iRacing

En muistaakseni ole täällä mainostanu vielä, mutta Kanaliiga aloittaa ensimmäisen iRacing-liigansa nyt lokakuussa.


IRACING TULEE
ERKKI "ERSIBOGUU" MIKKOLA 03.09.2021 IRACING

Oletko aina halunnut olla oman elämäsä Räikkönen? Bensaa suonissa ja silleen?
No nyt simullaattorikisailu tulee myös Kanaliigaan, eli kaivappa se joululahjaratti esille tyttären/pojan kaapista ja aloita treemaan sillä kohta mennään. Tavoitteena on järjestää sarja jossa viihtyvät niin uudet tulokkaakaat kuin jo enemmänkin ajaneet. Tarvitset itsellesi ratin ja polkimet sekä tietokoneen jolla pystyt pelaamaan. Kyseessä meidän ensimmäinen simulaattorikilpailu ja mielellämme kuulemme teidän ideoita ja ajatuksia Discordissamme osoittessa Join the Kanaliiga Discord Server!
Sarja pelataan tunnetulla iRacing simulaattorilla joka on ladattavissa osoitteessa iRacing: Join Our Online eSports Sim Racing Leagues Today . Peli on kk veloitteinen ja hinta riippuu siitä miten pitkän tilauksen otat. Sarja on suunniteltu niin, että 3kk kokeilu jaksolla ehtii hyvin harjoitella ennen kilpailuja. Artikkelin kirjoitushetkellä 3kk jakso ensitilaajalle maksaa noin 20 $ . Netissä myös tarjolla alennus koodeja jolla ensitilaaja saa 3kk jakson vieläkin halvemmalla. Sarjassa käytetään autoja ja ratoja jotka kuuluvat perustilaukseen, eli tämän lisäksi ei tule muita kustannuksia pelin puolelta.
Auto jolla kilpailut ajetaan on Mazda MX 5, joka on melkein kaikille iRacing kuskeille tuttu sillä moni aloittaa tällä autolla. iRacingissä itsessään on erittäin hyviä kilpailuja tarjolla ja suosittelemme lämpimästi näissä ajamista sillä ne toimivat hyvänä harjoituksena tätä sarjaa varten. Auton säädöistä ei tarvitse olla huolissaan sillä sarja on ns. ”Fixed series” eli autoa ei pysty säätämään vaan on kaikille sama.
JOUKKUEET
Sarjaan otetaan maksimissaan 20 joukkuetta. Jokaisessa joukkueessa on kaksi kuskia samasta yrityksestä. Mikäli sarjaan jää tilaan niin sekajoukkueet ovat sallittu ja tällöin järjestäjä muodostaa joukkueet yksittäisistä kuskeista niin että iRating sekajoukkueiden kesken on mahdollisimman lähellä toisiaan.
FORMAATTI
Sarjassa on 2 kilpailuiltaa. Jokaisena iltanaajetaan yhdellä radalla kaksi kilpailulähtöä. Joukkueen kummatkin kuskit ajavat omilla autoillaan. Kilpailun voittaja on se joukkue kuka kerännyt eniten pisteitä. Ennen varsinaisia kilpailuiltoja järjestetään yksi harjoituskilpailu.
Kilpailupäivät
Harjoituskilpailu: 19.10 – Lime Rock Park – Full Course
Kisa 1: 2.11 Lime Rock Park
Kisa 2 : 16.11 Summit point

PISTELASKENTA
Pistelaskennan kaava julkaistaan kun nähdään osallistujamäärä. Tavoitteena luoda pistelaskumalli joka motivoi myös tiimin heikompaa osapuolta taistelemaan sijoista.
KILPAILUPÄIVÄN RAKENNE
Harjoitukset: 19:30-20:30
Aika-ajot: 20:35-20:45
Kilpailu 1: 20:50-21:10
Kilpailu 2: 21:30-21:50
SÄNNÖT
Soveltuvin osin käytetään Fisran sääntöjä eSM 2020 säännöt.pdf
TUOMARISTO
Kiinnostaako pesti? Tule Discoordiin juttelemaan asiasta tai pistä viestiä info äääät kanaliiga.fi
ILMOITTAUTUMINEN
PALKINNOT
Tbd

Allekirjoittanut rekkautunut kisailemaan toistaiseksi yksinään kun ei omasta pikkupuljusta (5000 työntekijää Suomessa) löydy tiimikaveria.. :(
 
Tämän päivän päivityksestä saattaa olla apua tälläkin foorumilla kärsittyihin ongelmiin:

"The Track Surface Decal (TSD) rendering system has been optimized to greatly reduce the number of DX11 drawPrim() calls required to render scenes. This optimization reduces DX11 CPU-side bottlenecks at every track, some more than others. Depending on the PC hardware and rendering options, it may improve frame rate by as much as 25%. It helps most at road courses, such as Hungaroring Circuit, Circuit de Barcelona Catalunya, and many others. "
 
Aika kova juttu jos tuo oikeasti ratkoo nuo fps dipit mitä esiintyy. Just oli vkonloppuna Le Mans 6h ja vaikka miten pudotin graffoja niin R5 3600 + 3060Ti combolla VR:llä ajaessa joka helvetin kerta stadionalueella fps putoili jonnekin 40-50 tietämille.
 
Aika kova juttu jos tuo oikeasti ratkoo nuo fps dipit mitä esiintyy. Just oli vkonloppuna Le Mans 6h ja vaikka miten pudotin graffoja niin R5 3600 + 3060Ti combolla VR:llä ajaessa joka helvetin kerta stadionalueella fps putoili jonnekin 40-50 tietämille.
Sanoisin, että huonommaksi meni. Nyt Tsukuba itselläni ainakin tökkii ihan sairaasti. Juuri, kun juhlin, että löysin asetukset viimeksi Spa-radalle niin nyt joutuu taas tällä pudottamaan kaikkia minimiin jotta pyörisi 90 FPS. Iso huokaus tämän kanssa.
 
Ettei sulla joku muu syö tota fps. Itsellä 3600+3060ti ja nyt ajanut suht paljon Tsukubaa ja fps aina yli 80. Asetukset sliderista täysillä.
 
Nyt on uusille jäsenille melko päheä tarjous, koodilla PR-HagertyDC21 saa 12kk subin hintaan 0 euroa. :cigar2:
 
Tolla hinnalla kannattaa jo tehdä kakkostili ja lähteä sekoilemaan tuonne rookiena! :hmm:

Vois olla viisaampi heittää alennuskoodit tuonne ajopelitopikkiin. Kuinka moni ei-iRallaaja lukee tätä topikkia?
 
Itse ihmettelyt kun ei iR:ää näytä yhtään kiinnostavan ex-jäsenten takaisinhoukuttelu. Vuodesta 2009 oli tilaus ja nyt kesällä Elokuussa en jatkanut niin ei yhden yhtä emailia tarjouksista tms ole tullut.
 
Sama itselläkin, innostus on laantunut ja tilaukset jäissä. Kummasti voisi tulla heräteostoksia jos jonkulaisia täkyjä laitettaisiin vanhoille jäsenille.
 
Black Friday on taas kohta, sieltä ne normialet saa.
Toki edelleen saa krediittejä kun ajelee aktiivisesti.. :think:
 
Nyt kun joutuu ajamaan näitä multiclass kisoja niin kertokaas nuubille että mikä se virallinen väistämissääntö on? Äsken ajoin kisan ja tuntu että oli väärin ajaa kisalinjaa hitaampana autona ja samalla oli väärin myös siirtyä linjalta sivuun ja antaa nopeempien ohittaa.

Referenssinä vaikka tilanne että lmp tulossa takanta, ajan kisalinjaa. Peilistä näyttää että kohta toinen täräyttää persiisee kun just tulossa mutkaan niin siirryn sisälinjaan niin toinen siirtyy kanssa ja ajaa puskuriin ja ragehan siitä seuras.

Eli mikä olisi oikea tapa toimia?
 
Juuuu perinteisesti hitaammat luokat ajaa sitä omaa linjaa ja nopeemmat sitte ajaa ohi. Ainakin sellasen ohjeistuksen ite oon saanu:)
 
Ohittajalla on se vastuu tulla puhtaasti ohi. Hitaampana sä teet sen helpoimmaksi sillä et pysyt sillä ajolinjalla jota satut tilanteessa ajamaan.
 
Joo kiitos neuvoista. Pitää siis jatkossa ajaa vaa linjalla ja antaa nopeempien väistää. Välillä vaa tuntuu että nopeemmat pakottaa/puskee hitaamman pois linjalta kun tulevat vaikka sikaanissa täysiä ohi.
 
Hereillä vaan ja kattoo vähä missä ja mihin se ohittaja syöksähtää. Kuskeja kun on monen tasosia ja ite ainakin huomannu että omat ajolinjat ja ajatukset hyvästä paikasta päästää nopeempi ohi on välillä hyvinkin erilainen kun kärkikuskilla:D
 
Ladataan...ladataan ja kerran vielä ladataan. Yksi ärsyttävimmistä piirteistä pelissä on tolkuttoman pitkät latausajat. Tänään kolme kisaa Nurburgringillä ja yhteensä ehdin ajaa yhden aika-ajo kierroksen.
Ilmeisesti lataa kaikki radat vaikka tänään olikin grand prix rata.
Onko muilla samanlaisia ongelmia varsinkin tuon radan kanssa?


 
Kyllähän nuo latausajat on edellee sieltä 2000-luvun alusta ja mitä pidempi/isompi rata sitä pidemmät latausajat.
 
Itseäni ärsyttää yli kaiken kun ajan kisoja AI:n kanssa kun sessiot ei lopu silloin kun minä haluan eli aina session virallisesti päättyessä menee yleensä 30sek 2-3 minuuttiin ennen kuin seuraava sessio alkaa. Varsinkin jos päätän lopettaa session kesken ja siirtyä vain seuraavaan, odotusta aina edessä useita minuutteja. Ei toki kuullosta paljolta mutta mitä ihmettä voit rigissa odotellessasi tehdä kun olet vöissä, hanskat kädessä sekä vr-lasit päässä. Ihmetyttää myös se että vaikka esim. aika-ajot ovat päättymässä tai jopa päättyneet, AI-kuskit lähtevät silti radalle. Ja kyllä, next session painike on tullut tutuksi mutta ei auta :)
 
Tämä lienee hyvä mainita täälläkin:

Susan Flint @ iRacing sanoi:
Potential scam regarding purchasing iRacing dollars/credits

If you see any offers to purchase anything iRacing related, such as iRacing dollars or credits outside of the iRacing website, or from a verified iRacing email, please do not participate.
We are currently investigating a potential scam on Discord from a channel called iRacing Store.
Only make purchases directly through www.iracing.com, members.iracing.com or Steam.

Thank you.
 
Hiipumassa ollut Iracing innostus sai taas tuulta purjeisiin Direct drive härvelin myötä.
Viime kevään alkuinnostuksen jälkeen SR rating mennyt vain alaspäin kuten ajoinnostuskin.
Spec racer ja Nordschleife sai taas hymyn korviin. Auto uusi tuttavuus ja rata yksi lempiradoista. 3:ssa päivässä SR rating nousi 500 pojolla joten melkein siellä mistä kevään alamäki alkoi.
En omista perussetin lisäksi kuin BMW M4 GT3 ja Nurnburg/Nordschleifen radat.
Jotain ratasuosituksia että pääsisi mahdollisimman moneen kisaan mukaan. Miksei autojakin voi ehdottaa.
Löytyykö Iracingistä vastaavaa autoa kuin Tatuus Assetto Corsasta?
 
Onhan tuolla tuo USF2000 joka on myös Tatuus. Sille on oma fixed-sarjansakin.

 
Hiipumassa ollut Iracing innostus sai taas tuulta purjeisiin Direct drive härvelin myötä.
Viime kevään alkuinnostuksen jälkeen SR rating mennyt vain alaspäin kuten ajoinnostuskin.
Spec racer ja Nordschleife sai taas hymyn korviin. Auto uusi tuttavuus ja rata yksi lempiradoista. 3:ssa päivässä SR rating nousi 500 pojolla joten melkein siellä mistä kevään alamäki alkoi.
En omista perussetin lisäksi kuin BMW M4 GT3 ja Nurnburg/Nordschleifen radat.
Jotain ratasuosituksia että pääsisi mahdollisimman moneen kisaan mukaan. Miksei autojakin voi ehdottaa.
Löytyykö Iracingistä vastaavaa autoa kuin Tatuus Assetto Corsasta?
Yleensä kannattaa ostaa radat sen mukaan mitä sarjaa aikoo ajaa. Kausi vielä kesken, joten voi katella kalentereja mitä tulossa.

Toki voi myös vilaista tilastoja suostituimmista:

Tuo USF2000 on ihan kiva pikku formula, jolla olen nyt kisannut muutaman viikon. Fixed setup on tosi aliohjaava (ainakin nopeissa exiteissä), eikä ole ratakohtaisia setuppeja sarjassa, mistä miinus, mutta ainakin aloittelijaystävällinen vähän radasta riippuen.

Skip barberia voi aina suositella, mutta se taas on aika erilainen, ei käytännössä downforcea ja katurenkaat, mikä sallii aikamoisia seivejä. Tosi hauska kyllä ja hyvin aistittavissa pidon rajat.

Radicalia kannattaa ehdottomasti testata, se kun kuuluu tilaukseen, mutta on vaativampi ja kaasun kanssa pitää olla kontrollia eri tavalla.
 
Viimeksi muokattu:
Pitää katsella mitä ostaa. Radical on tuttu ja aika haastava tosiaan. Skip barber on tuttu Asetto Corsasta , tykkäsin. En tiedä viitsiikö mitään sarjaa ajaa kun aina tulee vastaan niitä inhokki ratoja jota ei edes halua opetella. Ehkä yksittäisiä kisoja niin kuin tähänkin asti.
Yleensä kannattaa ostaa radat sen mukaan mitä sarjaa aikoo ajaa. Kausi vielä kesken, joten voi katella kalentereja mitä tulossa.

Toki voi myös vilaista tilastoja suostituimmista:

Tuo USF2000 on ihan kiva pikku formula, jolla olen nyt kisannut muutaman viikon. Fixed setup on tosi aliohjaava (ainakin nopeissa exiteissä), eikä ole ratakohtaisia setuppeja sarjassa, mistä miinus, mutta ainakin aloittelijaystävällinen vähän radasta riippuen.

Skip barberia voi aina suositella, mutta se taas on aika erilainen, ei käytännössä downforcea ja katurenkaat, mikä sallii aikamoisia seivejä. Tosi hauska kyllä ja hyvin aistittavissa pidon rajat.

Radicalia kannattaa ehdottomasti testata, se kun kuuluu tilaukseen, mutta on vaativampi ja kaasun kanssa pitää olla kontrollia eri tavalla.
 
Pitää katsella mitä ostaa. Radical on tuttu ja aika haastava tosiaan. Skip barber on tuttu Asetto Corsasta , tykkäsin. En tiedä viitsiikö mitään sarjaa ajaa kun aina tulee vastaan niitä inhokki ratoja jota ei edes halua opetella. Ehkä yksittäisiä kisoja niin kuin tähänkin asti.
Sekä Radicalilla ja skippyllä muuten korostuu massiivisesti kylmät renkaat, eli kannattaa parikin kierrosta lämmitellä ennenkuin voi alkaa tosissaan tuuttaa, kun testaa.
 
Pitää katsella mitä ostaa. Radical on tuttu ja aika haastava tosiaan. Skip barber on tuttu Asetto Corsasta , tykkäsin. En tiedä viitsiikö mitään sarjaa ajaa kun aina tulee vastaan niitä inhokki ratoja jota ei edes halua opetella. Ehkä yksittäisiä kisoja niin kuin tähänkin asti.

Kannattaa huomioida että jokaisesta sarjasta maksetaan rahaa takasinpäin kun ajaa vähintään sen 8 viikkoa 12 viikon kaudesta, eli voit jättää 4 viikkoa ajamatta, jos tulee niitä epämieluisia ratoja tai irl esteitä.

 
Itse ajan Fanatec gt3 ja Ferrari fixed seriessiä. Näissä mielestäni hyvät radat kierrossa mm nyt Ferrarissa Road Atlanta. Kisat sopivan mittaisia 15-20min.
 
Koska toi mx-5 paskottiin ja poistettiin h-laatikko. Oli kauhea pettymys kun pitkästä aikaa eksyin radalle. Enään taitaa olla omassa tallissa vanha musse, ja speccy millä pääsee sudittelee kytkimen ja h laatikon kanssa..
 
Tänä iltana starttaa siis Kanaliigan oma iRacing-liiga, klo 21 eka lähtö ja noin klo 21.30 toinen lähtö:



Mukana myös allekirjoittanut. :smoke:
 
En tiedä mutta testaa. :D

Liekö tuo oikea valikko mutta "Apply" jälkeen tyhjentää koodikentän ja pyytää valitsemaan tilauksen, lienee siis mennyt jo umpeen :rolleyes:

1635930332423.png
 
Pitkästä aikaa kisailu maistuu taas. No itku pitkästä ilosta jos vanhat merkit paikkansa pitää.
6. päivä menossa uudella ratilla ja iRating noussut yli 700 pojoa.
Olenko vihdoin oppinut ajamaan vai auttaako tuo DD ratti noin paljon?
Voi tietysti olla että Spec racer sopii minulle kun en oikeastaan muuta ole ehtinyt testaamaan.
Voi myös olla että kun itse olen jo 60v niin ratin nopeammat signaalit auttaa kompensoimaan hidastuneet refleksit ja aivotoiminnan.
Sen olen huomannut että auton hallinnan menetyksiä on helpompi seivata ja rattiin voi täysin luottaa.
No joka tapauksessa hauskaa ollut viettää lomaa Iracingin ja uuden ratin parissa.
 
Pitkästä aikaa kisailu maistuu taas. No itku pitkästä ilosta jos vanhat merkit paikkansa pitää.
6. päivä menossa uudella ratilla ja iRating noussut yli 700 pojoa.
Olenko vihdoin oppinut ajamaan vai auttaako tuo DD ratti noin paljon?
Voi tietysti olla että Spec racer sopii minulle kun en oikeastaan muuta ole ehtinyt testaamaan.
Voi myös olla että kun itse olen jo 60v niin ratin nopeammat signaalit auttaa kompensoimaan hidastuneet refleksit ja aivotoiminnan.
Sen olen huomannut että auton hallinnan menetyksiä on helpompi seivata ja rattiin voi täysin luottaa.
No joka tapauksessa hauskaa ollut viettää lomaa Iracingin ja uuden ratin parissa.
Kyllä itelläkin DD tuntuu auttavan juurikin noissa seiveissä paljon.

Jotkut sanoo, että melkein itekseen seivaa. En nyt menis ihan niin pitkälle, mutta kyllä sen selvästi tuntee kuinka paljon pitää korjausta tehdä.

Dori_N joka on tehnyt iRacingille ns. virallisia rataoppaita heitti podcastissä, että ilman DDtä tullee olemaan aivan pulassa kun sade tulee tähän, ja itse siis ajaa tällä hetkellä hihnavetosella.

Tiedä siitä, mutta väittäisin, että saan vähän etua aika-ajoissa hyvästä ratista, kun renkaat ei oo vielä ihan optimaali lämpötilassa ja pitoa joutuu tunnustelemaan. Ainakin omat aika-ajot on viime aikoina ollut suhteessa muihin parempia kuin parhaat kierrosajat sitten kisassa. Tai sit oma kisavauhti on vaan surkeaa.
 
Kyllä itelläkin DD tuntuu auttavan juurikin noissa seiveissä paljon.

Jotkut sanoo, että melkein itekseen seivaa. En nyt menis ihan niin pitkälle, mutta kyllä sen selvästi tuntee kuinka paljon pitää korjausta tehdä.

Kyllä se itseasiassa seivaa jopa ihan itsekseen. Ainakin tietyissä tilanteissa ja sopivilla asetuksilla/autolla. Tälle on ihan oma nimikin olemassa "DD-save". Tyypillinen paikka missä ton voi tehdä on kun exitissä takarengas lähtee piirtämään ni irrottaa vaan kokonaan ratista ja nostaa kaasun. Ei tietty toimi aina mut itelle se on menny sen verran selkärankaan et tulee tehtyä monasti automaattisesti.
 
Kyllä se itseasiassa seivaa jopa ihan itsekseen. Ainakin tietyissä tilanteissa ja sopivilla asetuksilla/autolla. Tälle on ihan oma nimikin olemassa "DD-save". Tyypillinen paikka missä ton voi tehdä on kun exitissä takarengas lähtee piirtämään ni irrottaa vaan kokonaan ratista ja nostaa kaasun. Ei tietty toimi aina mut itelle se on menny sen verran selkärankaan et tulee tehtyä monasti automaattisesti.
No johan, itellä ei tuommoista "testiä" ole varmaan tullut, kun ratista irti päästäminen ei oo vaihtoehto formula/gt tyylisellä rimillä ja vielä VR-lasit päässä, ainakaan jos meinaa matkaa jatkaa sen jälkeen yhtenä kappaleena :D
 
Joo meinasin tohon vielä laittaa et välistä irrotan refleksinomaisesti jopa formulayylisellä ratilla ja sitte tuleekin jo näpeille ku koittaa taas ottaa kiinni.
 
Kyllä se itseasiassa seivaa jopa ihan itsekseen. Ainakin tietyissä tilanteissa ja sopivilla asetuksilla/autolla. Tälle on ihan oma nimikin olemassa "DD-save". Tyypillinen paikka missä ton voi tehdä on kun exitissä takarengas lähtee piirtämään ni irrottaa vaan kokonaan ratista ja nostaa kaasun. Ei tietty toimi aina mut itelle se on menny sen verran selkärankaan et tulee tehtyä monasti automaattisesti.

Tulipahan vain mieleen, en tiiä et toimiiko tänäpäivänä, Mutta aikoinaan sai lapasesta lähteneen tilanteen seivattua hienosti kun polki kaasun ja jarrun pohjaan yhtäaikaa
 
On sekin toiminut vielä ainakin melko äskettäin. En ite ole edes koittanut eikä tietty toimi ABS autoilla mut näin sen tehtävän jollain pikkuformulalla ~about alkuvuodesta.
 
En ole pitkiin aikoihin ajellut ajosimuja mutta tuli hieman yllätyksenä, että intternjetissä rfactor2 ja assetto corsa on arvostettu iracingin edelle. Onko kyseessä fanipoikien huutoäänestys vai onko iracingin ajomalli ja rengashifistely oikeasti jäänyt jälkeen muista?
 
En ole pitkiin aikoihin ajellut ajosimuja mutta tuli hieman yllätyksenä, että intternjetissä rfactor2 ja assetto corsa on arvostettu iracingin edelle. Onko kyseessä fanipoikien huutoäänestys vai onko iracingin ajomalli ja rengashifistely oikeasti jäänyt jälkeen muista?

Kai kaikilla peleillä on omat leirinsä, jokainen kun arvottaa eri asioita. Enkä mä ny jotai internetin random-äänestystä uskois ihan suorilta.
Henk koht en tartte muita simuja koska moninpeli ja muut jutut vaan toimii iRacingissa ja kk-maksu pitää pahimmat jonnet poissa.
 
Kai kaikilla peleillä on omat leirinsä, jokainen kun arvottaa eri asioita. Enkä mä ny jotai internetin random-äänestystä uskois ihan suorilta.
Henk koht en tartte muita simuja koska moninpeli ja muut jutut vaan toimii iRacingissa ja kk-maksu pitää pahimmat jonnet poissa.
Sitä vähän epäilinkin. Pitääpä seurata black friday-tarjouksia kun aika koittaa.
 
Sitä vähän epäilinkin. Pitääpä seurata black friday-tarjouksia kun aika koittaa.

Tietääkseni uusille jäsenille on nyt -40% tarjoukset, bläk fraideista saa vaan -25%. ;)

 
Tietääkseni uusille jäsenille on nyt -40% tarjoukset, bläk fraideista saa vaan -25%. ;)

Mutta kun en oo uusi… :sad: vaikken osaakaan mitää enää niin liikaa autoja ja ratoja ostettuna että alkais kikkailla uutta tunnusta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 739
Viestejä
4 564 256
Jäsenet
75 013
Uusin jäsen
52375

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom