Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 874
Jos mennään ihan sinne että että keskustat ajetaan sähköllä, niin se varmaan ajankohtaista sitten kun tulee polttiskieltoja keskustaan, mukaan lukien joukkoliikenne. olisko silloin jo lataus sarjahybridi potenttiaalinen.
Tosi hankalaksi menee elämä, jos kaukoliikenteen bussi ei saa ajaa keskustan bussiasemalle. Toisaalta turistibussi voi ajaa todella pitkää siivua ja ei saa käydä keskustassa. Onko hybridi sitten jonkinlainen ratkaisu, mene ja tiedä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 750
Tosi hankalaksi menee elämä, jos kaukoliikenteen bussi ei saa ajaa keskustan bussiasemalle. Toisaalta turistibussi voi ajaa todella pitkää siivua ja ei saa käydä keskustassa. Onko hybridi sitten jonkinlainen ratkaisu, mene ja tiedä.
Noin maalikkona kun miettii niin listalla ensin yksityisliikenne, lähiliikenne, niin siinä vaiheessa ei luulisi kaukoliikenteen lähipäästöillä olevan väliä, nyky kalustollakaan. Tai siinä vaiheessa se kaukokalusto on jo päivittynyt sähköisemmäksi, esim lataus sarja hybridejä, jos ei kokonaan sähköiseksi (tai muuksi päästöttömäksi)

Mutta jos päätökset on poliittisia niin en ihan totaali yllättyisi. päätöksiin vaikuttaa ilmanlaadun lisäksi kauppapolitiikka, jossa käytetään välikätenä lähipäästö vaatimuksia, mielikuva, joku vanha keskus joka muuten siirtynyt päästöttömään, niin paikallisia alkaa ärsyttää diesel turistibussit, niin kieleltään ne, sivusta tukea voi sitten tulla paikalliselta turistu kyytifirmalta, jolla sattumalta sopivaa kalustoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
842
Ei yksistään kalliimpi hankintahinta vaan myös se aika kun työkalu ei ole tuottavassa työssä eli ajossa. Sähköbussin latausajat vievät sen pois pitkäksi toviksi verrattuna dieselbusseihin. Toki jos saadaan enemmän pikalatureita ja niiden taakse ympäristöystävällistä sähköntuotantoa niin sitten tilanne muuttunee
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 320
Riippuu tosiaan käytttötavasta. Turistibussi lataa joko yön aikana akuston täyteen hitaammin tai sitten turistikohteessa on kuitenkin tunteja odotteluaikaa (nämä tilausajot) joten akuston saa täytettyä ko. luppoaikana jona kuski ei tee muutenkaan mitään. Poikkeuksena sitten jotkut ruskaretket jossa nykäistään yhtä soittoa etelästä pohjoiseen ja taas nopealla aikataululla takaisin. Noissa ongelmaksi tulee lähinnä tuo nopea menomatka, jossa pysähdykset ovat rajallisia.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 318
HSL sallii sähköbusseissa vain biopolttoaineen lämmittimissä, ei fossiilista. En kuitenkaan tiedä onko tuo kuinka verotettua. Viime vuonna kolmannes oli sähköisiä, kun alunperin tavoite tuolle oli 2025.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
840
Ehkä kaupunkibusseissa kannattaisi panostaa hybriditekniikkaan. Ajo on kuitenkin kihdytetään, jarrutetaan sahausta, jolloin polttoainetaludellisuus paranisi suuresti..
Äänikin pienenisi, kun ei tarvitse kiihdyttäessä luukuttaa polttomoottoria täysillä.
Kaupunkibusseissa voisi panostaa trolley-tekniikkaan ainakin tiheästi liikennöidyillä linjoilla. Trolley olisi yksinkertaista, toimintavarmaa tekniikkaa. Se olisi vähän kuin ratikka mutta liikenteessä joustavampi ja huomattavasti ratikkaa kevyempi uudelleenreitittää tarvittaessa.

Tästä voisi olla hybridiversio, jossa akuilla pääsisi muutaman kilometrin sivuun runkolinjalta. Erillisiä latureitakaan ei tarvittaisi.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 750
Ei yksistään kalliimpi hankintahinta vaan myös se aika kun työkalu ei ole tuottavassa työssä eli ajossa. Sähköbussin latausajat vievät sen pois pitkäksi toviksi verrattuna dieselbusseihin. Toki jos saadaan enemmän pikalatureita ja niiden taakse ympäristöystävällistä sähköntuotantoa niin sitten tilanne muuttunee
Oleellista on sen linja sopivuus sähköajoon, eli jos tilaajalla ei ole voimalinjavaatimuksia, niin sähköbussi voi silti olla kilpailukykyinen, jos linja sopiva, jos tarjoajalla on sopiva latausvarikko. Nykyään perus idea on se että akkukapasiteettia otetaan sen verran että lataamisen takia ei autot seiso. jos selvitään sillä 300kWh-400kWh netto kapasiteetilla, niin ollaan aika optimissa. (pääteltynä siitä mitä uutisoitu) Jos ei ole sitä voimalinja vaatimusta niin osa voidaan ajaa dieselillä. Eli saadaan sähkisten käyttöaste tappiin.
Lähiliikenteessä on niitä ruuhkahetkiä ja hiljaisia hetkiä, esim koulais ja työmatka liikenne hetket ruuhkaisia, yöt hiljasempia ja päivällä hiljaisempaa, niin yön lisäksi päivällä voi olla aikaikkuna milloin latailla, ja kuskit voi tykätä kun lähtö varikolta, paluu varikolle jne.

Sähköbussi voi olla kannattava myös ajojräjestelyssä missä niitä sähköbusseja hankitaan enemmän kuin tarvittaisiin diesel ajolla. Eli silloin kierrätetään autoja latauksessa. Oleellista on se että sillä bussilla on käyttöaste riittävä, ei niinkään se paljonko niitä joutuu ostamaan. Toki kolmebussia maksaa enemmän kuin kaksi, ja toki kolmebussia tarvii enemmän tilaa kuin kaksi, mutta kolme voi silti olla edullisempi kuin kaksi.

Ainakin osa liikennöitsijöistä maininnut että nimenomaan se latausinfran rakentaminen on hidaste sähköistymiselle. Hidasta, kallista, ja myös odotukset tukipolitiikan osalta. ja tietenkin miten tilaajat käyttäytyy.

HSL sallii sähköbusseissa vain biopolttoaineen lämmittimissä, ei fossiilista. En kuitenkaan tiedä onko tuo kuinka verotettua. Viime vuonna kolmannes oli sähköisiä, kun alunperin tavoite tuolle oli 2025.
Mitä tuolla sitten tarkoittavat,
Jos liikennepolttoaineet kelpaa (RE85, uusituvat dieselit jne), niin se voi olla "edullista" jos jakun jakeliat hintatukee niitä täyttääkseen jakeluvelvoitteen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 750
Kaupunkibusseissa voisi panostaa trolley-tekniikkaan ainakin tiheästi liikennöidyillä linjoilla. Trolley olisi yksinkertaista, toimintavarmaa tekniikkaa. Se olisi vähän kuin ratikka mutta liikenteessä joustavampi ja huomattavasti ratikkaa kevyempi uudelleenreitittää tarvittaessa.

Tästä voisi olla hybridiversio, jossa akuilla pääsisi muutaman kilometrin sivuun runkolinjalta. Erillisiä latureitakaan ei tarvittaisi.
Trolley ? tarkoitat johdinbusseja ?
Tuossa etelässä niitä on, että kalustoa varmaan olisi, ymmärtääkseni Tampere/Turku niin aikanaan pohtineet ratikka vaihtoehtona , ei edes ratikalla pätjänneet.
Tuon jälkeen akku bussien kilpailukyky harpponut, ja nämä pysäkki/päätepyskki latausasematkin lähes kadonneet kilpailusta.

Aikanaan niistä on ollut artikkeleita, en muista mikä niissä tökki, linjojen tekeminen kallista ja vaikka kalleimmat paikat voisi ohittaa akuilla, niin ilmeisesti ei sitten kilpailukykyinen.
 
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
305
Trollikoita on ollut Helsingissä ja varmaan muissakin suurissa kaupungeissa joskus 60-luvulla. Ei hajua miksi luovuttu, varmaan oma riesansa kunnossapidossa ja välillä se johdintanko irtoaa tai ”putoaa” ja meno katkeaa. P-Amerikassa ainakin Vancouverissa oli joku vuosi sitten hybriditrollikoita, käsittääkseni, en oo varma oliko se vain jotain keskustan vähäpäästöisyysjuttua mutta välillä systeemit laskettiin alas ja polttomoottori käyntiin. Vai eikö johtimia ollut vedetty joka paikkaan. Sinänsä simppeli systeemi ja hiljainen sähköllä.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
840
Trolley ? tarkoitat johdinbusseja ?
Tuossa etelässä niitä on, että kalustoa varmaan olisi, ymmärtääkseni Tampere/Turku niin aikanaan pohtineet ratikka vaihtoehtona , ei edes ratikalla pätjänneet.
Tuon jälkeen akku bussien kilpailukyky harpponut, ja nämä pysäkki/päätepyskki latausasematkin lähes kadonneet kilpailusta.
Kyllä, ei olisi kyse ruudin keksimisestä. Ehkä painolastina onkin, että johdinbussit nähdään "50-luvun" ja "itäblokin" tekniikkana, eikä oikein kyetä tai haluta nähdä niissä potentiaalia.

Jos nämä olisivat akkuhybridejä ja osaisivat kiinnittyä johtimiin automaattisesti, niin ei ehkä tarvittaisi rumia "johdinkenttiä" isoihin risteyksiin, eikä välttämättä ollenkaan johtimia keskusta-alueella.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 417
Niitä sellaisia latausteitähän on jo demoiltu muutamassa paikassa. Yleensä siis jossain motarilla on oikeanpuoleisella kaistalla johtimet, joihin kuorma/linja-auto nostaa virroittimen kiinni, ja lataa akut siinä samalla ajon aikana.

Jos nuo leviävät laajemmin käyttöön pitää ratkaista vielä sen energian laskutus.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
840
Niitä sellaisia latausteitähän on jo demoiltu muutamassa paikassa. Yleensä siis jossain motarilla on oikeanpuoleisella kaistalla johtimet, joihin kuorma/linja-auto nostaa virroittimen kiinni, ja lataa akut siinä samalla ajon aikana.
Kuten tämä Lyypekin eteläpuolella?
Screenshot at 2024-07-26 00-16-45.png


Tuo ei oikeastaan ole trolley-virranotin vaan näyttää rautatievirroittimelta sovellettuna maantielle. Eikö noissa ole hiiliharja, joka on kontaktissa johtimeen, ja trolleyssä on rulla? Rautatievirroittimella ei ole ainakaan ongelma kiinnittyä/irrottautua virransyöttöön tarpeen mukaan.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 750
Kyllä, ei olisi kyse ruudin keksimisestä. Ehkä painolastina onkin, että johdinbussit nähdään "50-luvun" ja "itäblokin" tekniikkana, eikä oikein kyetä tai haluta nähdä niissä potentiaalia.

Jos nämä olisivat akkuhybridejä ja osaisivat kiinnittyä johtimiin automaattisesti, niin ei ehkä tarvittaisi rumia "johdinkenttiä" isoihin risteyksiin, eikä välttämättä ollenkaan johtimia keskusta-alueella.
En oikein löytänyt prujuja niiden pohdinnasta, joku uutinen HSL, Turku, Tampere kuviosta että investoinnit kompastuskivi, ja asemoituu sinne ratikan alapuolella. Suomessa vähän sellaisia linjoja. ja noiden laskelmien jälkeen sähköbussien bussien kilpailukyky harpannut rajusti.
Uusi johdinbusseja tehdään ja euroopassa uusia linjoja tehty, eli siinä mielessä uutta tulemista tehnyt 2000 luvulla.
Ja juurikin noin kuin sanoit, että akulla pääsee vähän matkaa niillä voi irroittautua ja uudelleen kytkeytyä. Akku busseilla pääsee akulla muutaman satakilometriä, ja niille riittää varikkoa latausmahdollisuudella. Ne kilpailee jo niiden pääte/tauko pysäkki lennossa lataus kokeilujen kanssa.

En siis ole tuomitsemassa johdinbusseja, kunhan nyt esitän vastaväitteitä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 060
Viestejä
4 326 602
Jäsenet
72 143
Uusin jäsen
Johnny1985

Hinta.fi

Ylös Bottom