Kalle Rovanperä uusissa kilpa-autoilu haasteissa

Liittynyt
14.03.2019
Viestejä
52
Minä haluaisin tänne keskusteluja ja linkkejä, mitä tapahtuu kun on Kallen uskomattoman upeat taidot ratintakana, ja mitä saadaan aikaiseksi, kun luonteena SE suomalaisuus. Mitä se voi tuottaa tulevina vuosina, ainakin takuuvarman upeaa moottori-viihdettä ja jännitystä meille.
Siksi oma lanka Hänen matkalla uusiin haasteisiin ja toivottavasti menestyksiin.

 
Pakko nostaa hattua, että menee sen mukaan mikä itseä kiinnostaa. Nyt kun tämä on kaikille tiedossa, voi Kalle varmaan aika huoletta ajaa loput rallit. Tuossa on kuitenkin MM vielä voitettavissa.

Ja toki, ainahan voi palata WRC:hen takaisin, jos innostuu myöhemmin. Itsellä kyllä varmaan loppuu WRC:n seuraaminen, ikävä kyllä.
 
Realistisia mahdollisuuksia F1:een ei juurikaan ole mutta ei ne rata-auto sarjatkaan huonoja vaihtoehtoja ole, hänellä on kuitenkin kokemusta Porsche Carrera Cupista. Suomessa vaan noita ei arvosteta kun on vaan F1 F1 F1.

Rata-autolla Rovanperä on siis jo hyvä mutta ei ilmeisesti huippu. Näin muistaakseni kommentoi minulle kaveri joka testasi hänen kanssaan Porschea.

F1 taas ihan eri maailmansa. Arvaan että pari vuotta kokeilee ja sitten routa (rahat loppu) ajaa porsaan kotiin (WRC:hen). Mutta aina kannattaa yrittää!
 
Rata-autolla Rovanperä on siis jo hyvä mutta ei ilmeisesti huippu. Näin muistaakseni kommentoi minulle kaveri joka testasi hänen kanssaan Porschea.

F1 taas ihan eri maailmansa. Arvaan että pari vuotta kokeilee ja sitten routa (rahat loppu) ajaa porsaan kotiin (WRC:hen). Mutta aina kannattaa yrittää!

Olipas negatiivinen kommentti. Ei taida sun "kaveri" tietää kyllä mistään mitään. Suht noviisina Rovis voitti useamman osakilpailun Carrera Cupissa, joten kyllä huipusta voi puhua. No aina löytyy näitä "tietäjiä".
 
Kimi Räikkönen tulee mieleen. Kalle tekee mitä itse haluaa ja kun on rahaa mikä mahdollistaa sen, niin miksi ei. Kalle toki median suuntaan avoimempi kuin Kimi, mutta noin muuten vähän vastaava ura tulossa.
 
Realistisia mahdollisuuksia F1:een ei juurikaan ole mutta ei ne rata-auto sarjatkaan huonoja vaihtoehtoja ole, hänellä on kuitenkin kokemusta Porsche Carrera Cupista. Suomessa vaan noita ei arvosteta kun on vaan F1 F1 F1.

Rata-autolla Rovanperä on siis jo hyvä mutta ei ilmeisesti huippu. Näin muistaakseni kommentoi minulle kaveri joka testasi hänen kanssaan Porschea.

F1 taas ihan eri maailmansa. Arvaan että pari vuotta kokeilee ja sitten routa (rahat loppu) ajaa porsaan kotiin (WRC:hen). Mutta aina kannattaa yrittää!

Toyota alkaa Haasin tekniseksi kumppaniksi (ensi kaudesta 2026 alkaen muistaakseni), yritetäänkö tälläkin pedata Rovanperälle paikkaa F1:ssä, testaamaan varmaan pääsee jossain kohtaa.

Toinen on sitten, jos Kalle saa jonkun huonon auton millä ei ole mahdollisuutta pärjätä, kiinnostaako auton kehittäminen tai ajaminen riittävästi että saisi näytetty paremmille talleille taitonsa?
 
Olipas negatiivinen kommentti. Ei taida sun "kaveri" tietää kyllä mistään mitään. Suht noviisina Rovis voitti useamman osakilpailun Carrera Cupissa, joten kyllä huipusta voi puhua. No aina löytyy näitä "tietäjiä".
Kommentti oli realistinen. Ei se mikään supercup sarja ollut, tuolla on keskitason semi-pro kuskeja. Huippukuskin pitäisi dominoida tuolla.
 
Olipas negatiivinen kommentti. Ei taida sun "kaveri" tietää kyllä mistään mitään. Suht noviisina Rovis voitti useamman osakilpailun Carrera Cupissa, joten kyllä huipusta voi puhua. No aina löytyy näitä "tietäjiä".
Plus, että oli yli puolet ajamistaan kilpailuista podiumilla ja koko sarjan neljäs, vaikkei edes ajanut koko kautta.
 
Kommentti oli realistinen. Ei se mikään supercup sarja ollut, tuolla on keskitason semi-pro kuskeja. Huippukuskin pitäisi dominoida tuolla.
Pystymetsästä sarjaan ja mitä nyt jonkun kisan katsoin alusta loppuun niin dominoi kisaa mutta sai jonkun aikasakon varaslähdöstä. Saattoi kyllä siltikin voittaa sen :smoke:
 
Ihmeellistä suomalaiseen sielunmaisemaan tyypillistä negailua tuntuu tämäkin hieno uutinen herättävän. Ihan hemmetin siistiä et nuori kaveri joka tohon ikään mennessä on voittanut rallissa kaiken mitä sieltä on voitettavissa lähtee haastamaan itseään uusien kuvioiden kanssa. Voi olla ettei riitä kuninkuusluokkaan asti, mutta mä ainakin arvostan että tavoitteet lyödään korkealle ja lähdetään tekemään duunia sen eteen. Tähänkin sopii sanonta "You miss every shot you don't take" erittäin hyvin.
 
Ei nyt realismi ole koskaan negailua ollut, jos joku asia arsyttävää niin se on jenkkityylinen jees jees missä kaikki on fantsua ja täydellistä, eikä koskaan sanota asioiden todellista laitaa.
 
Hattu päästä kaverille, joka uskaltaa jahdata unelmiaan. Varsinkin kun päätöksellä jättänee vähintään pari-kolme rallimestaruutta pöydälle muiden napattavaksi. Meinaan siinä kohtaa kun nykyinen kolmikymppinen kuskisukupolvi eläköityy ja tilalle nostetaan Rovanperän ikätovereita, niin Kallehan olisi muutamat pystit lisää napannut lähes väkisin pelkästään ylivertaisen kokemuksensa turvin. Ja onhan se edelleenkin mahdollista, jos ura rata-autojen ratissa ei ota irrotakseen. Turvaverkko on sikäli olemassa, ettei tarvitse kuin vihjata ralliin paluusta, niin penkki järjestyy kyllä alle alta puolen tunnin.

Jos hyvin käy, niin ehkä tämä osaltaan ravistelee FIA:akin tekemään jotain näivettyvälle rallisarjalle. Jotain tarttis tehrä, että pääluokkaan saataisiin lisää tehdastiimejä.
 
Minä haluaisin tänne keskusteluja ja linkkejä, mitä tapahtuu kun on Kallen uskomattoman upeat taidot ratintakana, ja mitä saadaan aikaiseksi, kun luonteena SE suomalaisuus. Mitä se voi tuottaa tulevina vuosina, ainakin takuuvarman upeaa moottori-viihdettä ja jännitystä meille.
Siksi oma lanka Hänen matkalla uusiin haasteisiin ja toivottavasti menestyksiin.
Onko tämä kirjoitettu sanakirjan avulla? :confused: Google Translate tuottaa parempaa suomea.

Mutta jotta pysytään aiheessa, niin tässä on ensi vuoden Super Formula kalenteri:
NroRataPvm
1Motegi (la)4.4.2026
2Motegi (su)5.4.2026
3Autopolis26.4.2026
4Suzuka (la)23.5.2026
5Suzuka (su)24.5.2026
6Fuji (la)18.7.2026
7Fuji (su)19.7.2026
8SUGO9.8.2026
9Fuji (la)10.10.2026
10Fuji (su)11.10.2026
11Suzuka (la)21.11.2026
12Suzuka (su)22.11.2026

Melko väljä kalenteri, joten Kalle ehtisi periaatteessa tehdä muutakin, kuten ajella koppiautoja tai...rallia? Nähdäänkö Kalle sittenkin Jyväskylässä ensi vuonna?
 
Viimeksi muokattu:
Teksti on aetoo sawolaes piän tuotantoo, ja Sulle tietty vierasta, mutta kuuluu kantaväestön murrekirjoo.
Koeta kestöö veikkone..

Kyllä Kalle itse ja piättäjät läheltään ilmaisivat selkeästi ettei osa kautta ajella, kun nyt focus muualla, niin Harjulla tuskin nähdään, ja hyvä niin.
 
Kyllä Kalle itse ja piättäjät läheltään ilmaisivat selkeästi ettei osa kautta ajella, kun nyt focus muualla, niin Harjulla tuskin nähdään, ja hyvä niin.
Missä focus on? Voihan Kalle tulla sinne Focuksella ja istua tienvieressä lippis päässä. Pakkoko siellä on enää ajaa kun kerran voitettu. Suattaapi tulla tai ei.
 
Toyota alkaa Haasin tekniseksi kumppaniksi (ensi kaudesta 2026 alkaen muistaakseni), yritetäänkö tälläkin pedata Rovanperälle paikkaa F1:ssä, testaamaan varmaan pääsee jossain kohtaa.
Tuo yhteistyö julkistettiin jo vuosi sitten. Eikä valmistaja siirry tai lähene kilpakategorian kanssa vain siksi että sinne yksi kuljettaja ehkä saataisiin.
 
Hieno ja rohkea päätös ja niin utopistiset tavoitteet, että tulee mieleen joku videopeli tai elokuva, eikä tosielämä. Olin kyllä koko päivän aika puulla päähän lyöty. Tai siinä mielessä realistisetkin, että heti pääsee ajamaan nopeaa formulaa. Mikäpä siinä, elämästä pitää nauttia ja varmasti oikea päätös jos ralli ei oikein maistu. Rallin mm-sarjalle kova isku, ja kun ei oikein suomalaismenestyjiä muita nyt ole, niin en tiedä kiinnostaako enää seurata.
 
Hieno ja rohkea päätös ja niin utopistiset tavoitteet, että tulee mieleen joku videopeli tai elokuva, eikä tosielämä. Olin kyllä koko päivän aika puulla päähän lyöty. Tai siinä mielessä realistisetkin, että heti pääsee ajamaan nopeaa formulaa. Mikäpä siinä, elämästä pitää nauttia ja varmasti oikea päätös jos ralli ei oikein maistu. Rallin mm-sarjalle kova isku, ja kun ei oikein suomalaismenestyjiä muita nyt ole, niin en tiedä kiinnostaako enää seurata.
Kyllä. Loistavaa vaihtelua ja mielenkiintoa luvassa. Ihan sama mitä @kuoris & muut energy takerit sanoo.
 
Rohkea päätös mutta luulen että rata-autoilu ura päättyy kahden vuoden päästä F2 radoille. Teinit pistää kallua 6-0 ja nauraa perään.
 
Kyllä. Loistavaa vaihtelua ja mielenkiintoa luvassa. Ihan sama mitä @kuoris & muut energy takerit sanoo.
Toivon totta kai menestystä Kallelle mutta olen (ikävän) realistinen. Kärsivällisyyttä vaaditaan. Vastoinkäymiset joita varmasti tulee pitää voittaaa eikä ”kiukutella renkaista”. Hyvä kasvun paikka myös Kallelle!

Ja kyllähän tämä tarina kiinnostaa - ainakin suomalaisia. Onnistuuko vai meneekö samaan kategoriaan kuin Michael Jordanin baseball tai Usain boltin jalkapallo? Onhan noissa kaikissa autoissa neljä pyörää ja ratti mutta muuten ovat täysin eri lajeja.

Se hyvä tietty on että pääsee (rahalla ja maineella) ohituskaistalla järkevän kuuloiseen sarjaan ettei tarvi ihan kartingista aloittaa.
 
Ihan hauska lukea näitä asiantuntijoiden arvioita, ettei mitään jakoa formuloissa. Tämähän nähdään kohta. Tässä alkaa toivoa, että menestystä tulee ;)
 
Noh, sen ainakin tietää ettei noista possucuppikisoista ollut käytännössä mitään hyötyä formuloita ajatellen. Itse nyt ainakin pidän Mika Saloa jonkinlaisena asiantuntijana ja suunnilleen noin rivien välistä sanoi.
 
Noh, sen ainakin tietää ettei noista possucuppikisoista ollut käytännössä mitään hyötyä formuloita ajatellen. Itse nyt ainakin pidän Mika Saloa jonkinlaisena asiantuntijana ja suunnilleen noin rivien välistä sanoi.
Salo on sinänsä oikeassa. Suurin ero on jarrutuksissa.

Rata-auto sallii enemmän luistoa ja trail brakingiä kuin formula. Varsinkin Porsche. Se on siis hyvin lähellä ralliautoa asfaltilla.

Formulassa taas jarrutuskohta pitää olla sentilleen oikeassa paikassa ja jarruvoiman pitää osua kerralla. Korjausliikkeillä häviää aikaa. Ei liikaa jarrua jolloin rengas lukkiutuu eikä liian vähän jolloin formula ei hidastu tarpeeksi.

En sanoisi että Kallella ei mitään jakoa ole. Varmasti on mutta nykyään pitää osata myös ajaa todella hyvin että on asiaa F1 tasolle. Rahalla (sponsoreilla) voi toki päästä häntäpään talleihin jos jonkinlaista vauhtia löytyy.

Toinen haaste on sitten ajaa rinta rinnan reilusti yli kahtasataa. Ja pitää osata ohittaa toisen perästä downforce huomioiden.
 
Minkä kestoisia kisoja nuo super formula kisat yleensä on? Onko varikko pysähdyksiä?
Meinaan, että ehtiikö Kalle kisan aikana paikata jos aika-ajot menee huonosti. Aika paljon uutta on kaudessa...
 
Ei Toyota nyt ihan huvikseen maksa Kallen ajoja, joten kyllä heillä jotain tietoa on rata-ajotaidoista.

Porukka unohtaa sen, että Kallella on ihan hitosti vaihtoehtoja, jos F-unelma ei toteudu. Mutta iso hatunnosto, että lähtee kokeilemaan siipiään. Perus suomalainen mentaliteetti usein näkyy näissä kommenteissa, miksi edes yrittää.

WRC:hen pääse aina takaisin ja varmaan on silloinkin ennakkosuosikki voittamaan MM:n. Jos WRC vielä hengissä on silloin.

Rahaahan Kallella varmaan piisaa ja sponsoreilta tulee ihan mukava potti per vuosi.

Itse ainakin tulen katsomaan muutaman osa-kilpailun heti alkuun...
 
Sinänsä asiantuntijat voivat olla oikeassa sen asian osalta, että formulamaailma eroaa rallin ajamisesta, mutta toisaalta on hyvä muistaa, että just 18 täyttäneet klopitkin ovat ajaneet loistavia kisoja F1:ssä lähes nollakokemuksella isoista autoista.

Kalle ajanut autoilla pienestä lapsesta asti ja varmasti se tietty ajamisen tatsi on siinä missä rata-autoilijoilla. Paljonko ylipäätään jollain kartingilla on yhteistä F1:sten kanssa? Se että radalla on muitakin autoja, mutta eivätpä nuo ohitukset enää F1:ssä kovin suurta roolia edusta.

Ysärillä sanottiin, että formuloiden ajaminen on niin helppoa, että koulutettu apinakin voittaisi. Toki sitten alkoi teknisten ominaisuuksien rajoittaminen säännöillä, mutta hommahan oli tosiaan vähän niin, että voittaja ajoi kisan paalupaikalta maaliin, ei siinä kisaa ns. ajettu toisia vastaan.
 
Minkä kestoisia kisoja nuo super formula kisat yleensä on? Onko varikko pysähdyksiä?
Meinaan, että ehtiikö Kalle kisan aikana paikata jos aika-ajot menee huonosti. Aika paljon uutta on kaudessa...
165 - 185 km. Pit stopeissa tankkaus ja renkaiden vaihto. Ihan formulakisalta näytti mitä katsoin.

Moottorit 2 litraa, turboahdin. Tällainen erikoisuus:
  • Overtaking System(OTS):
    • Each driver can activate the overtaking system at a time of his choosing for 20 seconds at a time with a maximum of 200 seconds for the race and with cooldown between uses(cooldown duration depends on teh track but usually between 100-110 seconds).
    • The Overtaking System (OTS) allows for an additional five kilogrammes per hour (5 kg/h) of fuel burn during the time it's activated.
 
Noh, sen ainakin tietää ettei noista possucuppikisoista ollut käytännössä mitään hyötyä formuloita ajatellen. Itse nyt ainakin pidän Mika Saloa jonkinlaisena asiantuntijana ja suunnilleen noin rivien välistä sanoi.
En varma mihin Salon kommenttii viittaat koska linkki ei näy, mutta ilman possukisoja ei olisi yhtään kierrosta kokemusta radalla toisia vastaan ajosta (jos ei nyt kuitenkaan hupikartingeja lasketa) eikä mikään näyttöä että kykenee noinkin nopeasti sopeutumaan ratakategoriaan.
 
On hyvä muistaa muuan Damon Hill, joka aloitti moottoriurheilu-uransa 21-vuotiaana ratamoottoripyöräilijänä vuonna 1981 ja siirtyi vasta 25-vuotiaana formula fordeihin. Tästä 7 vuotta eteenpäin ja tallipaikka F1:sissä viimein aukesi 32-vuotiaana. Seuraavana vuonna Hill voitti jo 3 kisaa Williamsilla, kunnes mestaruus tuli 36-vuotiaana vuonna 1996.

Emme tiedä, millä aikatähtäimellä Kalle on uraansa suunnittelemassa, mutta kyllä hänkin tietää, että F1:iin ei nousta noin vain. Onko Kalle valmis Hillin tavoin käyttämään 7 vuotta F1-unelman eteen? Toisaalta se, että Kalle haluaa skipata F4/FRECA/F3-sarjat osoittaa, että hän ei halua puurtaa junioriluokissa vuosikausia.
 
Eiköhän siellä Toyotalla jotain tiedetä Kallen kyvyistä mitä me tavan tallaajat ei, tuskin ne muuten sitä viskais suorilta noin nopeeseen luokkaan.
 
On hyvä muistaa muuan Damon Hill, joka aloitti moottoriurheilu-uransa 21-vuotiaana ratamoottoripyöräilijänä vuonna 1981 ja siirtyi vasta 25-vuotiaana formula fordeihin. Tästä 7 vuotta eteenpäin ja tallipaikka F1:sissä viimein aukesi 32-vuotiaana. Seuraavana vuonna Hill voitti jo 3 kisaa Williamsilla, kunnes mestaruus tuli 36-vuotiaana vuonna 1996.
Luulen että Damon on ajanut nuorempana vähän kartingia tai pikkuformuloita koska hänen isänsä on kaksinkertainen F1 maailmanmestari. FW18 on yksi kaikkien aikojen parhaista F1 autoista: se oli aikaansa edellä aerodynamiikassa, tehokas Renaultin moottori ja oli erittäin luotettava. Kova saavutus silti.
 
On hyvä muistaa muuan Damon Hill, joka aloitti moottoriurheilu-uransa 21-vuotiaana ratamoottoripyöräilijänä vuonna 1981 ja siirtyi vasta 25-vuotiaana formula fordeihin. Tästä 7 vuotta eteenpäin ja tallipaikka F1:sissä viimein aukesi 32-vuotiaana. Seuraavana vuonna Hill voitti jo 3 kisaa Williamsilla, kunnes mestaruus tuli 36-vuotiaana vuonna 1996.

Emme tiedä, millä aikatähtäimellä Kalle on uraansa suunnittelemassa, mutta kyllä hänkin tietää, että F1:iin ei nousta noin vain. Onko Kalle valmis Hillin tavoin käyttämään 7 vuotta F1-unelman eteen? Toisaalta se, että Kalle haluaa skipata F4/FRECA/F3-sarjat osoittaa, että hän ei halua puurtaa junioriluokissa vuosikausia.
Kyllähän siihen useampi vuosi menee, että F1:n ovet avautuvat, jos avautuvat. Toki ihan järkyttävän hyvällä tuurilla kaksi vuotta riittää (Super Formula 2026 ja F2 2027), mutta vaatisi heti menestystä, jotta saisi ne tarvittavat superlisenssipisteet. Mutta onko vaikka 5 vuotta paljon? Ei kai, jos kehitys on progressiivista, eli kuski kokee hommassa olevan jotain järkeä.

Ylipäätään F1:iin ei niin vain mennä. En tarkoita ajotaitoja, vaan sitä, että paikkoja on vähän ja niitä jaetaan myös muilla kuin ajotaidollisilla perusteilla. Isoa bisnestä. Tämä voi olla Kallen etu, koska eroaa kuskina jostain no-name junnusta.
 
En varma mihin Salon kommenttii viittaat koska linkki ei näy, mutta ilman possukisoja ei olisi yhtään kierrosta kokemusta radalla toisia vastaan ajosta (jos ei nyt kuitenkaan hupikartingeja lasketa) eikä mikään näyttöä että kykenee noinkin nopeasti sopeutumaan ratakategoriaan.
On hyvä muistaa muuan Damon Hill, joka aloitti moottoriurheilu-uransa 21-vuotiaana ratamoottoripyöräilijänä vuonna 1981 ja siirtyi vasta 25-vuotiaana formula fordeihin. Tästä 7 vuotta eteenpäin ja tallipaikka F1:sissä viimein aukesi 32-vuotiaana. Seuraavana vuonna Hill voitti jo 3 kisaa Williamsilla, kunnes mestaruus tuli 36-vuotiaana vuonna 1996.

Emme tiedä, millä aikatähtäimellä Kalle on uraansa suunnittelemassa, mutta kyllä hänkin tietää, että F1:iin ei nousta noin vain. Onko Kalle valmis Hillin tavoin käyttämään 7 vuotta F1-unelman eteen? Toisaalta se, että Kalle haluaa skipata F4/FRECA/F3-sarjat osoittaa, että hän ei halua puurtaa junioriluokissa vuosikausia.
No kunhan ei käy kuten Ratzenbergerille, jos joskus ykkösiä pääsee tosissaan ajamaan.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
289 621
Viestejä
4 962 447
Jäsenet
79 663
Uusin jäsen
Dragoon

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom