Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Olen nyt osallisena yhden uuden toiminnallisuuden kehityksessä (oikeastaan olen ainoa joka sitä kehittää koodauksen osalta, hehe..). Jätänkö itsestäni mulkeron kuvan jos lähden kesken sen kehityksen?Varmaan tyhmiä kysymyksiä..
Olen nyt osallisena yhden uuden toiminnallisuuden kehityksessä (oikeastaan olen ainoa joka sitä kehittää koodauksen osalta, hehe..). Jätänkö itsestäni mulkeron kuvan jos lähden kesken sen kehityksen?Varmaan tyhmiä kysymyksiä..
Onko ipana päiväkodissa? Jos on vaikka 6h päivässä laittaa opintoihin, niin kyllä sillä vuodessa 100 op ilman suurempaa hikeä. Siihen kylkeen noi avoimessa suorittamasi nopat ja kandityö niin se on siinä.
Kaipaisin kommentteja seuraavaan tilanteeseen:
Olen vaihtamassa alaa nykyisten hommien tökkiessä etenkin kolmivuorotyön ja onnettomien urakehitysmahdollisuuksien vuoksi. Sovelluskehitystyö kiinnostaisi, mutta pienen lapsen kanssa 3-5 vuoden kituuttaminen opintotuella taas ei. Ikää on 30+, senkään puolesta ei tee mieli jäädä koulun penkkiä kuluttamaan tarpeettoman pitkäksi ajaksi.
Teknillisessä yliopistossa opiskelevana voin sanoa, että noilla opintopistemäärillä voi pyyhkiä ties mitä, ne ei juuri missään kurssissa pidä paikkaansa, ellei hae arvosanaksi 4-5. Eikä välttämättä siltikään.100 op * 27 h = 2700 h / 365 pv = noin 7.5 tuntia päivässä ma-su, myös jouluna?
Teknillisessä yliopistossa opiskelevana voin sanoa, että noilla opintopistemäärillä voi pyyhkiä ties mitä, ne ei juuri missään kurssissa pidä paikkaansa, ellei hae arvosanaksi 4-5. Eikä välttämättä siltikään.
Ensin pitäisi päästä HR:n läpi. Kun hakijoita on niin perkeleesti niin varmaan tutkinnosta on selvä etu.
Olen ylipäätään hiukan yllättynyt, että HR:t ei aina osaa itse lukea koodia. Tuntuu vaihtelevan paikasta toiseen, välillä sen opetteleminen on vielä todo-listalla ja joissain paikoissa vaikuttaa että on tultu koodikurssien kautta. Tietyissä tapauksissa sen GitHubin tarjoaminen hakemuksessa tuntuu jälkikäteen vähän turhalta.
Onko ipana päiväkodissa? Jos on vaikka 6h päivässä laittaa opintoihin, niin kyllä sillä vuodessa 100 op ilman suurempaa hikeä. Siihen kylkeen noi avoimessa suorittamasi nopat ja kandityö niin se on siinä.
Ainakin ttyn ohjelmistotekniikan kurssit olivat kyllä kokemattomalle sen verran työläitä, että pelkät minimimäärät (45op) olivat ihan työn takana. Lähti toki rullaamaan paremmin kun tekniikka karttui.
Itse pyöritän omaa firmaa joka syö päivästä sen 5-8h ja sen lisäksi opiskelen TTYllä.Teknillisessä yliopistossa opiskelevana voin sanoa, että noilla opintopistemäärillä voi pyyhkiä ties mitä, ne ei juuri missään kurssissa pidä paikkaansa, ellei hae arvosanaksi 4-5. Eikä välttämättä siltikään.
Auttaa asiaa kun tekee työkseen asiaa joka tuntuu harrastukselta josta nyt vaan maksetaan rahaa ja opiskelee alaa joka kiinnostaa ja motivoi oikeastiHattu nousee kaikille jotka jaksavat opiskella työn ohessa. Meikällä ei kantti riittäis moiseen.
Hakemuksia menemään vaan, harvoin niiden laittamisesta mitään haittaakaan on. Jo muutaman hakemuksen lähettäminen voi auttaa akuuteimpaan kyrpimiseen. Ja jos saat vielä pari yhteydenottoakin toisilta työnantajilta, lähdet ehkä ihan erilaisella rohkeudella palkkaneuvotteluihin nykyisen työnantajan kanssa.vai alanko heti hakemaan muualle ja palkkatoiveeksi suoraan tuo 3500
Eiköhän noita löydy, mutta veikkaan että palkka on aikalailla perusdevaajan tasolla eli 3500-5000.Onko Suomessa hommia HPC (High Performance Computing) sektorilla (MPI, CUDA, OpenMP, OpenACC...)? Jos kyllä, millaisia palkkoja voisi odottaa TkT koulutuksella ja 3-5v kokemuksella?
Juttelin tänään parin työkaverin kanssa ja sanoin että palkkani on alle 3000. Olivat ihmeissään ja sanoivat että pyydä 3500€. Kysymys kuuluukin, odotanko loppuvuoden sillä riskillä ettei palkankorotusta tule, vai alanko heti hakemaan muualle ja palkkatoiveeksi suoraan tuo 3500.
Olen nyt siis töissä yrityksessä joka kuuluu isompaan organisaatioon. Palkka-asiat pitää aina kierrättä organisaation johdolla joten en saa vastausta yhtä nopeasti kuin jos olisi vain paikallinen firma. Ja todennäköisesti jos korotus tulisikin, saisin sen vasta ensi vuoden alusta.
Tuo palkka alkanut nyt ketuttamaan ihan huolella viime aikoina.
Yleensä isoilla organisaatioilla on 5% sääntö eli palkkaa korjataan kerralla vain 5%. Sun 3k€ tapauksessa +150€. Jos haluat 500€ lisää niin pitää kituuttaa aika monta vuotta -> hakumuksia vaan eteenpäin.
Kaikenlaisia "prosenttisääntöjä" on kyllä kieltämättä tullut vastaan suurissa konserneissa. Eiköhän ne ole vain työntekijöiden viilaamiseen tehty, että saadaan pidettyä halpatyövoima aisoissa.
Yleensä niistä yhtäkkiä kovasti sitten joustetaan jos joku enemmän kykenevä on lähdössä.
Joskus, mutta päinvastaisiakin tilanteita on. Olin itse aikanaan hyvämaineisessa ja menestyvässä n. 500 tyypin firmassa (eli ei edes mikään iso korporaatio) jossa änkytettiin "taulukkopalkkoja" ja kuinka niistä ei voi joustaa. Devaajille sanottiin että pitää siirtyä manageriksi, alkaa tekemään laskutusta (siis itse käsin rustaamaan asiakaslaskuja excelissä) tai arbiträäri määrittelemätön "ottamaan lisää vastuuta" jos haluaa päästä seuraavalle taulukon tasolle. Tosiasia oli kuitenkin se että kaikkialla muualla tarjottiin reilusti suurempaa liksaa samasta tai useimmiten paremmista hommista niin käytännössä kaikki pätevät devaajat siirtyivät muihin firmoihin, startuppeihin, Reaktorille, Googlelle, Supercellille yms.Yleensä niistä yhtäkkiä kovasti sitten joustetaan jos joku enemmän kykenevä on lähdössä.
Joskus, mutta päinvastaisiakin tilanteita on. Olin itse aikanaan hyvämaineisessa ja menestyvässä n. 500 tyypin firmassa (eli ei edes mikään iso korporaatio) jossa änkytettiin "taulukkopalkkoja" ja kuinka niistä ei voi joustaa. Devaajille sanottiin että pitää siirtyä manageriksi, alkaa tekemään laskutusta (siis itse käsin rustaamaan asiakaslaskuja excelissä) tai arbiträäri määrittelemätön "ottamaan lisää vastuuta" jos haluaa päästä seuraavalle taulukon tasolle. Tosiasia oli kuitenkin se että kaikkialla muualla tarjottiin reilusti suurempaa liksaa samasta tai useimmiten paremmista hommista niin käytännössä kaikki pätevät devaajat siirtyivät muihin firmoihin, startuppeihin, Reaktorille, Googlelle, Supercellille yms.
Devaajavuoto oli aivan mieletöntä, mutta tästä huolimatta firma vain ei suostunut muuttamaan käytäntöjä kuin vasta pari vuotta myöhemmin kun managerit järjestivät "hätäkokouksen" ja silloinkin korotus oli jotain muutaman satkun luokkaa per taulukko-taso kun todellinen gappi kilpailijoihin nähden oli jotain 1000-1500e.
Ohjelmointiduunit ei katoa yhtään mihinkään, näkisin, että vain lisääntyvät tulevaisuudessa. Tämä AI hype on lähtenyt aivan lapasesta. Joku ataripelin tai shakin pelaaminen on täysin eri asia kuin koodin korjaus / optimointi / generointi.Tuli tuossa katsottua dokkaria siitä miten AI (Artifical Intelligence) kehittyminen ajaa ihmisiä kohta työttömäksi. Mitenhän vaikutukset IT-alalla? Vastaakohan esim salasanaresetointipuheluihin kohta Siri-tyyliset robotit?
Samoin ohjelmointia pitäisin uhattuna alana, jos AI saadaan opetettua hetkessä pelaamaan voitollisesti supernopeudella Atarin pelejä ja voittamaan ihmiset Shakissa, miksi se ei osaisi ohjelmoida?
Itse asiassa AI osaisi varmaan korjata ja optimoida legacya ihan eri tavalla kuin ihmiset![]()
Tietokone on tehokas tekemään rutiininomaisia toimenpiteitä hyvin nopeasti, mutta ohjelmoinnissa tarvitaan luovuutta, jota tietokoneella ei tällä hetkellä juuri ole. Pelit ovat simppeli juttu, koska sääntöjä on varsin rajallinen määrä ja pitää vain löytää niiden puitteissa optimaaliset ratkaisut.Tuli tuossa katsottua dokkaria siitä miten AI (Artifical Intelligence) kehittyminen ajaa ihmisiä kohta työttömäksi. Mitenhän vaikutukset IT-alalla? Vastaakohan esim salasanaresetointipuheluihin kohta Siri-tyyliset robotit?
Samoin ohjelmointia pitäisin uhattuna alana, jos AI saadaan opetettua hetkessä pelaamaan voitollisesti supernopeudella Atarin pelejä ja voittamaan ihmiset Shakissa, miksi se ei osaisi ohjelmoida?
Itse asiassa AI osaisi varmaan korjata ja optimoida legacya ihan eri tavalla kuin ihmiset![]()
Ensinnäkin ohjelmointi itsessään on eri asia kuin ohjelmistoteollisuus/ohjelmistotuotanto yms. Työelämässä ohjelmistokehittäjältä vaaditaan nykyään läjä eri taitoja joista ns. puhdas koodin tuotto on vain yksi osa-alue. Esim. asiakaskommunikaatio, speksien selvittäminen, palavereissa istuminen, brainstormaaminen yms. on aikalailla arkea.Samoin ohjelmointia pitäisin uhattuna alana, jos AI saadaan opetettua hetkessä pelaamaan voitollisesti supernopeudella Atarin pelejä ja voittamaan ihmiset Shakissa, miksi se ei osaisi ohjelmoida?
Mihinköhän hattuvakioon tämäkin perustuu![]()
Nii, itse voisin kuvitella, et tekoäly tekis sen koodin, kun ihminen tekee testit, joita vasten tekoäly voi "jurnuttaa". Tietty se koodi olis sit varmasti hyvin rumaa ja tehotonta.Veikkaisin että tekoäly tulee automatisoimaan/helpottamaan joitain yksittäisiä suljettuja alueita ohjelmistokehityksessä ja tekee työstä tehokkaampaa mikä todennäköisesti johtaa kasvavaan kysyntään ja entistä suurempi osa asioista arjessa ja elämässä tulee siirtymään tietotekniikan piiriin. Päinvastoin kuin oletuksesi, veikkaisin että IT-alalla työn kysyntä ja tarjonta tulevat molemmat kasvamaan reilusti.
Sen verran korjaisin että valitettavasti täysin paperiton konttori on edelleen teoreettinen, koska laki jo säätelee monelta osin esimerkiksi arkistoinnin; siinä mielessä edelleen teoreettinen, tosin yhteiskunnan/järjestelmämme takia. Paperia menee vähemmän, mutta edelleen se määrä suhteessa mitä tarvisi mennä on aika karua katseltavaa.Onneksi täysin paperiton konttori ei ole enää teoreettinen ajatus, mutta vaikeahan meidän on hahmottaa asioita 30 vuotta eteenpäin. Kuinka suuri hyppäys tekoälyn käytännön hyödyntämisessä saadaan aikaiseksi, niin se jää nähtäväksi.
Sillä välin töitä varmasti löytyy hypenkin vaimennettua kaikille.
Kyllä se laki sallii jo jopa julkishallinnossa täysin paperittoman arkistoinnin![]()
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.