Johtaminen softaprojekteissa

Liittynyt
08.04.2017
Viestejä
2
Oli homma mikä tahansa, pitäisi muutaman vuoden välein hakea uusia töitä. Ei sitten jännitä ja saa jotenkin bechmarkattua omaa arvoansa. Ei sitä paikkaa ole kuitenkaan pakko ottaa vastaan jos sellainen tulee tarjolle.
Minä olen tehnyt näin eli vaihtanut firmaa parin vuoden välein. Yleensä syynä on ollut se, että projektit on siirtynyt ylläpitovaiheeseen eikä uusia projekteja ole ollut näköpiirissä. Minusta tuommonen parin vuoden diili voisi olla paras molemmille työnantajajalle ja työntekijälle.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
200
Sanoinko minä mistään oikeasta vaihtamisesta mitään? Toki ehkä hieman liioittelin sillä parilla vuodella ja tuo 3-5 on ehkä kurantimpi. Mutta ihme perseen repimistä. Tässä paska maassa kun ei avoimesti palkoista puhuta, niin on hyvin vaikeaa selvittää sitä oikeaa hintatasoa jos ei vain hae muita hommia.
Asiantuntijatehtävissä on typerää pudota kelkasta ja olla ottamatta selvää oman osaamisensa arvosta. Työnantaja tietää yleensä paljon työntekijää paremmin mikä on "oikea hintataso".

Softahommissa työpaikan vaihto useammin kuin vuoden välein on hieman arveluttavaa, hieman sijainnista riippuen. Sen jälkeen en huolehtisi job hopperin leimasta. Suurissa kaupungeissa tai "softakeskuksissa" yli kolmen/neljän vuoden pesteistä herää ennemminkin kysymys eikö kaveri kelpaa muualle.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
525
Hölmön hommaa se on kyl että lasketaan työntekijän työn määrää ajassa x.. tai se kun jos annetaan luovassa tehtävässä aika klo 8-16.. Ei se ole sama kuin robotti jonka ohjelmoida. Sen kun voi kysyä suoraan siltä henkilöltä jos kiinnostaa sen laskeminen tai helpommin vain antaa se deadline ja antaa asian olla ja henkilön tehdä se työ valmiiksi kuin pysäyttää työnteko tai viivästyttää tämän takia kumpaakin osapuolta. Hän osaa määrätä työn tahtinsa deadlinen mukaan, jos ammattilainen. Tai sit kun itse tykkään urakka mallista enkä tunti hinnoittelusta jossa lypsätään rahat tai into. (Huom. Deadlinen säilyttäminen kuitenkin tai sen alittaminen.)
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Tuollaisessa muutaman vuoden sarjahyppelemisessä haiskahtaa, että joko tekee vaan pinnallisia hommia, tai haluaa hypätä suoraan myyttisiin supersankarikoodininjabudda-housuihin tekemättä sitä varsinaista grindia. Ei välttämättä ole näin, mutta itelle lemahtaa ainakin nokkaan. Lisäksi, rekryhommissa jos vastaan tulee kehittäjä joka on hyppinyt firmasta toiseen muutaman vuoden välein niin menee hakemus ja cv silppuriin välittömästi - osoittaa ettei ole sitoutumiskykyä. Ja kaartaen takaisin ekaan pointtiin; ei ole mitään järkeä palkata jamppaa joka opettelee homman ja välittömästi kun alkaisi olla jotain oikeeta hyötyä niin pomppaa pois.
Huvittavaa miten asetat (ehkä jopa tiedostamatta) työntekijän yksinomaan vastuulliseksi firmasta hyppäämiselle. En tiedä oletko huomannut, mutta Suomessa ja maailmalla on äärimmäinen devaajapula ja voimassa ovat nyt ja tulevaisuudessakin täysin työntekijän markkinat.

Asiantuntijatehtävissä on typerää pudota kelkasta ja olla ottamatta selvää oman osaamisensa arvosta. Työnantaja tietää yleensä paljon työntekijää paremmin mikä on "oikea hintataso".

Softahommissa työpaikan vaihto useammin kuin vuoden välein on hieman arveluttavaa, hieman sijainnista riippuen. Sen jälkeen en huolehtisi job hopperin leimasta. Suurissa kaupungeissa tai "softakeskuksissa" yli kolmen/neljän vuoden pesteistä herää ennemminkin kysymys eikö kaveri kelpaa muualle.
Tämä. Olen itse Helsingissä nyt muutaman vuoden työskennellyt Helsingin ja käytännössä Suomen IT-alan top-tier firmoissa ja hyvin paljon tulee uutta väkeä taloihin joilla on työsuhteet kestäneet 1-3v varsinkin ikähaitarin nuoremmassa päädyssä. Useimmiten syynä on ettei edellinen työnantaja suostu maksamaan markkina-arvoa, joskus firmat haluavat pitää työntekijän "vanhassa tutussa ja turvallisessa" positiossa ikuisuuden eli estävät kehittymisen ja joskus jotain muuta.
"Job-hopper"-leimailijat lähinnä ajavat oman yrityksensä konkurssiin tai hommaavat itselleen kengän jäljen perseeseen ellei sitten kyse ole ihan OIKEASTI sellaisesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
503
No niin, YT:t pamahti päälle, en edes tiedä miksi olen yllättynyt... No on tässä se hyvä puoli että nyt motivoituu laittamaan CV:n kuntoon...

Aikaisempi avautuminen -> Johtaminen softaprojekteissa
Kuten aikaisemmin tuolla R&T:n puolella kirjoitin, niin ainakin pk-seudulla, tampere yms. suuremmat kaupungit on täynnä duunia devaajille. Riippuu toki osaamisesta (mitä mahtaa löytyä?), mutta en usko että uuden pestin löytäminen on mikään ongelma, päinvastoin.

EDIT: Linkedin profiili kuntoon ja teknologiaosaamisesta riippuen valitset kourallisen softataloja joihin sitten olet yhteydessä. Yleensä kaikilla suurimmilla on jatkuvat rekryt auki.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
541
Jees, webdevaaja (Fullstack) siis olen. C#, JavaScript, knockout.js, .NET Core jne. Eiköhän se jostain tärppää. Kiitos kannustuksesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
503
Jees, webdevaaja (Fullstack) siis olen. C#, JavaScript, knockout.js, .NET Core jne. Eiköhän se jostain tärppää. Kiitos kannustuksesta.
Hyviä firmoja joilla on rekryjä auki tuolla osaamisella mm. Druid, Solita, knowit, meteoriitti yms.
Kannattaa tsekata myös: Avoimet työpaikat web-alalla Suomessa – Vierityspalkki.fi
Hyvä talo ja pesti löytyy satavarmasti, ja uskoisin että osaamista myös arvostetaan vähän eri tavalla kuin nykyisellä työnantajallasi.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Reaktor julkaisi pari päivää sitten tällaisen: Peacemaker Beta

Voi käytännössä yhdellä hakemuksella hakea useampaan listassa olevaan puljuun.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Aika ylimielistä on mielestäni leimata joku job hopperiksi pelkästään lukujen perusteella varsinkin nykyaikana. Omalle kohdalle esimerkiksi on sattunut talousrakollisuutta, kassakriisi ja totaalisen kemian puuttuminen, mikä ilmeni vasta arjessa muutaman kuukauden päästä. Päin vastoin näillä perseelleen menneillä keisseillä on tullut arvokasta oppia käytännön elämästä
 

Lexy

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
528
*snip*
EDIT: Linkedin profiili kuntoon ja teknologiaosaamisesta riippuen valitset kourallisen softataloja joihin sitten olet yhteydessä. Yleensä kaikilla suurimmilla on jatkuvat rekryt auki.
offtopic johtamiseen liittyen (tai ehkä sivuaa johtamista ja softaprojektiin palkkausta)
Ehdottomasti tämä ja headhuntereiden profiileihin klikkailemaan. Tehkää siitä profiilistanne oikeasti kiinnostava ja kattava. Vaikka Suomessa homma on lastenkengissä niin LinkedInon muuttumassa "the place to be" mitä tulee uusien töiden löytämiseen (pl. omat verkostot).

Täällä maailmalla näin ekaa kertaa mitä LinkedIn tapahtuu kun painaa Apply Now eli suoraan haku linkedinin kautta ja miltä profiilinäyttää ulos. Sitä sitten kävin headhuntereiden kanssa läpi ennen kuin toimitettiin firmaan xyz.

Ja vaikka itse inhoan tätä ja pidän sertifikaatteja töisin paskana: tehkää niitä typeriä organisaation zyx sertifikaatteja. Näkyy paremmin ulos ja kilpailutustilanteissa saa irtopisteitä. Johtamispuolelle hyvä esim. viralliset SAFe,PMP jne. sertit ja vaikka ne ei johtajuutta muuta niin sama kuin yllä mainittujen teknisten sertien kanssa.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
474
Hmm.. Itse nyt tehnyt softaa koko aikuisiän, käytännössä itse oppinut, mitä nyt jotain kursseja parissa eri yliopistossa mutta ei oo ikinä oikein napannut.

Pomoja on ollut monenlaisia mutta suurimman osan aikaa huonoja ja huonompia. Itse olen yleensä crunchissa alkanut ignoroimaan pomot totaalisesti ja itse vetämään ryhmää jos on oikeasti tarvinnut saada tuloksia.

Yleensä ongelmana on ollut se, että pomot ei vaan ymmärrä mitään softan tekemisestä. Joko ne kuvittelee, että ollaan margariini tehtaalla tai, että tää on jotain leegoilla leikkimistä. Joskus se on jotain sellaistakin mutta välillä isuttaan lehtiö kädessä baarissa ja mietitään, että miten vitussa tästä paskasta oikein saadaan edes toimiva.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
200
Yleensä ongelmana on ollut se, että pomot ei vaan ymmärrä mitään softan tekemisestä. Joko ne kuvittelee, että ollaan margariini tehtaalla tai, että tää on jotain leegoilla leikkimistä.
Hyvät "softapomot" ovat harvinaisia, mutta kyllä niitäkin on. Omasta mielestäni ainoa tie sinne on erittäin vahva tekninen osaaminen ja käytännön kokemus yhdistettynä siihen kaikkeen muuhun jota esimiehenä toimiminen vaatii.

Vinkkinä voisin sanoa että ottakaa asia puheeksi sellaisen henkilön kanssa joka voi päättää miten firmassa tehdään töitä. Heillä ei välttämättä ole samanlainen käsitys siitä missä ongelmat ovat, sillä yleensä huonotkin "pomot" osaavat suodattaa viestinnän omaksi edukseen. Kannattaa myös muistaa että huonosti johdetut softaprojektit eivät yleensä ole sen huonon pomon syytä, vaan sen joka on palkannut tehtävään väärän henkilön.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
349
Pitää ihan vaan todeta, että kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta. T. Välillä oman toimen ohella projektipäällikkö, liiketoiminnan tarpeet ymmärtävä teknisorientoitunut asiakkaankin roolissa softafirmoja kuormittava puurtaja jota ihmetyttää ja kummastuttaa miten jotkin softafirmat voivat olla pystyssä.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Näitä yksisarvisia ei vain ole oikeassa elämässä kovin montaa, jotka osaisivat ja haluaisivat sekä hanskata korkealla tasolla softaa, että haalia rahaa. Stereotypiat ei kehity ihan itsestään, linuxparralle on oma roolinsa ja excelministerille omansa. Toimarina voi olla täysin softakehityksestä pihalla oleva henkilö kunhan joku uskaltaa torpata huonot kehitysideat ja kohteet pois.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 484
Viestejä
4 163 855
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom