Ajellaan uudella sähköautolla ja ajatellaan pelastavansa maailman.
Tässähän tavallaan on se kummallinen juttu, että Suomessa uuden sähköauton ostaminen ja sillä ajaminen tulee ihan järkevillä kilometreillä ja järkevässä ajassa ekologisemmaksi kuin jollain vanhalla nokivasaralla hinkkaaminen. Yleensähän kaikki tuotteet kannattais käyttää ihan elinkaaren tappiin asti, mutta polttomoottoriauto vaan paskoo ympäristöä siihen tahtiin että ympäristömielessä se kannattaisi romuttaa. Saati sitten uutta valitessa, on (ympäristö- ja oikeastaan melkeinpä kaikessa muussa kuin rautapersemielessä) ihan päivänselvää että kannattaa valita sähkö.
Tietenkin tosi ekoihminen kulkee polkupyörällä ja julkisilla, mutta hankalaahan se yksityisautoiluun verrattuna on.
Miksi ei panostettu kehitykseen ja kehitetty jotain oikeasti ympäristölle vähemmän kuormittavaa auton liikuttelumenetelmää?
Niinkuin mitä? Polkuautoja? Hevosia?!?
Kohta alkaa olemaan paljon hybridi ja sähköautoja jotka on ajettu "tiensä päähän". jotkut pelkästään 100tkm tai jopa alle ajetut autot jo ongelmajätettä, kun akku saanut vähän osumaa tms.
Tuo on kyllä niin väsynyttä lätinää, eikä muutu yhtään todemmaksi vaikka sitä kuinka foorumeilla toistelis.
Jos sulla on yli 100k ajettu ja ~10v vanha polttis ja siitä porsii kone tai vaihdelaatikko, niin on aika iso mahdollisuus että vehje menee paaliin. Joo, sen varmaan voisi vielä korjata, mutta ei kannata, koska korjaus ylittää auton hinnan. Sama juttu kolaroinneissa, jos on tullut yhtään kovempi hitti, tyyliin turvatyynyt sanoneet poks, niin aika suurella todennäköisyydellä vakuutusyhtiö vetää myös polttomoottorivehkeen lunariin.
Ja jos katsoo vaikka jotain Tesla S:aa, joka on ollut markkinoilla jo aika pitkään, niin tuolla nettiautossa niitä alkuvuosien autoja vielä pyörii, 300-400k mittarissa. Pistin just oman Volvon vähän reilut 200k ajetun dieselin korjauksen jälkeen vielä yhdelle kierrokselle, mutta eihän siinä mitään järkeä ollut, just sai myymällä korjauskulut takaisin. Romutus olis ollut ekoteko.
Sähköautot tuli vähän paskaan saumaan, jengillä oli vielä tuoreessa muistissa 90-00 -ajan polttomoottoriautot, joista monet oli voimalinjaltaan aika hyviä. Tuota ennen koneet oli tehottomia ja / tai epätaloudellisia, ja aika usein myös epäluotettavia. Suhteellisen helppoja korjata tosin. Ei ollut vielä mitään vilkkuvaloja ja piipittimiä sisällä, eikä tarvinnut seikkailla valikoissa.
Mutta jos nyt mietitään sähköautoa, niin sitä pitää verrata saman ajankohdan polttomoottoriautoon. Ihan samat saakelin näytöt ja valikot ja vilkkuvalot ja piipittimet siellä bensa-autossakin on. Ja lisäksi koneesta löytyy kaikennäköistä epämääräistä, millä ollaan yritetty edes vähän vähentää sen myrkyttävää vaikutusta. On EGR:ia ja öljykylvyssä uivia jakohihnoja ja monimutkaisia ahtamisratkaisuja ja ties mitä, ja jos haluat tehdä mitä tahansa öljynvaihtoa monimutkaisempaa niin pitää plugata kone jossa on valmistajan softat kiinni. Jos 200k jälkeen tulee melkeinpä mitä tahansa vikaa, alkaa olla taloudellisempaa pistää auto paaliin kuin korjata. Ja ne autot paskoo itsensä - suuttimet tukkeutuu, turbot narahtaa, hiukkasloukut tukkeutuu, lohkot halkeilee ja ties mitä. Sisäiset kitkat on pitänyt minimoida, on pienimmät mahdolliset liukupinnat ja ohkaisimmat mahdolliset öljyt.
Sähköautojen akkupakettien korjattavuus on tällä hetkellä osin heikohko (joskaan se korjaaminen ei ole aivan mahdotonta), mutta se tulee aivan varmasti paranemaan tulevaisuudessa - joko valmistajien omasta halusta tai viranomaisten pakottamana. Kierrätyksen hidasteena taas on se, että vielä ei ole mitä kierrättää. Ei tuollaisia ratkaisuja voi oikein rakennella valmiiksi odottelemaan että saadaan materiaalia.