Mitä tarkoitat sillä, että kithenaid ei ole oikea espressokone? Ymmärtääkseni nämä eroavat "oikeista" lähinnä siinä että kalliilla koneella saattaa tulla tasaisempaa painetta ja soveltua paremmin isolle volyymille (tehokas pumppu).
Katso se Aldi-video Hofmaselta, se avartaa enemmän, minua ei kuitenkaan uskota.
-mutta pumppujen tehoista ei ole homma tosiaankaan kiinni, näissä halpiksissa ja itse asiassa aika monessa puolentoista tonnin(=keskihintaisissa) on samainen vibrapumppu, joissa on painetta hurumykky. Se oikea tuli sitä kahvan filtteristä, halpiksissa on "painekahva" -jotta kunnon myllyä ei tarvittaisi, itse asiassa myllyä ei tarvittaisi olenkaan. Mutta toistelen sanomaani...oikeassa espressokoneessa ei ole painekahvaa. Se on eri asia mikä on hyvä ja mikä huono espressokone. Koneestahan se kahvin maku ei ole kiinni, vaan 1 kahvista 2 myllystä 3 jannusta ja viimeinen on se kone.
Ja mitä tuee arvostuksiini, minä arvostan jos joku haluaa oppia halvan koneen ominaisuudet ja taistella sen kanssa hyvää kahvia. Se vaati tietoa ja paneutumista, sitä hifistelyä. Sitä vain harvoin näkee, useammin näkee että "koska kone maksoin satasen, niin myllyn pitää olla halpa" typpiisiin kommentteihin, joka on vähän sama kuin käsityönä valmistettavaan veneeseen pitäisi käyttää huonoa puuta. Josta taas aasisiltana tulee se viimeinen niitti: Koska koneet on halpoja, myös kahvin pitää olla halpaa.
Ja sehän menee justiinsa päinvastoin: jos kahvi on hyvää, on siitä helpohkoa tehdä kahvia, mutta halpa, vanha kahvi, siitä ei tule hyvää kahvia vaikka pistäisi laitteisiin miljoonan.
Mutta, jos laskee vaikka 40e/kg kahvin vaikka 2kg /kk, nin 5 vuodessa, jolloin laitteiden arvosta on kadonut ehkä 40%, joka muuten pysyy aika samana seuraavankin 5 vuotta -että kannatiko ostaa ne satasen vehkeet, huomaisiko siinä n. 5000e kahvin budjetissa niitä laitteita oikeastaan enää ollenkaan? Espressolaitteet on paljon parempi investointikohde kuin auto. Mutta se kahvi on kallista. Kahvillassakin toki, Suomessa, ja kahvilassa 87% varmuudella myös pahaa ;-)