Indiana Jones and the Great Circle (2024)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja demu
  • Aloitettu Aloitettu
Osaako joku sanoa onko tässä käytetty elokuvista tuttuja Sir John Williamsin kappaleita, vai vaan pelkästään melodioita, jotka sovitettu peliin sopivaksi?

Musiikin on säveltänyt Gordy Haab, eli kyseessä tätä peliä varten sävelletty sound track, jossa on tietenkin vahvasti ja paljon inspiraatiota John Williamsin originaaleista. Eli kuulet tuttuja Wiliamsin Indy-teemoja musiikin seassa.
 
Jaahas, kait tuossa jo viikonloppuna jonkinlainen Ray Tracing oli käytössä, tämä on varmaan Path Tracing joka syö tietenkin enempi tehoa...
Jeps, tätä peliä ei voi käynnistää edes jos ei ole rautatukea säteenseurannalle. Eli valaistukseen aina käytetään säteenseuraantaa jollain tasolla (jopa Series S konsolilla).
 
Jostain syystä en ole saanut DLLS skaalausta toimimaan tämän kanssa. Heti menee FPS 9-10 tienoille jos sen laittaa päälle..Eikä ole väliä onko se perfomance vai quality tilassa. Myöskään texture pool size asetuksen laitto low tai medium:lle ei asiaan auta eikä myöskään Shadow qualityn laitto minimi päätyyn.

TAA skaalaus dynamic tilassa peli kuitenkin toimii suhteellisen vakaasti 60FPS

Näytönohjaimena siis RTX 3070, ram 32Gt ddr4 3600mhz ja prosessori Ryzen 7 5700X3D
 
Jostain syystä en ole saanut DLLS skaalausta toimimaan tämän kanssa. Heti menee FPS 9-10 tienoille jos sen laittaa päälle..Eikä ole väliä onko se perfomance vai quality tilassa. Myöskään texture pool size asetuksen laitto low tai medium:lle ei asiaan auta eikä myöskään Shadow qualityn laitto minimi päätyyn.

TAA skaalaus dynamic tilassa peli kuitenkin toimii suhteellisen vakaasti 60FPS

Näytönohjaimena siis RTX 3070, ram 32Gt ddr4 3600mhz ja prosessori Ryzen 7 5700X3D
Patch notes kertoo alalaidassa että joissain tapauksissa esiintyy tuollaista, DLSS -> TAA -> DLSS asetuksen vaihto lennossa pitäisi korjata tilanne.
 
Vähän matkaa pelattua Xboxilla (Series X) Game Passin kautta ja on tämä peli ainakin tähän mennessä ollut täyttä kultaa. Tunnelma kaikinpuolin erinomainen ja pyörii sulavasti - ja on graafisesti näyttävä.
 
Pari tuntia ehdin nyt pelata kun tuli Game Passiin tämä Series X:llä ja on kyllä kovan oloinen peli.
 
Peli pyörii hyvin GeForce Now ultimatella. 4k full pathtrace on liian raskas, mutta erittäin tärkeät RT shadows saa päälle (yli 60fps), kun pelaa DLSS quality, joka parantaa pelin ulkonäköä huomattavan paljon. NonRT shadowmapit on aika low res, joten tuo optio todella tekee pelistä aivan eri näköisen. Kaikki muut asetukset on Supreme.
Framegeniä en käytä, kun se luo välillä outoja virheitä kuvaan.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka on hyvä fps kaikki graffat tapissa, mutta silti tuntuu että hiiren liikkeissä on pieni viive. En pahemmin kyllä huomaa tuossa uudessa path tracing asetuksessa eroa (off tai full) joten samapa se pitää pois päältä niin ei tarvi kärsiä tuosta hiiren liikkeestä. Tai ehkä tsekkaan tuon yllä mainitun shadow homman vielä.

Muistelisin että Cyberpunkissa oli sama homma path tracingin kanssa.
 
Onko muilla ollut gpu käyttöasteen kanssa ongelmia?

Pelaan siis koneella passin kautta ja kaikkia asetuksia kokeilleena ei suostu käyttämään kuin 45-65% näyttiksen kyvyistä.

4090 + 7900x3D

Uusimmat ajurit yms päivitetty
 
Onko muilla ollut gpu käyttöasteen kanssa ongelmia?

Pelaan siis koneella passin kautta ja kaikkia asetuksia kokeilleena ei suostu käyttämään kuin 45-65% näyttiksen kyvyistä.

4090 + 7900x3D

Uusimmat ajurit yms päivitetty

Eipä se niin yksiselitteistä ole, että käyttöaste kertoisi suoraan ainakaan sen etteikö näyttis tekis työtä käskettyä ja parhaansa mukaan.

99% käyttöaste näyttiksellä tavallisessa pelikäytössä kertoo lähinnä, että kokoonpanossa on rajusti alitehoinen prosessori sen hetkiseen tehtävään. Eli liian paska kone.

Rasitustestit on taas aivan oma lokeronsa. Niissähän luonnollisesti paukkuu tappiin molemmat, kun ne on siihen suunniteltukin eli keinotekoisesti maksimaalinen rasitus.
 
Onko muilla ollut gpu käyttöasteen kanssa ongelmia?

Pelaan siis koneella passin kautta ja kaikkia asetuksia kokeilleena ei suostu käyttämään kuin 45-65% näyttiksen kyvyistä.

4090 + 7900x3D

Uusimmat ajurit yms päivitetty
Joo itsekin huomannut saman 4080s + 7800x3D. Yllättävän hyvin pyörii natiivina silti, kaikki muut täysillä mutta auta armas jos laittaa path tracing päälle niin huh huh... Kiireellä vissiin lisätty, on niin huonosti optimoitu tuo extraherkku.
 
Onko muilla ollut gpu käyttöasteen kanssa ongelmia?

Pelaan siis koneella passin kautta ja kaikkia asetuksia kokeilleena ei suostu käyttämään kuin 45-65% näyttiksen kyvyistä.

4090 + 7900x3D

Uusimmat ajurit yms päivitetty
Mulla on GPU:n käyttöaste aika lailla tapissa koko ajan, 4090 ja 7800x3d. Asetukset kaikki maksimissa, DLAA käytössä ja frame gen pois päältä (aiheutti mekoista lagia ja tahmaamista).
Pyörii ihan kelvollisesti joku reilut 70 fps ainakin tuossa Vatikaanin kentässä. Intron viidakossa oli ~50fps. Pääosin ihan nätin näköinen vaikka hahmot vähän pökkelöitä välillä.

Edit: reso 3440*1440, 21:9. Piti manuaalisesti asetuksista laittaa "cinematic mode" ettei välivideot leikkaannu 🙄
 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi muokattu:
Early access versiossa oli esim DFn mukaan cutsceneissä ongelmia, että hahmot menivät välillä 30framea. Itse olen vatikaanissa enkä ole kertaakaan huomannut mitään outoa välivideoissa. Korjattiinko tuo Day one patchissä?
 
Eipä se niin yksiselitteistä ole, että käyttöaste kertoisi suoraan ainakaan sen etteikö näyttis tekis työtä käskettyä ja parhaansa mukaan.

99% käyttöaste näyttiksellä tavallisessa pelikäytössä kertoo lähinnä, että kokoonpanossa on rajusti alitehoinen prosessori sen hetkiseen tehtävään. Eli liian paska kone.

Rasitustestit on taas aivan oma lokeronsa. Niissähän luonnollisesti paukkuu tappiin molemmat, kun ne on siihen suunniteltukin eli keinotekoisesti maksimaalinen rasitus.

Siellä se käyttöaste normisti pyöriikin :D
 
Early access versiossa oli esim DFn mukaan cutsceneissä ongelmia, että hahmot menivät välillä 30framea. Itse olen vatikaanissa enkä ole kertaakaan huomannut mitään outoa välivideoissa. Korjattiinko tuo Day one patchissä?
Kyl mä huomasin PC:llä että välivideoissa oli parissa kohtaa 30 fps hahmoilla, vaikka muuten pyöri lukittu 60 fps näissä kohtauksissa.

Hyvin kyllä toimii muuten paitsi että HDR kanssa ei frame generation toimi ollenkaan, tosin pyörii ihan riittävän hyvin ilmankin kun ei yritä Path Tracin moodia.

Pelinä kyl vaikuttaa erittäin hyvältä näin vajaan parin tunnin jälkeen.
 
Viikonloppuna oli kiireitä enkä kerennyt enempää pelailla, tänään oli aikaa niin nyt on 17h mittarissa ja lopetin siihen kun Himalajalle päästiin, käyttöasteita en ole katsellut mutta kyllä tuo 3440x1440 resolla nyt tuntuu Pathtracing täysillä pistävän 4090:n polvilleen, tosin vaikka fps notkahteleekin niin täysin pelattavissa silti joka on harvinaista peleissä, ei tunnu siltä että "nykii".

On kyllä nautittavaa kuinka tässä pelissä ei koe olevan kiire edetä, alkualueella ja Vatikaanissa vietin sen ekat 10h ja silti koko ajan tutkin nurkkia hakkaamatta päätä seinään missään, tokalla alueella vierähti tuo 7h ja jäi vieläkin paaljon tutkittavaa mutta onneksi pelissä pääsee visiteeraamaan aikaisempia alueita todella helposti koska tahansa niin voi käydä noukkimassa missatut jutut, toki mieluusti keräilen kaiken talteen ennen etenemistä.
 
Eilen testailin intron/museon ja vähän ekaa oikeata kenttää. Alun viidakko-osuutta lukuunottamatta toimi kyllä kivasti noin 80-110 FPS, asetukset tapissa path tracingiä myöten. DLSS quality asennossa, ei Frame geniä. Cut scenet on rikki super UW resolla (32:9) ja kuva croppautu rankasti jättäen hahmojen naamoista usein puolet pois kuvasta yms. Siihen on jo fixikin saatu. Pitää tänään testailla.


Muutenkin peli tuntuu kyllä pirun hyvälle ja laadukkaalle. Tässä pelissä tosiaan jopa joku 50 FPS on todella sulavan näköinen, vaikka toki hiiren responsiivisuus kärsii. Toisaalta näin hidastempoisessa pelissä se ei niin haittaa.
 
En ole katsonut FPS lukemia, välianimaatioissa tuntuu olevan pientä tökkimistä välillä, itse peli tilanteet tähän saakka pyörinyt riittävän smoothisti. i5-9400f selkeä pullonkaula, CPU usage käytännössä kokoajan tapissa, 4060 olisi tehoa ebenmpäänkin.
Grafiikka-asetuksiin en ole koskenut, koska peli näyttää tarpeeksi kauniilta ja yllämainittu suorituskyky. Resona 1080p
 
Mä löin 4070s suosiolla jotkut high asetukset, medium rt ja ehdottomasti se joku frame generation helvettiin! Se oli ainut syy miksi vaikka fps on +100 niin peli stutteroihi jatkuvasti kun liikkuu pelissä.
 
Pelin ensimmäinen alue nyt melkein 100% tehtynä hard vaikeustasolla (pakko ilmeisesti palata myöhemmin ja voi). DLSS, Ray tracing ja HDR (4k) päällä pelaillut. Ihan pelin alussa vastaan tullleita valon ja varjon välillä esiintyneitä epämääräisyyksiä ei ole vastaavissa määrin vastaan tullut (platina blondi Indiana?) . Auto DLSS tosin taitaa suosia 30fps tms .ei ilmeisesti yritä mitenkää ylläpitää framerate cappia (60), ulkotiloissa framerate RTX (ei moniheijastuksia) päällä meinaa tippua Television VRR-alueen alapuolelle (24GB GPU). Epäilen, että on käytetty joitakin filmi ääninäytteitä pelissä, sen verran eroavaisuuksia esiintyy Indianan äänessä. Niin ja ohjaimeen vaihdoin, kun rupesi ärsyttämään liikaa oven kahvoihin tarttuminen ja sen jälkee kääntäminen eri näppäimistön näppäintä painamalla. Tosin ohjaimella liikkuminen alkuun tuntui kovin leijuvalta.
 
Viimeksi muokattu:
Pelin ensimmäinen alue nyt melkein 100% tehtynä hard vaikeustasolla (pakko ilmeisesti palata myöhemmin ja voi). DLSS, Ray tracing ja HDR (4k) päällä pelaillut. Ihan pelin alussa vastaan tullleita valon ja varjon välillä esiintyneitä epämääräisyyksiä ei ole vastaavissa määrin vastaan tullut (platina blondi Indiana?) . Auto DLSS tosin taitaa suosia 30fps tms .ei ilmeisesti yritä mitenkää ylläpitää framerate cappia (60), ulkotiloissa framerate RTX (ei moniheijastuksia) päällä meinaa tippua Television VRR-alueen alapuolelle (24GB GPU). Epäilen, että on käytetty joitakin filmi ääninäytteitä pelissä, sen verran eroavaisuuksia esiintyy Indianan äänessä. Niin ja ohjaimeen vaihdoin, kun rupesi ärsyttämään liikaa oven kahvoihin tarttuminen ja sen jälkee kääntäminen eri näppäimistön näppäintä painamalla. Tosin ohjaimella liikkuminen alkuun tuntui kovin leijuvalta.
Indyn äänen tekee Troy Baker.

Alun pelasin hiirellä, mutta totesin että tämmönen hidastempoinen peli jossa aseet on sivuosassa on parempi ohjaimella. Jotenkin heti eri napit oli luontevasti verrattuna hiiri+näppis komboon.

Nyt mennään 4080 kanssa ilman path tracing hommia ja 4k DLSS balanced (ei FG), pääosin pysyy 120 fps pienillä dipeillä 100 tuntumaan.
 
Tässä on hyvät mahdollisuudet vuoden peliksi. Julkaisuikkunakin osui gaalaan nähden oikein passelisti.
 
Saakos jollain Nintendo pro controllerin toimimaan game passin kautta pelatessa? Steamissa on tuki ohjaimelle, mutta ei nyt pelkästään ohjaimen takia viitsi ostaa täyteen hintaan kun game passin kautta voi pelailla tämän läpi huomattavasti halvemmalla.
 
Ai sillee passelisti että ehdokkat on jo julkaistu kauan sitten eli ei ole ollenkaan ehdolla missään kategoriassa?

Juu, harmi että tuli sen verran myöhäisessä vaiheessa vuotta, että ei kerennyt noihin karkeloihin mukaan. Mutta ei anneta sen häiritä. Nautitaan pelikokemuksesta. Kyllä tässä saattaa olla aineksia omaksi vuoden peliksi. Toki vielä on liian aikaista sanoa, mutta tässä on juuri semmosia elementtejä joita olen kaipaillut. Mukaansatempaavan oloinen tarina, paljon mielekästä tekemistä, visuaalisesti oikein miellyttävän näköinen ja hyvin optimoitu vielä. Kyllä kelpaa nautiskella Indy fanina.
 
Ai sillee passelisti että ehdokkat on jo julkaistu kauan sitten eli ei ole ollenkaan ehdolla missään kategoriassa?
Mikäs helvetin järki tässä on? Jääkö kaikki joulukuussa julkaistut pelit automaattisesti pois karkeloista vai siirtyvätkö ne vuoden 2025 ehdokkaiksi. Täysin älytöntä. Nämähä pitäisi järjestää alkuvuodesta ylipäätään.

Noh toisaalta, onhan niitä muitakin listauksia kuin Game Awards eikä se pelikokemusta sinäänsä himmennä mutta tottahan sitä toivoo, että tekijät saavat tunnustuksen hyvästä työstä.

Toki olen vasta aivan Egyptin lopussa, että paha sanoa tuleeko toisto ongelmaksi mutta tähän asti ollut oikein nautinnollista menoa. Tuo taistelumekaniikka nyt on mitä on mutta kyllä sitä sietää.
 
Mikäs helvetin järki tässä on? Jääkö kaikki joulukuussa julkaistut pelit automaattisesti pois karkeloista vai siirtyvätkö ne vuoden 2025 ehdokkaiksi. Täysin älytöntä. Nämähä pitäisi järjestää alkuvuodesta ylipäätään.

Noh toisaalta, onhan niitä muitakin listauksia kuin Game Awards eikä se pelikokemusta sinäänsä himmennä mutta tottahan sitä toivoo, että tekijät saavat tunnustuksen hyvästä työstä.

Toki olen vasta aivan Egyptin lopussa, että paha sanoa tuleeko toisto ongelmaksi mutta tähän asti ollut oikein nautinnollista menoa. Tuo taistelumekaniikka nyt on mitä on mutta kyllä sitä sietää.
Enpä tunne palkintogaalan historiaa. Mutta arvaus on että tämä on markkinointitilaisuus lähinnä, jolla halutaan myydä pelejä joulumarkkinoilla, siinä syy ajoitukselle.
 
Ei saatana tätäkin taas.
Peli toimi normaalisti useamman tunnin ajan kunnes ei enää pysty tallentamaan peliä.
Tulee joka kerta tallennusta yrittäessä "failed to save game" eikä tätä nyt ole mitään järki jatkaa kun peli ei tallennu.
Onko muilla ollut samaa?
 
Ei saatana tätäkin taas.
Peli toimi normaalisti useamman tunnin ajan kunnes ei enää pysty tallentamaan peliä.
Tulee joka kerta tallennusta yrittäessä "failed to save game" eikä tätä nyt ole mitään järki jatkaa kun peli ei tallennu.
Onko muilla ollut samaa?
Ei ole mutta kerran tuossa edellisen kerran tänään peliä avatessa kyseli ladataanko pilvestä vai tallennustilalta save ja pilvi oli n. 10 tuntia jäljessä.
Otin tallennustilasta ja homma rokkasi.
Ihmettelin vain, en oo pelannu aikoihin niin en tiedä onko normaalia vai jokin epämäräinen häiriö.
Pc/xbox ultimate.
 
On tää kyllä ihan helvetin hyvä peli. Näyttää upealle ja pyöriikin siihen nähden todella hyvin. Semmoisen outouden huomasin, että jos DLSS on qyality asennossa ja 32:9 kuvasuhde käytössä, niin grafiikat sekoilee oudosti. Pöydistä häviää pintoja yms. mystistä. Mikä vain muu DLSS -taso poistaa tuon ongelman, tai jos vaihtaa pois 32:9 kuvasuhteesta. No eipä tuo niin haittaa kun DLSS Balanced näyttää hyvälle kanssa, niin mennään nyt sillä sitten.
 
Ei ole mutta kerran tuossa edellisen kerran tänään peliä avatessa kyseli ladataanko pilvestä vai tallennustilalta save ja pilvi oli n. 10 tuntia jäljessä.
Otin tallennustilasta ja homma rokkasi.
Ihmettelin vain, en oo pelannu aikoihin niin en tiedä onko normaalia vai jokin epämäräinen häiriö.
Pc/xbox ultimate.
Kiukkuisella googlauksella löytyikin ongelmaan ratkaisu, muillekin samalla ohjetta jos kohtaavat tuon ongelman, eli savet toimii taas kun pelin oman kansion lisää windowsin virustorjunnan poikkeuksiin.
 
Toinen kenttä (toinen iso alue) toimi ihan hyvin ja paremmalla frameratella kuin ensimmäinen iso alue (n. +10fps). Ensimmäisessä kentässä (ensimmäinen iso alue) jotain visuaalisia bugeja kartan ja jo poimittujen esineiden kanssa ilmeni, olisiko takaisin meno ne aiheuttanut. Neljännen kentän alussa (pääalue) ray tracing(?) sitten ei varmasti toimi halutulla tavalla, whiteout kuvassa päällä sisätiloissa.
 
8 tuntia pelailtu ja ainakin tällä hetkellä nousee itsellä vuoden parhaimmaksi peliksi helposti. Tässä yhdistyy Thief, Dishonored, Tomb Raider ja Uncharted tyylikkäästi hienoksi kokonaisuudeksi.

Pitänee laittaa taas elokuvatkin katseluun pitkästä aikaa.
 
Oho, yllättävän alhainen. Mitäs siinä kritisoitiin, onko linkkiä, onko maksumuuria?

(Itse pääsen vasta tänään kokeilemeen tätä koska työkiireet pilasivat vapaa-ajan.)

Olisi kiva tietää millainen "peli"journalisti siellä lehdessä kirjoittelee

:sysopwtf:
Naureskelin kanssa että onpa aikamoinen "hot take" heitetty. Vaikuttaa että arvostelija ei vaan ole tämmöisien hiiviskelypelien ystävä. Yleisesti vaikuttaa että arvostelijat tykkää ja pelaajatkin, jos vaan hitaampitempoiset tutkiskelu/hiiviskelypelit maistuu.

"Eritoten hämmentää, miten vähän peli ymmärtää arvokasta aihettaan ja haluaa sanoa siitä jotain varteenotettavaa.
Jos olet pohtinut, mitä Indy puuhaillee unohtumattomien leffojensa ulkopuolella, tuskin ajattelit tätä.
Indy nyysii rahaa ja ruokaa. Hän nauttii, kun saa iskeä yllättäen piilosta vihollisten sukukalleuksille. Hänen huomiotaan vievät jatkuvasti epäoleelliset, tapahtumaköyhät sivutehtävät."


Maksumuuri taitaa olla:
 
Loppuvuoden työkiireiden takia ei ole kunnolla ehtinyt istumaan alas tämän ääreen, mutta nelisen tuntia takana ja kyllä tämä vaan maistuu. Tomb Raider/Uncharted fanina luulin että siirtyminen 1st personiin olisi iso tottuminen, mutta eipä siinä mennyt kuin vartti niin tottui jo.
Viholliset nyt eivät ole penaalin terävimpiä kyniä, mutta muuten itse seikkailu, pulmanratkonta ja hubialueet toteutettu todella hyvin, tunnelmasta puhumattakaan. Jospa viikonloppuna pääsisi kunnolla istumaan yhtäjaksoisesti alas tämän pariin, mutta tähän mennessä tykkään paljon
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 771
Viestejä
4 565 356
Jäsenet
75 016
Uusin jäsen
repXileS

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom