Ilmalämpöpumput eli ILPit

Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Itsellä ei ole kylmälupia ja olen asentanut mlp itselleni.

Tukes nyt haluasi vaatia kylmälupia jääkaapinkin asentamisesta mutta mikään laki ei vaadi yksityiseltä henkilöltä kylmälupia jos asentaa pumpun itselleen. Luvanvaraisuus koskee vain toimijoita (eli ammatin harjoittajia). Ja jokainen voi tarkistaa mitä toimija on määritelty laissa. Ihan päivänselvä asia.
Maalämpöpumppu on eriasia, silloun kun et ole tekemisissä varsinaisen kylmäpiirin kanssa joka sisältää kylmäainetta. Esimerkkinä kylmäaineella toimiva ilppi, niin se laki koskee jokaista ihmista vaikka olisit työttömänä työnhakijana jätekuskina. Ennen riitti kunnfirmalla oli yhdet luvat. Tänäpäivänä kaikilla pitää olla asentajapätevyydet!!!
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Ja jääkaapin asennuksessa ei tehdä kylmäalantöitä vasta kun kompuran vaihdossa ja silloin pitää olla asentajapätevyydet
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
106
Itsellä ei ole kylmälupia ja olen asentanut mlp itselleni.

Tukes nyt haluasi vaatia kylmälupia jääkaapinkin asentamisesta mutta mikään laki ei vaadi yksityiseltä henkilöltä kylmälupia jos asentaa pumpun itselleen. Luvanvaraisuus koskee vain toimijoita (eli ammatin harjoittajia). Ja jokainen voi tarkistaa mitä toimija on määritelty laissa. Ihan päivänselvä asia.
Niinkuin tuola sanoin että vaikka asentaisit sen lämpöpumpun ilman lupia sinne omaan asuntoon niin ei siinä kellään mitään sanomista ole. Mutta, sitten kun niitä ongelmia tulee ja pätevyydet puuttuu niin asia ei olekkaan enään niin yksin kertainen. Varsinkin maahantuojat evää takuun hyvinkin helposti tämmösissä tilanteissa. Nykyään kun pitää olla pätevyydet vähän joka asiaan. Niin se vaan on. Varsinkin sähköpuolella jos ilman lupia asentelet laitteita ja pätevyydet puuttuu ni kusessa olet kun vahinko sattuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 442
2 pumppua asentanut muuten kokonaan, mutta ilman kylmätöitä. Uuden koneen kohdalla maksoin 100€ ilman kuittia ja toisesta en mitään.

Uudemman koneen kohdalla tuli vielä erillinen takuu keissi missä vaihdettiin puhallin. Kukaan kysellyt mitään.

En näe mitään eroa siihen jos olisin itse kylmätyöt tehnyt. Kun oli tiedossa että menee lisää ainetta niin en viitsinyt edes harkita.

Sama se on kun sähköhommissa eipä tuo maailmaa kaada kun itselleen tekee jos tietää mitä tekee.
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
2 pumppua asentanut muuten kokonaan, mutta ilman kylmätöitä. Uuden koneen kohdalla maksoin 100€ ilman kuittia ja toisesta en mitään.

Uudemman koneen kohdalla tuli vielä erillinen takuu keissi missä vaihdettiin puhallin. Kukaan kysellyt mitään.

En näe mitään eroa siihen jos olisin itse kylmätyöt tehnyt. Kun oli tiedossa että menee lisää ainetta niin en viitsinyt edes harkita.

Sama se on kun sähköhommissa eipä tuo maailmaa kaada kun itselleen tekee jos tietää mitä tekee.
Ei tietenkään kaada maailmaa. Vaan siinä vaiheessa se saattaa kaataa maailman ja talouden kun joku menee rikki ja polttaa talon. Vakuutusyhtiötä rupeaa siinä vaiheessa kummasti kiinnostamaan että kuka asensi ja millä pätevyydellä. Aika turha ruveta siinä sitten väittämään vastaan että tein itse kun osasin.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Ei tietenkään kaada maailmaa. Vaan siinä vaiheessa se saattaa kaataa maailman ja talouden kun joku menee rikki ja polttaa talon. Vakuutusyhtiötä rupeaa siinä vaiheessa kummasti kiinnostamaan että kuka asensi ja millä pätevyydellä. Aika turha ruveta siinä sitten väittämään vastaan että tein itse kun osasin.
Joo. Ei ne koulut turhaan ole ja luvat. Kyllä on niin monen tee se itse ossi oikosulun jälkiä korjaillut, että ihme kun suurin osa on viel hengissä. Itse ostin juuri asunnon ja vaihdoin uusia valaisimia. Tämäkin pitäisi kieltää maallikoilta, kun ei ei ole mitään käsitystä mistään. Katosta tuli 3 johdinta. Sininen ruskea ja ruskea. Edellinen omistaja oli kytkenyt oman harkintansa mukaan kaikkiin reikiin piuhat. Sininen oli ihan oikein valaisimen sinusessä, sit toinen ruskea oli ihan oikein valaisimen ruskeassa ja kermana päällä toinen ruskea oli valaisimen vikassa reijässä eli suojamaassa. Hahaaa. Kruunukytkimen toinen painallus tou vaiheen valaisimen runkoon. Ett siinä taas juttu sähkömaailman lehteen ja hyvä esimerkki, että tehkää vain sitä mihin valtuudet ja pätevyydet riittää
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 442
Ei tietenkään kaada maailmaa. Vaan siinä vaiheessa se saattaa kaataa maailman ja talouden kun joku menee rikki ja polttaa talon. Vakuutusyhtiötä rupeaa siinä vaiheessa kummasti kiinnostamaan että kuka asensi ja millä pätevyydellä. Aika turha ruveta siinä sitten väittämään vastaan että tein itse kun osasin.
Sitä odotellessa. Itse olen nähnyt sellasia asennuksia(normi sähkötöitä) ihan luvat omaavien jälkeen, että kyllä luotan omiin enemmän. Se on vähän sama joka asiassa jos haluaa jotain tehtäväksi kunnolla niin ne kannattaa tehdä itse ja käyttää siihen se muutama ylimääräinen tunti.

Väitän, että useampi pumppuasentaja ei olisi suostunut edes asentamaan sisäyksikköä tai ulkoyksikköä siihen mihin sen itse asensin. Toki osa varmaan huomattavan lisälaskun jälkeen, mutta moni olisi jättänyt suoraan laittamatta.

Tohon liittyen osu juttu silmään vähän aikaa sitten: Ilmalämpöpumppujen myyntimarkkinat siistiytyneet - "Epäpätevät eivät pärjää taloudellisesti"

Asennus tehtiin myöhässä ja sisäyksikkökin tuli eri paikkaan kuin olimme ajatelleet, Lehtikangas sanoo.

Kylmää ilmaa puhaltava laite on olohuoneessa.

- Toisella seinällä ilma olisi paremmin kiertänyt makuuhuoneeseen.

Lehtikankaat ovat laitteeseen kuitenkin melko tyytyväisiä.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Sitä odotellessa. Itse olen nähnyt sellasia asennuksia(normi sähkötöitä) ihan luvat omaavien jälkeen, että kyllä luotan omiin enemmän. Se on vähän sama joka asiassa jos haluaa jotain tehtäväksi kunnolla niin ne kannattaa tehdä itse ja käyttää siihen se muutama ylimääräinen tunti.

Väitän, että useampi pumppuasentaja ei olisi suostunut edes asentamaan sisäyksikköä tai ulkoyksikköä siihen mihin sen itse asensin. Toki osa varmaan huomattavan lisälaskun jälkeen, mutta moni olisi jättänyt suoraan laittamatta.

Tohon liittyen osu juttu silmään vähän aikaa sitten: Ilmalämpöpumppujen myyntimarkkinat siistiytyneet - "Epäpätevät eivät pärjää taloudellisesti"

Asennus tehtiin myöhässä ja sisäyksikkökin tuli eri paikkaan kuin olimme ajatelleet, Lehtikangas sanoo.

Kylmää ilmaa puhaltava laite on olohuoneessa.

- Toisella seinällä ilma olisi paremmin kiertänyt makuuhuoneeseen.

Lehtikankaat ovat laitteeseen kuitenkin melko tyytyväisiä.
Kyllä. Se että on luvat ei tee vielä pätevyyttä asennustapaan. Sillä on vain todennettu, että kaveri on kykynevä tekemään kylmätöitä ja tietää kylmäaineista ja niiden vaaroista yms. MUTTA se ei anna maallikolle taas lisää oikeuksia
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 442
Joo. Ei ne koulut turhaan ole ja luvat. Kyllä on niin monen tee se itse ossi oikosulun jälkiä korjaillut, että ihme kun suurin osa on viel hengissä. Itse ostin juuri asunnon ja vaihdoin uusia valaisimia. Tämäkin pitäisi kieltää maallikoilta, kun ei ei ole mitään käsitystä mistään. Katosta tuli 3 johdinta. Sininen ruskea ja ruskea. Edellinen omistaja oli kytkenyt oman harkintansa mukaan kaikkiin reikiin piuhat. Sininen oli ihan oikein valaisimen sinusessä, sit toinen ruskea oli ihan oikein valaisimen ruskeassa ja kermana päällä toinen ruskea oli valaisimen vikassa reijässä eli suojamaassa. Hahaaa. Kruunukytkimen toinen painallus tou vaiheen valaisimen runkoon. Ett siinä taas juttu sähkömaailman lehteen ja hyvä esimerkki, että tehkää vain sitä mihin valtuudet ja pätevyydet riittää
Tossahan nyt selkeesti näkee ettei tiedetty mitä tekee... En minäkään lähde tekemään autoon jotain remppaa mistä en tiedä miten se tehdään. Joko suosiolla korjaamolle tai sitten ensin ottaa selvää onnistuuko tai kannattaako nähdä vaivaa itse.

Kyllä. Se että on luvat ei tee vielä pätevyyttä asennustapaan. Sillä on vain todennettu, että kaveri on kykynevä tekemään kylmätöitä ja tietää kylmäaineista ja niiden vaaroista yms. MUTTA se ei anna maallikolle taas lisää oikeuksia
Harvemmin maallikko niitä lupia on hakemassa. Tai sitten ymmärsin ylläolevan jotenkin väärin?

Kun on kyse taidosta mitä tarvitaan ehkä kerran tai pari elämässä niin harvaa kiinnostaa opetella tai hommata kaluja ellei nyt ilmaiseksi saa. Toki kun asiaa ajatellaan juuri kokonaisuutena eli pitäisi ostaa koko paketti niin siinä tapauksessa voikin kiinnostaa. Jos en itse olisi tiennyt mistä saan kavereita tekemään pelkät kylmätyöt niin olisin varmaan käyttänyt useamman tunnin aikaa asian selvittämiseen. Kun oli vielä tiedossa, että tarvitsen lisää kylmä-ainetta toiseen pumppuun niin olisi mennyt vaikeaksi.


Joutuukohan nuo asentajat paljon selittelemään kun asiakkaat haluaisi niitä sinne ja tänne ja pitäisi saada äkkiä rahat ulos ja kamat seinään jotta pääsee seuraavaan paikka, mikä johtaa siihen -> pumppu olkkarin katonrajaan putket pihalle ja ulkoyksikkö siihen viereen nökköttämään.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
106
Tossahan nyt selkeesti näkee ettei tiedetty mitä tekee... En minäkään lähde tekemään autoon jotain remppaa mistä en tiedä miten se tehdään. Joko suosiolla korjaamolle tai sitten ensin ottaa selvää onnistuuko tai kannattaako nähdä vaivaa itse.



Harvemmin maallikko niitä lupia on hakemassa. Tai sitten ymmärsin ylläolevan jotenkin väärin?

Kun on kyse taidosta mitä tarvitaan ehkä kerran tai pari elämässä niin harvaa kiinnostaa opetella tai hommata kaluja ellei nyt ilmaiseksi saa. Toki kun asiaa ajatellaan juuri kokonaisuutena eli pitäisi ostaa koko paketti niin siinä tapauksessa voikin kiinnostaa. Jos en itse olisi tiennyt mistä saan kavereita tekemään pelkät kylmätyöt niin olisin varmaan käyttänyt useamman tunnin aikaa asian selvittämiseen. Kun oli vielä tiedossa, että tarvitsen lisää kylmä-ainetta toiseen pumppuun niin olisi mennyt vaikeaksi.


Joutuukohan nuo asentajat paljon selittelemään kun asiakkaat haluaisi niitä sinne ja tänne ja pitäisi saada äkkiä rahat ulos ja kamat seinään jotta pääsee seuraavaan paikka, mikä johtaa siihen -> pumppu olkkarin katonrajaan putket pihalle ja ulkoyksikkö siihen viereen nökköttämään.
Itse en pumppuja juurikaan työkseni asentele mutta muita kylmälaitteita kyllä. Ja kyllähän se niin menee, että asiakkaan toiveita kuunnellaan kun se asiakas sen palkankin maksaa. Tietysti asentajalla on se järjenääni mukana ja voi asiakasta ohjailla jos ihan älyttömiä toiveita tulee ja homma ei toimi.

Ja edelleen jokainen saa sielä talossaan tehdä mitä tekee, mutta vahingon sattuessa maallikon asennukset osuu sitten omaan nilkkaan kun vakuutusyhtiöt ei maksa korvauksia. Varsinkaan jos on vähänkään isommasta summasta kyse niin kyllä ne tapaukset tutkitaan perinpohjin.
 
Liittynyt
28.01.2018
Viestejä
1 085
Esimerkkinä kylmäaineella toimiva ilppi, niin se laki koskee jokaista ihmista vaikka olisit työttömänä työnhakijana jätekuskina. Ennen riitti kunnfirmalla oli yhdet luvat. Tänäpäivänä kaikilla pitää olla asentajapätevyydet!!!
Ei koske, se koskee vain elinkeinon harjoittajia, ei yksityshenkilöitä. Kannattaa lukea se lain alku määritelmät.

Seuraavan ilp:n asennan itse... kaveri on kylmäalalla jolta saan 'koulutuksen' :) luvat jätän toistaiseki kauppaan. Katotaan myöhemmin asiaa riittääkö mielenkiinto lupiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.01.2018
Viestejä
1 085
Kyllä koskee maallikoitakin. Kylmäpiiriä ei saa koota, kuin ammattilaiset, sen sanoo F-kaasuasetus. Pumppujahan ei saisi myydäkään ilman tietoa, että ammattilainen sen asentaa. Ilmeisesti aika moni ne myy ilman sen parempaa tarkistelua. Voihan noista vielä tulla jälkikäteen kyselyt perästä, että mikä liike asensi.
Ei sano... laissa puhutaan vain toiminnanharjoitajasta ja hänen palveluksessa olevan henkilön pätevyydestä eli ei koske matti meikäläistä jos itselleen tai lähipiirilleen asentaa eikä raha liiku. Eli voi itse asentaa jos osaa. Pumput saa Euroopasta kotiovelle. Samoin kylmäaineita.


1. pykälä
Tässä asetuksessa säädetään liitteessä 1 mainittuja fluorattuja kasvihuonekaasuja ja niiden seoksia taikka liitteessä 2 mainittuja otsonikerrosta heikentäviä aineita ja niiden seoksia sisältäviä laitteita, järjestelmiä tai ajoneuvojen ilmastointilaitteita asentavan, kunnossapitävän, huoltavan, korjaavan, käytöstä poistavan, vuototarkastavan tai edellä mainittujen aineiden talteenottoa suorittavan henkilön ja toiminnanharjoittajan pätevyysvaatimuksista.

2. pykälä
Fluorattuja kasvihuonekaasuja tai otsonikerrosta heikentäviä aineita sisältäviä laitteita, järjestelmiä tai ajoneuvojen ilmastointilaitteita asentavan, kunnossapitävän, huoltavan, korjaavan, käytöstä poistavan tai niistä kylmäaineita talteenottavan toiminnanharjoittajan päätoimisessa palveluksessa on oltava vastuuhenkilö, jonka pätevyysvaatimukset ovat seuraavat...

Edellä 1 momentin taulukon 3 kohdassa tarkoitettuja ajoneuvoalan pätevyysvaatimuksia sovelletaan myös muiden kulkuvälineiden ja työkoneiden ilmastointilaitteita asentaviin, kunnossapitäviin, huoltaviin, korjaaviin tai käytöstä poistaviin sekä kylmäainetta talteen ottaviin toiminnanharjoittajiin.

5 §
Henkilön pätevyyden todentaminen

Sen lisäksi mitä ympäristönsuojelulain (527/2014) 162 §:n 1 momentissa säädetään pätevyyden todentamista koskevasta ilmoituksesta, ilmoitukseen on liitettävä 2 tai 3 §:ssä tai liitteissä 3–8 tarkoitetun tutkinnon, sen osan tai osien taikka kokeen hyväksytystä suorittamisesta annettu todistus. Jäähdytys-, ilmastointilaite-, lämpöpumppu- tai kotitalouskonealalla suoritetusta perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkinnosta ja niiden osista annetun tutkintotodistuksen on oltava Opetushallituksen määräysten mukainen.

Pätevöidyn on ilmoitettava Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle, jos hän lopettaa tämän asetuksen mukaisen toimintansa.


 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
865
Keskustelu aiheesta "vakuutus ei korvaa" on jokseenkin naurettavaa, koska totta kai on päivän selvää, että luvanvaraisia töitä tehdessä luvaton tekijä itse vastaa tekemistään virheistä. Jokainen joka tuohon ryhtyy varmasti sen tiedostaa ja itse punnitsee riittävätkö tiedot ja taidot oman asennuksen tekemiseen. Ei se silti sitä tarkoita, etteikö vakuutus korvaisi laitteen hajoamista tai laitteen valmistajalla olisi normaali virhevastuu, olettaen tietenkin ettei hajoaminen johdu asennuksen virheestä. Valmistajan myöntämät takuut ovat sitten toinen juttu, jonkun 5 vuoden takuun voimassaolo toki vaatii todennäköisesti dokumenttia asentajan luvista. En tiedä mikä on ennakkotapauksissa katsottu virhevastuun pituudeksi ILPille, mutta on se kyllä varmasti ainakin sen 2 vuotta.

Tämä sama keskustelu nousee aina esiin laittomista sähkötöistä puhuttaessa, eli joku tulee aina meuhkaamaan ettei vakuutus ole voimassa jos talo palaa - joka on täyttä hevonpaskaa, ei se vakuutus minnekään häviä, ellei palo syty juuri niistä laittomista asennuksista (Eli 98% tapauksista on tehty selkeä virhe).

E: Minulla on sama käsitys kuin turboahtimella, eli ei sitä ILPiä saisi asentaa itselleenkään ilman lupia. En tosin usko, että kukaan olisi tuosta saanut vielä rangaistusta.. Enkä oikeastaan edes tiedä kuka tuota rikosta voisi käytännössä tutkia.. Poliisi kai, mutta se vaatisi varmasti jonkinlaista ympäristövahinkoa (eli kaasua pitäisi varmaan laskea taivaalle "vähän enemmän" kuin yhdessä tai kahdessa ILPissä on)
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
En jaksa lähteä lakeja tonkimaan, mutta kyllä minulla vahva käsitys on, että kiellettyä on kylmäaineisiin kajota ilman asianmukaisia lupia.
Kyllä se näin on. Laki ja määräykset koskee kylmäalantöitä, ei sitä että onko siellä tekemässä lihanleukkaaja vai kylmämies, voihan tuon jo järjrlläkin päätellä. Samahan se olisi sähkötöissäkin. No näinhän nr maallikot luulevat. Itselläni on sähköoätevyys 2 ja kylmäpätevyydet ja sen verran tiedän, että maallilolla esim ilpin asennus kaatuu jo siihen, ettei hän saa kytkeä sähköjä moiseen masinaan. Pitää olla vähintään S3:n
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 691
Katosta tuli 3 johdinta. Sininen ruskea ja ruskea. Edellinen omistaja oli kytkenyt oman harkintansa mukaan kaikkiin reikiin piuhat. Sininen oli ihan oikein valaisimen sinusessä, sit toinen ruskea oli ihan oikein valaisimen ruskeassa ja kermana päällä toinen ruskea oli valaisimen vikassa reijässä eli suojamaassa. Hahaaa. Kruunukytkimen toinen painallus tou vaiheen valaisimen runkoon. Ett siinä taas juttu sähkömaailman lehteen ja hyvä esimerkki, että tehkää vain sitä mihin valtuudet ja pätevyydet riittää
Väri väriin ja loput maihin, vai miten se menikään. :D
 
Liittynyt
28.01.2018
Viestejä
1 085
Kyllä se näin on. Laki ja määräykset koskee kylmäalantöitä, ei sitä että onko siellä tekemässä lihanleukkaaja vai kylmämies, voihan tuon jo järjrlläkin päätellä. Samahan se olisi sähkötöissäkin. No näinhän nr maallikot luulevat. Itselläni on sähköoätevyys 2 ja kylmäpätevyydet ja sen verran tiedän, että maallilolla esim ilpin asennus kaatuu jo siihen, ettei hän saa kytkeä sähköjä moiseen masinaan. Pitää olla vähintään S3:n
Sähköasennukset voi teettää sähköasentajalla. Mutta kylmätyöt itse koska laki ei sitä kiellä (katso lain pykälät).

E: Minulla on sama käsitys kuin turboahtimella, eli ei sitä ILPiä saisi asentaa itselleenkään ilman lupia. En tosin usko, että kukaan olisi tuosta saanut vielä rangaistusta.. Enkä oikeastaan edes tiedä kuka tuota rikosta voisi käytännössä tutkia.. Poliisi kai, mutta se vaatisi varmasti jonkinlaista ympäristövahinkoa (eli kaasua pitäisi varmaan laskea taivaalle "vähän enemmän" kuin yhdessä tai kahdessa ILPissä on)
Juuri näin. Ja ympäristö laki näiltä osin taas puhutaan toiminnanharjoitajista.

Ympäristösuojelulaki 27.6.2014/527
§5:
... toiminnanharjoittajalla luonnollista henkilöä tai oikeushenkilöä, joka harjoittaa ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavaa toimintaa tai joka tosiasiallisesti määrää toiminnasta; ...

§159, 1. momentti:
Otsoniasetuksen ja F-kaasuasetuksen liitteen I mukaisia aineita sisältäviä laitteita tai järjestelmiä asentavalla, kunnossapitävällä, huoltavalla, korjaavalla, käytöstä poistavalla tai edellä mainittujen aineiden talteenottoa suorittavalla henkilöllä ja toiminnanharjoittajalla on oltava aineiden päästöjen ehkäisemiseksi edellytetty riittävä pätevyys.

Näitä lakeja ei ole tehty mattimeikäläisiä varten koska yhden tai kahden ilp:n asentaminen ei tunnu missään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
857
Monessakohan maassa suomen lisäksi on näin tiukat määräykset näissä kylmälaitetöissä?
Kauemmaksi kun mennään, niin ihan kuka tahansa voi lyödä letkut olalle ja pullon kantoon ja suhuttaa ne aineet ihan mihin sattuu...
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Sähköasennukset voi teettää sähköasentajalla. Mutta kylmätyöt itse koska laki ei sitä kiellä (katso lain pykälät).



Juuri näin. Ja ympäristö laki näiltä osin taas puhutaan toiminnanharjoitajista.

Ympäristösuojelulaki 27.6.2014/527
§5:
... toiminnanharjoittajalla luonnollista henkilöä tai oikeushenkilöä, joka harjoittaa ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavaa toimintaa tai joka tosiasiallisesti määrää toiminnasta; ...

§159, 1. momentti:
Otsoniasetuksen ja F-kaasuasetuksen liitteen I mukaisia aineita sisältäviä laitteita tai järjestelmiä asentavalla, kunnossapitävällä, huoltavalla, korjaavalla, käytöstä poistavalla tai edellä mainittujen aineiden talteenottoa suorittavalla henkilöllä ja toiminnanharjoittajalla on oltava aineiden päästöjen ehkäisemiseksi edellytetty riittävä pätevyys.

Näitä lakeja ei ole tehty mattimeikäläisiä varten koska yhden tai kahden ilp:n asentaminen ei tunnu missään.
No herra on hyvä ja soittaa TUKESILLE. Sieltähän ne kertovat sinulle vastauksen ilman mitään arvailuja ja sit voit kertoa meillekkin, että oliko myös TUKES sitä mieltä, ettei parin pumpun asentaminen tunnu missään :D:D:D:D:D:D
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Pakko sen verran viel noihin lakiasioihin takertua, että en ole todellakaan mikään JUMALA näihin puuttumaan, koska itse olen aikoinani tehnyt ties vaikka ja mitä, ja itse teen yleensä kaiken, enkä anna muiden koskea, mutta joskus saattaa olla viisaampaa antaa toisen tehdä vaikka se kunnian päälle kävisikin
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Monessakohan maassa suomen lisäksi on näin tiukat määräykset näissä kylmälaitetöissä?
Kauemmaksi kun mennään, niin ihan kuka tahansa voi lyödä letkut olalle ja pullon kantoon ja suhuttaa ne aineet ihan mihin sattuu...
Tämän minäkin allekirjoitan ja siksi niihin on puututtukin. Ja edelleen jossain rättipäiden valtakunnassa yms rysslandiassa saa kunnon R12 ainetta, millä Mersukin kunnolla jäähtyi! Osa tästä koko paskasta on ihan hyvän asian puolesta, mutta osa liioittelua ja osa kaupallisuutta sekä myynnin edistyvyyttä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
865
Mutta onhan sekin aika perseestä, että ammattilainen saa vetää auton ilmastoinnin täyteen sillä automaattikoneellaan sen lyhyen alipainetestin jälkeen, vaikka systeemi voi vuotaa siten että aineet on pihalla jo seuraavana päivänä.. ja sitten kuluttaja ei saa sitä ILPiä asentaa ympäristönsuojelun nimissä.

Mä olen oman auton ilmastointia täytellyt kerran vuoteen ja aina olen yrittänyt kysellä, josko sitä voisi oikeasti korjata, mutta 95% paikoista ei osaa mitään muuta tehdä kuin laittaa ne kaasut sisään vaikka tietävät systeemin vuotavan - ja tekevät täytön ilman tunnontuskia.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Mutta onhan sekin aika perseestä, että ammattilainen saa vetää auton ilmastoinnin täyteen sillä automaattikoneellaan sen lyhyen alipainetestin jälkeen, vaikka systeemi voi vuotaa siten että aineet on pihalla jo seuraavana päivänä.. ja sitten kuluttaja ei saa sitä ILPiä asentaa ympäristönsuojelun nimissä.

Mä olen oman auton ilmastointia täytellyt kerran vuoteen ja aina olen yrittänyt kysellä, josko sitä voisi oikeasti korjata, mutta 95% paikoista ei osaa mitään muuta tehdä kuin laittaa ne kaasut sisään vaikka tietävät systeemin vuotavan - ja tekevät täytön ilman tunnontuskia.
Tuo on totta ja muutenkaan ei ilmaista ole! Pitäisi ensin typellä koeponnistaa jos yhtään epäilyttää. Jos typet pysyy vuorokauden, niin sit uudet kamat sisään! Meillä on mm sellainen kapseli, mikä laitetaan kylmäaineen sekaan, jos vuotoepäily on. Tämä näkyy sit UV valolampulla varsin hyvin
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Joo ja se alipainetesti ei välttis paljasta kaikkea, sensijaan typpeä vaik 30 bar, niin jo alkaa löytymään
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
Itse ostin juuri asunnon ja vaihdoin uusia valaisimia. Tämäkin pitäisi kieltää maallikoilta, kun ei ei ole mitään käsitystä mistään. Katosta tuli 3 johdinta. Sininen ruskea ja ruskea. Edellinen omistaja oli kytkenyt oman harkintansa mukaan kaikkiin reikiin piuhat. Sininen oli ihan oikein valaisimen sinusessä, sit toinen ruskea oli ihan oikein valaisimen ruskeassa ja kermana päällä toinen ruskea oli valaisimen vikassa reijässä eli suojamaassa.
Eikös se niin mennyt, että jos maallikko tekee hänelle sallittuja sähkötöitä, kuten lampun asennusta, niin hänen pitää olla tehtävään perehtynyt tai perehdytetty? Jos kytkee suojamaan vaiheeseen, niin selkeästikin ei tajua asiasta hölkäsen pölähtävää ja täten asennustyö on jo valmiiksi laiton, ei sitä tarvitse enää erikseen kieltää? Ja kääntäen jos kaikki sähkötyöt olisivat maallikoilta kielletty, niin ko. sankari olisi asentanut lampun itse kuitenkin, kun ei järki päätä pakota liiemmin.

No, itselläni käytännössä jokaiseen uuteen asuntoon muuttaessani on on ollut sanomista valaisinkytkennöistä, ei siinä mitään. Siinä määrin, että nykyään kun muutan, niin mittaan jokaisen pistorasian, että siellä on asiat kytketty oikein. Mutta ei nuo millään lisäsääntelyllä korjaudu. Vrt. jatkoroikkien nollaajat, laki ei moisia asennuksia maallikolle salli, siltikin ihmisiä on kuollut ja varmasti jatkossakin kuolee noihin nollattuihin jatkoroikkiin.

Edit: Tai sanotaan niin, että minun puolesta voisi noi pienet sähkötyöt laittaa maallikoille kielletyksi, JOS olisi mahdollista käydä päivän parin tms. kurssi, jolla saa luvat tehdä noita pieniä sähkötöitä ja mieluusti himpun verran laajemmin mitä nyt maallikko saa. Esim. vaihtaa hajonneen valokytkimen jne. Ei tietenkään mitään uusien sähköjen vetämistä tai muuta. Parissa päivässä pitäisi tyhmempäänkin kalloon upota sen verran tietoa, ettei noita hengenvaarallisia kytkentöjä tulisi tehtyä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.01.2018
Viestejä
1 085
No herra on hyvä ja soittaa TUKESILLE. Sieltähän ne kertovat sinulle vastauksen ilman mitään arvailuja ja sit voit kertoa meillekkin, että oliko myös TUKES sitä mieltä, ettei parin pumpun asentaminen tunnu missään :D:D:D:D:D:D
Eikös se TUKES:in kuulu valvoa minua, ei se itsevalvonta ole minun tehtävä... mahtaa poliisit nauraa kun TUKES tekee ilmoituksen laittomasta asennuksesta :rofl: mutta voishan ton lain joku koeponnistaa koska ainoa sanktio tulee ympäristörikoksesta ja sekään ei täyty.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Eikös se TUKES:in kuulu valvoa minua, ei se itsevalvonta ole minun tehtävä... mahtaa poliisit nauraa kun TUKES tekee ilmoituksen laittomasta asennuksesta :rofl: mutta voishan ton lain joku koeponnistaa koska ainoa sanktio tulee ympäristörikoksesta ja sekään ei täyty.
Ei poliisi noihin puutu! Sanktiot tulevat suoraan tukesilta
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Oikeastaan. Tehkää mahdollisimman paljon itse kaikkea mitä ei saa tehdä, niin se työllistää meitä enemmän :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:
 
Liittynyt
28.01.2018
Viestejä
1 085
Ottaen huomioon suomalaisen rakentamisen laadun niin kaksi kertaa kannattaa tosiaankin miettiä ennen kuin päästää ammatilaista tontille huseerammaan... pääsee itse vähemmällä kun itse tekee kerralla kuntoon.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Ei poliisi noihin puutu! Sanktiot tulevat suoraan tukesilta
Mistä sä näitä keksit? Tukes ei voi sanktioida yksityishenkilöitä mitenkään. Sillä ei ole yhtään lainvoimaa tähän hommaan, Tukes jos yksityishenkilöä yrittäisi jotenkin paimentaa niin sillä voi pyyhkiä hanuriaan. Sen saa muuten lähettää sen jälkeen takaisin paimentaneelle virkamiehelle, jonka on käsiteltävä lain mukaan tuo hanurilla pyyhitty paperi.

Tukes voi ainoastaan tehdä ilmoituksen seuraavalle osapuolelle, eli poliisille. Ja jos poliisia ei kiinnosta, niin homma loppuu siihen. Vai ajattelitko että Tukes ottaa luvat pois luvattomilta? Vähän kuin vihervasemmiston ajatus kieltää laittomat aseet. Muuta Tukes ei voi tehdä, kannattaa hieman tutustua siihen viranomaisten valtuuksiin.
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 220
Tukes selvittää mistä laite on ostettu ja rankaisee myyjää, sitten jos selviää, että olet valehdellut asennuksesta laitetta ostaessasi, nin voinee myyjäliike vaatia sinulta korvauksia, kun menettävät myyntioikeudet.
Saahan sitä ihminen tulla toisiin aatoksiin ja asentaa sittenkin itse. Vielä ostovaiheessa oli ihan aito aie asennuttaa ilp ammattilaisella.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Tukes selvittää mistä laite on ostettu ja rankaisee myyjää, sitten jos selviää, että olet valehdellut asennuksesta laitetta ostaessasi, nin voinee myyjäliike vaatia sinulta korvauksia, kun menettävät myyntioikeudet.
Nyt oli jo melkoisen paksua satua tuo.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Ai, että myyjäliike selviäisi sanktiotta?
Ei se ole myyjäliikkeen asia / velvollisuus selvittää, miten asennus itseasiassa tehdään, mikäli ei myy pakkoasennusta siihen kapanpäälle.

Tällöinkin asiakkaalla on tosin täysi oikeus todeta, että yksikkään myyjäliikkeen asentaja ei astu tontille, esim siinä vaiheessa, kun sitten saapuvat.

Jos myyjä kysyy ja ilmoittaa lupien tarpeellisuudesta, niin se on sitten siinä. Kaikki tarpeellinen on tehty esim tukeksen suuntaan. Ostaja voi ilmoittaa, että kunnossa on ja antaa vaikka jonkun aliurakoijan nimen, jos siltä tuntuu. Ei sitä kukaan käy perään soittelemaan ja tarkistelemaan.

Sitten tietysti jos myyjä valehtelee ja sanoo, että tässä on ohje printattuna, pistät vain putket paikoilleen ja imaiset tuosta tällä tyhjäksi ja sitten tämä kiinni ja karat auki ym ym, tämä on täysin "tee se itse" homma, niin sitten voi periaatteessa tulla jopa sanomista.

Myyntikieltoa tukeksen suunalta tulee vain, jos laitteessa on jotain vikaa, jonka takia se on vaarallinen. Tällöin myyjä sitten yrittää tiettyyn rajaan asti ilmoitella laitteista / hoitaa laitteiden vaihtoja, mutta tämäkin yleensä tyssää, jos siellä on joku välikäsi, jota ei enää kiinnosta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 833
Mitä tässä nyt seuraillut niin 140m2 ok-talossa ilpillä jäähdytys vie noin 3-4kwh/vrk näillä helteillä.
Pyynti 22c, puhallus kolmosella (asteikko 1-5c) ja ilppi pyörii 24/7. Sisälämpötila asunnossa 23-24c kaikissa huoneissa (katsottu huonetermareista noin 140cm korkeudella lattiasta). Asunnossa myös koneellinen ilmanvaihto joka tietysti tasaa lämpöä ja säädetty niin että päivisin kun tuloilma yli 22c niin kone 20% teholla ja kun tuloilma laskee alle 22c niin tehot nousee 70%.

Itsekkin asentelin ilpin niin että laitoin yksiköt paikoilleen, vedin kylmäputket ja kondensiovesiputket itse rakenteisiin (ulkoverhouksen alle) ja ulkoyksikölle sähkö jatkojohdolla viereisestä pistokkeesta.
Sitten soitto kylmäasentajalle joka liitti kylmäputket & vetämäni kaapelin yksiköiden välinen, alipaineisti, siinä odotellessaan täytti scanofficen sivuilta tulostamani takuu/asennustodistuksen ja laski kylmäaineet putkiin. Aikaa meni kaikkinensa vajaa 2h josta tuli lasku 116€ sis. Alv.

Tämä siis vain siksi, että eipähän tarvitse tapella takuuasioista kun noissa niitä jonkun verran kuitenkin ollut.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Tukes selvittää mistä laite on ostettu ja rankaisee myyjää, sitten jos selviää, että olet valehdellut asennuksesta laitetta ostaessasi, nin voinee myyjäliike vaatia sinulta korvauksia, kun menettävät myyntioikeudet.
Ostaja ei ole vastuussa epäsuorista myyjän ongelmista. Eli myyjä ei voi vaatia yhtään mitään. Ei sillä että Tukeskaan voisi edes selvittää mistä laite on ostettu, koska eihän niillä ole pääsyä siihen laitteeseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
865
TUKESin miehet laskeutuu helikopterilla tiluksille rynnäkkövarustuksessa ja ratsaavat laittomasti asennetun pumpun oman käden oikeudella saadaakseen tietoon laitteen sarjanumeron, jonka jälkeen kaivavat valmistajalta tiedon minne maailmankolkkaan ko. pumppu on toimitettu myyntiin. Aika todennäköinen skenaario.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 833
Tottakai Tukes saa myyjän selville, jos siihen pisteeseen mennään, että aletaan tutkimaan laittomasti asennettua pumppua. Laitteesta löytyy sarjanumerot, jolla kapineen jäljille päästään.
Miksi sellaista alettaisiin tutkia?
Jos tee-se-itse mies haluaa asentaa ilpin itse niin siitä vaan. Ei siinä oikeasti mitään riskejä ole sen enempää kuin muissakaan tee-se-itse miehen asennuksissa. Yhtä hyvin se tulipalo voi syttyä vaikka siitä itse asennetusta kattolampusta tai korjatusta jatkojohdolla. Yhtälailla kylmäainevuoto voi tulla siitä ammattilaisen asentamasta ilpistä kun siihen naurettavan muovikotelon päälle kaatuu tikkaat, lauta, tai vaikka lapsi potkaisee jalkapallon sopivassa kulmassa.
Em. Tapauksissa ei vakuutusyhtiö ala selvittelemään kuka laitteen on asentanut ja tukesia tai maahantuojaa ei tosiaan kiinnosta kun ei ole heidän murheensa.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Miksi sellaista alettaisiin tutkia?
Jos tee-se-itse mies haluaa asentaa ilpin itse niin siitä vaan. Ei siinä oikeasti mitään riskejä ole sen enempää kuin muissakaan tee-se-itse miehen asennuksissa. Yhtä hyvin se tulipalo voi syttyä vaikka siitä itse asennetusta kattolampusta tai korjatusta jatkojohdolla. Yhtälailla kylmäainevuoto voi tulla siitä ammattilaisen asentamasta ilpistä kun siihen naurettavan muovikotelon päälle kaatuu tikkaat, lauta, tai vaikka lapsi potkaisee jalkapallon sopivassa kulmassa.
Em. Tapauksissa ei vakuutusyhtiö ala selvittelemään kuka laitteen on asentanut ja tukesia tai maahantuojaa ei tosiaan kiinnosta kun ei ole heidän murheensa.
TOTTAKAI!!!! EI KUN TEKEMÄÄN VAAN!!!!!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 907
Tämä on kyllä ollut valtaisan mielenkiintoinen ketju. Varsinkin pari viime sivua on ollueet hyvinkin viihdyttävää luettavaa kun vastakkain on olleet kaikkitietävät ammattilaiset VS tein-itse-ja-säästin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 691
Onko missään viilennyskäyttöön suunnitellussa ilmalämpöpumpussa automaattista/integroitua kondenssiveden haihdutusta ulkoyksikössä? Siirrettävässä Argo Ulissessa sellainen meinaan on, joten luulisi että ovat osanneet rakentaa vastaavan myös pykälää monipuolisempiin laitteisiin. Argo Ulissessa kondenssivesi kerääntyy ulkoyksikön pohjalle, josta tuuletin haihduttaa vedet aina pyöriessään. Pahimmilla keleillä vettä saattaa vähän pärskyä myös tuulettimen eteen, mutta mitään erillistä poistoa se ei kuitenkaan tarvitse.

Ei muuten, mutta sukulaiselle pitäisi hommata kesäkeleille viilennystä varten ilppi, eikä kyseisessä kerrostaloasunnossa ole kätevästi mahdollisuutta laskea kondenssivesiä parvekkeelta, kun siellä on vesipoisto mallia 5cm kiinteä putki ulos parvekkeen päädystä ja alapuolella on kasa muita parvekkeita, joiden haltijat tuskin ovat tyytyväisiä jos yläpuolelta tihkuttaa päivät pitkät vettä lasituksiin jne. En tiedä tuleeko tästä todellista ongelmaa kun kyse olisi tosiaan pelkästä kesäkäytöstä, mutta oletan että taloyhtiössä kyllä tekevät siitä ongelman ennemmin tai myöhemmin. Joku muu ratkaisu tähän tarpeeseen olisi siis hyvä keksiä kuin manuaalisesti monta kertaa viikossa tyhjennettävä ämpäri. Viemäröinti ei ole mahdollinen, eikä talon sadevesirännin käyttäminen. Myöskään tuo mainittu Argo Ulisse ei tule kyseeseen, kun siinä on kompura sisäyksikössä ja sisäyksikön sijoittaminenkin olisi tässä tapauksesas hankalaa.

Suunnittelin jo hätärinä, että laittaa poistoletkun loppupäähän jonkin terästangon sisälle ja ohjaa sen avulla letkun edes viereisen seinustan puolelle (jossa ei ole parvekkeita), mutta ei se taida olla paljon sen kestävämpi vaihtoehto. Ideoita?
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Onko missään viilennyskäyttöön suunnitellussa ilmalämpöpumpussa automaattista/integroitua kondenssiveden haihdutusta ulkoyksikössä? Siirrettävässä Argo Ulissessa sellainen meinaan on, joten luulisi että ovat osanneet rakentaa vastaavan myös pykälää monipuolisempiin laitteisiin. Argo Ulissessa kondenssivesi kerääntyy ulkoyksikön pohjalle, josta tuuletin haihduttaa vedet aina pyöriessään. Pahimmilla keleillä vettä saattaa vähän pärskyä myös tuulettimen eteen, mutta mitään erillistä poistoa se ei kuitenkaan tarvitse.

Ei muuten, mutta sukulaiselle pitäisi hommata kesäkeleille viilennystä varten ilppi, eikä kyseisessä kerrostaloasunnossa ole kätevästi mahdollisuutta laskea kondenssivesiä parvekkeelta, kun siellä on vesipoisto mallia 5cm kiinteä putki ulos parvekkeen päädystä ja alapuolella on kasa muita parvekkeita, joiden haltijat tuskin ovat tyytyväisiä jos yläpuolelta tihkuttaa päivät pitkät vettä lasituksiin jne. En tiedä tuleeko tästä todellista ongelmaa kun kyse olisi tosiaan pelkästä kesäkäytöstä, mutta oletan että taloyhtiössä kyllä tekevät siitä ongelman ennemmin tai myöhemmin. Joku muu ratkaisu tähän tarpeeseen olisi siis hyvä keksiä kuin manuaalisesti monta kertaa viikossa tyhjennettävä ämpäri. Viemäröinti ei ole mahdollinen, eikä talon sadevesirännin käyttäminen. Myöskään tuo mainittu Argo Ulisse ei tule kyseeseen, kun siinä on kompura sisäyksikössä ja sisäyksikön sijoittaminenkin olisi tässä tapauksesas hankalaa.

Suunnittelin jo hätärinä, että laittaa poistoletkun loppupäähän jonkin terästangon sisälle ja ohjaa sen avulla letkun edes viereisen seinustan puolelle (jossa ei ole parvekkeita), mutta ei se taida olla paljon sen kestävämpi vaihtoehto. Ideoita?
Enpä usko että on! Onko siinä parvekkeessa sit mahdoton hoitaaa kodenssivesi pois???
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 659
@Kautium Joku min. 50l saavi alle niin tuskin tarvitsee tyhjentää koko kesänä. Ei sitä vettä nyt niin paljon yhdestä kt-kämpästä tule. Ja vaikka pitäs tyhjentää, niin mikä siinä on ongelma? Pumppua ei varmaan jätetä päälle kun ollaan pitkään poissa.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Tippapumppu ajamaan vedet jonnekin viemäriin?
Iso 50l saavi partsille, niin ei täyty kovin helposti?
Tukkii ulkoyksikön altaan reiät ja valuttaa vedet sinne, niin haihtuvat, kun ropelli pyörii?
Sauermanilta löytyy laatupumppua noin 100e ja homma toimii
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 691
@Kautium Joku min. 50l saavi alle niin tuskin tarvitsee tyhjentää koko kesänä. Ei sitä vettä nyt niin paljon yhdestä kt-kämpästä tule. Ja vaikka pitäs tyhjentää, niin mikä siinä on ongelma? Pumppua ei varmaan jätetä päälle kun ollaan pitkään poissa.
Kyseessä on vanhempi pariskunta, jonka varaan ämpärin tyhjennystä ei viitsisi jättää, kun saattavat sen unohtaa ja onhan tuollainen manuaalinen äyskäröinti muutenkin kovin kömpelöä. Lisäksi eivät ole aina kotona, eikä esim. tällaisilla keleillä ole järkeä sammuttaa jäähdytystä vaikka olisikin viikonlopun reissussa. Olisi vaan tarpeettoman tukala ilma kämpässä kun tulee takaisin. Eivät myöskään varmuudella osaa ohjelmoida laitetta, eli kaukosäätimen on/off-kytkintä monimutkaisempaa opastusta laite ei saa tarvita sen jälkeen kun se on kerran säädety paikalleen. Sähkölaskusta viis, kun on kyse elämanlaadusta.

Ja se 50l saavi menisi ehkä jossakin omakotitalon takapihalla, mutta ei kuitenkaan kerrostalon pienehköllä parvekkeella. 10l ämpäri on maksimi ja siihenkin pitäisi paskarrella joku ylivuotoratkaisu siltä varalta että se täyttyy jossakin vaiheessa. Ei oikein kiinnosta, jos vaan jostakin laitteesta löytyisi tuollainen Argon tapainen ratkaisu. Ja se 10l vettä kertyy mutuna noin 3 vuorokaudessa, kosteammilla keleillä paljon nopeamminkin.

Tippapumppu ajamaan vedet jonnekin viemäriin?
Viemäri ei tule kyseeseen, kun ei sellaista ole lähimaillakaan.

Tukkii ulkoyksikön altaan reiät ja valuttaa vedet sinne, niin haihtuvat, kun ropelli pyörii?
Onko jossakin ilpissä tunnetusti sellainen rakenne, että tuo on edes mahdollista ja voisi toimia? Ei viitsisi alkaa arvailemaan, kun tuo ei ole tulossa itselle.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Kyseessä on vanhempi pariskunta, jonka varaan ämpärin tyhjennystä ei viitsisi jättää, kun saattavat sen unohtaa ja onhan tuollainen manuaalinen äyskäröinti muutenkin kovin kömpelöä. Lisäksi eivät ole aina kotona, eikä esim. tällaisilla keleillä ole järkeä sammuttaa jäähdytystä vaikka olisikin viikonlopun reissussa. Olisi vaan tarpeettoman tukala ilma kämpässä kun tulee takaisin. Eivät myöskään varmuudella osaa ohjelmoida laitetta, eli kaukosäätimen on/off-kytkintä monimutkaisempaa opastusta laite ei saa tarvita sen jälkeen kun se on kerran säädety paikalleen. Sähkölaskusta viis, kun on kyse elämanlaadusta.

Ja se 50l saavi menisi ehkä jossakin omakotitalon takapihalla, mutta ei kuitenkaan kerrostalon pienehköllä parvekkeella. 10l ämpäri on maksimi ja siihenkin pitäisi paskarrella joku ylivuotoratkaisu siltä varalta että se täyttyy jossakin vaiheessa. Ei oikein kiinnosta, jos vaan jostakin laitteesta löytyisi tuollainen Argon tapainen ratkaisu. Ja se 10l vettä kertyy mutuna noin 3 vuorokaudessa, kosteammilla keleillä paljon nopeamminkin.


Viemäri ei tule kyseeseen, kun ei sellaista ole lähimaillakaan.


Onko jossakin ilpissä tunnetusti sellainen rakenne, että tuo on edes mahdollista ja voisi toimia? Ei viitsisi alkaa arvailemaan, kun tuo ei ole tulossa itselle.
No ei ole mahdollista Joko Aspenin tai Sauermanin kondenssivesipumppu siirtämään vedet sit pois jos et vapaalla kaadolla saa
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 691
Enpä usko että on! Onko siinä parvekkeessa sit mahdoton hoitaaa kodenssivesi pois???
No niitä vaihtoehtoja tässä juuri kartoitetaan, mutta vähän hankalalta vaikuttaa.

Kyseisessä kerrostalossa on parvekkeita on tosiaan päällekkäin 10 kerrosta ja kaikkien parvekkeiden molemmissa reunoissa on about 5cm putkenpätkät, joista sade/pesuvedet valuvat suoraan alas. Jos ilpin kondenssivedet ohjaa ylemmän kerroksen parvekkeilta niihin, niin veikkaan että alapuolella asuvat nostavat tosiaan asiasta metelin ennemmin tai myöhemmin, mikäli tätä ei sitten ole jo asennusvaiheessa nimenomaisesti kielletty (taloyhtiön määräykset ovat vasta selviyksessä).

Ei voi kuin ihmetellä taas, mikäli valmistajat eivät tuota Argoa lukuun ottamatta ole älynneet tällaista tarvetta. Voisi kuvitella, että vähintään pelkästään jäähdytyskäyttöön tarkoitetuissa ilpeissä (kuten esim. Panasonic TZ12SKE) tämä olisi huomioitu, mutta ilmeisesti sitten ei vaan ole. Jotenkin tuntuu, että nämä laitteet eivät ole kehittyneet viimeisessä 20 vuodessa yhtään.

No ei ole mahdollista Joko Aspenin tai Sauermanin kondenssivesipumppu siirtämään vedet sit pois jos et vapaalla kaadolla saa
Niin, vielä kun olisi paikka minne ne voisi pumpata. Parveke ja se sisäyksikkö on toisella puolella asuntoa kuin missä lähin viemäri. Menee todella vaikeaksi (ja kalliiksi), jos sinne alkaa putkireittiä rakentelemaan.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 254
Viestejä
4 192 541
Jäsenet
70 895
Uusin jäsen
olsteri

Hinta.fi

Ylös Bottom