Sillä tavalla, että yritys saa vähentää mainitsemasi palkka ja sivukulut omassa verotuksessaan. Minä en saa vähentää perintöä, jonka mahdollisesti tulen jättämään omista tuloveroistani, eikä vastaavasti perinkunta minun tuloverojani perintöverosta.Kuollessaan henkilö jättää perinnön jollekin, ja perinnönsaaja sitten maksaa kyseisestä perinnöstä perintöveroa. Miten ihmeessä tämä vero poikkeaa kaikista muista viittaamistani veroista siten, että se on kaksinkertaista verotusta?
Lisäksi perintö ei ole tuloa. Jos se olisi, se verotettaisiin tuloverolla. Ihan samalla tavalla kuin se jos minä myyn sinulle asuntoni niin sen enempää asunto kuin siitä saatava rahakaan ei ole tuloa (mahdollinen luovutusvoitto voi toki olla, koska se on uutta syntynyttä arvoa ja sellaisena mahdollisesti verotetaan). Mitään ei tuoteta kun perintö siirtyy omistajalta toiselle. Sama kerran jo tuotettu ja verotettu omaisuus verotetaan vaan uudestaan.
Erityisen hulluksihan tilanne menee, jos vanhemmat perivät omansa ja kuolevat pian itse. Samaa omaisuutta verotetaan sitten kolmatta kertaa peräperää, kun se sama suvun mökki siirtyy eteenpäin (toki tätä joskus ennekoidaan jättämällä sukupolvi välistä, mutta tämä vaan kertoo systeemin järjettömyydestä, miksi näin pitäisi joutua tekemään, varsinkin kun se tietysti sorsii mahdollisesti myöhemmion syntyviä sisaruksia?)
Viimeksi muokattu: