Kaupungistuminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja munse
  • Aloitettu Aloitettu
Aika usein on tullut törmättyä uutisiin ja tutkimuksiin joissa todetaan että kaupunkilaisilla on enemmän mielenterveysongelmia:

"– 20–30 vuotta se on ollut sellaista, että kaupungissa asuvista 20–25 prosentilla havaitaan mielenterveysongelmia ja maaseudulla asuvilla 10–15 prosentilla."
Yhä useampi nuori ei kelpaa armeijaan mielenterveysongelman vuoksi: puolustusvoimien seula tiukentunut

Saasteet liittyvät mielenterveysongelmien lisääntymiseen lapsissa:
Air pollution linked to increased mental illness in children

"Long-term exposure to ambient air pollution was a risk factor of a wide range of potential mental health disorders."
Long-term exposure to ambient air pollutants and mental health status: A nationwide population-based cross-sectional study
 
^ Eikö suomessa ole kuitenkin vielä aika puhdasta ilmaa, jopa kaupungeissa, verrattuna maailman metropoleihin?
 
^ Eikö suomessa ole kuitenkin vielä aika puhdasta ilmaa, jopa kaupungeissa, verrattuna maailman metropoleihin?
Varmasti, mutta monessa suomalaisessa kaupungissakin on jatkuva pakokaasun haju ilmassa talvisin, mikä ainakin itseä häiritsee.
 
^ Eikö suomessa ole kuitenkin vielä aika puhdasta ilmaa, jopa kaupungeissa, verrattuna maailman metropoleihin?

Varmaan, ja olen kuullut että vesi on myös niitä puhtaimpia maailmassa. Mutta kaupungeissa on myös melusaastetta, valosaastetta ja visuaalista saastetta: Pollution - Wikipedia

Kaupungeissa on myös enemmän vasemmistolaisia, ja kaupunkialueiden ulkopuolella on enemmän konservatiivisia.
 
Aika usein on tullut törmättyä uutisiin ja tutkimuksiin joissa todetaan että kaupunkilaisilla on enemmän mielenterveysongelmia:

"– 20–30 vuotta se on ollut sellaista, että kaupungissa asuvista 20–25 prosentilla havaitaan mielenterveysongelmia ja maaseudulla asuvilla 10–15 prosentilla."
Yhä useampi nuori ei kelpaa armeijaan mielenterveysongelman vuoksi: puolustusvoimien seula tiukentunut

Saasteet liittyvät mielenterveysongelmien lisääntymiseen lapsissa:
Air pollution linked to increased mental illness in children

"Long-term exposure to ambient air pollution was a risk factor of a wide range of potential mental health disorders."
Long-term exposure to ambient air pollutants and mental health status: A nationwide population-based cross-sectional study
Eiköhän toi armeijan juttu ole että porukka tekeytyy "hulluksi" kuin että niillä olisi oikeasti päässä vikaa?.Itsekkin tiedän pari tyyppiä jotka selittänyt siellä jotain sekavaa ja ollut kutsunnoissa jossa äijät oli pukeutuneina sellaisiin kledjuihin(ollut varma että onko tyttöjä vai poikia) että varmasti haki vapautusta.:rofl::kahvi:
 
Eiköhän toi armeijan juttu ole että porukka tekeytyy "hulluksi" kuin että niillä olisi oikeasti päässä vikaa?.Itsekkin tiedän pari tyyppiä jotka selittänyt siellä jotain sekavaa ja ollut kutsunnoissa jossa äijät oli pukeutuneina sellaisiin kledjuihin(ollut varma että onko tyttöjä vai poikia) että varmasti haki vapautusta.:rofl::kahvi:
No nyt oli transfobinen kommentti. Tässä psykoosinarratiivissa ei kuule tuollaista seuraamuksitta lauota. Nyt sinulle pitää hankkia tuomio jostain, ihan sama mistä. Tämän epäonnistuessa ainakin nolata julkisesti ja ottaa työpaikalla puhutteluun.
 
No nyt oli transfobinen kommentti. Tässä psykoosinarratiivissa ei kuule tuollaista seuraamuksitta lauota. Nyt sinulle pitää hankkia tuomio jostain, ihan sama mistä. Tämän epäonnistuessa ainakin nolata julkisesti ja ottaa työpaikalla puhutteluun.
Ainahan noin on porukka tehnyt kun ei ole halunnut jostain syystä armeijaan mennä.Itse en olisi uskaltanut selittää lääkärille mitään enkä mennä transukuteissa jonnekkin kutsuntoihin koska 1990 luvulla se olisi vaikuttanut todennäköisesti työpaikkaan kun siellä oltaisiin kysytty että mikset ole käynyt armeijaa.Helppo nakki se omasta mielestä oli ja odotin sen olevan paljon kovempaa kuin oli.Nykyään se on vielä helpompaa ja päivärahatkin on nousseet.Se mikä ei tapa karaisee ja pikkuharmit yms on armeijan jälkeen pikkuasioita.Asennekysymys muutenkin.:kahvi:
 
Näin vakavasti ottaen, minäkin tiedän ilmiön. Olisikohan tuollainen ransuilu ollut ysärillä liioittelua? Jotenkin olen käsittänyt, että pitkään riitti kertoa homoudestaan.

Armeijan helppoudesta "nykyään" lienee puhuttu aina. Ainakin 70-luvulta alkaen on samoja juttuja kiertänyt. Yksiköiden välillä on ja on ollut valtavia eroja. Niinikään 2000-luvulta on kuultu ja nähty ihan samoja vanhojen aikojen juttuja kuin silloin 40-50 vuotta sitten kuulemma oli. Ja aina on sama juttu, "nykyään" niitä ei kuulemma enää ole. Ja satavarmasti jossain yksikössä on silti.

Jotkut asiat muuttuvat peräti rankempaankin suuntaan. 70- ja 80-luvuilta löytyy välillä kuvia, joissa varusmiehillä on hiukset kuin Beatlesilla. Nykyisin kuten vuosituhannen taitteessa taas monin paikoin vaaditaan lähes kaljua ylpalvon vastaisesti.

Suksivajan katolta poistuttamista pidän legendana mutta suohon poistuttamisen olen itsekin nähnyt. Samoin varusmieskuljettajia alle 2 tunnin unilla taisteluharjoituksissa useita vuorokausia putkeen. Viime vuosikymmenellä. Niinikään yksiköitä, joissa ei juurikaan saanut edes iltavapaita, mitkä sentään olivat kasarmiviikoilla normisettiä myös "rankkoina aikoina" palvelleilla isoilla pojilla.

Jos jokin kidutuskokemus on muuttunut niin enemmän peruskoulu kuin intti. Nykyään ei pakoteta ketään syömään oksennustaan. Tai jos näin tapahtuu, siitä seuraa poliisijuttu, mediailmiö, somepaskamyrsky ja työsuhteen purku. Ennen se oli ihan normaalia.
 
Viimeksi muokattu:
Jos jokin kidutuskokemus on muuttunut niin enemmän peruskoulu kuin intti. Nykyään ei pakoteta ketään syömään oksennustaan.
Pakkoruotsi ei ole muuttunut mihinkään, paitsi alkaa nykyään vuoden aiemmin... :smoke: Muutenkin hyvin vähän on ainakaan opetussuunnitelmassa tapahtunut muutoksia.

Oksennuksen syöminen? Mitä ihmettä ja missä?

En mä muuta muista kuin että ruokailussa oli syytä syödä lautanen tyhjäksi tai tuli helposti sanomista opettajalta. Käytännössä lautanen tyhjennettiin jäteastiaan heti kun opettajan silmä vähän vältti... Nykyäänhän ei ilmeisesti ole edes pakollista osallistua ruokailuun kaikesta päätellen. Koululaiset napostelee jotain omia välipalojaan ja lihoaa silmissä.
 
Ennen oli ihan normaalia oksentaa lautaselle kesken kouluruokailun, koska tarjottu ulosteen kaltainen massa oli niin saatanan kuvottavaa. Joskus opettaja koki tästä niin kovaa vihaa ja halveksuntaa, että pakotti syömään mahdollisesti jo useaan kertaan oksennetun lautasellisen niin monta kertaa, että kaikki oli syöty. Vasta tässä vaiheessa oppilas päästettiin jonnekin tyhjentämään mahansa.

Pakottaminen ja uhkailu ei ollut pelkästään sanallista vaan usein oppilas sai prosessissa pahastikin turpaansa.

Oksennuksen syöminen ei ollut välttämättä tässä pahinta, sillä entisaikaan kouluruoka maistui alunperinkin joskus pahemmalta kuin keskiverto oksennus.

Minun aikanani 90-luvun alussa opettajat eivät enää uskaltaneet hakata lapsia, sillä muutamia vuosia aiemmin oppilaiden pahoinpitelemiseen oli alettu puuttua. Eräs opettaja saikin peräti tuomion (ei oman) lapsen törkeästä pahoinpitelystä kotonaan, mutta jatkoi työssään.

Nykyään opettajat pitävät ongelmana sitä, että lapset eivät tottele ja kunnioita heitä, ja vanhemmatkin kiusaavat opettajia puuttumalla väärinkäytöksiin.
 
Suomessa tulee olemaan kolme tervettä ja kasvavaa seutukuntaa: pääkaupunkiseutu, Turku ja Tampere.
Olisi hyvä asia, että ymmärtäisimme tämän jo nyt. Lopetetaan asuinkelvottomien alueiden tekohengitys.

"SUOMESSA on vuoteen 2040 mennessä vain kolme reippaasti kasvavaa kaupunkiseutua. Samaan aikaan muu Suomi tyhjenee ennakoitua nopeammin.

Harvoissa kasvukeskuksissa, kuten Helsingin seudulla, on lisäksi syytä varautua samanaikaisesti ikääntyvän väestön suhteellisen osuuden rajuun kasvuun, jonka aiheuttaa syntyvyyden väheneminen.

Näin ennustaa kymmentä keskeistä kasvuseutua koskeva tuore selvitys, jonka on tehnyt Aluekehittämisen konsulttitoimisto MDI."

Ennuste vuodelle 2040: Suomessa on vain kolme kaupunkiseutua, jotka kasvavat – muu maa näivettyy
 
Suomessa tulee olemaan kolme tervettä ja kasvavaa seutukuntaa: pääkaupunkiseutu, Turku ja Tampere.
Olisi hyvä asia, että ymmärtäisimme tämän jo nyt. Lopetetaan asuinkelvottomien alueiden tekohengitys.

"SUOMESSA on vuoteen 2040 mennessä vain kolme reippaasti kasvavaa kaupunkiseutua. Samaan aikaan muu Suomi tyhjenee ennakoitua nopeammin.

Harvoissa kasvukeskuksissa, kuten Helsingin seudulla, on lisäksi syytä varautua samanaikaisesti ikääntyvän väestön suhteellisen osuuden rajuun kasvuun, jonka aiheuttaa syntyvyyden väheneminen.

Näin ennustaa kymmentä keskeistä kasvuseutua koskeva tuore selvitys, jonka on tehnyt Aluekehittämisen konsulttitoimisto MDI."

Ennuste vuodelle 2040: Suomessa on vain kolme kaupunkiseutua, jotka kasvavat – muu maa näivettyy
Klikkaa siellä hesarin sivulla sitä twitterissä jako linkkiä ja käytä siitä saatavaa urlia linkittämiseen.

Tuolla tavalla jaetut sivut menevät maksumuurista läpi.
 
Klikkaa siellä hesarin sivulla sitä twitterissä jako linkkiä ja käytä siitä saatavaa urlia linkittämiseen.

Tuolla tavalla jaetut sivut menevät maksumuurista läpi.
Tuo oli hyvä neuvo. Sain tuon linkin auki painamalla jaa twitterissä, kopioimalla saadun linkin ja avaamalla sen kautta. Twitteriin en jaanut.

Ei toimi näemmä aina.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo oli hyvä neuvo. Sain tuon linkin auki painamalla jaa twitterissä, kopioimalla saadun linkin ja avaamalla sen kautta. Twitteriin en jaanut.

Ei toimi näemmä aina.
OT: Se toimii vain joihinkin "normaaleihin" juttuihin. Timanttijuttuja ei voi jakaa, eikä jotain kuukausiliitteen artikkeleita jne. Idea on tietty se, et juttujen jakaminen twitterissä tai facebookissa olisi ihan idioottimaista jos maksumuuri blokkaisi ne kaikilta.
 
Siirto toisesta ketjusta:
Itse asiassa Google Mapsin mukaan länsiväylän reitti on idästä tuleville potentiaalisesti minuutin tai pari nopeampi kuin keskustan läpi ajaminen, mutta matkaa tulee 12 kilometriä ylimääräistä! Eli ihan komsii komsaa ja tuurista kiinni.

Idästä tuleville ei siis ole hyvää reittiä, on vain huonoja.

Mutta jos länsiväylä olisi muutettu "bulevardiksi", niin sehän olisi lisännyt hauskuuskerrointa tosiaan kaikkien kannalta potenssiin n!

Idästä tuleville on hyvä reitti ja se on ajaa niitä kehäteitä pitkin. Sitä varten ne kehätiet on olemassa, jotta ei tarvi kyntää siellä keskustan ruuhkissa turhaan.

Lyhin reitti ja nopein/järkevin reitti on kaksi aivan eri asiaa. On silkkaa hulluutta lähteä ajamaan keskustan läpi jos tarjolla on kehätiet jotka vie käytännössä kohteen viereen.
 
Jatkoulinoita vasemmistoketusta

Itse asiassa Google Mapsin mukaan länsiväylän reitti on idästä tuleville potentiaalisesti minuutin tai pari nopeampi kuin keskustan läpi ajaminen, mutta matkaa tulee 12 kilometriä ylimääräistä! Eli ihan komsii komsaa ja tuurista kiinni.

Idästä tuleville ei siis ole hyvää reittiä, on vain huonoja.

Mutta jos länsiväylä olisi muutettu "bulevardiksi", niin sehän olisi lisännyt hauskuuskerrointa tosiaan kaikkien kannalta potenssiin n!

Enimmäkseen pysyn poissa, mutta kun on tarvetta Tallinnaan lähteä niin sitten ajan keskustan läpi, minkäs teet. Aikaa pitää kyllä varata... Ne viimeiset kilometrit on aina yhtä tuskaa ja kellon vilkuilua. Tosin täytyy sanoa, että Tallinnassa on ihan sama ja siellä on liikennesysteemit nimenomaan sisääntuloteiden osalta huonot. Vaikka itse keskusta onkin parempi kuin Helsingissä autoilun kannalta.

Suunta on vähentää yksityisautoilua ydinkeskustan ja koko kantakaupungin alueella kehittämällä julkisia niin hyviksi että mielummin ottaa metron/junan kuin että lähtee ruuhkiin istumaan. Henkilökohtaisesti en näe mitään syytä miksi keskustan läpi pitäisi päästä ajamaan vaikka se muutaman kilometrin säästäisi kun kehällä on ajallisesti melkolailla yhtä nopeaa ja paljon miellyttävänpää ajella, junatkaan eivät voi ajaa keskellä autotietä.

Autolla on ihan eri ajaa muualla suomessa kun tilaa on, pitäisi vähän ymmärtää että se imatran tai juvan autoilukulttuuri ei päde kun mennään kantakaupunkiin. Ei sitä toki ehkä tule turistina ajatelleeksi että on tarkoitus käyttää niitä liityntäpysäkkejä ja hyödyntää julkisia eikä painella menemään ison kirkon läpi "muuten vaan".

En ole tainnut autolla käydä ydinkeskustassa 5v aikana kuin ihan muutaman kerran, paljon helpompi (ja nopeampi) kulkea julkisilla jos sinne on ihan pakko mennä (harvoin on, onneksi)
 
Jos lähden autoilemaan Baltiaan, niin en aio jättää autoa mihinkään Itä-Helsinkiin... ;) Enkä muutenkaan jättäisi. Olen autoileva ihminen ja auto kulkee yleensä sinne minne minäkin, paitsi jos harvoin pitää lentokoneella johonkin mennä.

Se voi olla, että tähän ei vaan ole ratkaisua ja joudut aina, ihan jokaikinen kerta Baltiaan autoilemaan lähtiessäsi kiertämään kehän kautta ja haaskaamaan ne pari minuuttia elämääsi :)
 
Turku onneksi panostaa keskustan parkkipaikkoihin (toriparkki).
Louhessakin on jopa jouluruuhkien aikaan aina reilusti paikkoja jäljellä. Pääsee siis autolla rautatien puolelta maan alle, ja hisseillä suoraan kauppatorille. Maan alaisten parkkipaikkojen soisi yleistyvän muissakin kaupungeissa.
 
Turku onneksi panostaa keskustan parkkipaikkoihin (toriparkki).
Louhessakin on jopa jouluruuhkien aikaan aina reilusti paikkoja jäljellä. Pääsee siis autolla rautatien puolelta maan alle, ja hisseillä suoraan kauppatorille. Maan alaisten parkkipaikkojen soisi yleistyvän muissakin kaupungeissa.

Tampereella on sama suunta. Uudet parkkipaikat maanalle ja sellaisiin sijainteihin että niihin on suht helppo ajaa pääväylien kautta ilman että tarvii seikkailla liikaa kaduilla.
Vielä kun saisivat Kunkun parkin tehtyä ja sinne yhteyden Rantatunnelista (ja samalla yhteys Hämppiinkin) niin olisi tilanne aikalailla täydellinen.
 
Tampereella on sama suunta. Uudet parkkipaikat maanalle ja sellaisiin sijainteihin että niihin on suht helppo ajaa pääväylien kautta ilman että tarvii seikkailla liikaa kaduilla.
Vielä kun saisivat Kunkun parkin tehtyä ja sinne yhteyden Rantatunnelista (ja samalla yhteys Hämppiinkin) niin olisi tilanne aikalailla täydellinen.

Alunperinhän tämä keskustelu tosin alkoi siitä, että tuolla toisaalla joku oli sitä mieltä, että maanalainen pysäköinti Helsingin keskustassa on liian kallista ja tämä jotenkin vasemmistosta johtuvaa.

ps. Aika ironista kun maalla asuvat valittavat, että Helsingin keskustan liikennejärjestelyt eivät ole suosiolliset heidän läpiajolleen ja joutuu kiertämään kehää säästäen muutaman minuutin :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän hki keskustassa on parkkipaikkoja paljonkin maan alla mutta niistä pitäisi maksaa ja eihän se käy kun ilmaisia katupaikkoja on vaikka kuinka keuruulla
 
Kyllähän hki keskustassa on parkkipaikkoja paljonkin maan alla mutta niistä pitäisi maksaa ja eihän se käy kun ilmaisia katupaikkoja on vaikka kuinka keuruulla

Muuten kuinka suurella käyttöasteella Helsingin keskustassa katuparkit on?
Meinaan kerta tuolla aiemmin argumentoitiin että kallis pysäköinti ajaa ihmiset pois keskustasta niin tuon seurauksena pitäis katuparkkien olla jatkuvasti tyhjinä.
 
Muuten kuinka suurella käyttöasteella Helsingin keskustassa katuparkit on?
Meinaan kerta tuolla aiemmin argumentoitiin että kallis pysäköinti ajaa ihmiset pois keskustasta niin tuon seurauksena pitäis katuparkkien olla jatkuvasti tyhjinä.
Kaupunki myy asukaspysäköintitunnuksia edelleen ihan törkeän halvalla, joka on varmaan osasyy minkä takia keskustassa on autoja tien varret täynnä.

24€/kk tuskin on liikaa kenellekään jolla on varaa autoa pitää...
 
Muuten kuinka suurella käyttöasteella Helsingin keskustassa katuparkit on?
Meinaan kerta tuolla aiemmin argumentoitiin että kallis pysäköinti ajaa ihmiset pois keskustasta niin tuon seurauksena pitäis katuparkkien olla jatkuvasti tyhjinä.
Kyllä ne on niin täynnä ku vain voi olla, ei ne katuparkit niin kauheasti halvempia ole että jaksaisi alkaa paikkaa etsimään kun voi vain ajaa halliin jos on tarve autolla sinne päästä.
 
Edelleen jäi vaan epäselväksi, että miksi sinne keskustaan pitää päästä omalla autollaan. Nyt sentään tiedetään, että kun jatkuvasti ramppaa Baltiassa autolomalla niin onhan sinne Länsisatamaan nyt aivan helvetillisen hankala päästä - idästä. Ei keskustasta tule mitään kilokamaa raahattua tai suurempaa elektroniikkaa tai kodinkoneita hankittua. Ainoa poikkeus ehkä Verkkokauppa mutta sieltäkin saa kotiinkuljetuksen sopivaan hintaan, ettei itse viitsisi edes lähteä raahaamaan jotain taulutelevisiota joka ei pakkauksineen sedaniin mahdu kuitenkaan. Jos kauempaa tahtoo shoppaamaan niin oikein hyvä idea jättää se auto johonkin laidemmalle ja jatkaa julkisilla, jotka on nopeita ja halpoja.
 
Kyllähän hki keskustassa on parkkipaikkoja paljonkin maan alla mutta niistä pitäisi maksaa ja eihän se käy kun ilmaisia katupaikkoja on vaikka kuinka keuruulla
Minkä hintaisia paikkoja nuo ovat hellsingissä?
Joku 1€/h nyt ei mahdoton olisi.
 
Minkä hintaisia paikkoja nuo ovat hellsingissä?
Joku 1€/h nyt ei mahdoton olisi.

Kamppi:

Hinnasto 24/7
Maanantai-lauantai
Kello 00–08: 1,00 €/ alkava 60 min
Kello 08–18: 3,00 €/ alkava 30 min
Kello 18–24: 1,00 €/ alkava 30 min, maks. veloitus 6 €

Tuskin on kauheasti hintaeroa

Kun miettii että liityntäpysäköinnit ovat monessa paikassa ilmaisia, tulee paljon edullisemmaksi vain jättää vähän kauemmaksi vaikka metroasemalle ja mennä loppumatka sillä sisäisellä lipulla 2,20e
 
Helsinki nyt kuitenkin on nykyaikainen, moderni kaupunki leveine pääkatuineen ja esplanadeineen Euroopan keskiaikaisiin muurikaupunkeihin verrattuna. Esim. Mannerheimintie ja Hämeentie ovat molemmat 6-kaistaisia suurväyliä leveine jalkakäytävineen, joissa olisi tilaa vähän isommankin liikennemäärän kulkea - ellei kaupungin vasemmistolainen liikennepolitiikka tekisi niistä ahtaita sumppuja. Hämeentien remontissa autoilun haittaaminen viedään uudelle asteelle, kun autoilu kielletään kokonaan.

Vaikka noi pari pääväylää voisikin liikuttaa niitä henkilöautoja niin silti ongelmaksi tulee että kaikki ne poikittaiskadut ja pääkatujen suuntaiset pienemmät kadut ovat todella ahtaita.
Vilkases huvikses vaikkapa Barcelonan Eixamplen aluetta ja miten siellä on rakennettu kadut. Sitten katso miten Helsingin ydinkeskustassa ne toimii. Eixamplessa jopa niillä pienemmillä kaduilla sulla on neljä kaistaa joissa on liikennettä ja sitten vielä molemmin puolin niin leveät jalkakäytävät että niihin saadaan vierekkäin se leveä jalkakäytävä ja sen vierelle vaikkapa skootteriparkit (siis poikittain). Tai ravintolan terassi.
 
Mannerheimintietäkin kuusikaistaiseksi väittävä ei luultavasti ole Mannerheimintiellä käynyt, saati että jalkakäytävät olisivat mitenkään erityisen leveitä kuin satunnaisesti. Lisäksi kannattaa huomioida, että Helsingissä noiden isojen sisääntulokatujen varrella asutaan, ihan maanpinnan tasoon asti.
 
Jo nykyisellään firmat lähtee stadista ku asiakkaat ei pääse paikalle. Mitäs veikkaat miten käy ku autot on tietullintakana. Stadi menettää 100000 työpaikkaa espoolle
Onkos tälle jotain lähdettä? Mitkä firmat poistuneet kun autolla ei pääse eteen?
 
Onkos tälle jotain lähdettä? Mitkä firmat poistuneet kun autolla ei pääse eteen?
Taannoin oli juttu lehdessä, kun joku Etelä-Helsingissä konttoriaan pitävä yrittäjä parkui, kun autoilu on liian vaikeaa ja nyt on mitta täynnä. Päätti siirtää puljun Espooseen. Sattumoisin asiakkaat olivat myös Espoossa. Ilmeisesti oli pitänyt olla konttori Etelä-Helsingissä cooliuden takia, vaikka firman toiminnan kannalta sijainnissa ei ollut järkeä. Ihan hyvä näin, sillä kyllä kantakaupunkiin tulee mielellään sellaisia firmoja, joiden toiminnan edellytyksenä ei ole jatkuva yksityisautoilu ympäriinsä.
 
Maan alaisten parkkipaikkojen soisi yleistyvän muissakin kaupungeissa.
Maanalaisen parkkiksen rakentaminen vain on hyvin kallista. Jos tehdään kallioluolaan parkkihalli, hintaa tulee luokkaa 50 tonnia per paikka. Sen takia se pysäköintikään ei ole sitten yleensä kovin halpaa.
 
Taannoin oli juttu lehdessä, kun joku Etelä-Helsingissä konttoriaan pitävä yrittäjä parkui, kun autoilu on liian vaikeaa ja nyt on mitta täynnä. Päätti siirtää puljun Espooseen. Sattumoisin asiakkaat olivat myös Espoossa. Ilmeisesti oli pitänyt olla konttori Etelä-Helsingissä cooliuden takia, vaikka firman toiminnan kannalta sijainnissa ei ollut järkeä. Ihan hyvä näin, sillä kyllä kantakaupunkiin tulee mielellään sellaisia firmoja, joiden toiminnan edellytyksenä ei ole jatkuva yksityisautoilu ympäriinsä.

Konttorin pitäminen keskustassa nyt onkin ihan helvetin hölmöä, ellei se ole bisneksen kannalta oleellinen sijainti. Ihmisistä aika pieni osa asuu siellä, tärkeät kulkuyhteydet on yleensä lentokenttien kautta jne. Kyllähän sinne toki edelleen pääsee keskimäärin helpommin kuin satunnaisesti valittuun paikkaan lähes mihin tahansa muualle mutta se ei toteudu niiden ihmisten kohdalla, jotka haluavat väkisin ajaa omalla autollaan perille asti. Varmaan ihan hyvä sijainti mainostoimistoille, kännykkäpelifirmoille yms. hipsterialoille.
 
Ydinkeskustan halutuimpien alueiden toimistovuokrat ovat korkeammat kuin kehätien business-parkissa, josta voitaneen päätellä, että kysyntää on siellä oleville toimistoille enemmän suhteessa tarjonnan määrään.

Itsekin ole kyllä sitä mieltä, että kovin etelään helsingin niemellä en toimistoa lykkäisi pystyyn, vaikka tykkäänkin asuinalueena paikasta.

https://www.hel.fi/hel2/tietokeskus/julkaisut/pdf/18_01_23_Tilastoja_01_Henriksson.pdf

Keilaniemi vetää yllättävän hyvin. Sinnekin pääsee nykyisin metrolla, joka tekee siitä myös Helsingin suunnalta tuleville paremman kohteen.
 
Viimeksi muokattu:
Ydinkeskustan halutuimpien alueiden toimistovuokrat ovat korkeammat kuin kehätien business-parkissa, josta voitaneen päätellä, että kysyntää on siellä oleville toimistoille enemmän suhteessa tarjonnan määrään.

Itsekin ole kyllä sitä mieltä, että kovin etelään helsingin niemellä en toimistoa lykkäisi pystyyn, vaikka tykkäänkin asuinalueena paikasta.

https://www.hel.fi/hel2/tietokeskus/julkaisut/pdf/18_01_23_Tilastoja_01_Henriksson.pdf

Keilaniemi vetää yllättävän hyvin. Sinnekin pääsee nykyisin metrolla, joka tekee siitä myös Helsingin suunnalta tuleville paremman kohteen.

Kyllä keskustan tiloille aina ottaja on vaikka niissä ei sinänsä (osittain myös hinnan vuoksi) järkeä ole. Varmaan se on jollekin lakitoimistoille jo imagojuttukin, että ollaan Espalla. Ja pankkiiriliikkeeille sitten sama. Ja lopulta näiden pitää olla lähellä toisiaan. Monissa suurissa kaupungeissa on erikseen "city", jossa on pankit, lakitoimistot ja muut konttorirakennukset. Varsinainen keskusta turisteineen, ravintoloineen, teattereineen ja vähittäiskauppoineen on sitten jossain toisaalla eikä sinne cityyn kukaan varsinaisesti mene ilman asiaa.
 
Ydinkeskustan halutuimpien alueiden toimistovuokrat ovat korkeammat kuin kehätien business-parkissa, josta voitaneen päätellä, että kysyntää on siellä oleville toimistoille enemmän suhteessa tarjonnan määrään.

Itsekin ole kyllä sitä mieltä, että kovin etelään helsingin niemellä en toimistoa lykkäisi pystyyn, vaikka tykkäänkin asuinalueena paikasta.

https://www.hel.fi/hel2/tietokeskus/julkaisut/pdf/18_01_23_Tilastoja_01_Henriksson.pdf

Keilaniemi vetää yllättävän hyvin. Sinnekin pääsee nykyisin metrolla, joka tekee siitä myös Helsingin suunnalta tuleville paremman kohteen.
Uudet toimistot keskittyvät pääväylien varteen. Kehätiet ja Länsiväylä lähinnä. Pitää olla hyvät yhteydet sekä autolla että julkisilla. Saa nähdä miten Pasilan uudet toimistot asettuvat markkinoille. Vanhoilla ainakin ollut vaikeuksia. Ehkä Hakamäentietä kehitetään lisää, saatiinhan se tunnelikin sinne mannerheimintien ali vihdoin vuosikymmenten väännön jälkeen. Vielä kun saisi suoran baanan ykköstielle ilman valoja.
 
Uudet toimistot keskittyvät pääväylien varteen. Kehätiet ja Länsiväylä lähinnä. Pitää olla hyvät yhteydet sekä autolla että julkisilla. Saa nähdä miten Pasilan uudet toimistot asettuvat markkinoille. Vanhoilla ainakin ollut vaikeuksia. Ehkä Hakamäentietä kehitetään lisää, saatiinhan se tunnelikin sinne mannerheimintien ali vihdoin vuosikymmenten väännön jälkeen. Vielä kun saisi suoran baanan ykköstielle ilman valoja.
Pasilan toimistojen vuokrataso on samaa luokkaa kehän varren toimistojen kanssa, joten miten ne nyt erityisesti vaikeuksissa ovat? Täyttöastetta saisi ylös hintoja alentamalla, mutta ilmeisesti omistajat eivät halua lähteä kilpailemaan pelto-business-parkkien kanssa.

Anyway, keskusta ja Kehä1:sen varsi eivät ole kyllä mitenkään välttämättä kilpailijoita keskenään. Osa firmoista tietoisesti välttelee keskustaa ja osa ei voi edes harkita missään muualla olemista. On hyvä, että kummillekin firmoille on vaihtoehtoja.
 
Uudet toimistot keskittyvät pääväylien varteen. Kehätiet ja Länsiväylä lähinnä. Pitää olla hyvät yhteydet sekä autolla että julkisilla. Saa nähdä miten Pasilan uudet toimistot asettuvat markkinoille. Vanhoilla ainakin ollut vaikeuksia. Ehkä Hakamäentietä kehitetään lisää, saatiinhan se tunnelikin sinne mannerheimintien ali vihdoin vuosikymmenten väännön jälkeen. Vielä kun saisi suoran baanan ykköstielle ilman valoja.
Itse luulen, että Triplan myötä Pasilan vetovoima kasvaa rutkasti. Ainakin Triplan uudet toimistotilat saatiin vuokrattua yhtenä kokonaisuutena Telialle. Ensi vuoden puolella sinne siirtyy 2200 henkeä. Espoolaisesta näkökulmasta se ei ehkä ole sijainniltaan paras mahdollinen, mutta muista suunnista tullessa oikein hyvä.
 
Onkos tälle jotain lähdettä? Mitkä firmat poistuneet kun autolla ei pääse eteen?
Luulen, että todellinen syy on toimitilojen hintalaatusuhde ytimessä. Firman koko kun kasvaa vähän enemmän niin moni alkaa katselemaan kehäteiden suuntaan. Asianajotoimistojen on oltava Espalla (tai ainakin sen lähellä), jos kuvittelevat olevansa jotain ja mainostoimistojen Punavuoressa.

Kyllä keskustan tiloille aina ottaja on vaikka niissä ei sinänsä (osittain myös hinnan vuoksi) järkeä ole. Varmaan se on jollekin lakitoimistoille jo imagojuttukin, että ollaan Espalla. Ja pankkiiriliikkeeille sitten sama. Ja lopulta näiden pitää olla lähellä toisiaan. Monissa suurissa kaupungeissa on erikseen "city", jossa on pankit, lakitoimistot ja muut konttorirakennukset. Varsinainen keskusta turisteineen, ravintoloineen, teattereineen ja vähittäiskauppoineen on sitten jossain toisaalla eikä sinne cityyn kukaan varsinaisesti mene ilman asiaa.

Helsingissähän Kaartinkaupunki ja Pasila (+Keilaniemi naapurista) ovat pitkälti kuvauksen mukaisia paikkoja. Ensiksimainitussa ei ole kuin niitä asianajotoimistoja ja ministeriöitä eikä kellään taida olla asiaa muualle kuin Kalleen toimistotyöajan ulkopuolella. Pasilassa virastoja ja jäähalli, lisäksi siellä asuu ihmisiä. Keilaniemessä on pelkkiä toimistoja.
 
Viimeksi muokattu:
Itse luulen, että Triplan myötä Pasilan vetovoima kasvaa rutkasti. Ainakin Triplan uudet toimistotilat saatiin vuokrattua yhtenä kokonaisuutena Telialle. Ensi vuoden puolella sinne siirtyy 2200 henkeä. Espoolaisesta näkökulmasta se ei ehkä ole sijainniltaan paras mahdollinen, mutta muista suunnista tullessa oikein hyvä.
Rantaradan varresta espoosta pasila on erinomaisesti saavutettava suorien nopeiden junien takia.
 
Pasilaan ei kulje metro. Sen sijaan keskustassa on hyvä olla kävelyetäisyyden päässä päärautatieasemalta, pääsee junalla sekä metrolla.
 
Pasilaan menee lähijunia keskusta niin usein, että se on ihan sama kutsuuko niitä metroksi vai lähijunaksi. Vantaankosken rata (aka Kehärata) on käytännössä Helsingin toinen metrolinja.
 
Jenkkilää ja Suomea verrattaessa on mielenkiintoista huomata, että amerikkalaisten suurten firmojen pääkonttorit ovat pitkin maata ja osa jopa hyvinkin "maaseudulla". Suomessahan lähes kaikkien isojen yhtiöiden päämaja on Helsingissä.

Esimerkiksi Microsoftin pääkonttori on Redmondissa (Washington), joka on väkiluvultaan Rovaniemen luokkaa. Walmartin päämaja on Bentonvillessä (Arkansas), joka on Porvoon kokoinen. IBM majailee Armonkissa (New York), jonka väkiluku on alle 5k, tosin suurkaupunki New York on hyvin lähellä. Whirpoolin pääkonttori on Benton Harborissa (Michigan), jonka väkiluku on luokkaa 10k. Dow Chemicalin päämaja sijaitsee Midlandissa (Michigan), joka on hieman Raumaa suurempi. Kuopion kokoisessa Peoriassa (Illinois) on Caterpillarin pääkonttori (EDIT: näköjään nykyään Deerfieldissä).

Miksi Suomessa, joka on USA:n tapaan harvaan asuttu maa, tilanne on eri?
 
Viimeksi muokattu:
Jenkkilää ja Suomea verrattaessa on mielenkiintoista huomata, että amerikkalaisten suurten firmojen pääkonttorit ovat pitkin maata ja osa jopa hyvinkin "maaseudulla". Suomessahan lähes kaikkien isojen yhtiöiden päämaja on Helsingissä.

Esimerkiksi Microsoftin pääkonttori on Redmondissa (Washington), joka on väkiluvultaan Rovaniemen luokkaa. Walmartin päämaja on Bentonvillessä (Arkansas), joka on Porvoon kokoinen. IBM majailee Armonkissa (New York), jonka väkiluku on alle 5k, tosin suurkaupunki New York on hyvin lähellä. Whirpoolin pääkonttori on Benton Harborissa (Michigan), jonka väkiluku on luokkaa 10k. Dow Chemicalin päämaja sijaitsee Midlandissa (Michigan), joka on hieman Raumaa suurempi. Kuopion kokoisessa Peoriassa (Illinois) on Caterpillarin pääkonttori.

Miksi Suomessa, joka on USA:n tapaan harvaan asuttu maa, tilanne on eri?

Ainakin Redmond on kivenheiton päässä Seattlesta joten tuo ei ole hirveän hyvä esimerkki. Lisäksi Jenkeissä on paljon pikkusia kaupunkeja jotka yhdessä muodostaa suuren metropolialueen.

*edit*
Bentonvillen yhteydessä näyttäisi olevan Fayetteville ja Springdale joissa molemmissa about 80k asukasta ja Rogers jossa vajaat 70k.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 805
Viestejä
4 547 800
Jäsenet
74 849
Uusin jäsen
ookooo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom