Tässä hieman kokemuksia
Synology DS923+ laitteesta, jota olen nyt muutaman päivän käyttänyt.
Olin jo pitkään pohtinut vanhan ja uskollisen DS212(!) laitteen vaihtoa uudempaan. Omat tarpeet pääasiassa yhden windows työaseman, MBP 14 M3 Pro:n, proxmox homelabin sekä erilaisten pilvipalveluiden varmuuskopiointi. Näitä pilvipalveluita mm. Microsoft 365 ja OneDrive (personal).
Laitteeksi valikoitui DS923+ lähinnä siksi, että halusin vähintään 4 levypaikkaa, 10Gb laajennettavuuden sekä NVME paikat. Toki vaihtoehtoina oli myös erilaisia malleja Qnapilta, Asustorilta ja Terramasterilta. Mutta koska minulla sekä tutuilla on vain hyviä kokemuksia Synologystä, mentiin sillä.
Ostin samalla 10Gb verkkokortin sekä 2x16Gb muistia. Levyiksi valikoitui 4x Seagate IronWolf PRO 4TB (refurb.) 7200k lätyt.
Hinnaksi koko paketille jäi 1260€ veroineen. Laitteessa on kolmen vuoden takuu ja 65 eurolla saa kaksi lisävuotta
Extended Warranty Plus ohjelman kautta.
Käyttöönotto oli nopeaa ja tein levyistä yhden SHR1 poolin. Täytyy sanoa, että hyppäys 12 vuotta vanhasta ja DSM 6.2.4 käyttävästä entry-level laitteesta (DS212) tähän on melkoinen! Käyttöliittymä on uskomattoman käyttäjäystävällinen ja nopea.
Laite on yhdistetty tällä hetkellä 2.5Gbps kytkimeen ja siirtonopeudet ns. tuutin täydeltä tällä hetkellä. Ajattelin hommata vielä tähän työasemalle 10Gb verkkortin ja vetää sen suoraan kiinni tuohon Synoon. Verkon muut laitteet saavat pärjätä 1Gb linkillä. Tämä järjestely sen aikaa kunnes Ubiquiti julkaisee fiksun hintaisen kytkimen, jossa 2x10Gbps ja vähintään 4x2.5Gbps.
Enterprise 8 PoE on turhan suolaisen hintainen.
Varmuuskopioinnit NAS:lle hoituvat seuraavasti:
Tärkeimmäit asiat NAS:lta siirretään
Hetznerin Storage Boxiin (rsync) käyttämällä Synologyn omaa
Hyper Backupia.
Täytyy vielä säätää retentioasetukset sekä storage boxin snapshotit kuntoon. Yhteys ulospäin minulla on 1000/500, joten data siirtyy tarpeeksi rivakkaan myös sisäverkon ja ulkoverkon välillä.
Tuo neljän 7200k lätyn pakka on toki paljon äänekkäämpi kuin entinen 2x3Tb WD Red 5400rpm. Täytyy kehitellä jotain äänieristystä tms tuolle laitteelle.
Kaiken kaikkiaan itse laitteesta tai sen softista (DSM appeineen ja ulkoisine clientteineen) ei ole oikein mitään huonoa sanottavaa. Syno ei ole missään nimessä halvin laite ja kilpailijoilta saa parempaa rautaa halvemmalla. Tottahan sitä toivoisi, että tämän hintaisessa, 2022 julkaistussa laitteessa, olisi 2.5Gb verkkoliitännät jo valmiina. Mutta Synolla on käsitykseni mukaan ns. maturein softa (DSM) ja paras track-record mitä erilaisiin tietoturvaongelmiin tulee.
Vahva suositus siis