Intel Ivy Bridge (LGA 1155 Z68/Z77) kellotukset & kokemukset

Tervehdys. Seuraavat komponentit puuhastelu-koneessa.

En löydä emolevyn asetuksista kellotukseen manuaalisia asetuksia vaan voi vaan valita niitä profiileja.
Ymmärsinkö oikein että "no can do" tällä emolla lähteä sitten manuaalisesti kellottamaan ?
Ei taida enää olla mitään työpöytä ohjelmaakaan win10 tuella tai mistä mie tiiän mutta koitin eri lähteistä ladata ai suitea niin eipä anna edes asentaa :( . Pitää vielä harkita onko wörtti tässä rahatilanteessa sijoittaa johonkin käytettyyn MOBOON kunnon ominaisuukseilla. Ne taitaa olla aika kovassa huudossa ? kun uusia ei luonnollisestikkaan enää saa.

Parhaillaan tuo on käynyt jossain 3,8ghz kun pelasin. Laitoin sen "teho-profiilin" päälle biosista.


1585993909356.png1585993899416.png
Ei tue H61-sarjalainen kellotusta.
 
Tuli hankittua 2133mhz muistia 3770K kaveriksi. Muistin spekseissä oli että 2133mhz tila toimii 1.6v jännitteellä. Intel suosittelee 1.5V +/- 5% mikä tekisi 1.575V maksimiksi. Onko tuolla pienellä ylityksellä mitään käytännön merkitystä vai hajoaako muistiohjain tässä lähiaikoina?
 
Tuli hankittua 2133mhz muistia 3770K kaveriksi. Muistin spekseissä oli että 2133mhz tila toimii 1.6v jännitteellä. Intel suosittelee 1.5V +/- 5% mikä tekisi 1.575V maksimiksi. Onko tuolla pienellä ylityksellä mitään käytännön merkitystä vai hajoaako muistiohjain tässä lähiaikoina?
Muistin valmistaja ne DDR Voltaget speksaa. Intel määrittelee prossujensa muistiohjaimen jännitteen, jota ei tyypillisesti tarvitse ronklata kun lyö vaan XMP:t päälle. 1.5V on siis tavan DDR3:n "normi-voltage" ja yleensä noi XMP-profiilit sitten enemmän. Itse muistiohjaimen normi-voltage Ivyissä taitaa olla alle 1.0V joten senkin puolesta nyt on mennyt puurot ja vellit sekaisin (toivottavasti) :D
 
Asia kunnossa. Ajattelin vaan varmistaa kun törmäsin vanhoihin keskusteluihin missä peloteltiin muistien jännitteistä.
 
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta olen ollut lukevinani, että muistien jännite saisi olla enintään 0.5 V enemmän kuin VCCIO-jännite. VCCIO taitaa vakiona olla karvan alle 1.1 V eli 1.6 V muisteja varten sitä tulisi jo hivenen nostaa.
 
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta olen ollut lukevinani, että muistien jännite saisi olla enintään 0.5 V enemmän kuin VCCIO-jännite. VCCIO taitaa vakiona olla karvan alle 1.1 V eli 1.6 V muisteja varten sitä tulisi jo hivenen nostaa.

Yhden prossun muistiohjaimen vasta rikkonut ja sekin hajosi, kun vcore oli 1.85v ja muistien 1.65V (XMP jännite). 6v ajelin ennen tota Sandy bridge 2600k prossua 1.65V muistijännitteellä ja prossukin oli kokoajan kellotettuna 4.2 - 4.5GHz välillä, loppu puolella 5.0GHz, ja tappo hetkellä 5.3GHz
 
Nämä 2133Mhz muistit saapuivat ja tietenkää homma ei mennyt kuin Strömsössä. XMP 1600 profiili toimii mutta XMP 2133 kone ei boottaa. Mitähän tässä lähtisi kokeilemaan? Onko se tuo aiemmin mainittu VCCIO nostaminen mahdollisesti ratkaisu? Emo on Asrock Extreme3 Gen3, prossu 3770K ja muistit HyperX Savage DDR3-2133.
 
Nämä 2133Mhz muistit saapuivat ja tietenkää homma ei mennyt kuin Strömsössä. XMP 1600 profiili toimii mutta XMP 2133 kone ei boottaa. Mitähän tässä lähtisi kokeilemaan? Onko se tuo aiemmin mainittu VCCIO nostaminen mahdollisesti ratkaisu? Emo on Asrock Extreme3 Gen3, prossu 3770K ja muistit HyperX Savage DDR3-2133.

Itse ainakin jouduin parilla emolla laittamaan manuaalisesti löysemmät latenssit omilla G.skill DDR3-2133 CL10 muisteilla, aina tonne CL12. Milläkään emolla en tehnyt VCCIO muutoksia, vaan olivat autolla. Olikohan ainoa emo, jossa XMP toimi suorilta näillä muisteilla oli Zotacin Z68-ITX-A-E, mutta muuten oli surkea emolevy. Pari asuksen emoa ei näitä muisteja saanut pelaamaan vakaana CL10:llä, vaan piti olla CL11 tai CL12.
 
Kokeilin muistipaikat vaihdella mutta näillä ei ollut vaikutusta. Kokeilin myös manuaalisesti laittaa muistiasetukset, cl12, vccsa 1.016v, vtt 1.103v mutta ei vaan käynnisty. Sen verran edistyin että tällä hetkellä toimii 2000mhz 11,11,11,28. Dram 1.529v.
 
Kokeilin muistipaikat vaihdella mutta näillä ei ollut vaikutusta. Kokeilin myös manuaalisesti laittaa muistiasetukset, cl12, vccsa 1.016v, vtt 1.103v mutta ei vaan käynnisty. Sen verran edistyin että tällä hetkellä toimii 2000mhz 11,11,11,28. Dram 1.529v.

Kokeilitko sitä 2133MHz siis 1.6 V niinkuin muistin spekseissä ilmeisesti luki?
 
Kokeilitko sitä 2133MHz siis 1.6 V niinkuin muistin spekseissä ilmeisesti luki?
Kokeilin 1.6V mutta ei toiminut. En tiedä mikä tuo hyppy 2000-->2133 vaatisi. Muutenkin biossi alkoi käyttäytyä oudosti että se ei muuttanut todellisuudessa mitään asetuksia. Samoin jos palautti asetuksia "auto" asetukselle niin sinne jäi voimaan aiemmin käsinsyöttämäni arvot. Onneksi biossin resetointi auttoi tähän. Sekään ei kuitenkaan auttanut että olisin muistit saanut herämään 2133 tilassa. On tuo 2000mhz nopeus parin testin perusteella tuonut jokusen fps taas peleihin lisää siinä mielessä ei ihan hukkaan kuitenkaan.
 
Kokeilin 1.6V mutta ei toiminut. En tiedä mikä tuo hyppy 2000-->2133 vaatisi. Muutenkin biossi alkoi käyttäytyä oudosti että se ei muuttanut todellisuudessa mitään asetuksia. Samoin jos palautti asetuksia "auto" asetukselle niin sinne jäi voimaan aiemmin käsinsyöttämäni arvot. Onneksi biossin resetointi auttoi tähän. Sekään ei kuitenkaan auttanut että olisin muistit saanut herämään 2133 tilassa. On tuo 2000mhz nopeus parin testin perusteella tuonut jokusen fps taas peleihin lisää siinä mielessä ei ihan hukkaan kuitenkaan.

kokeileppa vielä 1.65 dram voltagea.
 
Onko nyt niin, että ei-K prossuissa on myös jännitteet lukittu? En saa vcorea liikkumaan mihinkään offset tai fixed voltage säädöillä, aina softalla katottuna ~1.29 V kaikki ytimet (i7-3770) kuormitettuina, kerroin 41.
 
Onko nyt niin, että ei-K prossuissa on myös jännitteet lukittu? En saa vcorea liikkumaan mihinkään offset tai fixed voltage säädöillä, aina softalla katottuna ~1.29 V kaikki ytimet (i7-3770) kuormitettuina, kerroin 41.
Kai jännitteitä pitäisi pystyä säätämään, kerroin vaan lukittu? Koita jollain toisella softalla (esim. hwinfo).
 
Kai jännitteitä pitäisi pystyä säätämään, kerroin vaan lukittu? Koita jollain toisella softalla (esim. hwinfo).

Kokeiltu on HWMonitor ja Hwinfo64. Lankku on Asrock Z68 Extreme3 gen3. Edes load line calibration eri tasot eivät vaikuta softan ilmoittamiin lukemiin. Vielä huom. ei ole siis tuijotettu VID lukemia vaan ihan Vcore. Pieni lisäys olisi ollut tarpeen, jotta 4.5 GHz 1-2 corella olisi vakaa (43x 105 MHz).
 
Kokeiltu on HWMonitor ja Hwinfo64. Lankku on Asrock Z68 Extreme3 gen3. Edes load line calibration eri tasot eivät vaikuta softan ilmoittamiin lukemiin. Vielä huom. ei ole siis tuijotettu VID lukemia vaan ihan Vcore. Pieni lisäys olisi ollut tarpeen, jotta 4.5 GHz 1-2 corella olisi vakaa (43x 105 MHz).
Jep, no olisikin ollut liian helppoa. Nuokin kohdat on varmaan kohdillaan?

Turbo Boost Power Limit:
Use this item to adjust Turbo Boost power limit. Confi guration options: [Auto] and [Manual]. The default value is [Auto].

Additional Turbo Voltage: Use this item to add voltage when CPU is in Turbo mode.

Core Current Limit: Use this item to add voltage when CPU is in Turbo mode.
 
Jes, asia ratkesi laittamalla current limitit autolta maximiin eli nyt jännittteensäätö offsetilla ja load line calibration tasoilla toimii odotetusti. Power limitit ja turbo voltage olikin jo asetettu ja kokeiltu aiemmin.
 
On nää kyllä hienoja kiviä :comp:

Mulla on ollut tämä korkattu 3570K kellotettuna 4,4 gigahertsiin varmaan jo pari vuotta. Jäähynä Corsairin hinnat alkaen H45.
 
Mikäköhän on 3570k + Z77X-D3H kombolla ei salli oikeastaan ollenkaan ylikellotusta lämpöjen puolesta? Vakiona Intelburntest (high asetuksella) nostaa lämmöt sinne 85c kieppeille. N. 4Ghz pystyi muistaakseni kelloja nostamaan jännitteeseen koskematta, vähänkään kun nosti jännitettä niin nousi jo yli 90c. Jäähynä Thermalright Macho rev. B.
Pitääkö askarrella uudet pastet, vai ajaa eri testisoftalla? Nopeesti kun katsoin lämmöt pelin aikana (witcher 3) niin 60c asteen paikkeilla oli.

Gpu on GTX 1060 ja ajattelin vielä yrittää keinohengittää tätä setuppia kun oletan että Cpu on pienenä pullonkaulana tällä hetkellä.
 
Mikäköhän on 3570k + Z77X-D3H kombolla ei salli oikeastaan ollenkaan ylikellotusta lämpöjen puolesta? Vakiona Intelburntest (high asetuksella) nostaa lämmöt sinne 85c kieppeille. N. 4Ghz pystyi muistaakseni kelloja nostamaan jännitteeseen koskematta, vähänkään kun nosti jännitettä niin nousi jo yli 90c. Jäähynä Thermalright Macho rev. B.
Pitääkö askarrella uudet pastet, vai ajaa eri testisoftalla? Nopeesti kun katsoin lämmöt pelin aikana (witcher 3) niin 60c asteen paikkeilla oli.

Gpu on GTX 1060 ja ajattelin vielä yrittää keinohengittää tätä setuppia kun oletan että Cpu on pienenä pullonkaulana tällä hetkellä.
Ei siinä muu auta ku poksauttaa korkki irti ja nestemetallit väliin.
 
Mikäköhän on 3570k + Z77X-D3H kombolla ei salli oikeastaan ollenkaan ylikellotusta lämpöjen puolesta? Vakiona Intelburntest (high asetuksella) nostaa lämmöt sinne 85c kieppeille. N. 4Ghz pystyi muistaakseni kelloja nostamaan jännitteeseen koskematta, vähänkään kun nosti jännitettä niin nousi jo yli 90c. Jäähynä Thermalright Macho rev. B.
Pitääkö askarrella uudet pastet, vai ajaa eri testisoftalla? Nopeesti kun katsoin lämmöt pelin aikana (witcher 3) niin 60c asteen paikkeilla oli.

Gpu on GTX 1060 ja ajattelin vielä yrittää keinohengittää tätä setuppia kun oletan että Cpu on pienenä pullonkaulana tällä hetkellä.

Suosiolla vain korkkaamaan prossu ja nestemetallit väliin, todennäköisesti tippuu lämmöt noin 20c.
 
Mikäköhän on 3570k + Z77X-D3H kombolla ei salli oikeastaan ollenkaan ylikellotusta lämpöjen puolesta? Vakiona Intelburntest (high asetuksella) nostaa lämmöt sinne 85c kieppeille. N. 4Ghz pystyi muistaakseni kelloja nostamaan jännitteeseen koskematta, vähänkään kun nosti jännitettä niin nousi jo yli 90c. Jäähynä Thermalright Macho rev. B.
Pitääkö askarrella uudet pastet, vai ajaa eri testisoftalla? Nopeesti kun katsoin lämmöt pelin aikana (witcher 3) niin 60c asteen paikkeilla oli.

Gpu on GTX 1060 ja ajattelin vielä yrittää keinohengittää tätä setuppia kun oletan että Cpu on pienenä pullonkaulana tällä hetkellä.
Täältä myös ääni korkkaukselle ja nestemetallit väliin. Tältä foorumilta löytyy hyvät ohjeet.

Nuo Ivyt oli "ensimmäisiä" purkkaprossuja ja niissä se ikä jo näkyy, tahnat kuivunutta kokkaretta välissä. Planned obsolesence vai miten se termi menikään.. :think:
 
Noi on vielä siltä ajalta kun prossut oli helppo korkata, itse poksautin ruuvipenkissä.
 
Ok kiitos vastauksista! Juu en ole ikinä korkannut mutta kaipa tuotakin vaihtoehtoa voisi tutkiakin. Mutta ilmeisesti proot on sitä mieltä ettei vanhoista flektin tahnoista voi olla kyse? Tai siitä että tuo kyseinen testi olisi jotenkin aivan liian epärealistinen.
 
Kyllä noissa järkiään laskee lämmöt ~20c korkkaamalla, varsinkin kun ne vanhat tahnat on siellä kuivanut näin monta vuotta.
 
Testi on epärealistinen siltä osin, että rummuttaa prossua oletettavasti enemmän kuin mikään muu keksitty sovellus.
Mutta sillä onkin hyvä testata kestoa :)

Vaikka olisikin jäähyn tahnat huonot, niin kyllä itse ainakin korkkaisin kaikki ivyt vaikka ei lämmön kanssa olisikaan ongelmaa.
On jo sen verran vanhaa purkkaa, ettei varmaan löydy enään korkkaamattomia jotka kestäisi kelloja.

Jos ei itse halua korkata, niin kyselee täältä löytyvästä topicista lähiseudun apuja.
Korkkaus ketju <- sisältää ekassa postauksessa linkin korkkauspalvelua tarjoavista.
 
Testi on epärealistinen siltä osin, että rummuttaa prossua oletettavasti enemmän kuin mikään muu keksitty sovellus.
Mutta sillä onkin hyvä testata kestoa :)

Vaikka olisikin jäähyn tahnat huonot, niin kyllä itse ainakin korkkaisin kaikki ivyt vaikka ei lämmön kanssa olisikaan ongelmaa.
On jo sen verran vanhaa purkkaa, ettei varmaan löydy enään korkkaamattomia jotka kestäisi kelloja.

Jos ei itse halua korkata, niin kyselee täältä löytyvästä topicista lähiseudun apuja.
Korkkaus ketju <- sisältää ekassa postauksessa linkin korkkauspalvelua tarjoavista.
Asia selvä Kyllähän tuota pitää itse kokeilla, ja tuon linkin perusteella olisi sitten partaterä- tai ruuvipenkkihommia. Kummatkin kyllä löytyy.
 
Anna hieman lämpöä ennakkoon vaikka hiustenkuivaajalla niin liimat "pehmenee" ehkä hieman irroitusta varten.
 
Testi on epärealistinen siltä osin, että rummuttaa prossua oletettavasti enemmän kuin mikään muu keksitty sovellus.
Mutta sillä onkin hyvä testata kestoa :)

Vaikka olisikin jäähyn tahnat huonot, niin kyllä itse ainakin korkkaisin kaikki ivyt vaikka ei lämmön kanssa olisikaan ongelmaa.
On jo sen verran vanhaa purkkaa, ettei varmaan löydy enään korkkaamattomia jotka kestäisi kelloja.

Jos ei itse halua korkata, niin kyselee täältä löytyvästä topicista lähiseudun apuja.
Korkkaus ketju <- sisältää ekassa postauksessa linkin korkkauspalvelua tarjoavista.
Oma korkkaamaton 3570K menee edelleen ihan asiallisilla lämmöillä maltillisella 4,3GHz :) Tuoreempi 8700K ei uutenakaan sietänyt nostaa kelloja yhtään (edes asettaa all core 4,7GHz).
 
Jumaleissön pojat, vaatimattomat 37c putosi lämmöt korkkauksen jälkeen IBT:ssa :oops: Vaikka tuuletin käy 40% pienemmillä kierroksilla.
IMG_20201228_170609.jpg
IMG_20201228_173343.jpgIMG_20201228_181701.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Rupes iteekki kiinostaa et pitäskö korkata toi mun 3770k joka on täs kohta 10 vuotta ollu 4.4ghz kelloilla.Prime testeillä piikaa sinne 80c. Hyötyyköhä siinä edes enää mitään :D
 
Kyllähän se tuo vakautta kun pysyy viileämpänä... Ja voi kellotella pidemmälle kunnes taas tilanne sama, mutta kulkee kovempaa. :lol:
 
En jaksa kahlata koko ketjua läpi ja olen unohtanut vanhan settini asetukset.
Paljonko 3570k tarvitsee keskimäärin jännitettä 4-4,2 GHz kelloilla?
Enempää en "rääkkää", koska korkkaamaton prossu ja Z77 Extreme nelosen VRM on hieman keskinkertainen ja lopputuloksen pitäisi jaksaa rouskuttaa vuosia 24/7.
 
En jaksa kahlata koko ketjua läpi ja olen unohtanut vanhan settini asetukset.
Paljonko 3570k tarvitsee keskimäärin jännitettä 4-4,2 GHz kelloilla?
Enempää en "rääkkää", koska korkkaamaton prossu ja Z77 Extreme nelosen VRM on hieman keskinkertainen ja lopputuloksen pitäisi jaksaa rouskuttaa vuosia 24/7.
Koita nyt vaikka 1.20V alkuun. Yksilöitä kun on niin voi olla mitä vaan.
 
En jaksa kahlata koko ketjua läpi ja olen unohtanut vanhan settini asetukset.
Paljonko 3570k tarvitsee keskimäärin jännitettä 4-4,2 GHz kelloilla?
Enempää en "rääkkää", koska korkkaamaton prossu ja Z77 Extreme nelosen VRM on hieman keskinkertainen ja lopputuloksen pitäisi jaksaa rouskuttaa vuosia 24/7.
Omalla Asus Z77-V Pro emolla oon laittanu +0,075 tjms 4,3ghz kelloilla. Ei hajuakaan mikä on käytännössä voltit mutta homma toimii ja on asiallisen lämpöinen ilman korkkausta.
 
Offsetilla sai helposti prime-vakaaksi, mutta kippasi välittömästi, kun tarkisti esim. Windowsin päivitykset eli en jaksanut tuon kanssa säätää enempää.
1,190 V fixed heitti WHEA:n aika pikaiseen primellä, joten nostin 1,205 volttiin ja sillä en onnistunut saamaan virheitä.
HWinfo ei osannut lukea prossun jännitettä, vaan luki jostain VID-taulukosta aina samat lukemat säädöistä riippumatta, eli 1,285 volttia kuormassa (ilmeisesti turbo-jännite) ja idlenä jotain mitätöntä.
CPUID kertoi jännitteeksi 1,185 V tjs. ja kuormassa 1,17X, joka lienee se oikea lukema.
Lämmöt pysyi aisoissa primen toiseksi raskaimmalla testilla eli kolme corea 70+ ja yksi core 10 astetta enemmän (yleistä näissä korkkaamattomissa paskoissa).
Raskain testi nosti maksimilämmöt lähemmäksi sataa tuolla kuumimmalla corella, joten kesähelteillä throtlaisi varmasti, jos tuota käyttäisi pelkän primen pelaamiseen.
Pelilämmöt pikaisesti testattuna jotain 60+ luokkaa eli ei juuri mitään.
Z77 Extreme nelosen VRM pitäisi olla paska, mutta noilla miedoilla kellotuksilla sai siilin juuri ja juuri lämpimäksi ja korkkaamatta ei tuota prossua paljoa kovempaa viitsi ajella meikäläisen standardeilla, vaikkei tuolla Primeä tulla pelaamaankaan.
Pitää toimia pahimmillaan 30 asteen huonelämmöissä ja jäähy pölystä tukkeutuneena, joten ihan riittävän kireä kellitys.
 
Joskus oli jollain tuhnulankulla huonolla jäähyllä 1.28v/4.4ghz vuosikausia (korkkaamaton).
 
Oli tuokin itsellä 4,3 GHz aikojen alusta asti kun rankin kuorma oli pelaaminen. 4,5 gigaa olisi taipunut helposti pelikuormalla.
Nyt kun tuo ei ole enää omassa käytössä, niin piti säätää kellot worst case skenaarion mukaan.
Korkkaamattomana on aika sama, että käyttääkö coolerina Machoa vai jotain yhdeksän sentin tuulettimella varustettua halpista, koska lämpö ei vaan johdu riittävän hyvin.
Ja en korkkaile ilman indium-lätkää ja niitä ei saa mistään järkevään hintaan, joten en korkkaile ollenkaan.
 
Mulla on louhintakoneessa tällä hetkellä h77 emo 3570K prossulla. Tuota komboa ei pysty kellottamaan joten meinasin korkata tuon prossun ihan vain harjoitus mielessä. Mutta sitten päätin hommata sellasen emolevyn jolla onnistuu kellotuskin ja hommasin p8p67 LE:n(vasta matkalla postissa). Ja tuollahan ei pysty voltteja säätäämään kuin offsetilla, ja ilmeisesti aika kehno muutenkin kellotukseen. Tuon emon mukana tulee 2500K prossu myös. Nyt on myös kaupat menossa 2600K z77 kombosta, jotta pääsee kunnolla kellottamaan ja saisi i7 prossun tuomaan lisävoimaa.
Täähän lähti vähän käsistä. Kaiketi nuo kaikki vois korkata ja jättää käyttöön jos louhinta kalustoa tulee lisää. Katsellaan lisää kun palikoita saapuu, että miten yksilöt suoriutuu.
 
Mulla on louhintakoneessa tällä hetkellä h77 emo 3570K prossulla. Tuota komboa ei pysty kellottamaan joten meinasin korkata tuon prossun ihan vain harjoitus mielessä. Mutta sitten päätin hommata sellasen emolevyn jolla onnistuu kellotuskin ja hommasin p8p67 LE:n(vasta matkalla postissa). Ja tuollahan ei pysty voltteja säätäämään kuin offsetilla, ja ilmeisesti aika kehno muutenkin kellotukseen. Tuon emon mukana tulee 2500K prossu myös. Nyt on myös kaupat menossa 2600K z77 kombosta, jotta pääsee kunnolla kellottamaan ja saisi i7 prossun tuomaan lisävoimaa.
Täähän lähti vähän käsistä. Kaiketi nuo kaikki vois korkata ja jättää käyttöön jos louhinta kalustoa tulee lisää. Katsellaan lisää kun palikoita saapuu, että miten yksilöt suoriutuu.

2000-sarjan prosessoreissa ei ole tahnaa välissä, niin niiden korkkaus tuskin sinulta onnistuu..
 
Juu sandyt on juotettuja, jos ei oo varma mitä tekee niin ei kannata korkkailla. Ivyt sen sijaan aukeaa kyllä nätisti.
 
En minäkään usko selviäväni tuollaisen juotetun korkkaamisesta. Siinä menee helposti siru rikki, kun se tosiaan on juotettu ja se pitää mekaanisesti irroittaa.. Valitan, jos oli vähän negatiivisen kuuloinen viesti, mutta se vaatii tosiammattilaisen ja siltikin voi mennä pieleen.

Ivyjä olen korkannut about viisi (tai enemmän). Niissä on purkkaa välissä.. Tuolla ylempänä joku sanoo saaneensa 37C asteen säästöjä, mutta itse sain "vain" 20C asteen säästöjä, mutta niitä tuli myös kerroinlukituilla prosessoreilla. Taitaa se tahna siellä välissä vaan koko ajan huonontua.

Tämän takia Sandyjä voi huoletta ostella käytettynä, eikä niille tarvitse tehdä mitään. Ivy Bridgessä kuitenkin energiatehokkuus parani, niin Ivy+nestemetallit käy viileämpänä kuin juotettu Sandy. Myin myös MX-4:llä tahnoitetun Ivy Pentiumin joskus, kun olin pihi (nestemetallit on kympin!) ja se pitihän sekin korkata..

Parasta tehoa saa siis korkatulla Ivy Bridgellä, niin se on kaikin puolin suositeltavaa..
 
Juotetut prossut jätän rauhaan, mutta 3570K voisin korkata harjoitusmielessä. Ilmeisesti lämpöä ja mattopuukkoa väliin on helpoin ratkaisu kun ruuvipenkkiä en vielä omista
 
Juotetut prossut jätän rauhaan, mutta 3570K voisin korkata harjoitusmielessä. Ilmeisesti lämpöä ja mattopuukkoa väliin on helpoin ratkaisu kun ruuvipenkkiä en vielä omista
On sitten kirjaimellisesti millintarkkaa puuhaa, varmista ettei kädet tärise ja että on tuore terä puukossa :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 514
Viestejä
4 475 312
Jäsenet
73 945
Uusin jäsen
JsKK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom