Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 743
Vuoden-kaksi vanha sähköauto on mainio ostos jos on vaikka eläkkeellä ja on kotilatausmahdollisuus yöllä halvalla, eikä aja yli 150 km juuri koskaan. Ja vaikka käy usein mökillä (jossa sähköt) <200 km päässä.

Minulla ja monilla ei taas ole mahdollisuutta kotilataukseen ja on tarve ajaa työpäivän aikana välillä 250+ km.
Kesken työpäivän lataus ei tule kyseeseen koska aika on rahaa ja kalliiksikin se tulisi.
En sitten tiedä onko näitä osuvaa kutsua "erityistarpeiksi".
Missä välissä sä sen polttis vehkeen ehit käydä tankkaamassa?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 023
Vikassa rivissä lasku vain 8,5 %? Hmmm!
Oho, siihenpä onkin jäänyt kaavaan virhe, kun edellisen auton myin puolivälissä vuotta. Tuli kopioitua vanhan auton laskelma ja muutettua vain vuodet.

Tuo nyt vasta harhaanjohtava onkin. Auton arvo ei putoa kiinteää tasaprosenttia vaan ensimmäisenä vuotena enemmän ja sen jälkeen vähemmän
Uuden kohdalla kyllä, käytetyn kohdalla ei. Ja tokihan siellä muitakin portaita on, kuten vaikka takuun loppuminen voi hieman hetkellisesti nostaa arvonalenemaa.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
894
Noin kerran viikossa uhraan siihen 3 minuuttia :D ja taas mennään tarvittaessa 1000 km :D ja harvemmin jonoja :D
Jos ajaa +250km päivässä, niin 1000km ei viikossa riitä. Sähköautolla ja kotilatauksella voisit säästää tuota arvokasta työaikaa muutaman minuutin kuukaudessa. (oikeasti varmaan lähemmäs 10 minuuttia, sillä harvoin ne bensa-asemat täysin matkan varrelle osuvat). Säästyneen ajan voi sitten hyvällä omallatunnolla käyttää lomamatkalla lataamiseen ja säästyneellä rahalla kustantaa tuon lomamatkan.
Aika vaivalloista. Ite lataan kotona, ei tarvi lähtee huoltsikoille käsiä likaamaan.
Tämä. Ei tarvitse ajella ylimääräistä etsiessään jonotonta huoltoasemaa ja käyttää aikaa siihen. Lisäksi pahimmillaan edellinen traktorikuski oli laskenut dieselit maahan ja kengänpohjat olivat liukkaat seuraavan viikon ajan.
 
Liittynyt
23.04.2023
Viestejä
47
Jos ajaa +250km päivässä, niin 1000km ei viikossa riitä. Sähköautolla ja kotilatauksella voisit säästää tuota arvokasta työaikaa muutaman minuutin kuukaudessa. (oikeasti varmaan lähemmäs 10 minuuttia, sillä harvoin ne bensa-asemat täysin matkan varrelle osuvat). Säästyneen ajan voi sitten hyvällä omallatunnolla käyttää lomamatkalla lataamiseen ja säästyneellä rahalla kustantaa tuon lomamatkan.
Ajoa siis keskimäärin 120 km päivässä kuten aiemmin kirjoitin, mutta pitäisi olla varautunut joka työpäivään täydehköllä akulla siltä varalta että ajoa on enemmän eli tuo 250+. Ei viitsisi sanoa "ei oo sähköä sori" kun soitetaan iltapäivällä keikasta :(
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
894
Ajoa siis keskimäärin 120 km päivässä kuten aiemmin kirjoitin, mutta pitäisi olla varautunut joka työpäivään täydehköllä akulla siltä varalta että ajoa on enemmän eli tuo 250+. Ei viitsisi sanoa "ei oo sähköä sori" kun soitetaan iltapäivällä keikasta :(
Ok, näin tämän sivun viestin jossa +250km. Sinänsä +250km päivässä ei ole sähköautolle mikään ongelma, päinvastoin. Käyttää vain muutaman sekunnin illalla töpselin kytkemiseen ja aamulla irrottamiseen.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 593
Ok, näin tämän sivun viestin jossa +250km. Sinänsä +250km päivässä ei ole sähköautolle mikään ongelma, päinvastoin. Käyttää vain muutaman sekunnin illalla töpselin kytkemiseen ja aamulla irrottamiseen.
Ota huomioon ettei läheskään kaikilla ole latausmahdollisuutta kotona. Se on heti eri juttu jos pitää latureilla istuskella.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
336
Tuo bensa-asemista eroon pääseminen arkiajoissa ollut itselle kyllä yllättävä plussa. Tai tarkoitan että en sitä plussaksi ennen edes ajatellut, mutta nyt paluu takaisin siihen ketutukseen kun vaimo ajanut tankkia tyhjäksi, tai kotimatka keskeytyy siihen että pitää ajaa tieltä sivuun etsimään sitä asemaa. Aina on tankki täynnä aamuisin. Tälläisiin max 300km+ päivämatkoihin ei tarvitse onneksi stressailla rangen riittävyyttä, jos siitä menee paljon yli ja ei missään nimessä aio kusitaukoja pitää niin pysyisin dieselissä.

Lapsia on perheessä, niin meillä ei mökkimatkoillakaan lisääntynyt taukoajat yhtään, vaikka ei edes syödä matkalla. Saa tuon koko konkkaronkan vessaan, ostaa leipomosta evästä ja palaa autolle, ni johan siellä on rangea taas reilusti yli oman tarpeen. Tietty ymmärrän että ei tämä vielä läheskään kaikille ajoprofiileille, tai kaikkiin tarpeisiin sovi, mutta itse ollut kyllä enemmän kuin tyytyväinen. Hyvin vaikea kyllä kuvitella että palaisi enää takaisin bensa-autoon.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 743
Miten sen vaivan nyt kokee. Kerran kuussa 3
min tankkaukseen tai 1min aamuin illoin eli 60min/kk latausjohdon kanssa puljaamista.
Ehei, eihän se noin mene. Ei mun tarvi ikinä ajella sinne huoltsikalle tankkaamaan. Ja mulla menee alle 10sek laittaa tai ottaa auto pois latauksest.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 770
Miten sen vaivan nyt kokee. Kerran kuussa 3
min tankkaukseen tai 1min aamuin illoin eli 60min/kk latausjohdon kanssa puljaamista.
Jos se johto on siinä jossain seinässä valmiina, niin kestää ehkä 10 sekuntia :) Vaikka Peugeot e-2008 mallissa sitten vielä latausluukun napin painallus, että ajastettu lataus menee päälle (yöllä pörssisähkön takia).

Mutta totta että jos kaapelin täytyy jostain kaivaa esiin, niin on aika paljon vaivalloisempi.

Bensan/dieselin tankkaus on sitten hieman likaisempaa puuhaa. Joka ei kyllä itseä isommin harmita.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 294
Viestejä
4 301 031
Jäsenet
71 828
Uusin jäsen
Maija_koo

Hinta.fi

Ylös Bottom