IT-alan työpaikat

Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
536
...
Tähän vastapainona toki hyviäkin uutisia. Pienistä konsulttilafkoista on tullut melkeinpä aina ja väistämättä loistavia ihmisiä. Yksi me oltaisiin palkattu per heti meille töihinkin, mutta luonnollisesti konsulttifirma halusi hänestä pitää kiinni, kun kerran on haluttu ja tuottava ihminen. En minä ole yksin näiden mielipiteiden kanssa, mutta ei näitä hirveästi yleensä huudella missään koska pienet on piirit ja Linkedinkin on muuttunut siitä ammattilaisverkostosta hyvän pöhinän mainostulvaksi. Kaikki maailman Vincitit sun muut pallomeripöhinäyritykset on ehkä hieman välillä hukassa siitä, mitä heiltä toisinaan halutaan. Toki Suomessahan se on tabu vaatia jotain ja palautteen antaminen (niin posi, kuin nega) pitää aina sokerikuoruttaa. Ainahan voi tehdä Tiedot ja myydä silkkaa roskaa valtiolle ja muille toimijoille, jotka ei mitään uskalla sanoa vastaan tai vaatia sitä mistä maksavat.
Korostus oma, mutta kyseenalaista tämän - palautteen antaminen kun se tehdään oikealla tavalla on ehdottoman tärkeää. Palautteen antaminen on myös sellainen asia mitä voi harjoitella, ja siinä on selkeitä eroja palautteen antamisen osaamisessa. Perusteltu, huomioiva palaute voi saada aikaa positiivista muutosta, kun taas sieltä-täältä "keskitasoinen.... heikko" huutelut ilman perusteita eivät vie mitään eteenpäin. Voi myös olla niin, että emme vain osaa antaa palautetta, koska sillä verhoillaan omaa turhautumista eikä siinä ole tarttumapintaa? Tämä rakentuu ihan sieltä yrityksen kulttuurista, ja johdosta myös, siinä mielessä en ole yllättänyt näistä kommenteista.
 
Liittynyt
27.06.2017
Viestejä
316
Ehdottomasti! Suomessa (tai Euroopassa) asuva inkkari on aikalailla toista maata, mitä Intiassa kotimajaansa pitävä kaveri. Itse puhuessani intialaisista puhun aina jälkimmäisistä. Minun silmissäni Suomessa asuvat intialaiset ovat about yhtä suomalaisia kuin Pekka, Göran tai Sven.
Mun kokemusten mukaan nyt lämpimässä tai ennemminkin tulikuumassa markkinassa on härmään saattanut päätyä muutama ei niin priima kaveri. Mutta pääasiassa ovat kyllä kannuksensa tienanneet, että ovat päässeet eurooppaan töihin.

Kaikista nearshore lokaatioista löytyy kyllä tekijöitä, ei ehkä kannata niitä junnuimpia/halvimpia valkata jos menee Baltteihin/Puola/Romania yms .hakemaan resuja.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
92
Itse data / bi puolella nyt viihtynyt useamman vuoden, ja edelleen hommia vaikuttaisi olevan tarjolla, mutta selvästi vähemmän kuin vuosi-pari sitten pahimmassa huumassa. Itsellä vähän turvaa työtilannetta se, että olen tehnyt pitkälti pankki/finanssipuolella hommia, ja täällä ei ainakaan suhdanne samalla tavalla karsi projekteja - pankeilla, vakuutusyhtiöillä ym. on edelleen rahaa, ja järjestelmähankkeet luonteeltaan sellaisia, ettei niitä ihan herkästi pienen suhdannevaihtelun takia olla perumassa. Uudistuksia tehdään paljon pakon edessä, eli systeemit on auttamattoman vanhoja, tai viranomainen vaatii jotain uute systeemiä tulille.
Ikävänä puolena tällä sektorilla toki keskimääräistä kankeammat prosessit tietoturvan/suojan kanssa (eivät toki aina ole priimatasolla, mutta ainakin prosessit on jäykkiä...). Lisäksi legacyn kanssa saa toki painia. Itseä se ei sinällään haittaa, kun koittaa vähän vapaa-ajallakin pysyä ajan hermolla. Datapuolella hommat ei muutenkaan tunnu mullistuvan mitenkään aivan hetkessä, SQL on edelleen hyvin saman näköistä kun ennenkin vaikka sitä ajetaankin pilvessä eikä omassa konesalissa. Aina toki jotain uutta tulee, mutta isossa kuvassa aika samojen ongelmien kanssa painitaan vuodesta toiseen.

Intialaisten kanssa joutunut ensimmäistä kertaa viime aikoina vähän vääntämään - en niitä eurooppaan päässeitäkään minään supertekijöinä voi omien kokemusten mukaan pitää. Ahkeria ja tarkkoja ovat toki (omassa projektissa ovat lähinnä testaajina), mutta välillä aivan uskomattomilla tavoilla prosessien orjia, jolloin tekeminen menee kankeaksi. Tarkoitan tällä tyyliin tilannetta, jossa testattavan ominaisuuden dokumentaatiosta löytyy helposti korjattava typo - failataanko koko testicase ja heitetään tiketti takaisin devaajalle (+ tehdään koko testiprosessi admintöineen uusiksi ensi sprintillä), vai voisiko testaaja käyttää 20sec typon korjaamiseen (tai pyytää devaajaa fixaamaan siinä hetkessä) ja todetaan että homma OK, jatketaan seuraavaan tikettiin... voi toki olla, että olen vain tottunut elämään pellossa ja pitämään prosesseja enemmän suuntaa antavina ohjenuorina :D Mutta ainakin parin muutakin pohjoismaalaista devaajaa on päivitellyt samankaltaisia kankeuksia inkkareiden kanssa.
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
690
Aasian maista tulevien kanssa pitää vaan sisäistää että kasvojen menettäminen on paha asia. Kun tekee just niin kuin on speksattu niin jos hommat menee pieleen, niin ei ole oma vika. Jos lähtee yhtään sooloilemaan ja paska osuu tuulettimeen niin pelätään että sormi osoittaa itseen. Ja varmaan tuollaisessa kulttuurissa niin käykin, pomot ei halua myöntää mokanneensa, niin syyllinen löydetään muualta - ja jos on menty ohjeiden vastaisesti niin syyllinen onkin helppo nimetä.

Toinen hyvin hankala juttu on myöntää, jos ei ymmärrä jotain. Tämä on oikeastaan ollut minusta vielä rasittavampaa, koska siinä menee pirusti aikaa hukkaan. Mielelläänhän nuo jutut selittää uudestaan ja yrittää tehdä sen paremmin, mutta kun toinen sanoo että asia on ymmärretty niin vaikea siinä on lähteä enää toiselle kierrokselle. Vasta kun käy ilmiselväksi että mitään ei olla tajuttu voi asian käydä uudestaan läpi. Tämäkin liittyy kasvojen menettämisen pelkoon.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 904
Toinen hyvin hankala juttu on myöntää, jos ei ymmärrä jotain. Tämä on oikeastaan ollut minusta vielä rasittavampaa, koska siinä menee pirusti aikaa hukkaan. Mielelläänhän nuo jutut selittää uudestaan ja yrittää tehdä sen paremmin, mutta kun toinen sanoo että asia on ymmärretty niin vaikea siinä on lähteä enää toiselle kierrokselle. Vasta kun käy ilmiselväksi että mitään ei olla tajuttu voi asian käydä uudestaan läpi. Tämäkin liittyy kasvojen menettämisen pelkoon.
Tämä. Mitä enemmän vastapuoli hymyilee, sitä varmempi voit olla siitä, ettei hän tajunnut asiasta mitään. En ole vielä tähän päivään mennessä keksinyt kiertelevää tapaa selvittää asian todellinen laita helposti. Joskus onnistuu kun jostain pienemmästä asiasta pyytää vaikka selvitys- tai toteutustavan raamit ennen kuin mitään varsinaisesti tehdään.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 582
Toinen hyvin hankala juttu on myöntää, jos ei ymmärrä jotain. Tämä on oikeastaan ollut minusta vielä rasittavampaa, koska siinä menee pirusti aikaa hukkaan. Mielelläänhän nuo jutut selittää uudestaan ja yrittää tehdä sen paremmin, mutta kun toinen sanoo että asia on ymmärretty niin vaikea siinä on lähteä enää toiselle kierrokselle.
Tämä tuntuu olevan tosin myös ihan länsimaissakin välillä se juttu. Olen yrittänyt teroittaa ihmisille, että ennemmin kysyy joka kerta jos ei ole varma tai jos kokee että tarvitsee apua. Mielestäni tärkeintä on aina jakaa tietoa ja osaamista sekä vaikka kädestä pitäen jossain tapauksessa näyttää miten asia kuuluu tehdä. Tällöin kasvaa mahdollisuus siihen, että ko. ihminen voi itsekin jatkossa jakaa tietoa eteenpäin ja täten pystyy auttamaan myös muita. Mikään ei ole rasittavampaa kuin ne henkilöt jotka siiloutuvat täysin ja pitävät kaiken tiedon itsellään tai jakavat aina sen ehdottoman minimin muille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 119
Suurin osa ihmisistä on ihan kauhuissaan jos pitäisi ottaa edes ihan vähän vastuuta siitä, että joku homma on mennyt edes ihan vähän pieleen. Länsimaiset mukaanlukien.

Sitä mukaa kun kokemusta ja ikää tulee lisää, jengi yleensä kasvattaa niitä kuvainnollisia kiveksiä, mutta ei tämä kuitenkaan kaikilta onnistu.

Rekrysin just tiimiin yhden ex-googlerin joka on alunperin Intiasta ja aika erilainen kyllä kuin täällä kuvaillut stereotyyppiset intialaiset.

--
Usein tiedonjaon ongemat liittyvät vain siihen, että ei joko vaan osata jakaa tietoa tai sitten vaan yksinkertaisesti ei tykätä tehdä kenenkään muun kanssa töitä kun ei jakseta katsella yhtään itseä vähemmän tietävän ihmisen hitaampaa tekemistä. Ja joskus ongelma on myös se, että ei uskalleta tehdä muiden kanssa mitään, kun silloin voisi käydä selväksi, ettei todellisuudessa osaakaan kovin paljon. Tai vähintään luullaan että oma impostor syndrooma paljastuu tjsp.

Tehokas tiedonjako vaatii kuitenkin sitä, että osataan asettua sen vastapuolen näkövinkkeliin ja pystytään arvioimaan, että mitkä kaikki oheisnippelit pitää selittää, jotta se kokonaisuus muodostuu ymmärrettäväksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
690
Rekrysin just tiimiin yhden ex-googlerin joka on alunperin Intiasta ja aika erilainen kyllä kuin täällä kuvaillut stereotyyppiset intialaiset.
Isoon maahan mahtuu valtaisa määrä porukkaa. Googlelle just menee sitä terävintä sakkia, kuten muihinkin FAANG-firmoihin (vai pitäisikö tämän olla nyt MAANG?)+ Microsoftille.
 
Liittynyt
22.10.2023
Viestejä
27
Löysin tämän ketjun googlesta ja piti nyt sitten profiilikin tehdä.

Mitä luulette, onko lääkärinä työskenneellä mahdollisuuksia työllistyä IT-alalle, jos hankkii koulutusta ja osaamista? Pitääkö ne ihan pöljänä, kun cvssä tuollainen lukisi? Kiinnostusta löytyy kyllä it-alaan, vähän osaan jotain perusteita jo ja tykkään opetella ohjelmointia. Ikää +30v valitettavasti. Olen täysin väsynyt ja kyllästynyt alaani. Se mitä luette iltalehtien palstoilta on vain jäävuorenhuippu eikä monet varmasti edes uskoisi, mitä kaikkea olen nähnyt ja joutunut itse kokemaan tällä alalla. Olen ollut toisenkin alan töissä ja kaipaan sitä, että on normaali työpäivä hyvällä työnantajalla hyvässä työporukassa ja minulla olisi esim kahvitauot ja lounasaika.

Mikäli sinulla on jotain vinkkiä antaa tilanteeseeni, otan mielelläni vastaan. Perusjuttuja olen kyllä lueskellut tästäkin ketjusta ja googlen kautta eli tiedossa on githubit yms. osaamisen näyttämiset. Githubista voisin ehkä sen verran kysäistä, että millaisia projekteja työnantajat ehkä katsoisivat tarpeeksi hyviksi eli kuinka laajoja/isoja?

Kiitos jo etukäteen!
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 763
Löysin tämän ketjun googlesta ja piti nyt sitten profiilikin tehdä.

Mitä luulette, onko lääkärinä työskenneellä mahdollisuuksia työllistyä IT-alalle, jos hankkii koulutusta ja osaamista? Pitääkö ne ihan pöljänä, kun cvssä tuollainen lukisi? Kiinnostusta löytyy kyllä it-alaan, vähän osaan jotain perusteita jo ja tykkään opetella ohjelmointia. Ikää +30v valitettavasti. Olen täysin väsynyt ja kyllästynyt alaani. Se mitä luette iltalehtien palstoilta on vain jäävuorenhuippu eikä monet varmasti edes uskoisi, mitä kaikkea olen nähnyt ja joutunut itse kokemaan tällä alalla. Olen ollut toisenkin alan töissä ja kaipaan sitä, että on normaali työpäivä hyvällä työnantajalla hyvässä työporukassa ja minulla olisi esim kahvitauot ja lounasaika.

Mikäli sinulla on jotain vinkkiä antaa tilanteeseeni, otan mielelläni vastaan. Perusjuttuja olen kyllä lueskellut tästäkin ketjusta ja googlen kautta eli tiedossa on githubit yms. osaamisen näyttämiset. Githubista voisin ehkä sen verran kysäistä, että millaisia projekteja työnantajat ehkä katsoisivat tarpeeksi hyviksi eli kuinka laajoja/isoja?

Kiitos jo etukäteen!
Jos terveydenhuolto ei alana vituta liikaa, niin ei muuta kuin IT-hommien perusteet kuntoon ja töihin johonkin potilastietojärjestelmiä kehittävään firmaan. Koodariksi, testaajaksi, käyttöönottoprojekteihin, tuotekehityksen puolelle määrittelyihin painottuvaan rooliin jne
 
Liittynyt
22.10.2023
Viestejä
27
Jos terveydenhuolto ei alana vituta liikaa, niin ei muuta kuin IT-hommien perusteet kuntoon ja töihin johonkin potilastietojärjestelmiä kehittävään firmaan. Koodariksi, testaajaksi, käyttöönottoprojekteihin, tuotekehityksen puolelle määrittelyihin painottuvaan rooliin jne
Varmaan se vähän v*tuttaa tällä hetkellä. Mutta toisaalta olen miettinyt, voisiko tuota kautta päästä alalle sisään. Osaamista toiminnasta ja tarpeista on valmiiksi terveydenhuollosta. Ja paljon sanottavaa kyllä löytyy niin potilastietojärjestelmiin kuin muihinkin terveydenhuollon digitalisaatioihin. Omiakin ideoita olisi, mutta taidot ei riitä toteuttamaan niistä oikein mitään tällä hetkellä vielä. Pakko heittää vähän vitsilläkin: töissä kyllä monesti tuntuu, että me niitä testaajia ollaan, kun ei toimi ja bugeja löytyy :D Erona oikeaan testausprosessiin vain se,että vaikka niitä löytyy niin ei niitä korjatuksi saada... Suurin osa töissä myös vain hyväksyy ne eikä kukaan edes osaa kuvitella, että asiat voisivat olla paremminkin.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 763
Varmaan se vähän v*tuttaa tällä hetkellä. Mutta toisaalta olen miettinyt, voisiko tuota kautta päästä alalle sisään. Osaamista toiminnasta ja tarpeista on valmiiksi terveydenhuollosta. Ja paljon sanottavaa kyllä löytyy niin potilastietojärjestelmiin kuin muihinkin terveydenhuollon digitalisaatioihin. Omiakin ideoita olisi, mutta taidot ei riitä toteuttamaan niistä oikein mitään tällä hetkellä vielä. Pakko heittää vähän vitsilläkin: töissä kyllä monesti tuntuu, että me niitä testaajia ollaan, kun ei toimi ja bugeja löytyy :D Erona oikeaan testausprosessiin vain se,että vaikka niitä löytyy niin ei niitä korjatuksi saada... Suurin osa töissä myös vain hyväksyy ne eikä kukaan edes osaa kuvitella, että asiat voisivat olla paremminkin.
Olen sanonut saman aina kun terveydenhuoltoalan tyypit kysyy ja miettii IT-alalle siirtymistä: Sitä substanssiosaamista arvostetaan ihan helvetisti, ja kun se on kunnossa ja jotain ymmärtää IT:stä niin loput oppii töissä. Olin aikoinaan pari vuotta töissä tuollaisessa firmassa, ja käytännössä kaikki käyttöönottoprojekteissa olevat tyypit olivat entisiä hoitajia, oli sitten kyse projektipäälliköstä tai asiantuntijasta. Iso osa PO:sta myös samanlaisilla taustoilla.

Olennaista sinun osalta olisi varmaan sitten miettiä että mitä haluaa tehdä. Koodaamista tai muuta teknisesti painottuvaa hommaa, käyttöönottoprojekteja tai muuta käsienheiluttelua, missä tekninen osaaminen ei ole niin tärkeää mutta substanssin ymmärtäminen ja byrokratian hoitaminen toimii. Vai jotain muuta, asiantuntijan nimikkeellä järjestelmien määrittelyä jne. niinkuin vähän tuossa ekassa viestissä näitä listasin.
 
Liittynyt
22.10.2023
Viestejä
27
Olen sanonut saman aina kun terveydenhuoltoalan tyypit kysyy ja miettii IT-alalle siirtymistä: Sitä substanssiosaamista arvostetaan ihan helvetisti, ja kun se on kunnossa ja jotain ymmärtää IT:stä niin loput oppii töissä. Olin aikoinaan pari vuotta töissä tuollaisessa firmassa, ja käytännössä kaikki käyttöönottoprojekteissa olevat tyypit olivat entisiä hoitajia, oli sitten kyse projektipäälliköstä tai asiantuntijasta. Iso osa PO:sta myös samanlaisilla taustoilla.

Olennaista sinun osalta olisi varmaan sitten miettiä että mitä haluaa tehdä. Koodaamista tai muuta teknisesti painottuvaa hommaa, käyttöönottoprojekteja tai muuta käsienheiluttelua, missä tekninen osaaminen ei ole niin tärkeää mutta substanssin ymmärtäminen ja byrokratian hoitaminen toimii. Vai jotain muuta, asiantuntijan nimikkeellä järjestelmien määrittelyä jne. niinkuin vähän tuossa ekassa viestissä näitä listasin.
Ottaisin minkä tahansa puolen hommia, jos saisin. En koe, että olen kovin ronkeli asiassa tällä hetkellä. Realiteettina on toki se, että vuosien teknisen osaamisen ja työkokemuksen kartuttamiseen menee, no, vuosia. Kilpailisin suoraan niihin töihin hakeutuvana sellaisten kanssa, jotka eivät ole "tuhlanneet" aikaansa aivan toisenlaisen asian opetteluun. Kiitos, kun avasit mahdollisuuksia.
 
Liittynyt
22.10.2023
Viestejä
27
Kannattaa kurkkaa kuntien tiera, istekki, 2m-it yms firmat, jotka tuottaa it palvelua HVA:lle. Siellö omasta substanssiosaamisesta voi olla hyötyä ja ns helppo ovi it puolelle.
Vähän olen välillä katsellutkin jotain noista. En ole vielä viestiä laittanut, kun se it-osaamisen taso on aika matala vielä itsellä. Toistaalta tekisi mieli hieman tiedustella, millaista kouluttautumista arvostaisivat ja millä heille ovi voisi aueta pienelle raolle.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 940
Jos olisin lääkäri ja miettisin IT-alaa niin nykyisten firmojen sijaan pohtisin millä lääkäripulaa tulevaisuudessa paikataan.

Jotenkin kuvittelisi, että tällä hetkellä moni yrittää kehittää tekoälyä hoitajan tai lääkärin tueksi. Siinä lääkärin taustoista luulisi olevan valtava hyöty, ja saattaisivat jopa arvostaa sitä rahallisestikin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 236
Jos olisin lääkäri ja miettisin IT-alaa niin nykyisten firmojen sijaan pohtisin millä lääkäripulaa tulevaisuudessa paikataan.

Jotenkin kuvittelisi, että tällä hetkellä moni yrittää kehittää tekoälyä hoitajan tai lääkärin tueksi. Siinä lääkärin taustoista luulisi olevan valtava hyöty, ja saattaisivat jopa arvostaa sitä rahallisestikin.
Harvalla Suomifirmalla on kapasiteettia kehittää tekoälyä tuossa mittakaavassa. Sitä dataa kun ei taiota mistä tahansa.
 
Liittynyt
22.10.2023
Viestejä
27
Apotti aloitti 3vkoa sitten YT:t ja vähentää 100. Voi olla kohta osaajaa tarjolla julkiselle IT:lle.
Apotti on kirosana tällä alalla. Monet (myös minä) välttävät työpaikkoja, joissa se on käytössä. Tekisi mieli sanoa, että en kyllä tuohon firmaan töihin olisi mennytkään ja uskon jo tässä vaiheessa, että osaisin tehdä parempaa :D Ja en tosiaan ole vielä joka tapauksessa kypsä it-alan firmaan, ehkäpä nämä ihmiset hajaantuvat sillä aikaa muihinkin hommiin. Kiitos kuitenkin tiedosta.
 
Liittynyt
22.10.2023
Viestejä
27
Jos olisin lääkäri ja miettisin IT-alaa niin nykyisten firmojen sijaan pohtisin millä lääkäripulaa tulevaisuudessa paikataan.

Jotenkin kuvittelisi, että tällä hetkellä moni yrittää kehittää tekoälyä hoitajan tai lääkärin tueksi. Siinä lääkärin taustoista luulisi olevan valtava hyöty, ja saattaisivat jopa arvostaa sitä rahallisestikin.
Meillä on jo Duodecimilta eräänlainen tukityökalu käytössä. Ei suoraan tekoälyä taida kyllä olla enkä itse sitä käytä. Yhteen potilastietojärjestelmään se on ainakin integroitu. Monissa paikoissa on vanhat huonommat järjestelmät edelleen käytössä. Lääkäri ja hoitajapulaa pystyttäisiin helpottamaan monilla käytännön asioilla, joilla osalla ei edes ole it-alaan paljoa tekemistä. Mutta näistä kun sanoo ylemmille, ei ketään kiinnosta. Olen yrittänyt. Joissain paikoissa asiat toimivat paremmin ja on yhteisiä pelisääntöjä ja koulutusta henkilökunnalle. Niissäkin kyllä tuhlataan resursseja joihinkin asioihin reippaasti..Mutta tämä menee jo asian ohi osittain. Näihin liittyen minulla kyllä olisi omia ideoita aina tuotteistamiseen asti.

Tekoälystä olen pari nettikurssia tehnyt ja koitan seurata sen uutisointia ja kehitystä. Maailmanlaajuisesti sitä yritetään soveltaa terveydenhuoltoon juurikin kasvavaan tarpeeseen liittyen. Koska oma osaamistaso oikeasti tekoälystä on huono, en osaa kuvitella, miten sen kanssa pääsisi tekemisiin ilman vuosikausien/vuosikymmenten it-taustaa.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 940
On turhauttavaa kun asioihin ei pysty vaikuttamaan. Yksityisellä puolella tuo varmaan on helpompaa niin IT kuin sote-aloilla, mutta kyllä IT’ssäkin voi olla samoja ongelmia pienemmässä mittakaavassa.

Ja kyllä suurimpaan osaan mielenkiintoisista IT järjestelmistä menee vuosikausia oppimiseen. Siis yksittäiseen järjestelmään toki vähemmän, mutta samoin kuin ihmisruumiis on monimutkainen kokonaisuus niin IT kokonaisuutena myös.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 463
Sote alueiden hallintohimmeleistä voisi löytyä it-asiantuntijan töitä joissa lääkärin koulutuksesta olisi hyötyä. En sitten tiedä onko tuo mielekestä it-alan työtä, ehkä ei.

Mielenkiintoisempi vaihtoehto voisi olla terveydenhuollon laitteiden tuotekehityksessä. Esimerkiksi Wallac (Perkin Elmer) tyyppinen firma. Siinä yhdistyisi substanssi- ja it-alan osaaminen.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
80
Löysin tämän ketjun googlesta ja piti nyt sitten profiilikin tehdä.

Mitä luulette, onko lääkärinä työskenneellä mahdollisuuksia työllistyä IT-alalle, jos hankkii koulutusta ja osaamista? Pitääkö ne ihan pöljänä, kun cvssä tuollainen lukisi? Kiinnostusta löytyy kyllä it-alaan, vähän osaan jotain perusteita jo ja tykkään opetella ohjelmointia. Ikää +30v valitettavasti. Olen täysin väsynyt ja kyllästynyt alaani. Se mitä luette iltalehtien palstoilta on vain jäävuorenhuippu eikä monet varmasti edes uskoisi, mitä kaikkea olen nähnyt ja joutunut itse kokemaan tällä alalla. Olen ollut toisenkin alan töissä ja kaipaan sitä, että on normaali työpäivä hyvällä työnantajalla hyvässä työporukassa ja minulla olisi esim kahvitauot ja lounasaika.

Mikäli sinulla on jotain vinkkiä antaa tilanteeseeni, otan mielelläni vastaan. Perusjuttuja olen kyllä lueskellut tästäkin ketjusta ja googlen kautta eli tiedossa on githubit yms. osaamisen näyttämiset. Githubista voisin ehkä sen verran kysäistä, että millaisia projekteja työnantajat ehkä katsoisivat tarpeeksi hyviksi eli kuinka laajoja/isoja?

Kiitos jo etukäteen!
Olen itse opiskellut sovellettua fysiikkaa ja erikoistuin lääketieteelliseen fysiikkaan. Kun aloitin nykyisessä työpaikassani (terveysteknologian yritys) 6 vuotta sitten, niin en ollut koodannut juuri mitään. Perusopinnot ohjelmoinnista (30 op) olin suorittanut tietojenkäsittelytieteenlaitoksella. Ei IT-alalla työskennelläkseen tarvitsi olla kovin tekninen ihminen vaan rooleja on joka lähtöön. Ja niiden tarvittavien teknisten taitojen opetteluun ei kulu kauhean paljon aikaa, jos vaan intoa riittää. Oma tittelini on nykyään Senior Software Engineer ja vaikka teen myös koodausta, niin suurin osa työajasta menee tuotesuunnitteluun ja projektihallinnollisiin asioihin. Olen myös meidän tiimin kliininen asiantuntija.

Tuo lääketieteen substanssiosaaminen on tosi kovaa valuttaa tällä alalla ja nimenomaan sen takia sä pääset jo työhaastatteluun kaikkien muiden ohi, koska sitä arvostetaan niin paljon. Olet niin hyvässä tilanteessa, että voit itse valita haluatko työskennellä tuote- vai konsulttitalossa.

Ja btw, vaimoni on lääkäri ja vaikka palkassa hieman häviänkin, niin onhan oma työ moninkertaisesti leppoisampaa kuin hänen työnsä :D
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 582
Varmaan se vähän v*tuttaa tällä hetkellä. Mutta toisaalta olen miettinyt, voisiko tuota kautta päästä alalle sisään. Osaamista toiminnasta ja tarpeista on valmiiksi terveydenhuollosta. Ja paljon sanottavaa kyllä löytyy niin potilastietojärjestelmiin kuin muihinkin terveydenhuollon digitalisaatioihin. Omiakin ideoita olisi, mutta taidot ei riitä toteuttamaan niistä oikein mitään tällä hetkellä vielä. Pakko heittää vähän vitsilläkin: töissä kyllä monesti tuntuu, että me niitä testaajia ollaan, kun ei toimi ja bugeja löytyy :D Erona oikeaan testausprosessiin vain se,että vaikka niitä löytyy niin ei niitä korjatuksi saada... Suurin osa töissä myös vain hyväksyy ne eikä kukaan edes osaa kuvitella, että asiat voisivat olla paremminkin.
Sulla löytyy sellaista osaamista kenttähoitotyöstä, joka on kultaa kalliimpaa esim. CGI:lle tai mille tahansa isommalle lafkalle joka tekee SOTE-ICT hommia. Sellaisiin pääsee aika hyvin ja esim. CGI:llä oli ihan joku ohjelmakin talon sisällä ihmisille, jotka tulee tuolta sotesektorilta. Kannattaa nuo ainakin katsoa läpi ja kurkata oiskos jotain tarjolla. Harmi kyllä, että nykyinen tilanne on ajanut sinut tähän pisteeseen, sillä lääkäreille on kyllä kysyntää.
 
Liittynyt
05.01.2019
Viestejä
42
Sulla löytyy sellaista osaamista kenttähoitotyöstä, joka on kultaa kalliimpaa esim. CGI:lle tai mille tahansa isommalle lafkalle joka tekee SOTE-ICT hommia. Sellaisiin pääsee aika hyvin ja esim. CGI:llä oli ihan joku ohjelmakin talon sisällä ihmisille, jotka tulee tuolta sotesektorilta. Kannattaa nuo ainakin katsoa läpi ja kurkata oiskos jotain tarjolla. Harmi kyllä, että nykyinen tilanne on ajanut sinut tähän pisteeseen, sillä lääkäreille on kyllä kysyntää.
Olisin myös yhteydessä esimerkiksi GE Healthcareen ja vastaaviin, saattavat olla hyvinkin kiinnostuneita palkkaamaan (tai konsulttina) sote-ammattilaisen.
 
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
286
Meillä on jo Duodecimilta eräänlainen tukityökalu käytössä. Ei suoraan tekoälyä taida kyllä olla enkä itse sitä käytä. Yhteen potilastietojärjestelmään se on ainakin integroitu. Monissa paikoissa on vanhat huonommat järjestelmät edelleen käytössä. Lääkäri ja hoitajapulaa pystyttäisiin helpottamaan monilla käytännön asioilla, joilla osalla ei edes ole it-alaan paljoa tekemistä. Mutta näistä kun sanoo ylemmille, ei ketään kiinnosta. Olen yrittänyt. Joissain paikoissa asiat toimivat paremmin ja on yhteisiä pelisääntöjä ja koulutusta henkilökunnalle. Niissäkin kyllä tuhlataan resursseja joihinkin asioihin reippaasti..Mutta tämä menee jo asian ohi osittain. Näihin liittyen minulla kyllä olisi omia ideoita aina tuotteistamiseen asti.

Tekoälystä olen pari nettikurssia tehnyt ja koitan seurata sen uutisointia ja kehitystä. Maailmanlaajuisesti sitä yritetään soveltaa terveydenhuoltoon juurikin kasvavaan tarpeeseen liittyen. Koska oma osaamistaso oikeasti tekoälystä on huono, en osaa kuvitella, miten sen kanssa pääsisi tekemisiin ilman vuosikausien/vuosikymmenten it-taustaa.
Kyllä lääkäritaustalta voi mielestäni hyvinkin koodariksi vaihtaa. Vaatii kyllä jonkin verran harrastamista ja opiskelua. Ei välttämättä kannata hirttäytyä omaan substanssiosaamiseen jos on ns. mitta täynnä omaa alaa. Tekoälyyn ei kannata keskittyä aluksi. Omat vinkit voisivat olla vaikka tällaiset:

Koeta hankkiutua johonkin koodauskouluun. Kansanopisto, tai erilaiset n. 3kk-1vuoden koodikoulut alanvaihtajille. Ei kannata lähteä vetämään inssiksi tai DI:ksi, vaikka niistä hyvät pohjat saakin. Inssikoulutus opettaa teknisen puolen lisäksi paljolti samoja asioita kuin lääkiskoulutkin: sivistystä, suunnittelua, ajattelua, ongelmanratkaisua, tiedonhakua, ryhmätöitä, kielen tuottamista ja ymmärtämistä. Näihin ei kannata sun tuhlata aikaa koska olet niitä saanut jo lääkiksessäkin. Vuodessa pääset jo jyvälle alasta. Lisäksi ohjelmointia oppiakseen on pakko koodailla kotona vapaa-ajalla.

Aloita hankkimalla koneeseesi Linux. Se on paras käyttis koodata. Opettele käyttämään komentoriviä. Aloita pythonilla. Koodaile jotain. Kun kehityt, etsi joku API netistä, mistä saat imettyä tietoa (vaikka lämpötila) ja piirrä siitä käppyrä. Laita pystyyn oma serveri. Opettele ssh:n käyttö ja etäyhteys sillä serverille. Conffaa ssh myös githubiisi. Tee nettisivu, opettele html + css alkeet. (älä sukella css:n syvään päätyyn, se on Erittäin Syvä..) Tee yksinkertainen tietokanta sqlitella, selvitä youtubesta mikä juttu tämä on. Tee REST api. Kokeile javascriptiä. Kun saat jotain ulos/sisään rest-apiisi niin opettele Vue. Siirrä katseesi sitten backendiin. Tutustu algoritmeihin, turvallisuusasioihin kuten kryptaukseen, sql-injektioihin jne. Aseta swagger serverillesi. Tee full-stack-open kurssi (löytyy duckduckgo:lla). Tee joku arduino-projekti, hanki siihen sensori. Sitten kun perusteet alkaa olla hallussa, ala tutkia Aws:ää tai Azurea. Kirjoita muistiinpanoja, puske projektit githubiin ja opettele etsimään netistä ongelmiin apua mm. youtubesta. Sieltä oppii jo paljon.

Chat-gpt:n käyttöä apuna kannattaa ehkä rajoittaa, tai voi olla että et opi itse ratkaisemaan ongelmia.

Voin kyllä suositella alaa ainakin viestiesi perusteella. Työpaikoilla on mukavaa porukkaa, ruoka- ja kahvitauot pidetään aina ajallaan ja virkistyspäivät on ihan parhaita.

Tsemppiä! :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 672
Löysin tämän ketjun googlesta ja piti nyt sitten profiilikin tehdä.

Mitä luulette, onko lääkärinä työskenneellä mahdollisuuksia työllistyä IT-alalle, jos hankkii koulutusta ja osaamista? Pitääkö ne ihan pöljänä, kun cvssä tuollainen lukisi? Kiinnostusta löytyy kyllä it-alaan, vähän osaan jotain perusteita jo ja tykkään opetella ohjelmointia. Ikää +30v valitettavasti. Olen täysin väsynyt ja kyllästynyt alaani. Se mitä luette iltalehtien palstoilta on vain jäävuorenhuippu eikä monet varmasti edes uskoisi, mitä kaikkea olen nähnyt ja joutunut itse kokemaan tällä alalla. Olen ollut toisenkin alan töissä ja kaipaan sitä, että on normaali työpäivä hyvällä työnantajalla hyvässä työporukassa ja minulla olisi esim kahvitauot ja lounasaika.

Mikäli sinulla on jotain vinkkiä antaa tilanteeseeni, otan mielelläni vastaan. Perusjuttuja olen kyllä lueskellut tästäkin ketjusta ja googlen kautta eli tiedossa on githubit yms. osaamisen näyttämiset. Githubista voisin ehkä sen verran kysäistä, että millaisia projekteja työnantajat ehkä katsoisivat tarpeeksi hyviksi eli kuinka laajoja/isoja?

Kiitos jo etukäteen!
Akuutisti vaihtaisin työnkuvaa, leppoisampiakin hommia meille on tarjolla suolakaivosten sijaan. Asiantuntijahommia löytyy tutkimuspuolelta, eri virastoista ja myös yrityspuolelta.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 210
Varmaan se vähän v*tuttaa tällä hetkellä. Mutta toisaalta olen miettinyt, voisiko tuota kautta päästä alalle sisään. Osaamista toiminnasta ja tarpeista on valmiiksi terveydenhuollosta. Ja paljon sanottavaa kyllä löytyy niin potilastietojärjestelmiin kuin muihinkin terveydenhuollon digitalisaatioihin. Omiakin ideoita olisi, mutta taidot ei riitä toteuttamaan niistä oikein mitään tällä hetkellä vielä. Pakko heittää vähän vitsilläkin: töissä kyllä monesti tuntuu, että me niitä testaajia ollaan, kun ei toimi ja bugeja löytyy :D Erona oikeaan testausprosessiin vain se,että vaikka niitä löytyy niin ei niitä korjatuksi saada... Suurin osa töissä myös vain hyväksyy ne eikä kukaan edes osaa kuvitella, että asiat voisivat olla paremminkin.
Minä vaihdoin sairaanhoitajasta koodaushommiin sinun ikää myöhemmin. Vaikka hoitoala siellä työskennellessä ärsyttikin, niin koodaajana on ollut ihan kiva tehdä paria eri projektia hoitoalaan liittyen (toki paljon muutakin). Hoitoalan osaamista tunnutaan arvostavan melko paljon ja tuleehan siinä työnantajallakin todennäköisesti myös rekryttyä tekijä, joka ei ihmisiä tai vastuuta pelkää. Koodaustaidot karttuu kyllä. Se on IT-alalla ihan mukavaa, että kun uutta teknologiaa tulee kokoajan, niin sitä pääsee aika nopeasti "aallon harjalle", jos oma innokkuus vain riittää. Toki sitä ei heti alussa tiedä, mitä ei tiedä, mutta sopivassa työporukassa pääsee kyllä kukoistamaan.

Myöhäistä se ei siis missään nimessä ole. Kannattaa katsoa omia jäljellä olevia työvuosia ja sitten saman verran taaksepäin, että millaista teknologiaa silloin oli tarjolla. Alan vaihtaminen ei montaa vuotta vie, vaikka koulunkin kävisi väliin.
 
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
286
Tylsintä mahdollista työtä se on. Todistakaa vääräksi! Mutta tylsää se on.
EDIT: Onhan se välillä tylsää, mutta oman kokemuksen mukaan melkein mikä tahansa tekeminen muuttuu tylsäksi kun sitä riittävästi toistaa. Sitten pitää pistää plussat ja miinukset paperille ja valita mitä haluaa kestää. Jotain on tehtävä elääkseen ja kamalampaakin voisi olla kuin lämpimässä toimistossa kahvikoneen vieressä näpyttely ihan jees palkalla.

Ei sillä, tuskin itsekään tulen lopun elämääni koodaamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2023
Viestejä
27
Kyllä lääkäritaustalta voi mielestäni hyvinkin koodariksi vaihtaa. Vaatii kyllä jonkin verran harrastamista ja opiskelua. Ei välttämättä kannata hirttäytyä omaan substanssiosaamiseen jos on ns. mitta täynnä omaa alaa. Tekoälyyn ei kannata keskittyä aluksi. Omat vinkit voisivat olla vaikka tällaiset:

Koeta hankkiutua johonkin koodauskouluun. Kansanopisto, tai erilaiset n. 3kk-1vuoden koodikoulut alanvaihtajille. Ei kannata lähteä vetämään inssiksi tai DI:ksi, vaikka niistä hyvät pohjat saakin. Inssikoulutus opettaa teknisen puolen lisäksi paljolti samoja asioita kuin lääkiskoulutkin: sivistystä, suunnittelua, ajattelua, ongelmanratkaisua, tiedonhakua, ryhmätöitä, kielen tuottamista ja ymmärtämistä. Näihin ei kannata sun tuhlata aikaa koska olet niitä saanut jo lääkiksessäkin. Vuodessa pääset jo jyvälle alasta. Lisäksi ohjelmointia oppiakseen on pakko koodailla kotona vapaa-ajalla.

Aloita hankkimalla koneeseesi Linux. Se on paras käyttis koodata. Opettele käyttämään komentoriviä. Aloita pythonilla. Koodaile jotain. Kun kehityt, etsi joku API netistä, mistä saat imettyä tietoa (vaikka lämpötila) ja piirrä siitä käppyrä. Laita pystyyn oma serveri. Opettele ssh:n käyttö ja etäyhteys sillä serverille. Conffaa ssh myös githubiisi. Tee nettisivu, opettele html + css alkeet. (älä sukella css:n syvään päätyyn, se on Erittäin Syvä..) Tee yksinkertainen tietokanta sqlitella, selvitä youtubesta mikä juttu tämä on. Tee REST api. Kokeile javascriptiä. Kun saat jotain ulos/sisään rest-apiisi niin opettele Vue. Siirrä katseesi sitten backendiin. Tutustu algoritmeihin, turvallisuusasioihin kuten kryptaukseen, sql-injektioihin jne. Aseta swagger serverillesi. Tee full-stack-open kurssi (löytyy duckduckgo:lla). Tee joku arduino-projekti, hanki siihen sensori. Sitten kun perusteet alkaa olla hallussa, ala tutkia Aws:ää tai Azurea. Kirjoita muistiinpanoja, puske projektit githubiin ja opettele etsimään netistä ongelmiin apua mm. youtubesta. Sieltä oppii jo paljon.

Chat-gpt:n käyttöä apuna kannattaa ehkä rajoittaa, tai voi olla että et opi itse ratkaisemaan ongelmia.

Voin kyllä suositella alaa ainakin viestiesi perusteella. Työpaikoilla on mukavaa porukkaa, ruoka- ja kahvitauot pidetään aina ajallaan ja virkistyspäivät on ihan parhaita.

Tsemppiä! :)
Kiitos superlaajasta vastauksesta! Ja muillekin kiitos, paljon vastauksia ja vinkkejä. En ole vielä koskaan osallistunut oikeaan virkistyspäivään :D Sain paljon ajateltavaa noista, kiitos.
 
Liittynyt
22.10.2023
Viestejä
27
Akuutisti vaihtaisin työnkuvaa, leppoisampiakin hommia meille on tarjolla suolakaivosten sijaan. Asiantuntijahommia löytyy tutkimuspuolelta, eri virastoista ja myös yrityspuolelta.
Kaikki aina sanoo noista, mutta ei niihin oikeasti noin vain kävellä. Jotkut nousee noihin, kunhan ovat ensin vääntäneet itsensä niska väärällä kentällä vuosikausia samalla työnantajalle. Tai suhteilla. Tai kerryttäneet osaamista ilmaiseksi vaikkapa tutkimuspuolella vuosia johonkin niche-asiaan, johon sattumoisin haetaan tekijää joku hetki jossain firmassa/laitoksessa. Itsekin olin tutkimushommissa, mutta vähän erityyppistä tehtävää tein kuin puhdasta tutkijantyötä. Tein sitä, koska siitä maksettiin ja sain rahaa vuokraan ja elämiseen. Ehkä jotenkin nyt ajatukset on niin kääntyneet siihen, että mieluummin käyttäisin noihin hommiin vaaditun "kouluttautumis"ajan toiselle alalle, johon oikeasti on kiinnostusta ja toivetta päästä ja ehkä todennäköisyydetkin suuremmat saavuttaa tavoite.
 

Darkbizi

Tukijäsen
Liittynyt
17.07.2019
Viestejä
26
Ottaisin minkä tahansa puolen hommia, jos saisin. En koe, että olen kovin ronkeli asiassa tällä hetkellä. Realiteettina on toki se, että vuosien teknisen osaamisen ja työkokemuksen kartuttamiseen menee, no, vuosia. Kilpailisin suoraan niihin töihin hakeutuvana sellaisten kanssa, jotka eivät ole "tuhlanneet" aikaansa aivan toisenlaisen asian opetteluun. Kiitos, kun avasit mahdollisuuksia.
Yritin pistää sulle privaa @vitalift mutta ei näköjään onnistu. Laitatko mulle vaikka sähköpostia. :)
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 463
Tylsintä mahdollista työtä se on. Todistakaa vääräksi! Mutta tylsää se on.
Olen päässyt koodaamaan puhelimia, teollisuuskoneita, autoja, talousohjelmistoja ja ties mitä. Ei toi nyt niin tylsää ole ollut. Keksin aika monta tylsempää hommaa.
 
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
286
Kiitos superlaajasta vastauksesta! Ja muillekin kiitos, paljon vastauksia ja vinkkejä. En ole vielä koskaan osallistunut oikeaan virkistyspäivään :D Sain paljon ajateltavaa noista, kiitos.
Kiva että vastauksestani oli apua. Kirjoitin tuon viestin kiireessä ja nyt kauhistelin kirjoitusasua. :D Multa voi kysyä lisääkin vinkkejä jos on tarpeen, autan mielelläni.

Virkistyspäivät on kyllä itselleni ihan suosikkijuttuja, harmi kun korona vähän vähensi sitä perinnettä edellisessä työpaikassani. Virkistyspäiviä odotettiin innokkaasti useampi kuukausi. Sitten meille oli varattuna mökki, jossa oli hyvät ruoat, juomat, sauna ja palju lämpimänä ja saattoi olla esim. tilattu couchi puhumassa. Ja ehkä lähdettiin porukalla vaikka jääkiekko-otteluun. Oli mukavaa naureskella työkavereiden kanssa yömyöhälle pienessä tuiskussa paljun lämmössä C#:n ärsyttävyyksille. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 924
Jo koodaamistakin on niin monenlaista. Ja toisaalta softakehitys on paljon muutakin kuin vain koodaamista. Vaikeahan tuotakaan on yleistää. Mutta että olisi "tylsintä mahdollista työtä", niin se on kyllä aika kova väite. Siis jos miettii jotain liukuhihahommia, jossa ihan kirjaimellisesti toistat tismalleen identtistä asiaa tunnista/päivästä/viikosta/kuukaudesta/vuodesta toiseen. Pahimmillaan yksin ilman mitään vaihtelua tai uutta haastetta.

Veikkaan että koodaaminen ei ole tylsintä mahdollista työtä. Voi se silti olla jollekin tylsää.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 940
Yhdellä aikaisemmalla työpaikalla oli verkon asiantuntijoita joiden ainoa työ oli käsitellä tikettejä joissa pyydettiin avaamaan / sulkemaan kytkimen portti ja määrittelemään VLAN. Eli siis avaat tiketin, otat telnet yhteyden kytkimeen, klikkaat muutaman kerran, suljet tiketin, avaat seuraavan…

Pari vuotta kun teet tota voi käsitys siitä kuinka tylsää IT työ voi olla muuttua.

Mä oon devannut tosi erilaisissa tiimeissä ja osassa työ oli kyllä tappavan tylsää. Mulla jako on yleensä sen välillä onko kyseessä vain muiden tarkasti määrittelemien taskien mekaanista naputtelua vai autonomista työtä jossa ratkaistaan luovasti ongelmia joihin uskoo.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 354
Yhdellä aikaisemmalla työpaikalla oli verkon asiantuntijoita joiden ainoa työ oli käsitellä tikettejä joissa pyydettiin avaamaan / sulkemaan kytkimen portti ja määrittelemään VLAN. Eli siis avaat tiketin, otat telnet yhteyden kytkimeen, klikkaat muutaman kerran, suljet tiketin, avaat seuraavan…

Pari vuotta kun teet tota voi käsitys siitä kuinka tylsää IT työ voi olla muuttua.
Tästä puuttuu nyt laskutuksen tekeminen jokaiselle tiketille erikseen, kahteen järjestelmään ja 15min tarkkuudella koko työpäivä..
 

machia

Team SER
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
83
Yhdellä aikaisemmalla työpaikalla oli verkon asiantuntijoita joiden ainoa työ oli käsitellä tikettejä joissa pyydettiin avaamaan / sulkemaan kytkimen portti ja määrittelemään VLAN. Eli siis avaat tiketin, otat telnet yhteyden kytkimeen, klikkaat muutaman kerran, suljet tiketin, avaat seuraavan…

Pari vuotta kun teet tota voi käsitys siitä kuinka tylsää IT työ voi olla muuttua.

Mä oon devannut tosi erilaisissa tiimeissä ja osassa työ oli kyllä tappavan tylsää. Mulla jako on yleensä sen välillä onko kyseessä vain muiden tarkasti määrittelemien taskien mekaanista naputtelua vai autonomista työtä jossa ratkaistaan luovasti ongelmia joihin uskoo.
Eikös se luovuus tule siitä että naputtelet python skriptin joka automatisoi koko prosessin. Säästyneellä työajalla sitten nautit lisääntyneestä vapaa-ajasta ja naputtelet jotain kivempia omia juttuja :)
 
Liittynyt
05.04.2021
Viestejä
133
Tästä puuttuu nyt laskutuksen tekeminen jokaiselle tiketille erikseen, kahteen järjestelmään ja 15min tarkkuudella koko työpäivä..
Vain kaksi eri järjestelmää? Itse olin CGI:llä ja suksin ns. vittuun kun piti kolmeen eri paikkaan kirjata kaikki tunnit, mitä on tehnyt ja vielä ristiintarkistaa kaikki nämä. Sitten auta armias, jos olitkin kommentoinut taskille X myös taskin Y asiaa ja SM ei osaa porautua storyn alle saamaan koko kuvaa keissistä niin huutoa tuli. Ei ole ikävä tuota.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 418
Ihan parasta, nahkoineen kilpailutettu ylläpitosoppari jossa asiakas maksaa vain tehdyistä tunneista, konsulttifirma on bookannut sut siihen 100% ja olettaa että laskutat 100%, ja sitten koitat muiluttaa 100% päivästä niille tiketeille, meni niihin 100% ajasta eli ei, ja se asiakkaan kaikkein k-päisin mulkero siellä kyttää niitä tikettejä ja vaatii selvityksiä että miten tähän ja tähän muka saattoi mennä näin paljon aikaa... :poop:
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 418
koitat muiluttaa 100% päivästä niille tiketeille, meni niihin 100% ajasta eli ei, ja se asiakkaan kaikkein k-päisin mulkero siellä kyttää niitä tikettejä ja vaatii selvityksiä että miten tähän ja tähän muka saattoi mennä näin paljon aikaa... :poop:
...penkki / unassigned time -kustannuspaikka on järjestelmässä lukittuna ja pääset kirjaan sille vain jos pyydät projektipäälliköltä siihen erikseen luvat (millä tietenkin koitetaan painostaa duunaria muiluttaan kaikki aika asiakkaalta laskutettavaan), ja jos erehdyt sellaista pyytään niin projektipäällikkö (joka on tietenkin joku random keke joka manageeraa jotain 15 eri ylläpitoprojektia ja jolla ei oo :poop: hajua kuka sä oot ja mitä sä teet, tai edes että mitä siinä projektissa puuhataan) bookkaa sulle palsun jonnekin 4 päivän päähän, missä saat ensin selittää sille puoli tuntia kuka sä oot, mitä sä teet, mikä projekti tää ees on, ja toisen puoli tuntia että miksei niihin tiketeihin oo mennyt 100% ajasta, ja joka sitten käytännössä muiluttaa ne sun tunnit niille asiakaslaskutettaville, ja jättää sut selittään sille asiakkaan k-päälle että mites niihin on tussaroitu niin saakelin kauan, ettekö te helvetti mitään osaa?!?

+ että nyt kun tussaroit vielä yhden tunnin sen sun idioottiproikkarin kanssa, niin sulla on vielä yks tunti enemmän muilutettavana...
 
Liittynyt
03.11.2020
Viestejä
111
Ihan parasta, nahkoineen kilpailutettu ylläpitosoppari jossa asiakas maksaa vain tehdyistä tunneista, konsulttifirma on bookannut sut siihen 100% ja olettaa että laskutat 100%, ja sitten koitat muiluttaa 100% päivästä niille tiketeille, meni niihin 100% ajasta eli ei, ja se asiakkaan kaikkein k-päisin mulkero siellä kyttää niitä tikettejä ja vaatii selvityksiä että miten tähän ja tähän muka saattoi mennä näin paljon aikaa... :poop:
Kuulostaa tutulta. Samaa jaksoin itse 4 kuukautta jonka jälkeen lähti projekti vaihtoon. Jotenkin tuli vielä mietittyä että ylläpito olisi rentoa ongelmanratkontaa ja pienkehitystä...
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 418
Kuulostaa tutulta. Samaa jaksoin itse 4 kuukautta jonka jälkeen lähti projekti vaihtoon. Jotenkin tuli vielä mietittyä että ylläpito olisi rentoa ongelmanratkontaa ja pienkehitystä...
Onhan se joskus sitäkin... On noissa joskus sellainen Goldilocks-vaihe jossa hommat on just opittu hoitaan suht fiksusti mutta väistämättömät kustannushinkkaukset ei oo vielä tehneet hommasta perseilyä. Ylläpidossa on vaan just se ongelma että se sama palvelutaso yritetään aina ostaa soppari sopparilta vähän edullisemmin ilman että tasosta tingitään.

Mä neuvoin joskus takavuosina isossa konsulttifirmassa jengiä että jos törmäävät tuollaiseen yllä kuvattuun pakkomuilutukseen niin yksi varoitus projektipäällikölle ja sen jälkeen suoraan soitto firman ethicsiin siitä että täällä painostetaan työntekijöitä varastamaan asiakkaalta. Ja jos ethics ei tartu hommaan, niin iltapäivälehdestä varmaan löytyy joku joka tarttuu... (Hmm, kumma miten mua ei itseä yleensä koskaan staffatty tuollaisiin projekteihin :hmm:)

Mut hassua miten samoissa taloissa voi olla niin erilaista menoa lokerosta, asiakkaasta ja projektista riippuen.
 
Liittynyt
30.10.2023
Viestejä
1
Hei vaan, ensimmäinen viesti foorumille! :cool:
Onko jollain sanoa Solitasta jotain työnantajana? Tai heidän miten tuo heidän Academy-homma toimii?
5 vuotta ylläpito- ja tukihommissa alalla ja kiinnostaisi uudet mahdollisuudet. Solita kuulostaa ihan mielenkiintoiselta vaihtoehdolta.
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
637
Kuinka usein IT-alalla pitää olla suosittelijoita jos hakee töitä? Olen aina ajatellut, että suosittelijavaatimukset on lähinnä yliopistojen yms. juttu, mutta ilmeisesti suosittelukirjeitä (tai ainakin suosittelijoiden yhteystietoja) joskus kysytään muillakin aloilla, vaikkei työpaikkailmoituksessa asiasta mitään mainittaisikaan? MItenköhän asia mahtaa olla esim. isoissa amerikkalaisissa tekkifirmoissa, joissa työnhaku on muutenkin jo monivaiheinen prosessi?
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 171
Kuinka usein IT-alalla pitää olla suosittelijoita jos hakee töitä? Olen aina ajatellut, että suosittelijavaatimukset on lähinnä yliopistojen yms. juttu, mutta ilmeisesti suosittelukirjeitä (tai ainakin suosittelijoiden yhteystietoja) joskus kysytään muillakin aloilla, vaikkei työpaikkailmoituksessa asiasta mitään mainittaisikaan? MItenköhän asia mahtaa olla esim. isoissa amerikkalaisissa tekkifirmoissa, joissa työnhaku on muutenkin jo monivaiheinen prosessi?
Yksi sisäinen suosittelija riittänyt useammassa paikassa. Kylmiin hakuihin niin on aina kysytty 3 kipaletta suosittelijoita mihin olen vastannut, että jaan suosittelijat jos/kun prosessi etenee niin pitkälle että loppu on suosittelijoista kiinni. Muutamalle kaverille olen luvannut suositella, mutta ei ole puhelin soinut. Tai no, yhden kerran on puhelin soinut, mutta se firma oli norjalainen ja kaveri norjassa duunissa.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 640
Kuinka usein IT-alalla pitää olla suosittelijoita jos hakee töitä?
Oli mulla joskus suosittelijoita katottuna, kun koitin epätoivoisesti saada hommia valmistumisen jälkeen, mutta ne ei oikeastaan ollu edes IT-alaa varten.

Kukaan ei oo kaivannu kertaakaan suosittelijoita ja viimeiset mitä lie 10 haastattelua on tullut niin, että joko ite oon vastannut johonkin nettirekrylomakkeeseen tai joku on ottanu muhun suoraan yhteyttä LinkedInissä. Enimmäkseen nyt ollu tota jälkimmäistä.

Ite toimin kerran suosittelijana vanhan kollegan puolesta, joka halus vaihtaa silloiselta yhteiseltä työnantajalta poies. Sieltä ihan soittikin sit joku ja rupateltiin jonkun aikaa. Vähän meni valehteluksi, kun en ihan älyttömän paljoa tehny hänen kanssaan duunia, mutta sai tuon duunin.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 763
Hakemuksiin en ole koskaan laittanut suosittelijoita, enkä ole edes kysellyt entisiltä pomoilta voivatko suositella jos tarve tulee. Kerran kävi sitten niin, että parin haastattelukierroksen jälkeen tuli työtarjous ehdollisena, halusivat parin suosittelijan yhteystiedot.

Olivat sitten molemmille soittaneet ja varmistaneet koulutus- ja työhistoriasta juttuja. Tämä ei tosin ollut suomalainen firma, kai siellä oli ollut kokemuksia siitä että tyypit keksii CV:hen työpaikkoja.

Toisella haastattelukierroksellakin oli sellaisia kysymyksiä pari, että ihan selvästi testasivat muistanko mitä olen CV:ssä listannut
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
243 684
Viestejä
4 256 677
Jäsenet
71 359
Uusin jäsen
-manners-

Hinta.fi

Ylös Bottom