Intel Kaby Lake (LGA 1151 Z270) kellotukset & kokemukset

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 952
Itse itselleni vastaan että ei onnistu, koska Intel on laittanut Kaby Lake prossuihin mikrokoodin joka estää käynnistymisen jos bclk on enemän kuin 102.75MHz...
Typerää...
Ylikellotusta tukevat K-sarjan prossut on siksi hieman kalliimpia.

Pelkkää markkinataloutta ja voittojen maksimointia, jos ei kelpaa niin toki jokainen saa itsekkin valmistaa prosessorin jos on tietotaitoa sekä vehkeet. :)
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 321
Eipä noista Celeroneista ole K-sarjan malleja...

Noh tietääpä jatkossa että jättää ostamatta Intelin perusprossut.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 439
Rupesin taas seuraamaan i7 7700K:n rasituslämpöjä kopan vaihdon jälkeen.

Korkkaamaton ja kellottamaton 7700k näyttää ottavan lämpöjä 91C-94C pelikäytössä, ainakin HWmonitorin mukaan. Turbo boost toki käytössä. Jäähynä tällä hetkellä Thermalright True Spirit 140 Direct ja tahnoina juuri vaihdetut Thermal Grizzly Hydronautit. Onko syytä huolestua vai käykö nämä tosiaankin normaalistikin näin kuumina? Korkkaamalla saisi varmaan tippumaan mutta luotto omiin taitoihin ei ole niin kova että lähtisin tuota operaatiota suorittamaan.


lämmöt.jpg
 

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
Rupesin taas seuraamaan i7 7700K:n rasituslämpöjä kopan vaihdon jälkeen.

Korkkaamaton ja kellottamaton 7700k näyttää ottavan lämpöjä 91C-94C pelikäytössä, ainakin HWmonitorin mukaan. Turbo boost toki käytössä. Jäähynä tällä hetkellä Thermalright True Spirit 140 Direct ja tahnoina juuri vaihdetut Thermal Grizzly Hydronautit. Onko syytä huolestua vai käykö nämä tosiaankin normaalistikin näin kuumina? Korkkaamalla saisi varmaan tippumaan mutta luotto omiin taitoihin ei ole niin kova että lähtisin tuota operaatiota suorittamaan.


Itellä kans 7700k NH-D15 jäähyllä. Ennen korkkaamista mullakin kävi tuollaisissa lukemissa näin kesähelteillä ja myös vakiokelloilla. Korkkaaminen pudotti lämpöjä 25-30 astetta. Nyt edes 4.9Ghz ei käy lähellekkään niin lämpimänä kuin ennen korkkausta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 142
Onhan nämä lämpöisiä mutta kuumalta kuulostaa kyllä.

Missä jännitteet huitelee rasituksessa? VID on aika korkea joten todennäköisesti volttia on vakiokelloille helvetisti liikaa. Laita alkuun manuaalilla vaikka 1.25v ja pudota alemmas mahdollisuuksien mukaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 439
Onhan nämä lämpöisiä mutta kuumalta kuulostaa kyllä.

Missä jännitteet huitelee rasituksessa? VID on aika korkea joten todennäköisesti volttia on vakiokelloille helvetisti liikaa. Laita alkuun manuaalilla vaikka 1.25v ja pudota alemmas mahdollisuuksien mukaan.
Kiitos tästä. Laskin voltit 1.250 ja pikaisella testillä lämmöt huitelin korkeimmillaan 77C paikkeilla eli näytti auttavan :tup: Pitää testata vielä että kärsiikö pudottaa lisää.
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
94
Oma 7700k menee vakiona ilman turboa 1.025v ja turbolla 1.075v. Uskoisin, että tuosta on vielä varaa tiputtaa.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 096
Moro! Ajattelin vihdoin ottaa löysät pois vanhuksesta eli i5-7600k:sta. Olen ajellut tätä ITX kopassa vakiona lievästi alivoltitettuna custom loopilla, 240x30 ja 280x30. Nyt kun yritin kellottaa niin ei vaan onnistu millään. Eli jos laitan kertoimeksi 45 (4,5 ghz, duh) ja jännitteeksi 1.300, niin ei edes pääse Windowsiin asti. LLC:tä olen kokeillut tasoilla 1 (=tiukin) ja 3. Lämmöt eivät ole ongelma, ei ole tainnut ikinä mennä yli 70 asteen vaikka onkin korkkaamaton.
Emona perus Asrock z270 itx/ac. Onko emo ja/tai kivi tosiaan NÄIN huono?
Emossa pystyy myös kellottamaan eri määrää ytimiä. Silloin kun laitoin 1 core 45, 2 core 43, 3 corea 42 ja 4 corea 41 niin toimi kyllä, mutta tuohan on lähes vakiona silloin. Eikös 1.3 volttia muutenkin ole jo melko paljon? Tosin kaikki vakiona automatic näyttää HWInfo 1.248v.
Paras tulos mitä sain cinepelissä R15 oli 662. Tällä hetkellä tulos 582.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 302
Moro! Ajattelin vihdoin ottaa löysät pois vanhuksesta eli i5-7600k:sta. Olen ajellut tätä ITX kopassa vakiona lievästi alivoltitettuna custom loopilla, 240x30 ja 280x30. Nyt kun yritin kellottaa niin ei vaan onnistu millään. Eli jos laitan kertoimeksi 45 (4,5 ghz, duh) ja jännitteeksi 1.300, niin ei edes pääse Windowsiin asti. LLC:tä olen kokeillut tasoilla 1 (=tiukin) ja 3. Lämmöt eivät ole ongelma, ei ole tainnut ikinä mennä yli 70 asteen vaikka onkin korkkaamaton.
Emona perus Asrock z270 itx/ac. Onko emo ja/tai kivi tosiaan NÄIN huono?
Emossa pystyy myös kellottamaan eri määrää ytimiä. Silloin kun laitoin 1 core 45, 2 core 43, 3 corea 42 ja 4 corea 41 niin toimi kyllä, mutta tuohan on lähes vakiona silloin. Eikös 1.3 volttia muutenkin ole jo melko paljon? Tosin kaikki vakiona automatic näyttää HWInfo 1.248v.
Paras tulos mitä sain cinepelissä R15 oli 662. Tällä hetkellä tulos 582.
Ei tuo 1,3v vielä kovin pahalta jännitteeltä kuulosta. Jos lämmöt sallii ja emolevy kestää, niin kyllä kabylle varmasti 1,35-1,40V uskaltaa laittaa. Lämmöt taitaa tosin tulla korkkaaamattomana vastaan aika nopsaan, mutta sehän selviää vain kokeilemalla. Oma 7700K taisi puksutella kolmisen vuotta 1,3625 voltilla @5GHz tjsp., eikä osoittanut mitään väsymisen merkkejä vielä myyntihetkelläkään.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 096
Ei tuo 1,3v vielä kovin pahalta jännitteeltä kuulosta. Jos lämmöt sallii ja emolevy kestää, niin kyllä kabylle varmasti 1,35-1,40V uskaltaa laittaa. Lämmöt taitaa tosin tulla korkkaaamattomana vastaan aika nopsaan, mutta sehän selviää vain kokeilemalla. Oma 7700K taisi puksutella kolmisen vuotta 1,3625 voltilla @5GHz tjsp., eikä osoittanut mitään väsymisen merkkejä vielä myyntihetkelläkään.
Joo eihän se ole, mutta kun äsken kokeilin 42 kertoimella 1,39 voltilla niin ei vaan toimi.. Yhdesti sain cinebenchin läpi 45 kertoimella 1,39 voltilla mutta sitten ei pääse edes Windowsiin 44 kertoimella samoilla volteilla. Ihme hommaa.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 096
Hmm, palautin oletuksille ja laitoin offsetiksi -30 eli alivolitusta. Cinebenchsissä voltit oli 1,168 ja taajuus max 4,1 ghz.

Sitten 45 kertoimella ei mene läpi edes 1,4 voltilla. Susi mikä susi.

1593687765669.png


1593687784948.png


E: 1,4 volttia eikä 4,1 volttia :D
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Ei tuo 1,3v vielä kovin pahalta jännitteeltä kuulosta. Jos lämmöt sallii ja emolevy kestää, niin kyllä kabylle varmasti 1,35-1,40V uskaltaa laittaa. Lämmöt taitaa tosin tulla korkkaaamattomana vastaan aika nopsaan, mutta sehän selviää vain kokeilemalla. Oma 7700K taisi puksutella kolmisen vuotta 1,3625 voltilla @5GHz tjsp., eikä osoittanut mitään väsymisen merkkejä vielä myyntihetkelläkään.
Yhden emolevyn virransyötön sain lunastukseen 1,4V:lla ja toinen ei kestänyt muistien virransyötön puolella, nykyisin tehdään aikamoista gaming paskaa. En olisi kumpaakaan kyllä uutena ostanut. Ei uskalla edes Mortar MAX:lla muisteja kunnolla kiusata, vaikka kokeilemallahan se selviää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 302
Yhden emolevyn virransyötön sain lunastukseen 1,4V:lla ja toinen ei kestänyt muistien virransyötön puolella, nykyisin tehdään aikamoista gaming paskaa. En olisi kumpaakaan kyllä uutena ostanut.
Jees, silläpä tuo vastuuvapauslauseke "jos emolevy kestää." :-D Itx-setin kanssa voi lämmöt tulla vastaan ennemmin kuin myöhemmin. Oma atx-kaby-setti oli koottu hyvällä tuuletukseulla FD R5:n sisään, niin ei tarvinnut liiemmin lämmöistä murehtia (ja emolevy oli täyskokoinen Asus Prime Z270-A).
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Jees, silläpä tuo vastuuvapauslauseke "jos emolevy kestää." :-D Itx-setin kanssa voi lämmöt tulla vastaan ennemmin kuin myöhemmin. Oma atx-kaby-setti oli koottu hyvällä tuuletukseulla FD R5:n sisään, niin ei tarvinnut liiemmin lämmöistä murehtia (ja emolevy oli täyskokoinen Asus Prime Z270-A).
Eihän se siili edes kuumentunut, ennen sentään tiesi milloin siili toimii. Ylimääräinen hyrrä oli myös puhaltamassa virransyötölle.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
759
Ei tuo 1,3v vielä kovin pahalta jännitteeltä kuulosta. Jos lämmöt sallii ja emolevy kestää, niin kyllä kabylle varmasti 1,35-1,40V uskaltaa laittaa. Lämmöt taitaa tosin tulla korkkaaamattomana vastaan aika nopsaan, mutta sehän selviää vain kokeilemalla. Oma 7700K taisi puksutella kolmisen vuotta 1,3625 voltilla @5GHz tjsp., eikä osoittanut mitään väsymisen merkkejä vielä myyntihetkelläkään.
Melko kovilla jännitelukemilla olet ajellut. Itse ajoin 7700K 1,26V @5Ghz reilun vuoden verran. Lähti Ryzenin takia kiertoon.
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 952
Ei jotain kääpiö ITX emoja ole ikinä tarkoitettu ylikellotteluun, unohda se tai palaa kaikki palikat.

Jos haluat kellotella niin ostat ATX-emon joka on siihen hommaan tehty, 2-300e saa kohtuullisen, budjettina käytettynä.

Oma ROG Maximus IX Hero + korkattu 7700K ollut tossa nurkassa käyttämättömänä kohta 2 vuotta, pitäis laittaa myyntiin jos hilut kiinnostaisi... itse ajelin noita 5.4Ghz pari vuotta 4C/8T...
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 096
No enpäs kuitenkaan luovuttanut. Selvästi joku bugittaa tuossa taajuuden ja volttien säädössä. Kun asetusten välillä käyttää kaikkia automaatilla eli oletuksilla niin homma näyttää toimivan.
Nyt säädetty UEFIsta 4,7 GHz ja 1,325 volttia, tähän tyydyn. 1,310 voltilla buuttasi ja Cinebench toimi mutta nostin varalta hieman että luulisi toimivan.

Tossa HWInfo cinepelin ja Fire Striken jälkeen.
1593779756811.png


1593779774432.png


1593779823704.png
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 096
No ei tuo sittenkään toimi ihan täysin. Vaatii joka kerta oletuksien käyttämisen päällä ennen Windowsiin menoa. Eli vakiona Windowsiin, restart, kellot päälle ja homma toimii. Sitten kun sammuttaa niin pitää palauttaa vakioksi ennen kelloja että taas toimii.
Ihme homma :confused: Pelailin Alyxiä pari tuntia 4,7 gigaisena, tuntui auttavan aika paljon verrattuna vakioon. Tossa taitaa prossu loppua pahasti kesken.
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 952
En tiedä mitä noi auxIn lämmöt on, mutta aika huolestuttavalta näyttää, yli 100C eli kyllä siellä vesi jo kiehuisi.

Paljos MOS eli emon virransyötön lämmöt (jos emossa anturia sille)?

Veikkaan että tunti tai kaksi AVX Prime95 prossu testiä niin voima savut karkaa..
 
Liittynyt
25.01.2020
Viestejä
522
Noniin,
viikonloppuna olisi tarkoitus syventyä 7600K sielunelämään, kaverina ASUS ROG strix Z270-E emolevy ja jäähdytyksestä vastaa noctuan kaksoistornituuletin.
Prossulle Deliddaus ensitilassa, mutta sen jälkeen tarvisi hieman vinkkiä, itse kun olen AMD omistaja niin ei tällästä prosessorin rajua kellotusta ole tullut harrastettua.

Tavoitteena vähintään 5.0Ghz AVX-käskykannoilla, 5,2Ghz NON-AVX, voltit luokkaa 1.35V - 1.4V MAX, riippuen tietysti lämmöistä.
LLC level 5 ja CPU current capability 140%
Silikonilotto tietysti vaikuttaa ja siitähän ei ole vielä tietoa kun kyseistä prossua ei ole koskaan missään kellotusjutuissa käytetty.

Nyt sitten kysymykset;
-Onko peleissä mahdollisesti nähtävissä stutteria mikäli AVX offset on käytössä?
-Miten eroaa volttien säädössä Manual, Offset ja Adaptive tilat, mikä niistä on fiksuin?
-CPU cache ratio MIN/MAX, paljos siitä on mahdollista saada irti noin yleisesti? Kannattaako ne olla samat 41 molemmissa kun ytimet kellottelee vakaaksi vai lyökö suoraan 43 molempiin?
-CPU core/Cache Current Limit Max, de8auer ainakin lyö surutta 255A sinne, onko vaaraa?
-Mikä on CPU overclocking temperature control?
-Mitä tekee CPU internal power management -> IA AC Load Line/IA DC Load Line, onko noista syytä välittää?

Prossun saatua vakaaksi olisi tarkoitus myös nykysiä 2666mhz DDR4 muisteja kutitella, ei kyllä mitään hajua vielä mitkä piirit siellä on.
Piireistä riippuen tarkotus ottaa nopeutta niin paljon irti kun lähtee, VCCIO ja System agent voltage tarvii vähän lisää jänöjä joillekkin tietyille nopeuksille, täytyy kaivaa sitte jotku suuntaa antavat kun saan ne piirit selville.

Muutama kysymys ja mikäli osaat vähän avata niin arvostaisin suuresti, kiitos!
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
338
Noniin,
viikonloppuna olisi tarkoitus syventyä 7600K sielunelämään, kaverina ASUS ROG strix Z270-E emolevy ja jäähdytyksestä vastaa noctuan kaksoistornituuletin.
Prossulle Deliddaus ensitilassa, mutta sen jälkeen tarvisi hieman vinkkiä, itse kun olen AMD omistaja niin ei tällästä prosessorin rajua kellotusta ole tullut harrastettua.

Tavoitteena vähintään 5.0Ghz AVX-käskykannoilla, 5,2Ghz NON-AVX, voltit luokkaa 1.35V - 1.4V MAX, riippuen tietysti lämmöistä.
LLC level 5 ja CPU current capability 140%
Silikonilotto tietysti vaikuttaa ja siitähän ei ole vielä tietoa kun kyseistä prossua ei ole koskaan missään kellotusjutuissa käytetty.

Nyt sitten kysymykset;
-Onko peleissä mahdollisesti nähtävissä stutteria mikäli AVX offset on käytössä?
-Miten eroaa volttien säädössä Manual, Offset ja Adaptive tilat, mikä niistä on fiksuin?
-CPU cache ratio MIN/MAX, paljos siitä on mahdollista saada irti noin yleisesti? Kannattaako ne olla samat 41 molemmissa kun ytimet kellottelee vakaaksi vai lyökö suoraan 43 molempiin?
-CPU core/Cache Current Limit Max, de8auer ainakin lyö surutta 255A sinne, onko vaaraa?
-Mikä on CPU overclocking temperature control?
-Mitä tekee CPU internal power management -> IA AC Load Line/IA DC Load Line, onko noista syytä välittää?

Prossun saatua vakaaksi olisi tarkoitus myös nykysiä 2666mhz DDR4 muisteja kutitella, ei kyllä mitään hajua vielä mitkä piirit siellä on.
Piireistä riippuen tarkotus ottaa nopeutta niin paljon irti kun lähtee, VCCIO ja System agent voltage tarvii vähän lisää jänöjä joillekkin tietyille nopeuksille, täytyy kaivaa sitte jotku suuntaa antavat kun saan ne piirit selville.

Muutama kysymys ja mikäli osaat vähän avata niin arvostaisin suuresti, kiitos!
Aika kovat tavoitteet sulla, mutta voihan prossu kulkeakin hyvin. Mulla on oma 7700k AVX vakaa 4.8GHz@1,29V ja LLC5 käytössä, testattu Linx 0.8.0:lla.

- Jotkut sanovat, että kellojen vaihtelun huomaa pelatessa, jos peli käyttää AVX:ää. BF:ssä taitaa vaikuttaa AVX offset. Itse en halua käyttää offsettiä, juurikin tuon kellojen vaihtelun takia. Menen sillä mikä on kaikessa vakaa.
- Manualia kannattaa käyttää, kun etsit riittävän jännitteen halutulle kellotaajuudelle. Manual pysyy siinä minkä asetat, poislukien kuorman aiheuttama jännitehäviö, jota taas kompensoidaan LLC-asetuksilla. Adaptivea voi käyttää sitten, kun olet tyytyväinen kellotukseen ja haluat, että jännite laskee, kun kuormaa ei ole. Itse käytän adaptivea 1.290V ja offset on -0.001. Tuolla offset säädöllä voit lisätä tai vähentää emon syöttämää Vcore-jännitettä pienissä määrin. Tuo on vain hyvä. jos emon syöttämä jännite on jo lähellä haluttua Vcorea. Offset vaikuttaa koko jännitekäyrän alueella. Itse en ole tätä käyttänyt.
- Yleisesti sanotaan että cache voi olla noin 2 pykälää alempi kuin core eli jos core on 50x cache melko varmasti toimii 48x kertoimella. Itse en ole tätä säätänyt, koska vaikutus on melko pieni Kaby-Lakella.
- Max vaan, ei se virta tule koskaan sulla olemaan noin iso. Tuolla vaan halutaan poistaa virtarajoituksen vastaan tuleminen, pienempikin arvo riittäisi.
- En tiedä tästä
- IA AC ja IA DC suositellaan laittamaan 0.01 arvoihin, kun käytössä on adaptive Vcore. En tarkalleen tiedä mitä nuo tekevät, mutta tuo syötettävä arvo on vastus (ohm).

Nuo muistit tuskin kulkevat paljoakaan kovempaa. Omat 3200 cl16 muistit eivät kulje yhtään kovempaa, mitä XMP antaa. VCCIO ja SA jännitteet ovat molemmat mulla asetettu 1.10V ja tuolla toimii XMP-profiili. Muistiohjaimen jännitteissä enempi ei aina ole parempi.
 
Liittynyt
25.01.2020
Viestejä
522
Aika kovat tavoitteet sulla, mutta voihan prossu kulkeakin hyvin. Mulla on oma 7700k AVX vakaa 4.8GHz@1,29V ja LLC5 käytössä, testattu Linx 0.8.0:lla.

- Jotkut sanovat, että kellojen vaihtelun huomaa pelatessa, jos peli käyttää AVX:ää. BF:ssä taitaa vaikuttaa AVX offset. Itse en halua käyttää offsettiä, juurikin tuon kellojen vaihtelun takia. Menen sillä mikä on kaikessa vakaa.
- Manualia kannattaa käyttää, kun etsit riittävän jännitteen halutulle kellotaajuudelle. Manual pysyy siinä minkä asetat, poislukien kuorman aiheuttama jännitehäviö, jota taas kompensoidaan LLC-asetuksilla. Adaptivea voi käyttää sitten, kun olet tyytyväinen kellotukseen ja haluat, että jännite laskee, kun kuormaa ei ole. Itse käytän adaptivea 1.290V ja offset on -0.001. Tuolla offset säädöllä voit lisätä tai vähentää emon syöttämää Vcore-jännitettä pienissä määrin. Tuo on vain hyvä. jos emon syöttämä jännite on jo lähellä haluttua Vcorea. Offset vaikuttaa koko jännitekäyrän alueella. Itse en ole tätä käyttänyt.
- Yleisesti sanotaan että cache voi olla noin 2 pykälää alempi kuin core eli jos core on 50x cache melko varmasti toimii 48x kertoimella. Itse en ole tätä säätänyt, koska vaikutus on melko pieni Kaby-Lakella.
- Max vaan, ei se virta tule koskaan sulla olemaan noin iso. Tuolla vaan halutaan poistaa virtarajoituksen vastaan tuleminen, pienempikin arvo riittäisi.
- En tiedä tästä
- IA AC ja IA DC suositellaan laittamaan 0.01 arvoihin, kun käytössä on adaptive Vcore. En tarkalleen tiedä mitä nuo tekevät, mutta tuo syötettävä arvo on vastus (ohm).

Nuo muistit tuskin kulkevat paljoakaan kovempaa. Omat 3200 cl16 muistit eivät kulje yhtään kovempaa, mitä XMP antaa. VCCIO ja SA jännitteet ovat molemmat mulla asetettu 1.10V ja tuolla toimii XMP-profiili. Muistiohjaimen jännitteissä enempi ei aina ole parempi.
Kiitos laajasta vastauksesta! Eiköhän näillä selviä jonkun matkaa ja pitäähän tavoitteet olla kovat :D muisteistaki voi elää pieni toivon kipinä että siellä olisi jotku micron e-diet 2666mhz spd ilman että XMP-Profiili olisi kytketty, sittenhän kulkuja löytyis x)
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
338
Kiitos laajasta vastauksesta! Eiköhän näillä selviä jonkun matkaa ja pitäähän tavoitteet olla kovat :D muisteistaki voi elää pieni toivon kipinä että siellä olisi jotku micron e-diet 2666mhz spd ilman että XMP-Profiili olisi kytketty, sittenhän kulkuja löytyis x)
Jep :)
 
Liittynyt
25.01.2020
Viestejä
522
Aika kovat tavoitteet sulla, mutta voihan prossu kulkeakin hyvin. Mulla on oma 7700k AVX vakaa 4.8GHz@1,29V ja LLC5 käytössä, testattu Linx 0.8.0:lla.

- Jotkut sanovat, että kellojen vaihtelun huomaa pelatessa, jos peli käyttää AVX:ää. BF:ssä taitaa vaikuttaa AVX offset. Itse en halua käyttää offsettiä, juurikin tuon kellojen vaihtelun takia. Menen sillä mikä on kaikessa vakaa.
- Manualia kannattaa käyttää, kun etsit riittävän jännitteen halutulle kellotaajuudelle. Manual pysyy siinä minkä asetat, poislukien kuorman aiheuttama jännitehäviö, jota taas kompensoidaan LLC-asetuksilla. Adaptivea voi käyttää sitten, kun olet tyytyväinen kellotukseen ja haluat, että jännite laskee, kun kuormaa ei ole. Itse käytän adaptivea 1.290V ja offset on -0.001. Tuolla offset säädöllä voit lisätä tai vähentää emon syöttämää Vcore-jännitettä pienissä määrin. Tuo on vain hyvä. jos emon syöttämä jännite on jo lähellä haluttua Vcorea. Offset vaikuttaa koko jännitekäyrän alueella. Itse en ole tätä käyttänyt.
- Yleisesti sanotaan että cache voi olla noin 2 pykälää alempi kuin core eli jos core on 50x cache melko varmasti toimii 48x kertoimella. Itse en ole tätä säätänyt, koska vaikutus on melko pieni Kaby-Lakella.
- Max vaan, ei se virta tule koskaan sulla olemaan noin iso. Tuolla vaan halutaan poistaa virtarajoituksen vastaan tuleminen, pienempikin arvo riittäisi.
- En tiedä tästä
- IA AC ja IA DC suositellaan laittamaan 0.01 arvoihin, kun käytössä on adaptive Vcore. En tarkalleen tiedä mitä nuo tekevät, mutta tuo syötettävä arvo on vastus (ohm).

Nuo muistit tuskin kulkevat paljoakaan kovempaa. Omat 3200 cl16 muistit eivät kulje yhtään kovempaa, mitä XMP antaa. VCCIO ja SA jännitteet ovat molemmat mulla asetettu 1.10V ja tuolla toimii XMP-profiili. Muistiohjaimen jännitteissä enempi ei aina ole parempi.
Noniin päivitellään tänne vähän ensikosketusta.
Deliddaus onnistui täydellisesti, rasitus lämpötilat tippui suoraan -20°c.
Sitten kellotteluun, 1.39v manual biosiin, LLC5 ja 4,7ghz oli maksimi prime95 vakaa.
VRM spread spectrum laitoin disabled ja full phase modet ja extremet mutta ei vaan enempää kelloja saanut.
Voiko siru olla noin paska kun moni pienemmillä volteilla saa samat kellot heittämällä vai eikö se kellottelu nyt mennyt ihan nappiin?
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
338
Noniin päivitellään tänne vähän ensikosketusta.
Deliddaus onnistui täydellisesti, rasitus lämpötilat tippui suoraan -20°c.
Sitten kellotteluun, 1.39v manual biosiin, LLC5 ja 4,7ghz oli maksimi prime95 vakaa.
VRM spread spectrum laitoin disabled ja full phase modet ja extremet mutta ei vaan enempää kelloja saanut.
Voiko siru olla noin paska kun moni pienemmillä volteilla saa samat kellot heittämällä vai eikö se kellottelu nyt mennyt ihan nappiin?
Huono tuuri käynyt piilotossa, jos noin korkean jännitteen vaatii. Katoitko jollain softalla, että Vcore oli tuo mitä asetit? Nuo i5:t on yleensä myös huonokulkuisempia kuin i7:t. Tuskin olet mitään virhettäkään tehnyt. Jossain kohdin se raja tulee aina vastaan. Itse en saanut omaa millään 5 GHz vakaaksi ja jännitettä taisin koettaa 1.37 V asti.

Mulla tuli vastaava lämpötilojen tippuminen, kun korkkasin oman.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Noniin päivitellään tänne vähän ensikosketusta.
Deliddaus onnistui täydellisesti, rasitus lämpötilat tippui suoraan -20°c.
Sitten kellotteluun, 1.39v manual biosiin, LLC5 ja 4,7ghz oli maksimi prime95 vakaa.
VRM spread spectrum laitoin disabled ja full phase modet ja extremet mutta ei vaan enempää kelloja saanut.
Voiko siru olla noin paska kun moni pienemmillä volteilla saa samat kellot heittämällä vai eikö se kellottelu nyt mennyt ihan nappiin?
Oikein pakkasen puolelle ja reilusti. :)
 
Liittynyt
25.01.2020
Viestejä
522
Oikein pakkasen puolelle ja reilusti. :)
Totta :D mutta sehän on oikein hyvä!

Huono tuuri käynyt piilotossa, jos noin korkean jännitteen vaatii. Katoitko jollain softalla, että Vcore oli tuo mitä asetit? Nuo i5:t on yleensä myös huonokulkuisempia kuin i7:t. Tuskin olet mitään virhettäkään tehnyt. Jossain kohdin se raja tulee aina vastaan. Itse en saanut omaa millään 5 GHz vakaaksi ja jännitettä taisin koettaa 1.37 V asti.

Mulla tuli vastaava lämpötilojen tippuminen, kun korkkasin oman.
Hwinfo64 ja Hwmonitor näytti jostain syystä muuttumattomana 1.214v, cpu-z sitten 1.38v Idle ja 1.35v rasituksessa.
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 952
Info ja Monitor näyttää prossun VID jännitteen.
Monitor näyttää myös VCoren, siellä jossain sekin lukema on, joka siis sama kuin CpuZ:n näyttämä.

LLC tiukemmalle jos noin tulee Vdroppia kuormassa.
 

gouca

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 497
Mikäs näiden Kaby Lake -prossujen ja niitä tukevien emojen hintaa nostaa? Tuntuu, että kauppapaikalla myydään käytettynä näitä käytännössä samaan hintaan, kuin uutena saa Ryzen 2nd geniä. Olisi ihan mielenkiintoista ostella HTPC:hen, vaan tuntuu, ettei hinta kohtaa suorituskykyä.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Mikäs näiden Kaby Lake -prossujen ja niitä tukevien emojen hintaa nostaa? Tuntuu, että kauppapaikalla myydään käytettynä näitä käytännössä samaan hintaan, kuin uutena saa Ryzen 2nd geniä. Olisi ihan mielenkiintoista ostella HTPC:hen, vaan tuntuu, ettei hinta kohtaa suorituskykyä.
Emolevyt on ainakin hiukan harvinaisia, kun uusia ei saa kaupasta ja käytettynäkin rajallisesti. En ole lähiaikoina seurannut tilannetta, mutta muistuu mieleen, kun takuusta ei saanut uutta tilalle ja käytettyjäkin oli aika vähän.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Mikäs näiden Kaby Lake -prossujen ja niitä tukevien emojen hintaa nostaa? Tuntuu, että kauppapaikalla myydään käytettynä näitä käytännössä samaan hintaan, kuin uutena saa Ryzen 2nd geniä. Olisi ihan mielenkiintoista ostella HTPC:hen, vaan tuntuu, ettei hinta kohtaa suorituskykyä.
Taitaa olla sellanen tilanne, että kaby lake kuitenkin pelisuorituskyvyssä pärjäilee ihan kohtalaisesti 2000 sarjan ryzenille ellei jopa oikeastaan vie sitä suht selkeästikin, vähän prossusta ja kellotuksista riippuen ja tosiaan emolevyt nyt kallistuu uuden hintaisiksi kun saatavuus alkaa heikentyä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 304
Viestejä
4 191 395
Jäsenet
70 722
Uusin jäsen
StormyTheWulf

Hinta.fi

Ylös Bottom