Intel Coffee Lake (LGA1151 Z370) kellotukset & kokemukset

Mustanaamion muistitesteri:

Uusi versio on nyt julkaistu ja ohjelma tunnetaan jatkossa nimellä RAM Test. Ohjelma on myös vihdoin ja viimein saanut kuvakkeen :joy:

Käyttöliittymään on tehty parannuksia ja testausalgoritmi on entistä nopeampi ja tukee AVX ja AVX2 käskykantoja.

Tyydyin jo omiin muistikellotuksiin siihen kohtaan kun sain secondaryt kiristettyä, nyt tällä uudella testerillä pikaisella kokeilulla se täälläkin vakaana pidetty 2000% ajossa kesti puolet vähemmän aikaa ku ennen. Nyt vois vaikka kiinnostaa kokeilla niitä kolmosten kiristelyjä kun paljo nopeammin menee tuo mustiksen testeri "läpi" :kahvi:
 
Korkkauksesta pari kysymystä:
a) Suositteletteko niiden kolmen komponentin (nimeä en muista) eristämistä (esim läpinäkyvällä kynsilakalla) siltä varalta että metalli lähtee elämään ja aiheuttaa oikosulun näihin kohtiin osuessaan? Onko riskiä todellisuudessa olemassa, jos ei metallin kanssa läträä älyttömästi?
b) Mitä metallia suosittelette, onko Thermal Grizzlyn käypää?
c) Kannattaako heatsink liimata takaisin? Liimaako metalli itsessään kuivuneena tuota lainkaan?

Kaveri tulee tammikuussa kylään niin pääsee tekemään tämän operaation ja toivonmukaan saa kiven 5,2Ghz pelivakaaksi.
 
Se on todennäköisesti sullakin riittävästi 5Ghz, koska VID-taulu on 5Ghz aika tavalla reilumpi (isommat pyynnit).

VIDit pomppaa rajusti ylöspäin kun menee portaita 4.8 -> 4.9 ja 4.9 -> 5.0
Ei menny kun joskus alkuvaiheessa kokeilin -50 offset, LLC1 ja 5.0GHz. Kippas tosiaan Windowsissa jo enkä ees CPU-Zia saanu auki. Mut oudoin homma kuitenkin se et samoilla offsetasetuksilla tää survoo samaa jännitettä 4.8 ja 4.9, eli sen 1.248v. 4.9GHz menis varmaan -40 offsetillä ihan helposti mut odotellaanpa et korkkaustyökalu saadaan ja sit ruvetaan vasta säätämään jospa saatais se 5.0GHz tulille lyötyä.
 
Korkkauksesta pari kysymystä:
a) Suositteletteko niiden kolmen komponentin (nimeä en muista) eristämistä (esim läpinäkyvällä kynsilakalla) siltä varalta että metalli lähtee elämään ja aiheuttaa oikosulun näihin kohtiin osuessaan? Onko riskiä todellisuudessa olemassa, jos ei metallin kanssa läträä älyttömästi?
b) Mitä metallia suosittelette, onko Thermal Grizzlyn käypää?
c) Kannattaako heatsink liimata takaisin? Liimaako metalli itsessään kuivuneena tuota lainkaan?

Kaveri tulee tammikuussa kylään niin pääsee tekemään tämän operaation ja toivonmukaan saa kiven 5,2Ghz pelivakaaksi.
Eipä kukaan tietääkseni noita kolmea pistettä ole ruvennut eristämään, eikä sen metallin pitäisi lähteä valumaan siitä mihinkään ellet tosiaan koko tuubia laita väliin. Liquid Ultra tai Thermal Grizzlyn Conductonaut on ne kaks kovaa, jompaakumpaa laitat väliin.
Toi liimaaminen on vähän miten ite haluut tehdä, sitä ei tartte liimata kun socketin pidikkeet pitää paketin kyllä kasassa, eikä siinä liimaamisessa oikeesti mitään hyötyä ole, korkeintaan nousee se IHS vähäsen sirun päältä ja sit on taas lämmöt vituillaan.
 
Taichi kysymys.. ajan prime95sta niin kellot tippuu. joo avx mut voiko sitä saada lukotettua NOLLA asentoon.. auto tiputtaa sitä 4 jakun lyöö nollan ni tulee auto. Onkohan mulla jotain nyt väärissä asetuksissa vai miks tämä tuntuu nyt turhan vaikealta :D
edit: kaissenyt on mahdollista edes :)
edit2 joo default ja clearcmossi autto.. auto ei enää tiputa avx
 
Viimeksi muokattu:
Saatiin memtestin mukana uus aida :D

Ramtest Speed.jpg

Paljonko teillä näyttää tuo speed kun hiirellä katsoo %-luvun päältä?
 
En jaksanut enää tapella prossun kanssa, joten korkkasin sen ja 5GHz pyörii hienosti, -2 AVX.
Nyt Blend pyörimässä AVX vakauden testaamiseksi 4,8GHz ja Core Voltage siinä ~1.392 - 1.408v. En raaputtanut prossun reunoilta kiinnitysmateriaaleja pois, vaan vaihdoin ainoastaan purkan Liquid Ultraan, lämmöt alimmalla corella 87, ylimmällä käynyt 95C. Eli luultavasti vielä vähän parantuisi jos kiinnitysmateriaalin raastaisi kokonaan pois.

Kyl ne kannattaa rapsutella pois. Menee coren sit ihan kiinni ihs:n, ne töhnät lisää sitä rakoa ja lämpö johtuu huonommin.
 
I3-8350K kasattu Msi GAming M5 emolle, 4,6Ghz viskasin suoraan prossulle ja 1,2Vcore. Pitää perehtyä tarkemmin emo asetuksiin, näin kohti 5Ghz :)
 
(Tosin CPU-Z:n näyttämään Core Voltage arvoon ei voi luottaa, vaikka samalta istumalta testasin Primen kiinni ja uudelleen auki, niin ottikin heti 1.408V).
Miksei voisi luottaa? Samoja arvoja se näyttää kun hwinfo tai hwmonitor. Ainakin omalla koneellani.
e: Tuo hyppy 1.408 volttiin johtuu siitä, että heti primeä käynnistäessä ei ole kuormaa niin paljoa prosessorilla, kun itse primeä ajettaessa. Silloin tulee vielä vdrooppia ja llc koittaa kompensoida sitä, joten kovan rasituksen alla jännite on joka tapauksessa alempi kuin kevyellä kuormalla.
 
i7-8700k (korkattu)& asus rog maximus x apex.

kerroin kaikilla ytimillä 50, jännite adaptivella 1.36v ja offset autolla. LLC 5 ja avx -2.
Testeinä ajettu mustanaamion ramtest, intel burn test, linX, realbebcin benchmark ja stress test.
ibt 10 run maximum.PNG Linx 4096mb 10 run.PNG realbench benchmark.PNG realbench stress test.PNG mustanaamio test.PNG

Miltä nuo ibt:n ja linX:in tulokset näyttää noin yleisesti? Onko Gflopsit sitä tasoa mitä niiden pitäisi olla?
Lämmöt testien aikana max/core: 70,69,71,71,69,70c. Max vcore 1.376v.
 
i7-8700k (korkattu)& asus rog maximus x apex.

kerroin kaikilla ytimillä 50, jännite adaptivella 1.36v ja offset autolla. LLC 5 ja avx -2.
Testeinä ajettu mustanaamion ramtest, intel burn test, linX, realbebcin benchmark ja stress test.
ibt 10 run maximum.PNG Linx 4096mb 10 run.PNG realbench benchmark.PNG realbench stress test.PNG mustanaamio test.PNG

Miltä nuo ibt:n ja linX:in tulokset näyttää noin yleisesti? Onko Gflopsit sitä tasoa mitä niiden pitäisi olla?
Lämmöt testien aikana max/core: 70,69,71,71,69,70c. Max vcore 1.376v.

Lataa uudempi Linx 0.8.0 niin saat isomman flopsit. Vakio 8700k antoi eilen 323.
 
i7-8700k (korkattu)& asus rog maximus x apex.

kerroin kaikilla ytimillä 50, jännite adaptivella 1.36v ja offset autolla. LLC 5 ja avx -2.
Testeinä ajettu mustanaamion ramtest, intel burn test, linX, realbebcin benchmark ja stress test.
ibt 10 run maximum.PNG Linx 4096mb 10 run.PNG realbench benchmark.PNG realbench stress test.PNG mustanaamio test.PNG

Miltä nuo ibt:n ja linX:in tulokset näyttää noin yleisesti? Onko Gflopsit sitä tasoa mitä niiden pitäisi olla?
Lämmöt testien aikana max/core: 70,69,71,71,69,70c. Max vcore 1.376v.
Samaa luokkaa ne mulla ainakin on 0.6.5 Linxissä.
 
i7-8700k (korkattu)& asus rog maximus x apex.

kerroin kaikilla ytimillä 50, jännite adaptivella 1.36v ja offset autolla. LLC 5 ja avx -2.
Testeinä ajettu mustanaamion ramtest, intel burn test, linX, realbebcin benchmark ja stress test.
ibt 10 run maximum.PNG Linx 4096mb 10 run.PNG realbench benchmark.PNG realbench stress test.PNG mustanaamio test.PNG

Miltä nuo ibt:n ja linX:in tulokset näyttää noin yleisesti? Onko Gflopsit sitä tasoa mitä niiden pitäisi olla?
Lämmöt testien aikana max/core: 70,69,71,71,69,70c. Max vcore 1.376v.
Lataa se 0.8.0 versio niin voi vertailla paremmin. Itsellä tulee 5GHz kelloilla noin 410 GFlopsia, mutta muistit vaikuttaa tässä myös paljon.
 
Nopee kellotusopas Taichille kun niitä nyt alkaa tänne paljon sit tippua:

  • voltit off-set modelle, ja arvoksi -50 (mV) (eikä missään helvetin nimessä plussalle tätä)
  • loadline calibration asentoon 1, tiukin
  • CPU-välilehdeltä kaikki coret 50


Ja siitä sit windowsiin, cpu-Z / hwinfo64 auki ja kattelee että mitä vcore näyttää. ittellä toi antaa työpöydällä 1.308v, rasituksessa 1.34-1.36v ja AVX:llä 1.392-1.408v, prime95-avx piikkaa 1.424v. 95% kahvijärvistä pitäs päästä windowsiin ja olla suhteellisen vakaa noilla arvoilla. Vasta AVX-kuorman pitäis rueta kaatamaan, jos on kaataakseen.

Jos on vakaa tuolla, niin voltti-offsettia voi tiputtaa pykälä kerrallaan. Paras promille kylkee sitten sen -100mV (maksimi miinusta). Offsetti tulee suoraan siitä mitä prossu pyytää (svid), joten jos prossu pyytää sulla noilla asetuksilla 1.4v 5Ghz, niin se saa sit sen 1.35v mikä on ihan turvallinen arvo. AVX:llä svidit voi pahimmillaan heilua siellä 1.45 - 1.5v, joten -50 pitää kyllä ensibuutilla ihan turvallisen hajuraon myös siihen sean reaali-vcoren osalta.

Sitten vaan windowsin virranhallinta kohtaan 'balanced', jollonka tulee virransäästöt käyttöön (kunhan speedstepit yms on biossista päällä, ne on vakiona päällä). Mulla pyörii työpöytä 0.502V 800-1500Mhz ja tuulettimet on ihan idlellä 400rpm, lämmöt idlenä jotain 28-30'C :eek:

Hyvät ohjeet, kiitos! Nää oli vaan vissiin korkatuille? Tuli kantapään kautta huomattua, heehehee! Tosin aavistelin sitä ja laitin avx offset 2. Muuten laitin tälle korkkaamattomalle x50, offset -50, llc1.

Pyöräytin Linx 0.8.0. seuraten lämpöjä ja valmiina keskeyttämään. Meni yhden kierroksen läpi, toisella kaatui. Coren lämmöt 81, 81, 90, 84, 91, 79. Huimat erot noissa. Taitaa olla kivi todellakin korkkauksen tarpeessa. Sitä ihmettelin että Linxin korkein core voltage oli vain 1,349v. Miksei kivi pyydä lisää voltteja avx rasituksessa? Tosin eikä lämmöt vaan nouse lisää jos annan lisää jänöä offsettiä pienentämällä? Non avx rasituksessa voltit samat kuin avx kun seurasin Linx testiä ja hwinfoa yhtäaikaa.

Eli mulla on ainut suunta kellojen laskeminen lämpöjen takia? No 5,0/avx 4,8 olsi ollutkin liian siistiä ilman korkkausta. Tuota oli vaan ”pakko” heti koittaa.

Edit: mulla kokoajan winukas virranhallinta balanced. Pitääkö testeissä käyttää sitä suorituskykyä? Sitten vasta siirtyä balanced ku vakaa ja alkaa käyttään konetta 24/7...?

Edit2: BF1 kaatui myös muutaman minuutin jälkeen. Käyttääkö se avx käskyjä? Tämä kone kun räätälöidään siihen peliin. 1080gtx tulee ensiviikolla, jos ootte ihmetellyt 8700k 780gtx yhdistelmää...
 
Viimeksi muokattu:
8600k pyöritelly voltteja 5ghz alimilleen, vielä ei ole rajaa tullu vastaan, 26.6 prime pyörii tällä hetkellä 1.184v:confused:
 
Kyllä taitaa olla niin paska kivi,että noilla kapteeni kuolion asetuksilla ei edes boottaa.
asrock taichi ja 8700k korkattu.
Onkohan kellään näin huono tuuri?
 
Kyllä taitaa olla niin paska kivi,että noilla kapteeni kuolion asetuksilla ei edes boottaa.
asrock taichi ja 8700k korkattu.
Onkohan kellään näin huono tuuri?
Tuleeko Overclocking failed tjsp postissa vai BSOD bootissa? Kokeiles Fixed modella, vaikka 1.36V ja LLC 1. Virransyötön asetukset tappiin.
 
Kyllä taitaa olla niin paska kivi,että noilla kapteeni kuolion asetuksilla ei edes boottaa.
asrock taichi ja 8700k korkattu.
Onkohan kellään näin huono tuuri?
Voisitko hieman avata mitä asetuksia olet kokeillut? Minun mielipide on, että kannattaa ensin hakea sellaiset suht vakaat asetukset manuaalijännitteillä, sitten kun on tiedossa mitä voltteja prosessori vaatii esim. LinX-vakauteen kellotaajuudella X, sen jälkeen säätää offsetilla sellaiset asetukset jotka vastaavat suunnilleen manuaalilla asetettua jännitettä. Tosin en ole Taichilla kellotellut, mutta tuo nyt yleensäkin se helpoin ja nopein konsti.
 
Voisitko hieman avata mitä asetuksia olet kokeillut? Minun mielipide on, että kannattaa ensin hakea sellaiset suht vakaat asetukset manuaalijännitteillä, sitten kun on tiedossa mitä voltteja prosessori vaatii esim. LinX-vakauteen kellotaajuudella X, sen jälkeen säätää offsetilla sellaiset asetukset jotka vastaavat suunnilleen manuaalilla asetettua jännitettä. Tosin en ole Taichilla kellotellut, mutta tuo nyt yleensäkin se helpoin ja nopein konsti.
ok kokeillaan
 
Manuaalivoltit on täysin turha steppi jos ymmärtää et miten sillä ofsetilla pelataan, ja Asuksella se adaptive turbo. Siinä mitään manuaaliasetuksia tarvita, kattoo vaan mitä toteutunut vcore on ja että se on turvallinen, ja mitä vidit on niin tietää mitä a) prossu pyytää ja b) paljonko se offset leikkaa (kun tiukin LLC käytössä).

Sitten kun lähtee hifistelemään niin voi löysätä LLC ja antaa osan 'offsetista' mennä rasituksessa vdrooppiin. Helpottaa vrm:n kuormaa rasituksessa.
 
Manuaalivoltit on täysin turha steppi jos ymmärtää et miten sillä ofsetilla pelataan, ja Asuksella se adaptive turbo. Siinä mitään manuaaliasetuksia tarvita, kattoo vaan mitä toteutunut vcore on ja että se on turvallinen, ja mitä vidit on niin tietää mitä a) prossu pyytää ja b) paljonko se offset leikkaa (kun tiukin LLC käytössä).

Sitten kun lähtee hifistelemään niin voi löysätä LLC ja antaa osan 'offsetista' mennä rasituksessa vdrooppiin. Helpottaa vrm:n kuormaa rasituksessa.
Minusta koko offsetin ja virransäätöjen käyttö on turhaa, säästö luokkaa 10W, loppuu myös pienet kellotaajuuden heittelyn aiheuttamat microlagit, mutta kukin vetää tyylillään. Joka tapauksessa minusta kaikista helpoin katsoa prossun kulku ensin manuaalijännitteellä, jolloin on helppo lähtä hakemaan 24/7 kelloja kun tietää miten about prosessori kulkee.
 
Voisitko hieman avata mitä asetuksia olet kokeillut? Minun mielipide on, että kannattaa ensin hakea sellaiset suht vakaat asetukset manuaalijännitteillä, sitten kun on tiedossa mitä voltteja prosessori vaatii esim. LinX-vakauteen kellotaajuudella X, sen jälkeen säätää offsetilla sellaiset asetukset jotka vastaavat suunnilleen manuaalilla asetettua jännitettä. Tosin en ole Taichilla kellotellut, mutta tuo nyt yleensäkin se helpoin ja nopein konsti.
Joo,katsoin kapteeni kuolion videon ja asensin täysin samat asetukset,mutta ei bootannut no ei kait kivi sitten ole niitä parhaimpia?
 
Joo,katsoin kapteeni kuolion videon ja asensin täysin samat asetukset,mutta ei bootannut
Sun prosessori vain mitä ilmeisimmin vaatii korkeamman jännitteen, ei sen kummempaa. Prosessorit ovat yksilöitä ja jokaiselle on haettava toimivat yksölliset jännitteet, mutta toki noista opetusvideoista on hyvä ottaa oppia miten säädöt "noin" tulee olla.
 
Sun prosessori vain mitä ilmeisimmin vaatii korkeamman jännitteen, ei sen kummempaa. Prosessorit ovat yksilöitä ja jokaiselle on haettava toimivat yksölliset jännitteet, mutta toki noista opetusvideoista on hyvä ottaa oppia miten säädöt "noin" tulee olla.
ok täytyy nostaa jännitettä.kiitos
 
Joo,katsoin kapteeni kuolion videon ja asensin täysin samat asetukset,mutta ei bootannut no ei kait kivi sitten ole niitä parhaimpia?
Pienennä sitä offsettiä vaikka -30 tms. Kokeile myös sitä manual vcorea.
 
Manuaalivoltit on täysin turha steppi jos ymmärtää et miten sillä ofsetilla pelataan, ja Asuksella se adaptive turbo. Siinä mitään manuaaliasetuksia tarvita, kattoo vaan mitä toteutunut vcore on ja että se on turvallinen, ja mitä vidit on niin tietää mitä a) prossu pyytää ja b) paljonko se offset leikkaa (kun tiukin LLC käytössä).

Sitten kun lähtee hifistelemään niin voi löysätä LLC ja antaa osan 'offsetista' mennä rasituksessa vdrooppiin. Helpottaa vrm:n kuormaa rasituksessa.
Paitsi, jos on paska kivi. Silloin VID arvoilla ja LLC:llä ei pysty kovin järkeviä säätöjä tekemään. Esim. mun kivellä offsetin ja llc:n kanssa saan kyllä AVX vakaaksi, mutta sitten kevyemmällä ei-avx kuormalla (esim. prime 26.6) jännitteet ei nouse tarpeeksi ylös vaan kaatuu. Prime95 avx kuormalla 4,8Ghz ottaa 1.39V ja on vakaa, mutta prime ilman avx:ää 5Ghz ottaakin vain 1.33V ja kone kaatuu. 5Ghz ei-avx kuorma vaatisi myös 1.39V vakauteen ja sama 4,8Ghz avx kuormalla. Offsetin ja llc:n kanssa en ole saanut mitenkään tuota syöttämään samaa jännitettä molemmille kuormille. Jos taas lyön offsettia ylöspäin ja llc alaspäin niin ei-avx jännitteet hyppää taivaisiin. Kai tuosta löytyisi joku sopiva välimaasto kun tarpeeksi monta tuntia viilaisi, mutta tunnin testaamisella tuo offsetin toiminta tai vid taulukon käyttäytyminen tuntui todella epäloogiselta. Ennemmin lyön manuaalisesti tuon 1.39V tai 1.4V sekä LLC1 ja nautin vakaasta koneesta.

Tosiaan nuo virransäästöt ja speedstepit aiheuttaa todella paljon microstutterointia. 144Hz näytöllä tuo häiritsee suunnattomasti jo nettisivuja scrollaillessa.
 
Paitsi, jos on paska kivi. Silloin VID arvoilla ja LLC:llä ei pysty kovin järkeviä säätöjä tekemään. Esim. mun kivellä offsetin ja llc:n kanssa saan kyllä AVX vakaaksi, mutta sitten kevyemmällä ei-avx kuormalla (esim. prime 26.6) jännitteet ei nouse tarpeeksi ylös vaan kaatuu. Prime95 avx kuormalla 4,8Ghz ottaa 1.39V ja on vakaa, mutta prime ilman avx:ää 5Ghz ottaakin vain 1.33V ja kone kaatuu. 5Ghz ei-avx kuorma vaatisi myös 1.39V vakauteen ja sama 4,8Ghz avx kuormalla. Offsetin ja llc:n kanssa en ole saanut mitenkään tuota syöttämään samaa jännitettä molemmille kuormille. Jos taas lyön offsettia ylöspäin ja llc alaspäin niin ei-avx jännitteet hyppää taivaisiin. Kai tuosta löytyisi joku sopiva välimaasto kun tarpeeksi monta tuntia viilaisi, mutta tunnin testaamisella tuo offsetin toiminta tai vid taulukon käyttäytyminen tuntui todella epäloogiselta. Ennemmin lyön manuaalisesti tuon 1.39V tai 1.4V sekä LLC1 ja nautin vakaasta koneesta.

Tosiaan nuo virransäästöt ja speedstepit aiheuttaa todella paljon microstutterointia. 144Hz näytöllä tuo häiritsee suunnattomasti jo nettisivuja scrollaillessa.
Itsekin kun joskus pelleilin offsetin kanssa, niin yleensä aina jännitteen tarve kellotaajuudelle X oli sillä suurempi, kuin mitä manuaalisesti asetettuna vaati, eikä mielestäni säästö tehonkulutuksessa ole sen arvoinen kun ottaa huomioon nuo mikrostutterit/lagit.
 
Minusta koko offsetin ja virransäätöjen käyttö on turhaa, säästö luokkaa 10W, loppuu myös pienet kellotaajuuden heittelyn aiheuttamat microlagit, mutta kukin vetää tyylillään. Joka tapauksessa minusta kaikista helpoin katsoa prossun kulku ensin manuaalijännitteellä, jolloin on helppo lähtä hakemaan 24/7 kelloja kun tietää miten about prosessori kulkee.

Mikrolagit loppui haswelliin johon tuli se päivitetty prossujen virransäästökikkailu. Muista nyt tekniikan nimeä, ollut käytössä kaikissa Intelin prossuissa sen jälkeen. Taichilla ei kyllä offsetilla ja virransäästöillä kellot paljon heilu rasituksessa, JA voit laittaa Windowsista paras suoritusteho virranhallinnasta päälle ja kellot ei heilu yhtään vaan sillon pidetään myös levossa se määritelty maksimi. Voltit kyllä laskee.
 
Mikrolagit loppui haswelliin johon tuli se päivitetty prossujen virransäästökikkailu. Muista nyt tekniikan nimeä, ollut käytössä kaikissa Intelin prossuissa sen jälkeen. Taichilla ei kyllä offsetilla ja virransäästöillä kellot paljon heilu rasituksessa, JA voit laittaa Windowsista paras suoritusteho virranhallinnasta päälle ja kellot ei heilu yhtään vaan sillon pidetään myös levossa se määritelty maksimi. Voltit kyllä laskee.
Ongelma on nimenomaan tuo jännitteiden muutos. Vaikka intel väittää uuden speedshift ja muiden teknologioiden olevan aiempaa nopeampia, niin ei ne silti ehdi mukautua tarpeeksi nopeasti vaihtuvaan kuormaan. Sama ongelma ollut jo Skylakella offsettia käytettäessä ja on vieläkin Coffeelakessa. Toiset on herkempiä kaikelle stutteroinnille ja toiset eivät huomaa edes eroa 20fps ja 120fps välillä.
 
Paitsi, jos on paska kivi. Silloin VID arvoilla ja LLC:llä ei pysty kovin järkeviä säätöjä tekemään. Esim. mun kivellä offsetin ja llc:n kanssa saan kyllä AVX vakaaksi, mutta sitten kevyemmällä ei-avx kuormalla (esim. prime 26.6) jännitteet ei nouse tarpeeksi ylös vaan kaatuu. Prime95 avx kuormalla 4,8Ghz ottaa 1.39V ja on vakaa, mutta prime ilman avx:ää 5Ghz ottaakin vain 1.33V ja kone kaatuu. 5Ghz ei-avx kuorma vaatisi myös 1.39V vakauteen ja sama 4,8Ghz avx kuormalla. Offsetin ja llc:n kanssa en ole saanut mitenkään tuota syöttämään samaa jännitettä molemmille kuormille. Jos taas lyön offsettia ylöspäin ja llc alaspäin niin ei-avx jännitteet hyppää taivaisiin. Kai tuosta löytyisi joku sopiva välimaasto kun tarpeeksi monta tuntia viilaisi, mutta tunnin testaamisella tuo offsetin toiminta tai vid taulukon käyttäytyminen tuntui todella epäloogiselta. Ennemmin lyön manuaalisesti tuon 1.39V tai 1.4V sekä LLC1 ja nautin vakaasta koneesta.

Tosiaan nuo virransäästöt ja speedstepit aiheuttaa todella paljon microstutterointia. 144Hz näytöllä tuo häiritsee suunnattomasti jo nettisivuja scrollaillessa.

Tossa tilanteessa sitä liian alhaista idle-jännitettä voi kompensoida ajamalla miedompaa LLC asetusta, taichilla jo llc2 nostaa idle-jännitettä mutta samalla myös tulee vdrooppia kun tulee kuormaa.
 
Ongelma on nimenomaan tuo jännitteiden muutos. Vaikka intel väittää uuden speedshift ja muiden teknologioiden olevan aiempaa nopeampia, niin ei ne silti ehdi mukautua tarpeeksi nopeasti vaihtuvaan kuormaan. Sama ongelma ollut jo Skylakella offsettia käytettäessä ja on vieläkin Coffeelakessa. Toiset on herkempiä kaikelle stutteroinnille ja toiset eivät huomaa edes eroa 20fps ja 120fps välillä.

No en oo kyllä huomannu että mulla stutterois, ja oon aika herkkä noita huomaamaan. Mulla on 165hz 2560*1440 1ms tn-paneeli, pelaan paljon nytkyräiskintöjä ja huomasin kyllä esim. ryzenilla miten semmoset minihaamudropit häiritsi ylivahdissa.
Toisaalta, en oo huomannut että kellot laskisi muuten kuin valikoissa. Esim:



Lopussa jossain 37min alkaen pelikuvaa OW ja PUBG. Kellot ei heilu eikä kyllä stutteroi. Jätkillä ihan hyvä bullshit-fudi menossa :srofl:

Suosittelen kokeilemaan sitä offsettia ja adaptivea: itse ja toteamaan tilanteen.
 
Voiko adaptive modella saada aina samat voltit kun turbokellot on käytössä, ilman että kuorman mukaan muuttuu ( ja ampuu yli )?
 
No en oo kyllä huomannu että mulla stutterois, ja oon aika herkkä noita huomaamaan. Mulla on 165hz 2560*1440 1ms tn-paneeli, pelaan paljon nytkyräiskintöjä ja huomasin kyllä esim. ryzenilla miten semmoset minihaamudropit häiritsi ylivahdissa.
Toisaalta, en oo huomannut että kellot laskisi muuten kuin valikoissa. Esim:



Lopussa jossain 37min alkaen pelikuvaa OW ja PUBG. Kellot ei heilu eikä kyllä stutteroi. Jätkillä ihan hyvä bullshit-fudi menossa :srofl:

Suosittelen kokeilemaan sitä offsettia ja adaptivea: itse ja toteamaan tilanteen.

Ei tarvitse mennä asiottamuuksiin, asiallisesti kun keskustellaan.;) Lagin huomaa pääosin työpöydällä, esim. nettiä selatessa, kun välillä rasitus laskee nollaan, toisille häiritsevä, toisille ei. Peleissä yleensä kellotaajuus pysyy ylhäällä koska prosessorille tulee jatkuvasti tehtävää. Tällä Coffee Lakella en ole vertaillut, mutta vielä Skylakella sen huomasi, mutta täytyy testailla onko ongelma olemassa edelleen.
 
Viimeksi muokattu:
No en oo kyllä huomannu että mulla stutterois, ja oon aika herkkä noita huomaamaan. Mulla on 165hz 2560*1440 1ms tn-paneeli, pelaan paljon nytkyräiskintöjä ja huomasin kyllä esim. ryzenilla miten semmoset minihaamudropit häiritsi ylivahdissa.
Toisaalta, en oo huomannut että kellot laskisi muuten kuin valikoissa. Esim:



Lopussa jossain 37min alkaen pelikuvaa OW ja PUBG. Kellot ei heilu eikä kyllä stutteroi. Jätkillä ihan hyvä bullshit-fudi menossa :srofl:

Suosittelen kokeilemaan sitä offsettia ja adaptivea: itse ja toteamaan tilanteen.

Pelaan pääasiassa vain pubg ja cs:go. Pubgissa ei ylimääräistä stutterointia huomaa kun se stutteroi jo muutenkin. Cs:go alkaa olemaan jo aika kevyt peli nykyprossuille, muutenkin pelaan low asetuksilla ja siinä tuon stutteroinnin huomaa selkeiten. Ja tosiaan nettisivuja scrollatessa sivu ei scrollaakkaan sulavasti vaan samalla tavalla kun olisi käytössä joku pentium 4.
 
Synttärin kunniaksi, tästä tasan vuoden päästä olisi lasissa 40.

Tässä olisi pieni stoori tapahtumista. Oli vähän levoton yö takana ja unet vähillä, mutta mielissä pyöri syystä tai toisesta 8700k:n korkaaminen. Alunperin mietin, että käyttäisin jotain normaalia lämpötahnaa kuten MX-4, joka olisi ollut paras vaihtoehto ytimen ja IHS:n väliin, koska en pystynyt luottamaan siihen, että minulla olisi ollut vielä conductonauttia jäljellä tippaakaan. Minulla on kyllä kaapissa kryonauttia, gc extremeä ja nt-h1:stä.

Halusin joka tapauksessa suorittaa korkkauksen, koska minullahan on delid die mate 2 kaby laken ajoilta, joten nopeastihan tuolla 8700k aukeni. Prossusta ja IHS:stä liimat veks jollain muovikortilla, joka tuli aikanaan elisa-viihteen mukana ja jossa oli jokin lisenssiavain, jota en koskaan jaksanut edes harkita. Tämän jälkeen prossun ja IHS:n puhdistus isopropyylialkoholilla ja sitten miettimään sitä lämpötahnaa. Otin kuitenkin tuon conductonaut tuubin käteen ja kokeilin "pumpata" sitä useampaan otteeseen. Lopulta tuubista ryykäisi pihalle pienen tipan conductonauttia, määrä oli luultavasti vähäisempi kuin nuppineulan pään koko, mutta se kuitenkin riitti sekä ytimelle, että IHS:n pohjaan noin ytimen kokoiselle alalle, kunhan sitä levitti tarpeeksi pitkään ja hartaasti.

Sitten vain prossu Asuksen prosessoriasennushärpäkkeeseen ja IHS siihen päälle ja eikun sockettiin paikoilleen. Vähänhän näissä aina jännittää kun pistää virrat päälle jälkikäteen, mutta operaatio oli ilmeisesti kohtuullisen onnistunut, eikä minulle tullut kallista avaimen perää.

Tuossapa lopputulos:

07tmjwf.jpg


Ennen operaatiota prosessorin ytimet heittelivät samalla testillä 80C kumminkin puolin ja NH-D15 tuulettimet pyörivät varmaankin täysillä, eli vähintään sen 1300rpm ja mahdollisesti jopa sen 1500rpm. Operaation jälkeen tuulettimet näyttäisivät pyörivän siellä ~1000rpm tietämillä tuolla testillä (small fft fma3).

EDIT: LinXillä juuri testattuna kaksi kuuminta ydintä ylsivät 69C lämpöihin, verrokkina korkkaamattomana kuumin ydin oli 88C eli eroa tulee vaivaiset 19C. Tämä siis hiljaisella tuuletinprofiililla, kuten tuossa ylempänä juuri kirjoittelinkin.
 
Viimeksi muokattu:
No niin ,
Synttärin kunniaksi, tästä tasan vuoden päästä olisi lasissa 40.

Tässä olisi pieni stoori tapahtumista. Oli vähän levoton yö takana ja unet vähillä, mutta mielissä pyöri syystä tai toisesta 8700k:n korkaaminen. Alunperin mietin, että käyttäisin jotain normaalia lämpötahnaa kuten MX-4, joka olisi ollut paras vaihtoehto ytimen ja IHS:n väliin, koska en pystynyt luottamaan siihen, että minulla olisi ollut vielä conductonauttia jäljellä tippaakaan. Minulla on kyllä kaapissa kryonauttia, gc extremeä ja nt-h1:stä.

Halusin joka tapauksessa suorittaa korkkauksen, koska minullahan on delid die mate 2 kaby laken ajoilta, joten nopeastihan tuolla 8700k aukeni. Prossusta ja IHS:stä liimat veks jollain muovikortilla, joka tuli aikanaan elisa-viihteen mukana ja jossa oli jokin lisenssiavain, jota en koskaan jaksanut edes harkita. Tämän jälkeen prossun ja IHS:n puhdistus isopropyylialkoholilla ja sitten miettimään sitä lämpötahnaa. Otin kuitenkin tuon conductonaut tuubin käteen ja kokeilin "pumpata" sitä useampaan otteeseen. Lopulta tuubista ryykäisi pihalle pienen tipan conductonauttia, määrä oli luultavasti vähäisempi kuin nuppineulan pään koko, mutta se kuitenkin riitti sekä ytimelle, että IHS:n pohjaan noin ytimen kokoiselle alalle, kunhan sitä levitti tarpeeksi pitkään ja hartaasti.

Sitten vain prossu Asuksen prosessoriasennushärpäkkeeseen ja IHS siihen päälle ja eikun sockettiin paikoilleen. Vähänhän näissä aina jännittää kun pistää virrat päälle jälkikäteen, mutta operaatio oli ilmeisesti kohtuullisen onnistunut, eikä minulle tullut kallista avaimen perää.

Tuossapa lopputulos:

07tmjwf.jpg


Ennen operaatiota prosessorin ytimet heittelivät samalla testillä 80C kumminkin puolin ja NH-D15 tuulettimet pyörivät varmaankin täysillä, eli vähintään sen 1300rpm ja mahdollisesti jopa sen 1500rpm. Operaation jälkeen tuulettimet näyttäisivät pyörivän siellä ~1000rpm tietämillä tuolla testillä (small fft fma3).
no juu tosta on hyvä jatkaa:D
 
Tosiaan nuo virransäästöt ja speedstepit aiheuttaa todella paljon microstutterointia. 144Hz näytöllä tuo häiritsee suunnattomasti jo nettisivuja scrollaillessa.
Itseasiassa itselläni C-statet aiheuttivat merkittävää stutteria joillakin peleillä. Huomasin tämän silloin, kun prosessori oli vakiona ja pelasin esimerkiksi warframea, jonka kanssa stutterit olivat jotain ihan järkyttävää.

Kun kellotin prosessoria, stutterit hävisivät joten rupesin tarkastelemaan tilannetta hwinfo64 avulla. Kun kone on vakiona, hwinfolla löytää C3 ja C7 tasot C-state residencyn alta. Tässä tilanteessa uefissa c-statet ovat "auto" tilassa. Kun prosessorin kerrointa muuttaa ja jättää nuo c-statet "auto" tilaan, hwinfo ei kuitenkaan löydä kuin C0 staten tuolta residencystä, eli prosessori on käytännössä aina päällä, eikä sen osia sammutella kuten esimerkiksi C7 tasolla. Speedstepit ja kaverit ovat silti toiminnassa, eli prosessori idlaa 800MHz kellotaajuudella ja 0,68V jännitteellä, eivätkä nuo monitorointisoftat näe käytännössä mitään eroa CPU package tai IA cores tehonkäytössä, mutta ilmeisesti C-statet disabloituvat automaattisesti kun prosessoria kellottaa uefista. Kokeilin jälkikäteen pistää C-statet enablelle, jonka ansiosta stutterit palasivat.

Tämä on siis itselläni maximus x herolla se ainoa asetus, joka tuota stutteria aiheuttaa jos virransäästö windowsista on balancedilla, mutta kuten mainitsin, auto asetus poistaa c-statet käytöstä automaattisesti kellottaessa, joten eipä siitä ainakaan tällä emolla tarvitse sen ihmeempiä miettiä.
 
No niin tuli korkattua 8600k ja lämmöt tipahti naurettavan paljon. Joku 30c..

Eni veis veis kerroin aiemmin kun kellot seilasi ja se johtuu tuosta avx offsetistä.
Jos esim. prossu on 4.8ghz ja avx kanssa 4.5ghz, niin primessä (avx off) kellot seilaa 4.5-4.8ghz välillä.

Kun laitan avx offsetin 0, niin kellot ovat tasan 4.8ghz ja kaikki OK.
Mikähän perhana tässä on? Asus z370 rog f lankkuna..

Laitoin tämän nyt suoraan 4.8ghz avx:llä ja ajan primeä avx päällä. Mennään tällä nyt toistaiseksi eteenpäin.

Yhtäkkiä 4.8ghz@1.325v avx päällä tuntuisi olevan vakaa lämpöjen ollessa n.60c. Lienee ihan OK?
 
Hyvät ohjeet, kiitos! Nää oli vaan vissiin korkatuille? Tuli kantapään kautta huomattua, heehehee! Tosin aavistelin sitä ja laitin avx offset 2. Muuten laitin tälle korkkaamattomalle x50, offset -50, llc1.

Pyöräytin Linx 0.8.0. seuraten lämpöjä ja valmiina keskeyttämään. Meni yhden kierroksen läpi, toisella kaatui. Coren lämmöt 81, 81, 90, 84, 91, 79. Huimat erot noissa. Taitaa olla kivi todellakin korkkauksen tarpeessa. Sitä ihmettelin että Linxin korkein core voltage oli vain 1,349v. Miksei kivi pyydä lisää voltteja avx rasituksessa? Tosin eikä lämmöt vaan nouse lisää jos annan lisää jänöä offsettiä pienentämällä? Non avx rasituksessa voltit samat kuin avx kun seurasin Linx testiä ja hwinfoa yhtäaikaa.

Eli mulla on ainut suunta kellojen laskeminen lämpöjen takia? No 5,0/avx 4,8 olsi ollutkin liian siistiä ilman korkkausta. Tuota oli vaan ”pakko” heti koittaa.

Edit: mulla kokoajan winukas virranhallinta balanced. Pitääkö testeissä käyttää sitä suorituskykyä? Sitten vasta siirtyä balanced ku vakaa ja alkaa käyttään konetta 24/7...?

Edit2: BF1 kaatui myös muutaman minuutin jälkeen. Käyttääkö se avx käskyjä? Tämä kone kun räätälöidään siihen peliin. 1080gtx tulee ensiviikolla, jos ootte ihmetellyt 8700k 780gtx yhdistelmää...

Tuntien työn takaa vastataan itselleni:

Olin seurannut kokoajan vahingossa VID enkä VCore.

Sain tämän korkkaamattoman vakaaksi x49, -2avx, offset -50, llc1.
Linx nostaa coret 80-92c VID 1,345v VCore 1,232.
Prime95 small fft 80-89c. Samat jännitteet.
Varmaan seuraavaksi lasken offsettia jos sais lämmöt hieman alemmaksi.

Winukas virranhallinta balanced. Biossissa kaikki muut oletuksissa. Myös powerlimitit.

BF1 käyttää avx käskyjä. Lämmöt coreilla 60-70c välillä pelatessa.

Tämännäköistä on amatöörin puuhastelu...
 
Viimeksi muokattu:
Tuntien työn takaa vastataan itselleni:

Olin seurannut kokoajan vahingossa VID enkä VCore.

Sain tämän korkkaamattoman vakaaksi x49, -2avx, offset -50, llc1.
Linx nostaa coret max 92c VID 1,345v VCore 1,232.
Prime95 small fft max 89c. Samat jännitteet.
Varmaan seuraavaksi lasken offsettia jos sais lämmöt hieman alemmaksi.

Winukas balances. Biossissa kaikki muut oletuksissa. Myös powerlimitit.

BF1 käyttää avx käskyjä. Lämmöt coreilla max 60-70.

Tämännäköistä on amatöörin puuhastelu...

Korkkaus vaikuttaa ihan älyttömästi lämpöihin, niinkuin @Kampele tuossa edellä antoikin esimerkkiä.

Jos et korkkaa, niin AVX-offset on syytä pitää sellaisena että AVX-kellotaajuus on jotain 4.6-4.7Ghz, käytännössä niin että lämmöt pysyisi pahimmassakin AVX-kuormassa alle 90'C, mieluusti alle 85'C.
 
Kokeilin nopeasti, mitä toi mun 8700k vaatisi 5GHz avx/fma3 vakauteen ja alustavasti näyttäisi siltä, että noin 1,350v olisi siinä jossain kipurajalla, saattaisi jopa mennä hieman vähemmälläkin kuten 1,33V. Olen juuri testaamassa 4,8GHz 1,280V jännitteellä ja jätän nuo kellot luultavasti tuohon, koska itselle on tärkeintä järkevät jännitteet ja lämmöt ja koneen hiljaisuus enkä tosiaankaan jää kaipaamaan sitä ~4% teholisää, jonka 5GHz kelloilla saisi 4,8GHz verrattuna :D

4800MHz 1,280V näyttäisi lämmittävän prosessorin ytimet max 71C 69C 74C 73C 70C 73C noin 30min jälkeen prime95 small fft avx/fma ajolla, mutta tuo testi on vielä kesken joten lämmöt voivat vielä mahdollisesti nousta hieman. Testaan tuon p95 jälkeen vielä LinX 0.9.1 vaikka 10 pass (tai useammalla) "max" asetuksella ja katson myös lämmöt uusiksi tuon kanssa.

Lämmöt 5GHz 1,350V nousivat parissa minuutissa 77C kuumimmalle ytimelle. Testasin myös nopeasti 4,9GHz ja se ei ainakaan ihan heti tiltannut 1,280V jännitteellä, mutta mennään nyt tällä 4,8GHz niinkuin jo totesinkin.
 
Paljonko korkkaamattoman ja korkatun 8700k lämpötila ero on pelatessa, vaikka 5Ghz kelloilla?

Kiehuuko korkkaamaton arkikäytössäkin vai pelkästään rääkätessä?
 
Paljonko korkkaamattoman ja korkatun 8700k lämpötila ero on pelatessa, vaikka 5Ghz kelloilla?

Kiehuuko korkkaamaton arkikäytössäkin vai pelkästään rääkätessä?

Riippuu yksilöstä. 5Ghz on semmonen lukema jolla huonompi 50% prossuista (jotka vaatii sen 1.35Vcore tai enemmän että on vakaita tolla taajuudella) nostaa lämmöt ilman korkkausta yli 80'C peleissä/normaalikäytössä kuten video-editoinnissa. Samat prossut käy sit n. 55-60'C korkattuna samoilla jännitteillä samalla rasituksella.
 
Paljonko korkkaamattoman ja korkatun 8700k lämpötila ero on pelatessa, vaikka 5Ghz kelloilla?

Kiehuuko korkkaamaton arkikäytössäkin vai pelkästään rääkätessä?
Tämä nyt ei vastaa kysymykseen 5GHz osalta, mutta tarkistelin lämpöjä warframea pelatessani 4,7GHz kelloilla korkattuna ja ilman korkkausta. Korkkaamattomana jokin prosessorin ydin oli käyny korkeimmillaan 74C lämmöissä, kun taas korkattuna tuosta lähti aika tarkalleen 10C eli 64C kuumin core. Tämä siis parin tunnin pelailun jälkeen katsomalla se "max temp" tarkkailuohjelmilla.

Tuohon tietenkin vaikuttaa se, miten paljon näytönohjain työntää lämpöä koteloon ja miten hyvin tuuletettu kotelo on.
 
Okei, eli kuitenkin reiluilla kellotuksilla kuumana käyvät peleissäkin eikä pelkästään testereillä.

Eikä välttämättä auta nestejäähyt jollei kerran korkkaamattoman purkkatahnoista lämpö johdu pois.

Laiskuuden takia en ole vielä muuta kellottelua prossun osin jaksanut kuin laittaa 4,4 automaatilla. Pitää joulun jälkeen katella paljonko alkaa lämmetä korkkaamattomana kovemmilla kelloilla vaikka onkin 360+120 radit loopissa. Mutta jos pysyykin jollain 1.38volteilla pelatessa vielä kohtuu lämmöissä (alta 75?) niin täytyy miettiä kannattaako alkaa ropeltamaan blokkia irti ja halkomaan kuoria.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 137
Viestejä
4 547 362
Jäsenet
74 919
Uusin jäsen
Kauheakankkunen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom