Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Älä olkiukkoile, eikä rekisteröintilastot liity asiaan mitenkään. Sinä sanoit, että sinun kriteereilläsi sähköauto on parempi pitkän matkan kulkine kuin polttomoottoriauto, joten haluaisin nyt kuulla mitä nämä ominaisuudet mielestäsi ovat, ihan spesifisti.

Minä voin vielä selkeyden nimissä tarkentaa miksi minun mielestäni polttis on edelleen pitkällä matkalla parempi ja miksi itse luultavasti valitsisin edelleen polttomoottoriauton, jos ajoprofiili koostuisi pidemmistä matkoista vaihteleviin kohteisiin:

1) valtavasti parempi toimintamaika, jonka uudelleen täyttäminen on aina nopeaa ja bensa-asemat ovat valtavan paljon varmatoimisempia kuin latausasemat
2) liikkumisia ei tarvitse käytännössä ikinä tehdä auton ehdoilla, olipa lähes missä tahansa
3) sääolot eivät oikeastaan ole aivan hirmuisimpia pakkasia lukuunottamatta asia, jota polttiksella liikkuessa pitäisi hirveästi miettiä (pl. tietty liukkauden, näkyvyyden ym. osalta)
4) moottorin hukkalämmön ansiosta aniharvalla polttisautolla on ongelmia pitää kabiini lämpimänä kovimillakaan pakkasilla
5) jos tarvitsee vetää kuormia pidempiä matkoja, polttisauto on aika ylivertainen värkki. Kulutus toki nousee niissäkin, mutta se ei varsinaisesti ole ongelma tankkaamisen helppouden ja nopeuden ansiosta. Kaikille bensa-asemille voi ajaa kärry perässä, latauspisteistä ei todellakaan voi sanoa samaa
6) jos oikeasti liikkuu niin tiettömien taipaleiden takana, että huolena on polttoaineen loppuminen kesken koska ei pääse bensa-asemalle asti, pari-kolmesataa kilsaa lisärangea takakontissa maksaa n. 20 bensalitran ja jerrykanisterin verran. Sähköautolla taas, noh...
7) 1000 kilsan rangella varustetun mukavan polttomoottorikäyttöisen mailinnielijän saa käytettynä muutamalla tonnilla. Mukavan, hyvällä rangella ja latausominaisuuksilla varustetun sähköauton eteen taas pitää kaivaa käsi melkoisen paljon syvemmälle taskuun.

Eipä siinä, on osa sähköautojen yleisistä eduista sellaisia, että ne pätevät ihan yhtä lailla pidemmälläkin matkalla, mutta kokonaisuuden kannalta polttis on kyllä edelleen Kingi.



Eipä taida Suomesta löytyä kovin montaa niin pientä kylää, etteikö korkeintaan kymmenen kilsan säteellä ei olisi jonkinlaista bensa-asemaa.



Ja taas ihme höpöhöpöä. Sähköautossa on yleensä akku täynnä kotipihassa ainoastaan jos sillä ei ole ajettu useisiin tunteihin, eli yleensä lähinnä aamulla. Jos olet ensin ollut päivän ajossa sähkärillä ja illasta tuleekin yllättävä lähtö, se akku ei hyvin suurella todennäköisyydellä ole täyttä nähnytkään vaan latausaseman kautta mennään.

Jos tankissa on keskimäärin 500 kilsan edestä menomehua, niin ihan tilastollisesti voidaan laskea, että ainakin talvella sähköautolla range jää pienemmäksi 100% ajasta, koska markkinoilla ei ole yhtäkään sähköautoa, jolla pääsisi viittäsataa kilsaa lataamatta. Suurimmalla osalla kolmesataa kilsaa ilman lataamista on aikalailla maksimit, varsinkin jos ajetaan yhtään motaria.



Merkittävä osa polttisautoista menee tuon pätkän tankkaamatta ja käytännössä kaikki yhdellä tankkauksella, jossa menee se viitisen minuuttia. Suurin osa sähkäreistä vaatii tuollaisella matkalla vähintään kaksi parinkymmenen minuutin latausta, suurin osa varmaan enemmänkin.

ABRP:n mukaan Suomen suosituin sähköauto Tesla model Y LR vaatisi tuolla pätkällä 15 asteen pakkasessa kolme latauspysähdystä, yhteiskestoltaan 51 minuuttia, eli kirjaimellisesti kymmenkertaisen ajan. Onko se paljon? Kerran kymmenessä vuodessa ajettavan reissun yhteydessä? Ei toki. Jos vastaavia tai vielä pidempiä pätkiä ajaisi viikottain? Aika nopeasti alkaisi kumuloitumaan. Toki ihmisetkin tarvitsee taukoa ja auto latautuu siinä sivussa, mutta taukopaikka on sitten tasan se missä voi ladata ja se on sitten smör smör jos halusit johonkin muualle tai jos ihan vielä ei olisikaan nälkä tai kusihätä tai mitä ikinä.

Noin muutenkin tuolla spesifillä reissulla ei oikeasti kyllä edellisellä autolla luultavasti pysähdytty kertaakaan varsinaisten siirtymien aikana, koska siinä oli tosiaan välissä stoppi yöksi ja yöpaikassa sitten syömiset ja huilailut. Toki sähköautollakin reissu olisi näyttänyt aika erilaiselta jos yöpaikassa olisi ollut mahdollista ladata akku täyteen, mutta kun latausmahista ei ole niin sitten ei ole. Demonstroi lähinnä sitä polttisautoilun joustavuutta verrattuna sähköilyyn, polttiksella kun tuollaisia ei tarvitse edelleenkään tarvitse edes miettiä.



Ei se 1000 km ole mikään tärkeä kriteeri, sen verran edellisillä autoilla nyt sattumalta pääsi kulkemaan. Mitä ilmeisimmin en olisi Volvoa kulkineeksi valinnut jos tuhannen kilsan range olisi minulle henkilökohtaisesti jotenkin elintärkeä juttu. Jälkimmäinen auto ei tosin edes ollut diesel. ;)

Lähinnä tuo tuhannen kilsan rangen pointti on siinä, että se antaa (yhdistettynä tankkausinfraan) aivan helvetin paljon enemmän vapausasteita siihen autoiluun, kun voi vaan ajaa menemään miettimättä latausnopeuksia, toimintamatkoja, latauspisteiden toimivuutta, pakkasen vaikutusta kulutukseen ja kaikkea muuta, mitkä sähköautoilussa ovat ainakin talvella ihan arkipäivää.



Niin, tämähän se minun pointtini on koko ajan ollut. Lyhyellä matkalla sähkäri on jokseenkin ylivoimaisesti parempi ja voi niillä varsinkin nykyään ihan kohtuullisesti pidempääkin matkaa taittaa. Se vaatii kuitenkin vähän enemmän harrastuneisuutta ja joustavuutta. Vähemmän toki koko ajan ja riippuu myös paljon autosta.

Edelleen, diggaan sähköautoista ja sähköautoilusta, sähköauto löytyy itseltälim ainoana kulkineena ja valittu auto sopii paskasta rangesta huolimatta n. 90% ajasta omaan ajoprofiiliin täysin mainiosti. Ei se kuitenkaan tarkoita, etteikö olisi vielä tiettyjä asioita, joissa polttikset on (hyvin pitkälti polttoaineiden paremmasta energiatiheydestä johtuen) vaan aika objektiivisesti parempia, eikä tarvitse edes mennä mihinkään kusematta-lappiin-bussia-hinaten-skenaarioihin.
Nyt ollaan kyllä niin syvällä omassa näkemyksessä, etten jatka aiheesta kanssasi.
 
Edelleen, diggaan sähköautoista ja sähköautoilusta, sähköauto löytyy itseltälim ainoana kulkineena ja valittu auto sopii paskasta rangesta huolimatta n. 90% ajasta omaan ajoprofiiliin täysin mainiosti. Ei se kuitenkaan tarkoita, etteikö olisi vielä tiettyjä asioita, joissa polttikset on (hyvin pitkälti polttoaineiden paremmasta energiatiheydestä johtuen) vaan aika objektiivisesti parempia, eikä tarvitse edes mennä mihinkään kusematta-lappiin-bussia-hinaten-skenaarioihin.
Summa summaarum: Sähköautoissa on lyhyempi toimintasäde kuin polttiksissa. Tämän kaikki tietää. Silti nuo yht. äkkiset +1000km lapinreissut iltalähdöllä akku tyhjänä jaksaa vaan hymyilyttää.
 
Summa summaarum: Sähköautoissa on lyhyempi toimintasäde kuin polttiksissa. Tämän kaikki tietää. Silti nuo yht. äkkiset +1000km lapinreissut iltalähdöllä akku tyhjänä jaksaa vaan hymyilyttää.


Eli mikä siinä sähkiksessä on parempaa kuin polttis pitkän matkan ajoneuvona.

Jos kuitenkin on alla olevasta keskustelua.
Haluaisitko tarkentaa, mitkä ovat ne kriteerit, jotka sinun mielestäsi tekevät sähköautosta paremman pitkän matkan kulkineen kuin suunnilleen vastaavasta polttomoottoriautosta?
 
Summa summaarum: Sähköautoissa on lyhyempi toimintasäde kuin polttiksissa. Tämän kaikki tietää. Silti nuo yht. äkkiset +1000km lapinreissut iltalähdöllä akku tyhjänä jaksaa vaan hymyilyttää.
Niinhän ne jaksaa, mutta tuossa BongisKhanilla ei minusta ollut siitä kyse vaan ihan todellisesta suunnitellusta 650 km reissusta ja niin kuin tuossa hän itse sanoi ettei ollut mikään varsinainen ongelma vaan ongelma olisi siinä tapauksessa jossa tuollaiset reissut olisi jokapäiväisiä.

Halvemmat energiakulut? Teho/vääntö eli ohittelu mukavaa tarpeentullen?
Niin ja onko ne energia kulut niin paljon enää halvempia jos tarvitsee niitä pikalautausasemia käyttää?
 
Niinhän ne jaksaa, mutta tuossa BongisKhanilla ei minusta ollut siitä kyse vaan ihan todellisesta suunnitellusta 650 km reissusta ja niin kuin tuossa hän itse sanoi ettei ollut mikään varsinainen ongelma vaan ongelma olisi siinä tapauksessa jossa tuollaiset reissut olisi jokapäiväisiä.


Niin ja onko ne energia kulut niin paljon enää halvempia jos tarvitsee niitä pikalautausasemia käyttää?
Ei ole, kaasulla 6e/100km kantama 500km kesät / talvet tankkaus 2min, helpompaa kuin sähköautolla ajelu.
 
Nyt ollaan kyllä niin syvällä omassa näkemyksessä, etten jatka aiheesta kanssasi.

No nyt tuli aika klassiset. :D

Summa summaarum: Sähköautoissa on lyhyempi toimintasäde kuin polttiksissa. Tämän kaikki tietää. Silti nuo yht. äkkiset +1000km lapinreissut iltalähdöllä akku tyhjänä jaksaa vaan hymyilyttää.

Taisin tuossa kyllä vähän muutakin listata, mutta polttoaineen ja akkujen energiatiheyksien eroonhan se pääosin tiivistyy.

Halvemmat energiakulut? Teho/vääntö eli ohittelu mukavaa tarpeentullen?

Koko keskustelu lähti siitä, että pikalataaminen ei välttämättä ole nykyisillä polttoaineen hinnoilla mitenkään erityisen paljon halvempaa.

Mitä taas tehoon tulee, niin kaikki sähköautot eivät ole tehokkaita ja vastaavasti kaikki polttikset eivät ole laiskoja. Molempiin pätee kuitenkin se, että jos ohittaminen jää tehoista kiinni, olet paska ja vaarallinen kuski.

Edelleen, koko homma lähti siitä, että todettiin ettei pikalataus ole kovinkaan paljon tankkaamista halvempaa jos ei ole mahdollista valikoida halvimpia pikalatureita. Esitin näkemyksen, että pitkän matkan ajoon polttis on kyllä edelleen vaivattomampi ja parempi vaihtoehto. Käyttäjä @pulssi oli tästä kovasti eri mieltä, mutta ei ole toistaiseksi kyennyt kovin hyvin argumentoimaan miksi hänen mielestään sähköauto on kategorisesti parempi vaihtoehto pitkän matkan ajoon.

On toki polttisautoissakin kaikenmaailman pieniä kauppakasseja joilla ei kovin mielellään pitkää matkaa aja ja vastaavasti sähköautoissa paremmin pitkän matkan ajoon soveltuvia. Siltikin, jos pitäisi umpimähkään valita polttis tai sähköauto pitkän matkan ajoon, niin aivan varmasti ottaisin polttiksen joka kerta.
 
Viimeksi muokattu:
Halvemmat energiakulut? Teho/vääntö eli ohittelu mukavaa tarpeentullen?
Energiakulut monella kotilataajalla valintaperusteita, pitkänmatkan käytössä se kotilatauksen etu laimenee, kun joutuu matkalla lataileen.
Jos kustannukset se peruste, niin silloin ehkä ihan vain perustella sillä, ja jos se oma aika halpaa ja autossa tykkää yöpyä, niin sähkiksen retkeilu tilat voi olla plussaa, kesällä jäähdytys millä viileät yöunet. Lämmityksen osalta polttis jo niin kilpailuykyinen että jotkut sitä haikailee sähkikseen.




Teho/vääntö, jos pitkänmatkan ajelua niin taitaa ne verokki polttikset tarjota tehoa riittämiin, ja nyky automaateissa vaihteita niin paljon että vääntöökään ei kaadu. Tai siis sitä pisaa reilusti yli sen mitä liikenteessä tarvii.

Mutta moni sähkiskäyttäjä pitää sähkövoimalinjaa arvokkaana vs hänen edelliset polttikset. "ei enään paluuta polttikseen", tosin hyvä jos kerran pari kuussa pidempi ajelu ja se hinta latauksista siedetään. Tosin heillä joilla on paljon sitä pitkää pätkää ovat niitä jotka nimenomaan palailleet polttikseen, jos mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:
Energiakulut monella kotilataajalla valintaperusteita, pitkänmatkan käytössä se kotilatauksen etu laimenee, kun joutuu matkalla lataileen.
Jos kustannukset se peruste, niin silloin ehkä käyttää halvempaa, eikä parempaa.




Teho/vääntö, jos pitkänmatkan ajelua niin taitaa ne verokki polttikset tarjota tehoa riittämiin, ja nyky automaateissa vaihteita niin paljon että vääntöökään ei kaadu. Tai siis sitä pisaa reilusti yli sen mitä liikenteessä tarvii.

Mutta moni sähkiskäyttäjä pitää sähkövoimalinjaa arvokkaana vs hänen edelliset polttikset. "ei enään paluuta polttikseen", tosin hyvä jos kerran pari kuussa pidempi ajelu ja se hinta latauksista siedetään. Tosin heillä joilla on paljon sitä pitkää pätkää ovat niitä jotka nimenomaan palailleet polttikseen, jos mahdollista.
Harvalla polttikselle menee 100km viiden kuuden euron tietämille. Puhumattakaan kun ensimmäinen akullinen aina kotiseinästä. Kyllä ne vaan syö aina yli ilmoitettujen 1.7 e litra ja edellinen polttis vei sellaista 6.3 tankista mitattuna niin tekee liki tupla hintaista. Puhumattakaan tolppahinnat käytännössä taas elänyt 1.7-1.9 väliä ei käytännössä saa samaa hintaa millään.
 
Harvalla polttikselle menee 100km viiden kuuden euron tietämille.
En tiedä mikä oli kaavasi, mutta jos energia 30 senttiä kWh, 25 kWh/100km, ollaan pelkän energian osalta yli seitsemässä eurossa, ja isoin juttuhan osalla on se aika, vaiva. Osalle aika on ilmaista, ja retikiely vain harrastuskustannus.

Toki se My Diesel ilman jakeluyhtiöiden tukea olisi paljon kalliimpaa kuin nykyinen pumppuhinta.
 
Ei ole, kaasulla 6e/100km kantama 500km kesät / talvet tankkaus 2min, helpompaa kuin sähköautolla ajelu.

Kaasu on mielestäni paras liikenteen polttoaine, mutta...

Mulla oli konvertoitu kaasuauto 2013-2017 ennen kuin se alkoi tuntua liian vähän kylähullulta ja siirryin sähköön. Nyt en enää edes muista kuinka monta kiloa tankkeihin meni (olisko ollut 18kg), mutta tankkaus ei todellakaan kestänyt 2 minuuttia vaan sen 200 bariin paineistaminen kesti ennemmin >5 minuuttia. Jos oli toinen tankkaaja samaan aikaan tai asemalla oli ollut juuri paljon aiempaa käyttöä (esim kuorma-auto imemässä välivarastot tyhjäksi), paineistus tapahtui vielä kertaluokkaa hitaammin. Hyvä puolihan tuossakin oli että pistoolissa ei tarvinnut roikkua itse vaan pystyi hakemaan kahvia Nesteeltä, kuten sähköautoa ladatessa. Tankkaus piti tehdä vähintään 300km välein, joten siinä hyvin tottui rajoitettuun rangeen. Siihen kun vielä lisää että tankkausverkosto on niin harva että matkoja pitää suunnitella enemmän kuin sähköautolla ja joustaa reiteissä, niin tankkaustapahtuma kestääkin jotain 5 ja 20 minuutin välillä. Tai sitten maksaa bensasta ja käy tankkaamassa sitäkin (eri paikassa). Ja autossa on edelleen 15tkm välein öljynvaihtohuolto, joka vaatii omaa säätöään pari tuntia.

Eli vuoden jaksolla ainakin itse käytin huomattavasti enemmän aikaa kaasun kanssa säätämiseen, kuin sähköllä on ollut.

Parasta kaasussa oli että pystyi helmikuussa 2014 vaihtamaan kerrasta suomalaiseen biokaasuun ja asettaa henkilökohtaisen pakotteen ruplataloudelle.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä mikä oli kaavasi, mutta jos energia 30 senttiä kWh, 25 kWh/100km, ollaan pelkän energian osalta yli seitsemässä eurossa, ja isoin juttuhan osalla on se aika, vaiva. Osalle aika on ilmaista, ja retikiely vain harrastuskustannus.

Toki se My Diesel ilman jakeluyhtiöiden tukea olisi paljon kalliimpaa kuin nykyinen pumppuhinta.
Auto näyttää koko vuodelle keskiarvoa 19.1. eikä ole edes sähköautojen seassa erityisen taloudellinen laske vain polttikseenkin mukaan se -30C kulutus.
 
Ei ole, kaasulla 6e/100km kantama 500km kesät / talvet tankkaus 2min, helpompaa kuin sähköautolla ajelu.

Kaasuautolla jossa 10 litran bensatankki ajaneena voin ainakin omasta kokemuksesta sanoa että matkaaminen vaikeutuu jo tuossa Jyväskylän kohdalla pohjoiseen päin mentäessä. Niitä tankkausasemia ei ole enää sen jälkeen helposti saatavilla (ainakaan kolmisen vuotta sitten). Ja jos on niin riski siihen että se ainoa asema on tyhjä tai rikki on suuri. Kokemuksesta voin sanoa ettei ole kivaa kun "opiskelijavalo" alkaa palamaan melkein heti kun tuon 10 litran tankin on taas uudelleen täyttänyt eikä kaasuasemaa ole mailla eikä halmeilla. Harmittaa kun kotimaista biokaasua ei ilmeisesti ole niin halpa tuottaa että se olisi lyönyt itsensä läpi että olisi saatu asemia ympäri Suomea, kuitenkin kun raaka-ainetta löytyy aina.

Nyt kolme vuotta täyssähköllä ajaneena ainakin omasta kokemuksesta voin sanoa että sähkiksellä ajelu on huomattavasti helpompaa kuin kaasuautolla jossa pieni tankki (tehdasmalleissa ainakin Skodillacissa oli 10litran bensatankki). Ja latausasemia nousee koko ajan lisää, kun ei tarvita kuin sähköjohdot vetää eikä tarvita kuljetuskalustoa. Joulun pyhinä Lapissa tuolla tuli kruisailtua ja julkisilla latureilla ladattua ilman ongelmia. Vuosittain tuolla tulee jotakuinkin 7000km pärtsättyä pohjoisen lomakohteissa.

Jos minulle olisi range, tankkausnopeus ja polttoaineen saatavuus tärkeää olisin ostanut polttiksen. Mutta pärjään 300-500km rangella suurimmilta osin hyvin niin sähkis sopii minulle. Kaasua voisi harkita polttisautossa jossa olisi jo tehtaalta vähintään 40 litran bensatankki.
 
Kaasua voisi harkita polttisautossa jossa olisi jo tehtaalta vähintään 40 litran bensatankki.
Konvertoidussa oli 90 litran "varabensatankki". 1200km range vain yhteensä jos ajoi kuin mummo ankka, kun oli hiukan janoinen bensa-V8.

Mieluummin olen lähtenyt Lappiin kuitenkin sähkiksellä. Kun Suomen pohjoisin pikalaturi oli Virran 50kW pömpeli Pellossa, tuo oli jopa seikkailu. Etenkin kun se toimi 50% hit ratella. Tuollakin reissulla sähköauto vaati suoraa latauksen odottelua vain 20 minuuttia, mutta edellytti tietysti suunnittelua ja suunnitelman vaatimat kompromissit.

Suomi tuntui aika kehitysmaalta kun Kilpisjärveltä jatkamalla poronkuseman Norjan puolelle pohjoiseen olisi jo tuolloin voinut ajaa pelkän supercharger-verkon varassa. Mutta ennen oli kunnollista.
 
Auto näyttää koko vuodelle keskiarvoa 19.1. eikä ole edes sähköautojen seassa erityisen taloudellinen ...
Ihan hyvä jos tuo sillä pitkänmatkan maantie käyttöprofiililla.
Tosin asuin alueesta riippuen ihan hyvä jos tuo lyhyttä työssäkäynti ajoa lämpöisellä autolla tolppapaikalta.

Varmaan osaa kiinnostaa myös mikä merkki/malli, jos haluat kertoa.
 
Nykyisellä ladattavalla hybridillä pääsee ehkä tuollaisen 730-750km paperilla. En tiedä laskeeko se sen tuosta 2,4l/100km keskikulutuksesta. Joten tietenkään sitä ei oikeasti pääsisi kun mitä pidempään yhtämittaa ajaa niin lähestytään sitä about 5,2 lukemaa vähitellen. Olisiko 550km lähempänä jos pitkää matkaa lähdetään ajamaan. Eikä toki tankkiin mahdu kuin ehkä 30-35l.

Edellisellä 2003 Rellulla pääsi sentään 7-8l kulutuksella sen 1000km.
Kunpa olisikin kunnon tankki phev:ssä, Minissä vain 36l ja aika usein sai käydä tankilla:

IMG_3533.jpeg
 
Ihan hyvä jos tuo sillä pitkänmatkan maantie käyttöprofiililla.
Tosin asuin alueesta riippuen ihan hyvä jos tuo lyhyttä työssäkäynti ajoa lämpöisellä autolla tolppapaikalta.

Varmaan osaa kiinnostaa myös mikä merkki/malli, jos haluat kertoa.

Juu luonnollisesti pätkäajo nostaa, mutta eipä silloin tarvetta pikalatauksiin, autona 77kwh akulla oleva Meb.
 
Niinhän ne jaksaa, mutta tuossa BongisKhanilla ei minusta ollut siitä kyse vaan ihan todellisesta suunnitellusta 650 km reissusta ja niin kuin tuossa hän itse sanoi ettei ollut mikään varsinainen ongelma vaan ongelma olisi siinä tapauksessa jossa tuollaiset reissut olisi jokapäiväisiä


Niin ja onko ne energia kulut niin paljon enää halvempia jos tarvitsee niitä pikalautausasemia käyttää?

No nyt tuli aika klassiset. :D



Taisin tuossa kyllä vähän muutakin listata, mutta polttoaineen ja akkujen energiatiheyksien eroonhan se pääosin tiivistyy.



Koko keskustelu lähti siitä, että pikalataaminen ei välttämättä ole nykyisillä polttoaineen hinnoilla mitenkään erityisen paljon halvempaa.

Mitä taas tehoon tulee, niin kaikki sähköautot eivät ole tehokkaita ja vastaavasti kaikki polttikset eivät ole laiskoja. Molempiin pätee kuitenkin se, että jos ohittaminen jää tehoista kiinni, olet paska ja vaarallinen kuski.

Edelleen, koko homma lähti siitä, että todettiin ettei pikalataus ole kovinkaan paljon tankkaamista halvempaa jos ei ole mahdollista valikoida halvimpia pikalatureita. Esitin näkemyksen, että pitkän matkan ajoon polttis on kyllä edelleen vaivattomampi ja parempi vaihtoehto. Käyttäjä @pulssi oli tästä kovasti eri mieltä, mutta ei ole toistaiseksi kyennyt kovin hyvin argumentoimaan miksi hänen mielestään sähköauto on kategorisesti parempi vaihtoehto pitkän matkan ajoon.

Energiakulut monella kotilataajalla valintaperusteita, pitkänmatkan käytössä se kotilatauksen etu laimenee, kun joutuu matkalla lataileen.
Jos kustannukset se peruste, niin silloin ehkä ihan vain perustella sillä, ja jos se oma aika halpaa ja autossa tykkää yöpyä, niin sähkiksen retkeilu tilat voi olla plussaa, kesällä jäähdytys millä viileät yöunet. Lämmityksen osalta polttis jo niin kilpailuykyinen että jotkut sitä haikailee sähkikseen.
Energiakuluja saa alas pitkilläkin matkoilla jos voi lähtö että pääte pisteessä hyödyntää edullisempaa ac/hidaslatausta. Hotellit, hiihtokeskukset, airbnb mökit yms. saisi kunnostautua tässä.
 
Energiakuluja saa alas pitkilläkin matkoilla jos voi lähtö että pääte pisteessä hyödyntää edullisempaa ac/hidaslatausta. Hotellit, hiihtokeskukset, airbnb mökit yms. saisi kunnostautua tässä.
Eli sähkis kisaa pitkänmatkan käytössä polttista vastaa hinnalla, jos latailulle ei muuten laita eroa ylittävää kustannusta.

En tiedä kuinka moni tuossa pääsee sähkiksellä plussalle, taitaa olla kovasti yksilöstä riippuvaa, ja harvemmin pitkää pätkää ajavalle reitistä matkasta riippuuvaa.
 
Eli sähkis kisaa pitkänmatkan käytössä polttista vastaa hinnalla, jos latailulle ei muuten laita eroa ylittävää kustannusta.

En tiedä kuinka moni tuossa pääsee sähkiksellä plussalle, taitaa olla kovasti yksilöstä riippuvaa, ja harvemmin pitkää pätkää ajavalle reitistä matkasta riippuuvaa.
Onhan nuo energiakulut pienemmät pikasähköäkin käyttäen.
 
Onhan nuo energiakulut pienemmät pikasähköäkin käyttäen.
Jos kommentoi tuota kuinka moni pääsee plussalle, vs polttis, niin kokoanisuutta, siis sitä miten arvottaa sen latailun kustannuksen käytettyinä aikoina

Osalla se käytetty aika näkyy lompakossa enemmän tai vähemmän, ja sitten se miten paljon sitä inhoaa, mitä siitä on valmis maksamaan että pienemmät tauot matkalla.

Koska keskusteleu käy nimenomaan pitkistä toistuvasti ajomatkoista, niin jos yksittäisellä lomareissulla voi olla kyse yhdestä lisäyöstä, niin tässä asiayhteydessä voi olla kyse ihan työtunneista. Työajoa tekevälle osalla voi olla arvokasta että tuntia kahta aiemmin kotona, tai edes samana päivänä, toisella taasen ei mitään kiirettä puolison luokse. Soppaa sekoittaa sekin että kuka maksaa energian, kuka maksaa ajan, työsuhteet missä muuta maksaa energian, mutta itse ajan, niin mitä siinä jää sähkikselle. Jos muut maksaa ajan, itse energian, niin halppisähkön voi houkuttaa valitsee rimpulankin sähkiksen. tästä sitten se versio missä veroton työsuhde sähkö. vs itse maksettu bensa
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 009
Viestejä
4 572 757
Jäsenet
75 344
Uusin jäsen
Hopkukkuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom