No mikä lasketaan ilmastohoopottajaksi. Kyllä mä toivon, että erityisesti mun lapsella on vielä aikuisena siedettävät olot, eikä haittaisi, että muillakin olisi. Ihan tarpeeksi suurvaltajännitteitä muutenkin jo vaikka maametalleista. Ehkä mun teot jää vähän pieniksi, ja ehkä ilmastonmuutosta ei tapahdu joka muutenkaan (tietämäni perusteella epätodennäköinen skenaario) tai mun teot ei vaikuta siihen paskaakaan, mutta en ainakaan ole siinä joukossa, joka erityisesti tekee parhaansa maailman paskomiseksi. Ja olisihan se toki varmaan ikävä juttu jos ympäristö pysyisi paremmassa kunnossa ja monimuotoisempana turhaan. Eh.
Hoopottajista vielä. Jollakin tuttavapiirissä ei ole edes autoa. Tosin en toki varmuudella voi tietää johtuuko ympäristöä suojeleva käytös hoopottamisesta vai ei, mutta arvelen, että kyse on periaatteellinen. Ilmeisesti pitäisi tämän jotenkin olla ikävä juttu, en ymmärrä.
Ketjun aihe. Jos tarkoitus vain öyhöttää ilmastonmuutoksesta, niin ehkä kannattaa vaan lukita mielipide muistiin ja peilata parinkymmenen vuoden päästä silloiseen tilanteeseen. Ja miksipä tosiaan haluaisit lukea aiheesta jonka näet typeränä öyhötyksenä. Voisi mennä hyvä Dunning Kruger efekti pilalle.
Tuossahan toinen kirjoittaja vastasi paljon paremmin kuin itse olisin osannut:
Omat teesini ovat jokseenkin nämä:
1. fossiilisen hiilen polttaminen on lisännyt hiilidioksidin määrää ilmakehässä. Kiistaton fakta.
2. maapallo on lämmennyt 1800-luvun puolivälistä varsin selvästi ja lämpenee edelleen. Kiistaton fakta.
3. kohdilla 1. ja 2. on erittäin todennäköisesti jonkinlainen yhteys
4. en ole alkuunkaan varma, että yhteys on kuitenkaan niin suoraviivainen, kuin nyt esitetään tai siitä, kuinka suuri osuus nykyisestä ilmaston muuttumisesta on loppuviimein seurausta ihmistoiminnasta
5. koska olen käyttänyt työssäni runsaasti malleja ja ollut mukana kirjoittamassakin muutamaa, en luota tippaakaan ilmastomallien +100 vuoden päähän ulottuviin ennusteisiin
6. toisaalta edes IPCC:n pessimistimmätkään skenaariot eivät todellisuudessa ennusta maailmanloppua
7. olipa nykyisen lämpenemisen pohjimmaiset syyt mitkä tahansa, niin maailmaa se tulee kyllä silti muuttamaan monilta osin. Viisainta olisi hyväksyä tämä ja olla valmis muutokseen.
8. vaikka ilmastonmuutoshössötys paljastuisikin maailmanhallituksen liskojuutalaisten salajuoneksi ja ilmaston lämpeneminen loppuisi huomenna, pitäisin silti suurinta osaa nykyisistä ilmastonmuutoksen vastaisita toimista järkevinä, koska fossiilisten käyttämisestä syntyy niin paljon muutakin oheishaittaa, se tekee meidät riippuvaisiksi kaikenlaisista paskavaltiosta ja uusiutuvan energian peruslogiikka on vaan täysin ylivoimainen kertakäyttöiseen polttamiseen verrattuna. Siirtymä pitää kuitenkin tehdä hallitusti ja järkeä käyttäen.
9. Kiinalla on parempi ja realistisempi ilmastostrategia kuin Euroopalla ja en yllättyisi yhtään, jos Kiina on loppuviimein hiilineutraali ennen Eurooppaa. Liittyy tosin osin myös siihen, että nykyisenkaltainen Eurooppa luultavasti luhistuu muutenkin omaan mahdottomuutensa kauan ennen kuin ehtii ikinä edes lähelle hiilineutraaliutta.
10. Ilmastonmuutos mahtuu hädin tuskin edes top vitoseen asioista, joista olen maailmassa lasteni takia huolissani
Etenkin kohdat 6. ja 7. kannattaisi sisäistää ettei hyvä Dunning Kruger efekti mene ihan pilalle.