Hyvin toimiva joukkoliikenne taitaa löytyä lähinnä kehä3n sisäpuolelta, jossa asuu vain n. 25% suomen väkiluvusta.
Pääkaupunkiseudulla asuu kylläkin 1,1 miljoonaa ihmistä, mikä on noin 20% suomalaisista, mutta Kehä III:n sisäpuoli on vieläkin pienempi alue.
Ei, tämä olisi epä-ratkaisu joka olisi huonompi kuin yksityisauto.
Koska tässä tapauksessa se taksi ajelisi osan matkaa yksinään, aivan kuten nykyisinkin ihmisen ajama taksi.
Yksityisauto sen sijaan ei koskaan aja yksinään ilman matkustajaa, taksi on aina huonompi ratkaisu kuin yksityisauto, riippumatta siitä, ajaako taksia ihminen vai tekoäly, koska taksi joutuu siirtymään sieltä missä se "päivystää" sinne mistä asiakas haluaa matkansa aloittaa.
Ajatuksena oli se, että jos auton valmistaminen on olevinaan iso ongelma ilmastolle, niin tällä tavalla niiden autojen valmistaminen vähenee, koska useampi ihminen jakaa saman auton.
Ja nämä automaatti-taksit voisi toimia kuin citypyörät, eli ne voi jättää eri puolille kaupunkia, ja uusi käyttäjä sitten nappaa aina lähimmän auton, jolloin sen ei tarvitse pitkää matkaa ajaa tyhjänä, tai välttämättä lainkaan.
Tämä on yksi ratkaisu, joka varmaan ainakin taksit tulee pitkälti korvaamaan joskus, mutta ehkä käyttö laajenee nykyisiä takseja laajemmaksikin, koska kustannukset on paljon pienemmät kuin nyky-takseilla.
Tuskin. Suurin osa väestöstä elää kaupungeissa ja joukkoliikenteen palvelualueella. Taitaa olla joku 5-8% maaseutuväestöä (muistin varaisesti), joten ei heidän ajelunsa juurikaan vaikuta meidän saastutuskuormaan.
Suomessa lähinnä parissa isoimmassa kaupungissa on erityisen hyvin toimiva joukkoliikenne. Se on ihan semantiikkaa, että miten paljon varsinaisella maaseudulla asuu ihmisiä ja mitä siihen maaseutuun lasketaan. Suurin osa suomalaisista ei voisi realistisesti käyttää julkista liikennettä jokapäiväisiin askareisiin, ja ehkä vielä isompi asia on se, että suurin osa ei varmaan HALUAKAAN. Auto on näppärä, auto on kätevä, auto on vapaus. Ei sitä mikään bussidösä voi koskaan korvata kuin osittain.
Ehkäpä julkinen liikenne onkin tavallaan "köyhän miehen auto", melkein kirjaimellisesti. Ha.
Sitä paitsi yksityisautoilun houkuttelevuus sen kuin paranee jatkossa kun itseohjautuvuus tulee mukanaan kuvioihin. Sen jälkeen henkilöauto tarjoaa melkein kaikki julkisen liikenteen hyvät puolet ja paljon enemmänkin. Kuka tahansa 9-kymppinen invalidipappakin voi sitten omistaa auton, kunhan hoksottimet edes jotenkin toimii eli muistaa suurin piirtein mistä on tulossa ja minne on menossa. Eikä välttämättä niitäkään tarvitse tarkkaan muistaa jos se auto on älykäs.