuurin pystyttäminen, joka kustantaa halvimmillaan 2000 rahaa. Tässä tilanteessa myös bensa-auto tulee loppupeleissä halvemmaksi.
Polttoaineen hintakehitys on ollut varsin stabiilia verrattuna sähkön hintakehitykseen, jota on nykypäivänä mahdotonta ennustaa edes parin päivän päähän, koska ei voida ennustaa paljonko tuulee ja hajoaako ydinvoimalan turbiini, vai onko ankkuri katkaissut vaihteeksi valtioiden välisiä siirtoyhteyksiä. Suomen kaikkien aikojen korkein pörssisähkön hinta on ollut 2,35 euroa per kWh + myyjän marginaali + verot, joka tapahtui 5.1.2024 klo 19-20 välisellä tunnilla. Sähkön hinta on käynyt myös negatiivisella puolella, joten vaihteluväli on massiivinen. Sähkön kiinteä hinta on vaihdellut 4 - 35 sentin välillä per kWh, joten vaihteluväli on myös kiinteällä hinnalla huomattava.
95E10 bensiinin hinta on ollut kalleimmillaan 2,57 euroa per litra ja halvimmillaan 1,4 euroa per litralta, joten vaihteluväli on todella maltillinen verrattuna sähkön hinnan heiluntaan, huomioiden ettei bensan hinta muutu yhtäkkiä vaan hinnanmuutos tapahtuu vähitellen, ja on helpommin ennustettavissa.
Siirsin sähköautokeskustelusta tänne käyttövoimiin.
Laskit keskimääräisen sähköauton 17 kWh/100 km:llä, mikä on aavistuksen alakanttiin. Bensiiniautolle sen sijaan käytit 4 l/100 km, mikä on aivan epärealistisen vähän. Sait energiakulujen erotukseksi 6,92 € - 3,75 € = 3,17 €/100 km. Tämä on käyttämälläsi 200 tkm matkalla 6 340 €. Se ei riitä kuittaamaan sähköauton 10k suurempaa hankintahintaa - etenkään, kun oletit jälleenmyyntihinnoiksi bensalle 5-10k ja sähkölle vain 1k.
Spritmonitor kertoo 2020-2025 autojen (joilla merkattu kuluja vähintään 15 tkm matkalta) keskikulutuksiksi sähkölle 18,74 kWh/100 km ja bensiiniautoille 7,29 l/100 km (hybrideille tosin olisi 5,65 l/100 km, mutta tunnut vierastavan akkuja ja niistä aiheutuvia kuluja, joten mennään perinnebensalla).
Meillä Espoossa sähköauton lataus rivariyhtiön liittymästä maksoi vuonna 2024 (energia, siirto, sähkövero, alvit) 10,97 snt/kWh. Hintaa nostaa kaukolämmönvaihdin (3,5 MWh/a, ~25-30 % yhtiön kulutuksesta), joka pyörii pörssisähkön kalliimmilla päivätunneillakin. Lisäksi tuohon tulisi käyttämälläsi 20 tkm/a 0,80 snt/kWh, koska latauspaikka maksaa ylimääräistä 30 €/a. Lisämaksulla katetaan kulua, kun taloyhtiö neljä vuotta sitten osti mittaroidun latauspisteen asennuksineen ja mittauksineen 270 eurolla (540 € per kaksi latauspistettä). Yhteensä latauskulu on 10,97 + 0,80 = 11,77 snt/kWh. Julkisista latauksista on tullut 65 tkm matkalla kulua 0,59 snt/kWh, eli lisäkulua vs. kotilataus noin 0,4 snt/kWh. Tämän mukaan laskemalla espoolaisen sähköauton energiakulut olivat vuonna 2024 12,17 snt/kWh. Keskimäärin sähköautolle kuitenkin voinee laskea noin 0,17 €/kWh, koska keskimäärin siirto on Caruna Espoota kalliimpaa, latauspiste on kalliimpi ja julkisen latauksen osuus suurempi.
Tilastokeskuksen mukaan E10 maksoi samana vuonna 2024 keskimäärin 1,829 €/l.
Sähkö, 200 tkm:
18,74 kWh/100 km * 0,17 €/kWh * 2 000 = 6 371,60 € (sinun 6 340 € oli ihan samaa luokkaa)
Bensa, 200 tkm:
7,29 l/100 km * 1,829 €/l * 2 000 = 26 666,82 € (tämä sen sijaan on lähes kaksinkertainen vs. sinun 13 840 €)
Näillä laskien erotus on 20 295,22 €, millä voikin jo olla mahdollista kuitata 10k hankintahintaero. Nettiauton halvin 10 v/200 tkm uutena 40k-bensa on 160 hv Mondeo, 8,9k, mikä osuu 5-10k-haarukkaasi. Halvin 10 v/200 tkm sähköauto maksaa 7,2k, mikä on reilusti enemmän kuin arvioimasi 1k. Lisäksi tuo 7,2k maksava oli Leaf 24 kWh. Sen arvoa alentaa hyvin pieni akkukapasiteetti. Akku on jo alkujaankin pieni, minkä lisäksi sen 200 tkm jäljiltä oleva SoH on alentunut reilusti normaalia enemmän, koska pieneen akkuun kertyy nopeammin syklejä per km. Plugareissakin on nykyään suurempia akkuja. Jos katsotaan nykyisiä >65 kWh-akullisia 50k sähköautoja, niin niissä lienee arvoa 10 v/200 tkm kohdalla paljon enemmän kuin Leaf 24 kWh:n 7,2k. Puhutaan ennemminkin 15-20k nykyrahassa, eli paljon enemmän kuin arvioimasi 1k.
Sähkö säästää 200 tkm matkalla noin 20k, kun laskettiin ylempänä olevilla luvuilla. Lisäksi sähköautossa on arvoa 10 v/200 tkm kohdalla noin 5-10k bensaa enemmän. Noiden yhteisvaikutus on 25-30k, millä on mahdollista kuitata 10k suurempi hankintahinta. Toki joku yksittäinen bensakuski voi hyvällä ajoprofiililla ajaa ympärivuotista tankkauksista laskettua alle 5 l/100 km, mutta nyt mentiin 2020-2025 bensa-autojen Spritmonitorin keskimääräisellä kulutuksella vähintään 15 tkm matkalla (oletus on 1 500 km, mutta suljin ne pois, ettei siellä ole lyhyen ajan urheilua).
Edit. Uusien henkilöautojen ostajat ovat ilmeisesti huomanneet täyssähkön säästöpotentiaalin, sillä tilastokeskuksen mukaan täyssähköjä on myyty 01-04/2025 ~yhtä paljon kuin bensoja. Kaikkia ladattavia autoja on myyty yli 1,4-kertaisesti vs. bensoja (ja 12,7-kertaisesti vs. Diesel). Ladattavia myytiin 01-04/2025 enemmän kuin muita yhteensä, 55,96 % kaikista uusista henkilöautoista yhteensä. Täyssähköjä oli 34,6 % kaikista uusista henkilöautoista.