IT-alan työpaikat

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
659
Kehotettiin toistamaan kysymys täällä. Laitoin alkuun muualle:

Palveluiden ja itsensä hinnoittelu on yllättävän haastavaa. Olen tilanteessa, jossa teen sivutoimisesti IT-ylläpitoa parille yritykselle. Homma käsittää Google Workspacen ylläpitoa, puhelimien, tablettien ja tietokoneiden asennusta ja perustason käyttäjätukea. Välillä käyn tunkkaamassa verkkoja, tulostimia ja muuta atk:ta kuntoon toimistoilla. Perstuntuma-arvio on, että tähän hommaan kuluu 1–2 työpäivää per viikko. Lisäksi teen teknisen isännöitsijän hommaa, eli käyn viidessä eri kohteessa per kuukausi, yhdessä kohteessa 1-2h kerrallaan. Kierrän paikat läpi ja katson, että ovat teknisesti kunnossa. Putket eivät vuoda, sähköt kunnossa ja yleisilme on perussiisti.

Pitäisi ilmoittaa firman omistajalle nyt jotain, että minkä verran palveluista laskutan per kuukausi. Tarjosivat "tonni kuussa", joka kuulostaa hieman vähältä työmäärään nähden. Toki palkkion päälle tulee myös matkakulut, tarvikkeet yms. Mitä mieltä, olenko täysin hakoteillä vai onko tuo suurin piirtein oikea hintaluokka kuvatunlaiselle palvelulle?
Nopeasti etsittynä perustason IT-tuesta laskutetaan 37-50€/h eli kyllä tonni kuussa kuulostaa puhtaasti vittuilulta.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
En ole yrittäjä, mutta lähtisin siitä, että soppariin kirjataan joku perussumma x, joka sisältää n tuntia mitä tahansa työtä per kuukausi ja ylimenevältä sitten y€/h. Nuo molemmat summat siis tuntihintaisena, jossa x/n < y, eli lisätyöstä ylimääräistä. Esimerkiksi 50€/h tarkoittaisi että soppariin kirjataan 20h/kk. Mikä ei näytä riittävän alkuunkaan, tuossa on karkeasti 50 tuntia kuukaudessa hommaa. Tuntihinnaksi tulee siis pikemminkin 20€. Sinun pitää kuitenkin maksaa sivukulut. Jos sivukuluja ei olisi, niin puhuttaisiin jostain reilun kolmen tonnin kk-palkasta jos tekee 7,5h/5pv työtä samalla palkalla. Noin karkeasti pyöristäen.

Itse jouduin kerran yhteen sivuhommaan tekemään tarjouksen ja pitkään pähkäiltyäni tarjosin summaa, joka oli pienin, jolla olin valmis homman ottamaan. En saanut, oli ilmeisesti asiakkaan mielestä liikaa... no, tuossa taktiikassa oli se hyvä puoli, että eipä jäänyt harmittamaan, kun halvemmalla en olisi hommaa halunnutkaan. Itselläni tuo homma olisi ollut normaalin päivätyön päälle, eli myin sitä loppua vapaa-aikaani. Muutaman tunnin hommat se olisi kuussa vaatinut ja muistaakseni paria satkua per kuukausi olin vailla.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Voiko näistä jäädä hyvä mieli... hävettää ja nolottaa, että on edes kehdannut hakea tarjousta jostain muualta. No juu, tiedän kyllä, että järkevä työnantaja työnantaja ymmärtää työntekijänkin näkökulmaa, mutta itse olen kyllä tuntenut oloni näissä tilanteissa melkein maanpetturiksi. Vaikka en ole ollut siirtymässä kilpailijalle tai tekemässä muutakaan kyseenalaista.
Ei kannata hävetä, et sä välttämättä ole sille työnantajallekkaan kuin rivi Excelissä. Eikä kilpailijalle siirtymisessä ole mitään kyseenalaista 2020-luvulla. Eri oli ennen vanhaan jolloin oli kunnia asia olla samassa työpaikassa koko ura.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
Voisin melkein suositella, että jos jostain löytyy serverinnurkkaa sen verran, niin OpenGrok on aika hyvä työkalu isoista koodikannoista hakemiseen. IDE:t ei välttämättä kauheasti auta, jos vaikka yrität Linuxin kernelin koodeista jotain löytää. ack-grep, tai nykyään pelkkä ack on kanssa hyvä. Grep on tuollaisessa tapauksessa liian hidas ja oletukset on pielessä. Ack-grep on ohjelmoijan hakutyökalu.


Esimerkiksi Vimistä tuon käyttö on triviaalia. Ylipäätään isojen koodien selailuun Vim on kanssa loistava kaveri.
Unohtui kommentoida tähän: meillä oli itse asiassa pikku presis tuosta, kollegat käyttivät toisessa asiakkuudessa ja otin tuon muistiin, mutta en oo tullu vielä testanneeksi. Pitäs varmaan kokeilla, miten istuu omaan tekemiseen.

Vi on kyllä tuttu härveli. Pari taloa sitten hommiin liittyi aika paljon kaiken maailman salapoliisityötä (Unix-palvelimilla) tyyliin tiedostojen etsimistä ja tiedon hakemista isoista filuista, että pitäs varmaan olla aika helposti omaksuttavissa.
 
Liittynyt
11.01.2022
Viestejä
44
Kuinka yleistä 100 % etätyön salliminen nykyään lopulta on? Aika paljon tulee vastaan työpaikkailomoituksia missä lukee epämääräisesti "etätyö onnistuu tietyin reunaehdoin" tai "etätyöskentely on tiimikohtaista".
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
^ kai se kannattaa vaan kysyä, jos on muuten talo ja paikka, joka kiinnostaa. Sillä nuo kunkin firman käytännöt varmaan parhaiten selviää.

Kahdessa vanhassa työpaikassa 100% etätyö on ollut koronan jälkeen ihan selviö. Nyt vaihdoin uuteen taloon ja täälläkin teen 100% etänä sillä varauksella, että jostain syystä joutus projektiin, jossa pitäs työskennellä turvatiloissa. Ei pitäs olla ihan heti näköpiirissä tuota edellistä.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Kuinka yleistä 100 % etätyön salliminen nykyään lopulta on? Aika paljon tulee vastaan työpaikkailomoituksia missä lukee epämääräisesti "etätyö onnistuu tietyin reunaehdoin" tai "etätyöskentely on tiimikohtaista".
Tuoreen työnhakukokemuksen perusteella ainakin koodaushommista 99% onnistuu etänä. Poikkeuksena caset (pankit, verottaja ja tietyt muut valtion virastot etc) joissa käsitellessäsi arkaluontoista livedataa pitää olla firman akkretoiduissa tiloissa. Yleensä näissäkin perus tekeminen onnistuu etänä mock datalla.

En osaa vastata muiden kuin koodaushommien osalta mutta oletan että niissäkin on etäily hyvin mahdollista.

Veikkaan että tulevaisuudessa ei-etänä tehtäviin töihin joutuu työnantaja tulemaan palkassa reilusti vastaan. Itse vaatisin ainakin 30% korotusta jos pitäisi nyt alkaa ravaamaan toimistolla. Toki joku voi siitä nauttiakkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Kuinka yleistä 100 % etätyön salliminen nykyään lopulta on? Aika paljon tulee vastaan työpaikkailomoituksia missä lukee epämääräisesti "etätyö onnistuu tietyin reunaehdoin" tai "etätyöskentely on tiimikohtaista".
En osaa sanoa, kuinka yleistä. Mutta kyllä koodaajia palkataan myös 100% etäsopparilla. Eli silloin ei oleteta että koskaan ollaan fyysisesti paikalla. Joissain firmoissa tämä voi vaikuttaa palkkauksessa alentavasti (vs. fyysinen työpaikka Helsingissä).
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
535
Meidän firmassa ainakin on ihan erikseen "remote" -soppari. Maiden välillä vielä eroa, koska esimerkiksi Suomen Verohallinnolla on omia määräyksiään mitä tulee noudattaa. Esimeriksi miten matkojen kulukorvauksia toimistojen välillä voidaan maksaa jne... jos on täysi "remote"-soppari.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 516
Onkos ihmisillä kokemusta BYOD (bring your own device) laitteiden käytöstä työsuhteessa, ja etenkin siitä miten noiden verotus menee? Meneekö ihan tämän mukaan: Tietokoneet

Tuli eteen sen verran kiinnostava tehtävä toisaalla että päädyin ottamaan diilin vastaan, ja oli puhe että BYOD on mahdollinen mikäli Windows-koneeseen totuttelu käy nihkeäksi.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
Onkos ihmisillä kokemusta BYOD (bring your own device) laitteiden käytöstä työsuhteessa, ja etenkin siitä miten noiden verotus menee? Meneekö ihan tämän mukaan: Tietokoneet

Tuli eteen sen verran kiinnostava tehtävä toisaalla että päädyin ottamaan diilin vastaan, ja oli puhe että BYOD on mahdollinen mikäli Windows-koneeseen totuttelu käy nihkeäksi.
Niin ooksää kuitenkin työsuhteessa siihen työnantajaan? Tuo linkkihän on yksityishenkilöiden verotukseen liittyvä. Jos kyllä, niin tuon mukaan minä sen varmaan ilmoittaisin. Lähinnä kalliimman koneen vähentely useampana vuonna teettää paperihommia ja jos meinaa 100 pinnaisesti vähentää, niin todennäköisesti kone ei sais olla yksityiskäytössä laisinkaan, jos kaikkien taiteen sääntöjen mukaan menis. Kuka noita tietty kerkee valvomaan, mutta mää oon laittanut 50 pinnaisesti rojut, jotka osuu kyllä työkäyttöön, mutta joilla on myös yksityiskäyttöä.

Kukaan ei kysynyt, mutta ite en kyllä lähtis kovin herkästi omalla koneella sompaamaan. Joissain firmoissa tarvii olla hirvee määrä kaikkea firman tauhkaa asennettuna ja mieluummin ottaa laitteen, joka on valmiiksi firman systeemihin säädetty pääsyineen sun muineen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Onkos ihmisillä kokemusta BYOD (bring your own device) laitteiden käytöstä työsuhteessa, ja etenkin siitä miten noiden verotus menee? Meneekö ihan tämän mukaan: Tietokoneet

Tuli eteen sen verran kiinnostava tehtävä toisaalla että päädyin ottamaan diilin vastaan, ja oli puhe että BYOD on mahdollinen mikäli Windows-koneeseen totuttelu käy nihkeäksi.
Hyvä ratkaisu on se, että työnantaja ostaa ja omistaa ”byod”-laitteen ja se on sitten 100%:sesti työkäyttöön, mutta työnantaja ei managoi sitä.

Läppärin ostaminen on halpaa firmalle ja kallista työntekijälle, joten yhtään fiksumpi työnantaja tarttuu tuohon jos sitä ehdottaa.

4000€ työntekijälle maksamalla ei sivukuluineen+veroineen mahdollista edes 2000€ (Alv24%) koneen ostamista.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
Joo, mullahan on itelläni just tuollei nykyään, kuten yllä :) Tilasin verkkokauppa.comista halutun (tai käytännössä mitä sattui saamaan sillä hetkellä), firma maksoi ja minä oon säätänyt tuon himassa kondikseen. Eikä oo onneksi juurikaan vaatimuksia millekään firman softille tai systeemeille jotain VPN-softia yms. pientä lukuunottamatta.

Vanhassa talossa taas tuli valmiiks säädetty laite, jossa oli hirvee määrä kaikkea firman kamaa.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
784
Korjaan vähän tuota lausettasi.
Win10 läppäreiden ostaminen on firmalle halpaa, kun niitä ostetaan isoja määriä esim hp elitebookit, jotka verkkiksessa 1500e niin sopivalla voluumilla ostohinnat pyöritä jossain 500e suuntamilla.

Mutta tässä taisi puhe olla MAC laitteesta, joista firmat maksaa samaa suuntaa kuin kuluttajatkin.
1500 euron läppärin hinta ei kyllä millään volyymeillä tipu 500 euroon. Noissa on todella pienet katteet.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
639
1500 euron läppärin hinta ei kyllä millään volyymeillä tipu 500 euroon. Noissa on todella pienet katteet.
Korporaation kustannuspaikkakulua suomalaisen IT-kauppiaan yksittäiskappaleen hintoihin verratessa, ei tuosta ihan hirveästi jäädä. ALV-eron huomioimallakin halvennus on huomattava
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Korjaan vähän tuota lausettasi.
Win10 läppäreiden ostaminen on firmalle halpaa, kun niitä ostetaan isoja määriä esim hp elitebookit, jotka verkkiksessa 1500e niin sopivalla voluumilla ostohinnat pyöritä jossain 500e suuntamilla.

Mutta tässä taisi puhe olla MAC laitteesta, joista firmat maksaa samaa suuntaa kuin kuluttajatkin.

E: ja mitä verotukseen tulee, niin jos ostaa koneen työsuhteen aikana, eikä esim 6kk ennen duunin alkua ja omistaa muita tietokoneita, niin 100% työkäyttö verotuksen silmissä on ihan oikea vaihtoehto.

Meiltä löytyy esim 2 hengen taloudesta; 1 pöytäkone, 3 kannettavaa, 1 macmini. Niin jos nyt ostaisin kannettavan ja laittaisin sen 100% työkäyttö verovähennyksiin niin eipä tuossa hirveästi nokan koputtamista olisi verottajalla.
Vaikka saisit verovähentää 10%:sesti mäkin, niin rahavirran pitää kattaa silti 24% alv:ia ja ~25% telmaksua + muita työnantajamaksuja.

Toki siitä kertyy sitten työntekijälle eläkettä.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
784
Kannattaa tutustua niihin sisäänostohintoihin, jos mahdollista. Saatat yllättyä. Olen parissa firmassa ollut sellaisessa positiossa että sisäänostohinnat tullut tutuiksi.

Noissa on todella pienet katteet. -> joo katteet on pienet kun ostat 1 kappaleen jostain vähittäismyynti kaupasta.
Toivottavasti ei tule yllätyksenä että voluumiostot ovat eri hinnalla.
Olen myös työni puolesta päässyt aikoinaan näkemään sisäänostohintoja ja myös keskeisimpien tukkureiden järjestelmiin löytyi pääsy. Ei siellä kyllä ihan tuollaisia hintoja näkynyt, vaikka ostovolyymit olivat paikallisittain merkittäviä.

1500 euron läppärin alviton hinta on hieman reilu 1200 euroa. Jos hintaa painetaan vielä tuosta lähemmäs 500 euroa volyymien avulla niin aika erikoiselta kuulostaa. Mutta jos asia on näin, niin eipä siinä sitten mitään :)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Olen myös työni puolesta päässyt aikoinaan näkemään sisäänostohintoja ja myös keskeisimpien tukkureiden järjestelmiin löytyi pääsy. Ei siellä kyllä ihan tuollaisia hintoja näkynyt, vaikka ostovolyymit olivat paikallisittain merkittäviä.

1500 euron läppärin alviton hinta on hieman reilu 1200 euroa. Jos hintaa painetaan vielä tuosta lähemmäs 500 euroa volyymien avulla niin aika erikoiselta kuulostaa. Mutta jos asia on näin, niin eipä siinä sitten mitään :)
Joskus tukuista ja suoraan laitevalmistajalta it-kamaa ostaneena keskisuureen yritykseen, niin riippuu kyllä todella paljon eri asioista, mitä ei itse näe. Joka tapauksessa listahinnoissa kuluttajille raudan osalta on usein helposti lisähintaa 24-60 prosenttiyksikköä siihen, mitä yritys siitä maksaa.

Alv0 hinta kannettavalle suoraan valmistajalta tilattuna saattoi olla esimerkiksi 700e, kun sama malli heikommilla spekseillä maksoi Suomessa verkkokaupassa ~1300-1500e. Härskeimmät erot, mitä itse nähnyt taasen kun katsonut mitä Jabran headsetit maksoi tukussa vs. mitä se maksoi Suomessa tai vaikka Amazon.de. Jabran langattomat evolvet oli jotain 120e kun vk.com sama malli maksoi muistaakseni 279e. Yläpäässä tosiaan helposti kaksinkertaisia hintoja kuluttajille, mutta yleensä oli siellä veroero + 10-30 prosenttiyksikköä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
381
Tulipa haettua kevään haussa YAMKiin kyberturvaopintoja suorittamaan työn ohessa. Hain sekä Jyväskylään JAMKiin että Kotkaan XAMKiin ja pääsin molempiin.

Kysymys kuuluukin, että onko kellään kokemuksia kummastakaan jaettaviksi ja voiko suositella toista yli toisen? Itse olen saanut sellaisen käsityksen, että kummatkin ovat aika saman tasoisia labraympäristöineen kaikkineen. Logistisesti XAMK olisi parempi sillä kummassakin tulee olemaan lähiopintoja ensi vuosikurssilla.

Varsinkin, jos olet itse samassa tilanteessa ollut ja tehnyt valinnan näiden välillä, niin olen kiinnostunut kuulemaan perusteluja valinnalle :)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 150
Nykyiseen työpaikkaan mennessäni tein paikallisen sopimuksen, jossa sain tiettyä "etua" kun lupasin olla vähintään 2 vuotta töissä ko. paikassa. En viitsi sen tarkemmin kertoa mitä tuo "etu" oli, koska en tiedä onko miten yleinen käytäntö eli tunnistaisiko sen perusteella mistä paikasta kyse. Sopimuksen rikkomisesta joutuu maksamaan ajan myötä pienenevän summan sakkoa. Nyt tuo 2 vuotta on tulossa täyteen tässä syksyllä ja tuo summakin lienee enää max. joitakin satasia. Tämän jälkeen sopimus raukeaa.

Tämä "etu" työnantajan puolelta on minulle jo annettu kokonaisuudessaan. Sopimuksen rikkominen ei tunnu reilulta, vaikka se onkin jo lähes täytetty. Hieman kuitenkin harmittaa kun tässä keväällä ja kesällä on tullut Linkedinissä monta headhunterin yhteydenottoa, joihin sitten ei ole viitsinyt sen enempää edes tarttua, koska tuskin heillä olisi aikaa odotella syksyyn että voisin vaihtaa työpaikkaa rikkomatta tuota sopparia. Mietin lähinnä että jos lähtisin tässä sopparin viimeisinä kuukausina pois ja siten rikkoisin sen, niin olisikohan miten iso virhe ja siltojen polttaminen? Tuo sakko ei minua harmittaisi enää tässä vaiheessa kauheasti, mutta lähinnä pelottaa että tulee tehtyä virhe jos rikkoo sopimuksen, tehtyyn sopimukseen kuitenkin pitäisi pystyä luottamaan :) Ehkä turvallisempaa on vaan odotella kärsivällisesti ja sitten syksyllä mahdollisesti tarttua johonkin kiinnostavaan mahdollisuuteen mikäli tulee tarjolle.

E: Tämä olisi voinut sopia tuonne työelämäkeskusteluun, mutta kyse IT-alan työstä niin laitoin tänne. IT-alalla erityisesti siltojen poltto ei houkuta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
En nyt osaa tuohon sopimukseen ottaa kantaa, mutta sen verran vaikeata on osaajien palkkaus etten usko että olisit menettänyt kaikkia tilaisuuksia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
101
Nykyiseen työpaikkaan mennessäni tein paikallisen sopimuksen, jossa sain tiettyä "etua" kun lupasin olla vähintään 2 vuotta töissä ko. paikassa. En viitsi sen tarkemmin kertoa mitä tuo "etu" oli, koska en tiedä onko miten yleinen käytäntö eli tunnistaisiko sen perusteella mistä paikasta kyse. Sopimuksen rikkomisesta joutuu maksamaan ajan myötä pienenevän summan sakkoa. Nyt tuo 2 vuotta on tulossa täyteen tässä syksyllä ja tuo summakin lienee enää max. joitakin satasia. Tämän jälkeen sopimus raukeaa.

Tämä "etu" työnantajan puolelta on minulle jo annettu kokonaisuudessaan. Sopimuksen rikkominen ei tunnu reilulta, vaikka se onkin jo lähes täytetty. Hieman kuitenkin harmittaa kun tässä keväällä ja kesällä on tullut Linkedinissä monta headhunterin yhteydenottoa, joihin sitten ei ole viitsinyt sen enempää edes tarttua, koska tuskin heillä olisi aikaa odotella syksyyn että voisin vaihtaa työpaikkaa rikkomatta tuota sopparia. Mietin lähinnä että jos lähtisin tässä sopparin viimeisinä kuukausina pois ja siten rikkoisin sen, niin olisikohan miten iso virhe ja siltojen polttaminen? Tuo sakko ei minua harmittaisi enää tässä vaiheessa kauheasti, mutta lähinnä pelottaa että tulee tehtyä virhe jos rikkoo sopimuksen, tehtyyn sopimukseen kuitenkin pitäisi pystyä luottamaan :) Ehkä turvallisempaa on vaan odotella kärsivällisesti ja sitten syksyllä mahdollisesti tarttua johonkin kiinnostavaan mahdollisuuteen mikäli tulee tarjolle.

E: Tämä olisi voinut sopia tuonne työelämäkeskusteluun, mutta kyse IT-alan työstä niin laitoin tänne. IT-alalla erityisesti siltojen poltto ei houkuta.
Yks näkökulma vois olla, että jos sopparissa on sovittu se sakko ja maksat sen, niin poistuminen on vaan tietoista toimintaa, maksat penaltin ja moikataan kun tavataan.

Itse olen kuitenkin sen verran nössö ja 2 vuotta niin pieni aika, että varmaan odottelisin loppuun, jos ei ole aivan jotain huippupaikkaa valmiiksi tiedossa.

Olen kyllä hölmöillyt muuten edellisessä työsuhteessa, että sillat ei aivan ei-poltetuiksi ole jääneet. Mutta työnantaja kyllä perseili kahta pahemmin, josta koko oma poistuminenkin sitten virisi. Onneksi pikkupaikka ei pysty osaajan menemisiä torpedoimaan, sen verran kovasti tarvitaan tekijöitä alalla. Työtodistustakaan en tarvinnut ennen kuin HR halusi laskea kokemuslisiä varten työsuhteiden pituudet.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
359
En nyt osaa tuohon sopimukseen ottaa kantaa, mutta sen verran vaikeata on osaajien palkkaus etten usko että olisit menettänyt kaikkia tilaisuuksia.
Juuri näin. Ihan normaalia että keväällä kysellään töihin ja syksyllä sitten aloitellaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 150
Tarkennetaan, että sopimus raukeaa lokakuun alkupuolella, eli sen puolesta mahdollisen uuden työn voisi aloittaa siinä loka-marraskuussa. Onhan siinä ainakin 4 kuukautta vielä odottelua.
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 209
Tuo sakko ei minua harmittaisi enää tässä vaiheessa kauheasti, mutta lähinnä pelottaa että tulee tehtyä virhe jos rikkoo sopimuksen, tehtyyn sopimukseen kuitenkin pitäisi pystyä luottamaan :) Ehkä turvallisempaa on vaan odotella kärsivällisesti ja sitten syksyllä mahdollisesti tarttua johonkin kiinnostavaan mahdollisuuteen mikäli tulee tarjolle.
Oliko siinä työnantajan puolelta sakkoa jos irtisanovat? Edellisessä firmassa tehtiin vastaavia papereita kun pääsi johinkin (suhteessa firman kokoon) kalliiseen koulutusputkeen. Piti sitoutua roikkumaan talossa pari vuotta tai olisi joutunut maksamaan jonkun sakkomaksun - suhteessa siihen kurssiputken hintaan ja siitä sitten pienennttiin aina 1/24 per kuukausi tjsp. Yritettiin kinuta työnantajalle samaa velvotetta, mutta olivat sitä mieltä että se että saa sen tietotaidon ja sertin mukaansa on riittävä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 150
Oliko siinä työnantajan puolelta sakkoa jos irtisanovat? Edellisessä firmassa tehtiin vastaavia papereita kun pääsi johinkin (suhteessa firman kokoon) kalliiseen koulutusputkeen. Piti sitoutua roikkumaan talossa pari vuotta tai olisi joutunut maksamaan jonkun sakkomaksun - suhteessa siihen kurssiputken hintaan ja siitä sitten pienennttiin aina 1/24 per kuukausi tjsp. Yritettiin kinuta työnantajalle samaa velvotetta, mutta olivat sitä mieltä että se että saa sen tietotaidon ja sertin mukaansa on riittävä.
Ei ollut työnantajalta samaa sakkoa. Sopimusehtoihin oli kirjattu sopimuksen päättäväksi tekijäksi 2 vuoden täyttyminen tai työsuhteen päättyminen ennen sitä. Jos työsuhde ja sitä myötä se sopimus olisi päättynyt työnantajan toimesta ennen 2 vuotta, niin kumpikaan ei olisi maksanut sakkoa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
347
^Maailmalla on paljon suuria (pilvi)ohjelmistotaloja, joiden tuotteita Suomessakin käytetään. Perusesimerkki vaikka SalesForce, mutta niitä on pilvin pimein muitakin. Niiden käyttöönottoon, asiakaskohtaiseen konfigurointiin ja ylläpitoon tarvitaan väkeä (omia tai konsultteja). Valitse joku tuollainen softa/palvelu ja opiskele sen perusteelliseksi osaajaksi. Se on paljon helpompi tie it-tienesteihin kuin yrittää vanhemmalla iällä ruveta esimerkiksi yleisohjelmoijaksi jos minkäänlaista ohjelmointitaustaa ei ole. Toisaalta taas olemassa olevia ohjelmoijia ei useinkaan kiinnosta "elää yhden softan rajatussa maailmassa". Tiedän monia rumasti sanottuna korkeintaan keskinkertaisia osaajia, jotka tekee hyvää tiliä olemalla konsulttina tietyn ohjelmiston osalta eivätkä muuten omaa kovinkaan syvää osamista.
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
640
Tarkennetaan, että sopimus raukeaa lokakuun alkupuolella, eli sen puolesta mahdollisen uuden työn voisi aloittaa siinä loka-marraskuussa. Onhan siinä ainakin 4 kuukautta vielä odottelua.
Jos ei ole aivan kamala polte nostaa heti kytkintä (eli joku duunissa isommin rassaa: esimies, työkaverit/tiimi tai tehtävät) niin itse odottaisin sopimuksen loppuun. Pääsee helpoimmalla, vähimmällä säätämisellä ja jäänee kaikille hyvä maku. Niin lyhyestä ajasta on mun mielestä kyse (*). Muutenkin omassa tilanteessa kun lomat alkaa lähipäivinä niin lomailisin ne alta pois koska aktiivinen työnhakukin on sellaista että jaksaisi lomalla tehdä. Jos aloitat työnhaut elokuussa kun ihmiset palaavat lomilta niin ihan hyvin voit jo hakea ja kysellä kaikkia paikkoja mitä tulee vastaan, ilmoitat vain jos prosessi etenee että lokakuun alussa pystyt aikaisimmillaan vaihtamaan taloa.


(*) niin lyhyt aika siis nyt. Viime talvena tai keväällä eri tilanne tietysti. Nyt suomalaisissa firmoissa ei kuitenkaan tapahdu heinäkuun aikana yhtään mitään eli automaattisestikin sun mahdollinen palkkaus menisi elo/syyskuulle jolloin lokakuun alkuun on enää viikkoja.
 
Liittynyt
23.12.2020
Viestejä
37
Löytyykö yleistietoa, mitä kannattaisi odottaa palkkatasolta, jos koodaa mainos/-markkinointitoimistossa WordPressin, Drupalin ym. CMS:ien ympärille rakennettuja saitteja, ja muuta koodauskokemusta olisi itsellä alla jo useampi vuosi? Oma fiilistuntuma on, että tuolla sektorilla voisi olla palkkakuoppaa keskivertoon koodausduuniin verrattuna, mutta kiinnostaisi kuulla, jos joltain löytyy ihan oikeaakin tietoa.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 009
Laitan tämän tänne palkkakeskustelusta, ettei se puoli rönsyile.
Ihan toivotonta sanoa juuri mitään näillä tiedoilla.

Jos valmistut DI:ksi / maisteriksi / tohtoriksi ja rekryynnyt entrylevel engineeriksi Zürichiin Googlelle, niin aloituspalkka suoraan koulun penkiltä on n. 12000e / kk. Jos valmistus datanomiksi ja päädyt töihin Maken Tieto & Koneeseen koodaamaan nettisivuja Sirpan parturikampaamolle johonkin metsän keskelle, niin lähtöpalkka varmaan ei paljon yli 2000e ole.
Tämä menee ehkä vähän sivuraiteelle, mutta eiköhän Googlelle hakeva tiedä jo palkkatoiveensa ja varsinkin oman tasonsa. Sain taannoin haastatella erästä kaveria jolla oli hakuprosessi Googlelle kesken. Google oli siinä kohtaa antanut uskoa että on kiikun kaakun palkkaavatko kaverin, joten hän haki samalla muita hommia. Tyyppi tunsi atk:n todella syvällä tasolla ja oli niin taitava koodaamaan että hiljaiseksi veti.

Itselläni heräsi siinä ajatus että näinköhän Googlen aloittelijatason työpaikat tarjoavat noin taitavalle kaverille mielenkiintoisia haasteita vai onkohan siellä käytävät täynnä sielunsa rahasta myyneitä lahjakkuuksia?
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 628
Laitan tämän tänne palkkakeskustelusta, ettei se puoli rönsyile.

Tämä menee ehkä vähän sivuraiteelle, mutta eiköhän Googlelle hakeva tiedä jo palkkatoiveensa ja varsinkin oman tasonsa. Sain taannoin haastatella erästä kaveria jolla oli hakuprosessi Googlelle kesken. Google oli siinä kohtaa antanut uskoa että on kiikun kaakun palkkaavatko kaverin, joten hän haki samalla muita hommia. Tyyppi tunsi atk:n todella syvällä tasolla ja oli niin taitava koodaamaan että hiljaiseksi veti.

Itselläni heräsi siinä ajatus että näinköhän Googlen aloittelijatason työpaikat tarjoavat noin taitavalle kaverille mielenkiintoisia haasteita vai onkohan siellä käytävät täynnä sielunsa rahasta myyneitä lahjakkuuksia?
Tarkemmin tässä tapauksessa tasoa tietämättä, niin Google (ja vastaavat) sijoittavat kyllä kaverin tasonsa mukaan ts. ei sinne kokenut kaveri mihinkään aloittelijatason paikkaan päädy eikä niistä aloittelijapaikoista mitään järjettömiä summia maksetakaan. Tuo Sveitsi on vähän erikoinen paikka siinä mielessä, että siellä kokenut kaveri saa ihan ei-Google tason firmastakin yli 10k€ kuussa eli esim. samasta firmasta, mikä maksaisi Suomessa jonkun 5-6k€/kk samalle tyypille samoista töistä.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 009
Tarkemmin tässä tapauksessa tasoa tietämättä, niin Google (ja vastaavat) sijoittavat kyllä kaverin tasonsa mukaan ts. ei sinne kokenut kaveri mihinkään aloittelijatason paikkaan päädy eikä niistä aloittelijapaikoista mitään järjettömiä summia maksetakaan. Tuo Sveitsi on vähän erikoinen paikka siinä mielessä, että siellä kokenut kaveri saa ihan ei-Google tason firmastakin yli 10k€ kuussa eli esim. samasta firmasta, mikä maksaisi Suomessa jonkun 5-6k€/kk samalle tyypille samoista töistä.
Tämä kaveri ei siis ollut kokenut, ellei se tuosta viestistäni käynyt ilmi. Oli vain todella taitava suoraan koulun penkiltä.

Tiedän aika hyvin sveitsin palkkatason ja ei se 10 k€/kk nyt mikään junioripalkka siellä (pl. esim. Google ja Amazon) ole vaan vaatii aika vahvaa osaamista. Senioripaikkojakin löytyy aika paljon joissa jää alle tuon. Googlen alin palkkaluokka on siis saman verran kuin kokeneemman seniorin palkka muissa firmoissa.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 628
Tämä kaveri ei siis ollut kokenut, ellei se tuosta viestistäni käynyt ilmi. Oli vain todella taitava suoraan koulun penkiltä.

Tiedän aika hyvin sveitsin palkkatason ja ei se 10 k€/kk nyt mikään junioripalkka siellä (pl. esim. Google ja Amazon) ole vaan vaatii aika vahvaa osaamista. Senioripaikkojakin löytyy aika paljon joissa jää alle tuon. Googlen alin palkkaluokka on siis saman verran kuin kokeneemman seniorin palkka muissa firmoissa.
Ei junioripalkka, mutta kyllä se ihan normi senioripalkka Sveitsissä on it-alalla, muista senioreista en tiedä :) Tuon vuoksi tuosta kokemustasosta mainitsinkin. Ilman kokemustaustaa ei taida kyllä juurikaan löytyä firmoja, mihin pääsisi suoraan paremmille paikoille, vaikka olisi kuinka velho.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 009
Ei junioripalkka, mutta kyllä se ihan normi senioripalkka Sveitsissä on it-alalla, muista senioreista en tiedä :) Tuon vuoksi tuosta kokemustasosta mainitsinkin. Ilman kokemustaustaa ei taida kyllä juurikaan löytyä firmoja, mihin pääsisi suoraan paremmille paikoille, vaikka olisi kuinka velho.
Juu, mutta Googlella se seniorin palkka on sitten tuplat tuohon verrattuna. Sehän tässä oli koko pointti, että Googlella ekaa päivää oleva junnu tienaa saman kuin seniori muualla sveitsissä (tai jopa enemmän), ei ihmetellä Sveitsin palkkatasoa Suomeen verrattuna.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 628
Juu, mutta Googlella se seniorin palkka on sitten tuplat tuohon verrattuna. Sehän tässä oli koko pointti, että Googlella ekaa päivää oleva junnu tienaa saman kuin seniori muualla sveitsissä (tai jopa enemmän), ei ihmetellä Sveitsin palkkatasoa Suomeen verrattuna.
Oma alkuperäinen pointti oli enemmänkin siinä, että ei osaavan & kokeneen kaverin tarvitse sinne junnuhommiin mennä ja myydä sieluansa rahasta, vaikka kuinka Google onkin. Tosin tässä kokemusta nyt ei sitten ollut ja ilman kokemusta taas vaativampia hommia ei saa oikein normireittejä mistään firmasta heti suoraan. Eli myykö sitten sielunsa rahalla vai ilman, junnuhommista joka tapauksessa todennäköisesti joutuu aloittamaan.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
948
Pitää snadisti avautua tännekin. Tuli sekin koettua, että firma vetäs YT:t kesken työhaastattelukierrosten :D Voi elämä, että on paska aika hakea duunia.
Toinen firma haki "L1 supporttia" (rekrytoija pisti kylmiltään viestiä), karvan päälle 3k liksalla ja ilmoituksessa "linux basics" ja teknisessä testissä oli jotain logien analysointia regexeillä, palvelimien yhteenliittämistä ssh-avainpareilla ilman passua ja perus SQL-queryjen luomista. Ei ihan vastannut rekrypuheita tää testi tai liksa positiota, joka oli lopulta Support Analyst... :D
Mielenkiintoinen firma ja positio, mutta liksa oli vaan onnettoman huono vaativuuteen nähden, mutta täytyy pitää silmällä.
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 531
Pitää snadisti avautua tännekin. Tuli sekin koettua, että firma vetäs YT:t kesken työhaastattelukierrosten :D Voi elämä, että on paska aika hakea duunia.
Toinen firma haki "L1 supporttia" (rekrytoija pisti kylmiltään viestiä), karvan päälle 3k liksalla ja ilmoituksessa "linux basics" ja teknisessä testissä oli jotain logien analysointia regexeillä, palvelimien yhteenliittämistä ssh-avainpareilla ilman passua ja perus SQL-queryjen luomista. Ei ihan vastannut rekrypuheita tää testi tai liksa positiota, joka oli lopulta Support Analyst... :D
Mielenkiintoinen firma ja positio, mutta liksa oli vaan onnettoman huono vaativuuteen nähden, mutta täytyy pitää silmällä.
Hieman oftopiccia. testissä oli siis Palvelinten yhteenliittämistä ssh avaimilla ilman passua, mitenköhän tuo edes oikein onnistuisi. Joka tapauksessa joudut siirtämään avaimen palvelimelle, kirjautumaan palvelimelle ja lisäämään ssh avaimen serverille, vai käsitinkö nyt jotain väärin. Ilmeisesti servereissä oli ssh aktiivisena, mutta salasanaa ei annettu.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
948
Hieman oftopiccia. testissä oli siis Palvelinten yhteenliittämistä ssh avaimilla ilman passua, mitenköhän tuo edes oikein onnistuisi. Joka tapauksessa joudut siirtämään avaimen palvelimelle, kirjautumaan palvelimelle ja lisäämään ssh avaimen serverille, vai käsitinkö nyt jotain väärin. Ilmeisesti servereissä oli ssh aktiivisena, mutta salasanaa ei annettu.
Juu, siis ylläpitäjänä eli oma käsitykseni vastauksesta oli avainparin luominen ja siirto palvelimelle, jotta jatkossa ei vaadita passua.
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 531
Juu, siis ylläpitäjänä eli oma käsitykseni vastauksesta oli avainparin luominen ja siirto palvelimelle, jotta jatkossa ei vaadita passua.
Ok, nyt selittää tarkemmin. Itse mietin ovatko jo firmoissa alkaneet teettämään mahdottomia tehtäviä :D
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 531
Ne tulee vasta, kun itse duuni alkaa. Ainakin tän hetkisen tuurin perusteella voisin näin olettaa :D
Minkälaisia tehtäviä tulevassa duunissa oikein olisi. Ilmeisesti jonkinlaista ylemmän tason linuxsupporttihommaa, ei kuitenkaan ihan sysadminjuttuja?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
No noi kaikki kuuluu kyllä Linux Basics tommosessa tehtävässä. Ihan asiallisia teknisiä kysymyksiä. Pitäisi kyllä osata nuo kaikki tehdä jos meinaa tommosia tehtäviä ylipäätänsä menestyksellä tehdä. Tosin oon nähny "Linux-expert" heppuja, lähinnä Aasian puolelta jotka eivät osaisi tehdä noista mitään ilman apua.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Titteli varmaan taas joku HR:n aivopieru jos ihan puhdasta linux-asiantuntijaa on haettu.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Noihan on kyllä linuxilla niin perus juttuja että vasta mahdollistavat sen työn tekemisen. Olettaen siis että siinä lähinnä piti seurata login sisältöä ja grep’illä suodattaa sisältöä eikä kirjoittaa monimutkaista regexp’iä.

Toki ovat myös helppoja oppia, eli ehkä lähinnä haluavat tietää oletko joskus tehnyt töitä linuxin kanssa.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
948
No noi kaikki kuuluu kyllä Linux Basics tommosessa tehtävässä. Ihan asiallisia teknisiä kysymyksiä. Pitäisi kyllä osata nuo kaikki tehdä jos meinaa tommosia tehtäviä ylipäätänsä menestyksellä tehdä. Tosin oon nähny "Linux-expert" heppuja, lähinnä Aasian puolelta jotka eivät osaisi tehdä noista mitään ilman apua.
Toki, mutta ei noi mihinkään L1 supporttiin kyllä kuulu. Nimim. toistakymmentä vuotta moista tehnyt. Regexpejä duunas meillä lähinnä devops-sällit, samoin noita muita (toki niitä saatto käyttää kuka vaan, mut niiden luominen oli ihan eri jannujen duunia). Ja liksa ei ala sillon kolmosella. Hyödyllinen taito, tottakai, en mä sitä. Oli vaan sekava firma kehnolla palkkatasolla.

Minkälaisia tehtäviä tulevassa duunissa oikein olisi. Ilmeisesti jonkinlaista ylemmän tason linuxsupporttihommaa, ei kuitenkaan ihan sysadminjuttuja?
Ihan sysadmin-juttuja, niiden oman softan tukea globaalille asiakaskunnalle ja yleistä 24/7-monitorointia. Ei vaan oikeen rekryhenkilö tiennyt mitä homma pitää sisällään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Toki, mutta ei noi mihinkään L1 supporttiin kyllä kuulu. Nimim. toistakymmentä vuotta moista tehnyt. Regexpejä duunas meillä lähinnä devops-sällit, samoin noita muita (toki niitä saatto käyttää kuka vaan, mut niiden luominen oli ihan eri jannujen duunia). Ja liksa ei ala sillon kolmosella. Hyödyllinen taito, tottakai, en mä sitä. Oli vaan sekava firma kehnolla palkkatasolla.
Se mitä L1 tarkottaa vaihtelee aika paljon firmasta ja tuotteista riippuen.

Jos olet "L1 tuessa" B2B puolella ja sinne sun tukeen soittaa pelkästään asiakkaan it-inssejä ja devaajia, niin vaatimustaso on helposti sama kuin monessa muussa paikassa L2 tuessa.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
784
Toki, mutta ei noi mihinkään L1 supporttiin kyllä kuulu. Nimim. toistakymmentä vuotta moista tehnyt. Regexpejä duunas meillä lähinnä devops-sällit, samoin noita muita (toki niitä saatto käyttää kuka vaan, mut niiden luominen oli ihan eri jannujen duunia). Ja liksa ei ala sillon kolmosella. Hyödyllinen taito, tottakai, en mä sitä. Oli vaan sekava firma kehnolla palkkatasolla.
Silloin kuuluu, kun joku tirehtööri käy jossain kahden päivän ITIL Incident Management -pintaraapaisukurssilla ja pistää organisaation uusiksi Kummelin "Työkoneiden arvonta" -sketsin hengessä.

Samaan sarjaan kuuluu tekemisen muuttuminen ketteräksi, kun otetaan JIRA käyttöön ja aletaan pitämään joka aamu daily-miittejä ilman minkäänlaista fokusta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 450
Viestejä
4 162 369
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom