Kahvihifistely

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
74


Piti tuossa joitain vuosia sitten aloittaa projekti kahvin juomisen vähentämiseksi. Sehän meni helposti sitten siihen, että kahvia joi vähemmän, mutta siihen alkoi panostamaan enemmän. Tuli hommattua kahvimyllyä, pressopannua, mutteripannua ja mitä näitä nyt on. Papuja en sentään alkanu ite paahtaan. Hyvää kahvia kuitenki alko saamaan ja se perus juhla mokka ei enää taho oikeen upota millään.

Kahvit tulee pääosin haettua tuosta Oulun kofeiinikomppaniasta ja testailen mahollisuuksien mukaan aina kaikkia uusia lajikkeita.

Yks pahe mulla kuitenkin edelleen on: Kahviin pitää laittaa sellanen puoli desiä punasta maitoa tai kahvimaitoa. Joskus jopa kermaa :eek: Eli en oo todellinen kahvihifistelijä. Maito taikka kerma kuitenkin pehmentää niin mukavasti sitä kahvin makua sekä jäähyttää myös. Melkosta vellihousuhommaa. Mustanakin kahvi alas menee, mutta tykkään tuolla pirun lisukkeella siitä enempi.

Tällasen kevyen alustuksen jälkeen, jos täälä on muitakin kahvin kanssa kikkailijoita, niin osaako kukaan sanoa, mistä löytäis hiiliteräksestä valmistetun mutteripannun?

Tuo alumiininen mutteripannu tahtoo olla melko oikukas ja tuoda välillä melko alumiinista sivumakua juomaan mukaan. Rasvakerros siitä pitäisi löytyä, kun sitä melko harvoin millään pesuaineilla alan hinkkaamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Mulla on perkolaattorikeitin, tai kaksikin. Merkkejä en nyt muista mutta voin tarkistaa. On ihan eriluokan kahvia mitä moccamasterilla tai muulla. Vaatii toki vähän säätämistä mutta hyvä tulee.
Tummapaahto pannukahvia. Se suodatinhan tappaa maun ja suodattaa ne rasvatkin pois. Muuten ihan simppeli keitin. Mutteripannua ei ole koskaan tullut kokeiltua, eikä mitään kokemuksia sellaisesta.

Kahvia tulee silti juotua harvinaisen vähän ihan mihin vaan verrattuna, mutta mainitsin tuon perkolaattorin hyväksi havaittuna kun moni ei varmaan mokomasta edes mitään tiedä:kahvi:
 

JormaVeitikka

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
1 453
En ole juonut kotona kahvia juuri lainkaan, koska en ole jaksanut keittää vuosiin.

Nyt kumminkin ostin tänään kaupasta tyyliin halvinta pikakahvia mitä löytyi, joka hieman yllättäen oli Nescafe Brasero. Hyvää oli ja helppo tehdä. ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
960
Miksi se on hifistelyä jos ei tykkää juoda paskanmakuista juhla mokkaa tms? Jopa minä huomaan eron paremmissa kahvilaaduissa ja markettien bulkissa vaikka juon keskimäärin kupillisen vuodessa.
 

Dataelukka

Such tech, many forum wow
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
140
Kahvia juon paljon ja olen viime vuosina hieman "panostanutkin" siihen, että olen kokeillut lähes kaikkia kaupasta saatavia suodatinkahveja, tummaa paahtoa ja kalliita pieniä pusseja esim watsa-kahvi on hyvää. Perus pirkka costa rica vaalea paahto on kuitenkin se default-kahvi ja sitä nyt saa plussaeduilla halvastikin, mutta viimeksi meni tumma brazil ja olihan se erilaista toki. Joskus myös kevyen maidon sijaan täysmaitoa tai kahvikermaa ostelen, ja jotain keksiä/pullaa myös. Viime syksynä risteilylaivalta ostin muumimamman minttusuklaakahvia, ja sen kanssa jäätelöä :3

Keittimenä obh nordica gravity keitin, satasen hintaluokassa kilpailee perinteisen moccamasterin kanssa laadussa, ja testeissä pärjää about samalla viivalla. Etikkaputsaus kalkinpoistoon ja muutenkin tiskaan pannun ja osat kerran kuukaudessa suunnilleen, ja käytän omaa vesikannua veden lisäämiseen. Ostinpa joskus kahviin liittyvän kirjankin, jossa on historiaa, faktaa ja eri laatujen eroja jne.

En kuitenkaan erikoiskahveista piittaa enkä tiedä haluanko perehtyäkään. Samoin papujen paahto ja/tai jauhaminen ei nyt niin kiehdo, kun kahvia kuluu 4-5 isoa 6 desilitran kuppia päivässä.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
561
Kaksi kertaa kokeillut tehdä "kuvio" kahvia, mutta eihän siitä mitään tullut. :rofl:
Perus papukahvit + kevytmaito yleensä.

Tälle aamulle täysminttukahvit.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
74
Luulin etten ollut koskaan kuullutkaan perkolaattorista, mutta googlen kuvat kerto sen olevan hyvinkin tuttu vehje. Pitääpä tollanen hommata itellekin. Etenkin kun teräksisenä saa. Kyllä nää alumiiniset keittimet on niin nähtyjä. Nytkin tässä kirjottamisen ohella juon tuolla alumiinisella mutteripannulla keitettyä sumppia ja kyllä tässä taas pieni sivumaku on mukana.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
1 355
Ei ole oikein keittiössä tilaa kahvinkeittimelle joten päädyin yksinkertaisempaan ratkaisuun, elikkäs Harion muoviseen dripperiin. Miksi tuota nyt suomeksi kutsuisi, ei aamujurrissa tule mieleen. Lisäksi kun on vedenkeitin säädettävällä lämpötilalla, tulee helposti tehtyä kahvet. Toki ei tämä sovi sellaisille, joiden täytyy keittää usein useammalle hengelle kahvia.

https://www.amazon.co.uk/d/Coffee-Tea-Espresso/Hario-VD-01T-1-Piece-Plastic-Dripper/B001HC9GIC/

Miinuksena ei syö normaalia filtteriä vaan kartio-filttereitä, mutta noita saa bulkkina tilattua melko halvalla.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 750
Meillä siirrettiin perinteinen suodatinkeitin varastoon odottelemaan isompia vierasmääriä, kun ei sitä normaalisti kukaan käytä. Pressopannuja löytyy kahta kokoa. Toisella saa yhden ison kupillisen (mukillisen) tai kaksi vähän pienempää ja isommalla sitten keittää max kolme isoa kuppia. Tuon kaverina on vedenkeitin jossa lämpötilan säätö. Nopeaa, helppoa ja suodatinkahvia maukkaampaa.

Viikonloppuisin tulee sitten hifisteltyä enemmän ja keiteltyä espressokoneella kahvijuomia. Keitin on joku halpa ja huono creamapresso, mutta ihan asiallista tuollakin saa aikaan, kun on oikeat säädöt ja niksit oppinut. Viimeisenä hankintana oli mylly, niin saa vähän hifisteltyä enemmän.

Niin ja töissä herätän pahennusta keittelemällä aeropressillä, kun sitä automaatista tulevaa kuravettä ei vaan viitsi juoda.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 257
Italiasta tilattiin viime keväänä vaimon kanssa grinder ja espressokone. Baristakurssille piti mennä heti, mutta pienellä treenaamisella ja opettelulla kyllä pärjää. Mukava huomata että nykyään kyllä sylettää perus-Denniksien ym "italialaisten" ravintoloiden nespresso-kapselipaskat. Mukava huomata että itsekin onnistuu tekemään huomattavasti parempaa! Niin se baristakurssi on toistaiseksi jäänyt :)
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
4
Ei ole oikein keittiössä tilaa kahvinkeittimelle joten päädyin yksinkertaisempaan ratkaisuun, elikkäs Harion muoviseen dripperiin. Miksi tuota nyt suomeksi kutsuisi, ei aamujurrissa tule mieleen. Lisäksi kun on vedenkeitin säädettävällä lämpötilalla, tulee helposti tehtyä kahvet. Toki ei tämä sovi sellaisille, joiden täytyy keittää usein useammalle hengelle kahvia.

https://www.amazon.co.uk/d/Coffee-Tea-Espresso/Hario-VD-01T-1-Piece-Plastic-Dripper/B001HC9GIC/

Miinuksena ei syö normaalia filtteriä vaan kartio-filttereitä, mutta noita saa bulkkina tilattua melko halvalla.
Kyllä noihin saa menemään ihan perus suodatinpaperit. Paperia pitää vain taittaa niin, että siihen muodostuu terävä kärki. Toki filtteri on tällöin osasta kohtaa vähän paksumpi, ja jos tosissaan hifistellään, niin tällä toimenpiteellä saattaa olla vaikutusta kahvin makuun. :\

Omat kahvit syntyy tällä hetkellä Aeropressillä ja Wilfan kahvimyllyllä. Vaikka papuja tuleekin hintansa puolesta testailtua laidasta laitaan, niin en loppujen lopuksi ole jaksanut alkaa Aeropressillä liikoja hifistelemään, ja joskus lopputulos onkin vain "juotavaksi kelpaavaa". Ehkä pitäisi taas vaihteeksi palata takaisin Harion V60 dripperiin. :/
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
1 355
Kyllä noihin saa menemään ihan perus suodatinpaperit. Paperia pitää vain taittaa niin, että siihen muodostuu terävä kärki. Toki filtteri on tällöin osasta kohtaa vähän paksumpi, ja jos tosissaan hifistellään, niin tällä toimenpiteellä saattaa olla vaikutusta kahvin makuun. :\
Heh, totta puhuen olen käyttänytkin normipapruja aina välillä. Lähinnä aamukahvit keitän Harion papruilla ja muuten useimmiten normaaleilla. En ole huomannut kummempaa eroa maussa

Omat kahvit syntyy tällä hetkellä Aeropressillä ja Wilfan kahvimyllyllä. Vaikka papuja tuleekin hintansa puolesta testailtua laidasta laitaan, niin en loppujen lopuksi ole jaksanut alkaa Aeropressillä liikoja hifistelemään, ja joskus lopputulos onkin vain "juotavaksi kelpaavaa". Ehkä pitäisi taas vaihteeksi palata takaisin Harion V60 dripperiin. :/
Itsellänikin oli Aeropress puolisen vuotta käytössä ja testailin eri kahveja. Osa lajikkeista yllätti vrt. Juhla Mokkiin yms. mutta lopulta kuitenkin tajusin, että yksinkertaisesti pidän eniten helposti juotavasta perinteisestä vaaleasta Arabica-paahdosta. Päädyin myymään Aeropressin ja käsimyllyn pois.
Juhlista ja dripperi, näillä mennään ja jääkööt hifistelyt paremmille. :kahvi:
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
219
Kyllä nää alumiiniset keittimet on niin nähtyjä. Nytkin tässä kirjottamisen ohella juon tuolla alumiinisella mutteripannulla keitettyä sumppia ja kyllä tässä taas pieni sivumaku on mukana.
Alumiinista mutteripannua ei kuulu/tarvitse pestä lainkaan hangaten. Pelkkä vanhojen purujen poisto ja huuhtelu hanan alla riittää. Näin rasvakerros säilyy ja kahviin ei tule metallista makua. Päivittäisessä käytössä harjan kanssa pesu ehkä kerran viikkoon.
Pidempään säilytykseen tietysti kannattaa pestä kunnolla, kun rasva härskiintyy ajan kanssa.
Huom. Ei virallista tietoa, vaan omaa kokemusta.

Omassa käytössä siis kolme mutteripannua(3, 6 ja 9 kupin versiot) ja obh nordicin kahvimylly. Pieni pannu kalliimmille kahveille maisteluun, keskikokoinen perus viikonloppukahvitteluun ja iso silloin kun on vieraita. Ennen oli kapselikeitin, mutta tuli näiden jälkeen myytyä pois. Tavallista keitintä en omista. Laiskana ihmisenä tulee usein arkisin juotua pikakahvia, vaikka melkoista kuraa onkin.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
327
Oon lo-fi kahvin suurkuluttaja, mutta oon tarkka mausta silti. Maidon kera.
Mulla on elämänkumppanina Braunin peruskeitin (KF 520/Type 3104, jota on ollut jo montaa eri variaatiota) ja kahvina oon tykästynyt kulta katriina luomukahviin. Muut keittimet ton Braunin keittimen lisäksi ei vaan oo keittänyt hyvää kahvia Moccamasteria lukuunottamatta. OBH nordican kahdella eri mallilla (2007-2011 v-malleja) ei saanut edes siedettävää kahvia millään.
Toinen mikä toimii on pannukahvi. Ja joskus oon saanut ihan hyvää itse jauhettua kahvia.

Kaikki muut viritykset vaan maistuu huonommalle ja jotkut erikoiskahvit on kun jotain takiaisia jois. Ulkomaille mennessä on aina ihan järjetön arpominen millä tavalla saa mahdollisimman kivuttomasti kofeiiniaddiktioonsa fixin. Ja kaveri tekee pressokahvia ja mielummin joisin vaikka teetä. :wtf: Ai niin ja pikakahvi. Miksi? :itku:

Eli kyllä oikea kahvi on vaan ihan "suomalaista" peruskahvia oikeen suunnitellusta keittimestä tai pannukahvia. :D
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
475
Esim. tässä ruostumattomasta teräksestä valmistettu mutteripannu: Chez Marius - Bialetti Bialetti venus, 2 kuppia
ja tässä: Chez Marius - Grunwerg Café Olé mokkapannu, 4 kuppia

Löytyypä tuolta myös noita eri kokoisina ja varmaan vielä eri valmistajiltakin.

Itse olen vahvasti jämähtänyt Aeropressiin. Kyllähän sillä vaan tulee niin hyvät kahvit, että en jaksa muilla vehkeillä alkaa kikkailemaan. Onhan mulla myös mutteripannu jossain, mutta tykkään enemmän Aeropressin kahvista.

Ja tietysti paahto vähintään kolmosastetta, mutta mieluiten mennään ihan vitosella. Vaaleapaahtoiset alkaa närästämään hyvin nopeasti.
 

Dataelukka

Such tech, many forum wow
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
140
Ai niin ja pikakahvi. Miksi? :itku:
Viime syksynä tuli omenahotellissa yövyttyä, ja paras tapa herätä aamulla on keittää vedenkeittimellä kahvia, kertakäyttökuppiin kuumaa vettä ja perään kolme ainesosaa, eli pikakahvijauhe, creamer-jauhe ja sokeri-jauhe, ja sitten muovilusikalla sekoitus ja saadaan kahvinkaltaista kofeiinijuomaa. Jos ei olisi niin aamu-uninen ja kahvihammasta kolottaa, niin mielummin hakee energiajuomankin r-kiskalta tai ihan rehti kahvikin.

Vielä hassumpaa ehkä sekin, että yhden kaverin perheessä ei juoda kahvia lainkaan (ei ole keitintäkään), ja tarjolla on vain pikakahvia jos joku vieras haluaa kahvia. Yksinasuvalta nyt ehkä odottaisi tuota, mutta ei monihenkiseltä perheeltä, kun kyllähän nyt kahvi jollain tapaa on suomalainen identiteetti ja teen juominenkin hieman lasten touhua.

Matkustaessa kun ei välttämättä ole aikaa kahvitella, niin kyllä energiajuomat kuitenkin tarjoaa sen kofeiini ja sokeripaukun, että ne piristää jonkun aikaa.
 

mabasa

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
511
Vielä hassumpaa ehkä sekin, että yhden kaverin perheessä ei juoda kahvia lainkaan (ei ole keitintäkään), ja tarjolla on vain pikakahvia jos joku vieras haluaa kahvia. Yksinasuvalta nyt ehkä odottaisi tuota, mutta ei monihenkiseltä perheeltä, kun kyllähän nyt kahvi jollain tapaa on suomalainen identiteetti ja teen juominenkin hieman lasten touhua.
Se on vain juoma. Ei identiteettiä, ellei joku sitten ole addikti. Silloin se voi olla identiteetin osa. Teen juominen on nimenomaan aikuisten touhua. Moni lapsi ei pidä teestä.

Minä itse juon vain pikakahvia. Se on paljon parempaa, koska teen sen puhtaasti maitoon, joka antaa sille täyteläisyyttä. Kahvi on oikeastaan siinä maidon mauste.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Vaikka kuinka teetä yrittää välillä juoda, sen kitkeryys ja vetisyys on vain ylitsepääsemättömän vaikeata (ja maidon laittaminen pelastaa sen, mutta on tavallaan väärin).
Tee-jutut kuuluisi omaan ketjuun, mutta kitkerää tulee ainakin, jos teen uuttaa liian kuumassa.
 

E_Mustakari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
692
Viime ajat olen keitellyt kahvit litran kattilassa paremman keittimen puutteessa. Puruna mitä milloinkin, keski-tummapaahtoista muttei halvimpia koskaan. Hyvää tulee mutta vaati alkuun muutaman kerran harjoitusta. Oikealla kahvipannulla varmaan saisi vielä parempaa kun aromit eivät pääse niin haihtumaan kuin avonaisesta astiasta. Pitää kaataa varovasti ettei tule puruja mukin pohjalle.

Kuinka moni muuten pitää ns. mummokuppeja kahvikuppeina? Minun tuttavistani ja kavereista 20-60v kenelläkään ei ole niitä ainakaan käyttöesineinä vaan tavallisia kahvallisia mukeja. Turhauttaa ne pienet kupit kun edes sormi ei meinaa mahtua kahvasta läpi ja kupista ryyppää kahvia kahdesti ennen kuin se tyhjenee.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
39
Harmi että papujen tarjonta on vähäistä, ainakin Lahdessa. Enkä tarkoita nyt markettien Presidentin papuja. Joensuussa käydessä tulee monesti piipahdettua Mokkamaassa jossa on mukava valikoima eri papulaatuja tilakahveista alkaen. Pitäisi tutustua mitä internet tarjoaisi, muutamia papu kauppoja on netissä tullut vastaan mutta esim Lapeenrantalaisen lehmus Roasteryn Italian Roast tuntuu olevan aina loppu. Hinnat on toki nelinkertaiset perus Presidenttiin nähden mutta olen pitänyt harvakseen nautittavana herkkuna.

Onko kenelläkään suositella Helsingistä erikoisliikettä josta saisi kahvinpapuja? Aiemmin yksi liike oli Lasipalatsilla mutta pisti ovet kiinni.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
475
Mokkamestarit sijaitsee Tampereella, mutta nettisivuilta saa tilailtua postitse papuja.

Myös Creman sivuilta on tullut tilattua kahvia, ja heillä on ilmeisesti Helsingissä myymälä.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 750

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
Hain viikonloppuna 10 pakettia Presidenttiä. Ei heti lopu.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
49
Itse olen papuja jauhanut lidlistä ostetulla vekottimella ja ihan perus kahvinkeittimillä laittanut sumpit sit vaan. Pavut punnitsen ja rouheenlaatua välillä vaihdellut, pavut säilyttänyt jääkaapissa suljetussa purkissa. Vaikka ei siis suuremmin hifistele, niin ihan hyvät sumpit on näinkin saanut aikaseksi kun vertailukohteena juhlamokka.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 439
Kofeiinikomppanialle pisteet!

"Peruskahvin" ostan milloin mistäkin, yleensä ihan marketista: Nordqvistia kun on hyvästi saatavilla. Löfbergs on myös hyvää.

Mitä tulee jauhamiseen, paremmat kahvini ostan papuina ja jauhan tarpeen mukaan. Keittiminä mutteripannu (alumiininen, rosterinen pitäisi hankkia), pressopannu (lasia ofc) ja perkolaattori. Viimeksi mainittu oma suosikki, mutta vaihtelu virkistää.

Kahvinjuontia olen sinänsä vähentänyt, mutta juon kupin tai kaksi päivässä, riippuen miten laiskottaa keittää. Kofeiinia sen sijaan tankkaan mikroannosta jatkuvasti kylmäuutetusta teestä. Kesällä tuli testailtua ja nautittua myös tuota kylmäuutettua kahvia ja voin suositella, hyvää mustana mutta myös maidon ja jäiden (sekä pikkuterävän) kanssa.

Tyypillisesti kahvini juon soija- tai mantelimaidon kanssa. Vitun ituhippi.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Silloin kun vielä vanhempien luona asuin, tuli kahvi juotua aina oikealla maidolla. Siis ihan suoraan lehmästä otettu, kaikkine rasvoineen. Sitten muutin omilleni ja kahvin juonti loppui melkein kuin seinään. Kahvi ei enään maistunut yhtä hyvältä kun käytti kaupan maitoa. Kermaa en tykkää käyttää. Itse kahvista sen verran että tumma paahto sopii omaan makuun paremmin. Ja ainoat hifistelyt mitä olen tehnyt niin laittanut normi kahvin sekaan suklaa kahvia, jota saa prismoista ainakin. Tuo kivan suklaan vivahteen, kun sopivasti annostelee. Ei niin kuin ohje sanoo, että korvaa sillä kokonaan normipurut. Sitten siitä tulee ihan hirveetä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 439
Mantelimaidosta en ole kuullutkaan. Maistuuko yhtä kamalalle kuin tuo soijamaito? ;)
Kumpaakaan noista ei ole tullut testattua, mutta kauramaito toimii ihan hyvin kahvin kanssa yhteen
Alpron soijamaito on oikein hyvää kahvin kanssa. Tavallinen ja light. Unsweetened maistuu tunkkaiselle. Sama Alpron mantelimaidolla. Coffeehousessa käyttävät jotain "Barista blendiä", joka on hyvää. Pitäisi sitä metsästää.

Villi kortti on myös Alpron kookosmaito kahviin, joka IMO sopii hyvin erityisesti tuon Cold brewn kanssa.

Tämä kasvimaitojen käyttö juontaa juurensa aikaan kun tyttöystävä oli täysi vegaani. Koska en maitoa itse juomalla juo, ei sitä litran tonkkaa kannattanut sillon hyvin vähäisen kahvinjuonnin takia ostaa. Nykyään kahvia menee enemmän mutta on maidon ainoa käyttökohde, joten samalla linjalla tottumukse takia. Hyvä kahvi toki maistuu mustanakin ja espresso/mokka o suosikkejani.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 750
Mieltymyksistä kai se on kiinni. En minäkään välitä kermasta kahvissa.
En itse asiassa minäkään. Kulutusmaito>kevytmaito>rasvaton maito>kerma>mustana. Tuossa oma järjestys. Espresso tietysti ohittaa tuon listan, jos ei lattea tai cappucinoa halua.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Silloin kun vielä vanhempien luona asuin, tuli kahvi juotua aina oikealla maidolla. Siis ihan suoraan lehmästä otettu, kaikkine rasvoineen. Sitten muutin omilleni ja kahvin juonti loppui melkein kuin seinään. Kahvi ei enään maistunut yhtä hyvältä kun käytti kaupan maitoa.
Valio Luomu™ vanhanajan täysmaito

Nykyään saa tätä vanhanajan luomu täysmaitoa, vähän enemmän prosessoimattoman maidon suuntaan. Minusta tämä on parasta kahvin lisuketta kaupan maitotuotteista.
 

Dataelukka

Such tech, many forum wow
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
140
Valio Luomu™ vanhanajan täysmaito

Nykyään saa tätä vanhanajan luomu täysmaitoa, vähän enemmän prosessoimattoman maidon suuntaan. Minusta tämä on parasta kahvin lisuketta kaupan maitotuotteista.
tuo maito on kyllä hyvää, muistuttaa kovasti oikeaa raakaa maitoa mitä vanhempien maitotilalla tuli lapsena juotua

toki normaali punainen täysmaito on jo hyvää, mutta hinnan takia pirkka kevytmaito on normaali valinta, rasvatonta maitoa ei tarvitse edes mainita
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 750
Nykyään saa tätä vanhanajan luomu täysmaitoa, vähän enemmän prosessoimattoman maidon suuntaan. Minusta tämä on parasta kahvin lisuketta kaupan maitotuotteista.
Myös Ingmannilla on vastaava tuote. Meillä on aina jompaa kumpaa. Tuo on siis vain pastöroitu, mutta muu prosessointi on jätetty pois.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
29
Mutteripannu on aika huono laitos. Vettä jää aina pohjalle, tuo "tiiviste" aina falskaa ja vittumainen aina ruuvailla kiinni jonkun desin annoksen takia. Ja se kitkerä sivumaku... enpä usko materiaalin syyksi. Hätätilanteessa voi mennä pieni kuppi maidon kanssa, mutta ei tuota mielellään ryystä.

Mutta suositelkaas jotain edullista, hyvää, kestävää pressopannua.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Mutteripannu on aika huono laitos. Vettä jää aina pohjalle, tuo "tiiviste" aina falskaa ja vittumainen aina ruuvailla kiinni jonkun desin annoksen takia. Ja se kitkerä sivumaku... enpä usko materiaalin syyksi.
Taitaa olla käyttäjässä vika. Pidä levyllä niin kauan kuin kuuluu ääniä niin kaikki vedet tulee läpi. Tiivisteet ei ole kyllä falskannut kolmella eri pannulla mitä olen käyttänyt. Kitkeryys johtunee kahvista, kokeile eri vaihtoehtoja. Pannuissa löytyy isompiakin kokoja...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 439
Taitaa olla käyttäjässä vika. Pidä levyllä niin kauan kuin kuuluu ääniä niin kaikki vedet tulee läpi. Tiivisteet ei ole kyllä falskannut kolmella eri pannulla mitä olen käyttänyt. Kitkeryys johtunee kahvista, kokeile eri vaihtoehtoja. Pannuissa löytyy isompiakin kokoja...
Mutteripannu on IMO toiseksi paras kahvinvalmistusväline jonka alla satasella saa. Kevyemmin paahdettua kahvia valmistaessa kolmanneksi paras. Tummapaahtoiselle oma preferenssi on 1) Perkolaattori, 2) mutteripannu, 3) pressopannu ja vaalea- tai keskipaahtoiselle jaettu 1) perkolaattori/pressopannu ja pronssisijaa pitää edelleen mutteripannu. Vaaleapaahtoinenkin sopii siihen hyvin jos jauhatus on kohdillaan.

Mutta suositelkaas jotain edullista, hyvää, kestävää pressopannua.
Merkkiä en suoraan osaa sanoa, mutta geneerisesti jos katsot että on karkaistua lasia, joka on vielä vähän paksumpaa ainesta niin pitäisi kestää parhaiten. Suurin osahan on karkaistua lasia, mutta niin ohutta että tuppaa pikkunenkin kolaus halkaisemaan koko paskan.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
475
Mutteripannu kannattaa ottaa pois liedeltä kun kahvi alkaa nousemaan kannuun. Muuten tulee helposti palanut ja kitkerä maku. Ja kannattaa käyttää valmiiksi keitettyä vettä, jonka sinne säiliöön sitten kaataa.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
74
Mutteripannu kannattaa ottaa pois liedeltä kun kahvi alkaa nousemaan kannuun. Muuten tulee helposti palanut ja kitkerä maku. Ja kannattaa käyttää valmiiksi keitettyä vettä, jonka sinne säiliöön sitten kaataa.
Miksi valmiiksi keitettyä vettä? Onko tää joku baristojen salainen kikkakutonen? :swondering:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 439
Miksi valmiiksi keitettyä vettä? Onko tää joku baristojen salainen kikkakutonen? :swondering:
Vähemmän kalkkia ynnä muuta. Pannukin pinttyy eri tavalla. Riippuen asuinalueesta tällä voi tai voi olla olematta vaikutusta. Kuulemma jääpaloistakin tulee kirkkaita kun ne tekee keitetystä vedestä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
475
Joka paikassa sitä keitetyn veden käyttämistä tunnutaan suosittelevan. Kai se liittyy siihen ettei pannu ylikuumene, koska kylmää vettä käyttäessä sitä joutuu tietysti pitämään huomattavasti kauemmin liedellä. Olen ajatellut että se sitten johtaa helpommin palaneen makuiseen/kitkerään kahviin. Ehkä se on vaan turhaa hifistelyä.


Tässä unkarilaiset on testanneet kunnon mittausvehkeillä tuota mutteripannua. Eli ehkei sillä käytetyn veden lämpötilalla olekaan niin kauheasti merkitystä. :dead:


Tässä vielä suomalaiselta tubekanavalta video tuosta mutteripannusta:

Tuo suomalainen jannu julkaisee viikoittain videon aina uudesta kahvinkeittotyylistä. Ihan mielenkiintoisia pätkiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 439
Olen nyt pari kertaa valmistanut perkolaattorilla kahvia, ja täytyy kyllä olla samaa mieltä. Ihan erilainen maku kuin normaalilla kahvinkeittimellä, mielestäni paljon parempaa. Jostain syystä vain mitä olen keskustelupalstoja lukenut niin monet väittävät tätä kaikkein huonoimmaksi valmistustavaksi. Varmaan haukkujilla jauhatus ollut liian hieno tai perkolointiaika liian pitkä.
GF:llä on tuollainen rosterinen 50e keitin prismasta. Erittäin hyvää kahvia kun annostelee oikein. Omalla kokemuksella niin suodatin- kuin mokkapannujauhatuskin kelpaa perkolaattorijuahatuksen puutteessa. Siinä on anturi joka (oletettavasti lämpötilan) mukaan ajastaa käyntiajan ja kytkee sitten pelkän lämmityksen päälle. 5/5 hintansa väärti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 353
Viestejä
4 158 155
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom