Älä olkiukkoile, eikä rekisteröintilastot liity asiaan mitenkään. Sinä sanoit, että
sinun kriteereilläsi sähköauto on
parempi pitkän matkan kulkine kuin polttomoottoriauto, joten haluaisin nyt kuulla mitä nämä ominaisuudet mielestäsi ovat, ihan spesifisti.
Minä voin vielä selkeyden nimissä tarkentaa miksi minun mielestäni polttis on edelleen pitkällä matkalla parempi ja miksi itse luultavasti valitsisin edelleen polttomoottoriauton,
jos ajoprofiili koostuisi pidemmistä matkoista vaihteleviin kohteisiin:
1) valtavasti parempi toimintamaika, jonka uudelleen täyttäminen on aina nopeaa ja bensa-asemat ovat valtavan paljon varmatoimisempia kuin latausasemat
2) liikkumisia ei tarvitse käytännössä ikinä tehdä auton ehdoilla, olipa lähes missä tahansa
3) sääolot eivät oikeastaan ole aivan hirmuisimpia pakkasia lukuunottamatta asia, jota polttiksella liikkuessa pitäisi hirveästi miettiä (pl. tietty liukkauden, näkyvyyden ym. osalta)
4) moottorin hukkalämmön ansiosta aniharvalla polttisautolla on ongelmia pitää kabiini lämpimänä kovimillakaan pakkasilla
5) jos tarvitsee vetää kuormia pidempiä matkoja, polttisauto on aika ylivertainen värkki. Kulutus toki nousee niissäkin, mutta se ei varsinaisesti ole ongelma tankkaamisen helppouden ja nopeuden ansiosta. Kaikille bensa-asemille voi ajaa kärry perässä, latauspisteistä ei todellakaan voi sanoa samaa
6) jos oikeasti liikkuu niin tiettömien taipaleiden takana, että huolena on polttoaineen loppuminen kesken koska ei pääse bensa-asemalle asti, pari-kolmesataa kilsaa lisärangea takakontissa maksaa n. 20 bensalitran ja jerrykanisterin verran. Sähköautolla taas, noh...
7) 1000 kilsan rangella varustetun mukavan polttomoottorikäyttöisen mailinnielijän saa käytettynä muutamalla tonnilla. Mukavan, hyvällä rangella ja latausominaisuuksilla varustetun sähköauton eteen taas pitää kaivaa käsi melkoisen paljon syvemmälle taskuun.
Eipä siinä, on osa sähköautojen yleisistä eduista sellaisia, että ne pätevät ihan yhtä lailla pidemmälläkin matkalla, mutta kokonaisuuden kannalta polttis on kyllä edelleen Kingi.
Eipä taida Suomesta löytyä kovin montaa
niin pientä kylää, etteikö korkeintaan kymmenen kilsan säteellä ei olisi jonkinlaista bensa-asemaa.
Ja taas ihme höpöhöpöä. Sähköautossa on yleensä akku täynnä kotipihassa ainoastaan jos sillä ei ole ajettu useisiin tunteihin, eli yleensä lähinnä aamulla. Jos olet ensin ollut päivän ajossa sähkärillä ja illasta tuleekin yllättävä lähtö, se akku ei hyvin suurella todennäköisyydellä ole täyttä nähnytkään vaan latausaseman kautta mennään.
Jos tankissa on keskimäärin 500 kilsan edestä menomehua, niin ihan tilastollisesti voidaan laskea, että ainakin talvella sähköautolla range jää pienemmäksi 100% ajasta, koska markkinoilla ei ole yhtäkään sähköautoa, jolla pääsisi viittäsataa kilsaa lataamatta. Suurimmalla osalla kolmesataa kilsaa ilman lataamista on aikalailla maksimit, varsinkin jos ajetaan yhtään motaria.
Merkittävä osa polttisautoista menee tuon pätkän tankkaamatta ja käytännössä kaikki yhdellä tankkauksella, jossa menee se viitisen minuuttia. Suurin osa sähkäreistä vaatii tuollaisella matkalla vähintään kaksi parinkymmenen minuutin latausta, suurin osa varmaan enemmänkin.
ABRP:n mukaan Suomen suosituin sähköauto Tesla model Y LR vaatisi tuolla pätkällä 15 asteen pakkasessa kolme latauspysähdystä, yhteiskestoltaan 51 minuuttia, eli kirjaimellisesti kymmenkertaisen ajan. Onko se paljon? Kerran kymmenessä vuodessa ajettavan reissun yhteydessä? Ei toki. Jos vastaavia tai vielä pidempiä pätkiä ajaisi viikottain? Aika nopeasti alkaisi kumuloitumaan. Toki ihmisetkin tarvitsee taukoa ja auto latautuu siinä sivussa, mutta taukopaikka on sitten tasan se missä voi ladata ja se on sitten smör smör jos halusit johonkin muualle tai jos ihan vielä ei olisikaan nälkä tai kusihätä tai mitä ikinä.
Noin muutenkin tuolla spesifillä reissulla ei oikeasti kyllä edellisellä autolla luultavasti pysähdytty kertaakaan varsinaisten siirtymien aikana, koska siinä oli tosiaan välissä stoppi yöksi ja yöpaikassa sitten syömiset ja huilailut. Toki sähköautollakin reissu olisi näyttänyt aika erilaiselta jos yöpaikassa olisi ollut mahdollista ladata akku täyteen, mutta kun latausmahista ei ole niin sitten ei ole. Demonstroi lähinnä sitä polttisautoilun joustavuutta verrattuna sähköilyyn, polttiksella kun tuollaisia ei tarvitse edelleenkään tarvitse edes miettiä.
Ei se 1000 km ole mikään tärkeä kriteeri, sen verran edellisillä autoilla nyt sattumalta pääsi kulkemaan. Mitä ilmeisimmin en olisi Volvoa kulkineeksi valinnut jos tuhannen kilsan range olisi minulle henkilökohtaisesti jotenkin elintärkeä juttu. Jälkimmäinen auto ei tosin edes ollut diesel.
Lähinnä tuo tuhannen kilsan rangen pointti on siinä, että se antaa (yhdistettynä tankkausinfraan) aivan helvetin paljon enemmän vapausasteita siihen autoiluun, kun voi vaan ajaa menemään miettimättä latausnopeuksia, toimintamatkoja, latauspisteiden toimivuutta, pakkasen vaikutusta kulutukseen ja kaikkea muuta, mitkä sähköautoilussa ovat ainakin talvella ihan arkipäivää.
Niin, tämähän se minun pointtini on koko ajan ollut. Lyhyellä matkalla sähkäri on jokseenkin ylivoimaisesti parempi ja voi niillä varsinkin nykyään ihan kohtuullisesti pidempääkin matkaa taittaa. Se vaatii kuitenkin vähän enemmän harrastuneisuutta ja joustavuutta. Vähemmän toki koko ajan ja riippuu myös paljon autosta.
Edelleen, diggaan sähköautoista ja sähköautoilusta, sähköauto löytyy itseltälim ainoana kulkineena ja valittu auto sopii paskasta rangesta huolimatta n. 90% ajasta omaan ajoprofiiliin täysin mainiosti. Ei se kuitenkaan tarkoita, etteikö olisi vielä tiettyjä asioita, joissa polttikset on (hyvin pitkälti polttoaineiden paremmasta energiatiheydestä johtuen) vaan aika objektiivisesti parempia, eikä tarvitse edes mennä mihinkään kusematta-lappiin-bussia-hinaten-skenaarioihin.