Pitäisi auttaa. Mulla on workshopissa upattuna taktiikka millä voitin kauden kaikki matsit Ilveksellä, ainoastaan cup finaalin hävisin rankkareilla. Toki pitää itse hinkata treenit ja olla paikoilleen sopivat ukotkin sitten. Vetelin ihan koko kauden muuttamatta mitään siinä.
Joo ei ainakaan niin nopeasti sinne nouse. Paljonhan vaikuttaa myös mikäli pelaajalle on laitettu omia ohjeita tai pelaajan treenatut tavat. Nämä voivat välillä sotkea paljonkin peliä.
Kiitoksia näistä. Tuo muutos nyt siis kokeilussa, joskin ehkä iskemässä tässä jo vähän FM burnout, sillä loistavasti alkaneen kauden alun jälkeen ollaan nyt painuttu pahaan syöksykierteeseen, jossa viimeisten 6-7 pelin aikana tehty aina maksimissaan yksi maali per peli kun taas vähänkin isommat seurat tekevät sitten vähintään sen kaksi maalia meitä vastaan. Kauden alussa sen sijaan lukemat olivat että tehtiin itse lähelle 2 maalia per peli ja päästettiin alle 1.
Toki se on sanottava alkukaudesta, että silloin oli myös viime aikoja helpompi ohjelmakin vastustajien suhteen, mutta nyt siis viimeisen 6-7 pelin aikana tuo 1 maali per peli saatu vain myös heikompia joukkueita vastaan. Yhdessäkin pelissä oli joku 28 vetoa ja niistäkin varmaan joku ainakin 12-15 vastustajan maalia kohti, expected goals varmaan joku 2.6x ja silti lopputulos 1-0 voitto.
Eikä myöskään pitäisi jäädä ainakaan hyökkääjien viimeistelystä kiinni sille ykkös-strikerilla, joka tällä kaudella tehnyt lähes kaikki maalit jostain syystä, 16 finishing, toisen puolen ykköslaitahyökkääjällä 15 finishing ja toisella puolen taas 14 finishing, mutta myös 14 heading. Mutta silti jossain siinä 11 Valioliiga-pelin jälkeen oli noilla laitureilla yhteensä jopa 1 tehty maali, johon samaan pääsi mm. eräs varamiehenä ollut wingbackki noin 1,5 pelaamassaan pelissä.
Olen kyllä yrittänyt tehdä pieniä muutoksia pelaajien rooleihin ja yleiseen pelitapaankin, mutta silti oikeastaan kaikki maalit mitä tehdään tekee ykkösstrikeri, vaikken siis ole edes taktiikassa mitenkään erityisesti säätänyt että vain hänelle pelattaisiin erityisen paljon palloa.
Lisäksi nyt viimeisenä "hauskana" käänteenä mentiin jalkapallon MM-kisataolle (2. kausi siis kyseessä FM 22:ssa) ja transfer budjettia oli jäljellä about 20 miljoonaa puntaa, joten aloin jo sitten suunnitella, että mitä tammikuun ikkunassa voisi tehdä, kunnes boardilta tuli ilmoitus, että odotettua heikommasta taloudellisesta tilanteesta johtuen 20 miljoonaa vaihtuikin about 400 tuhannen punnan transfer budjettiin. Joka siis vastaa joidenkin joukkueessa olevien pelaajien about 4 viikon palkkaa. Että näillä sitten vaan liigan top 10:ssä palkkakuluiltaan olevaa seuraa eteenpäin. (Joskin en kyllä muista, että tuliko tuohon tammikuun siirtoikkunaan sitten kokonaan vielä oma budjettinsa vai ei?)
Mutta joka tapauksessa kokonaisuutena tämän kauden alku oli tähän mennessä parasta Football Manageria mitä olen kokenut (joskin vain FM22:sta siis pelannut). Kun ensimmäisen kauden selviytymistaistelun jälkeen tein suunnitelman mitä pelaajia ainakin pitäisi joukkueeseen vähintään saada ja myös onnistuin heidät saamaan. Jonka jälkeen kausi alkoi loistavasta ja oltiin mm. kauden 4 pelissä Valioliigan kärkikamppailussa ainoata toista joukkuetta vastaan joka ei siihen mennessä ollut menettänyt pistettäkään. (Se peli tosin hävittiin.) Ja vaikken nyt itsekään uskonut että nykyisellä materiaalilla pystyttäisiin oikeasti taistelemaan liigan voitosta ja vaikka kiitos alkukauden hyvän vireen sijoitus on yhä ok, alkaa taas tuo jatkuva konttaaminen ja max. yhden maalin tekeminen ottaa todella päähän. Tällä menolla ollaan nimittäin kohta taas siellä putoamistaistelussa.