Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Esim?Toki välillä näkee sellaisia romuja liikenteessä, että ihmetyttää miten pääsevät katsastuksista läpi.
Ensinnäkin, dieseleitä ei enää juuri myydä uutena Suomessa (osuus ensirekisteröinneistä tänä ja viime vuonna n. 5% ja sitä edeltävinä kahtena vuotena n. 10%), joten niitä ei tule myyntiin käytettynäkään.
Tuskin keskivertoautoilija muutenkaan miettii tekniikkariskiä. Aika tasaiselta tuo käytettyjen autojen kauppa näyttää, 600 000 ajoneuvon luokassa on pyöritty viimeiset kymmenisen vuotta. Ei se tästä enää mihinkään romahtaa, kun käytettyjen markkinat on jo pitkään olleet pullollaan epäluotettavaa käytettyä autoa. Esim. VAG alkoi jo viitisentoista vuotta sitten puskea markkinoille kikkareitaan (turboja, kaksoiskytkinvaihteistoja ja suorasuihkua) eikä kilpailijoilta mennyt kauaa seurata perässä. Samoin automaattivaihteistot ovat yleistyneet jo kauan, jo v. 2010 kolmannes uusista autoista oli automaatteja ja v. 2017 jo lähes kaksi kolmasosaa - vielä vuosituhannen vaihteessa automaatti oli jonkinasteinen harvinaisuus, lähinnä premium-autojen juttu.
Tähän saakka akut ovat olleet oikeasti kalliita. Ei siitä ole kauaakaan, kun hinnat oli tyyliin 200€/kWh jolloin 80 kWh akku maksaa ~16k€. Siihen työt päälle ja maltillinen kate, niin se on se 20k€.
Nyt ollaan menossa alle 100€/kWh-hintoihin. Voisi luulla tämän näkyvän ennen pitkää myös varaosien hinnoittelussa. Halvaksi ei tietysti tule jatkossakaan, mutta polttomoottoriautoonkin uusi moottori tai automaattivaihteisto maksaa ~kymppitonnin marmorilla ja silti niillä ajellaan oikein tyytyväisinä. Jos hajoaa melko uutena, niin luultavasti autoliike/maahantuoja/valmistaja kattaa osan laskusta ja kuluttaja maksaa sovitellun hinnan. Jos hajoaa vanhana, niin sitten paalataan tai myydään varaosiksi, kun ei perusautoon kannata moista remonttia tehdä. Luulisi saman toimivan sähköautonkin kanssa.
Ostovoiman lasku, korkotaso ja teknologinen murrosvaihe (siirtymä sähköön) ovat varmasti merkittävimpiä tekijöitä käytettyjen autojen jämähtäneeseen/hiipuneeseen kysyntään. Ja sitten on se tarjontapuolen ongelma, että autoliikkeet eivät löydä kotimaasta tarpeeksi käytettyjä, vaan ne täytyy uittaa ulkomailta, mikä lisää autokaupan kustannuksia.
Ehkä johonkin 2000-luvun taitteen ruoskaan ilman mitään apulaitteita joo.Polttiksiin löytyy kuitenkin hyvin varaosamoottoreita tonnilla parilla vähän ajettuina.
En tiedä mitä "moottoreita" tarkoitat mutta tämäkin on aliarvioitu luku jostain modernista koneesta puhuttaessa. 10-15k töineen.Moottorit puolestaan uusittuna noin 5000€.
Sikäli kun jotain uskottavaa lähdettä on esittää, niin ennen sitä täyttä paskapuhetta.Joku Hyundain uusi akku 64 000€ vaihdettuna. Saa olla pankkitili kunnossa jos käytetyn sähköauton ostaa
Täältä saa edullisesti ja luotettavasti käytetty pulju https://rrr.lt/ eli olet väärässä.Ehkä johonkin 2000-luvun taitteen ruoskaan ilman mitään apulaitteita joo.
En tiedä mitä "moottoreita" tarkoitat mutta tämäkin on aliarvioitu luku jostain modernista koneesta puhuttaessa. 10-15k töineen.
Sikäli kun jotain uskottavaa lähdettä on esittää, niin ennen sitä täyttä paskapuhetta.
Faktat on tiskissä joten turha ulista muuta ja vängätä vastaan.Cherrypickaamalla saa asian kuin asian todistettua. Randomi jäbän fece-postaus ei ole uskottava lähde.
Jos tuo kuvan hyundai konan pelkkä akku maksaa 54k niin sehän tarkoittaisi, että Hyundai tekee tappiota joka autolla arviota 40000-50000€ kun tuota Konaa myydään(aikoinaan, näyttää olevan pari vuotta vanha malli) tyyliin 40k?
Uskoo ken tahtoo..
Jaa että valmistaja myy varaosia asiakkaille omakustannushintaan?Jos tuo kuvan hyundai konan pelkkä akku maksaa 54k niin sehän tarkoittaisi, että Hyundai tekee tappiota joka autolla arviota 40000-50000€ kun tuota Konaa myydään(aikoinaan, näyttää olevan pari vuotta vanha malli) tyyliin 40k?
Uskoo ken tahtoo..
Jaa että valmistaja myy varaosia asiakkaille omakustannushintaan?
Uskoo ken tahtoo..
No väistämättä tuossa tulee mieleen, että jos myyntihinnaltaan n. 40000€ autossa on väitettsti 54000€ akku niin mitä nyt taas.
Joko jollain on pilkkuvirhe jossain tai maailman suurimpiin yrityksiin kuuluvassa, varsin menestyksekkäässä autofirmassa joku ei osaa laskea.
Kumpi on todennäköisempää?
Mitä merkitystä vaikka tuollaisessa ku tuo hyundain tapaus akku maksaisi 200k? Vakuutuksesta auto lunariin ja uutta alle? Menee ne uudet polttiksetkin ihan hämmentävän helposti lunariin kun ajovalot tyyliin 5 tonnia kpl jne.
Ioniq taitaa olla jo poistunut tuotannosta?
Mitä merkitystä vaikka tuollaisessa ku tuo hyundain tapaus akku maksaisi 200k? Vakuutuksesta auto lunariin ja uutta alle? Menee ne uudet polttiksetkin ihan hämmentävän helposti lunariin kun ajovalot tyyliin 5 tonnia kpl jne.
No ei ne akut ihan huomaamatta mene siihen kondikseen että ne pitää vaihtaa vaurioiden takia.Ei mene vakuutuksestakaan välttämättä jos ei tiedetä missä ja milloin tapahtunut.
Tämä tulee monelle yllåtyksenä
Cell-to-Pack hinnat on tällä hetkellä Kiinassa alle 100 dollaria / kWh ja kennojen hinnat 50-70 dollaria / kWh.Onhan nuo täällä myytävien BYDin kotiakkujen hinnat ihan poskettomia, kun ovat alle satasen / kWh:
BNEF: Lithium-ion battery pack prices drop to record low of $115/kWh - Energy Storage
Battery prices continue to tumble on the back of lower metal costs and increased scale, squeezing margins for manufacturers. Further price declines are expected over the next decade.www.ess-news.com
No ei ne akut ihan huomaamatta mene siihen kondikseen että ne pitää vaihtaa vaurioiden takia.
Käyt ostamassa polttisauton tarkistamatta missä maksimit piileviä vikoja ja on tuotu vaihtoon juurikin näiden vuoksi ja hylätään katsastuksessa... saat taistella Kamuxin kanssa asiasta.Käyt ostamassa käytetyn auton tarkistamatta pohjaa jossa kolhu ja hylätään katsastuksessa...saat taistella Kamuxin kanssa asiasta.
Ja kyllä liikenteessä nyt vain uunoja jotka ei huomaa
Viat on todistettavissa.Käyt ostamassa polttisauton tarkistamatta missä maksimit piileviä vikoja ja on tuotu vaihtoon juurikin näiden vuoksi ja hylätään katsastuksessa... saat taistella Kamuxin kanssa asiasta.
Se raju arvonalenema johtuu nimenomaan akkujen vaihtohinnasta.Ja sähköauton osalta jaksetaan aina vain jauhaa tuosta akkujen vaihtohinnasta, mutta suurempi ongelma sähköauton ostajille tulee arvonalenemasta.
Tällä hetkellä 3 vuotta sitten sadalla tonnilla ostetusta Jaguar I-pacesta saa vaihdossa alle 30 tonnia, vaikka kilometrejä olisi vain 50 tonnia mittarissa.. Tai 3 vuotta sitten 45 tonnilla ostetusta Volkkarin ID3:sesta saa vaihdossa ehkä 20 tonnia. Ja kun tuollainen ID3 on 5-6 vuotta vanha, niin hyvä kysymys on suostuuko autoliike enää edes ottamaan tuollaista vaihdossa lainkaan.
Näyttää olevan 2020 Hyundai Kona
Ja sähköauton osalta jaksetaan aina vain jauhaa tuosta akkujen vaihtohinnasta, mutta suurempi ongelma sähköauton ostajille tulee arvonalenemasta.
Tällä hetkellä 3 vuotta sitten sadalla tonnilla ostetusta Jaguar I-pacesta saa vaihdossa alle 30 tonnia, vaikka kilometrejä olisi vain 50 tonnia mittarissa.. Tai 3 vuotta sitten 45 tonnilla ostetusta Volkkarin ID3:sesta saa vaihdossa ehkä 20 tonnia. Ja kun tuollainen ID3 on 5-6 vuotta vanha, niin hyvä kysymys on suostuuko autoliike enää edes ottamaan tuollaista vaihdossa lainkaan.
