- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 1 705
Ensin otetaan yhteyttä kuluttujaneuvojaan ja koitetaan hänen avustuksella sopia asiaa myyjän kanssa. Kuluttajariitalautakunta ei ota vastaan mitään ennen kuin on tämä vaihe ensin käyty.
Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt
Oho. Ihan hyvä määrä tullut noita. Toki saldoillahan noita oli n. 70kpl ja loput on sitten myyty "tilausmyyntinä".Kuluttajaneuvonnasta soitettiin, heille oli vastattu että tulisi yli 200 000€ tappiot jos myisi tuotetta 250€. Tilauksia vastauksen mukaan oli päälle 300, sen kun kertoo kateettomalla hinnalla miinustettuna 250€ päästään noihin lukemiin.
Tämähän on hyvä. Ehkä saadaan tuo harhaanjohtava markkinointi samantien ruotuun.Kuluttajaneuvonnasta soitettiin, heille oli vastattu että tulisi yli 200 000€ tappiot jos myisi tuotetta 250€. Tilauksia vastauksen mukaan oli päälle 300, sen kun kertoo kateettomalla hinnalla miinustettuna 250€ päästään noihin lukemiin.
Eli mitä suurempaa määrää kuluttajia myyjän virhe koskee, sitä vähemmän kuluttajilla tulisi olla oikeuksia?Vaikea ymmärtää miten 200k€ tappio yhden järjestelmävirheen vuoksi on hyvä. Ymmärrän halun saada tuon soundbarin mutta ihan älytöntä nauttia tällaisesta tappiosta kaupan osalta. Ja tuo vertaus johonkin Jyskiin on lähinnä hölmö. Mistään samankaltaisisesta kun ei ole kyse. Tämän soundbarin normaalihinta on oikeasti Komplettissa ollut 1749e ja 999e hintaan on myyty joku 3-5 kertaa.. Selkeästi useampana päivänä tuo on ollut 1749e kuin 999e ja Jyskissä sitten taas tarjoushinta on normaalihintaa yleisempi. Kauppa saa muutenkin itse määritellä tuotteilleen oman normaalihintansa, se on sitten eri asia miten se vertautuu kilpailijaan. Kallishan tuon Komplettin normihinta tuolle oli mutta ei se ole rikos.
Sanoinko mä noin? En mielestäni.Eli mitä suurempaa määrää kuluttajia myyjän virhe koskee, sitä vähemmän kuluttajilla tulisi olla oikeuksia?
Mitä sitten yrität sanoa? Tappion suuruus johtuu kuluttajien suuresta määrästä. Ja sinusta on älytöntä, että Komplett joutuisi korvaamaan kuluttajille.Sanoinko mä noin? En mielestäni.![]()
Justiinsa sitä yritin sanoa mitä kirjoitinkin, jos et noin selkeästä viestistä ymmärrä niin en voi sille mitään. Minusta on älytöntä nauttia siitä, että firma tekee yli viidennesmiljoonan tappiota yhden järjestelmävirheen vuoksi. Ja tämä on ihan eri asia kuin se, että pitäisikö nuo toimittaa. Tuo Jysk-vertaus kertoo jo siitä kuinka kujalla on. Tässä ei olla edes lähellä, melkoisesti saa olla värikynää tai omaa harhakuvitelmaa että niin voi mieltää.Mitä sitten yrität sanoa? Tappion suuruus johtuu kuluttajien suuresta määrästä. Ja sinusta on älytöntä, että Komplett joutuisi korvaamaan kuluttajille.
NohnohJustiinsa sitä yritin sanoa mitä kirjoitinkin, jos et noin selkeästä viestistä ymmärrä niin en voi sille mitään. Minusta on älytöntä nauttia siitä, että firma tekee yli viidennesmiljoonan tappiota yhden järjestelmävirheen vuoksi. Ja tämä on ihan eri asia kuin se, että pitäisikö nuo toimittaa. Tuo Jysk-vertaus kertoo jo siitä kuinka kujalla on. Tässä ei olla edes lähellä, melkoisesti saa olla värikynää tai omaa harhakuvitelmaa että niin voi mieltää.
Missä kohtaa sanoin korvaamisen olevan älytöntä? Aiemminhan puolustin kuluttajaa tässä. Sanoin vain että sun vahingoniloinen asenteesi on älytön huolimatta siitä onko Komplett korvausvastuullinen vai ei.
Vahingonilo ehkä voi ennemminkin tulla siitä hintapumppaus-alennuskoodi-kusetuksesta mitä tämä firma harjoittaa. Mutta kyllä firmoilla on erityistä tarkkuutta vaativa vastuu digitaalisten järjestelmien tuotehinnoittelusta, tosin en siitä itsekään olisi vahingoniloinen, tuosta aiemmin mainitusta syystä ennemminkin.Minusta on älytöntä nauttia siitä, että firma tekee yli viidennesmiljoonan tappiota yhden järjestelmävirheen vuoksi.
Liikevaihto ei suoranaisesti kerro yrityksen maksukyvystä. Myös kustannukset voivat olla valtavat, jolloin todellisuudessa liikevoitto on pieni. Tottakai tuo summa tuntuu mitättömältä tuohon liikevaihtoon verrattuna mutta on se silti melko suuri huomioiden virheen laatu. Ja en väitä, etteikö tuo kampanja olisi kannattanut muutoinkin hoitaa toisin eli ilman koodia.Komplett Groupin liikevaihto on 770 miljoonaa euroa. 245k€ "tappiot" ne kuittaa verosuunnittelulla, ja sen alan osaamista noin kolossaalisen kokoisesta firmasta löytyy.
Se on sinun oikeutesi eikä kukaan estä. Itsekin pohdin tuota vaihtoehtoa, eli asian viemistä kyseisille tahoille, mutta taidan jättää väliin. Ei ole niin suurta tarvetta tuolle tuotteelle ja selityskin oli mielestäni ihan hyvä. Peruutushomma meni muutoinkin huomattavasti paremmin kuin CDON:lla niiden näyttöjen kanssa. Sehän se vasta olikin pelleilyä, kun tuotteita vedettiin takaisin jopa Postin noutopisteeseen saapumisen jälkeen.Kuluttajaneuvoja soitteli ja suositteli tekemään kuluttajariitalautakuntaan casen, jonka myös teen.
Ei tuo nyt mielestäni vielä erityisen henkilökohtaisuuksiin menevää ollut eikä tarkoitus ollut loukata. Arvostaisin itsekin jos viestini luettaisiin eikä suinpäin heiteltäisi sanoja suuhuni ja ymmärrettäisi melko selkeää viestiä siitä näkökulmasta kuin itse haluaa. Mutta kiinnostaisi tietää, että mitähän tarkkaan ottaen mä tulen vielä ymmärtämään näistä asioista? Sen ettei armoa koskaan kenellekään ja jokaisesta virheestä asia viranomaisille?Nohnohkuuleppas nyt poeka.. kyllä sinä vielä tulet ymmärtämään nämä asiat ja ihan turhaan viittailet että olisin "kujalla". Se menee henkilökohtaisuuksiin, jotka tulisi pitää poissa tämänkaltaisista keskusteluista
![]()
Tämä ei mitenkään liity tappioihin tai voittoihin. Vaikka olen osittain kuluttajan puolella niin en saa nautintoa Komplettin tappiosta joka johtui näin pienestä virheestä. Itsehän sä tunnuit olevan sitä mieltä, että on hyvä, että tappiosumma on noin suuri. En ymmärrä miten voi ajatella noin. Imo olisi hyvä, jos tappiosumma olisi mahd. pieni ja kuluttajat saisivat sen mitä tilasivat.Sanoit "ihan älytöntä nauttia tällaisesta tappiosta kaupan osalta". Jos on älytyöntä niellä tappiota, olisi älytöntä maksaa kuluttajille.
Laitat ensin linkin Jyskin kusetuksiin ja sitten toteat perään "Hieman liittyen tuohon Komplettin harhaanjohtavaan markkinointiin.". Kyllä tuosta nyt aika vahvasti jää Jysk vs. Komplett vertailun maku. Eihän nuo tapaukset olleet edes samanlaisia niin miksi sitten edes vertailla? Ja en oikein tiedä mikä siinä Komplettin markkinoinnissa nyt oli niin harhaanjohtavaa. Heillä on tietty normaalihinta tuotteella ja siitä sai suuren alennuksen. Normaalihinta (1749€) oli oikeasti Komplettin normaalihinta ja alennus (750€) luvatun mukainen. Ei missään käsittääkseni ole sellaista säännöstä, että yritys ei saa suuren alennuksen jälkeen olla samanhintainen kuin kilpailija. Eikö yritys saa tehdä tarjousta tuotteesta jos myy sitä kilpailijaa kalliimmalla? (Lähtökohtaisesti en itsekään tue tuollaista toimintaa mutta ei se ole varsinaisesti kiellettyäkään. Ei yrityksen tarvitse peilata hintojaan ja tarjouksiaan muihin. Saattaahan Stockmanninkin -50% alennuksessa oleva tuote olla samanhintainen kuin Prismassa mutta ei kukaan välitä siitäkään.)Missä kohtaa sanoin, että JYSK:in tapaus on lähellä Komplett:in tapausta?
Niin. Kyllähän firmoilla pitää olla tarkkuutta näissä. En saa mitään erityistä nautintoa tuosta tappiosta mitä Komplett tekisi mutta eiköhän tämä silti ratkea kuluttajan eduksi. Komplett teki tästä itselleen vaikeaa sillä, että lähtöhinta oli nyt sama kuin kilpailijalla ja siihen vielä selkeä alekoodi päälle. Helpompaa olisi ollut, jos tuote olisi myyty ilman alekoodia ja tämä olisi silloin tapahtunut suoraan listahintaan. KRIL on muutenkin ratkonut näitä hintavirheitä melko usein kuluttajan eduksi ja en näe miksi tämä olisi erilainen tapaus. Ja jokaisella kuluttajalla on tietenkin oikeus saada kulutajaneuvojan sekä KRIL:n mielipide. Senhän takia nuo ovat olemassa.Vahingonilo ehkä voi ennemminkin tulla siitä hintapumppaus-alennuskoodi-kusetuksesta mitä tämä firma harjoittaa. Mutta kyllä firmoilla on erityistä tarkkuutta vaativa vastuu digitaalisten järjestelmien tuotehinnoittelusta, tosin en siitä itsekään olisi vahingoniloinen, tuosta aiemmin mainitusta syystä ennemminkin.
Alennus ei ollut luvatun mukainen, koska alennus luvattiin 999€ hinnasta eikä mistään korotusta mukamas normaalista. Lupaukset petettiin.Ja en oikein tiedä mikä siinä Komplettin markkinoinnissa nyt oli niin harhaanjohtavaa. Heillä on tietty normaalihinta tuotteella ja siitä sai suuren alennuksen. Normaalihinta (1749€) oli oikeasti Komplettin normaalihinta ja alennus (750€) luvatun mukainen. Ei missään käsittääkseni ole sellaista säännöstä, että yritys ei saa suuren alennuksen jälkeen olla samanhintainen kuin kilpailija. Eikö yritys saa tehdä tarjousta tuotteesta jos myy sitä kilpailijaa kalliimmalla?
Luitko edes edellistä viestiäni ja selitystäni tuotteen hintahistoriasta? Komplett on myynyt tuota soundbaria 189 päivää 1749€ hintaan ja 29 päivää alle sen. Missään vaiheessa ei varsinaisesti luvattu alennusta tietystä hinnasta vaan sen piti tulla normihinnan päälle niinkuin 250€ casessa tapahtui. Järjestelmävirheen vuoksi hinta tipahti aiempaan alennushintaan ja koodi tuplasi hinnan. Ihan ymmärrettävää. Mutta KKV:n säädökset hinnoittelusta ovat aika selkeät ja tässä tapauksessa kuluttajan puolella.Alennus ei ollut luvatun mukainen, koska alennus luvattiin 999€ hinnasta eikä mistään korotusta mukamas normaalista. Lupaukset petettiin.
Iso alennus tulee hintaan, jolla yritys on normaalisti myynyt tuotetta. Jos yrityksen normaali hintataso on älyttömän korkea niin se ei tarkoita sitä, etteikö sekin yritys saisi tehdä omista hinnoistaan suuria alennuksia. Kuluttajalle tämä voi toki tuntua harhaanjohtamiselta mutta hinta edelleen verrataan yrityksen omaan normaalihintaan eikä kuluttajaan. Multitronicilla tuon soundbarin normaalihinta on yli 2300€ muttei kukaan ole tätäkään ottanut esille.. Ovatko hekin sitten kusettajia, kun poistomyyvät 899€ merkiten lähtöhinnaksi tuon nykyhinnan? Kuluttajariitalautakuntaa tuskin kiinnostaa tämä teidän mielenpahoitus suuresta alennuksesta ja korkeasta lähtöhinnasta. Ei suuren alennuksen tarvitse taata kilpailijaa halvempaa hintaa vaan alennus kaupan normaalista hintatasosta. Komplettin normaali hintataso oli älyttömän korkea 1749€ eikä Verkkiksen nykypäivän mukainen 999€. Se miksi KRIL kääntynee kuluttajan puolelle (sitten vuosien päästä) on se, että yrityksellä on suuri vastuu hinnan oikeellisuuden suhteen ja tilausvahvistus on käytännössä sitova sopimus. Kuluttajalla ei ollut tuolla 999€:llä ja 750€ alennuksella tässä tapauksessa välttämättä KRIL:n mielestä tarpeeksi aihetta epäillä hintaa selkeästi virheelliseksi.Kyllä se on harhaanjohtavaa jos on tarkoitus luvata erikseen koodilla helvetillinen alennus (750€!!) ja sillä päästään vasta oikeasti yleiseen hintatasoon. Kuluttajille annetaan mielikuva satojen eurojen säästämisestä, mutta todellisuudessa säästöä ei tule euron euroa. Juuri tämän takia kuluttajariitalautakunta kääntynee kuluttajien puolelle. Tulevat tappiot ovat ihan ansaittuja. Toivottavasti tulee jatkossakin vastaavia virheitä niin kauan kuin tuollainen koodiperseily jatkuu.
Ei tuotteen yleinen hintataso ole 999€. Keskihinta tuotteelle on ~1500€: Sony HT-ST5000, 999€ | Hinta.fisillä päästään vasta oikeasti yleiseen hintatasoon
Mitkä tappiot? Ei Komplett tule soundbareja toimittamaan.Tulevat tappiot ovat ihan ansaittuja
Mutta kun ei tuotteen "oikea hinta" ole mikään mielipideasia ja sitä ei päätetä kuluttajan kuvitelman mukaan. Tuotteen oikea hinta riippuu myyjästä ja myyjä päättää itse oman hintansa. Se, että joku myy halvemmalla kuin minä ei tarkoita sitä, että minun hintani on väärä. Ymmärrän ajatuksen tuon takana mutta ei se oikeasti toimi noin vaikka tämä tilanne saattoi tuntuakin huijaukselta. En itsekään arvosta yhtään tuota miten Komplett vielä korosti alennusta ylikorkeasta lähtöhinnasta tarpeettomalla koodilla mutta näyttäkää nyt suoraan vaikka KKV:n sivuilla mitä säännöksiä Komplett rikkoo tuon pelkän huutelun sijaan. Lähtöhinta, vaikkakin korkea, oli kuitenkin Komplettin oma lähtöhinta ja Komplett tekee tarjoushinnoittelun perustuen omaan hintaansa eikä perusta sitä Verkkokaupan tai hintatietoisen kuluttajan hintaan. Komplettin hintaan nähden tarjous oli hyvä, halvimpaan kilpailijaan nähden ei. Onneksi kuluttaja voi ostaa sieltä mistä haluaa ja valita mitä toimintamallia tukee. Toki ei ole kuluttajan tehtävä seurata millä hinnalla tarjouskamppis alkoi ja tästähän se Komplettin yksi ongelma KRIL:n käsittelyssä tuleekin."Yleisellä hintatasolla" tai "keskihinnalla" ei ole merkitystä. Tuotetta on monasti useammassakin paikassa myyty ~1000 euron hintaan, ja hintatietoiset kuluttajat pitävät sitä tuotteen oikeana hintana. Sitä on myyty myös satasta halvemmalla. Jotta alennuskoodi olisi alennuskoodi, tulisi sen tiputtaa tuotteen hinta oikean hinnan alapuolelle.
Niinhän se varmaan ratkaiseekin kuluttajien eduksi. En yllättyisi. Ei tuossa teidän logiikassa silti ole aina järkeä, koska syynä ei ole nämä "hintapumput", "huijaukset", "kusetukset" jne vaan hyvin yksinkertaisesti KKV:n ohjesäännökset. Syyt ovat siis nämä:Kuluttajariitalautakunta tulee ratkaisemaan tämän kuluttajien voitoksi. Uskon, että tällöin Komplett toimittaa soundbarit, mutta ainoastaan niille, jotka valittivat kuluttajariitalautakuntaan. CDON:in teltta-gatessakin CDON toimitti teltat maksettuun hintaan ainoastaan valittajille. Jotka eivät tätä vaivaa jaksaneet nähdä, jäivät nuolemaan näppejään ja katkeroitumaan Internet-palstoille.
"Hei!
Kilpailu- ja kuluttajavirasto on siirtänyt asiasi käsittelyn Kuluttajaneuvontaan.
Vastaavia tapauksia on nyt saapunut useita. Asia on selvittelyssä Kuluttajaneuvonnassa sekä Kilpailu- ja kuluttajavirastossa.
Palaan asiaan mahdollisimman pian."
Sain tänää tälläisien mailin. Kyl mä veikkaan et tää keissi nyt vähän nopeammin menee läpi kuin kahdessa vuodessa. Uskoisin et koko prosessissa menee max 6kk. Minkäköhän takia tuo keissi on selvittelyssä sekä tuolla kuluttajaneuvonnassa että kilpailu- ja kuluttajavirastossa?
Veikkaan itse ihan samaa, eli, että tuo hintanosto+alennuskoodi-kikkailu on erikseen tutkinnassa. Jos ei, niin pitäisi olla, myös kaikissa muissakin tapauksissa.Oma veikkaus on että tästä on nyt pari erilaista selvitystä menossa, yksi liittyen tilausten perumiseen yleisesti (kuluttajaneuvonta) ja toinen liittyen harhaanjohtavaan markkinointiin (kilpailu- ja kuluttajavirasto).
Komplet on myynyt tuotetta ennen kesäkuuta vain kahdesti alle 1749€. Muun ajasta, eli yli 85 prosenttia tuotteen 9kk myyntiajasta, se on myynyt tuota tuolla 1749€ hinnalla. Miten näin yksinkertaista asiaa voi olla noin vaikea ymmärtää? Lähtöhinta X on aina ollut 1749€ ja alennushinta on aina ollut Y eli n. 750€. Nyt sinne tuli vahingossa Y kahdesti mutta ei siellä koskaan mitään Z:taa ole ollut. On se vaikeaa. Ainoa mikä on muuttunut on se, että tällä kertaa alennus toteutettiin, kieltämättä hyvin tökerösti, koodilla eikä laskemalla suoraan myyntihintaa. Mutta pitäähän sen tuotteen olla taas välillä normaalihintainen, että sitä voi taas myydä tarjouksessa. Kuukauden pätkän tuo kuitenkin oli normaalihintainen ennen tätä uusinta kamppista. Eipä firmalla toki ole kate huomioiden estettä laskea tuotetta pysyvästi 999€ mutta ei sitä missään vaaditakaan.Jos Komplett, tai joku muu firma haluaa myydä tuotetta hintaan X, myyköön he sitä hintaan X, eivät X + Y - Z hintaan.
Voihan se olla tutkinnassa, jos siitä on moni firmaa syyttänyt. Kyllä minäkin alkuun nopeasti vilkaistuna tein tuollaisen hätäisen johtopäätöksen mutta näin jälkikäteen asiaa tarkemmin tutkineena on yksinkertaisesti ollut pakko vain muuttaa mieltään faktojen edessä. Eiköhän se KKV tutki tuon tapauksen ja totea, että tässä ei ole ollut mitään rangaistavaa vaikka toimintamalli on aiheuttanut harmistusta. Toivon toki itsekin, että ei tehtäisi näitä koodikikkailuja vaan alennettaisiin hinnat suoraan tuotteeseen.Veikkaan itse ihan samaa, eli, että tuo hintanosto+alennuskoodi-kikkailu on erikseen tutkinnassa. Jos ei, niin pitäisi olla, myös kaikissa muissakin tapauksissa.
Aika helvetin ylimielistä.. minäkin voisin ihan samaa sanoa, että sinä et ymmärrä kuinka tällainen hintakikkailu+alennus(koodi) on selvää kuluttajan sumuttamista, minkä takia siihen erilliseen alennukseen on edes lähdetty(?), juuri siksi, että huijataan kuluttajia.. mutta en lähde samanlaiseen ylimieliseen parjaukseen kuin sinä.Mutta joo, ei jaksa vääntää enää kun ei ymmärretä järkeä..
Minä en ollut sitä edes ostamassa.Kyllä se KRIL suosittaa tuotteen myyntiä teille sitten kahden vuoden päästä.
Laitan viestieni tueksi Komplettin hintahistoriaa, KKV:n säännöksiä sun muuta taustatietoa.. Vastineeksi saan vastapuolelta heidän omia tuntemuksia. KRILiäkään se ei kiinnosta loppupeleissä miltä teistä tuntuu omassa mielessä vaan he katsovat faktat (vaikka tämä kuulostaakin tylyltä). Pidä sitten ylimielisenä minua, ei sinänsä vaikuta mihinkään eikä ole eka kerta kun toisista käyttäjistä huutelet tuota väittelyissä, mutta olisi kiva oikeasti saada jotain tukea noiden syytöksien päälle. Tottakai Komplett pyrki todennäköisesti saamaan tuolla koodilla todellista halvempaa hintakuvaa itsestään mutta alennus annettiin Komplettin omasta normaalihinnasta joka on yrityksellä valtaosan ajasta ollut voimassa ja ei tällaisen kuvan luominen käsittääkseni ole rikollista. Kaikki tuota pyrkivät tekemään mainonnassaan. Olihan aikoinaan Anttilankin jokainen -500€ televisio useamman satkun Gigantin normihintaa kalliimpi mutta sellaista se on eikä kukaan välittänyt. Onneksi kuluttajilla on nykyään hyvät välineet vertailla hintoja (hinta.fi) ja tehdä informoituja päätöksiä siltä pohjin. En itsekään arvosta noita koodeja pätkän vertaan ja siitä kritisoin Komplettia jo heidän ketjussaankin. Ei se silti meinaa sitä, että tarvitsisi Komplett lytätä ihan pystyyn. Ja ihan sama mitä väitätte niin Komplettin normaalihinta tuolle soundbarille on ollut edelleenkin tuo 1749€ eikä teidän päättämä 999€. Tätä tukee ihan hinta.fi:stä saatava faktatieto.Aika helvetin ylimielistä.. minäkin voisin ihan samaa sanoa, että sinä et ymmärrä kuinka tällainen hintakikkailu+alennus(koodi) on selvää kuluttajan sumuttamista, minkä takia siihen erilliseen alennukseen on edes lähdetty(?), juuri siksi, että huijataan kuluttajia.. mutta en lähde samanlaiseen ylimieliseen parjaukseen kuin sinä.
Selvä. Minä olin ostanutkin ja hetken jo luulin saavanikin tuon mutta en silti jaksa nousta barrikaadeille tästä. Kaupan selitys tilanteelle oli ymmärrettävä enkä näe järkeä vääntää tästä KRILissä vaikka tiedän, että tuotteen saisin aika varmasti sitten kahden vuoden päästä jos Komplett kuuntelee KRILin myyntisuositusta.Minä en ollut sitä edes ostamassa.
Tuossahan se olennainen on taas kerran boldattuna. En usko että täältä kukaan on niin yksinkertainen, ettei oikeasti tajunnut kyseessä olevan hintavirhe, mutta kun on pakko vääntää ja vänkätä.Niinhän se varmaan ratkaiseekin kuluttajien eduksi. En yllättyisi. Ei tuossa teidän logiikassa silti ole aina järkeä, koska syynä ei ole nämä "hintapumput", "huijaukset", "kusetukset" jne vaan hyvin yksinkertaisesti KKV:n ohjesäännökset. Syyt ovat siis nämä:
"Hintatiedot ovat olennainen osa sopimusehtoja. Kuluttajalla on oltava oikeus luottaa siihen, että esimerkiksi markkinoinnissa ilmoitettu hinta on oikea ja hän saa ostaa tuotteen manostettuun hintaan. Virheellisesti ilmoitettu hinta ei sido myyjää, jos virhe on niin selvä, että kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää kyseessä olevan virheellinen tieto. Näin on esimerkiksi silloin, jos ero ilmoitetun hinnan ja todellisen hinnan välillä on huomattavan suuri tai väärää hintaa voidaan pitää poikkeuksellisen alhaisena yleiseen hintatasoon verrattuna."
Kaikki tekstini ei kohdistu sinuun. Keskustelussa on ollut mukana muitakin, kuten varmaan huomaat itsekin... (Aika pienestä muuten hermostut. Mäkin olen sua kuitenkin täällä neuvonut kaikenlaisessa ja vääntänyt rautalangasta pyynnöstäsi ties kuinka monesti hermostumatta ja käyttäen merkittävästi omaa aikaani vain auttaakseni sua.)Sulla @Jezme on aika paljon väittämiä, että mitä minä olen mukamas kirjoittanut vaikka en ole. Eiköhän tämä ole tällä selvä, on parempaakin tekemistä..
Aika pitkälti näin. Ehkä omaa näkemystäni Komplettia kohtaan lievittää tuo CDONin sekoilu. Se oli molemmat kokeneelle aivan eri sfääreissä kuin tämä Komplettin vastine. Siinä meni kyllä kaikki pieleen, laskujen eräpäivää sai itse siirrellä, osalta (sulta?) veloitettiin noutamatta jättämisestä maksu vaikka CDON itse käännytti paketin postista. Osa vielä todistettavasti sai tuotteen postilta ja joku vielä peräti kuluttajaneuvojan avulla. Tilauskin peruutettiin yksipuolisesti ilman mitään korvausta tai edes mahdollisuutta ostaa "oikeaan tarjoushintaan" jne.. Ja tuo tapahtui vieläpä Black Fridayna. Aivan eri tason tapaus kuin tämä Komplettin. Vuoden suurin ja mainostetuin tarjouspäivä ja tarjouskin oli periaatteessa pienempi kuin tässä.Itselläni on tuo CDON:in Black Friday näyttökiista ollut käsittelyssä jo noin puolisen vuotta, muistaakseni alkuperäinen KRIL:n aika-arvio päätökselle oli n. 24kk. Tässä odotellessa on kyllä jo ehtinyt unohtua pahimmat kaunat, vaikka suuhun jäikin lievä paskanmaku CDONin tavasta käsitellä koko juttu. Paketin luovutuksen kielto sitä noudettaessa oli erityisen likainen temppu. Alkaa kuitenkin olla jo yksi hailee saako sen näytön ostaa noin puolentoista vuoden päästä sillä ilmoitetulla 67% alella. Varmaankin silloin saa jo about samaan hintaan käytettynäkin.
Näin CDONiin verrattuna Komplett on mielestäni kuitenkin ottanut paljon paremmin kopin erheestään ja taisivatpa suhteellisen heti jo tarjota soundbaria sisäänostohintaan kaikille sen tilanneille. CDONilla kesti samanlaisen vastatarjouksen kanssa noin kuukausi ja kuluttajaneuvojan yhteydenotto.
Tosiaan, ensin sain kuukauden päivät siirrellä Qliron aspan kautta laskun eräpäivää (mikä muuten palveli erittäin nopeasti ja asiallisesti, toisin kuin CDONin ruuhkautunut aspa) ja sitten toisen kuukauden odotella sen noutamatta jätetyn paketin sanktiomaksun kumoamista. Kuluttajaneuvojakin kertoi että toinen asiakas sai näyttönsä juuri ennen minua; CDONilla oli ilmeisesti esimies ehtinyt tulla antamaan uuden ohjeistuksen aspalle juuri huonoon saumaan.Aika pitkälti näin. Ehkä omaa näkemystäni Komplettia kohtaan lievittää tuo CDONin sekoilu. Se oli molemmat kokeneelle aivan eri sfääreissä kuin tämä Komplettin vastine. Siinä meni kyllä kaikki pieleen, laskujen eräpäivää sai itse siirrellä, osalta (sulta?) veloitettiin noutamatta jättämisestä maksu vaikka CDON itse käännytti paketin postista. Osa vielä todistettavasti sai tuotteen postilta ja joku vielä peräti kuluttajaneuvojan avulla. Tilauskin peruutettiin yksipuolisesti ilman mitään korvausta tai edes mahdollisuutta ostaa "oikeaan tarjoushintaan" jne.. Ja tuo tapahtui vieläpä Black Fridayna. Aivan eri tason tapaus kuin tämä Komplettin. Vuoden suurin ja mainostetuin tarjouspäivä ja tarjouskin oli periaatteessa pienempi kuin tässä.
Jos lainaat minun postaustani ja vastaat siihen pitkällä wall-of-textillä jossa vilisee "sinä" ja "teille" viittauksia, niin kyllä sitä ei voi mitenkään muuten lukea kuin, että vastaat myös minulle. Ehkä voisit sitten eritellä vähän tarkemmin mitä tarkoitat ja kenelle, nyt vastauksissasi on selvästi minun mukamas kirjoittamia väittämiä vaikka ei ole. Hassua, että en ole edes sinun kanssa mistään vängännyt/taistellut, ja sitten aloit puhumaan vastapuolen järjenvähyydestä (viestissäsi jossa lainaat vain minua kahdesti). Ehkä sulla itsellä on vähän lähtenyt kierroksille?Kaikki tekstini ei kohdistu sinuun.
En ku vastasin siihen muuten vaan. Pitää jatkossa kysellä asiakaspalvelusta, että mistä hinnasta alennus varsinaisesti luvataan jos ei tuotteen hinnasta ostohetkelläLuitko edes edellistä viestiäni ja selitystäni tuotteen hintahistoriasta? Komplett on myynyt tuota soundbaria 189 päivää 1749€ hintaan ja 29 päivää alle sen. Missään vaiheessa ei varsinaisesti luvattu alennusta tietystä hinnasta vaan sen piti tulla normihinnan päälle niinkuin 250€ casessa tapahtui.
Ei olekaan yleinen hintataso. Kirjoitin väärin. Tuotetta kuiteskin saa muualta hintaan 999e. Myös Komplettin hinta oli tilausten hetkellä 999e ja jos tuotesivuilla mainostetaan 750e:n alennuskoodia niin nimenomaan tuosta hinnasta voidaan olettaa alennus saatavaksi. Hinta ei ollut muista poikkeava ennen kuin alennuskoodin kanssa.Ei tuotteen yleinen hintataso ole 999€. Keskihinta tuotteelle on ~1500€: Sony HT-ST5000, 999€ | Hinta.fi
Mitkä tappiot? Ei Komplett tule soundbareja toimittamaan.
Jep, onneksi sentään Qliro toimi moitteitta ja nopeasti. Aspaahan näissä tosissaan käy sääliksi, eihän tämä juuri koskaan heistä johdu ja hehän sen paskan niskaansa saavat vaikka eivät asialle mitään voi.Tosiaan, ensin sain kuukauden päivät siirrellä Qliron aspan kautta laskun eräpäivää (mikä muuten palveli erittäin nopeasti ja asiallisesti, toisin kuin CDONin ruuhkautunut aspa) ja sitten toisen kuukauden odotella sen noutamatta jätetyn paketin sanktiomaksun kumoamista. Kuluttajaneuvojakin kertoi että toinen asiakas sai näyttönsä juuri ennen minua; CDONilla oli ilmeisesti esimies ehtinyt tulla antamaan uuden ohjeistuksen aspalle juuri huonoon saumaan.
Ymmärrettävästi minkä vain yrityksen aspa on varmasti ihan paskat housussa kun jokin tämmöinen keissi sattuu ja vihaisia yhteydenottoja ja KRIL-uhkauksia alkaa satelemaan kymmenittäin, ellei sadoittain, vielä normitöiden lisäksi. Sinänsä siis ymmärrän kyllä tuon sekoilun CDONinkin puolelta kun suomea puhuvia aspalaisiakaan ei taida aivan kauheasti siellä olla, mutta olisihan sen paljon paremmin voinut hoitaa. Komplettilla nyt sattui hiukan lievemmät 'CDONit', mutta ainakin tuntuvat ottavan asian edes jonkinlaiseksi prioriteetiksi.
Älä nyt enää jaksa oikeasti.. Esim. siinä "Mutta joo, ei jaksa vääntää enää kun ei ymmärretä järkeä.." laitoin normaalia pidemmän tyhjän välin sun lainaukseen kohdistetun ja tuon kyseisen yleisesti tarkoitetun tekstin väliin. En tiedä miten sinua varten nuo pitäisi sitten merkitä, kun ei muutkaan tuollaisesta lähde saivartelemaan. Enkä missään vaiheessa puhunut järjenvähyydestä vaan siitä ettei tässä nyt ymmärretty sitä järkeä (= faktaan pohjautuvaa tietoa). Hienosti osaat aina takertua niihin merkityksettömiin pikkuseikkoihin mutta mitään lähteitä sulta ei omien argumenttien tueksi tule. Ja muiden lähteet/asiat skipataan kaikessa hiljaisuudessa jatkaen omaa agendaa. Muiden antama apukin sulle usein kelpaa mutta herkästi sut näkee ottamassa itseesi erimielisyyksistä muiden kanssa. Esimerkkinä vaikka Kautiuminkin olen sut nähnyt haukkumassa pienen erimielisyyden ja väittelyn päätteeksi ja tuskin on ainoa.Jos lainaat minun postaustani ja vastaat siihen pitkällä wall-of-textillä jossa vilisee "sinä" ja "teille" viittauksia, niin kyllä sitä ei voi mitenkään muuten lukea kuin, että vastaat myös minulle. Ehkä voisit sitten eritellä vähän tarkemmin mitä tarkoitat ja kenelle, nyt vastauksissasi on selvästi minun mukamas kirjoittamia väittämiä vaikka ei ole. Hassua, että en ole edes sinun kanssa mistään vängännyt/taistellut, ja sitten aloit puhumaan vastapuolen järjenvähyydestä (viestissäsi jossa lainaat vain minua kahdesti). Ehkä sulla itsellä on vähän lähtenyt kierroksille?
En nyt ihan tuota tarkoittanut mutta kieltämättä mielsin ehkä viestisi alun väärin ja vastasin siihen kanssa sen seurauksesta huonosti, pahoittelut siitä. Väittely siitä mikä "normaalihinta" on sinänsä turhaa. Asiakkaan mielestä 999€ ja Komplettin mielestä 1749€. Ei asiakkaan tarvitse kuitenkaan selvittää kaupan hintahistoriaa tuotetta ostaessa enkä sitä ole tarkoittanut. Nyt asiakas näki hinnan 999€ mikä vastaa halvinta kilpailijaa. Kaikki ok. Asiakas näki hyvin selkeän mainoksen alennuksesta mikä toimi kuten luvattiin. Kaikki edelleen ok. Ei tuossa mitään suurempaa ongelmaa, jos mietitään niitä tilauksia missä kiistelty hintavirhe tuli. Tämän asian kannalta tärkeintä on se millä hinnalla kuluttaja on tehnyt tilauksen. Jos hinta oli suunniteltua halvempi ja tilauksilla tehdään 200k€ tappiota niin kaupalla on oikeus vedota hintavirheeseen. Kuluttajalla on myös oikeus viedä asia kuluttajaneuvojalle ja KRILiin. Siellä se sitten ratkotaan puolueettoman tahon toimesta perustuen säännöksiin ja faktoihin.En ku vastasin siihen muuten vaan. Pitää jatkossa kysellä asiakaspalvelusta, että mistä hinnasta alennus varsinaisesti luvataan jos ei tuotteen hinnasta ostohetkelläEhkä se selviää tutkimalla hintahistoriaa.
Oletat muiden ymmärtävän sanattomia viestejäsi? Jos tarkoitat jotain selvästi yleisesti, esitä se asia niin, itsekin yritän aina niin tehdä vaikka lainaisin vain jonkun tietyn viestiä. Vähenee ne väärinkäsitykset. Sivuutat nätisti muut tekstisi jotka olet kirjoittanut minun kirjoitusten lainauksien alle, ilman mitään maagisia "normaalia pitempiä välejä". Sanotaan vielä, kun tässä halusit lähteä selvästi aukomaan muutenkin kuin, että olisit pitäytynyt asiassa, että kokemus on sellainen foorumilta kuin foorumilta, että kahnausta tuntuu tulevan, _jos_ tulee, aina sellaisten kanssa joilla on postausmäärät isot (*katselee huolestuneena omaa postausmäärää*), ts. elävät foorumilla. Näiden kanssa tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että heillä on sellainen foorumin herra asenne, ja oman virheettömyyden illuusio, tuleeko se sitten foorumilla käytetyn ajan kautta, vai onko persoonat sellaisia, en osaa sanoa. Tällainen on kokemukseni ja se ei oikeastaan yllätä kun tiedän itse millainen henkilö olen ja miten reagoin tällaisiin henkilöihin. Kaikki toimii heidän kanssa niin kauan kunnes joku onkin eri mieltä. En tiedä mitä lähteitä oikein tarvitsisin kirjoittamilleni asioilleni, ilmeisesti olet vieläkin jossain virhekäsityksessä siitä mitä olen kirjoittanut.laitoin normaalia pidemmän tyhjän välin sun lainaukseen kohdistetun ja tuon kyseisen yleisesti tarkoitetun tekstin väliin.
Et viitsisi vänkätä taas kerran turhasta, kyllä sen Jezmen postauksen kaikki muut varmasti ymmärsivät ihan oikein. Ja tämä muu salaliittoilu postausmäärien vaikutuksesta viestisisältöön on sekin ihan puhtaasti korviesi välissä.Oletat muiden ymmärtävän sanattomia viestejäsi? Jos tarkoitat jotain selvästi yleisesti, esitä se asia niin, itsekin yritän aina niin tehdä vaikka lainaisin vain jonkun tietyn viestiä. Vähenee ne väärinkäsitykset. Sivuutat nätisti muut tekstisi jotka olet kirjoittanut minun kirjoitusten lainauksien alle, ilman mitään maagisia "normaalia pitempiä välejä". Sanotaan vielä, kun tässä halusit lähteä selvästi aukomaan muutenkin kuin, että olisit pitäytynyt asiassa, että kokemus on sellainen foorumilta kuin foorumilta, että kahnausta tuntuu tulevan, _jos_ tulee, aina sellaisten kanssa joilla on postausmäärät isot (*katselee huolestuneena omaa postausmäärää*), ts. elävät foorumilla. Näiden kanssa tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että heillä on sellainen foorumin herra asenne, ja oman virheettömyyden illuusio, tuleeko se sitten foorumilla käytetyn ajan kautta, vai onko persoonat sellaisia, en osaa sanoa. Tällainen on kokemukseni ja se ei oikeastaan yllätä kun tiedän itse millainen henkilö olen ja miten reagoin tällaisiin henkilöihin. Kaikki toimii heidän kanssa niin kauan kunnes joku onkin eri mieltä. En tiedä mitä lähteitä oikein tarvitsisin kirjoittamilleni asioilleni, ilmeisesti olet vieläkin jossain virhekäsityksessä siitä mitä olen kirjoittanut.
Jos haluat viedä asian eeteenpäin niin eka yhteys kuluttajaneuvojaan ja sitten heidän suosituksensa jälkeen KRILillle. Eli rka Kuluttajaneuvonta ja sitten Etusivu - Kuluttajariitalautakunta. Jos otat suoraan yhteyttä KRILiin niin hylkäävät tapauksen. Ensin pitää sovitella kuluttajaneuvojan kanssa asiaa. Varaudu myös siihen, että selvittelyssä kestää sen 2 vuotta.Onko tuon Kompletin osalta homma näin, että jos Komplett ei toimita soundbaria, niin mitä sen jälkeen tehdään? Jokin lomake kuluttajariitalautakuntaan?
Eivät ne minun keissejä ole hylänneet. Kuluttajaneuvojaan ei ole tarpeen ottaa tässä yhteyttä, koska Komplett on jo ilmaissut kantansa.Jos otat suoraan yhteyttä KRILiin niin hylkäävät tapauksen. Ensin pitää sovitella kuluttajaneuvojan kanssa asiaa.
...vielä. Se että et mene kuluttajaneuvonnan kautta on kuluttajariitalautakunnassa hylkäysperuste jo sellaisenaan. Onnea valitsemallasi tiellä.Eivät ne minun keissejä ole hylänneet. Kuluttajaneuvojaan ei ole tarpeen ottaa tässä yhteyttä, koska Komplett on jo ilmaissut kantansa.
Jos KRIL ohjeistaa hyvin selkeästi olemaan ensin yhteydessä kuluttajaneuvojaan niin ehkä silloin kannattaa tehdä niin oman sooloilun sijaan. Sillä turvaa vain oman asemansa. Olisi yleisesti ottaen todella hyvä asia, jos neuvottaisiin muita tekemään (viranomais)asiat oikeaoppisesti eikä omalla "tää ehkä toimii näin" mutulla. Itse voi sitten tehdä mitä lystää.Eivät ne minun keissejä ole hylänneet. Kuluttajaneuvojaan ei ole tarpeen ottaa tässä yhteyttä, koska Komplett on jo ilmaissut kantansa.
Sinä sanoit "Jos otat suoraan yhteyttä KRILiin niin hylkäävät tapauksen.". Tämä ei ole sellaisenaan totta. Oikea sanamuoto on "...saattavat hylätä tapauksen.".Jos KRIL ohjeistaa hyvin selkeästi olemaan ensin yhteydessä kuluttajaneuvojaan niin ehkä silloin kannattaa tehdä niin oman sooloilun sijaan. Sillä turvaa vain oman asemansa. Olisi yleisesti ottaen todella hyvä asia, jos neuvottaisiin muita tekemään (viranomais)asiat oikeaoppisesti eikä omalla "tää ehkä toimii näin" mutulla. Itse voi sitten tehdä mitä lystää.
"Kuluttajaneuvonta
Ennen kuin teet ratkaisupyynnön kuluttajariitalautakuntaan, ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan, josta saat opastusta ja sovitteluapua riitatilanteessa. Puhelinnumero:
029 5536901 arkisin 9-15.
Otathan asiaan liittyvät paperit valmiiksi esille, kun soitat. Puheluiden hinta (mpm/pvm)."
"Ratkaisupyyntö kuluttajariitalautakunnalle
Kuluttajariitalautakunta voi jättää asian käsittelemättä, ellei kuluttaja ole ensin ollut yhteydessä kuluttajaneuvontaan. Ota huomioon, että kuluttajaneuvonta ei ota käsittelyyn yksityishenkilöiden välisiä riita-asioita."
Etusivu - Kuluttajariitalautakunta
No joo, ei ole ja pitikin sanoa "voivat hylätä". Mutta parempi olettaa noin miten tein kuin toisinpäin.Sinä sanoit "Jos otat suoraan yhteyttä KRILiin niin hylkäävät tapauksen.". Tämä ei ole sellaisenaan totta. Oikea sanamuoto on "...saattavat hylätä tapauksen.".
Ihan se ja sama joku oma kokemus, jos tältä taholta (KRIL) on selkeät ohjeet niin yleensä mennään niiden mukaan. Ja niiden selkeiden sääntöjen mukaan heillä on oikeus hylätä case, jos se ei mene kuluttajaneuvojan kautta. Tuolla samalla logiikalla voisi vastata muutenkin ihan mihin vain noin, vaikka neuvoa jättämään oma asunto lukitsematta kun ei sitä ole silti ryöstetty. Siinäpähän sitten selittelet jälkikäteen, jos sattuikin se epäoletettu lopputulos.Minun kokemukseni mukaan hylkäysprosentti on 0. Joku voi kertoa jos on kokemusperäisesti parempaa tietoa.
Eivät varmasti olekaan mutta silti asiat kuuluisi tehdä ilmoitetun kaavan mukaan. Jos KRIL nyt sattuisi hylkäämään tuon tapauksen tuon puutteen vuoksi niin sinne on ihan turha selitellä sen jälkeen mitään IOTechin ohjeista. Eivät välttämättä hylkää mutta ihan suosittelisin silti tekemään oikeaoppisesti, eli a) reklamaatio kaupalle ja b) kuluttajaneuvojan suosituksen jälkeen asia KRILiin. Tuskin KRIL katsoo sitäkään erityisen hyvällä, jos he ovat ensimmäinen taho johon ristiriidan jälkeen käännytään.Jos mietitte tätä asiaa, niin ei ne KRIL:llä mitään idiootteja ole. Toki ne pystyy laskemaan 1+1 ja toteamaan "jaahas, taas yksi soundbar-keissi..." ja pistävät pinon jatkoksi. Vai eikö ole luottoa suomalaisiin virkamiehiin?
Ihan älytöntä tuhlata aikaa steppeihin a ja b kun tapaus on päivänselvä. Ne tietää KRIL:llä jo tapauksen. Viisas pääsee vähemmällä.Eivät välttämättä hylkää mutta ihan suosittelisin silti tekemään oikeaoppisesti, eli a) reklamaatio kaupalle ja b) kuluttajaneuvojan suosituksen jälkeen asia KRILiin.
B:n voit skipata jos olet varma että KRIL katsoo sinun yrittäneen sovittelua riitävästi ilman kuluttajaneuvonnan apujakin. Jos skippaat A:n eli teet ratkaisupyynnön "riidasta" jossa et ole edes reklamoinut myyjälle niin totean kuten joku tuossa aiemminkin: Onnea valitsemallasi tiellä.Ihan älytöntä tuhlata aikaa steppeihin a ja b kun tapaus on päivänselvä. Ne tietää KRIL:llä jo tapauksen. Viisas pääsee vähemmällä.
Niin miten kohta A:n skippaaminen muuttaisi tilannetta tässä tapauksessa? Komplett on jo kertonut kantansa kaikille tilaajille.B:n voit skipata jos olet varma että KRIL katsoo sinun yrittäneen sovittelua riitävästi ilman kuluttajaneuvonnan apujakin. Jos skippaat A:n eli teet ratkaisupyynnön "riidasta" jossa et ole edes reklamoinut myyjälle niin totean kuten joku tuossa aiemminkin: Onnea valitsemallasi tiellä.![]()
Hoidat asian just sillä tapaa miten itse sen haluat hoitaa. Eiköhän kantasi asiaan ole nyt jo tullut selväksi ihan kaikille?Niin miten kohta A:n skippaaminen muuttaisi tilannetta tässä tapauksessa? Komplett on jo kertonut kantansa kaikille tilaajille.
No niin on eräiden muidenkin herrojen kanta tullut selville. Silti pitää jankata.Hoidat asian just sillä tapaa miten itse sen haluat hoitaa. Eiköhän kantasi asiaan ole nyt jo tullut selväksi ihan kaikille?