Itseajavat autot ja niiden kehitys

Ohm

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4
Jep, tää oli hieno.
Muskista kannattaa lukea muuten waitbutwhy-blogin jutut. Aika fanboy tekstiäkin joo mutta kuulostaa kyllä että Muskin tavoite on oikeasti ihmiskunnan paras eikä oma voitontavoittelu...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
799
Jep, tää oli hieno.
Muskista kannattaa lukea muuten waitbutwhy-blogin jutut. Aika fanboy tekstiäkin joo mutta kuulostaa kyllä että Muskin tavoite on oikeasti ihmiskunnan paras eikä oma voitontavoittelu...
Itse olen kans sitä mieltä että Musk tekee sitä mistä saadaan ihmiskuntana suurin hyöty. Yllättäen innovaatio tuo myös menestystä ja rahaa. Hieno mies kertakaikkiaan. :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 591
Kuka näitä robottiautoja oikeasti haluaa ja miksi?

Oma veikkaus on, että täysin autonominen auto ei tule olemaan todellisuutta vielä pitkään aikaan, jos koskaan nykytekniikalla, ajatellen vaikka Suomen talvikelejä ja pikkuteitä.

Itsehän haluan ehdottomasti ajaa omin käsin ja jaloin jopa nauttien siitä, enkä usko olevani ainoa maailmassa.

Onko autonomiselle autolle oikeasti markkinoita vai ollaanko toteuttamassa vain jonkun futuristin fetissiä?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
164
Itse en juurikaan nauti ajamisesta, joten ehdottomasti haluaisin itseajavan auton. Automaattivaihteet ja vakionopeudensäädin tekevät ajosta vielä siedettävää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
574
Minä en taas pidä ajamisesta yhtään vaikka sitä tuleekin noin 30 tkm vuodessa harrastettua. Varsinkin pitkillä maantiesiirtymillä autonomisesti ajava auto oli mukava ja turvallisempi vaihtoehto. Itsekin mieluummin tekisin jotain hyödyllistä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Kuka näitä robottiautoja oikeasti haluaa ja miksi?

Oma veikkaus on, että täysin autonominen auto ei tule olemaan todellisuutta vielä pitkään aikaan, jos koskaan nykytekniikalla, ajatellen vaikka Suomen talvikelejä ja pikkuteitä.

Itsehän haluan ehdottomasti ajaa omin käsin ja jaloin jopa nauttien siitä, enkä usko olevani ainoa maailmassa.

Onko autonomiselle autolle oikeasti markkinoita vai ollaanko toteuttamassa vain jonkun futuristin fetissiä?
En usko että monikaan haluaisi ajaa itse, jos olisi mahdollisuus siirtyä paikasta toiseen ilman että tarvitsee tuhlata aikaa siinä siirtymässä pelkkään staattiseen istumiseen ja tien tuijottamiseen. En myöskään usko että siitä staattisesta ajamisesta oikeasti monikaan nauttii. Vähän outoa ajatellakin, että lähtisi ajamaan mihinkään ihan vaan sen "ajamisen nautinnon" vuoksi.

Radalla ajaminen ja kilpailut ovat sitten asia erikseen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 591
En usko että monikaan haluaisi ajaa itse, jos olisi mahdollisuus siirtyä paikasta toiseen ilman että tarvitsee tuhlata aikaa siinä siirtymässä pelkkään staattiseen istumiseen ja tien tuijottamiseen. En myöskään usko että siitä staattisesta ajamisesta oikeasti monikaan nauttii. Vähän outoa ajatellakin, että lähtisi ajamaan mihinkään ihan vaan sen "ajamisen nautinnon" vuoksi.

Radalla ajaminen ja kilpailut ovat sitten asia erikseen.
On mahdollisuus, sitä kutsutaan taksiksi.

Kyllä, ajelen joskus ihan muuten vaan eikä se tunnu oudolta.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
On mahdollisuus, sitä kutsutaan taksiksi.

Kyllä, ajelen joskus ihan muuten vaan eikä se tunnu oudolta.
Taksissa on kuski mukana, eli ei yksityisyyttä. Taksi pitää myös tilata joka kerta erikseen. Aika kaukana mielestäni yksityisautoilusta sellainen.

Ja minäkin käyn kyllä joskus ajelemassa ihan ilman mitään muuta tarkoitusta kuin katsella maailman menoa ja maisemia, mutta harvoin sitä kuitenkaan sen itse ajamisen vuoksi tulee mihinkään lähdettyä, varsinkaan pidemmille matkoille.

Ja olisihan siinä kiky-minuuteille ihan eri tavalla vastinetta laajemmassa mittakaavassa, jos autoissa voisi käyttää kaiken ajan tuottavasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Kuka näitä robottiautoja oikeasti haluaa ja miksi?

Oma veikkaus on, että täysin autonominen auto ei tule olemaan todellisuutta vielä pitkään aikaan, jos koskaan nykytekniikalla, ajatellen vaikka Suomen talvikelejä ja pikkuteitä.

Itsehän haluan ehdottomasti ajaa omin käsin ja jaloin jopa nauttien siitä, enkä usko olevani ainoa maailmassa.

Onko autonomiselle autolle oikeasti markkinoita vai ollaanko toteuttamassa vain jonkun futuristin fetissiä?
Kyllä mä haluan ajaa itse, mutta en mä nyt mitenkään kauheasti nauti noista 100-200 km motarisiirtymistä joita tulee helposti 250-300 kertaa vuoteen. Mielummin räpläisin läppäriä sen ajan.

Ja tollaseen ympäristöön se autonominen ajo varmaan ekana tuleekin.
Ajaminen on toisinaan kivaa, mutta olen esimerkiksi joskus ajanut noin 50 km työmatkaa, joka alkoi siinä kuuden tienoilla. Sekin kesällä ja moottoritietä. Tuollaisen matkan kulkisin oikein mielelläni robottiautolla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 591
Oman kokemuksen mukaan näyttöpäätetyö autossa ei oikein tunnu mukavalta. Videon katselu tai lehden luku menee vielä.

Veikkaan että autonomisen ajon ilot jäävät käytännössä vähäiseksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 591
No mites nokoset tai rentoutuminen?

Minä otan erittäin mielelläni päivittäin työmatkaan hukkaamani 1h 20min takaisin, puhumattakaan pidemmistä työreissuista joissa autossa ollaan 2-4 tuntia. Toki jos ei omaa aikaa arvosta tai tuntuu kivalta ajaa 200 km suoraa tietä samaa nopeutta niin asia on eri.
Tuskin nokoset tulee ihan heti edes mahdolliseksi robottiautoissa (saatika juoppokuskaus).

Jep ja se ajaminen itsessään voi olla jopa rentouttavaa. 200 km on pikkujuttu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 591
Ihan yhtä lailla voi ottaa nokoset, jos voi lehteä lukea tai naputella läppäriäkin.

Eikä siihen kauaa mene, maantie on sulana vuodenaikana hyvin simppeli ajettava robolle.

Ei se ajaminen musta erityisen perseestä ole, mutta suurimman osan ajasta voisi käyttää paljon paremminkin. 200km on pikkujuttu mutta kun noita tulee 250 kpl vuoteen niin vähän eri juttu.
Eiköhän hereillä oleva ajokortillinen henkilö kuskinpaikalla tule olemaan vaatimus melko pitkään.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 707
Kuka näitä robottiautoja oikeasti haluaa ja miksi?

Oma veikkaus on, että täysin autonominen auto ei tule olemaan todellisuutta vielä pitkään aikaan, jos koskaan nykytekniikalla, ajatellen vaikka Suomen talvikelejä ja pikkuteitä.

Itsehän haluan ehdottomasti ajaa omin käsin ja jaloin jopa nauttien siitä, enkä usko olevani ainoa maailmassa.

Onko autonomiselle autolle oikeasti markkinoita vai ollaanko toteuttamassa vain jonkun futuristin fetissiä?
Ottaisin heti vaikka tulee joku 25tkm vuodessa softatulla "ajajan autolla".

64kb on aivan riittävästi keskusmuistia, vai?

Jaksaa ällistyttää ihmisten kapeakatseisuus. Itse siihen sortuu silloin kun ei tieto/älykkyys/mielikuvitus riitä mutta tämä nyt on naurettavaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 591
Ottaisin heti vaikka tulee joku 25tkm vuodessa softatulla "ajajan autolla".

64kb on aivan riittävästi keskusmuistia, vai?

Jaksaa ällistyttää ihmisten kapeakatseisuus. Itse siihen sortuu silloin kun ei tieto/älykkyys/mielikuvitus riitä mutta tämä nyt on naurettavaa.
Oliko huono päivä?
Pystytkö vastaamaan asialliseen kysymykseen asiallisesti vai oliko tuo paskannus viimeinen sanasi?
 
Viimeksi muokattu:

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
Veikkaan että autonomisen ajon ilot jäävät käytännössä vähäiseksi.
Veikkaan, että kuulut johonkin prosenttikerhoon näiden juttujesi kanssa.

Kyllä mäkin tykkään ajamisesta, mutta vain silloin kun sitä joutuu tekemään aktiivisesti esim. mutkaisella pikkutiellä. Mutta kun Suomessa käytännössä kaikki päätiet on hyvällä kelillä aivan tajuttoman tylsiä köröteltäviä, niin kyllä mä valitsisin sen autopilotin 99 kertaa sadasta ja käyttäisin ajan johonkin muuhun viihtymiseen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 591
Veikkaan, että kuulut johonkin prosenttikerhoon näiden juttujesi kanssa.

Kyllä mäkin tykkään ajamisesta, mutta vain silloin kun sitä joutuu tekemään aktiivisesti esim. mutkaisella pikkutiellä. Mutta kun Suomessa käytännössä kaikki päätiet on hyvällä kelillä aivan tajuttoman tylsiä köröteltäviä, niin kyllä mä valitsisin sen autopilotin 99 kertaa sadasta ja käyttäisin ajan johonkin muuhun viihtymiseen.
No sehän tullaan näkemään. On teillä kova luotto autopilottiin ja sen tuomaan autuuteeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Autopilottia varten keltainen sulkuviivan väri vaihdetaan valkoiseksi. Paitsi värillä ei kai ollut juurikaan väliä.

Autopilotti varmaankin vaatii aluksi sen kuskin ja ehkä talvella on vaikea roboautoilla, kun tie on luminen tai jäinen?
Robottiautot edellä
Tästä päästään valkoiseen sulkuviivaan siirtymisen toiseen painavaan perusteluun, nimittäin autonomisiin autoihin. Hallituksen tiedotteessa uuteen tieliikennelakiin liittyen sanotaan suoraan, että konenäkö erottaa valkoisen värin keltaista paremmin.
Sulkuviiva muuttumassa keltaisesta valkoiseksi – mutta tarvitseeko robottiauto sitä?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Veikkaan, että kuulut johonkin prosenttikerhoon näiden juttujesi kanssa.

Kyllä mäkin tykkään ajamisesta, mutta vain silloin kun sitä joutuu tekemään aktiivisesti esim. mutkaisella pikkutiellä. Mutta kun Suomessa käytännössä kaikki päätiet on hyvällä kelillä aivan tajuttoman tylsiä köröteltäviä, niin kyllä mä valitsisin sen autopilotin 99 kertaa sadasta ja käyttäisin ajan johonkin muuhun viihtymiseen.
Minua puistattaisi antautua sillä tavalla koneen armoille. Jos kulkuneuvo olisi lentävää mallia niin sitten mieluummin autopilotilla.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Teslan autopilotti toimii nytkin aika täydellisesti kunhan keli on ok. Samoin muiden valmistajien vastaavat kikkareet.
Sanoisin, että vielä on aika paljon kehitettävää...autopilotin sijasta pitäisi varmaan puhua ajoavustimista, sillä ne vaativat kuljettajan valvontaa.


Tesla Model S reportedly on Autopilot crashes into fire truck at 65 mph, no injury




Tesla Model S driver survives spectacular collision with tractor-trailer almost crashing in a house [Images]
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Niin, aika täydellisesti se toimii. En tiedä onko tuossa vielä tutkittu kolarin syytä tarkemmin.
Ainakaan tuossa jälkimmäisessä tapauksessa ei USA:n liikenneturvallisuusviraston tekemässä tutkimuksessa selvinnyt selvää vikaa. Mutta kuten sanoin, kehitettävää noissa systeemeissä on vielä aika paljon, esim. sellainen järjestelmä joka olisi estänyt nuo kolarit.

Tuossa artikkelissa on linkki onnettomuustutkintaan
Robot Cars Can’t Count on Us in an Emergency
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
127
Ainakaan tuossa jälkimmäisessä tapauksessa ei USA:n liikenneturvallisuusviraston tekemässä tutkimuksessa selvinnyt selvää vikaa. Mutta kuten sanoin, kehitettävää noissa systeemeissä on vielä aika paljon, esim. sellainen järjestelmä joka olisi estänyt nuo kolarit.

Tuossa artikkelissa on linkki onnettomuustutkintaan
Robot Cars Can’t Count on Us in an Emergency
Taisit vahingossa linkittää väärään uutiseen tuossa ylempänä.
Suora linkki NHTSA:n raporttiin: https://static.nhtsa.gov/odi/inv/2016/INCLA-PE16007-7876.pdf
Uutinen kyseisestä kuolonkolarista, joka tapahtui toukokuun 7. 2016: Tesla driver in fatal 'Autopilot' crash got numerous warnings: U.S....

Linkittämässäsi uutisen kolarissa 30. heinäkuuta 2016 kuljettaja ei saanut vakavia vammoja ja uutisen mukaan rekka ajoi punaisia päin, aiheuttaen onnettomuuden. Jos kaikki autot olisivat autopilotilla, ei tuotakaan onnettomuutta todennäköisesti olisi tapahtunut.

E: Ja Autopilotin lisäksi keskustelisivat lokaalisti ja laajemminkin keskenään
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Minä en halua antaa omaa tai läheisteni terveyttä tai henkeä sellaisen tekoälyn käsiin, joka kylmänviileästi laskelmoi onnettomuustilanteen uhatessa kaikissa osalliseksi joutuvissa ajoneuvoissa olevien ihmisten iän tai muun terveydellisen syyn vuoksi sen, kenet tekoäly pelastaa ja kenet ei.

Case Havaintoja digimaailmasta: Robottiautosi voi uhrata sinut

Lisäksi jokin tuottavuuden mittaaminen tai elämässään suorittaminen on aika jännä peruste sille, että meidän pitäisi istua robottiautoissa? Entäpä jos ei halua istua elämästään 24/7 naama kiinni läppärin, tabletin tai kännykän ruudussa virtuaalitodellisuudessa? Itse ajaessani mökille tai muualle "pitkää matkaa" tykkään nauttia ympäröivästä maailmasta, luonnosta, sääilmiöistä ja kaikesta muusta mitä auton ulkopuolella on - en istua naama kiinni jossain nettiselaimessa, virtuaalipelissä tai Netflixin sarjassa X, Y, Z.
Tuntuu että nykypäivän jengillä on karsea tarve suorittaa 24/7 ettei vain hetkeäkään olisi tekemättä yhtään mitään sen kummempaa. Itse haluaisin tehdä mahdollisimman vähän työtä suhteessa riittävään elintasoon, minkäänlaista suorittamisen tai vastaavan halukkuutta ei ole - pikemminkin tuottamattoman vapaa-ajan halua.

Robottiautoihin voisi ohjata kaikki halukkaat sekä vanhukset sun muut, mutta sellaisilla liikkumiseen pakottaminen saa kyllä oman veren kiehumaan. Eittämättä meikäläinen hyysy-yhteiskunta ja sellaisen yleismaailmallinen ajattelutapa moiseen tähtää, innovaatioita ja esimerkkinä oloa muulle maailmalle - hell yeah.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Jota ei voi mitenkään kiertää. :kahvi:
Erittäin hyvin sanottu:D



Tänään olisi kyllä ollut käyttöä itseajavalle autolle, sellainen darra etten uskaltanut lähteä autoilemaan, vaan soitto tyttikselle josko käytäisiin kaupassa hakemassa vähän korjaavaa:vihellys::lol:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
511
Minä en halua antaa omaa tai läheisteni terveyttä tai henkeä sellaisen tekoälyn käsiin, joka kylmänviileästi laskelmoi onnettomuustilanteen uhatessa kaikissa osalliseksi joutuvissa ajoneuvoissa olevien ihmisten iän tai muun terveydellisen syyn vuoksi sen, kenet tekoäly pelastaa ja kenet ei.

Case Havaintoja digimaailmasta: Robottiautosi voi uhrata sinut
Totta. Mutta se roboauto voi myös säästää vastaavassa tilanteessa ihmisiä, tokihan sinä tunnettuna rattimiehenä hanskaat tilanteen kuin tilanteen mutta entäpä jos se toinen ja kolmaskin osapuoli kämmentää ja raatoa tulee urakalla? Jolloin se yks hanskamies ei paljoa auta, raatoa tulee.

Lisäksi jokin tuottavuuden mittaaminen tai elämässään suorittaminen on aika jännä peruste sille, että meidän pitäisi istua robottiautoissa? Entäpä jos ei halua istua elämästään 24/7 naama kiinni läppärin, tabletin tai kännykän ruudussa virtuaalitodellisuudessa? Itse ajaessani mökille tai muualle "pitkää matkaa" tykkään nauttia ympäröivästä maailmasta, luonnosta, sääilmiöistä ja kaikesta muusta mitä auton ulkopuolella on - en istua naama kiinni jossain nettiselaimessa, virtuaalipelissä tai Netflixin sarjassa X, Y, Z.
Ja tästä syystä tuo ylempi lievä hyökkäys henkilöä vastaan. Jos sinä ajat, eikö sinun pitäisi keskittyä siihen ajamiseen, eikä noihin mainitsemiisi maailmaan, luontoon, sääilmiöihin, ja kaikkeen muuhun mitä auton ulkopuolella on? No toki tuo kaikki muu mitä auton ulkopuolella on, on ehkä ihan jees...

Meillä joillakin menee esim työmatkan ajamiseen vuodessa jokunenki tunti. Esim itellä työmatka on 100km suuntaansa, vitun tylsää tietä. Toki en tätä matkaa aja dynaamisesti ämmäläisellä bemarilla, ferrarista puhumattakaan, mutta silti, mielelläni tuon siirtymän vaikka nukkuisin. Työpäivälle kotiovelta kotiovelle tulee mittaa semmonen 14-15 tuntia. Olis kyllä ihan syöpää saaha robotti ajamaan tuo matka minun puolesta. Pystyisin ehkä kotosalla suorittamaan hieman paremmin, martta ainaki tykkäis.

Ahdasmielisyys ja kapeakatseisuus on hyve, jatka tällä tiellä niin hyvä tulee.

Anteeksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 864
Ihan näin suomessä kun on pimeetä aika paljon vuodesta niin kuinka monta hirvikolaria/peura osumaa robotti näöllä olisi voinut estää, sensorit/kamerat tarkkailee reilusti sivulle mihin ihmisilmä ei edes nää kiitos pimeyden.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 591
Ihan näin suomessä kun on pimeetä aika paljon vuodesta niin kuinka monta hirvikolaria/peura osumaa robotti näöllä olisi voinut estää, sensorit/kamerat tarkkailee reilusti sivulle mihin ihmisilmä ei edes nää kiitos pimeyden.
Onkos tällainen robottinäkö jo käytössä jossain jos ei lasketa sci-fi fantasioita?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
511
Onkos tällainen robottinäkö jo käytössä jossain jos ei lasketa sci-fi fantasioita?
Täysin veikkausta ja ilman parempaa tietoa, mutta epäillä vois, että esim tuo touareg joka muoniossa ajeli autonomisesti talvikelillä tässä aurora-älytiellä, olisi varustettu jos jonkumoisilla kameroilla ja antureilla. Mutta varmaa tietoa mulla ei ole, olis ihan mielenkiintosta tietää kummosella tekniikalla varustettuja roboautoja tässä pyörii, mutta eihän nuo liian tarkoin julkista noita pilottiprojektien speksejä.

Noita infrapunakamerahommiahan on ollu autoissa jo iät ja ajat, ei vain ole oikein yleistynny. Ja mitä ite mersun 2014E-mallin sovellusta testasin niin eipä ihmekkään, eihän tuolla mittään tehny. Jossain Cadillacissa oli jo 90-luvulla vastaava mutta vielä heijastusnäyttöön perustuva. Mutta mahtoi jäähä konseptin asteelle sitte...
 

Dudem

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 843
Mitä nopeammin nämä tulevat sen parempi, mutta unohtamatta turvallisuutta. Tosin turvallisuus tulee parantumaan reilusti kun suurinosa autoista on näitä ja niihin "manuaaleihin" on lisätty järkeä, jolloin nekin keskustelevat sen koko verkon kanssa ja ilmoittelevat tilanteista yms. Hyvä esimerkki voisi olla tienpientareella näkyy hirvi, jonka yksi konenäkö näkee ja näin kaikilla sillä alueella olevilla ajoneuvoilla on tieto siitä ja voivat edesauttaa ettei se hirve tule kenenkään tuulilasista sisään syliin.

Semmoinen fiilis on itsellä, että rekkaliikenne olisi se ensimmäinen täysin automatisoitu liikennemuoto, koska säästöt yrityksille ja autot liikenteessä 24/7/365. Niin tuota saattaisi ajaa taloudellinen syy tuoda autonomisuus sinne nopeammalla aikataululla.

Itse taas ottaisin mielelläni sellaisen auton jolle vain sanotaan/näppäillään mihin ollaan menossa ja sen kuin istuskellaan ja otetaan rennosti. Kyyti todennäköisesti hiljaista ja tasaista. Välillä sulkee silmät ja zzZZ.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Teslan autopilotti toimii nytkin aika täydellisesti kunhan keli on ok. Samoin muiden valmistajien vastaavat kikkareet.
Kunhan keli on aurinkoinen, muttei niin että aurinko paistaisi kameraan, tiemerkinnät ovat täydellisessä kunnossa, anturit eivät ole pölyn/kuran/veden/loskan/lumen/jään peittämät, muiden tielläliikkujien ajoneuvot eivät ole valkoisia jne.

Pelkkiin visuaalisiin tietoihin perustuva järjestelmä ei tule koskaan toimimaan, eikä paikkatietoon perustuva järjestelmä ole koskaan ajantasalla. Ennen kuin infra rakennetaan roboautoilua varten, ei luotettavasti itsekseen ajelevia autoja tulla näkemään.

Hupaisasti Tesla on muuten lakannut selittämästä, että kyllähän autonominen auto on siltikin turvallisempi, vaikka onnettomuuksia tapahtuu, vaan siirtynyt vain huomauttamaan, että ei tää kuulkaas ole mikään autonominen auto.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Mitä nopeammin nämä tulevat sen parempi, mutta unohtamatta turvallisuutta. Tosin turvallisuus tulee parantumaan reilusti kun suurinosa autoista on näitä ja niihin "manuaaleihin" on lisätty järkeä, jolloin nekin keskustelevat sen koko verkon kanssa ja ilmoittelevat tilanteista yms. Hyvä esimerkki voisi olla tienpientareella näkyy hirvi, jonka yksi konenäkö näkee ja näin kaikilla sillä alueella olevilla ajoneuvoilla on tieto siitä ja voivat edesauttaa ettei se hirve tule kenenkään tuulilasista sisään syliin.

Semmoinen fiilis on itsellä, että rekkaliikenne olisi se ensimmäinen täysin automatisoitu liikennemuoto, koska säästöt yrityksille ja autot liikenteessä 24/7/365. Niin tuota saattaisi ajaa taloudellinen syy tuoda autonomisuus sinne nopeammalla aikataululla.

Itse taas ottaisin mielelläni sellaisen auton jolle vain sanotaan/näppäillään mihin ollaan menossa ja sen kuin istuskellaan ja otetaan rennosti. Kyyti todennäköisesti hiljaista ja tasaista. Välillä sulkee silmät ja zzZZ.
Kotitietokoneita on muodossa tai toisessa ollut sen ~40 vuotta joten luulisi että softa ja hardware on kunnossa. Vaan kuinka usein nekin perkeleet kaatuu, jumittaa tai päättää vain tehdä jotain omiaan? Ihan sama kännyköiden kanssa. Ja noista molemmat ovat yleensä muutaman vuoden kertakäyttöskeidaa jotka harvemmin altistuu yhtään millekään muulle kuin satunnaisille kännissä kaatumisille ja selviää sen pari kertaa metrin tiputuksen aiheuttamasta täräyksestä. Entäs sitten robotti-imurit, jopa ne kalleimmat? Onkohan kukaan täältä ikinä omistanut moista ja seurannut millaista sekoilua sellainen tekee ellei olosuhteet ja alue ole juuri presiis tasainen, eli tuollaisen operointiin soveltuva.

Niin kauan kun ihminen eli joku väsynyt koodari hakkaa johonkin, yhtään mihin tahansa, koodinpätkää jolla päätetään kokonaisen maan infran toiminnasta kaikenlaisten olosuhteiden, säätilojen ym. hallitsemattomille tekijöille alttiina olevien antureiden kautta niin itse suhtaudun aika skeptisesti näihin mainostettuihin "kukaan ei kuole eikä vammaudu" -juttuihin. Tähän päälle vielä tietoturva, jonka hakseroiminen ja sellaisen into ihan vaikkapa satunnaisten vihaisten nörttien saatika vieraan vallan tai terroristiverkostojen tahoilta tulee varmasti nousemaan aivan uusiin sfääreihin jos / kun kokonainen infra toimii automaatiolla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 591
Noita pimeänäkö kikkareita on ollut maailman sivu jo.

Mutta näköjään korjasit itse itseäsi.
Montako hirvikolaria estäneet tähän mennessä? Tuo Volvon systeemi taitaa olla paras ja osaa pysähtyä tiellä seisovan muovihirven eteen. Puskasta pomppaava hirvi sillekin liian kova pala. Monessako Volvossa systeemi edes on vielä käytössä.

Kyllä tuosta on pitkä matka autopilotin ja robottinäön eläinkolarien eliminoimiseen.

Ai että on vuosikausia ollut jo...
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Taisit vahingossa linkittää väärään uutiseen tuossa ylempänä.
Suora linkki NHTSA:n raporttiin: https://static.nhtsa.gov/odi/inv/2016/INCLA-PE16007-7876.pdf
Uutinen kyseisestä kuolonkolarista, joka tapahtui toukokuun 7. 2016: Tesla driver in fatal 'Autopilot' crash got numerous warnings: U.S....
Niin taisi käydä, pahoittelut.
Linkittämässäsi uutisen kolarissa 30. heinäkuuta 2016 kuljettaja ei saanut vakavia vammoja ja uutisen mukaan rekka ajoi punaisia päin, aiheuttaen onnettomuuden. Jos kaikki autot olisivat autopilotilla, ei tuotakaan onnettomuutta todennäköisesti olisi tapahtunut.
E: Ja Autopilotin lisäksi keskustelisivat lokaalisti ja laajemminkin keskenään
Ehkä, mutta vaatii aika paljon kehitystyötä ennen kuin robottiautot olisivat riittävän luotettavia ja pystyisivät reagoimaan kaikkiin todennäköisimpiin riskitilanteisiin.
 
Viimeksi muokattu:

Dudem

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 843
Kotitietokoneita on muodossa tai toisessa ollut sen ~40 vuotta joten luulisi että softa ja hardware on kunnossa. Vaan kuinka usein nekin perkeleet kaatuu, jumittaa tai päättää vain tehdä jotain omiaan? Ihan sama kännyköiden kanssa. Ja noista molemmat ovat yleensä muutaman vuoden kertakäyttöskeidaa jotka harvemmin altistuu yhtään millekään muulle kuin satunnaisille kännissä kaatumisille ja selviää sen pari kertaa metrin tiputuksen aiheuttamasta täräyksestä. Entäs sitten robotti-imurit, jopa ne kalleimmat? Onkohan kukaan täältä ikinä omistanut moista ja seurannut millaista sekoilua sellainen tekee ellei olosuhteet ja alue ole juuri presiis tasainen, eli tuollaisen operointiin soveltuva.

Niin kauan kun ihminen eli joku väsynyt koodari hakkaa johonkin, yhtään mihin tahansa, koodinpätkää jolla päätetään kokonaisen maan infran toiminnasta kaikenlaisten olosuhteiden, säätilojen ym. hallitsemattomille tekijöille alttiina olevien antureiden kautta niin itse suhtaudun aika skeptisesti näihin mainostettuihin "kukaan ei kuole eikä vammaudu" -juttuihin. Tähän päälle vielä tietoturva, jonka hakseroiminen ja sellaisen into ihan vaikkapa satunnaisten vihaisten nörttien saatika vieraan vallan tai terroristiverkostojen tahoilta tulee varmasti nousemaan aivan uusiin sfääreihin jos / kun kokonainen infra toimii automaatiolla.
Semmoista se tekniikka on, oli kyseessä höyrykone tai hiukkaskiihdytin joskus aina jotakin menee rikki. Kun on kyse kriittisemmistä järjestelmistä, niille on yleensä olemassa varajärjestelmä (ja jopa varajärjestelmän varajärjestelmä) ja/tai ne voidaan suunnitella siten, että se laite ei aiheuta esimerkiksi valtavaa ketjukolaria. Tämän päivän tekniikka on tämän päivän tekniikkaa, 20 vuoden päästä tilanne on taas ihan eri ja on opittu erilaisista asioista.

Lentäminen on aika turvallista ja silti niitä koneita tippuu sillointällöin, mutta yhä vaan ihmiset haluavat lentää.

Mitään tälle ei voida tietenkään tehdä, aina siellä on joku haksori ja terot ynnämuut hyökkimässä järjestelmiin ja kaatamassa kaiken. Se tilanne on jo tällä hetkellä sellainen, että riittävän vittumainen taho voi kaataa maan infran ja tappaa sitä kautta tuhansia ja tuhansia ihmisiä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 591
Teslan autopilotti toimii nytkin aika täydellisesti kunhan keli on ok. Samoin muiden valmistajien vastaavat kikkareet.
Meillä on varmasti eri lähteet tai ainakin tulkinnat. Here's why I still don't trust Tesla Autopilot

Siinäpä sitä torkuskelee, kun autopilotti pyytää vähän väliä tarttumaan rattiin. Tämä on tietysti teknologiasivusto, joten bias on autopilotin puolella. Nykyteknologialla ei ole tulemassa kuitenkaan sellaista kivaa, että näpytellään tai sanotaan osoite ja auto vie nikottelematta perille kuskattavan nukkuessa tai juopotellessa/naidessa/ym. vaan ajokortillisen kuskin on oltava hereillä ratin takana. Tää on nyt vaan realismia.

Autopilotti on yhtä hypetetty kuin leipäkone ja tällaisenaan siitä tulee yhtä käytettykin, tässäpä minun scifi-fantasia.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Kyllä se ilman roboille suunniteltua infraa onnistuu kunhan koneoppiminen vähän etenee. Suomen talvessa toki aika hiljaista.
Koneoppiminen tuntuu olevan taikasana, joka ratkaisee kaiken. Miten meinaat, että asiaan X opetettu kone pystyy reagoimaan, kun sille annetaankin eteen asia ¶?

"Koneoppiminen" ei tarkoita mitään muuta kuin sitä, että tietynlainen syöte tuottaa tietynlaisen tuloksen, ja välillä olevaa laskentaa muutetaan "oppimisessa" sen mukaan, että syötteen ja tuloksen välinen suhde tuottaa mahdollisimman monta pistettä.

Hahmontunnistuksessa tuollainen algoritmi tuottaa suhteellisen hyviä tuloksia, mutta liikenteessä pitäisi reagoida oikealla tavalla niihin asioihin, jotka eivät millään tavalla vastaa mitään aiemmin nähtyä.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Lentäminen on aika turvallista ja silti niitä koneita tippuu sillointällöin, mutta yhä vaan ihmiset haluavat lentää.
Siinä on semmoinen psykologinen ero, että siellä koneen keulilla on kaksi lihaa ja verta olevaa ammattilaista, jotka jatkuvasti valvovat lennon etenemistä ja edelleen aika pitkälti lentävät sitä konetta. Lentokoneen automatiikka kun tekee tasan tarkkaan sen, mitä sen käsketään tehdä ja lentoonlähdöt ja laskeutumiset suoritetaan edelleen manuaalisesti muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.

Jos koneen moottorit syttyvät tuleen, se koneen automatiikka ei osaa itsenäisesti tehdä juuri muuta kuin antaa varoituksen tulipalosta. Myös mitään Hudsoniin laskeutumista on turha kuvitella minkään automatiikan nykyisellään osaavan.

Lentäminen on myös tällä hetkellä kaikista nopein ja turvallisin matkustusmuoto, joten en näe esimerkissäsi pointtia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Teslan autopilotin sijaan pitäisi puhua ajoavustimista, sillä kuljettajan jatkuvaa valvontaa tarvitaan, kuten edellisen sivun esimerkit osoittavat. Nämä on kuitenkin vasta ensiaskeleita robottiautojen suuntaan.

Se, mitä tässä keskustelussa ei ole vielä tullut esille on vastuukysymykset. Ajatellaan hypoteettista tilannetta, jossa robottiauton ohjaustietokoneessa "bitti menee poikittain" ja robottiauto esim. ajaa jalankulkijan päälle tai aiheuttaa kolarin. Kuka on juridisessa vastuussa? Robottiautolla matkustavat ihmiset, robottiauton suunnittelijat vai kuka? Nimittäin ihan tyhjästä ei 100% luotettavia robottiautoja rakenneta.
 

Dudem

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 843
Siinä on semmoinen psykologinen ero, että siellä koneen keulilla on kaksi lihaa ja verta olevaa ammattilaista, jotka jatkuvasti valvovat lennon etenemistä ja edelleen aika pitkälti lentävät sitä konetta. Lentokoneen automatiikka kun tekee tasan tarkkaan sen, mitä sen käsketään tehdä ja lentoonlähdöt ja laskeutumiset suoritetaan edelleen manuaalisesti muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.

Jos koneen moottorit syttyvät tuleen, se koneen automatiikka ei osaa itsenäisesti tehdä juuri muuta kuin antaa varoituksen tulipalosta. Myös mitään Hudsoniin laskeutumista on turha kuvitella minkään automatiikan nykyisellään osaavan.

Lentäminen on myös tällä hetkellä kaikista nopein ja turvallisin matkustusmuoto, joten en näe esimerkissäsi pointtia.
Siellä on vielä ne lentäjät edessä istumassa ja kuten itsekin jo mainitsit osa hommista tehdään automatiikalla (sekä uudemmat koneet ovat digitaalisia, eikä siellä ole enää mitään vaijereita ohjailemassa peräsimiä yms). Mitäpä luulet kehityksen olevan tulevaisuudessa, ne kaikki uudet jutut jätetään kehittämättä ja pysytään nykyisessä vai olisiko kuitenkin se, että yhä mennään sielläkin eteenpäin? Se pointti on siinä, että jos yhä kuunneltaisiin jääräpäitä ja änkyröitä, niin hevonen olisi ehkä ainoa nopeampi kuljetusmuoto joka meillä olisi käytössä.

Turvallisuus on lisääntynyt ja tulee lisääntymään, mutta ei se tarkoita sitä että tässä uskotaan johonkin utopiaan jossa mitään pahaa ei koskaan tapahtuisi. Eteenpäin kuitenkin mennään ja laki/politiikka tulee jäljessä vielä pitkään, toivottavasti nekin joskus saadaan samalle tasolle tai edes lähemmäksi. Tämän hetkinen tilanne on tämä ja keskustelua asiasta riittää aika varmasti seuraavat pari vuosikymmentä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Nykyautoissa jos elektroniikka pettää vaikka ajon aikana, niin abs jarrut ja ajonvakautus kytkeytyvät pois päätä. Ja tuon lisäksi auto toimii ilman ohjaustehostinta ja ilman jarrutehostinta jos jompi kumpi tai kumpikin hajoaa. Ohjaus ja/tai jarrut on vain raskaammat käyttää ja jarrutusmatka on pitempi.

Nykyisinhän tuo autopilotti on ajoavustin ja kuskin täytyy ottaa ohjat tarpeen mukaan, jos tietokoneelle tulee liian vaikea paikka eteen. Samoin se varmaan on isoissa matkustajakoneissakin, että pilotit ottavat ohjat, jos autopilotille tulee liian haastava juttu eteen, tai lentokoneeseen tulee jotain vakavaa oikeaa vikaa esim moottoreihin tai johonkin muuhun. Autopilotti siis helpottaa lentämistä ja lentokonetta ei tarvitse jatkuvasti ohjata. Lähinnä vain valvoa, että kaikki sujuu oikein ja hoitaa myös radioliikenne.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Aika selvästihän se vastuu on määriteltävissä. Eri asia kuka sen haluaa.
Miten se mielestäsi määriteltäisiin?

Nykyautoilla ajaminen vasta helvetin vaarallista onkin mutta eipä kuskeja tunnu vastuut hirvittävän. Pääasia tuntuu olevan että saa itse ajaa kallioleikkaukseen.
Tämä on aika kummallinen käsitys. Ihanko totta?


Siellä on vielä ne lentäjät edessä istumassa ja kuten itsekin jo mainitsit osa hommista tehdään automatiikalla (sekä uudemmat koneet ovat digitaalisia, eikä siellä ole enää mitään vaijereita ohjailemassa peräsimiä yms). Mitäpä luulet kehityksen olevan tulevaisuudessa, ne kaikki uudet jutut jätetään kehittämättä ja pysytään nykyisessä vai olisiko kuitenkin se, että yhä mennään sielläkin eteenpäin? Se pointti on siinä, että jos yhä kuunneltaisiin jääräpäitä ja änkyröitä, niin hevonen olisi ehkä ainoa nopeampi kuljetusmuoto joka meillä olisi käytössä.
En ala spekuloimaan, mutta ilmailuala ainakin on tosi konservatiivinen siinä mielessä, että uutta tekniikkaa ei oteta käyttöön ennen kuin se on todettu äärimmäisen luotettavaksi ja turvalliseksi.


Turvallisuus on lisääntynyt ja tulee lisääntymään, mutta ei se tarkoita sitä että tässä uskotaan johonkin utopiaan jossa mitään pahaa ei koskaan tapahtuisi. Eteenpäin kuitenkin mennään ja laki/politiikka tulee jäljessä vielä pitkään, toivottavasti nekin joskus saadaan samalle tasolle tai edes lähemmäksi. Tämän hetkinen tilanne on tämä ja keskustelua asiasta riittää aika varmasti seuraavat pari vuosikymmentä.
Tässä koitetaan tuoda esille sitä, että se kehitys ei välttämättä tule olemaan aivan niin ongelmatonta ja helppoa kuin monet täällä kuvittelevat. Diazkin kuvaili Teslan ajoavustimien toimintaa täydelliseksi. Väitän, että kehitettävää vielä riittää ja paljon. :vihellys:

Nykyisinhän tuo autopilotti on ajoavustin ja kuskin täytyy ottaa ohjat tarpeen mukaan, jos tietokoneelle tulee liian vaikea paikka eteen. Samoin se varmaan on isoissa matkustajakoneissakin, että pilotit ottavat ohjat, jos autopilotille tulee liian haastava juttu eteen, tai lentokoneeseen tulee jotain vakavaa oikeaa vikaa esim moottoreihin tai johonkin muuhun. Autopilotti siis helpottaa lentämistä ja lentokonetta ei tarvitse jatkuvasti ohjata. Lähinnä vain valvoa, että kaikki sujuu oikein ja hoitaa myös radioliikenne.
Totta. Tietyissä vikatilanteissa automatiikka kytkeytyy pois päältä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 591
Aika selvästihän se vastuu on määriteltävissä. Eri asia kuka sen haluaa. Nykyautoilla ajaminen vasta helvetin vaarallista onkin mutta eipä kuskeja tunnu vastuut hirvittävän. Pääasia tuntuu olevan että saa itse ajaa kallioleikkaukseen.
Onko se sitten parempi mennä autopilotin ohjaamana samaan leikkaukseen?

Vastuu, autovalmistajat kiertävät sen vastuuvapauslausekkeilla ja lainlaatijat vaatimuksilla.

Seurauksena autopilotin ohjaamassa autossa ei nukuta jne. ja suuri osa robottiautoon suunnatuista odotuksista jää täyttymättä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Teslassahan tuo autopilotti on saatavilla ja tulee myös Model 3 malliin saataville. Autopilotissa ei ole vielä noita kaikkia ominaisuuksia, vain osa taitaa olla.

Tarvitaan siis vielä myös viranomaisten hyväksyntä ja siitä huolimatta kuljettaja on aina vastuussa ajamisesta, vaikka autopilotti useimmista tilanteista pitäisi ainakin tulevaisuudessa selvitä.

Parannettu Autopilot
Teslasi sovittaa nopeutensa liikenteen mukaan, pysyy kaistalla, vaihtaa automaattisesti kaistaa ilman että kuljettajan tarvitsee tehdä mitään, siirtyy moottoritieltä toiselle, poistuu moottoritieltä määränpään lähestyessä.

Teslan parannettu Autopilot on tulossa. Validoinnin valmistuttua ominaisuuksia tulee lisää, mikäli valvontaviranomaiset hyväksyvät ne.

Kaikesta tästä huolimatta Autopilot järjerstelmään täytyy suhtautua kuljettajan apuvälineenä. Kuljettaja on aina vastuussa auton hallinnasta.
5400 €.
"Täysin itsestään ajava" ominaisuus maksaa 3300 € lisää, mutta ei ole vielä käytössä.
Huomaa, että itsestään ajaminen riippuu ohjelmiston laajamittaisesta tarkistuksesta sekä viranomaisten hyväksynnästä, joka voi vaihdella suuresti oikeustoimialueittain.
Autopilot-järjestelmä
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Kannattaa varmaan koittaa lukea uudestaan niin aukeaa sullekin mitä sanoin.

Teslan autopilotti toimii siinä mihin se on tarkoitettu, eikä se ole mikään roboauto.

Siistiyttäisi keskustelua jos et tahallasi ymmärtäisi väärin. (Alleviivattu)

Voisitko kertoa mikä se kummallisuus on?
Voisitko sinä ensin vastata kysymykseeni ja kertoa, kuinka oikeudellinen vastuu määriteltäisiin?

Sanoit, että se toimii täydellisesti, kunhan keli on ok. Kyllä toimii, kuten on suunniteltu, mutta sen toiminnassa on puutteita => toiminta ei ole täydellistä.

Näköjään sinulta loppui asiasisältö, kun piti siirtyä metakeskusteluun ja vänkäämään semantiikasta.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Anteeksi, en huomannut kysymystä.

Mun mielestä vastuu on tosi simppeli asia. Jos on täysautomatiikka ilman kuljettajan reagointivaatimuksia niin valmistaja on vastuussa. Jos kuljettajalta vaaditaan valppautta ja osallistumista niin kuljettajalla.

Ja kukaan näitä vastuita ei oikein tahdo ottaa.
Minä en jaksa uskoa, että valmistaja ottaisi täyden vastuun. Ja kuinka matkan aikana voi rentoutua, nukkua tai tehdä työasioitaan, jos robottiautoa käyttävältä henkilöltä vaaditaan valppautta ja osallistumista? Eikö tämä ollut yksi perusteluista robottiautojen puolesta?

Pahoittelut, jos tarkennuksen pyytäminen tuohon lauseen osaasi "kummallinen käsitys" oli semantiikkaa. Ei tarvitse vastata jos et osaa.
Mielestäni käsityksesi, jonka mukaan nykyautoilla ajaminen on "helvetin vaarallista", on kummallinen. Se on myös ristiriidassa sen kanssa, että pyrit tuomaan keskustelussa esille kuinka edistyksellistä nykyautojen tekniikka on. Samoin se kuulostaa erikoiselta, että mielestäsi kuljettajat ovat vastuuttomia ja että heille pääasia on kallioleikkaukseen ajaminen.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 559
Viestejä
4 190 708
Jäsenet
70 767
Uusin jäsen
Toloppainen

Hinta.fi

Ylös Bottom