Toisaalta, paljonko 100k€ maksaneesta polttisjaguaarista saa kolmevuotiaana vaihdossa? Tuon hintaisen Jaguaarin arvonalenema on murhaavaa käyttövoimasta riippumatta.Ja sähköauton osalta jaksetaan aina vain jauhaa tuosta akkujen vaihtohinnasta, mutta suurempi ongelma sähköauton ostajille tulee arvonalenemasta.
Tällä hetkellä 3 vuotta sitten sadalla tonnilla ostetusta Jaguar I-pacesta saa vaihdossa alle 30 tonnia, vaikka kilometrejä olisi vain 50 tonnia mittarissa.. Tai 3 vuotta sitten 45 tonnilla ostetusta Volkkarin ID3:sesta saa vaihdossa ehkä 20 tonnia. Ja kun tuollainen ID3 on 5-6 vuotta vanha, niin hyvä kysymys on suostuuko autoliike enää edes ottamaan tuollaista vaihdossa lainkaan.
Miksi eivät ottaisi, kun kälyisemmät ja vanhemmatkin autot kelpaavat? Nettiautossa on tällä hetkellä vm. 2015-2019 sähköautoja 556 kpl, joista autoliikkeillä 519 kpl ja yksityisillä myyjillä 37 kpl.
Tuo id3 on hieman parempi esimerkki nopeasta arvon putoamisesta, mutta jos verrataan 45k€ golffiin, niin ollaan kuitenkin samalla hehtaarilla.
Tietysti jos oma vertailukohta on se hinnat-alkaen harmaa perusauto tuo arvon alenema on kova.
Miksi nuo liikkeet nytkin myy noita eikä hintaeroa ole akkutakuun päättymisestä huolimatta kuin tonneja, taas aika kovat mutusetit. Ihme pelkoa suurella osalla ihmisistä ja samaan aikaan ostetaan se isompi riski loppuun ajettu polttis viimeisillä roposilla, koska ei velka-autoja. Edelleenkin sähköauto on yksinkertaisempi. Ja mitä volkkariin tulee niitä on enempi mitä Teslaa tienpäällä niin ei mene kauaa kun syntyy pajoja mitkä vaihtelee moduuleita noihin, kun niitä nyt on jo.No tuo tullaan näkemään lähivuosina, kun muutaman viimeisen vuoden aikana sähköautojen myynti on kasvanut.. Olen melko varma, että monelle tulee vielä kova poru kun autoliike ei otakaan lainkaan vastaan sitä 6-8 vuotta vanhaa 150 tonnia ajettua sähköautoa.. Nuo ovat ihan hiton moisia riskejä autoliikkeelle, kun akkutakuu on loppumassa ja autosta pitäisi vastata vielä 6kk kaupan jälkeen.. We will see.
Yritätkö siis ihan aikuisten oikeasti kertoa, että 25 tonnin arvon alenema ei ole paljon tuollaisesta perusautosta? Jossain perus-golffissa se on ehkä kymppitonni.
Ja vaikka itse onkin kova automies ja ostelee Golffin erikoismalleja, niin massat ostavat noita harmaita perusautoja. Joten on hedelmällisempää keskustella niiden vaihtoehdoista, joka ID3 kuitenkin yrittää olla.
Turhaa jossittelua. Kyllä autokaupalle vaihtoautot kelpaa jos olet uutta ostamassa, kyllä ne sen kaupan haluaa tehdä. Jos vaihtoauto katsotaan riskiksi, niin sitten myydään se huutokaupalla tai jobbarin kautta. Mutta en usko että autokauppa jättäisi kauppaa tekemättä.No tuo tullaan näkemään lähivuosina, kun muutaman viimeisen vuoden aikana sähköautojen myynti on kasvanut.. Olen melko varma, että monelle tulee vielä kova poru kun autoliike ei otakaan lainkaan vastaan sitä 6-8 vuotta vanhaa 150 tonnia ajettua sähköautoa.. Nuo ovat ihan hiton moisia riskejä autoliikkeelle, kun akkutakuu on loppumassa ja autosta pitäisi vastata vielä 6kk kaupan jälkeen.. We will see.
Omaan vuoden 2019 bensaturboon näyttäisi saavan parilla tonnilla rahteineen käytetyn moottorin.Ehkä johonkin 2000-luvun taitteen ruoskaan ilman mitään apulaitteita joo.
En tiedä mitä "moottoreita" tarkoitat mutta tämäkin on aliarvioitu luku jostain modernista koneesta puhuttaessa. 10-15k töineen.
Sikäli kun jotain uskottavaa lähdettä on esittää, niin ennen sitä täyttä paskapuhetta.