Tärkeä Kauppa-alueen säännöt ja ohjeet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 123
Hei @juhei ja @emagdnim !

Humble Bundle pelien myynti on kielletty ja niitä on tuolla myynnissä:

Käykääs sieltä raportoimassa nohevina miehinä. Jätän ilmoituksen etsinnän teille harjoitustehtäväksi.
Itse en jaksanut, kun kyse on taas nappikaupasta, mutta tuo myyjä saattaa tehdä voittoa!
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 296
Hei @juhei ja @emagdnim !

Humble Bundle pelien myynti on kielletty ja niitä on tuolla myynnissä:

Käykääs sieltä raportoimassa nohevina miehinä. Jätän ilmoituksen etsinnän teille harjoitustehtäväksi.
Itse en jaksanut, kun kyse on taas nappikaupasta, mutta tuo myyjä saattaa tehdä voittoa!
No mitähä nyt taas? Mee itte raportoimaan, mitä sie mulle itket? Whatabout that and whatabout this...
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 700
Hei @juhei ja @emagdnim !

Humble Bundle pelien myynti on kielletty ja niitä on tuolla myynnissä:

Käykääs sieltä raportoimassa nohevina miehinä. Jätän ilmoituksen etsinnän teille harjoitustehtäväksi.
Itse en jaksanut, kun kyse on taas nappikaupasta, mutta tuo myyjä saattaa tehdä voittoa!
Ei minua itseäni kiinnosta mitä täällä myydään ja millä ehdoilla, ihan turha yrittää luoda kuvaa minusta tai muista jonain foorumipoliiseina jotka kyttää täällä myynti-ilmoituksia. Kommentoin asiaa sivuston sääntöjen näkökulmasta, nyt kun asia nousi esille.

Mutta kai se on hyvä että nostit tuon ketjun esille, ylläpito voi sitten toimia haluamallaan tavalla. Tuohon en ota mitään kantaa kun en edes tiedä mikä Humble Bundle on, eikä edes kiinnosta ottaa selvää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 123
No mitähä nyt taas? Mee itte raportoimaan, mitä sie mulle itket? Whatabout that and whatabout this...
Lähinnä jos karkkirahojen ansaitseminen teitä noin paljon risoo, niin saisitte toteuttaa itseänne. Minua ei häiritse.

Tuohon en ota mitään kantaa kun en edes tiedä mikä Humble Bundle on, eikä edes kiinnosta ottaa selvää
Humble Bundle on kuukausimaksullinen pelipalvelu, jossa saa joka kuukausi 8-10 peliä kuukausimaksulla. Heillä on myös muita bundleja, jossa saa rahalla läjän pelejä. Ongelma on, että ne pelit on kaikki pakko ottaa.
1701515170045.png

Esimerkkinä voisin myydä tuosta HARDSPACE: SHIPBREAKER ja WWE 2K23, kun minua kiinnosti vain Prodeus ja ehkä vähän nuo muut pelit. Sillä myynnillä saisi kympin kuukausimaksusta takaisin jopa enemmän kuin sen kympin, jonka itse maksoi.

--

Ongelma on vaan, että tämä on säännöissä kielletty. Se minua häiritsee. Syyksi on mainittu , että se on "Humblen käyttöehdoissa kielletty", mutta se on silti laillista. Nyt minun on pakko pelata showpainipeliä :(
Eniten haluaisin itse myydä täällä ylijäämäpelejä ja joskus kateus saa minut raportoimaan muita pelinmyyjiä, mutta nyt olen hyvällä päällä ja lupaan jättää raportoimatta. Varsinkin, kun hinnat oli sitä karkkikauppatasoa.

ihan turha yrittää luoda kuvaa minusta tai muista jonain foorumipoliiseina jotka kyttää täällä myynti-ilmoituksia
Minä kyllä näin teidät semmoisina ankarina sääntöjen vartijoina , jotka eivät yhtään anna periksi. Tosin, ylläpito oli teidän kanssa samaa mieltä - mutta olen heidän kanssaankin sitten eri mieltä tästä. Se pieni tulostuspalvelu ei haitannut ketään ja voluumi taisi olla 2 tulostetta/kk.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 700
Minä kyllä näin teidät semmoisina ankarina sääntöjen vartijoina , jotka eivät yhtään anna periksi. Tosin, ylläpito oli teidän kanssa samaa mieltä - mutta olen heidän kanssaankin sitten eri mieltä tästä. Se pieni tulostuspalvelu ei haitannut ketään ja voluumi taisi olla 2 tulostetta/kk.
Ei tässä ole edelleenkään kyse voluumeistä, tai siitä miten paljon voittoa joku saa. Näillä säännöillä pidetään myyntiosastot puhtaana kaikesta turhasta paskasta (enkä tässä sano että tuollainen tulostuspalvelu olisi turhaa paskaa, vaan viittaan kaikkeen muuhun ylimääräiseen roinaan mitä tänne tulisi ilman sääntöjä). Monessako vastaavassa myynti-ilmoituksessa pidät sen rajan, ettei haittaa ketään ja jonka jälkeen se määrä on haittaava? Johonkin se raja on vedettävä, ja helpointa se on laittaan nollaan. Muuten ylläpito joutuisi aina perustelemaan että "miksi minä en saa myydä tätä, kun tuo saa kuitenkin myydä tuota?".

Jos nyt itse asiaa miettii, niin onhan se hyvä että tuollaista 3d-osion tulostuspalvelua on saatavilla, olisi itselläkin ollut muutaman kerran tuollaiselle tarvetta viime vuosina, mutta virittelin korjaukset sitten muuten. Niiden myymistä voi sitten harjoittaa muualla, tänne kun ne ei kuulu sääntöjen mukaan.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 152
Jos nyt itse asiaa miettii, niin onhan se hyvä että tuollaista 3d-osion tulostuspalvelua on saatavilla, olisi itselläkin ollut muutaman kerran tuollaiselle tarvetta viime vuosina, mutta virittelin korjaukset sitten muuten.
Joissain kirjastoissa on mahdollisuus 3d tulostukseen jos sulla on se stl tiedosto. En sitten tiedä sen tarkemmin laadusta, yms. Mutta ihan perus kovalta muovilta vaikutti.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 541
Hei @juhei ja @emagdnim !

Humble Bundle pelien myynti on kielletty ja niitä on tuolla myynnissä:

Käykääs sieltä raportoimassa nohevina miehinä. Jätän ilmoituksen etsinnän teille harjoitustehtäväksi.
Itse en jaksanut, kun kyse on taas nappikaupasta, mutta tuo myyjä saattaa tehdä voittoa!
Lähinnä jos karkkirahojen ansaitseminen teitä noin paljon risoo, niin saisitte toteuttaa itseänne. Minua ei häiritse.



Humble Bundle on kuukausimaksullinen pelipalvelu, jossa saa joka kuukausi 8-10 peliä kuukausimaksulla. Heillä on myös muita bundleja, jossa saa rahalla läjän pelejä. Ongelma on, että ne pelit on kaikki pakko ottaa.

Esimerkkinä voisin myydä tuosta HARDSPACE: SHIPBREAKER ja WWE 2K23, kun minua kiinnosti vain Prodeus ja ehkä vähän nuo muut pelit. Sillä myynnillä saisi kympin kuukausimaksusta takaisin jopa enemmän kuin sen kympin, jonka itse maksoi.

--

Ongelma on vaan, että tämä on säännöissä kielletty. Se minua häiritsee. Syyksi on mainittu , että se on "Humblen käyttöehdoissa kielletty", mutta se on silti laillista. Nyt minun on pakko pelata showpainipeliä :(
Eniten haluaisin itse myydä täällä ylijäämäpelejä ja joskus kateus saa minut raportoimaan muita pelinmyyjiä, mutta nyt olen hyvällä päällä ja lupaan jättää raportoimatta. Varsinkin, kun hinnat oli sitä karkkikauppatasoa.



Minä kyllä näin teidät semmoisina ankarina sääntöjen vartijoina , jotka eivät yhtään anna periksi. Tosin, ylläpito oli teidän kanssa samaa mieltä - mutta olen heidän kanssaankin sitten eri mieltä tästä. Se pieni tulostuspalvelu ei haitannut ketään ja voluumi taisi olla 2 tulostetta/kk.
Jos kerta tiedät että jokin ilmoitus rikkoo sääntöjä niin minkä ihmeen takia et sitä raportoi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 123
Jos kerta tiedät että jokin ilmoitus rikkoo sääntöjä niin minkä ihmeen takia et sitä raportoi?
Olen juuri tästä säännöstä eri mieltä, siellä käydään pikkurahoilla kauppaa, eikä se ilmoitus häiritse minua. Ainoa, mikä tässä häiritsee -> nyt en varsinkaan voi laittaa omaa ilmoitusta, kun olen täälläkin suureen ääneen toitottanut, että tiedän tuosta säännöstä. Ja se raportoitaisiin minuuteissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 123
Voitaisiin taas keskustella siitä Humble Bundle säännöstä, joka ei ole edes ensimmäisellä sivulla selkeästi laitettu - vaan sen joutuu metsästämään toiselta sivuilta kommenteista:

Onko tämä nyt vielä tänä päivänä tarpeen? Ihan varmasti joku kohta raportoi sen kauppa-alueen ilmoituksen ja asia on taas ajankohtainen.

--

Toinen käyttäjä vielä kaivoi ne ehdot taas:
Olen vaan katsellut usein tällaisia ilmoituksia.

Humble säännöissä lukee yksiselitteisesti " We do not allow sales or redistribution of keys from your purchases. " - ja täällä Kauppa-alueen säännöt ja ohjeet lukee " Pelitilien esim. Steam ja Origin sekä kaiken pelisisällön myyminen on kielletty, jos pelikehittäjä/palvelun ylläpitäjä on kieltänyt myynnin käyttöehdoissaan ".

Edit: linkki Humblen FAQ-sivuun. https://support.humblebundle.com/hc/en-us/articles/204527298-Top-20-FAQ
EU:n laki kuluttajan oikeuksista menee kuitenkin tuon edelle. Tämä oli jo 10v sitten oikeudessa:
(siinä lukee: "sanoo lisenssi mitä vaan, sinulla on oikeus jälleenmyydä ostamasi pelit")
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
789
Tällä viestillä taidan sohaista muurahaispesää, mutta antaa mennä.

Kun myyjille on rajoitteet hintapyynnöille, ettei tavara saa maksaa enempää kuin uutena niin eikö olisi lopultakin aika laittaa raja tolkuttomiin tinkauksiin?

Jotkut tarjoavat aivan pokkana jopa alle puolta hintapyynnöstä ja alkavat selittämään kaikenlaista kieroa, kun heille mainitsee ettei polkuhintaan tarjoaminen ole kaupankäyntiä vaan kerjäämistä. Vuosi sitten bannatuista trokaajista yhdeltä tuli melkoisia selityksiä, mutta kohdalleni sattunut tinkaaja pisti pahemmaksi. (Myin muisteja 35eurob hp:lla. Ostaja tarjosi 15 euroa, kun hänen mielestään eivät ole uutenakaan kalliita. Tarkistin niin vastaavat maksavat 54 euroa. Hyvin puhui itsensä pussiin. Toivotin hänelle tulevaisuudessa monia ansaittuja kohtaamisia huijarimyyjien kanssa mistä hän otti nokkiinsa).

Hölmöinkin tajuaa polkuhintaan tarjoavien yrittävän usein/melkein aina saada tavaraa halvalla jälleenmyyntiin.
Polkuhintaan tarjoavat ovat melkoista myrkkyä, eikä ainakaan minua huvita antaa oikein kenellekään enää edes pieniä alennuksia. Poikkeuksena ennestään tuntemani kaupankävijät, tai poikkeustapaukset jotka eivät painosta/vaadi/kieroile millään tavalla ja käyttäytyvät asiallisesti.

Verrataan foorumin polkuhinnan tarjoajia television huutokauppakeisari Palsamäkeen, joka tarjoaa yleensä puolet tai alle. Hänellä on yritys jonka kuluja pitää kattaa ja lisäksi myyjät saavat sillä haluamaansa näkyvyyttä.

Millä tavalla tuollainen on oleviaan sopivaa harrastelufoorumille? Täällä on säännöissäkin kerjäyskielto, mutta sillä ei näytä olevan mitään virkaa.

Atk-harrastelijafoorumilla polkuhintaan tarjoaminen pitäisi kieltää kerran myymistä voitontekotarkoituksessakin on jo rajoitettu. Ei ole tasapuolista.

Laittakaa edes rajoitus ettei alle 2/3 hinnasta tarjota varoituksen uhalla. (Omasta mielestäni sekin on liian härski tinkaus). Laittakoon myyjä sopivan hinnan ja alentakoon tarvittaessa, tai olkoon myymättä.

Yli 70 positiivisen palautteen ja monta vuotta foorumilla olleena ei kiinnosta tippaakaan ryhtyä hyväntekijäksi onnenonkija-nihilisteille.

Nykyään kirjoitan ilmoituksiin ikävänpuoleisen saatetekstin siitä miksi ei huvita tingata kuin EHKÄ marginaalisesti, jos tarjoaja käyttäytyy jokseenkin asiallisesti.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 296
Jotkut tarjoavat aivan pokkana jopa alle puolta hintapyynnöstä ja alkavat selittämään kaikenlaista kieroa, kun heille mainitsee ettei polkuhintaan tarjoaminen ole kaupankäyntiä vaan kerjäämistä.
Tää vissii oli pitkän viestin pihvi? Saahan sitä tarjota mitä tahtoo ja sulla on vapaus olla vastaamatta siihen mitään tai sit voit esittää vastatarjouksen? Se mikä on kiellettyä tai ainaki harmaata aluetta on "sieltä ja täältä sais hintaan x, joten.. ". e: korjaus, ei nyt tietty ole kiellettyä tehdä tarjousta perustuen johonkin, mut pelkkä hinnasta huomautus on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
789
Lainauksen väärennös
Raportoin, mutta ei tuottanut tulosta. Pyysin myös lukitsemaan ketjun.
Vastavuoroisesti pitäisi myyjien saada myös pyytää mitä tahtoo siten, ettei ylläpito rajoita sitä.

Kunnon venäläinen markkina päälle, jossa hintapyyntö on esim. 2-kertainen siitä mihin myyjä olisi lopulta tyytyväinen. Tämä vastineena polkuhinnan tarjoajille. Miksi ei voi olla tasapuolista kerran tarjoajat saavat perseillä vapaasti?

Liikaa tinkaajat tämän pelleilyn aloittivat jo ainakin 10 vuotta sitten. Olisi korkea aika lyödä niille kuvainnollisesti luut kurkkuun.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
789
Ok? Aliarvioit foorumin käyttäjiä, jos kuvittelet ton väärennetyn lainauksen menevän läpi :D Mikähän tässä oli ideana? Mieki kokeilen:
Yritin vain tagata vastaukseni sinulle. Se oli ideana. Kännykällä tietyt toiminnot ovat hankalia. Poistin nimeäsi lukuunottamatta kaikki tekstisi.Modet voi tarkistaa. Pyydetäänkö paikalle?

Edit: @-etumerkillähän se olisi onnistunut. Olen nykyään niin harvoin foorumilla, että oli päässyt unohtumaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 296
Yritin vain tagata vastaukseni sinulle. Se oli ideana. Kännykällä tietyt toiminnot ovat hankalia. Poistin nimeäsi lukuunottamatta kaikki tekstisi.Modet voi tarkistaa. Pyydetäänkö paikalle?
En kyl nyt ymmärrä mut iha sama.

Vastavuoroisesti pitäisi myyjien saada myös pyytää mitä tahtoo siten, ettei ylläpito rajoita sitä.
Ton säännön pointtina lie, että kyse on käytetyn tavaran myynnistä käyttäjien kesken ja lisäksi toivotaan, että iotechin alustaa ei käytetä trokaukseen. Helpoin askel siihen on, että ei voi myydä kalliimmalla mitä uusi maksaa kaupassa, vai mitä? Mut siis, jos joku tarjoo mitä tahansa, vaikka naurettavaakin, niin sun ei tarvi vastata mitään, kun on hintapyyntö olemassa. Ohitat vain ja sillä sipuli. Siinäpä odotelkoot vastausta. Järkevää on tietty vastata silloin, jos tarjouskin on järkevä. En ymmärrä miksi tollaiseen maalaisjärjellä perustuvaan ihmisten kanssakäymiseen pitäisi sääntöjä vääntää? Trollaus toki on jo säännöissä kiellettyä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
789
En kyl nyt ymmärrä mut iha sama.


Ton säännön pointtina lie, että kyse on käytetyn tavaran myynnistä käyttäjien kesken ja lisäksi toivotaan, että iotechin alustaa ei käytetä trokaukseen. Helpoin askel siihen on, että ei voi myydä uutta kalliimmalla, vai mitä?
Ei tätä alustaa varmaan siinä tapauksessa tulisi saada käyttää halvan tavaran ostamiseen jälleenmyytäväksi muualla kalliimmalla. Sitä nuo hillittömyyksiä tinkaavat aika usein yrittävät. Eikö sitäkin pitäisi yrittää hillitä? Siihen helpoin tapa olisi laittaa rajoitus tinkausprosentille.

Jotkut myyjät alihinnoittelevat tavaransa reippaasti ja se olkoon heidän vahinkonsa. Metsästäköön trokaajat niitä vahtimalla foorumia jatkuvasti.

Edelleen kysyn millä tavalla puolen hinnan tarjoaminen on olevinaan atk-harrastelua?
Vähälläkin perusjärjellä näkee ettei ole. (poikkeuksena ehkä joku 10€ tavara, josta tarjotaan 5€. Absoluuttinen alennus olisi silloin vähäinen verrattuna 100€ tavaraan). Toki tinkaajilta löytyy selitykset eivätkä he myönnä mitään.

Ne harrastelijat joilla on rahat vähissä ostakoon sitä mihin rahat riittää. Myyjillä ei ole velvollisuutta olla hyväntekijöitä. Saa toki olla jos haluaa, mutta ei siihen pidä "suostutella" ts. painostaa edes epäsuorasti.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 296
Ei tätä alustaa varmaan siinä tapauksessa tulisi saada käyttää halvan tavaran ostamiseen jälleenmyytäväksi muualla kalliimmalla. Sitä nuo hillittömyyksiä tinkaavat aika usein yrittävät. Eikö sitäkin pitäisi yrittää hillitä?
Ei mikään sääntö tällä foorumilla pakota sua myymään halvemmalla kuin mitä ilmoituksessa hinnaksi sanot. Eikä mikään sääntö pakota sua reagoimaan niihin. Jos ne naurettavat tarjoukset ärsyttää (tai on heikkouksia lähteä niihin mukaan), nii se nyt vaa on voi voi. Ikävä nyt näin ikävän suoraan se sanoa, ku ei ole mennyt perille. e: ja kuten sanottua, selkee trollaus on kiellettyä yleisissä säännöissä. Eli jos "läpällä" tarjoo euron tonnin tuotteesta, nii raportoi trollina.
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
646
Kaino toivomus: löytyisikö parempi ketju noille tunteita kuumentaville väännöille? Nyt meinaa mennä väittelyksi osallistujien henkilökohtaisista ominaisuuksista, kun ketjun otsikon perusteella odottaisi keskustelua kauppa-alueen säännöistä ja ohjeista.

Ylläpito teki linjauksen, että tulostuspalvelua ei saa myyntipalstalla tarjota. Säännöt on nyt kirjoitettu (pakostakin) tulkinnanvaraisesti ("lähtökohtaisesti myyjälle tarpeettomaksi jääneen käytetyn tavaran myyntiin, ensisijaisesti käytetyn tavaran myymiseen"). Selkeyttäisikö tilannetta, jos lisäksi säännöissä olisi kiellettyjen lista tyyliin:

Kiellettyä on:
  • myydä 3d-tulostuspalvelua
  • myydä palvelua x
  • myydä asiaa y
  • ...
Tai sitten vain poistettaisiin ilmaukset "lähtökohtaisesti" ja "ensisijaisesti"?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 296
Kaino toivomus: löytyisikö parempi ketju noille tunteita kuumentaville väännöille? Nyt meinaa mennä väittelyksi osallistujien henkilökohtaisista ominaisuuksista, kun ketjun otsikon perusteella odottaisi keskustelua kauppa-alueen säännöistä ja ohjeista.

Ylläpito teki linjauksen, että tulostuspalvelua ei saa myyntipalstalla tarjota. Säännöt on nyt kirjoitettu (pakostakin) tulkinnanvaraisesti ("lähtökohtaisesti myyjälle tarpeettomaksi jääneen käytetyn tavaran myyntiin, ensisijaisesti käytetyn tavaran myymiseen"). Selkeyttäisikö tilannetta, jos lisäksi säännöissä olisi kiellettyjen lista tyyliin:

Kiellettyä on:
  • myydä 3d-tulostuspalvelua
  • myydä palvelua x
  • myydä asiaa y
  • ...
Tai sitten vain poistettaisiin ilmaukset "lähtökohtaisesti" ja "ensisijaisesti"?
No noi pitäisi hoitua jo sillä säännöllä, että tavara pitää merkitä myydyksi, ku se on myyty. Täällä siis myydään tavaraa, ei palveluita. Onhan niitäki janttereita, jotka päivittelee myynti-ilmoitusta kuukausia. Aina välillä tulee sellainen sekametelisoppa-ketju eteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 123
Se on raportoitu jo pari tuntia sitten.
Toivon itse, että siellä ylläpidon päässä käydään keskustelua tämän säännön tarpeellisuudesta ja sääntöjen päivittämisestä. Tosin helpompaa se on vaan kieltää kaikki. Minä pitäisin tuon myynnin voimassa.

Ja hampaita kiristäen: on tuon säännön puolestakin se asia, että jengi sitten lahjoittaa noita pelejä tuolla "Annetaan pelejä"-ketjussa. Tämä vaan keskusteluun tuon säännön tarpeellisuudesta, kun joku muu sanoo sen kohta kuitenkin.
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
646
Ei mikään sääntö tällä foorumilla pakota sua myymään halvemmalla kuin mitä ilmoituksessa hinnaksi sanot. Eikä mikään sääntö pakota sua reagoimaan niihin. Jos ne naurettavat tarjoukset ärsyttää (tai on heikkouksia lähteä niihin mukaan), nii se nyt vaa on voi voi. Ikävä nyt näin ikävän suoraan se sanoa, ku ei ole mennyt perille. e: ja kuten sanottua, selkee trollaus on kiellettyä yleisissä säännöissä. Eli jos "läpällä" tarjoo euron tonnin tuotteesta, nii raportoi trollina.
Tämäkin lähentelee otsikon vierestä puhumista, josta yllä valitin :D
Mutta on toisaalta sääntökeskusteluakin, joten otan kantaa. Olen samaa mieltä siitä, että tarjouksia ei pidä/voi rajoittaa. Jos lähtee myymään jotain julkisella foorumilla, suostuu samalla siihen, että mahdolliset tai mahdottomat ostajat tekevät tarjouksia. Ei tinkimistä kannata ottaa loukkauksena; jos ei halua tinkiä niin ei sitten osallistu siihen. Eikös muuten juuri tuollaisissa tilanteissa voi käyttää jätä huomiotta -toimintoa, niin ei edes näe ei-toivottuja viestejä?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 296
Toivon itse, että siellä ylläpidon päässä käydään keskustelua tämän säännön tarpeellisuudesta ja sääntöjen päivittämisestä. Tosin helpompaa se on vaan kieltää kaikki. Minä pitäisin tuon myynnin voimassa.

Ja hampaita kiristäen: on tuon säännön puolestakin se asia, että jengi sitten lahjoittaa noita pelejä tuolla "Annetaan pelejä"-ketjussa. Tämä vaan keskusteluun tuon säännön tarpeellisuudesta, kun joku muu sanoo sen kohta kuitenkin.
Samaa mieltä sun kans tosta, koska onkait se mahdotonta valvoa, että mistä pelikoodi on hankittu? e: ainiijoo, ignoorasit mut :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
789
Ei mikään sääntö tällä foorumilla pakota sua myymään halvemmalla kuin mitä ilmoituksessa hinnaksi sanot. Eikä mikään sääntö pakota sua reagoimaan niihin. Jos ne naurettavat tarjoukset ärsyttää (tai on heikkouksia lähteä niihin mukaan), nii se nyt vaa on voi voi. Ikävä nyt näin ikävän suoraan se sanoa, ku ei ole mennyt perille. e: ja kuten sanottua, selkee trollaus on kiellettyä yleisissä säännöissä. Eli jos "läpällä" tarjoo euron tonnin tuotteesta, nii raportoi trollina.
Esimerkiksi sääntö ettei alle 70%:n tarjouksia hintapyynnöstä saa tehdä tällä foorumilla tekisi tavaran trokaamisesta täältä eteenpäin jo kannattamattomampaa. Ei tietenkään lopettaisi, mutta hillitsisi. Foorumin ohjeisiin lisäys myyjille kehoitus harkita hintapyyntöään tarkemmin kohdalleen lähemmäksi ns. osta heti hintaa. Jäisi tinkaamissirkus vähemmälle.

Miten se olisi mahdotonta kerran myyjillekin on laitettu ylähinta?

Ps. voisit rajoittaa lievää suunsoittoasi ja keskustella rakentavammin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 296
Esimerkiksi sääntö ettei alle 70%:n tarjouksia hintapyynnöstä saa tehdä tällä foorumilla tekisi tavaran trokaamisesta täältä eteenpäin jo kannattamattomampaa. Ei tietenkään lopettaisi, mutta hillitsisi. Foorumin ohjeisiin lisäys myyjille kehoitus harkita hintapyyntöään tarkemmin kohdalleen lähemmäksi ns. osta heti hintaa. Jäisi tinkaamissirkus vähemmälle.

Miten se olisi mahdotonta kerran myyjillekin on laitettu ylähinta?

Ps. voisit rajoittaa lievää suunsoittoasi ja keskustella rakentavammin.
En kykene enempää suomenkieltä rautalangalla taivuttaan. Ehkä oon vain vajaa-älyinen, mut en vain edelleenkään ymmärrä miksi tuohon ongelmaan pitäisi sääntö tehdä.


Miten se olisi mahdotonta kerran myyjillekin on laitettu ylähinta?
Tähänkin sait jo vastauksen...kehä kiertää.
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
646
Esimerkiksi sääntö ettei alle 70%:n tarjouksia hintapyynnöstä saa tehdä tällä foorumilla tekisi tavaran trokaamisesta täältä eteenpäin jo kannattamattomampaa. Ei tietenkään lopettaisi, mutta hillitsisi. Foorumin ohjeisiin lisäys myyjille kehoitus harkita hintapyyntöään tarkemmin kohdalleen lähemmäksi ns. osta heti hintaa. Jäisi tinkaamissirkus vähemmälle.

Miten se olisi mahdotonta kerran myyjillekin on laitettu ylähinta?
Luulen ymmärtäväni, mitä ajat takaa. Olen silti sitä mieltä, että tuollainen menisi ylisääntelyn puolelle. Liekö edes laillista asettaa vaikkapa ehtoa "ostotarjouksen pitää olla vähintään 70 % pyydetystä hinnasta", kiinnostuneemmat/tietävämmät voi selvittää.

Foorumin tarkoitus on vain tarjota mahdollisuus kaupankäyntiin. Kaupanteon yksityiskohdat jätetään ja pitääkin jättää ostajille ja myyjille, tietenkin sääntöjen ja lakien ehdoilla. Onhan esimerkiksi mahdollista, että myyjä pyytää satasta, mutta on silti valmis myymään viidelläkympillä. Monesti taitaa käydäkin niin, että hintapyyntö on turhan toiveikas, ja kauppa syntyy vasta huomattavasti alemmalla hinnalla.

Ikivanha viisaus pätee: hinta on oikea silloin, kun tulee kaupat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 123
Voithan sinä sen lahjoittaa? :)

(Ei minulle)

e. Hah, lahjoittaminen olikin mainittu sinä aikana tulleessa viestissä kun luin ketjua sivun alusta.
Valitan OT, mutta näillä sanoilla menee jouluna (24.12. tai 25.12.) tuonne lahjoitusketjuun*. Laitetaan myös Hardspace: Shipbreaker*. Hyvää joulua vaan kaikille.

*) Jos tuo myyntisääntö kumotaan, niin minusta tulee kyllä pieni kapitalistisika ja otan kaikki rahat noista irti, mitä saan. Silloin ei lahjoiteta.
 

Heikki_H

Arch, btw
Tukijäsen
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
1 224
Onhan esimerkiksi mahdollista, että myyjä pyytää satasta, mutta on silti valmis myymään viidelläkympillä. Monesti taitaa käydäkin niin, että hintapyyntö on turhan toiveikas, ja kauppa syntyy vasta huomattavasti alemmalla hinnalla.
Jep, ja monesti se hintapyyntö laitetaan tarkoituksella hivenen odotettua myyntihintaa korkeammaksi, samasta syystä. Ostajallekin parempi fiilis kun saa pari kymppiä tingattua, vaikka lopullinen hinta olisikin täsmälleen käypä arvo.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 123
Jep, ja monesti se hintapyyntö laitetaan tarkoituksella hivenen odotettua myyntihintaa korkeammaksi, samasta syystä. Ostajallekin parempi fiilis kun saa pari kymppiä tingattua, vaikka lopullinen hinta olisikin täsmälleen käypä arvo.
Tässä on tuo @tonttu2 esiintuoma ongelma, että jos se on kaupoissa siihen korkeampaan hintaan, niin ei saa laittaa myyntihintaa tarkoituksella korkeammaksi.
 

Heikki_H

Arch, btw
Tukijäsen
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
1 224
Tässä on tuo @tonttu2 esiintuoma ongelma, että jos se on kaupoissa siihen korkeampaan hintaan, niin ei saa laittaa myyntihintaa tarkoituksella korkeammaksi.
Joo ei toki kaupan hintaan nähden.

Tarkoitan sitä, että jos tarkoitus on myydä vaikkapa vanha puhelin viidelläkympillä, laitetaan myyntihinnaksi 70€ niin ostaja saa tingata 20€ ja kaikki meni niin kuin elokuvissa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
238
Foorumi ei ole tarkoitettu palveluiden myymiseen
Varmaan tuokin raportoitu ketju sitten häviää pian?

 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 299
Esimerkiksi sääntö ettei alle 70%:n tarjouksia hintapyynnöstä saa tehdä tällä foorumilla tekisi tavaran trokaamisesta täältä eteenpäin jo kannattamattomampaa. Ei tietenkään lopettaisi, mutta hillitsisi. Foorumin ohjeisiin lisäys myyjille kehoitus harkita hintapyyntöään tarkemmin kohdalleen lähemmäksi ns. osta heti hintaa. Jäisi tinkaamissirkus vähemmälle.
Kauppa-alue on tarkoitettu käytettyjen tavaroiden myymiseen, jos tarkoitus myydä, niin ei ole järkevää asettaa alintatarjous rajaa. Kuten kirjoitit niin nyt on jonkinlainen yläpyyntiraja, se sinänsä rajoittaa, mutta olen ymmärtänyt että historia pohjaa saatavuus ongelmista kärsiviin tuotteisiin, jolloin käytettyjen arvo ylitti uusien hinnat (joita ei saanut). Syntyi ihan vihjaamasi trokausta.

Toinen ,juttu on sitten sääntö että myytävä pyynnin tarjonneelle, jolloin sitä ei voi rajatta kiertää älyttömällä pyynnillä, ja toki tuo vähän luottoa hintatasoon jos myyjä joutuu tarkistaan edes tuonverran pyyntiä.


Foorumin ohjeisiin lisäys myyjille kehoitus harkita hintapyyntöään tarkemmin kohdalleen lähemmäksi ns. osta heti hintaa. Jäisi tinkaamissirkus vähemmälle.
Sitten mielipide.
Jos ei ole tarkoitus rahastaa, vaan saada myytyä se käytetty SERkama, niin ilman muuta myyjä haluaa kaikki tarjoukset, jos siitä satasen pyynnistä huolimatta saa sen 30€, ja kaupat, niin se on hieno juttu. Säästyy se pyynnin tiputtelu.

Jos taasen sille tavaralle on 70€ kysyntää, niin se myydään sitten 70€ tarjonneelle, 30€ tarjonnut jää ilman. Ei käytetty SER ole kaikilla samanarvoista.

Jos olet huolissaan että joku sen edelleen myy, niin silloin voittajia olet sinä, edelleen myyjä ja lopullinen ostaja, voisiko mennä paremmin ?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
238
Varmaan tuokin raportoitu ketju sitten häviää pian?

1701712632607.png


Eli palveluiden kauppaaminen on kuitenkin OK, jos se on "käyttäjiä yleishyödyllisesti palvelevaa" ja "rahalliselta näkökantilta lähinnä hyväntekeväisyyttä"? :hmm: Millaisella lomakkeella ylläpidon erityislupaa tulee anoa ja mikä em. ehdoista ei täyty tulostuspalveluiden kohdalla?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
238
Eli hyödykkeen x toimittaminen nimellistä korvausta vastaan toiselle käyttäjälle on yhdessä tapauksessa OK ja toisessa ei?

Maken järki :beye:

Asia osaltani loppuunkäsitelty.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 299


Eli palveluiden kauppaaminen on kuitenkin OK, jos se on "käyttäjiä yleishyödyllisesti palvelevaa" ja "rahalliselta näkökantilta lähinnä hyväntekeväisyyttä"? :hmm: Millaisella lomakkeella ylläpidon erityislupaa tulee anoa ja mikä em. ehdoista ei täyty tulostuspalveluiden kohdalla?
Luin tuon postituspalvelu-tuotteille-jotka-vain-noudolla-ketju.152390/ ketjun, niin kuvauksen mukaan se tukee myyntiosion perimmäistä tarkoitusta, eli käytettyjen tuotteiden kierrätystä, tuossa ketjussa vapaaehtois hengellä helpotetaan kaupankäyntiä, eli jäsenet käy hakemassa kotikylän myyjältä tuotteen ja lähettää sen ostajalle. Hinnoittelu näyttää olevan todelliset postituskustannukset ja kulukorvausta vähemmän kuin jollain wolttikuskilla.

Ylläpito luonollisesti voi oman näkemyksen mukaa hyväksyä tuollaiset ketjun tai olla hyväksymättä, mutta tuo ketju mennyt itseltä ohi ja kiitos nostamista ja pidän tuota erittäin hyvänä ja kauppa osioon tuo huomattavaa lisäarvoa. Tuossa myös välittäjä vähän suodattaa pahimpia koijauksia. (siis enemmän kuin se että välittäjä vetää välistä)


Joku tulostuspalvelu, en tiedä miten sen voi nähdä osion perusideaa tukevana, "myydään tulostuspalvelua" niin menee mielestäni nopeasti samaan sarjaan, "kasataan tietokoneita", "korjataan tietokoneita", "korjataan autoja", "luetaan vikakoodeja", "tehdään putkiremontteja" palveluiden kanssa. Ylläpito ilmoittanut että yrittäjä voi hankkia kaupallista näkyvyyttä.

Jos yksityisenä on tulostanut jonkin yksittäisen jutun, ja sen tulosteen tarve loppunut, niin yksittäisen käytetyn printin voi ymmärtääkseni myydä, jos ei riko muuten ehtoja.


:hmm: Millaisella lomakkeella ylläpidon erityislupaa tulee anoa ja mikä em. ehdoista ei täyty tulostuspalveluiden kohdalla?
En tiedä millaista tulostuspalvelua tarjolla, mutta lähdin ihan ajatusleikillä pohtiin millainen voisi olla ns hakemuksen arvoinen. Jos jokin yhteisöllinen projekti jossain ketjussa, missä osallistuja tarvitsisivat jotain tulostus apua muilta ja sille ei ole kohtuullista kaupallista tarjontaa, ja jollain porukassa olisi välineet ja halu tehdä se talkoilla kulukorvausta vastaan, niin kannustaisin neuvotteleen ylläpidonkanssa miten asia hoidetaan siististi. Ehkä se olisi sen ketjun asia, eikä myyntipalsta.

Lopuksi, tässä ei ole tarkoitus lyödäkapuloita kenenkään yrittämishaluilla, vaan pohdin ihan siltä kannalta että myyntipalsta pysyy ideassaan, kaupallisia kanavia on riittävästi ja jotkin Huutonetit esimerkkejä miten käy kun kauapallinen toiminta peittää kirppiskauppaa.


Edit, yritin etsiä mistä palvelusta kyse, Onko kyse tästä(tori.fi) palvelusta

Turku
Myydään 3D-tulostus- ja mallinnuspalvelua. Tulosteet joko valmiista malleista tai suunnittelun kautta, käytössä Solidworksin kaupallinen lisenssi. Kokemusta mallintamisesta n. 8v ja tulostamisesta n. 3v.
...
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
646
Tällaisen vempeleen itse aikoinaan tilasin foorumin jäseneltä, joka tulostuspalveluita tarjosi:

Tuki mainiosti tietokoneharrastustani, koska osan avulla kotelon taipumus pölyn imemiseen väheni. Tehtiin samalla kauppaa muustakin, joten kaveri laittoin osalle hintaa viitosen (arvelen, että muutenkaan olisi tuskin ottanut paljon kymppiä enempää).

Jos tuo olisi pitänyt tilata kaupalliselta toimijalta, olisi ehkä jäänyt hankkimatta. Tämä esimerkkinä siitä, miksi minusta tulostuspalvelun voisi myös nähdä foorumille sopivaksi.
 
Liittynyt
30.06.2022
Viestejä
278
Olen ehkä harvinaisen tyhmä, mutta vähän kummastuttaa miten noita SER-romun kylkiäskampanjoiden pelikoodeja saa täällä myydä, vaikka niiden eteenpäin välitys (myynti/vaihto jne) on kampanjoiden järjestelijöiden säännöissä kielletty jos niitä ehtoja yhtään viitsii lukea ja koodit ovat tarkoitettu vain näille CPU:n tai näytönohjaimen ym. osan ostajalle. Ja näitä myydään vielä useammalla kympillä. Saman aikaa 50 sentin tai muutaman euron hintaiset bundle avaimet ovat paha ongelma ja ilmoituksia poistellaan. Yhtä lailla ylijääneitä koodeja, joita ei ehtojen (ei siis minkään oikean lain) mukaan saisi myydä, mutta foorumin sääntö pätee valikoidusti?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 299
Tuki mainiosti tietokoneharrastustani, koska osan avulla kotelon taipumus pölyn imemiseen väheni. Tehtiin samalla kauppaa muustakin, joten kaveri laittoin osalle hintaa viitosen (arvelen, että muutenkaan olisi tuskin ottanut paljon kymppiä enempää).

Jos tuo olisi pitänyt tilata kaupalliselta toimijalta, olisi ehkä jäänyt hankkimatta. Tämä esimerkkinä siitä, miksi minusta tulostuspalvelun voisi myös nähdä foorumille sopivaksi.
En ihan varma mitä kommentilla haet. sivusto ei kai puutut jäsenten keskenään tekemiin sopimuksiin, jos niistä ei jotain raporttia laiteta. Ymmärsin että haluat jotain muuta.

Kannatatko tänne jotain osiota missä yksityiset voivat kaupata palveluita ilman y-tunnusta. Joo ihan ok, pitäs ideoida miten moderaattori pärjää sen kanssa, vaarana että jos postaa kaupallisen ilmoituksen (aimepi keskustelu) ja joku sen raportoit, ja sitten itketään että miksi poistettu ja miksi ei poistettu jotain tosita. Jos ansaintatarkoituksessa olevat ilmoitukset sallittu, niin mites sinne nämä ahkerammat jobbarit, joista ainakin osa osion käyttäjistä herkillä.

Jos haluat että kaupallisille ilmoituksille osio, niin se kai on jo olemassa.
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
646
En ihan varma mitä kommentilla haet. sivusto ei kai puutut jäsenten keskenään tekemiin sopimuksiin, jos niistä ei jotain raporttia laiteta. Ymmärsin että haluat jotain muuta.

Kannatatko tänne jotain osiota missä yksityiset voivat kaupata palveluita ilman y-tunnusta. Joo ihan ok, pitäs ideoida miten moderaattori pärjää sen kanssa, vaarana että jos postaa kaupallisen ilmoituksen (aimepi keskustelu) ja joku sen raportoit, ja sitten itketään että miksi poistettu ja miksi ei poistettu jotain tosita. Jos ansaintatarkoituksessa olevat ilmoitukset sallittu, niin mites sinne nämä ahkerammat jobbarit, joista ainakin osa osion käyttäjistä herkillä.

Jos haluat että kaupallisille ilmoituksille osio, niin se kai on jo olemassa.
Kerroin, että esim. itselleni tuo aika kauan täällä jatkunut, nyt kielletty 3d-tulosteiden myynti oli hyödyksi. Jos mahdollista, minusta se olisi mukava olemassa. Jos tuollainen on lain kannalta ongelmallista, sitä ei tietenkään kuulu täällä tehdä. Ei sen kummempaa.

Muoks.
Myytävien asioiden jako sallittuihin (esineet) ja kiellettyihin (palvelut) on tietenkin selkeää. Ei se silti välttämättä estä väärinkäytöksiä. Juuri hiljattain muuan jäsen kauppasi kaikessa rauhassa melko ammattimaiselta vaikuttavasti lahjakortteja. Siitä tuli ongelma vasta, kun bisnes osoittautui huijaukseksi. Tietääkseni toistaiseksi ei 3d-tulosteiden myynnissä ole ainakaan huijausongelmia ollut.

Tuo vain esimerkkinä siitä, että ilman y-tunnusta tehtävä, yritysluontoinen toiminta onnistuu kyllä täällä sallittujenkin myyntiartikkelien kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 700
Näissä kannattaa aina muistaa, että ylläpito ei voi resurssiensa puolesta aktiivisesti seurata joka ikistä aluetta, ja valvoa että myyntiketjut ovat sääntöjen mukaisia. Jos siis ihmettelee, miksi joku voi viikosta toiseen jatkaa (oletettavasti) sääntöjen vastaista myyntiä, niin ensimmäisenä kannattaa kysyä itseltään onko tehnyt myyjästä / myyntiketjuista ilmoitusta ylläpidolle.
 

Hampsteri

Kukkuu pulut
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 001
Oho, täällähän on ollut meihemit. Alkaa kyllä vertautumaan Facebook-kirppistelyihin tämä touhu, "pitää tarjota minimissään prosenttimäärä X summasta Y jos haluaa tarjota eikä HP ole tarjottu" jne. Huhhu. Kyllä kaupankäynti on sitä että myyjä laittaa hintapyynnin ja siitä sitten keskustellaan jos tarvetta ja sitten päästään kauppoihin tai ei, täts it.

Ja mitä tulee trokailuun ja liiketoimintaan niin kyllähän se jos joku myy lahjakortteja jatkuvalla syötöllä tai uudehkoja läppäreitä kymmenittäin herättää ihmetystä mutta jos joku hyvää hyvyttään tarjoaa 3D-tulostintaan ja -osaamistaan tarpeeseen pientä korvausta vastaan niin tarjotkoon. Tuskin tuolla kukaan mitään voittoja kääri tai jos näin niin aika paljon täytyy printterin laulaa. Eikä niitä kirjastossakaan joka kunnassa ole...
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 299
Kerroin, että esim. itselleni tuo aika kauan täällä jatkunut, nyt kielletty 3d-tulosteiden myynti oli hyödyksi. Jos mahdollista, minusta se olisi mukava olemassa. Jos tuollainen on lain kannalta ongelmallista, sitä ei tietenkään kuulu täällä tehdä. Ei sen kummempaa.
Jos touhu laillista niin ilmoittelussa ei kai mitään laitonta. ja itsekkin arvosta ilmoituksia joissa tarjotaan itseäni hyödyttäviä palveluita kilpailukykyiseen hintaan.
Harrastesivustot usein rajoittaa omilla myyntipalstoilla kaupallisen/ammattimaisen ilmoittelun ihan käytännön syistä hyväsyvät vain ns kirppisilmoittelun. (Myynti/ostosiot pitää muut ketjun siistinä kaupankäynnistä, kaupalliset ilmoitukset kielletään sen takia ettei ne täyty niistä ja usein palstoilla on erikseen markkinointi tilaa kaupalliselle markkinoinnille)

Tuo vain esimerkkinä siitä, että ilman y-tunnusta tehtävä, yritysluontoinen toiminta onnistuu kyllä täällä sallittujenkin myyntiartikkelien kanssa.
Osa ehkä tekee ns harmaata businesta, jonka tietoinen tukeminen on jo epämoraalista, ja osa varmaan salaa y-tunnuksen joko sen takia että säästetään markkinointi kustannuksissa (ilmaista mainostilaa) tai sen takia että yritetään vältellä vastuita.

Korostan edelleen että minulla ei mitään vastaan jos alueella on oma osio missä voi tarjota erilaisia palveluita, mukaanlukien maksulliset, kaupalliset. se ihan ylläpidonasia, ja sen mahdollinen hinnoittelu samoin. Jos siellä vielä joku tsekkaus, niin ehkä ei kerää kaikkia huijareita.
Niukkoille resursseilla ehkä parempia kohteita ihan sivuston ydin toiminnoissa. Täällä kuitekin tarjolla nykyiselläänkin sitä kauapallista näkyvyyttä. Niin ymmärrän ettei ehkä järkevää tuollaista uutta osiota viritellä.
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
646
Nyt alkoikin kiinnostaa tällaisten myyntipalstojen ja yleensä yksityisen kaupankäynnin lainopillinen puoli. Tällaista esimerkkiä mietin:

Minulla on 3d-tulostin. Myyn toisinaan sukulaisille ja kavereille muutaman tulosteen hintaan omat kustannukset ja pieni vaivanpalkka. Missä kohtaa toimintani on niin mittavaa, että minun pitää hankkia y-tunnus? 5, 10, 50 tulostetta vuodessa, vai onko olennaisempaa se, teenkö voittoa ja kuinka paljon?

Varmaankin on jokin alaraja, mitä pienemmäksi jäävää toimintaa ei vielä katsota laittomaksi yritystoiminnaksi. Jos pysytään sen rajan alapuolella, tekeekö asiasta ilmoittaminen harrastusfoorumilla siitä silti laitonta?

Yllä siis ihan teoreettinen ja yleinen esimerkki, en tiedä miten laajaa/tuottoisaa toimintaa täällä on 3d-tulosteilla harjoitettu.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 299
Arvoin juristi ja verotusketjun välillä, valitsin verotus ketjun, kun kuvauksessa "kaikenmoiselle"
Nyt alkoikin kiinnostaa tällaisten myyntipalstojen ja yleensä yksityisen kaupankäynnin lainopillinen puoli. Tällaista esimerkkiä mietin:

Minulla on 3d-tulostin. Myyn toisinaan sukulaisille ja kavereille muutaman tulosteen hintaan omat kustannukset ja pieni vaivanpalkka. Missä kohtaa toimintani on niin mittavaa, että minun pitää hankkia y-tunnus? 5, 10, 50 tulostetta vuodessa, vai onko olennaisempaa se, teenkö voittoa ja kuinka paljon?

Varmaankin on jokin alaraja, mitä pienemmäksi jäävää toimintaa ei vielä katsota laittomaksi yritystoiminnaksi. Jos pysytään sen rajan alapuolella, tekeekö asiasta ilmoittaminen harrastusfoorumilla siitä silti laitonta?

Yllä siis ihan teoreettinen ja yleinen esimerkki, en tiedä miten laajaa/tuottoisaa toimintaa täällä on 3d-tulosteilla harjoitettu.
Liikevaihdon myötä tulee ALV velvollisuus.

Joskus oli epävirallnen tulkinta että jos kaveria joskus jelppas ja kaveri pyytämättä antoi vähäsen rahaa, niin oli aika hyvillä vesillä. pienet lahjat ei taida olla verollisia. Mutta tulot verottajaa kiinnostaa, eli periaatteessa pitäisi ilmoittaa ne pienetkin.
Jos ilmoittelee palveluksista niin selustaa kannattaa turvata jonkinlaisella kirjanpidolla, kuiteilla ja tulojen ilmoittamisella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 123
Minulla on 3d-tulostin. Myyn toisinaan sukulaisille ja kavereille muutaman tulosteen hintaan omat kustannukset ja pieni vaivanpalkka. Missä kohtaa toimintani on niin mittavaa, että minun pitää hankkia y-tunnus? 5, 10, 50 tulostetta vuodessa, vai onko olennaisempaa se, teenkö voittoa ja kuinka paljon?
Kun myy omia tavaroita, raja on 5000€ voittoa / vuodessa. Se tarkoittaa omassa käytössä ollutta tavanomaista (vaatteet, astiat, korut, huonekalut, kodin elektroniikka ja harrastusvälineet), eikä vartavasten tulostettua tavaraa.

Kun myy jotain muuta , niin raja on 1000€ liikevaihtoa/vuodessa.
Mielestäni räätölyidyt 3d-tulosteet menee tuohon kategoriaan.

--

Ja 1000€ liikevaihto voi tulla helposti, varsinkin, jos on kalliimmasta tavarasta kyse. Se on 1-2 avaamatonta näytönohjainta. Siksi ne kannattaakin avata :) (no ei, viimeisin näytönohjain, jonka myin, oli 3080 ja se oli ollut vuosia minulla pelikäytössä - avaamattomia jäähyjä olisi taas menossa 55 eurolla, että kohta tonni paukkuu! - tietenkin, ne on keskimäärin 5€ tappiolla/jäähy, että saanko niistä veronpalautusta?)

--

Veljeni on verokarhu, en ole lakimies.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 299
Kai tämä tuota verokeskustelua, jatkoin sinne
Kun myy omia tavaroita, raja on 5000€ voittoa / vuodessa. Se tarkoittaa omassa käytössä ollutta tavanomaista (vaatteet, astiat, korut, huonekalut, kodin elektroniikka ja harrastusvälineet), eikä vartavasten tulostettua tavaraa.

Kun myy jotain muuta , niin raja on 1000€ liikevaihtoa/vuodessa.
Mielestäni räätölyidyt 3d-tulosteet menee tuohon kategoriaan.

--

Ja 1000€ liikevaihto voi tulla helposti, varsinkin, jos on kalliimmasta tavarasta kyse. Se on 1-2 avaamatonta näytönohjainta. Siksi ne kannattaakin avata :) (no ei, viimeisin näytönohjain, jonka myin, oli 3080 ja se oli ollut vuosia minulla pelikäytössä - avaamattomia jäähyjä olisi taas menossa 55 eurolla, että kohta tonni paukkuu! - tietenkin, ne on keskimäärin 5€ tappiolla/jäähy, että saanko niistä veronpalautusta?)

--

Veljeni on verokarhu, en ole lakimies.
Linkkisi mukaan
Jatkuvaa ja ammattimaista tavaroiden myyntiä pidetään elinkeinotoimintana. Tällaisessa toiminnassa on yleensä kyse ..., omasta valmistuksesta....
Jos tässä viitataan esimerkki ilmoituksen mukaiseen touhuun jossa markkinoidaan suunnittelu ja tulostuspalveluita.
 
Liittynyt
07.11.2017
Viestejä
38
"Luomasi viestiketju Myydään Apple iPhone 15 Pro 5G, 128 Gt, uusi avaamaton poistettiin. Syy: Foorumi ei ole tarkoitettu uusien käyttämättömien tuotteiden trokaamiseen/massamyyntiin"

Poistettiin ilman hyvää syytä, koksa myynnissä oli yksi uusi puhelin ja uuden hinnan alapuolella. Joten ei ole trokaamista eikä massamyyntiä
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 296
"Luomasi viestiketju Myydään Apple iPhone 15 Pro 5G, 128 Gt, uusi avaamaton poistettiin. Syy: Foorumi ei ole tarkoitettu uusien käyttämättömien tuotteiden trokaamiseen/massamyyntiin"

Poistettiin ilman hyvää syytä, koksa myynnissä oli yksi uusi puhelin ja uuden hinnan alapuolella. Joten ei ole trokaamista eikä massamyyntiä
Avaa se paketti ja myy käytettynä tai käytä toista kauppaväylää. e: mut puolustuksesi säännöt puhuu vain lähtökohtaisesti käytetyn tavaran myynnistä. Yksittäisenä tapauksena toi sun kännykkäkin voisi kyl olla myynnissä. Jos on kuite niin tuore, että voisit palauttaa, niin se olisi sinulle paras diili. Jos on käyttämättömänä jäänyt laatikkoon pölyttyyn, nii sit varmaa voisi täällä myydä.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 608
Viestejä
4 206 141
Jäsenet
70 924
Uusin jäsen
hessunpessu

Hinta.fi

Ylös Bottom