Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 744
Vuoden-kaksi vanha sähköauto on mainio ostos jos on vaikka eläkkeellä ja on kotilatausmahdollisuus yöllä halvalla, eikä aja yli 150 km juuri koskaan. Ja vaikka käy usein mökillä (jossa sähköt) <200 km päässä.

Minulla ja monilla ei taas ole mahdollisuutta kotilataukseen ja on tarve ajaa työpäivän aikana välillä 250+ km.
Kesken työpäivän lataus ei tule kyseeseen koska aika on rahaa ja kalliiksikin se tulisi.
En sitten tiedä onko näitä osuvaa kutsua "erityistarpeiksi".
Missä välissä sä sen polttis vehkeen ehit käydä tankkaamassa?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 024
Vikassa rivissä lasku vain 8,5 %? Hmmm!
Oho, siihenpä onkin jäänyt kaavaan virhe, kun edellisen auton myin puolivälissä vuotta. Tuli kopioitua vanhan auton laskelma ja muutettua vain vuodet.

Tuo nyt vasta harhaanjohtava onkin. Auton arvo ei putoa kiinteää tasaprosenttia vaan ensimmäisenä vuotena enemmän ja sen jälkeen vähemmän
Uuden kohdalla kyllä, käytetyn kohdalla ei. Ja tokihan siellä muitakin portaita on, kuten vaikka takuun loppuminen voi hieman hetkellisesti nostaa arvonalenemaa.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
894
Noin kerran viikossa uhraan siihen 3 minuuttia :D ja taas mennään tarvittaessa 1000 km :D ja harvemmin jonoja :D
Jos ajaa +250km päivässä, niin 1000km ei viikossa riitä. Sähköautolla ja kotilatauksella voisit säästää tuota arvokasta työaikaa muutaman minuutin kuukaudessa. (oikeasti varmaan lähemmäs 10 minuuttia, sillä harvoin ne bensa-asemat täysin matkan varrelle osuvat). Säästyneen ajan voi sitten hyvällä omallatunnolla käyttää lomamatkalla lataamiseen ja säästyneellä rahalla kustantaa tuon lomamatkan.
Aika vaivalloista. Ite lataan kotona, ei tarvi lähtee huoltsikoille käsiä likaamaan.
Tämä. Ei tarvitse ajella ylimääräistä etsiessään jonotonta huoltoasemaa ja käyttää aikaa siihen. Lisäksi pahimmillaan edellinen traktorikuski oli laskenut dieselit maahan ja kengänpohjat olivat liukkaat seuraavan viikon ajan.
 
Liittynyt
23.04.2023
Viestejä
47
Jos ajaa +250km päivässä, niin 1000km ei viikossa riitä. Sähköautolla ja kotilatauksella voisit säästää tuota arvokasta työaikaa muutaman minuutin kuukaudessa. (oikeasti varmaan lähemmäs 10 minuuttia, sillä harvoin ne bensa-asemat täysin matkan varrelle osuvat). Säästyneen ajan voi sitten hyvällä omallatunnolla käyttää lomamatkalla lataamiseen ja säästyneellä rahalla kustantaa tuon lomamatkan.
Ajoa siis keskimäärin 120 km päivässä kuten aiemmin kirjoitin, mutta pitäisi olla varautunut joka työpäivään täydehköllä akulla siltä varalta että ajoa on enemmän eli tuo 250+. Ei viitsisi sanoa "ei oo sähköä sori" kun soitetaan iltapäivällä keikasta :(
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
894
Ajoa siis keskimäärin 120 km päivässä kuten aiemmin kirjoitin, mutta pitäisi olla varautunut joka työpäivään täydehköllä akulla siltä varalta että ajoa on enemmän eli tuo 250+. Ei viitsisi sanoa "ei oo sähköä sori" kun soitetaan iltapäivällä keikasta :(
Ok, näin tämän sivun viestin jossa +250km. Sinänsä +250km päivässä ei ole sähköautolle mikään ongelma, päinvastoin. Käyttää vain muutaman sekunnin illalla töpselin kytkemiseen ja aamulla irrottamiseen.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 593
Ok, näin tämän sivun viestin jossa +250km. Sinänsä +250km päivässä ei ole sähköautolle mikään ongelma, päinvastoin. Käyttää vain muutaman sekunnin illalla töpselin kytkemiseen ja aamulla irrottamiseen.
Ota huomioon ettei läheskään kaikilla ole latausmahdollisuutta kotona. Se on heti eri juttu jos pitää latureilla istuskella.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
336
Tuo bensa-asemista eroon pääseminen arkiajoissa ollut itselle kyllä yllättävä plussa. Tai tarkoitan että en sitä plussaksi ennen edes ajatellut, mutta nyt paluu takaisin siihen ketutukseen kun vaimo ajanut tankkia tyhjäksi, tai kotimatka keskeytyy siihen että pitää ajaa tieltä sivuun etsimään sitä asemaa. Aina on tankki täynnä aamuisin. Tälläisiin max 300km+ päivämatkoihin ei tarvitse onneksi stressailla rangen riittävyyttä, jos siitä menee paljon yli ja ei missään nimessä aio kusitaukoja pitää niin pysyisin dieselissä.

Lapsia on perheessä, niin meillä ei mökkimatkoillakaan lisääntynyt taukoajat yhtään, vaikka ei edes syödä matkalla. Saa tuon koko konkkaronkan vessaan, ostaa leipomosta evästä ja palaa autolle, ni johan siellä on rangea taas reilusti yli oman tarpeen. Tietty ymmärrän että ei tämä vielä läheskään kaikille ajoprofiileille, tai kaikkiin tarpeisiin sovi, mutta itse ollut kyllä enemmän kuin tyytyväinen. Hyvin vaikea kyllä kuvitella että palaisi enää takaisin bensa-autoon.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 744
Miten sen vaivan nyt kokee. Kerran kuussa 3
min tankkaukseen tai 1min aamuin illoin eli 60min/kk latausjohdon kanssa puljaamista.
Ehei, eihän se noin mene. Ei mun tarvi ikinä ajella sinne huoltsikalle tankkaamaan. Ja mulla menee alle 10sek laittaa tai ottaa auto pois latauksest.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 771
Miten sen vaivan nyt kokee. Kerran kuussa 3
min tankkaukseen tai 1min aamuin illoin eli 60min/kk latausjohdon kanssa puljaamista.
Jos se johto on siinä jossain seinässä valmiina, niin kestää ehkä 10 sekuntia :) Vaikka Peugeot e-2008 mallissa sitten vielä latausluukun napin painallus, että ajastettu lataus menee päälle (yöllä pörssisähkön takia).

Mutta totta että jos kaapelin täytyy jostain kaivaa esiin, niin on aika paljon vaivalloisempi.

Bensan/dieselin tankkaus on sitten hieman likaisempaa puuhaa. Joka ei kyllä itseä isommin harmita.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 184
Miten sen vaivan nyt kokee. Kerran kuussa 3
min tankkaukseen tai 1min aamuin illoin eli 60min/kk latausjohdon kanssa puljaamista.
Sait suhdeluvuksi 20 (60 min vs. 3 min).

1. Tankkaukseen 3 minuuttia kuulostaa enemmän ihanneajalta kuin keskiarvolta. Koronan/sodan jälkeen olen Aurista tankatessa huomannut, että joudun odottamaan vuoroani useammin kuin ennen. Ehkä tuon voisi välttää, jos ei menisi aina halvimmalle asemalle.
Motarilta tankkaamaan poiketessa pelkästään hidastuskaistalla, liittymäkiehkuroissa, risteyksissä, huoltiksen pihatiellä ja mittarille oikeasta suunnasta koukkaus vie minimissään 1-2 minuuttia. Tuo sitten tuplana (koska asemalta pitää päästä takaisin motarivauhtiin), niin alkaa olla 3 min kulunut ilman maksun tai tankkauksen huomioimista.
Sitten on vielä joidenkin harrastama spritmonitorin lukemien täyttäminen.
Moni on varmasti joskus mennyt pidempää reissua edeltävänä iltana/halpana päivänä ihan varta vasten huoltoasemalle, jolloin aikaa kuluu olkkarista olkkariin väkisinkin yli 5 min.
Minä käyttäisin tankkauksen keskiarvona ennemmin 5 min kuin 3 min, jotta se huomioi koukkaukset, erillisreissut ja mahdolliset jonotukset.

2. Minä puljasin muutama vuosi sitten Miin suko-piuhan kanssa 54 s, kun ajanotto alkoi kuskin oven sulkemisesta ja päättyi latauksen vihreään merkkivaloon. Nykyisin menee kiireestä riippuen 25-40 s, kun en enää puljaa venkoilevan piuhan kanssa, vaan pidän ns. vakiokiepit ja vain venytän/lyhennän vieterin. Mökin seinässä on kolmivaihe valmiina, joten siinä ei kulu kuin 10-15 s. Monilla tutuilla sähköautoilijoilla on kotonakin kiinteä latausjohto.

3. Jos ajot ovat niin pieniä, että kerran kuukaudessa riittää tankkaamiseen, ei lataamistakaan tarvitse kuin kerran viikossa.


Lasketaan näillä arvoilla:

Tankkaukseen:
1 * 5 min= 5 min/kk

Lataamiseen ja irrottamiseen kiinteällä johdolla:
15 s: 2 * 4,35 * 0,25 min = 2,2 min/kk
10 s: 2 * 4,35 * 0,167 min = 1,4 min/kk

Hupskeikkaa, parinkymmenen sijaan suhdeluvuksi tulikin alle yhden (0,29-0,44), eli osat vaihtuivat. Toki mahdollinen julkisella lataaminen kasvattaisi latausaikaa, jos joutuisi kökkimään yli vessa-/ruokatauon, mutta tokkopa julkisella paljon joutuisi lataamaan, kun ajoa on esimerkin mukaisesti vain yksi tankillinen per kk (vähän yli tai alle 1000 km/kk).
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 024
Miten sen vaivan nyt kokee. Kerran kuussa 3
min tankkaukseen tai 1min aamuin illoin eli 60min/kk latausjohdon kanssa puljaamista.
Omat optimilukemat:
Tankkaus työmatkan yhteydessä lähimmällä mahdollisella huoltoasemalla 4 minuuttia (2 min ajoa + 1,5 min tankkausta + 0,5 min maksu ja muu sähläys). Tämä joka 500 kilometrin välein.
Lataus kiinteällä piuhalla kotona enintään 10 sekuntia. Tämä karkeasti 150 kilometrin välein (en laita laturiin joka ajokerran jälkeen tai joka päivä)

Vuoden ajoilla tankkaukseen (25tkm): 3h 20 min
Vuoden ajoilla lataukseen: 28 minuuttia
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
823
Ehei, eihän se noin mene. Ei mun tarvi ikinä ajella sinne huoltsikalle tankkaamaan. Ja mulla menee alle 10sek laittaa tai ottaa auto pois latauksest.
Kieltämättä joo, huoltsikalla täytyy poiketa erikseen, itsellä 4 tankkausasemaa 8km työmatkan varrella ja tässä vain yksi latausasema.

Sait suhdeluvuksi 20 (60 min vs. 3 min).

1. Tankkaukseen 3 minuuttia kuulostaa enemmän ihanneajalta kuin keskiarvolta. Koronan/sodan jälkeen olen Aurista tankatessa huomannut, että joudun odottamaan vuoroani useammin kuin ennen. Ehkä tuon voisi välttää, jos ei menisi aina halvimmalle asemalle.
Motarilta tankkaamaan poiketessa pelkästään hidastuskaistalla, liittymäkiehkuroissa, risteyksissä, huoltiksen pihatiellä ja mittarille oikeasta suunnasta koukkaus vie minimissään 1-2 minuuttia. Tuo sitten tuplana (koska asemalta pitää päästä takaisin motarivauhtiin), niin alkaa olla 3 min kulunut ilman maksun tai tankkauksen huomioimista.
Sitten on vielä joidenkin harrastama spritmonitorin lukemien täyttäminen.
Moni on varmasti joskus mennyt pidempää reissua edeltävänä iltana/halpana päivänä ihan varta vasten huoltoasemalle, jolloin aikaa kuluu olkkarista olkkariin väkisinkin yli 5 min.
Minä käyttäisin tankkauksen keskiarvona ennemmin 5 min kuin 3 min, jotta se huomioi koukkaukset, erillisreissut ja mahdolliset jonotukset.

2. Minä puljasin muutama vuosi sitten Miin suko-piuhan kanssa 54 s, kun ajanotto alkoi kuskin oven sulkemisesta ja päättyi latauksen vihreään merkkivaloon. Nykyisin menee kiireestä riippuen 25-40 s, kun en enää puljaa venkoilevan piuhan kanssa, vaan pidän ns. vakiokiepit ja vain venytän/lyhennän vieterin. Mökin seinässä on kolmivaihe valmiina, joten siinä ei kulu kuin 10-15 s. Monilla tutuilla sähköautoilijoilla on kotonakin kiinteä latausjohto.

3. Jos ajot ovat niin pieniä, että kerran kuukaudessa riittää tankkaamiseen, ei lataamistakaan tarvitse kuin kerran viikossa.


Lasketaan näillä arvoilla:

Tankkaukseen:
1 * 5 min= 5 min/kk

Lataamiseen ja irrottamiseen kiinteällä johdolla:
15 s: 2 * 4,35 * 0,25 min = 2,2 min/kk
10 s: 2 * 4,35 * 0,167 min = 1,4 min/kk

Hupskeikkaa, parinkymmenen sijaan suhdeluvuksi tulikin alle yhden (0,29-0,44), eli osat vaihtuivat. Toki mahdollinen julkisella lataaminen kasvattaisi latausaikaa, jos joutuisi kökkimään yli vessa-/ruokatauon, mutta tokkopa julkisella paljon joutuisi lataamaan, kun ajoa on esimerkin mukaisesti vain yksi tankillinen per kk (vähän yli tai alle 1000 km/kk).
Tämä ei ole vertailukelpoinen, koska bensaa ei saa omasta parkkiruudusta. Julkisilla latauksen aloitus&lopetustoimet vievät suurinpiirtein saman ajan mitä tankkauslin menee, tähän sitten latausaika päälle.

Aika monilla ei ole mahdollisuutta tankata saati ladata kotona.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
246 310
Viestejä
4 301 696
Jäsenet
71 830
Uusin jäsen
nvoimala

Hinta.fi

Ylös Bottom