Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Älä olkiukkoile, eikä rekisteröintilastot liity asiaan mitenkään. Sinä sanoit, että sinun kriteereilläsi sähköauto on parempi pitkän matkan kulkine kuin polttomoottoriauto, joten haluaisin nyt kuulla mitä nämä ominaisuudet mielestäsi ovat, ihan spesifisti.

Minä voin vielä selkeyden nimissä tarkentaa miksi minun mielestäni polttis on edelleen pitkällä matkalla parempi ja miksi itse luultavasti valitsisin edelleen polttomoottoriauton, jos ajoprofiili koostuisi pidemmistä matkoista vaihteleviin kohteisiin:

1) valtavasti parempi toimintamaika, jonka uudelleen täyttäminen on aina nopeaa ja bensa-asemat ovat valtavan paljon varmatoimisempia kuin latausasemat
2) liikkumisia ei tarvitse käytännössä ikinä tehdä auton ehdoilla, olipa lähes missä tahansa
3) sääolot eivät oikeastaan ole aivan hirmuisimpia pakkasia lukuunottamatta asia, jota polttiksella liikkuessa pitäisi hirveästi miettiä (pl. tietty liukkauden, näkyvyyden ym. osalta)
4) moottorin hukkalämmön ansiosta aniharvalla polttisautolla on ongelmia pitää kabiini lämpimänä kovimillakaan pakkasilla
5) jos tarvitsee vetää kuormia pidempiä matkoja, polttisauto on aika ylivertainen värkki. Kulutus toki nousee niissäkin, mutta se ei varsinaisesti ole ongelma tankkaamisen helppouden ja nopeuden ansiosta. Kaikille bensa-asemille voi ajaa kärry perässä, latauspisteistä ei todellakaan voi sanoa samaa
6) jos oikeasti liikkuu niin tiettömien taipaleiden takana, että huolena on polttoaineen loppuminen kesken koska ei pääse bensa-asemalle asti, pari-kolmesataa kilsaa lisärangea takakontissa maksaa n. 20 bensalitran ja jerrykanisterin verran. Sähköautolla taas, noh...
7) 1000 kilsan rangella varustetun mukavan polttomoottorikäyttöisen mailinnielijän saa käytettynä muutamalla tonnilla. Mukavan, hyvällä rangella ja latausominaisuuksilla varustetun sähköauton eteen taas pitää kaivaa käsi melkoisen paljon syvemmälle taskuun.

Eipä siinä, on osa sähköautojen yleisistä eduista sellaisia, että ne pätevät ihan yhtä lailla pidemmälläkin matkalla, mutta kokonaisuuden kannalta polttis on kyllä edelleen Kingi.



Eipä taida Suomesta löytyä kovin montaa niin pientä kylää, etteikö korkeintaan kymmenen kilsan säteellä ei olisi jonkinlaista bensa-asemaa.



Ja taas ihme höpöhöpöä. Sähköautossa on yleensä akku täynnä kotipihassa ainoastaan jos sillä ei ole ajettu useisiin tunteihin, eli yleensä lähinnä aamulla. Jos olet ensin ollut päivän ajossa sähkärillä ja illasta tuleekin yllättävä lähtö, se akku ei hyvin suurella todennäköisyydellä ole täyttä nähnytkään vaan latausaseman kautta mennään.

Jos tankissa on keskimäärin 500 kilsan edestä menomehua, niin ihan tilastollisesti voidaan laskea, että ainakin talvella sähköautolla range jää pienemmäksi 100% ajasta, koska markkinoilla ei ole yhtäkään sähköautoa, jolla pääsisi viittäsataa kilsaa lataamatta. Suurimmalla osalla kolmesataa kilsaa ilman lataamista on aikalailla maksimit, varsinkin jos ajetaan yhtään motaria.



Merkittävä osa polttisautoista menee tuon pätkän tankkaamatta ja käytännössä kaikki yhdellä tankkauksella, jossa menee se viitisen minuuttia. Suurin osa sähkäreistä vaatii tuollaisella matkalla vähintään kaksi parinkymmenen minuutin latausta, suurin osa varmaan enemmänkin.

ABRP:n mukaan Suomen suosituin sähköauto Tesla model Y LR vaatisi tuolla pätkällä 15 asteen pakkasessa kolme latauspysähdystä, yhteiskestoltaan 51 minuuttia, eli kirjaimellisesti kymmenkertaisen ajan. Onko se paljon? Kerran kymmenessä vuodessa ajettavan reissun yhteydessä? Ei toki. Jos vastaavia tai vielä pidempiä pätkiä ajaisi viikottain? Aika nopeasti alkaisi kumuloitumaan. Toki ihmisetkin tarvitsee taukoa ja auto latautuu siinä sivussa, mutta taukopaikka on sitten tasan se missä voi ladata ja se on sitten smör smör jos halusit johonkin muualle tai jos ihan vielä ei olisikaan nälkä tai kusihätä tai mitä ikinä.

Noin muutenkin tuolla spesifillä reissulla ei oikeasti kyllä edellisellä autolla luultavasti pysähdytty kertaakaan varsinaisten siirtymien aikana, koska siinä oli tosiaan välissä stoppi yöksi ja yöpaikassa sitten syömiset ja huilailut. Toki sähköautollakin reissu olisi näyttänyt aika erilaiselta jos yöpaikassa olisi ollut mahdollista ladata akku täyteen, mutta kun latausmahista ei ole niin sitten ei ole. Demonstroi lähinnä sitä polttisautoilun joustavuutta verrattuna sähköilyyn, polttiksella kun tuollaisia ei tarvitse edelleenkään tarvitse edes miettiä.



Ei se 1000 km ole mikään tärkeä kriteeri, sen verran edellisillä autoilla nyt sattumalta pääsi kulkemaan. Mitä ilmeisimmin en olisi Volvoa kulkineeksi valinnut jos tuhannen kilsan range olisi minulle henkilökohtaisesti jotenkin elintärkeä juttu. Jälkimmäinen auto ei tosin edes ollut diesel. ;)

Lähinnä tuo tuhannen kilsan rangen pointti on siinä, että se antaa (yhdistettynä tankkausinfraan) aivan helvetin paljon enemmän vapausasteita siihen autoiluun, kun voi vaan ajaa menemään miettimättä latausnopeuksia, toimintamatkoja, latauspisteiden toimivuutta, pakkasen vaikutusta kulutukseen ja kaikkea muuta, mitkä sähköautoilussa ovat ainakin talvella ihan arkipäivää.



Niin, tämähän se minun pointtini on koko ajan ollut. Lyhyellä matkalla sähkäri on jokseenkin ylivoimaisesti parempi ja voi niillä varsinkin nykyään ihan kohtuullisesti pidempääkin matkaa taittaa. Se vaatii kuitenkin vähän enemmän harrastuneisuutta ja joustavuutta. Vähemmän toki koko ajan ja riippuu myös paljon autosta.

Edelleen, diggaan sähköautoista ja sähköautoilusta, sähköauto löytyy itseltälim ainoana kulkineena ja valittu auto sopii paskasta rangesta huolimatta n. 90% ajasta omaan ajoprofiiliin täysin mainiosti. Ei se kuitenkaan tarkoita, etteikö olisi vielä tiettyjä asioita, joissa polttikset on (hyvin pitkälti polttoaineiden paremmasta energiatiheydestä johtuen) vaan aika objektiivisesti parempia, eikä tarvitse edes mennä mihinkään kusematta-lappiin-bussia-hinaten-skenaarioihin.
Nyt ollaan kyllä niin syvällä omassa näkemyksessä, etten jatka aiheesta kanssasi.
 
Edelleen, diggaan sähköautoista ja sähköautoilusta, sähköauto löytyy itseltälim ainoana kulkineena ja valittu auto sopii paskasta rangesta huolimatta n. 90% ajasta omaan ajoprofiiliin täysin mainiosti. Ei se kuitenkaan tarkoita, etteikö olisi vielä tiettyjä asioita, joissa polttikset on (hyvin pitkälti polttoaineiden paremmasta energiatiheydestä johtuen) vaan aika objektiivisesti parempia, eikä tarvitse edes mennä mihinkään kusematta-lappiin-bussia-hinaten-skenaarioihin.
Summa summaarum: Sähköautoissa on lyhyempi toimintasäde kuin polttiksissa. Tämän kaikki tietää. Silti nuo yht. äkkiset +1000km lapinreissut iltalähdöllä akku tyhjänä jaksaa vaan hymyilyttää.
 
Summa summaarum: Sähköautoissa on lyhyempi toimintasäde kuin polttiksissa. Tämän kaikki tietää. Silti nuo yht. äkkiset +1000km lapinreissut iltalähdöllä akku tyhjänä jaksaa vaan hymyilyttää.


Eli mikä siinä sähkiksessä on parempaa kuin polttis pitkän matkan ajoneuvona.

Jos kuitenkin on alla olevasta keskustelua.
Haluaisitko tarkentaa, mitkä ovat ne kriteerit, jotka sinun mielestäsi tekevät sähköautosta paremman pitkän matkan kulkineen kuin suunnilleen vastaavasta polttomoottoriautosta?
 
Summa summaarum: Sähköautoissa on lyhyempi toimintasäde kuin polttiksissa. Tämän kaikki tietää. Silti nuo yht. äkkiset +1000km lapinreissut iltalähdöllä akku tyhjänä jaksaa vaan hymyilyttää.
Niinhän ne jaksaa, mutta tuossa BongisKhanilla ei minusta ollut siitä kyse vaan ihan todellisesta suunnitellusta 650 km reissusta ja niin kuin tuossa hän itse sanoi ettei ollut mikään varsinainen ongelma vaan ongelma olisi siinä tapauksessa jossa tuollaiset reissut olisi jokapäiväisiä.

Halvemmat energiakulut? Teho/vääntö eli ohittelu mukavaa tarpeentullen?
Niin ja onko ne energia kulut niin paljon enää halvempia jos tarvitsee niitä pikalautausasemia käyttää?
 
Niinhän ne jaksaa, mutta tuossa BongisKhanilla ei minusta ollut siitä kyse vaan ihan todellisesta suunnitellusta 650 km reissusta ja niin kuin tuossa hän itse sanoi ettei ollut mikään varsinainen ongelma vaan ongelma olisi siinä tapauksessa jossa tuollaiset reissut olisi jokapäiväisiä.


Niin ja onko ne energia kulut niin paljon enää halvempia jos tarvitsee niitä pikalautausasemia käyttää?
Ei ole, kaasulla 6e/100km kantama 500km kesät / talvet tankkaus 2min, helpompaa kuin sähköautolla ajelu.
 
Nyt ollaan kyllä niin syvällä omassa näkemyksessä, etten jatka aiheesta kanssasi.

No nyt tuli aika klassiset. :D

Summa summaarum: Sähköautoissa on lyhyempi toimintasäde kuin polttiksissa. Tämän kaikki tietää. Silti nuo yht. äkkiset +1000km lapinreissut iltalähdöllä akku tyhjänä jaksaa vaan hymyilyttää.

Taisin tuossa kyllä vähän muutakin listata, mutta polttoaineen ja akkujen energiatiheyksien eroonhan se pääosin tiivistyy.

Halvemmat energiakulut? Teho/vääntö eli ohittelu mukavaa tarpeentullen?

Koko keskustelu lähti siitä, että pikalataaminen ei välttämättä ole nykyisillä polttoaineen hinnoilla mitenkään erityisen paljon halvempaa.

Mitä taas tehoon tulee, niin kaikki sähköautot eivät ole tehokkaita ja vastaavasti kaikki polttikset eivät ole laiskoja. Molempiin pätee kuitenkin se, että jos ohittaminen jää tehoista kiinni, olet paska ja vaarallinen kuski.

Edelleen, koko homma lähti siitä, että todettiin ettei pikalataus ole kovinkaan paljon tankkaamista halvempaa jos ei ole mahdollista valikoida halvimpia pikalatureita. Esitin näkemyksen, että pitkän matkan ajoon polttis on kyllä edelleen vaivattomampi ja parempi vaihtoehto. Käyttäjä @pulssi oli tästä kovasti eri mieltä, mutta ei ole toistaiseksi kyennyt kovin hyvin argumentoimaan miksi hänen mielestään sähköauto on kategorisesti parempi vaihtoehto pitkän matkan ajoon.

On toki polttisautoissakin kaikenmaailman pieniä kauppakasseja joilla ei kovin mielellään pitkää matkaa aja ja vastaavasti sähköautoissa paremmin pitkän matkan ajoon soveltuvia. Siltikin, jos pitäisi umpimähkään valita polttis tai sähköauto pitkän matkan ajoon, niin aivan varmasti ottaisin polttiksen joka kerta.
 
Viimeksi muokattu:
Halvemmat energiakulut? Teho/vääntö eli ohittelu mukavaa tarpeentullen?
Energiakulut monella kotilataajalla valintaperusteita, pitkänmatkan käytössä se kotilatauksen etu laimenee, kun joutuu matkalla lataileen.
Jos kustannukset se peruste, niin silloin ehkä ihan vain perustella sillä, ja jos se oma aika halpaa ja autossa tykkää yöpyä, niin sähkiksen retkeilu tilat voi olla plussaa, kesällä jäähdytys millä viileät yöunet. Lämmityksen osalta polttis jo niin kilpailuykyinen että jotkut sitä haikailee sähkikseen.




Teho/vääntö, jos pitkänmatkan ajelua niin taitaa ne verokki polttikset tarjota tehoa riittämiin, ja nyky automaateissa vaihteita niin paljon että vääntöökään ei kaadu. Tai siis sitä pisaa reilusti yli sen mitä liikenteessä tarvii.

Mutta moni sähkiskäyttäjä pitää sähkövoimalinjaa arvokkaana vs hänen edelliset polttikset. "ei enään paluuta polttikseen", tosin hyvä jos kerran pari kuussa pidempi ajelu ja se hinta latauksista siedetään. Tosin heillä joilla on paljon sitä pitkää pätkää ovat niitä jotka nimenomaan palailleet polttikseen, jos mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:
Energiakulut monella kotilataajalla valintaperusteita, pitkänmatkan käytössä se kotilatauksen etu laimenee, kun joutuu matkalla lataileen.
Jos kustannukset se peruste, niin silloin ehkä käyttää halvempaa, eikä parempaa.




Teho/vääntö, jos pitkänmatkan ajelua niin taitaa ne verokki polttikset tarjota tehoa riittämiin, ja nyky automaateissa vaihteita niin paljon että vääntöökään ei kaadu. Tai siis sitä pisaa reilusti yli sen mitä liikenteessä tarvii.

Mutta moni sähkiskäyttäjä pitää sähkövoimalinjaa arvokkaana vs hänen edelliset polttikset. "ei enään paluuta polttikseen", tosin hyvä jos kerran pari kuussa pidempi ajelu ja se hinta latauksista siedetään. Tosin heillä joilla on paljon sitä pitkää pätkää ovat niitä jotka nimenomaan palailleet polttikseen, jos mahdollista.
Harvalla polttikselle menee 100km viiden kuuden euron tietämille. Puhumattakaan kun ensimmäinen akullinen aina kotiseinästä. Kyllä ne vaan syö aina yli ilmoitettujen 1.7 e litra ja edellinen polttis vei sellaista 6.3 tankista mitattuna niin tekee liki tupla hintaista. Puhumattakaan tolppahinnat käytännössä taas elänyt 1.7-1.9 väliä ei käytännössä saa samaa hintaa millään.
 
Ei ole, kaasulla 6e/100km kantama 500km kesät / talvet tankkaus 2min, helpompaa kuin sähköautolla ajelu.
Toisaalta kaasuautot alkavat olla niin vanhoja linttoja kaikki että moni ajattelee ettei sellaisella parane kävelymatkaa kauemmas kotoaan enää lähteä.
 
Harvalla polttikselle menee 100km viiden kuuden euron tietämille.
En tiedä mikä oli kaavasi, mutta jos energia 30 senttiä kWh, 25 kWh/100km, ollaan pelkän energian osalta yli seitsemässä eurossa, ja isoin juttuhan osalla on se aika, vaiva. Osalle aika on ilmaista, ja retikiely vain harrastuskustannus.

Toki se My Diesel ilman jakeluyhtiöiden tukea olisi paljon kalliimpaa kuin nykyinen pumppuhinta.
 
Ei ole, kaasulla 6e/100km kantama 500km kesät / talvet tankkaus 2min, helpompaa kuin sähköautolla ajelu.

Kaasu on mielestäni paras liikenteen polttoaine, mutta...

Mulla oli konvertoitu kaasuauto 2013-2017 ennen kuin se alkoi tuntua liian vähän kylähullulta ja siirryin sähköön. Nyt en enää edes muista kuinka monta kiloa tankkeihin meni (olisko ollut 18kg), mutta tankkaus ei todellakaan kestänyt 2 minuuttia vaan sen 200 bariin paineistaminen kesti ennemmin >5 minuuttia. Jos oli toinen tankkaaja samaan aikaan tai asemalla oli ollut juuri paljon aiempaa käyttöä (esim kuorma-auto imemässä välivarastot tyhjäksi), paineistus tapahtui vielä kertaluokkaa hitaammin. Hyvä puolihan tuossakin oli että pistoolissa ei tarvinnut roikkua itse vaan pystyi hakemaan kahvia Nesteeltä, kuten sähköautoa ladatessa. Tankkaus piti tehdä vähintään 300km välein, joten siinä hyvin tottui rajoitettuun rangeen. Siihen kun vielä lisää että tankkausverkosto on niin harva että matkoja pitää suunnitella enemmän kuin sähköautolla ja joustaa reiteissä, niin tankkaustapahtuma kestääkin jotain 5 ja 20 minuutin välillä. Tai sitten maksaa bensasta ja käy tankkaamassa sitäkin (eri paikassa). Ja autossa on edelleen 15tkm välein öljynvaihtohuolto, joka vaatii omaa säätöään pari tuntia.

Eli vuoden jaksolla ainakin itse käytin huomattavasti enemmän aikaa kaasun kanssa säätämiseen, kuin sähköllä on ollut.

Parasta kaasussa oli että pystyi helmikuussa 2014 vaihtamaan kerrasta suomalaiseen biokaasuun ja asettaa henkilökohtaisen pakotteen ruplataloudelle.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä mikä oli kaavasi, mutta jos energia 30 senttiä kWh, 25 kWh/100km, ollaan pelkän energian osalta yli seitsemässä eurossa, ja isoin juttuhan osalla on se aika, vaiva. Osalle aika on ilmaista, ja retikiely vain harrastuskustannus.

Toki se My Diesel ilman jakeluyhtiöiden tukea olisi paljon kalliimpaa kuin nykyinen pumppuhinta.
Auto näyttää koko vuodelle keskiarvoa 19.1. eikä ole edes sähköautojen seassa erityisen taloudellinen laske vain polttikseenkin mukaan se -30C kulutus.
 
Ei ole, kaasulla 6e/100km kantama 500km kesät / talvet tankkaus 2min, helpompaa kuin sähköautolla ajelu.

Kaasuautolla jossa 10 litran bensatankki ajaneena voin ainakin omasta kokemuksesta sanoa että matkaaminen vaikeutuu jo tuossa Jyväskylän kohdalla pohjoiseen päin mentäessä. Niitä tankkausasemia ei ole enää sen jälkeen helposti saatavilla (ainakaan kolmisen vuotta sitten). Ja jos on niin riski siihen että se ainoa asema on tyhjä tai rikki on suuri. Kokemuksesta voin sanoa ettei ole kivaa kun "opiskelijavalo" alkaa palamaan melkein heti kun tuon 10 litran tankin on taas uudelleen täyttänyt eikä kaasuasemaa ole mailla eikä halmeilla. Harmittaa kun kotimaista biokaasua ei ilmeisesti ole niin halpa tuottaa että se olisi lyönyt itsensä läpi että olisi saatu asemia ympäri Suomea, kuitenkin kun raaka-ainetta löytyy aina.

Nyt kolme vuotta täyssähköllä ajaneena ainakin omasta kokemuksesta voin sanoa että sähkiksellä ajelu on huomattavasti helpompaa kuin kaasuautolla jossa pieni tankki (tehdasmalleissa ainakin Skodillacissa oli 10litran bensatankki). Ja latausasemia nousee koko ajan lisää, kun ei tarvita kuin sähköjohdot vetää eikä tarvita kuljetuskalustoa. Joulun pyhinä Lapissa tuolla tuli kruisailtua ja julkisilla latureilla ladattua ilman ongelmia. Vuosittain tuolla tulee jotakuinkin 7000km pärtsättyä pohjoisen lomakohteissa.

Jos minulle olisi range, tankkausnopeus ja polttoaineen saatavuus tärkeää olisin ostanut polttiksen. Mutta pärjään 300-500km rangella suurimmilta osin hyvin niin sähkis sopii minulle. Kaasua voisi harkita polttisautossa jossa olisi jo tehtaalta vähintään 40 litran bensatankki.
 
Kaasua voisi harkita polttisautossa jossa olisi jo tehtaalta vähintään 40 litran bensatankki.
Konvertoidussa oli 90 litran "varabensatankki". 1200km range vain yhteensä jos ajoi kuin mummo ankka, kun oli hiukan janoinen bensa-V8.

Mieluummin olen lähtenyt Lappiin kuitenkin sähkiksellä. Kun Suomen pohjoisin pikalaturi oli Virran 50kW pömpeli Pellossa, tuo oli jopa seikkailu. Etenkin kun se toimi 50% hit ratella. Tuollakin reissulla sähköauto vaati suoraa latauksen odottelua vain 20 minuuttia, mutta edellytti tietysti suunnittelua ja suunnitelman vaatimat kompromissit.

Suomi tuntui aika kehitysmaalta kun Kilpisjärveltä jatkamalla poronkuseman Norjan puolelle pohjoiseen olisi jo tuolloin voinut ajaa pelkän supercharger-verkon varassa. Mutta ennen oli kunnollista.
 
Auto näyttää koko vuodelle keskiarvoa 19.1. eikä ole edes sähköautojen seassa erityisen taloudellinen ...
Ihan hyvä jos tuo sillä pitkänmatkan maantie käyttöprofiililla.
Tosin asuin alueesta riippuen ihan hyvä jos tuo lyhyttä työssäkäynti ajoa lämpöisellä autolla tolppapaikalta.

Varmaan osaa kiinnostaa myös mikä merkki/malli, jos haluat kertoa.
 
Nykyisellä ladattavalla hybridillä pääsee ehkä tuollaisen 730-750km paperilla. En tiedä laskeeko se sen tuosta 2,4l/100km keskikulutuksesta. Joten tietenkään sitä ei oikeasti pääsisi kun mitä pidempään yhtämittaa ajaa niin lähestytään sitä about 5,2 lukemaa vähitellen. Olisiko 550km lähempänä jos pitkää matkaa lähdetään ajamaan. Eikä toki tankkiin mahdu kuin ehkä 30-35l.

Edellisellä 2003 Rellulla pääsi sentään 7-8l kulutuksella sen 1000km.
Kunpa olisikin kunnon tankki phev:ssä, Minissä vain 36l ja aika usein sai käydä tankilla:

IMG_3533.jpeg
 
Ihan hyvä jos tuo sillä pitkänmatkan maantie käyttöprofiililla.
Tosin asuin alueesta riippuen ihan hyvä jos tuo lyhyttä työssäkäynti ajoa lämpöisellä autolla tolppapaikalta.

Varmaan osaa kiinnostaa myös mikä merkki/malli, jos haluat kertoa.

Juu luonnollisesti pätkäajo nostaa, mutta eipä silloin tarvetta pikalatauksiin, autona 77kwh akulla oleva Meb.
 
Niinhän ne jaksaa, mutta tuossa BongisKhanilla ei minusta ollut siitä kyse vaan ihan todellisesta suunnitellusta 650 km reissusta ja niin kuin tuossa hän itse sanoi ettei ollut mikään varsinainen ongelma vaan ongelma olisi siinä tapauksessa jossa tuollaiset reissut olisi jokapäiväisiä


Niin ja onko ne energia kulut niin paljon enää halvempia jos tarvitsee niitä pikalautausasemia käyttää?

No nyt tuli aika klassiset. :D



Taisin tuossa kyllä vähän muutakin listata, mutta polttoaineen ja akkujen energiatiheyksien eroonhan se pääosin tiivistyy.



Koko keskustelu lähti siitä, että pikalataaminen ei välttämättä ole nykyisillä polttoaineen hinnoilla mitenkään erityisen paljon halvempaa.

Mitä taas tehoon tulee, niin kaikki sähköautot eivät ole tehokkaita ja vastaavasti kaikki polttikset eivät ole laiskoja. Molempiin pätee kuitenkin se, että jos ohittaminen jää tehoista kiinni, olet paska ja vaarallinen kuski.

Edelleen, koko homma lähti siitä, että todettiin ettei pikalataus ole kovinkaan paljon tankkaamista halvempaa jos ei ole mahdollista valikoida halvimpia pikalatureita. Esitin näkemyksen, että pitkän matkan ajoon polttis on kyllä edelleen vaivattomampi ja parempi vaihtoehto. Käyttäjä @pulssi oli tästä kovasti eri mieltä, mutta ei ole toistaiseksi kyennyt kovin hyvin argumentoimaan miksi hänen mielestään sähköauto on kategorisesti parempi vaihtoehto pitkän matkan ajoon.

Energiakulut monella kotilataajalla valintaperusteita, pitkänmatkan käytössä se kotilatauksen etu laimenee, kun joutuu matkalla lataileen.
Jos kustannukset se peruste, niin silloin ehkä ihan vain perustella sillä, ja jos se oma aika halpaa ja autossa tykkää yöpyä, niin sähkiksen retkeilu tilat voi olla plussaa, kesällä jäähdytys millä viileät yöunet. Lämmityksen osalta polttis jo niin kilpailuykyinen että jotkut sitä haikailee sähkikseen.
Energiakuluja saa alas pitkilläkin matkoilla jos voi lähtö että pääte pisteessä hyödyntää edullisempaa ac/hidaslatausta. Hotellit, hiihtokeskukset, airbnb mökit yms. saisi kunnostautua tässä.
 
Energiakuluja saa alas pitkilläkin matkoilla jos voi lähtö että pääte pisteessä hyödyntää edullisempaa ac/hidaslatausta. Hotellit, hiihtokeskukset, airbnb mökit yms. saisi kunnostautua tässä.
Eli sähkis kisaa pitkänmatkan käytössä polttista vastaa hinnalla, jos latailulle ei muuten laita eroa ylittävää kustannusta.

En tiedä kuinka moni tuossa pääsee sähkiksellä plussalle, taitaa olla kovasti yksilöstä riippuvaa, ja harvemmin pitkää pätkää ajavalle reitistä matkasta riippuuvaa.
 
Eli sähkis kisaa pitkänmatkan käytössä polttista vastaa hinnalla, jos latailulle ei muuten laita eroa ylittävää kustannusta.

En tiedä kuinka moni tuossa pääsee sähkiksellä plussalle, taitaa olla kovasti yksilöstä riippuvaa, ja harvemmin pitkää pätkää ajavalle reitistä matkasta riippuuvaa.
Onhan nuo energiakulut pienemmät pikasähköäkin käyttäen.
 
Onhan nuo energiakulut pienemmät pikasähköäkin käyttäen.
Jos kommentoi tuota kuinka moni pääsee plussalle, vs polttis, niin kokoanisuutta, siis sitä miten arvottaa sen latailun kustannuksen käytettyinä aikoina

Osalla se käytetty aika näkyy lompakossa enemmän tai vähemmän, ja sitten se miten paljon sitä inhoaa, mitä siitä on valmis maksamaan että pienemmät tauot matkalla.

Koska keskusteleu käy nimenomaan pitkistä toistuvasti ajomatkoista, niin jos yksittäisellä lomareissulla voi olla kyse yhdestä lisäyöstä, niin tässä asiayhteydessä voi olla kyse ihan työtunneista. Työajoa tekevälle osalla voi olla arvokasta että tuntia kahta aiemmin kotona, tai edes samana päivänä, toisella taasen ei mitään kiirettä puolison luokse. Soppaa sekoittaa sekin että kuka maksaa energian, kuka maksaa ajan, työsuhteet missä muuta maksaa energian, mutta itse ajan, niin mitä siinä jää sähkikselle. Jos muut maksaa ajan, itse energian, niin halppisähkön voi houkuttaa valitsee rimpulankin sähkiksen. tästä sitten se versio missä veroton työsuhde sähkö. vs itse maksettu bensa
 
Jos kommentoi tuota kuinka moni pääsee plussalle, vs polttis, niin kokoanisuutta, siis sitä miten arvottaa sen latailun kustannuksen käytettyinä aikoina

Osalla se käytetty aika näkyy lompakossa enemmän tai vähemmän, ja sitten se miten paljon sitä inhoaa, mitä siitä on valmis maksamaan että pienemmät tauot matkalla.

Koska keskusteleu käy nimenomaan pitkistä toistuvasti ajomatkoista, niin jos yksittäisellä lomareissulla voi olla kyse yhdestä lisäyöstä, niin tässä asiayhteydessä voi olla kyse ihan työtunneista. Työajoa tekevälle osalla voi olla arvokasta että tuntia kahta aiemmin kotona, tai edes samana päivänä, toisella taasen ei mitään kiirettä puolison luokse. Soppaa sekoittaa sekin että kuka maksaa energian, kuka maksaa ajan, työsuhteet missä muuta maksaa energian, mutta itse ajan, niin mitä siinä jää sähkikselle. Jos muut maksaa ajan, itse energian, niin halppisähkön voi houkuttaa valitsee rimpulankin sähkiksen. tästä sitten se versio missä veroton työsuhde sähkö. vs itse maksettu bensa
Ei ne lapinreissut yhtä lisäyötä vaadi jos sinne sähköautolla lähtee. Vähän nyt kekee mopo jos uskoo että 1000km ajomatka tarttee lisäyön hotlassa sähkiksellä vs. polttis.
 
En pysty Bjönin 1000km haaste juuri nyt lukemaan mutta vankka muistikuva olisi että jo sen 20 mallia tekee sen haasteen 2 tunnin sisään polttiksesta. Ei se nyt tarkoita että missään tarvitsee yötä olla.

Siitä en ole varma että mitä ihmiset saavat keskustelusta jossa loppujen lopuksi pohditaan vain sitä onko polttis vai sähkö nopeampi pitkässä matkassa. Maalitolpat ovat niin kapealla ettei siihen ole kuin yksi vastaus.

Joillakuilla on vielä taloudessaan ihan tarkoituksella 2 autoa joista polttis on varattu siihen mihinkä se sähköauto on huono. Se jolla on liitua niin piirtää.
 
Viimeksi muokattu:
Eli sähkis kisaa pitkänmatkan käytössä polttista vastaa hinnalla, jos latailulle ei muuten laita eroa ylittävää kustannusta.

En tiedä kuinka moni tuossa pääsee sähkiksellä plussalle, taitaa olla kovasti yksilöstä riippuvaa, ja harvemmin pitkää pätkää ajavalle reitistä matkasta riippuuvaa.
Ei kai kukaan valitse autoa pitkänmatkan käyttöä ajatellen, ellei niitä ole säännöllisesti. Muutaman kerran vuodessa reissaava säästää arjessa sen minkä menettää aikana lomalla ladatessa. Pitkänmatkan käyttö tuleekin tuolloin ajatella niin, että onko se mahdollista, eikä niin, että pari kertaa vuodessa tehtävällä matkalla aikaa meni hukkaan melkein tunti kun joutui lataamaan autoa.
Ihmetyttää myös nämä vertaukset tankkauksiin, jotka joiltain onnistuvat parissa minuutissa. Tämä aika meni helposti jo liikennevaloissa kun jouduin poikkeamaan arjessa bensiksellä, ja sama kun sieltä tuli takaisin ajoreitille. Kokonaisaika oli lähempänä kymmentä kuin kahta minuuttia. Tämä siis ihannetilanteessa kun asema oli ns. matkan varrella, eikä sinne tarvinnut erikseen ajella.
Sähköauto ei siis edelleenkään ole paras valinta kaikille, vaan käyttövoima kannattaa harkita oman käytön mukaan.
 
Flexfuelissa on vähän sama juttu, että joutuu tarkemmin katsomaan mistä tankkaa, jos haluaa ajaa ensisijaisesti E85:lla korkeaseosetanolilla. Milloin tahansa pystyy toki tankkaamaan bensaa sekaan, että ei siinä mielessä rajoita menoa.

Jos haluaisi, niin voisihan tuota olla kanistereissa peräkontissa, jolloin pääsisi vaikka lapin perukoille asti pelkällä E85. Mutta vähän turhaa säätöä.
 
En pysty Bjönin 1000km haaste juuri nyt lukemaan mutta vankka muistikuva olisi että jo sen 20 mallia tekee sen haasteen 2 tunnin sisään polttiksesta. Ei se nyt tarkoita että missään tarvitsee yötä olla.

Siitä en ole varma että mitä ihmiset saavat keskustelusta jossa loppujen lopuksi pohditaan vain sitä onko polttis vai sähkö nopeampi pitkässä matkassa. Maalitolpat ovat niin kapealla ettei siihen ole kuin yksi vastaus.

Joillakuilla on vielä taloudessaan ihan tarkoituksella 2 autoa joista polttis on varattu siihen mihinkä se sähköauto on huono. Se jolla on liitua niin piirtää.
Tässä ovat likipitäen kaikki Björnin testaamat, jotka ovat olleet enintään 1:15 hitaampia 1 000 km haasteessa kuin referenssipolttiksen 8:35 (on aika haipakkaa). Nopein sähköauto ilman mitään akunvaihtoja/vetyä on Model S Palladiumin toukokuinen 8:55. Pakkasella helmikuussa saman mallin aika oli 10 minuuttia pidempi 9:05.

Screenshot_2025-01-09-08-42-21-84_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Screenshot_2025-01-09-08-42-48-11_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg


Tuossa on Ioniq 6 RWD kahteen kertaan, kun lista jatkuu juuri siitä.


 
Ei ne lapinreissut yhtä lisäyötä vaadi jos sinne sähköautolla lähtee. Vähän nyt kekee mopo jos uskoo että 1000km ajomatka tarttee lisäyön hotlassa sähkiksellä vs. polttis.
Ei välttämättä, enkä niin halunnut väittää. Vaan totesin että yksittäisellä lomareissulla se voi olla yksilisäy.

Se sitten jotain muuta jos esim jokatapauksessa on väliyöpyminen ja se ajoittuu niin että lähtö ja perille oloajat samat.


Ei kai kukaan valitse autoa pitkänmatkan käyttöä ajatellen, ellei niitä ole säännöllisesti. Muutaman kerran vuodessa reissaava säästää arjessa sen minkä menettää aikana lomalla ladatessa.....
Jos kysymys on se mitä parempaa sähkiksessä on pitkänmatkan ajossa, niin se on enemmänkin huonoutta sen nyt vain sietää.

Ihmetyttää myös nämä vertaukset tankkauksiin, jotka joiltain onnistuvat parissa minuutissa. Tämä aika meni helposti jo liikennevaloissa kun jouduin poikkeamaan arjessa bensiksellä, ja sama kun sieltä tuli takaisin ajoreitille. Kokonaisaika oli lähempänä kymmentä kuin kahta minuuttia. Tämä siis ihannetilanteessa kun asema oli ns. matkan varrella, eikä sinne tarvinnut erikseen ajella.
Sähköauto ei siis edelleenkään ole paras valinta kaikille, vaan käyttövoima kannattaa harkita oman käytön mukaan.

Tuo ei niinkään pitkänmatkan sähkisplussaa, vaan kotilatauksella lyhyempien ajojen sähkis plussa. Säästää johto jumpalla sen kuukausittainen pumpulla käynnin(t)

En nyt muista millaisia tankkaus aikoja mainitsin, mutta siinä samaa mieltä että se tankilla käynti ärsyttää monia, sekin aika mikä menee lirutellessa, saati sitten jos joutuu siten tankkausta varten tekee isomman aikaa vievän lenkin.

Mutta jos puhe pitkistä ajoista, niin joo, se tankilla käynti vie aikaa, sen itse tankkauksen lisäksi, niitä käyntejä on kuitenkin vähemmän, ja usein pelivaraakin enemmän. eli tämä ei mene sähkisen eduksi.
 
Joillakuilla on vielä taloudessaan ihan tarkoituksella 2 autoa joista polttis on varattu siihen mihinkä se sähköauto on huono. Se jolla on liitua niin piirtää.
Kaverilla juuri näin. Arkiajot sähkösitikalla, mutta jos pitää mennä pitkälle, hinata, tai isoa kuskata niin diesel paku, mutta ei tuo diesel pakukaan ihan stressitön auto ole urealaitteistoineen ja suodattimineen.

Ihan kahdella suunnilleen toisiaan vastaavalla henkilöautolla tuollainen kyllä ainakin mutuna olisi vähän hölmöä.
 
Siitä en ole varma että mitä ihmiset saavat keskustelusta jossa loppujen lopuksi pohditaan vain sitä onko polttis vai sähkö nopeampi pitkässä matkassa. Maalitolpat ovat niin kapealla ettei siihen ole kuin yksi vastaus.

Oma pointti on koko ajan ollut lähinnä se, että jos ajaa pääosin lyhyttä matkaa = sähkis ylivertainen, mutta jos ajaa paljon pitkää matkaa ja varsinkin vaihteleviin kohteisiin: polttis ylivertainen. Tästä kuitenkin nousi protesteja, että ei kyllä se sähkis on parempi pitkälläkin matkalla, mutta tässä kun on yritetty hakea niitä spesifejä asioita, jotka tekevät sähkiksestä paremman kuin polttiksesta pitkällä matkalla, niin ainoat tähän mennessä saadut konkreettiset asiat on kustannukset, joka ei pikalatureita paljon käyttäessä välttämättä pidä paikkansa ja se, että sähköauto kiihtyy kivasti ja polttiksilla ei voi tehdä yhtä vaarallisia ohituksia.

Tässä ovat likipitäen kaikki Björnin testaamat, jotka ovat olleet enintään 1:15 hitaampia 1 000 km haasteessa kuin referenssipolttiksen 8:35 (on aika haipakkaa). Nopein sähköauto ilman mit

Nuo on tosin lähes kaikki käytännössä kesäkelissä ajettu. Kunnon pakkasilla kulutukset lähtee monilla sähköautoilla jyrkkään nousuun ja latausnopeudet laskuun. Eipä siinä, jos puhtaasti matka-aikaa katsotaan, niin eipä ero nykyään polttiksen ja sähkiksen välillä kovin iso ole, ainakaan jos sahaa (pääasiassa ilta-yöaikaan) jotain spesifiä reittiä jonka varrella on hyvin nopeita pikalatureita. Taisin kuitenkin jo aika monta viestiä sitten mainita, että absoluuttinen matka-aika on kuitenkin loppuviimein vain yksi osa yhtälöä ja hommaan liittyy aika paljon muutakin. Jos jotain niin vähän liikaa keskustelu pyörii sen kusematta-lappiin-skenaarion ympärillä, kun oikeastaan polttomoottorin paremmuus korostuu eniten monivaiheisilla reissuilla ilman latausmahdollisuutta välipysähdyksillä ja sitten toisaalta sellaisilla 150-200 km / max parin tunnin siivuilla.

Jos nyt jatketaan tällä konkreettisella esimerkillä mitä tässä on aiemminkin vatvottu, eli vaimon reilu viikon takainen reissu Keski-Suomeen -15 asteen pakkasissa meidän uudella sähköautolla.

Edellisellä plugarilla reissu olisi mennyt jokseenkin näin:
A-B (Vantaa-Jyväskylä) - korkeintaan yksi nopea vessapysähdys, harvoin syödään matkalla koska perillä on yleensä ruokaa odottamassa.
B-C-B (Jyväskylästä pohjoiseen ja takaisin) - matkaa 60 km suuntaansa, perillä tapahtuma jossa ruokaa ja vessat, eli ei todellakaan olisi pysähdytty kertaakaan kumpaankaan suuntaan. Takaisin Jyväskylässä sitten paussi ennen kotimatkaa.
B-A - sama kuin toiseen suuntaan, yleensä syödään ennen lähtöä tai vasta himassa, joten kotimatkalla pidetään korkeintaan lyhyt vessatauko

Jos tankki olisi ollut lähtiessä täysi, matkalla ei olisi tarvinnut tankata kertaakaan, muussa tapauksessa jollain kusipaussilla olisi otettu tankki täyteen. Taukoja yhteensä siis ehkä 5-10 minuuttia.

Sähkärillä matka taas meni jokseenkin näin:
A-B - autoa piti joka tapauksessa ladata, joten vaimo piti ruokatauon samalla, yhteiskesto luokkaa 45 min.
B-C-B - kylmästartti aamulla ja ylipäätään kylmä sää söi rangea niin paljon, että paluumatkalla kohteesta oli ollut pakko pysähtyä lataamaan, pitivät samalla ruokatauon, taas kesto luokkaa 45 min
B-A - jossain Heinolan jälkeen piti vielä pitää yksi 10 minuutin lataustauko että pääsi kotiin saakka

Eli yhteensä taukoja yli puolitoista tuntia ja pari-kolmekymppiä huoltsikkasafkoihin. Toki kokonaiskuva olisi hieman eri jos kohteessa B olisi ollut mahdollisuus ladata yön yli, mutta kun ei ole niin näillä mennään.

Aika monesti sähköauton huonointa matkantekopuolta, eli noita pitkähköjä latauspysähdyksiä perustellaan sillä, että "joka tapauksessa pidetään taukoja" ja "auto on valmis ennen ihmisiä" jne. mutta se mun pointti on tässä koko ajan ollut se, että sähköautolla nuo tauot on paljon enemmän auton, kuin ihmisten sanelemia. Sähköautolla tulee väkiselläkin enemmän "pakkotaukoja" ja polttiksella taas ei juuri koskaan. Polttiksella jos pidetään tauko ilman syömistä, eli käytännössä käydään vaan vessassa, siihen menee se viis minuuttia ja matka jatkuu. Sähkiksellä taas se lataustauko pidemmällä matkalla on helposti vähintään sen 15-20 minuuttia, jota ei luultavasti jaksa vaan autossa kököttää, joten sitten se tauko venyy kun mennään mussuttamaan niitä huoltsikan antimia vaikkei nyt ihan välttämättä vielä tarvitsisikaan syödä jne.

Toinen hyvä esimerkki: kaverini asuu Haminassa ja käyn suhteellisen säännöllisesti häntä siellä morjestamassa. Matkaa on se joku 140 km suuntaansa, enkä ole ikinä tuolla välillä pysähtynyt kumpaankaan suuntaan, koska tuo on niin lyhyt väli että sen aikana ei ainakaan itselle ehdi muodostua mitään pysähtymistä vaativia tarpeita. Jatkossa taas pitää luultavasti joka kerta takaisintulomatkalla pysähtyä lataamaan auto, jotta pääsen takaisin kotiin saakka. Toki tämä paussi on luultavasti luokkaa viitisen minuuttia, mutta silti täysin turha paussi kuskin kannalta. Toinen kaveri asuu Tampereella ja taas sama juttu: aiemmilla autoilla en käytännösä ikinä ole pysähtynyt tuollaisilla parin tunnin siivulla, jatkossa pitää aina pysähtyä kotimatkalla lataamaan. Taas päästään siihen, että jos oikeasti ajaa paljon, niin kaikki tuollainen kumuloituu ja on sitten aika pitkälti ihmisestä kiinni kuinka paljon tuollaiset auton sanelemat ylimääräiset paussit vituttaa.

(On toki paljon sähköautoja, jotka varsinkin himmaillen pystyvät ajamaan varsinkin tuon Vantaa-Hamina-Vantaa välin lataamatta, mutta yllättävän monella pitää tuollakin matkalla ladata, koska talvella lämpötila syö rangea ja kesällä taas se, että käytännössä koko matka on motaria. Harva haluaa myöskään ajaa akkua lähes tyhjäksi asti)

Mutta edelleen, itselle noita Hamina/Tampere/Jyväskylä/muita - reissuja tulee keskimäärin ehkä kerran kuussa ja luulen pystyväni diilaamaan asian kanssa. Pointti on kuitenkin koko ajan ollut se, että TOISENLAISELLA ajoprofiililla tilanne voi olla huomattavan eri ja se polttis pääsee loistamaan, mutta on toki hyvin henkilökohtaista kuinka paljon sähköauton rajoitteet harmittaa tai painaa vaakakupissa suhteessa niihin hyviin puoliin.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
264 149
Viestejä
4 576 533
Jäsenet
75 367
Uusin jäsen
rANDOMIHERO

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom