• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Israel 🔄 Iran yhteenotto 13.6.2025

Ei tuosta pätevyydestä voi sanoa mitään, jos ei edes yritetty tipauttaa. Mutta kyllä ne venäläiset ilmatorjunta-aseet myös F-35 vastaan toimii.

... jos F-35 lentäisi asekuilut auki tai ulkoisella aselastilla, tai änkeisi ihan sen venäläisen IT-ohjuspatterin lähelle turhaan.

Käytännössä F-35 asekuilut kiinni ja ilman ulkoista aseistusta näkyy niin huonosti tutkassa, ja siinä on niin hyvät sensorit (mm. tutkavaroittimet), että sen on kohtalaisen helppo pysytellä tarpeeksi kaukana venäläisistä ilmatorjuntajärjestelmistä, että niiden tutkat eivät pysty lukittautumaan siihen.

Ja matalalle infrapunahakuisten ohjusten kantamalle sen ei tarvi myöskään mennä vihollisen ilmatilassa niiden hyvien sensorien takia, koska voi hoitaa myös CAS-hommat korkealta.

Helpoin taka pudottaa F-35 venäläisellä IT-kalustolla olisi varmaan salakuljettaa joku olkapäältä ammuttava pikkuohjus jonnekin F-35n käyttämän lentokentän kiitorahan pään lähistölle ja ampua sitä sellaisella lentoonlähdössä tai nousussa.


Mutta enemmän säikeen aiheeseen:

Itseäni ihmetyttää tässä operaatiossa sama kuin edellisessäkin, eli se että miten Israelin koneissa riittää toimintamatka Iraniin asti.

Kun Israel reilut nelisenkymmentä vuotta sitten pommitti Saddamin ydinreaktorin Irakissa, se oli ihan (silloin upouuden) F-16n kantaman äärirajoilla ja käytännössä onnistui vain koska Israel oli juuri saanut ne F-16t, ei olisi onnistunut millään Israelin ilmavoimien vanhemmalla kalustolla (tai no, B-17lla ehkä kantomatkan ja asekuorman puolesta mutta ne eivät olisi päässeet kohteeseen ehjinä ja ne oli poistettu käytöstä vuosikymmeniä aikaisemmin ja niitä taisi alunperinkin olla vain 3 kpl)


F-35lla on parempi toimintamatka kuin F -16lla, mutta Jemen ja Teheran ovat myös paljon kauempana Israelista kuin tuo Irakin reaktori oli, ja osa kohteista joita Israel on pommittanut on käsittääkseni kauempana kuin F-35n "virallisen" toimintamatkan päässä Israelin lentokentistä.

Vähän mietityttää, että olisiko Israel kehittänyt esim. oman toiseen asekuiluun menevän lisäpolttoainetankin, ja vain toista asekuilua käytetään aseille? Vai onko F-35n viralliset toimintamatkalukemat vaan ilmoitettu reippaasti alakanttiin?
 
Mutta enemmän säikeen aiheeseen:

Itseäni ihmetyttää tässä operaatiossa sama kuin edellisessäkin, eli se että miten Israelin koneissa riittää toimintamatka Iraniin asti.

Kun Israel reilut nelisenkymmentä vuotta sitten pommitti Saddamin ydinreaktorin Irakissa, se oli ihan (silloin upouuden) F-16n kantaman äärirajoilla ja käytännössä onnistui vain koska Israel oli juuri saanut ne F-16t, ei olisi onnistunut millään Israelin ilmavoimien vanhemmalla kalustolla (tai no, B-17lla ehkä kantomatkan ja asekuorman puolesta mutta ne eivät olisi päässeet kohteeseen ehjinä ja ne oli poistettu käytöstä vuosikymmeniä aikaisemmin ja niitä taisi alunperinkin olla vain 3 kpl)


F-35lla on parempi toimintamatka kuin F -16lla, mutta Jemen ja Teheran ovat myös paljon kauempana Israelista kuin tuo Irakin reaktori oli, ja osa kohteista joita Israel on pommittanut on käsittääkseni kauempana kuin F-35n "virallisen" toimintamatkan päässä Israelin lentokentistä.

Vähän mietityttää, että olisiko Israel kehittänyt esim. oman toiseen asekuiluun menevän lisäpolttoainetankin, ja vain toista asekuilua käytetään aseille? Vai onko F-35n viralliset toimintamatkalukemat vaan ilmoitettu reippaasti alakanttiin?
Israel käyttää F-35I "Adir" versiota jossa on israelilaisia omia ase- ja viestijärjestelmiä, mahdollisuus käyttää Israelin omia elektronisen sodankäynnin järjestelmiä, avointa arkkitehtuuria ohjelmistossa jotta Israel voi muokata ja kehittää koneen toimintoja itse, tuki omille ohjuksille (kuten Rafael Python-5 ja Spice-pommit) ja mahdollisuus omaan lisäpolttoainekapasiteettiin ja ulkoisia aseasemia.
 
Vähän mietityttää, että olisiko Israel kehittänyt esim. oman toiseen asekuiluun menevän lisäpolttoainetankin, ja vain toista asekuilua käytetään aseille? Vai onko F-35n viralliset toimintamatkalukemat vaan ilmoitettu reippaasti alakanttiin?
Jossain oli juttua, että ilmatankkaavat Jordanian päällä.
 
Itseäni ihmetyttää tässä operaatiossa sama kuin edellisessäkin, eli se että miten Israelin koneissa riittää toimintamatka Iraniin asti.

Kun Israel reilut nelisenkymmentä vuotta sitten pommitti Saddamin ydinreaktorin Irakissa, se oli ihan (silloin upouuden) F-16n kantaman äärirajoilla ja käytännössä onnistui vain koska Israel oli juuri saanut ne F-16t, ei olisi onnistunut millään Israelin ilmavoimien vanhemmalla kalustolla (tai no, B-17lla ehkä kantomatkan ja asekuorman puolesta mutta ne eivät olisi päässeet kohteeseen ehjinä ja ne oli poistettu käytöstä vuosikymmeniä aikaisemmin ja niitä taisi alunperinkin olla vain 3 kpl)


F-35lla on parempi toimintamatka kuin F -16lla, mutta Jemen ja Teheran ovat myös paljon kauempana Israelista kuin tuo Irakin reaktori oli, ja osa kohteista joita Israel on pommittanut on käsittääkseni kauempana kuin F-35n "virallisen" toimintamatkan päässä Israelin lentokentistä.

Vähän mietityttää, että olisiko Israel kehittänyt esim. oman toiseen asekuiluun menevän lisäpolttoainetankin, ja vain toista asekuilua käytetään aseille? Vai onko F-35n viralliset toimintamatkalukemat vaan ilmoitettu reippaasti alakanttiin?
Noissa Israelin F-35I "Adir" -malleissa on lisäpolttoainesäiliöt.

 
Viimeksi muokattu:
Israel käyttää F-35I "Adir" versiota jossa on israelilaisia omia ase- ja viestijärjestelmiä, mahdollisuus käyttää Israelin omia elektronisen sodankäynnin järjestelmiä, avointa arkkitehtuuria ohjelmistossa jotta Israel voi muokata ja kehittää koneen toimintoja itse, tuki omille ohjuksille (kuten Rafael Python-5 ja Spice-pommit) ja mahdollisuus omaan lisäpolttoainekapasiteettiin ja ulkoisia aseasemia.

Koneen ihan normaaleissakin versiossa on ulkoisia aseripustimia (siipien alla kuusi sekä rungon alla yksi, jota yleensä B- ja C-malleissa käytetään tykkipodille), ripustimien olemassaolon suhteen Israelin koneet ei eroa standardikoneista.

Mutta minulla oli tosiaan väärä käsitys F-35n tilanteesta lisäpolttoainetankkien suhteen, luulin, että vakiomalleissa missään ripustimissa ei ollut putkituksia, mutta lueskelin vähän lisää ja sisemmissä siipiripustimissa on sittenkin putkitus kaikissa koneissa. (Tilanne olikin vaan se, että koska koneessa on sisäisellä polttoaineella selvästi neljännen sukupolven koneita parempi toimintamatka ja F-35-spesifisisä erikois-stealth-lisäpolttoaintankkeja ei ole kehitetty, koneella äärimmäisen harvoin lennetään ulkoisten lisätankkien kanssa.)

Ulkoisten lisäpolttoainesäiliöiden käyttö tekisi kuitenkin koneesta helpommin havaittavan tutkassa, eikä missään kuvissa Israelin F-35I:stä ole mitään ulkoisia lisäpolttoainetankkeja näkynyt. Tosin, jos ne ripustimiin tulevat lisäpolttoainetankit suunnittelee juuri sille koneelle ja muotoilee oikein, niiden vaikutus koneen tutka-poikki-pinta-alaan voi jäädä melko pieneksi. (Kun taas normaaleilla geneerisillä lisäpolttoainetankeilla vaikutus tutka-poikki-pinta-alaan olisi huomattava).

Jemeniin lentäessä voisi toki myös olla mahdollista, että siipien alla on ollut (normaalitkin, tutkavastetta hyvin paljon lisäävät) lisäpolttoainetankit joiden kanssa on lennetty meren yllä kansainvälisessä ilmatilassa, ja ne tankit on sitten pudotettu pois meren yllä ennen saapumista huthien IT-tutkien kantamalle, mutta tämä on ongelmallisempaa Jordanian ja Irakin päällä Israeliin lentäessä, niiden päällä voi lentää stealth-konfiguraatiossa "ei ole ilmatilanloukkaus jos ei tulla havaituksi eikä jäädä kiinni"-periaatteella, mutta jos lennetään tutkavastetta selvästi lisäävien normaalien geneeristen lisätankkien kanssa, Jordanian ja Irakin ilmavalvonta kyllä näkee koneet.

Jemeniin lentäessä toki toimii myös ilmatankkaus merellä kansainvälissä ilmatilassa.


F-35n sisemmät siipiripustimet on näköjään speksattu 5000 paunan eli n. 2.2 tonnin lastille. Tankki itse painanee ainakin 100kg joten polttoainemäärä on luokkaa pari tonnia/ripustin, eli yhteensä n. 4 tonnia.

Koneen normaali polttoainekapasiteetti on reilut 8 tonnia eli sisempien siipiripustimien lisätankeilla saa koneeseen 50% lisää polttoainetta mukaan.

Ulkoisten lisätankkien kuskaaminen kuitenkin lisää huomattavasti sekä parasiittista ilmanvastusta että lisääntyneen painon kautta indusoitua ilmanvastusta että todellinen kantomatkalisä jäisi varmaan jonnekin 35-40% luokkaan, vähän riippuen myös siitä että pudotetaanko lisätankit pois heti niiden tyhjennyttyä vai pidetäänkö ne mukana koko lennon ajan tyhjinäkin (koska ei halua tuhlata niitä)

Mutta joo, onhan tämä selvästi enemmän kuin se, että toiseen asekuiluun tulevaan stealth-tankkiin laittaisi jonkun 1.5 tonnia polttoainetta, sillä saisi luokkaa alle 20% lisää toimintamatkaa. Ja ne sisäiset lisäputket nimenomaan vaatisi Israelin omia modifikaatioita koneeseen.


Mutta jos oikein kauas Iranin itäosiin pitää iskeä, voi ehkä tarvi molempiakin, siipien alla nelisen tonnia lisäpolttoainetta ja toisessa pommikuilussa puolisentoista tonnia lisää tjsp.


Tai voi tietysti olla, että Israelin oma modifikaatio on putkien lisääminen myös keskikokoisiin siipiripustimiin ( joiden kapasiteetti on 2500 painaa eli reilut tonni per kappale), eli neljän ulkoisen ripustimen käytöllä saisi reilut kuutisen tonnia lisää polttoainetta mukaan ja kantamalisä voisi olla jotain 50-60% luokkaa. Neljä stealth-tankkia on kuitenkin taas jo selvästi ongelmallisempi kuin kaksi stealth-tankkia, koska pitäisi suunnitella kaksi eri stealth-tankkimallia ja lisäksi pitää ottaa huomioon radiosäteilyn kimpoilu myös tankkien välillä.




Matka Tel Avivista Teheraniin on n. 850 merimailia. F-35A:n ilmoitettu virallinen toimintasäde sisäisellä polttoainelastilla pommitustehtävässä parin tonnin aselastin kanssa ja (sisältäen tehtävän vaatimat korkeusprofiilimuutokset jne sekä vähän marginaaleja) on n. 670 merimailia.

Eli menee n. 27% yli virallisesta, Teheraniin asti siis pääsisi kahdella ulkoisella isolla lisätankilla jos niillä saisi tuon n .35-40% lisää kantamaa ja tehtäväprofiili on samankaltainen kuin virallisessa, mutta yhdellä sisäisellä pommikuiluun tulevalla lisätankilla menisi varmaan liian tiukille.



Ilmeisesti mitään Teherania kaukaisempia kohteita (jonne kaksi isoa ulkoista lisätankkia ei riittäisi) ei ole pommitettu, eli tämän puolesta se kaksi isoa ulkoista tankkia voisi olla se mahdollinen selitys. Ja todennäköisesti kyseessä Israelin omat "stealth"-tankit joista ei ole kuvia nähty mutta joista on huhuttu aiemminkin.
 
Matka Tel Avivista Teheraniin on n. 850 merimailia. F-35A:n ilmoitettu virallinen toimintasäde sisäisellä polttoainelastilla pommitustehtävässä parin tonnin aselastin kanssa ja (sisältäen tehtävän vaatimat korkeusprofiilimuutokset jne sekä vähän marginaaleja) on n. 670 merimailia.

Eli menee n. 27% yli virallisesta, Teheraniin asti siis pääsisi kahdella ulkoisella isolla lisätankilla jos niillä saisi tuon n .35-40% lisää kantamaa ja tehtäväprofiili on samankaltainen kuin virallisessa, mutta yhdellä sisäisellä pommikuiluun tulevalla lisätankilla menisi varmaan liian tiukille.



Ilmeisesti mitään Teherania kaukaisempia kohteita (jonne kaksi isoa ulkoista lisätankkia ei riittäisi) ei ole pommitettu, eli tämän puolesta se kaksi isoa ulkoista tankkia voisi olla se mahdollinen selitys. Ja todennäköisesti kyseessä Israelin omat "stealth"-tankit joista ei ole kuvia nähty mutta joista on huhuttu aiemminkin.

Tietysti tähän tarvii lisätä myös ohjuksen tai liitopommin oma kantama. Ensin mainittujen tapauksessa se on usein satoja kilometrejä.
 
Ei tuosta pätevyydestä voi sanoa mitään, jos ei edes yritetty tipauttaa. Mutta kyllä ne venäläiset ilmatorjunta-aseet myös F-35 vastaan toimii.
Vain jos havaitsevat ne. Toki edellisellä kerralla iipat kävi paljon harventaa sitä venäläistä AA kalustoa. Ei noi oikein kykene tekee mitään f-35 vastaan, kun havaitsevat myöhemmin, kuin 35:n pystyy käyttämään omia aseita patteria vastaan.
 
Turkki on NATO maa. Meidän sotaliittolainen. Et varmaankaan tiennyt sitä. Toisekseen Turkkilaisia on paljon suomessa ja ovat erittäin kovia tekemään töitä sekä yrittämään, toisin kuin useimmat kantasuomalaiset. Mikä suomalaisessa on niin erikoista ja pyhää että on varaa arvostella muut maat ja kansat vain roskaksi ?
Olisko kuitenkin niin, että lähes viidesosa suomalaisista veronmaksajista on korviaan myöten ulosotossa tai vähintäänkin niin syvällä velkavankeudessa, että yrittäminen ei ihan hirveästi kannata jos meinaa edes sen perustoimeentulon säilyttää. Turkinpojallahan ei ole ongelmaa kun hyppää koneesta puhtain luottotiedoin ja tarpeeksi kun on pistetty verottomana taskuun tuet sekä myynnit niin jos käry käy, serkkupoika tai sen kumminkaima lentää paikalle ja hommaa jatketaan entiseen malliin uusilla nimillä. Tai parhaimmillaan samat jannut vaan eri passilla. MOT
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
279 835
Viestejä
4 815 380
Jäsenet
77 980
Uusin jäsen
JNIE

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom