IT-alan työpaikat

Itsekkin siirrän omaa työnhakuani kilpailijan pariin, koska en halua vaivata mahdollista uutta työnantajaani omalla hakemuksellani tälläisessa tilanteessa. Akuuttia tarvetta vaihtaa kun ei ole, mutta liksaa toki saisi aidan toisella puolella jonkin verran enemmän. Nyt kuitenkin uskon rekryjen menevän jäihin vähäksi aikaa jo käytännön syistä ja mukavampaa muutenkin aloitella uusia hommia hyvässä taloussuhdanteessa.
Työpaikan vaihdoksesta tulee vielä ytn-soppareissa vain palkaton sairasloma ensimmäisen kuukauden ajan. Itsellä sellainen päällä juuri, siis sopimus ei sairasloma. Tuntuu älyttömän fiksulta tässä tilanteessa tämä järjestely...

Kyllä näkisin että nuo trollihuutelut itsessään on sitä trollailua, ja onhan tuo henkilökeskustelu jo foorumin säännöissä kielletty. Osalla ilmeisesti vain ei ole kykyä olla menemättä henkilöön, en tiedä ovatko työpaikoillaan samanlaisia ja onko juuri tällaisten takia firmat haluttomia palkkaamaan ilman aiempaa alan työnäyttöä.
Sulle on annettu täällä sivukaupalla kaikenlaisia ohjeita, mutta mitkään niistä ei oikein tunnu menevän perille. Olisko vika nyt siinä että tämä ehkä paistaa haastatteluissakin läpi, että mitään ohjeita ei oikein tunnuta noudattavan?

En yhtään ihmettele jos monella menee kuppi nurin tuon sun hommasi kanssa, kun ihan validia ohjetta tulee mutta toiminta ei vaan muutu mihinkään.

Kyllä näkisin että nuo trollihuutelut itsessään on sitä trollailua, ja onhan tuo henkilökeskustelu jo foorumin säännöissä kielletty. Osalla ilmeisesti vain ei ole kykyä olla menemättä henkilöön, en tiedä ovatko työpaikoillaan samanlaisia ja onko juuri tällaisten takia firmat haluttomia palkkaamaan ilman aiempaa alan työnäyttöä.
Joo kyllä työpaikoilla usein keskustellaan henkilöstä ja hänen suorittamisestaan, jos ohjeita annetaan vuoden verran eikä toiminta siltikään muutu.

Ei käsittääkseni ole edes about varma työ Sarasen kautta, 3 kk on melko eri kuin 6 kk, ja Sarasen diilissä oli 1 kk opiskelua ja 5 kk täysipäiväistä työtä, eli ei nyt lähdetä olkiukkoilemaan kuitenkaan. Jopa 3 kk ilmaistyötä on kuitenkin hiukan omituinen tarjous jos tyyppi vakuutti haastattelussa ja on pidempään vääntänyt useampaa stäkkiä eli nopea kehittyminen työssä on kohtuullisen varmaa. Joku kuukausi koepalkalla, seuraavat kaksi kuukautta normilla harjoittelupalkalla ja sen jälkeen junnupalkka, siinä voisi olla jees. Tai sitten vain normit position palkat heti alkuun.
Pahoittelut jos tulkitsin väärin. Eli 6kk on liikaa (3kk ei?) ja huono diili? Huonompi kuin N vuoden työttömyys ilman lähes varmaa työpaikkaa? Kerrotko vielä, miksi ajattelet näin? Onko kyse periaatteesta, että mieluummin jäät työttömäksi kuin että joku hyötyisi osaamisestasi muutaman kuukauden ajan samalla tarjoten sinulle arvokkaan harjoittelun, koulutuksen ja polun työelämään? Onko tämä siis periaatteellinen asia vai miksi ihmeessä tuota väheksyt?

Ja: olisiko siis 3kk koulutus/harjoittelu/orjatyö se "parempi diili" kuin N vuoden työttömyys ilman lähes varmaan työpaikkaa? Niitäkin järjestetään (Academic Work, joka on täällä mainittu). Kuten olen kertonut, eräs ystäväni täysin toiselta ei-tekniseltä humanistiselta alalta työllistyi loistavasti konsultiksi ja on nyt tehnyt niitä hommia yli vuoden, jos oikein muistan. Ei näitä joka paikkakunnalla järkätä, eikä koko ajan, mutta kuitenkin.

Periaate on että puoli vuotta ilmaistyötä on huono diili. Olen ollut töissä (huonosti palkatuissa), saanut erittäin hyvää palautetta siitä, käyttänyt runsaasti aikaa itsenäiseen opiskeluun, ja tiedän että työskentelen kohtuullisen isolla panoksella, joten pidän korvausta hommasta ihan hyvänä lähtökohtana.
Se on parempi diili, kuin ei työtä lainkaan (etenkin kun se vie eteenpäin). Jossain kohtaa kannattaa hyväksyä vain tappiot ja muuttaa parametreja vaikka se vähän koville ottaakin.

finWeazel

Make ATK Great Again
Tässä ketjussahan aina löydetään se asian huono puoli. Viime vuonna sanoin että lasken palkkatoiveeni parin tonnin tienoille, josta tyypit postasi että nyt pyydät liian vähän ja ei tuosta tule mitään. Tyyliin pari kuukautta myöhemmin sanoin että en hakisi Sarasen puolen vuoden ilmaistöihin, josta tyypit postasi että kyllähän tuollaiseen pitää nöyrtyä ja miksi egoilet.
Tähän threadiin mahtuu niin kovin monta kirjoittajaa ja mielipidettä. Keskustelusta saa sen irti mitä haluaa. Jokaisessa jutussa on pointtinsa mistä voi ottaa oppia tai sitten ei. Sun kohdalla tuskin on teknisestä osaamisesta paikkojensaaminen kiinni. Tai ainakin mä uskon, että ne sun github projektit osoittaa osaamisen olevan riittävä. Ehkä siellä kiikastaa joku muu kuin tekninen asia? Tai ehkä haet työtä firmoista, jotka eivät sovi sun profiiliin?

Mitä nopeammin ensimmäisen paikan löytää niin sitä nopeammin pääsee uralla eteenpäin. Tietty helppo mun huudella, kun uraa on jo 20v+ takana. Mun ensimmäinen alan työpaikka tarjosi reilun 40mk/h ja edelleen olen siitä paikasta kiitollinen. Ehkä just sillon ei tajunnut miten hyvä asia se työ oli, mutta jälkikäteen miettien monet asiat se ensimmäinen työpaikka ja työkaverit opettivat. Kotikoodaus on ihan eri maailma kuin työkseen koodaaminen. Mun ensimmäinen duuni oli pienessä tuotefirmassa missä pääsi tai joutui tekemään ihan kaikkea lokalisaatioiden nypläämisestä ominaisuuksien koodaamiseen ja nappulatestaamiseen. Tuli aika selväksi, että jos haluaa tehdä tuotteen asiakkaalle niin mikään juttu ei ole vähäpätöinen.

Viimeksi muokattu:
Jos kokee omaavansa paljon potentiaalia ja riittävät sosiaaliset taidot niin silloin ainut mistä voi olla kiinni on työkokemus.

Jos koet, ettei pitkään aikaan tarjolla ole ollut riittävää korvausta sun panoksesta - on ainut looginen selitys väärinkäsitys kykyjen arvosta.

Sen olen nyt yli 20v IT alan aikana oppinut, että aina kannattaa ottaa haasteita vastaan vaikka korvaus olisi pieni jos ei parempaakaan ole. Toki joku käyttää sua hyväkseen, mutta siitä työkokemuksesta on alussa paljon enemmän hyötyä kuin palkasta.

Tähän threadiin mahtuu niin kovin monta kirjoittajaa ja mielipidettä. Keskustelusta saa sen irti mitä haluaa. Jokaisessa jutussa on pointtinsa mistä voi ottaa oppia tai sitten ei. Sun kohdalla tuskin on teknisestä osaamisesta paikkojensaaminen kiinni. Tai ainakin mä uskon, että ne sun github projektit osoittaa osaamisen olevan riittävä. Ehkä siellä kiikastaa joku muu kuin tekninen asia? Tai ehkä haet työtä firmoista, jotka eivät sovi sun profiiliin?

Mitä nopeammin ensimmäisen paikan löytää niin sitä nopeammin pääsee uralla eteenpäin. Tietty helppo mun huudella, kun uraa on jo 20v+ takana. Mun ensimmäinen alan työpaikka tarjosi reilun 40mk/h ja edelleen olen siitä paikasta kiitollinen. Ehkä just sillon ei tajunnut miten hyvä asia se työ oli, mutta jälkikäteen miettien monet asiat se ensimmäinen työpaikka ja työkaverit opettivat. Kotikoodaus on ihan eri maailma kuin työkseen koodaaminen. Mun ensimmäinen duuni oli pienessä tuotefirmassa missä pääsi tai joutui tekemään ihan kaikkea lokalisaatioiden nypläämisestä ominaisuuksien koodaamiseen ja nappulatestaamiseen. Tuli aika selväksi, että jos haluaa tehdä tuotteen asiakkaalle niin mikään juttu ei ole vähäpätöinen.
Helvetin hyvin sanottu. Kun en Jaahata tunne niin vaikea sanoa, mutta tuskin on teknisestä osaamisesta kiinni. Jos työhaastattelussa sanotaan että "kaivataan työkokemusta" niin ei se noilla näytöillä tarkoita teknologiastackin kasvattamista, vaan sitä että osaatko
-toimia osana tiimiä tehokkaasti
-tehdä hommat niinkuin käsketään eikä niinkuin ois paras tapa
-tehdä vain ne hommat mitä sanotaan, eikä alkaa sooloilemaan

Kaikkein haastavampia omasta näkökulmasta on ne tyypit jotka osaa tehdä, mutta eivät tee niitä taskeja mitä projektipäällikkö tms. sanoo vaan niitä hommia mitkä kiinnostaa enemmän. Omaksi huviksi koodailu ja yhteisprojektit on ihan eri asia kuin softatalon projektit joissa pitää yhdessä tehdä porukalla ne hommat mitä on sovittu, eikä alkaa miettimään että ei tää tapa oo nyt paras mahdollinen.

Voin sanoa että eivät varmasti tee parhaalla mahdollisella tavalla, mutta ei ne firmat kaipaa sinne junnukoodaria kertomaan miten hommat pitäisi tehdä. Ne haluaa sinne tyypin joka tekee mitä käsketään. Just another brick in the Wall. Jos haastattelussa alkaa kyselemään tai kyseenalaistamaan talon tapoja toimia niin varmasti kokeneella HR-tyypillä nousee varoitusmerkit ylös.

Oma neuvoni siis on: mene tekemään ihan mitä tahansa hommaa, vaikka ilman palkkaa / harjoitteluna että voit sanoa että osaat tehdä softaa kaupallisessa tiimissä. Kärsi vuosi ja laita työnhaku päälle sinä aikana, nyt on teknologia hallussa ja työkokemusta. Itse tein suurinpiirtein näin alanvaihtajana IT-puolelle management-tason hommin: mulla oli osaaminen kunnossa mutta ei alan työkokemusta, ekaan työpaikkaan menin ajatuksella kaikki kelpaa. Siellä meni pari vuotta ja sit siirryin nykyiseen paikkaan. Palkka on noussut tässä 3 v aikana ekan työpaikan palkasta reilut 50% niin että mennään hieman keskiarvon yläpuolella.

Tässä ketjussahan aina löydetään se asian huono puoli. Viime vuonna sanoin että lasken palkkatoiveeni parin tonnin tienoille, josta tyypit postasi että nyt pyydät liian vähän ja ei tuosta tule mitään. Tyyliin pari kuukautta myöhemmin sanoin että en hakisi Sarasen puolen vuoden ilmaistöihin, josta tyypit postasi että kyllähän tuollaiseen pitää nöyrtyä ja miksi egoilet.
Ehkä pitäis myös rehellisesti ajatella sitä, että haluaako oikeasti tehdä IT-hommia työkseen? Kyllä töitä osaajille löytyy ja onhan niitä sullekin tarjottu, mutta ei vaan kelpaa.

Sen verran pitää kyllä jaahaata puolustaa, että tollaiset puolen vuoden "harjoittelut" on kyllä ihan sitä itseään ellei siinä tosissaan varma työpaikka ole tarjolla. Sitäpaitsi ne on monesti silkkaa työttömyystuen ym. hyväksikäyttöä. Koe-aikakin on olemassa ja luultavasti sellainen vielä lätkäistään päälle harjoittelun jälkeen?

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: drc

bodhidharma

Jopopoika soijamaidolla
Premium-jäsen
Tukijäsen
Team Apple
Team Windows
Köyhä
Olen itse rekrypuolella, Palkkaan taudeista huolimatta edelleen jokaisen järkevän koodaajan 4-5k palkalla. Viruksesta huolimatta.

Jos ette ole erikseen opettajan asemassa tai ei ole työsopimuksessa erillistä mainintaa, niin minkälainen velvollisuus on opettaa muita? Entä minkälainen "laki" on offshoren kanssa?

Jos ette ole erikseen opettajan asemassa tai ei ole työsopimuksessa erillistä mainintaa, niin minkälainen velvollisuus on opettaa muita? Entä minkälainen "laki" on offshoren kanssa?
Aika usein soppareissa on "... ja muut työnantajan määrittelemät tehtävät." tms. lauseke minkä piiriin tuo nyt uppoaa kuitenkin. Kuuluu myös ihan yleisesti järjelliseen toimintatapaan että seniorimmat opettaa junnumpia. Ei toki tietenkään mistään ohjelmoinnin peruskurssi tasoisesta kamasta alkaen, vaan milloin mistäkin yksittäisestä jutusta.

Yleisesti, jos työtehtävät ei miellytä niin niistä kannattaa keskustella esihenkilön kanssa. Jos tilanne ei muutu niin firma vaihtoon.

Olen AMK:ista valmistunut IT-tradenomi. Ollut useita vuosia oman alan töissä.

Nyt kiinnostaisi hakea Yliopistoon samalle alalle jatkamaan, kun moni AMK-tuttu näin näkyi tekevän.

Niin miten tää homma käytännössä toimisi?

Siis miten haetaan jne jne? Yhteishaku?

Netistä ei kuuklaamalla tahdo löytyä kuin keskustelupalstavastauksia "AMK papereilla pääsee suoraan jatkamaan yliopistoon", mutta sitä ei kerrota että miten.

Lähinnä siis kyselen että jos joku on käynyt tämän polun, niin mitä piti tehdä? Oliko pääsykokeita? Katselivatko arvosanoja?

Ja miten muuten kun en ole käynyt lukiota, niin asettaako tämä ylimääräisiä haasteita opiskelun suhteen (lue = matematiikka)?

Sanoisin että jätä ne lyhenteet vähemmälle. Omaan työpaikkaani on haettu ehkä pääasiassa linkedinin perusteella koodareita ja sanoisin että 90% on kusipäitä. Ei työpaikkoihin ennenkään ole pätevintä valittu vaan sopivin.

Sanoisin että jätä ne lyhenteet vähemmälle. Omaan työpaikkaani on haettu ehkä pääasiassa linkedinin perusteella koodareita ja sanoisin että 90% on kusipäitä. Ei työpaikkoihin ennenkään ole pätevintä valittu vaan sopivin.
Lyhenteillä ne kusipäät on päässeet sinne töihin.

Nyt kiinnostaisi hakea Yliopistoon samalle alalle jatkamaan, kun moni AMK-tuttu näin näkyi tekevän.

Netistä ei kuuklaamalla tahdo löytyä kuin keskustelupalstavastauksia "AMK papereilla pääsee suoraan jatkamaan yliopistoon", mutta sitä ei kerrota että miten.

Lähinnä siis kyselen että jos joku on käynyt tämän polun, niin mitä piti tehdä? Oliko pääsykokeita? Katselivatko arvosanoja?

Ja miten muuten kun en ole käynyt lukiota, niin asettaako tämä ylimääräisiä haasteita opiskelun suhteen (lue = matematiikka)?
Minä olen käynyt Tietojenkäsittelyn FM-ohjelman AMK-insinöörin papereilla. Hain suoraan maisterivaiheeseen ja pääsin kyllä heittämällä sisään. Mitään siltaavia opintojakaan ei tarvittu vaan 120 op riitti että sai maisterin paperit kouraan. Toki kävin aikaisemmin vapaaehtoisesti avoimessa yliopistossa ensimmäisen vuoden peruskurssit mutta tuskin olivat pakollisia.

Entä jos haluaa yliopistoon opiskelijaelämän ja vaihtelun vuoksi? Tuskin uusista kontakteistakaan haittaa on.

Meinaan että vaikka henkilön x osaaminen ei kasvaisi yhtään yliopistossa, saahan hän uusia kontakteja, uusia ideoita jne joista on työelämässä hyötyä.

Itsellä mikään ei estä alkamasta taas täysipäiväiseksi opiskelijaksi, niin miksi ei kokeilisi?

Tälläinen itsestäänselvä vastaus että kannattaa kysyä sieltä yliopistosta mikä kiinnostaa, tai vaikka useammasta. Siellä on työntekijöitä ihan sitä varten että voivat kertoa hakijoille miten homma toimii ja mitä siihen opiskelupaikkaan vaaditaan.

Toivottavasti ei (uudestaan) joudu työskentelemään ihmisen kanssa joka on huolissaan tarvitseeko opettaa muille jotakin.
Itse pidän aika paljon noista opetus- ja perehdyttämishommista. Kun joutuu uudelle tyypille selittämään ääneen että miten hommat on tarkoitus tehdä, niin siinä voi itsekin tajuta että "miksi vitussa me muuten tehdään tämä näin" ja voi sit miettiä hommia parempaan suuntaan.

Omista hommista oppii yleensä aina uusia asioita kun pitää selittää muille.

Toki usein huoli opetuksesta on ollut oman arvon laskeminen kun joku muukin osaa tehdä samoja asioita.

Itse hain IT-tradenomin papereilla tietotekniikan FM koulutukseen syksyn yhteishaussa (JYU).
Oli joku keskiarvo vaatimus, riippunee haettavasta yliopistosta. Pääsykokeita ei ollut.
Alussa käytiin edellisen koulutuksen todistus/kurssit läpi ja sen sisällön perusteella määriteltiin täydentävät kurssit kandivaiheesta (max 50 op, itselle tuli 8 op Algoritmit 1/2 kursseista).
Lukiota en myöskään ole käynyt ja haasteet jää nähtäväksi. :)

Toivottavasti ei (uudestaan) joudu työskentelemään ihmisen kanssa joka on huolissaan tarvitseeko opettaa muille jotakin.
Tilanteita on työelämässä hyvin erilaisia. Itse haluan opettaa "virallisesti", eli on sovittuna esimiestasolla se asia, eikä niin että kysellään tietoa pöydän alta. Muutaman kerran on käynyt niin, että kaveri kyselee multa vinkkejä ja myöhemmin esittää saavutuksensa omalla nimellä. Mutta pahimmat tilanteet ovat offshoren ja halpamaiden kanssa....

Musta on ihan parasta kun voin opettaa jollekin jotain ”pöydän alla”, hyvällä tuurilla se tekee sen ensi kerralla.

Mielenkiintoiset jutut on kuitenkin semmosia joita ei voi opettaa koska ovat joko ”uusia” tai soveltamista / pulman ratkaisua.

Tsemppiä kuitenkin offshoreen. Meillä on toimisto Aasiassa ja mun nähdäkseni heidän vahvuutensa on ihan muualla kuin meillä. Heille pitää kirjoittaa tarkat ohjeet (kai sekin on opetusta) ja niitä kyllä noudattavat. Heti kun joku asia on toisin niin tulee puhelu suomeen.

Tsemppiä kuitenkin offshoreen. Meillä on toimisto Aasiassa ja mun nähdäkseni heidän vahvuutensa on ihan muualla kuin meillä. Heille pitää kirjoittaa tarkat ohjeet (kai sekin on opetusta) ja niitä kyllä noudattavat. Heti kun joku asia on toisin niin tulee puhelu suomeen.
Sama kokemus täälläkin. Puuttuu kokonaan omatoimisuus ja arkkitehtuurinen ajattelu kokonaisuutena. Mun mielestä on asioita jotka on fiksua laittaa offshoreen, kuten MSI paketointi tai ajurimallinnukset, tai joku skriptaus hässäkkä, mutta sitten kokonaisvaltainen infran hallinta on oma juttunsa joka toimii siellä huonommin.

Itsekin tuli napattua Data Engineer Trainee-paikka tässä kaikesta koronahässäkästä huolimatta. Oikeastaan ensimmäinen oma täysin devaukseen keskittyvä rooli, ja hemmetin innoissani olen kyllä. Aiempaa työkokemusta on julkisen puolen IT / tietohallintoprojekteista oli taustalla, lisäksi omatoimista opettelua microsoftin analytiikkastäkistä. Kahteen paikkaan laitoin hakemukset, molempiin pääsin haastatteluun, toiseen sitten myös nappasi. Ensimmäiseenkin olisivat kuulemma mielellään ottaneet, mutta ihan sopivaa roolia junnummalle tekijälle ei tähän hätään löytynyt.

Jonkinlaisen riskin tässä toki otin, kun vaihdoin vakituisen sopparin määräaikaiseen traineepätkään. Kuitenkin sekä työpaikkailmoituksessa, että haastiksessa tuotiin selkeästi esille, että tässä on tarkoitus kouluttaa työhön traineejakson aikana ja jatkaa sen jälkeen vakkarina.

Itsekin tuli napattua Data Engineer Trainee-paikka tässä kaikesta koronahässäkästä huolimatta. Oikeastaan ensimmäinen oma täysin devaukseen keskittyvä rooli, ja hemmetin innoissani olen kyllä. Aiempaa työkokemusta on julkisen puolen IT / tietohallintoprojekteista oli taustalla, lisäksi omatoimista opettelua microsoftin analytiikkastäkistä. Kahteen paikkaan laitoin hakemukset, molempiin pääsin haastatteluun, toiseen sitten myös nappasi. Ensimmäiseenkin olisivat kuulemma mielellään ottaneet, mutta ihan sopivaa roolia junnummalle tekijälle ei tähän hätään löytynyt.

Jonkinlaisen riskin tässä toki otin, kun vaihdoin vakituisen sopparin määräaikaiseen traineepätkään. Kuitenkin sekä työpaikkailmoituksessa, että haastiksessa tuotiin selkeästi esille, että tässä on tarkoitus kouluttaa työhön traineejakson aikana ja jatkaa sen jälkeen vakkarina.
Ainahan vaihtamisessa pieni riski on, mutta jos tulevaisuutta peilaa niin Data Engineering hommat ei ainakaan tällä hetkellä näytä olevan loppumaisillaan. Näyttää vahvasti siltä että jokainen pulju alkaa siirtyä enemmän ja enemmän ML:n maailmaan ja jonkunhan ne pipelinet pitää tunkata toimivaksi että pääsee propellihatut tekemään hyviä malleja :) Pro-tippinä vielä kun hanskaa privacy-aspektin (GDPR/CCPA yms) näiden data-pipelinejen kanssa, eli miten kaikki opt-out/deleted-my-data pyynnöt hanskataan *oikein*, niin ei luulisi hommien loppuvan hetkeen :)

IT-alan (tai yleisemmin monen ns. tietoalan työn) hyviä puolia on isolle osalle työvoimasta se, että etätyöt onnistuvat helposti. Ei ole mitään tarvetta mennä toimistolle tarttumaan tai tartuttamaan, läppäri kulkee kotiin, data kulkee verkossa, tiimin/asiakkaan/esimiehen/alaisen voi kohdata videopuhelussa jne. Valmius etäilyyn on varmaan aika suuri läpi koko alan.

Toki jonkun on käytävä fyysisesti hypistelemässä rautaa palvelinsaleissa mutta oletan, että se ei ole kovin sosiaalista suorittamista.

IT-alan (tai yleisemmin monen ns. tietoalan työn) hyviä puolia on isolle osalle työvoimasta se, että etätyöt onnistuvat helposti. Ei ole mitään tarvetta mennä toimistolle tarttumaan tai tartuttamaan, läppäri kulkee kotiin, data kulkee verkossa, tiimin/asiakkaan/esimiehen/alaisen voi kohdata videopuhelussa jne. Valmius etäilyyn on varmaan aika suuri läpi koko alan.

Toki jonkun on käytävä fyysisesti hypistelemässä rautaa palvelinsaleissa mutta oletan, että se ei ole kovin sosiaalista suorittamista.
Meillä sai erikoisluvalla testitargettilaitteetkin (osat aika isojakin kapistuksia) vietyä kotia koronatilanteen ajaksi. Itse hain jo reilu pari viikkoa sitten monitorit ja telakka-asemat kotiin. Mutta on silti edelleen firmoja jotka ovat nihkeitä etäilyyn, niillä onkin ollut eniten haasteita juuri nyt kun suurinosa on ohjattu pakosta kotitoimistolle.

Mutta on silti edelleen firmoja jotka ovat nihkeitä etäilyyn, niillä onkin ollut eniten haasteita juuri nyt kun suurinosa on ohjattu pakosta kotitoimistolle.
Aika hölmöä. Toiset firmat taas järjestelevät kuljetuksia, jotta työntekijöiden koteihin toimitetaan toimistolta tuoleja/pöytiä/monitoreja tarpeen mukaan.

Aika hölmöä. Toiset firmat taas järjestelevät kuljetuksia, jotta työntekijöiden koteihin toimitetaan toimistolta tuoleja/pöytiä/monitoreja tarpeen mukaan.
No se on sitä vanhanaikaista ajattelua, että etätyöntekijät vaa lorvii. Toivottavasti tää tänhetkinen tilanne todistaa epäilyt vääräksi.

No se on sitä vanhanaikaista ajattelua, että etätyöntekijät vaa lorvii. Toivottavasti tää tänhetkinen tilanne todistaa epäilyt vääräksi.
Voisin kuvitella, että ainakin osassa firmoista kokeillaan nyt etäilyä ja uusia työkaluja tosissaan. Ja kun koronaepisodi on ohi, keskustellaan, mikä toimi ja mikä ei. Ehkä etäilymahdollisuuksia tullaan laajentamaan. Myös muiden alojen työntekijöiltä on kuulunut ihan positiivista etähommista. Alussa tuntui, ettei mitenkään voi tehdä asioita Skypen välityksellä, mutta alkushokin jälkeen hommat ovat alkaneet sujua. Ei tietty optimaalista, mutta tarvittaessa onnistuu.

Toivottavasti työnantajilta löytyy luottoa ja uskallusta etätyöntekijöihin. Parhaimmillaan se on ihan voimavara, kuten vaikkapa nyt koronan aikana.

Hesarissa oli mielenkiintoinen juttu siitä, miten lehden toimitustyö muutettiin lähes täysin etätyöksi hyvin lyhyessä ajassa. Ilman koronaa eivät olisi ryhtyneet moiseen kokeiluun noin nopeasti. Varsin hyvin on ilmeisesti toiminut.

Sain ensi viikolle työhaastattelun. Hienoa näin parin semi-varman paikan kustua Koronan takia. Ainoa vain että oma kokemus painottuu enemmin moderneihin web-teknologioihin, eikä ohjelmisto integraatioihin. Alustavan keskustelun yhteydessä kyllä mainittiin tarvittavien certtien suorittamisesta alussa, ja että hommaan kyllä koulutetaan alusta asti. En kuitenkaan soitellen sotaan haluaisi lähtä. Jotain ehtisi vielä päntätä, jos ei muuten niin antaakseen sen promillen osaavamman kuvan haastattelussa.

Sain ensi viikolle työhaastattelun. Hienoa näin parin semi-varman paikan kustua Koronan takia. Ainoa vain että oma kokemus painottuu enemmin moderneihin web-teknologioihin, eikä ohjelmisto integraatioihin. Alustavan keskustelun yhteydessä kyllä mainittiin tarvittavien certtien suorittamisesta alussa, ja että hommaan kyllä koulutetaan alusta asti. En kuitenkaan soitellen sotaan haluaisi lähtä. Jotain ehtisi vielä päntätä, jos ei muuten niin antaakseen sen promillen osaavamman kuvan haastattelussa.
Onnea! Rekryt ovat kyllä hidastuneet web-puolella. Ei kokonaan pysähtyneet, mutta aloituksia siirretään ja sisään otetaan paljon vähemmän tällä hetkellä. Pääosin projektit etenevät yhä mutta joitain jäädytyksiä tullut ja varmaan moni firma joutuu miettimään pari kertaa, investoivatko vai odottelevatko, miten tilanne kehittyy. Eli aivan varmasti on työllistyminen nyt vaikeampaa IT-puolella. Eikä vain Suomessa.

Pistetääns ny tämmönen pieni tarina tähän.

Olin operaattorilla töissä reilu 10 vuotta tech supportissa. Myöhemmin muuttivat hommia niin, että olisi pitänyt ruveta telemarkkinoijaksi. Yritin, mutta pää ei kestänyt, masennuin. Olin puoli vuotta sairaslomalla, välillä ihan täysin seis silleen että mikään ei kiinnostanut ja vietin päiviä tuijottaen esim. mustaa tv-ruutua tai makoillen sängyssä yrittäen olla ajattelematta mitään. Palkanmaksu loppui. Masensi lisää. Edes aiemmin niin rakkaat pc ja konsolipelit eivät kiinnostaneet tippaakaan. Onko pakko painella nappeja, miksi, ei jaksa. Puolen vuoden jälkeen päätin kuitenkin ottaa lääkärin neuvosta vaarin ja hakeutua kuntoutukseen. Jatkoin kuntoustuella ennen työuraa alkaneita insinöörin opintoja. Yllätyksekseni ne eivät olleetkaan vanhentuneet ja muutamalla kympillä vanhasta amkista sai vielä hukkaan menneet paperit suoritettujen opintopisteiden määrineen ja arvosanoineen kirjeenä kotiin. Työsuhde operaattorin kanssa pistettiin poikki ja opinnot alkoivat. Alkoivatkin sujua ihmeen hyvin, kun oli motivaatiota siihen.

Hain sitten puoli vuotta myöhemmin lopputyöpaikkaa, opinnot kun olivat aika loppusuoralla jo ennestäänkin, lähettämällä muutamia hakemuksia. Yksi tärppäsi. Olen ollut java/python koodaushommissa palkattomana työharjoittelijana tammikuun alusta lähtien tehden samalla lopputyötä.. Tänään oli työhaastattelu. Sain työpaikan. Fiilikset aika hämmentyneet kun olin jo vähän ehtinyt pelätä, että pilaako tuo koronan mokoma tämänkin jutun, mutta nyt näyttäis kovasti, että ei pilannut :) Palkka ei välttämättä aluksi ihan huippu ole, mutta kyllä sillä pärjää. Ja pääasia on, että työ on sellainen, joka kiinnostaa, eikä koko ajan vituta. Niin ja se nouseekin vielä ainakin vähän heti, kun vaan saan paperit pihalle amkista. Lopputyöhön menee ehkä kuukausi vielä.

Hain sitten puoli vuotta myöhemmin lopputyöpaikkaa, opinnot kun olivat aika loppusuoralla jo ennestäänkin, lähettämällä muutamia hakemuksia. Yksi tärppäsi. Olen ollut java/python koodaushommissa palkattomana työharjoittelijana tammikuun alusta lähtien tehden samalla lopputyötä.. Tänään oli työhaastattelu. Sain työpaikan. Fiilikset aika hämmentyneet kun olin jo vähän ehtinyt pelätä, että pilaako tuo koronan mokoma tämänkin jutun, mutta nyt näyttäis kovasti, että ei pilannut :) Palkka ei välttämättä aluksi ihan huippu ole, mutta kyllä sillä pärjää. Ja pääasia on, että työ on sellainen, joka kiinnostaa, eikä koko ajan vituta. Niin ja se nouseekin vielä ainakin vähän heti, kun vaan saan paperit pihalle amkista. Lopputyöhön menee ehkä kuukausi vielä.
Aivan loistavaa! Voit kyllä olla helvetin ylpeä, kun olet tuollaisesta tilanteesta (burnout/masennus) saanut itsesi pystyyn ja vielä työllistymään! Nuo kaikki positiiviset asiat ruokkivat varmasti myös hyvää mielenterveyttä: on mielekästä tekemistä, on mitä tahansa tekemistä, on säännöllinen tulo ja ilmeisesti kohta tutkintokin takataskussa. Tutkinto kannattaa ehdottomasti puskea valmiiksi, parantaa palkankorotusmahdollisuuksia ja mahdollisen seuraavan työpaikan saamista.

Tuliko tuo saikkusi ja taukosi työelämässä mitenkään uuden työnantajan tietoon? Tuollainen varmaan voi joissain tilanteissa valitettavasti säikäyttää työnantajan.

Tuliko tuo saikkusi ja taukosi työelämässä mitenkään uuden työnantajan tietoon? Tuollainen varmaan voi joissain tilanteissa valitettavasti säikäyttää työnantajan.
En kertonut ihan heti ensimmäisessä haastattelussa, mutta se tuli ilmi toisessa haastattelussa, kuitenkin ennen harjoittelun aloittamista. Päätin ottaa sellaisen riskin, että maksimaalisella avoimuudella mennään ja sitten yritetään näyttää omat taidot. Tavallaan se, että olen kuntoutuksessa, piti jo kertoa sitäkin varten, että tietävät milloin on mahdollista aloittaa oikea työsuhde, jos asiat menevät hyvin. (niinkuin nyt on mennyt)
Työnantaja näki onneksi asian parhain päin, että suosta on noustu/ollaan nousemassa. Siinä vaiheessa rekrytarve heillä myös oli ilmeisen kova, joten se varmasti auttoi.

Avoimuus voi tosissaan olla hyvä juttu. Palkkaa miettisin vasta kun saa osaamisen ja ittensä muuten kuntoon.

• Tykkää
Reactions: eba

Make

Tekee järkeä.
Tukijäsen
Pyysin palkankorotuksen aiemmin jossa sanoin muistaakseni suurinpiirtein, että "palkan pitäisi alkaa 3:lla". Eilen kerrottiin että saan palkankorotuksen ja uusi palkka on tasan 3000,00€/kk :rofl:

Sain mitä pyysin mutta vähän huvitti tuo tasasumma.

Pyysin palkankorotuksen aiemmin jossa sanoin muistaakseni suurinpiirtein, että "palkan pitäisi alkaa 3:lla". Eilen kerrottiin että saan palkankorotuksen ja uusi palkka on tasan 3000,00€/kk :rofl:

Sain mitä pyysin mutta vähän huvitti tuo tasasumma.
Eli harmittaa nyt kun et puhunut nelosesta?

..
Hieno juttu! :thumbsup:

Se menee just noin että kun vaan pääsee duuniin kiinni niin homma alkaa helpottaa. Kun pääset kunnolla töihin kiinni, kokemus kasvaa jne. niin vasta sitten kannattaa mun mielestä miettiä niitä tavoitteita, palkkaa sun muuta tarkemmin. Tärkeintä että pääsee töihin. Hieno juttu kyllä teikäläisellä :)

Tilanteita on työelämässä hyvin erilaisia. Itse haluan opettaa "virallisesti", eli on sovittuna esimiestasolla se asia, eikä niin että kysellään tietoa pöydän alta. Muutaman kerran on käynyt niin, että kaveri kyselee multa vinkkejä ja myöhemmin esittää saavutuksensa omalla nimellä. Mutta pahimmat tilanteet ovat offshoren ja halpamaiden kanssa....
Itse olen avoin tuon suhteen jos joku tulee jeesiä kysymään, ei ole väliä onko mustaa valkoisella. Aina kun on asioita opettanut eteenpäin ja saanut jonkun toisen tekemään "omat hommat", on jotain parempaa auennut. Yleensä ne joiden mielipiteellä on merkitystä tietävät kyllä tarpeeksi hyvin osaamisen yms ilman että jokaista pientä keikkaa mainostetaan heille virallisen prosessin kautta.

Itse olen avoin tuon suhteen jos joku tulee jeesiä kysymään, ei ole väliä onko mustaa valkoisella. Aina kun on asioita opettanut eteenpäin ja saanut jonkun toisen tekemään "omat hommat", on jotain parempaa auennut. Yleensä ne joiden mielipiteellä on merkitystä tietävät kyllä tarpeeksi hyvin osaamisen yms ilman että jokaista pientä keikkaa mainostetaan heille virallisen prosessin kautta.
Juuh. Infra-markkinoilla kilpailu on kuitenkin kovaa. Aina saa kysyä ja vastauksen saa, mutta on eri asia jos täytyy perehdyttää joku. Siinä menee omaa työaikaa myöskin.

Olin operaattorilla töissä reilu 10 vuotta tech supportissa. Myöhemmin muuttivat hommia niin, että olisi pitänyt ruveta telemarkkinoijaksi. Yritin, mutta pää ei kestänyt, masennuin.
No ei mikään ihme että masentaa. Toi on ihan koiran hommaa toi markkinointi. Sitä voi tehdä oikeasti varmaan 18-19v iässä, ei sen enempää. Hyi helvetti :darra:

Jos tekee teknistä B2B-myyntiä tai sen tukea, niin ei se välttämättä mitään huonoa homma ole. Värkkäillä proof-of-concepteja potentiaalisille asiakkaille ja vastailla heidän kysymyksiinsä tuotteiden ja palveluiden ominaisuuksista, kirjata feature-requesteja ja muuta vastaavaa. Riippuen toki asiakkaista.

B2C myynti on sitten ihan eri asia.

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
89 826
Jäsenet
39 064
Uusin jäsen
hape884

Hinta.fi

Ylös Bottom