• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
85
Vastaa tietenkin. Mutta sitä vastuuta ei kai edelleenkään kutsuta Suomessa "takuuksi", vaan "virhevastuuksi". Eli kauppias voi laillisesti antaa yhden vuoden takuun (riippumatta mitä valmistaja lupaa), mutta kauppiaalla on edelleen vähintään kahden vuoden vastuu virheistä. Ja jos tuotteen valmistaja mainostaa viiden vuoden takuuta, niin kyllä se kauppiaan virhevastuukin venyy silloin vähintään siihen viiteen vuoteen. Tappeluksi se kauppiaan kanssa toki menee, mutta silti.

Takuun antaminen on vapaaehtoista. Ilman takuutakin myyjä vastaa virheestä lain virhevastuusäännösten perusteella. -
EU-lainsäädännön mukaan elinkeinonharjoittajan on annettava kuluttajalle vähintään 2 vuoden takuu (lakisääteinen takuu / virhevastuu) - Tuotetakuu, lisätakuut, hyvitykset ja palautukset - Your Europe
Mutta onko laillista tarjota tuotteelle vain 12kk takuuta jos myyntipakkauksessa mainostetaan pidempää?
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
597
Mutta onko laillista tarjota tuotteelle vain 12kk takuuta jos myyntipakkauksessa mainostetaan pidempää?
On. Takuu on vapaaehtoinen valmistajalle ja kauppiaalle (ks. aiemmat linkkini). Mutta virhevastuusta kauppias ei pääse eroon.

Käytännössä yleensä asiat menee mutkattomasti niin kauan kuin on yhteisymmärrys takuun / virhevastuun kestosta on (eli se, minkä kauppa tyypillisesti lupaa takuuta). Sitten menee enempi vähempi taisteluksi, jos näkemykset ei kohtaa ja vahinko olisi menossa kauppiaan omasta pussista.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 056
Mutta onko laillista tarjota tuotteelle vain 12kk takuuta jos myyntipakkauksessa mainostetaan pidempää?
On tietysti, hyvin harvoilla tuotteilla on OIKEASTI esim. se "ikuistakuu" mitä osassa luvataan. Esim. muistien "elinaikainen takuu" ei oikeasti tarkoita sitä että niin pitkään kuin firma on vain olemassa tai jopa niin pitkään kuin ostajalla vain jälkeläisiä riittää aina saisi uuden tuotteen tilalle. Ei tule mieleen kuin yksi (keittiöveitsi) minkä vanhemmat ovat ostaneet ja pariin kertaan vaihtaneet kun hajonnut ja se valmistaja taitaa olla joku ruotsalainen firma. Mutta suurin osa selittelee omiaan luokkaa "emme enää valmista DDR1 muisteja joten takuu on päättynyt" vaikka kuinka lukisi "lifetime guarantee" tms...

Tosin Kingstonille voin nostaa hattua siitä että elinikäisen takuun silloin luvanneen olikohan 64 vai 128Mb muistitikun korvasivat ja sain takuusta muistaakseni 4Gb (eli järkyttävästi suuremman) tikun tilalle... Missä tosin vain 5v takuuta mainostivat pakkauksessa. Mutta tuokin oli ihan maahantuojan (sekä varmaan Kingstonin) omaa kiltteyttä eli sanoisin että tapauskohtaista.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 801
Tosin Kingstonille voin nostaa hattua siitä että elinikäisen takuun silloin luvanneen olikohan 64 vai 128Mb muistitikun korvasivat ja sain takuusta muistaakseni 4Gb (eli järkyttävästi suuremman) tikun tilalle... Missä tosin vain 5v takuuta mainostivat pakkauksessa. Mutta tuokin oli ihan maahantuojan (sekä varmaan Kingstonin) omaa kiltteyttä eli sanoisin että tapauskohtaista.
Veikkaan että itse tuote ei kingstonille maksanut oikeastaan mitään ja postikulut oli varmaan merkittävin kuluerä asiakaspalvelun ajankäytön lisäksi, niin varmistivat halvalla etteivät saa huonoa mainosta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 727
Viestejä
4 320 440
Jäsenet
72 097
Uusin jäsen
NakkiKeitto123

Hinta.fi

Ylös Bottom