Tänään tullu leikittyä nyt tällä 8700K:lla. Lyhyesti: Vietin pitkän tovin ihmettelemällä että jokin mättää volttien kanssa. Olisimpa lukenu triidiä, täällähän
@Sampsa siitä jo sitten oli kertonutkin että Z370 Strixin kanssa on BIOS:ssa volttiongelmia.
Seuraavat volttisäädöt ei mulla toimi tai toimii "sinnepäin": volttien asettaminen. Laitan vaikka 1.4V, niin sekä HWiNFO että CPU-Z raportoi vaikkapa 1.36V tai jonkun muun, paljon pienemmän arvon. LLC ei toimi. OFF-set tai boost-säätö ei toimi myöskään, tai 'toimii' siten että jotain tapahtuu mutta näissä luvuissa ei ole mitään järkeä; monitorointisoftat ei näytä sitä mitä matematiikan mukaan pitäis olla. Samoin myös; kun oon vääntäny korkeitakin voltteja prossulle, lämmöntuotto ei ole kasvanut: lämmöt pysyy hyvin pitkälti samassa.
Tein tästä johtopäätöksen että ehkä nyt on turha leikkiä enempää. Sampsa on ilmeisesti ollut Asukseen yhteydessä, ja ongelmat on tiedossa sillä uutta biossia on luvassa ensiviikolla.
Nämä on tietty näitä early-adoptereiden ongelmia
Mutta mitäs sitten on päivä ropellettu? No ne volttisäädöt toimii kuitenkin jotenkin, ja oon saanu arvottua seuraavat luvut:
Mun yksilö on vakaa 1.38V kaikki ytimet 4.9Ghz, sekä 1.4V 5.0Ghz. Ja tosiaan ilman LLC'tä eli joutuu pitämään vähän normaalia korkeemmalla voltit. Mun veijari buuttaa työpöydälle ja kestää kevyttä webbikäyttöä 5.1Ghz, ja boottaa työpöydälle ja kaatuu kun avaa webbiselaimen 5.2Ghz. Veikkaan että kun tästä saadaan volttisäätöjen puolesta toimivampi BIOS alle, niin saan tuon 5.1 vakaaksi, ehkä jopa 5.2.
Lämmöistä on paha sanoa kun mä en enää tiedä voinko luottaa noihin voltteihin mitä softat lukee. Maybbe? Noh, tolla oletetulla 1.4V:llä mun tempit huitoo prime:ssä 1h ajon jälkeen max 78'C mutta voidaan pyöristää ja sanoa että "kaheksakytä", 1.38V:llä tiputaan sinne "reiluun seittämäänkytä". Nämä normaalilla tuuletinprofiililla, jossa alphacoolin eisbaerin 240mm radissa on 2kpl corsairin ML-tuulettimia, ylin PWM-dutycycle on 60% lämpöjen noustessa yli 70 asteen.
Muistit toimi suoraan niiden XMP-asetuksilla, eli G.skillin 3600CL15 tunnistui ja soi. Ei mitään ongelmia. Kokeilin 4000MhzCL17 asetuksia, ja toimi hyvin nekin.
En nyt tiedä mitä benchejä tässä pitäis postailla, laitetaan vaikka:
Ihan kelpo tulos 6-corelta
Mun Ryzen ampuu samoja lukemia 3.925Ghz 8-ytimellä.