Ilmalämpöpumput eli ILPit

Asunnosta mitään tietämättä sanoisin että ei tuolla kyllä "kiveä" ole yksikään seinä vaan pehmeää tiiltä, harkkoa, kahia tai kananpaskaa.

Ne reiät mitä kylmäaineputkille ja kondensiovedelle tarvitsee on luokkaa Max 30mm ja menee ihan iskuporakoneella. Timanttiporausta sitten jos reikäkoko on yli 30mm ja seinänä oikea betoniseinään jossa rautaa. Tiiliseinään tekee reiän 100mm asti vaikka itse akkukoneella ja k-raudan kuppiterällä jos jaksaa siihen 15-20min aikaansa uhrata.

Mutta tietysti joo, jos ei itsellä riitä osaaminen ja työ pitää tilata niin tiedän kyllä että nämä ilppiasentajat haluaa juuri sen helpoimman ja nopeimman ratkaisun josta kuittaavat sen kartellimaisen 500€ palkkion. Lisätöistä tai hankalammista vedoista alkaa itku ja hinta nousee kun helpompiakin keikkoja on tyrkyllä.
 
Pelaan töiden puolesta kohtalaisella kiinteistömassalla (jäähdytysteho 500kW) ja nyt muutama päivä sitten hoksasin asian joka ei tunnu olevan yleisesti tiedossa. Ei ole vielä selvyyttä miksi ei, mutta kukaan ei ole ainakaan sanonut että näin tehtäisiin normaalisti vaikka asiantuntijoita konsultoinut.

Ajattelin tuoda tännekkin tiedoksi, koska tämä vaikuttaa jo kotikoneissakin (eri asia sitten saako kotikoneet ohjelmoitua toimimaan niin). Ja imho jos näin ei tehdä isoissa laitoksissa niin tällä on jo merkittävä energiansäästöllinen vaikutus ja erityiesti jos jäähdytysventtiilit huutaa 100% niin saadaan tilojen lämpöjä alas.

Eli kaikessa yksinkertaisuudessa kun meillä on tila joka LTO:n ja jäähdytyksen takana niin poistoilmanlämpötilan ollessa pienempi kuin tuloilmanlämpötila (ennen LTO) avataan talteenottopellit ja käytetään ristivirtakennoa jäähdytykseen lämmityksen sijaan. Tämä ei ole mikään keskikesän helteen juttu vaan näitä tilanteita voi olla huomattavan usein normaalinakin kesänä.

Pyöritellyt tätä useammalla isolla koneella (ilmamäärät luokkaa 1500 - 2000 l/s) ja tällä saadaan noin 15min jälkeen jo 0,2 - 1,5C (nämä riippuu niin monesta tekijästä) lasku tilaan puhallettavaan tuloilmaan. Yksistään suoraan kennon jälkeen 3C pudotus tilanteessa missä tuloilma 32C ja poistoilma 25C. Uskoisin, että tämä vaikutus kertaantuu kun saadaan pysyvästi käytäntöön. Itse kun en hallitse automaatiokoodausta ja ajain näitä vain grafiikasta käsin auki ja kiinni. Illalla kuitenkin tuloilmanlämpötila on viileämpi kuin poistoilma niin kenno pitäisi saada ohitukselle... Niin en ole päässyt vielä puuta pidemmälle, mutta tilasin automaatio-urakoitsijan tekemään muutokset meidän koneisiin.

Lisäksi jotta homma toimii paremmin niin ainakin meidän kaikkiin koneisiin tarvitaan myös tuloilmanlämpötilaanturi eli ennen kennoa lämpötilan mittaus. Meiltä ei löydy yhdestäkään koneesta. Ulkoilmanlämpötila voi olla vaikka 29C ja tuloilma tosiaan 32C kun sitä imetään kuumalta katolta. Pelkkää ulkoilma-anturia voidaan käyttää ja tällöin selvitään pelkällä koodauksella, mutta itse ainakin meidän isoimpiin koneisiin asennutan myös tuloilmaanturit ennen kennoa.






Ja mitä taas tulee tohon ilppi vääntöön niin tosiaan mulle tuli takuukeissi koneeseen minkä ruuvasin itse paikalle ja kylmä-asentaja teki ilman kuittia (tai ainakaan minä en sellaista saanut kun en kysynyt) kylmätyöt. Kukaan kysellyt yhtään mitään asennuksesta kun koneesta vaihdettiin puhallin. Yhteyksissä asian tiimoilta silloin olin giganttiin, elecktroluxiin ja huoltoliikkeeseen.
 
Tämä on kyllä ollut valtaisan mielenkiintoinen ketju. Varsinkin pari viime sivua on ollueet hyvinkin viihdyttävää luettavaa kun vastakkain on olleet kaikkitietävät ammattilaiset VS tein-itse-ja-säästin.

Näen enemmän asian nän: tein-itse-kerralla-kuntoon... säästyy hermoja kun ei tarvitse korjailla muiden asennuksia.
 
Kyllä ne yleensä uskoo, kun sanoo, että tässä on pumpulle paras paikka ja tuonne siirtäminen maksaa 200€ lisää, kun menee putkea, kourua ja tippapumppua, niin alkaa paikat kelpaamaan.

:D

Tässäkin voi käyttää palikkamatikkaa. Kiinteä-asennus 500€ niin eiköhän se lennä juuri siihen mihin helpoiten menee vs. että alat vääntämään ja näkemään vaivaa. Kun et kuitenkaan voi laskuttaa samassa suhteessa kun tuohon 500€ asennukseen voit saada hyvätkin löysät jos onnistuu nopeasti.

Alla esimerkki omasta torpasta. Jos olisin tilannut 500€ asennuksen niin se pumppu olisi nyt olohuoneessa ja koska sitä ei olisi saanut tuohon ikkunaseinälle niin se osottaisi joko naamaan tv:t katsoessa tai sitten tv:tä päin. Ilma ei kiertäisi juuri mihinkään. Nyt asensin sen itse tuohon punaiseen paikkaan ja kondenssivedet seinän rakenteissa wc:n lavuaariin. Kylmä kuin kuuma ilma leviää tuosta koko-asuntoon + levittää takan lämpöä. Ulkoyksikkö on tuolla sinisessä kohdassa ja senkin halusin 3m korkeuteen mikä ei olisi aivan varmasti käynyt pumppu-asentajalle.

Vaivaa joutusin näkemän aika paljon, mutta harva pumppu-asentaja tuohon sitä olisi laittanut ja jos olisi niin hinta olisi aika eksoottinen.

ilppi.JPG
 
Pelaan töiden puolesta kohtalaisella kiinteistömassalla (jäähdytysteho 500kW) ja nyt muutama päivä sitten hoksasin asian joka ei tunnu olevan yleisesti tiedossa. Ei ole vielä selvyyttä miksi ei, mutta kukaan ei ole ainakaan sanonut että näin tehtäisiin normaalisti vaikka asiantuntijoita konsultoinut.

Ajattelin tuoda tännekkin tiedoksi, koska tämä vaikuttaa jo kotikoneissakin (eri asia sitten saako kotikoneet ohjelmoitua toimimaan niin). Ja imho jos näin ei tehdä isoissa laitoksissa niin tällä on jo merkittävä energiansäästöllinen vaikutus ja erityiesti jos jäähdytysventtiilit huutaa 100% niin saadaan tilojen lämpöjä alas.

Eli kaikessa yksinkertaisuudessa kun meillä on tila joka LTO:n ja jäähdytyksen takana niin poistoilmanlämpötilan ollessa pienempi kuin tuloilmanlämpötila (ennen LTO) avataan talteenottopellit ja käytetään ristivirtakennoa jäähdytykseen lämmityksen sijaan. Tämä ei ole mikään keskikesän helteen juttu vaan näitä tilanteita voi olla huomattavan usein normaalinakin kesänä.

Pyöritellyt tätä useammalla isolla koneella (ilmamäärät luokkaa 1500 - 2000 l/s) ja tällä saadaan noin 15min jälkeen jo 0,2 - 1,5C (nämä riippuu niin monesta tekijästä) lasku tilaan puhallettavaan tuloilmaan. Yksistään suoraan kennon jälkeen 3C pudotus tilanteessa missä tuloilma 32C ja poistoilma 25C. Uskoisin, että tämä vaikutus kertaantuu kun saadaan pysyvästi käytäntöön. Itse kun en hallitse automaatiokoodausta ja ajain näitä vain grafiikasta käsin auki ja kiinni. Illalla kuitenkin tuloilmanlämpötila on viileämpi kuin poistoilma niin kenno pitäisi saada ohitukselle... Niin en ole päässyt vielä puuta pidemmälle, mutta tilasin automaatio-urakoitsijan tekemään muutokset meidän koneisiin.

Lisäksi jotta homma toimii paremmin niin ainakin meidän kaikkiin koneisiin tarvitaan myös tuloilmanlämpötilaanturi eli ennen kennoa lämpötilan mittaus. Meiltä ei löydy yhdestäkään koneesta. Ulkoilmanlämpötila voi olla vaikka 29C ja tuloilma tosiaan 32C kun sitä imetään kuumalta katolta. Pelkkää ulkoilma-anturia voidaan käyttää ja tällöin selvitään pelkällä koodauksella, mutta itse ainakin meidän isoimpiin koneisiin asennutan myös tuloilmaanturit ennen kennoa.
Meillä OKT:ssä asia on noin, paitsi ilman automaatiota.

Eli meillä maalämmössä on tuloilman jäähdytys. -> Kesäkuumilla ulos puhallettava ilma on viileämpää kuin sisään otettava.

Aluksi vaihdoin LTO koneeseen aina "kesäpellin", jolloin ristivirtakenno ohitetaan. Ihmettelin, kun tuo maalämmön viilennys ei juurikaan kesällä auttanut. Tietenkin jos LTO on pienellä teholla ja sisään tuleva ilma on todella kuumaa, niin eihän se ihmeisiin pysty.

Nyt olen pitänyt "talvipeltiä" kesät/talvet ja kesällä jäähdytysteho on huomattavasti (eli siis perstuntuma, ei paistu sisälle) tehokkaampi, kun ulos puhallettavalla ilmalla jäähdytetään sisään tulevaa.
 
Siis 500€ perus asennus? Ja niitä voinee tehdä pari per päivä? Jos näin on niin kyllä tänne tarvitaan vielä maahanmuuttajia. Ei ole kilpailua tälläkään alalla.
 
Siis 500€ perus asennus? Ja niitä voinee tehdä pari per päivä? Jos näin on niin kyllä tänne tarvitaan vielä maahanmuuttajia. Ei ole kilpailua tälläkään alalla.
Sitä luokkaa se näyttää olevan about jokaisella firmalla. Perussettejä tekee kaksi päivässä, mutta kaikki eivät tietenkään ole yhtä simppeleitä.

Erimerkin vuoksi lämpöpumppuhuolto.com --> 581€ sisältäen seuraavat:

  • Maksuton kartoitus ja suunnittelukäynti
  • Sisäyksikön asennus seinälle
  • Puu- kipsi-, harkkorakenteisen seinän lävistys 1kpl
  • Sähkötyöt sisä- ja ulkoyksikön välille max. 5 metriä
  • Kylmäaineputket ¼” – 3/8” max. 5 metriä
  • Kondenssivesiputki
  • Asennuskotelo putkistolle 4m
  • Asennuskotelon liitospalat 4 kpl
  • Seinäkannake ulkoyksikölle
  • Huom. Ulkoyksikön asennus ainoastaan maantasosta seinäkannakkeelle, ilman maatelineratkaisuja
  • Tärinänvaimentimet ulkoyksikölle
  • Putkiston tyhjiöinti ja varmistaminen tarkkuusmittarilla
  • Vuototestaus liitoksiin elektronisella vuodonilmaisimella
  • Koekäyttö
  • Ilmalämpöpumppu osana talon lämmitystä -kattava käyttöönopastus laitteelle!
  • Käyttöohjeet (dokumentit) ja takuupaperit

Tuohon sitten vielä päälle kaikenlaisia lisämaksuja sen mukaan tarvitseeko letkuja vetää kauemmaksi, tarvitseeko porailla betoniseinien läpi, halutaanko asentaa luvatusta poikkeavalla tavalla jne.

Kysynnän ja tarjonnan laki ja silleen...
 
Kondenssivedestä pieni kysymys. Lämmitysjärjestelmän remontin yhteydessä tulee taloon ILP, ja asentajan kanssa katsottiin äsken sopivin paikka ulkoyksikölle. Ulkoyksikön paikkeilla ei ole asfaltointia vaan puoliavointa pihakiveä, eli kivissä reikä keskellä ja vesi pääsee imeytymään siitä suoraan maahan. Kaato on vähän sinne päin; maa on aikojen saatossa routinut sen verran, että mitään reilua kaatoa kourua kohti ei ole. Salaojia ei tuolla seinustalla ole, lattia korkeammalla maahan nähden kuin talossa noin muuten. Kannattaako tuota pohdiskella sen tarkemmin vai onko kondenssin määrä suhteessa mitätön (esim. haihtuu suurelta osin heti maanpinnasta)? Sateellahan tuohon paiskoo vettä aika vapaasti, koska päätyräystäät on 4m korkeudessa ja eivät ole yhtä pitkät kuin talon sivuilla.
 
Kondenssivedestä pieni kysymys. Lämmitysjärjestelmän remontin yhteydessä tulee taloon ILP, ja asentajan kanssa katsottiin äsken sopivin paikka ulkoyksikölle. Ulkoyksikön paikkeilla ei ole asfaltointia vaan puoliavointa pihakiveä, eli kivissä reikä keskellä ja vesi pääsee imeytymään siitä suoraan maahan. Kaato on vähän sinne päin; maa on aikojen saatossa routinut sen verran, että mitään reilua kaatoa kourua kohti ei ole. Salaojia ei tuolla seinustalla ole, lattia korkeammalla maahan nähden kuin talossa noin muuten. Kannattaako tuota pohdiskella sen tarkemmin vai onko kondenssin määrä suhteessa mitätön (esim. haihtuu suurelta osin heti maanpinnasta)? Sateellahan tuohon paiskoo vettä aika vapaasti, koska päätyräystäät on 4m korkeudessa ja eivät ole yhtä pitkät kuin talon sivuilla.

Jäähdytyskäytössä ei ole mitään väliä, kunhan putken pää on vähän irti seinästä. Jos tarkoitus myös lämmittää, pitää sulatusvesien kanssa toimiminen miettiä. Sitä voi pahimmillaan tulla kymmeniä litroja päivässä, ja kaikki jäätyy maahan kasaksi.
 
Jäähdytyskäytössä ei ole mitään väliä, kunhan putken pää on vähän irti seinästä. Jos tarkoitus myös lämmittää, pitää sulatusvesien kanssa toimiminen miettiä. Sitä voi pahimmillaan tulla kymmeniä litroja päivässä, ja kaikki jäätyy maahan kasaksi.
Jep, kaikennäköisistä viritelmistä olen lukenut. Ilmeisesti siihen on kehitettävä joku pulkka tms. mistä jäät saa sitten siirrettyä helposti sinne mihin lumetkin tulee kasattua.
 
Siis 500€ perus asennus? Ja niitä voinee tehdä pari per päivä? Jos näin on niin kyllä tänne tarvitaan vielä maahanmuuttajia. Ei ole kilpailua tälläkään alalla.

Kyllä ihan voit kiittää suomen verotusta tällaisista hinnoista, ei maahanmuuttajat tilannetta paranna kuin pimeänä tekemällä. Vrt. itse kun käyn asiakkaalla niin se on 1000 euroa päivä ilman alvia eikä siihen päivään kovin montaa tuntia mahdu eikä tarvitse tarvikkeita tai mitään. 500e alvillisena per asennus on ihan linjassaan mun mielestä?

Verotus sitten pitää siitä huolen, että kuluttajalla ei oikein meinaa olla varaa ostaa mitään palveluita.
 
Voi hyvinkin, jos onnistuu homman ryssimään.
Kun tän mennessä ei ole moisesta kuultu, niin lähtöoletuksissasi on oltava vikaa. Noita on ollut ja asennettu senverran pitkään jo, että kaikki mahdolliset ryssinnät lienee käyty jo läpi.

Ja jos tuo olisi realistinen vaaratilanne, niin pumppujen ohjeiussa olisi tuosta huomattavat varoitukset.

Tähän mennessä tuota vaaraa on ollut lähinnä tuossa kuvitelmassasi.
 
Miksi niissä varoitukset pitäisi olla, kun ammattimies tietää vaarat?

Mikä taikavoima tee se itse turon asennukset suojaa, ettei moista voisi tapahtua?

SE ammattimies VAIN ja AINOASTAAN ASENTAA. Normi ihmiset käyttävät niitä, ja sillä käyttäjällä se yllättävä vuoto tapahtuu, ei asentajalla. (Jos ei ole asentanut itse). Se, että sen asentaa ammattimies ei estä esim putken yllättävää halkeamista / liitoksen pettämistä (nippamutteri halki) millääntavoin. Esim materiaaliviat / suunnittelumokat on aiheuttaneet vuotoja. Korjaaja voi sitten tarvittaessa, jos on fiksu (Tai jos on tullut toimiva huoltotiedote asiasta), tehdä jostain kohdasta alkuperäistä paremman.
Turo tyrii homman yleensä jo asennusvaiheessa tai sitten osaa homman, jolloin riippuu ihan ammattimiehen / turon huolellisuudesta ja kiirestä se lopputulos.

Ilmanmuuta, jos laitteeseen liittyy selkeä vaara (ja jos noin voisi käydä, niin tuo olisi kyllä pirun selkeä vaara.) niin siitä pitää ohjeistaa käyttöoppaassa, ihan sitä loppukäyttäjää. Jos ei opasteta, niin SIINÄ tapauksessa tukes voi:
- Pistää laitteen myyntikeltoon.
- Vaatia takaisinkutsukampanjan (jolla ei tosin mitenkään välttämättä saada kaikkia laitteita takaisin).
- Vaatia myyjälle sanktioita, jos tätä ei kiinnosta tehdä tippaakaan yhteistyötä.

Onko sinulla osoittaa esim käyttöohjeita, jossa mainitaan, että vuodon sattuessa poistuttava tilasta välittömästi, koska vuotanut kaasu aiheuttaa tukehtumisvaaran?

Jopa tietokoneen näytössä oli joskus monta sivua ohjeita: Jos teet näin, niin voi syttyä tulipalo, jos teet noin, niin voit saada sähköiskun jne jne jne jne jne jne täysin kuvitteellisia tilanteita osa.
 
tuo ilp tuntuu olevan vähän kuin ydinvoimalan laittaisi seinälle jylisemään.
Niin on hurjia vaaroja

Eihän tuo ilmalämpöpumppu paljoa eroa jostakin jääkaapista, pakastimesta tai auton ilmastointilaitteesta. Käytetyt kaasutkin ovat osin samoja.

Tukehtumisvaara putkivuodon yhteydessä on kyllä aika pieni kun kuutiometri ilmaa painaa noin yhden kilogramman. Saa olla kyllä jo iso kylmäkone ja pieni huone että niin paljon ilmaa ja happea vuoto syrjäyttäisi että ihminen tukehtuisi sen vuoksi hapenpuutteeseen. Oisko niissä kodin ilmalämpöpumpuissa yhteensäkkään kuin muutama sata grammaa kaasua?

Ovatko nämä erikoisista vaaraskenaarioista pelottelevat itse jotain kylmäkoneasentajia jotka oman leivän toivossa pelottevat koskemasta laitteeseen itse?
 
Tempaisepa ilpin putki poikki sisätiloissa, niin kyllä alkaa henkeä nopeaan ahdistamaan ja kämppä usvasta täyttymään. Varmasti jo kilo kylmäainetta pienessä makkarissa vähentää hapen määrää siinä määrin, että vie tajunnan.
Joo ei VITTU näitä PELLEJÄ! Luuletteko tosiaan, että vettä ja sokeria sisällä on????? Voin pistää letkun jokaisen persereikään joka haluaa vaik nyt esim. R407:a ineen. Siitä siitä sit nautintoa hakemaan:D:D:D:D
 
Tempaisepa ilpin putki poikki sisätiloissa, niin kyllä alkaa henkeä nopeaan ahdistamaan ja kämppä usvasta täyttymään. Varmasti jo kilo kylmäainetta pienessä makkarissa vähentää hapen määrää siinä määrin, että vie tajunnan.

Kotikäytössä olevassa ilmalämpöpumpussa jos on kaasua yksi kilogramma, niin yhden kuutiometrin lähellä se taitaa olla minkä se määrä kaasua ottaa NTP-olosuhteissa. Toki sen voisi tarkemminkin laskea kun katsoisi kaasun tai kaasuseoksen moolimassan ja laskisi sen tilavuuden tyypillisen huoneilman olosuhteissa.

Jos huoneen koko on 10 neliömetriä ja korkeus 2,5 metriä, niin ilmaa siinä on 25 kuutiometriä. Happea jos siinä on 21 prosenttia, niin tuollainen yksi kuutiometri ilpin kaasua laskee sen hapen osuutta noin 4 prosenttia. Vastaisi suunnilleen nousua merenpinnalta jonnekkin 500 metrin korkeuteen.

Yleensä ilppi taitaa puskea kylmää tai kuumaa paljon laajempaan tilaan.

Toki ilpin kaasuvuodolla voisi teoriassa henki lähteä kun ilppi olisi asennettu jonnekkin kahden kuutiometrin kokoiseen vaatekaappiin ja olisi siellä itsekkin ja kärsisi jonkinlaisesta sydän- tai keuhkotaudista ja ilppi kerralla pukkaisi ne kaikki kaasunta siihen tilaan.

Maailmasta tuskin löytyy yhtään onnettomuutta jossa pienin asuintalon ilmalämpöpumpun kaasuvuoto olisi syrjäyttänyt hapen ja joku olisi kuollut siihen happivajeeseen.
 
Jos meikäläisen pikaiset laskutoimitukset meni oikein, niin 3x3x2,8m huoneen happipitoisuus muuttuu päästettäessä sinne 1,15kg R407A kylmäainetta 21% -> 20,2%.

[edit]
Lucasin laskutoimituksessa taitaa jäädä huomioimatta, että noin 4% ilmaa syrjäytyy huoneesta, mutta siitä vain 21% on happea. 4% -> 0,8%
 
Viimeksi muokattu:
Oikeastaan se ja sama, mitä kaikki muut tekee ja ajetttelee. Itse toimin näin! Pyrin mahdollisimman pieniin kylmäaine vuotoihin sekä päästöihin ja ainakin yritän asentaa mahdollisimman turvallisesti sekä asialllisesti laitteet. Enempää en haen, enkä pysty, mutta tarkoitus on hyvä sekä asianmukainen. Ei sen kummempaa.
 
Ammattimies ponnistaa typellä putket, jolloin varmistutaan siitä, että laipat on kunnossa, jolloin riski laipan pettämiseen on häviävän pieni ja putken repeäminen sitäkin epätodennäköisempi. Tee se itse turo ei ja sen klemmariletkuliitokset ei todellakaan painetta kestä.

Varoituksia kapineissa on sivutolkulla, eiköhän siellä kaasun vaaroistakin varoitella.
Monasti nuo hajoamiset liittyvät itseasiassa kosteuden jäätymiseen ja jäätyminen (vääntää, lohkaisee jne) puolestaan tekee sen vian. Näihin ei auta mitään se, että on joskus testattu typellä tai jollain muulla kaasulla painetesti. Noissa ilppi paksuuskssa putkissa se laippaliitos ei yleesä petä (heti).
Mutta onko siellä tuota varoitusta, se tässä nyt kiinnostaa vai oletko keksinyt koko onnettomuuden nyt ihan omasta hatustasi, kun ei vain ole missään muualla vastaan tullut edes puhetta asiasta.

Ja miten äkkiä se kilo sitä kylmäainetta sitten vie sen tajunnaa? Ja miten pieni se huone pitää olla, että se yleensäkään on mahdollista?
Kannattaa muistaa, että ilmassa on happea vain n 21% ja JOS kylmäaine ei ole verenkierrossa happea syrjäyttävä (onko mikään niistä, (en ole kuullut))? niin sen hengittely ei ole välitön katastrofi. vasta 8-10%:n kohdalla alkaa aiheuttaa aivotoiminnan hidastumista, pahoinvointia ja tajuttomuutta. Ja tämäkään ei käy ihan HETI, joten kerkeää avata tuuletusluukun ja hengitellä tai avata luukun ja poistua rakennuksesta.
Jos meillä nyt on vaikka makkari, joka on 2,5m x 4m x 8m =50m3
Tietysti kamat vie osan tilasta, mutta läheskään se kilo ei pysty poistumaan edes sieltä koneesta.
Jokatapauksessa se tekisi 20000mg/m3 seoksen
AGAN PDF sanoo R410A:sta (C2HF5 30,2383 %;CH2F2 69,7617 %)
Työntekijöiden turvallisuuteen liittyen:
hengitysteitse, Systemaattinen, pitkäaikainen:
5FETA 16444mg/m3
2FMETA 7035 mg/m3
Eli ei nyt oikein vaikuttaisi tuon perusteella mielettömän "voi tukehduttaa heti" tilanteelta. Epäterveellistä toki, mutta jos ilmastointilaite yllättäin pasahtaa ja antaa pilven, niin kuinka moni on niin törppö, ettei tuuleta huonetta, vaan kääntää kylkeä ja jatkaa unia. Silloin saa kyllä ihan darvin palkinnon täysin vain se käyttäjä..
----------------
Se on hieman huolestuttavaa, että JOS on tulenarka kaasu, niin joko esim kilo kaasua tuohon tilavuuteen riittää aikaansaamaan kivan seoksen, että kun napsauttaa valot päälle ja kytkin lyö kipunan, niin talon katto alkaa kohoilla ylöspäin.
 
Viimeksi muokattu:
Oikeastaan se ja sama, mitä kaikki muut tekee ja ajetttelee. Itse toimin näin! Pyrin mahdollisimman pieniin kylmäaine vuotoihin sekä päästöihin ja ainakin yritän asentaa mahdollisimman turvallisesti sekä asialllisesti laitteet. Enempää en haen, enkä pysty, mutta tarkoitus on hyvä sekä asianmukainen. Ei sen kummempaa.

No näinhän me muutkin...
Slo:lta tarttui joku halpis(4xx€) ilppi mukaan erään kerran, kun oltiin muilla asioilla.
asensin sen itse pörräämään silloiseen kerrostalokämppään ja myin muutaman vuoden päästä pois muuttaessa.
Ei mitään ongelmia.
Asennuksesta 500 euroa jos olisi joutunut maksamaan...

Toki jos nyt vaikka hankkisin jonkun kunnollisen merkkilaitteen, niin ottaisin asennuksen mukaan
 
Kylmäaine painuu alaspäin, eikä sekoitu ilmaan tasaisesti. 1kg R410A on kaasuna ~4m3 ja kyllä tuo määrä pienessä ilmatiiviissä makkarissa vaaraksi on.

Mitäs sitten, jos ei tiedossa kuolemia ole? Ei se riskiä vähennä yhtään.

Jos jotain ei ole tapahtunut ja joku kuvittelee ko asian tapahtuvan, niin se tarkoittaa vain ja ainoastaan, että:
Ko asia ei todennäköisesti tule tapahtumaan myöskään tulevaisuudessa. Kaikkihan on ainan mahdollista, mutta kannattaa nyt pysyä ihan vain niissä realistisissa skenaarioissa. Noita nyt on ollut jo niin pitkään, että tuo tukehtumisskenaario vaikuttaa täysin järjettömältä paniikin lietsontayritykseltä ja rölläämiseltä.
 
Tämä on osoittautunut varsin mielenkiintoiseksi keskusteluksi ja on hyvä että näistä keskustellaan ja asioita tulee julki!!! Näin pitääkin olla ja mielestäni tämä on ollut varsin terveellä tasolla!
 
Tee se itse turojen klemmariliitokset ei siis voi pettää :facepalm:
Varmasti ovat tehneet kaikenlaisia liitoksia ja epäilemättä ovat pettäneet MUTTA KUVAILEMASTASI ONNETTOMUUDESTA EI OLE EDELLEENKÄÄN TIETOA.

Eikö kannttaisi keksiä joku "todennäköisempi" skenaario?
Esim sähköisku ulkoyksikköä putsatessa yai vesivahinko, kun tipeletku on asennettu väärin tai sen liitos vuotaa ja siitä sitten homevaurio kämppään, jos sitä ei huomaa. Tai asennusvaiheessa telottu seinänsisäinen asia tai joku muu vaurio kiinteistölle, jonka mahdollisuuden ammattimien tietää, tee se itse mies taas välttämättä ei.

Tietysti nuo kaasut on jo niin kalleita (hinnat ovat kait edelleen ihan höperöt)??, että ei niitä kannata töhistellä taivaalle paskojen liitosten takia!
paljonko Speedjani otat r410a aineesta, jos käyt nykäsemässä jonkun 1,1kg johonkin pönttöön? Ja öljy siihen päälle?
 
Vitut minä sinuille mitään kuolemia ala kaivelemaan, kun kyse on täysin mahdollisesta asiasta. Itse et asiasta selkeästikään tiedä vittuakaan.
Onhan se toki mahdollista, vähän niin kuin kuoleminen siihen että juo liian paljon vettä, mutta kovin epätodennäköistä se on. Kylmäaineiden todelliset vaarat ovat ihan muualla kuin siinä että vuotoihin kuolisi ainakaan tukehtumalla. Muuten haitallisia ne aineet voivat kyllä olla monellakin tavalla.

Tässä pelkistetty lainaus erilaisten kaasunilmaisinten valmistamiseen erikoistuneen firman sivuilta:
Kylmä-aineet R-XXX
Kylmäaineita eli R-aineita käytetään jäähdytykseen sekä kotitalouksien että teollisuuden erilaisissa laitteissa, kuten jääkaapeissa, kylmähuoneissa ja ilmastointilaitteissa. Yleisiä kylmäaineita ovat esimerkiksi CFC-yhdisteet eli freonit, HCFC- yhdisteet eli halonit ja HFC-yhdisteet eli fluorihiilivedyt, hiilidioksidi ja ammoniakki. Kylmäaineista freonit ovat yleensä ihmiselle turvallisia, mutta suurina määrinä ne ilmakehään joutuessaan tuhoavat otsonikerrosta. Tätä vaikutusta kuvataan ODP-kertoimella (Ozone Depleting Potential). Ammoniakki ei tuhoa otsonikerrosta, mutta se on haitallinen ihmisille, sillä se myrkyllinen iholle tai limakalvoille joutuessaan.
 
Tämä on osoittautunut varsin mielenkiintoiseksi keskusteluksi ja on hyvä että näistä keskustellaan ja asioita tulee julki!!! Näin pitääkin olla ja mielestäni tämä on ollut varsin terveellä tasolla!
Joo ei VITTU näitä PELLEJÄ! Luuletteko tosiaan, että vettä ja sokeria sisällä on????? Voin pistää letkun jokaisen persereikään joka haluaa vaik nyt esim. R407:a ineen. Siitä siitä sit nautintoa hakemaan:D:D:D:D
Keskustelu on aina hyvästä, mutta jotenkin olen havaitsevinani vähän ristiriitaa näissä kommenteissa. :D
 
Niin, ei kait sitä aina tarvitse kuolla. On paljon kemikaaleja, jotka aiheuttavat kaikkea ikävää pitkällä aikajuoksulla kuten home
 
Eli kaikessa yksinkertaisuudessa kun meillä on tila joka LTO:n ja jäähdytyksen takana niin poistoilmanlämpötilan ollessa pienempi kuin tuloilmanlämpötila (ennen LTO) avataan talteenottopellit ja käytetään ristivirtakennoa jäähdytykseen lämmityksen sijaan. Tämä ei ole mikään keskikesän helteen juttu vaan näitä tilanteita voi olla huomattavan usein normaalinakin kesänä.

Pyöritellyt tätä useammalla isolla koneella (ilmamäärät luokkaa 1500 - 2000 l/s) ja tällä saadaan noin 15min jälkeen jo 0,2 - 1,5C (nämä riippuu niin monesta tekijästä) lasku tilaan puhallettavaan tuloilmaan. Yksistään suoraan kennon jälkeen 3C pudotus tilanteessa missä tuloilma 32C ja poistoilma 25C. Uskoisin, että tämä vaikutus kertaantuu kun saadaan pysyvästi käytäntöön. Itse kun en hallitse automaatiokoodausta ja ajain näitä vain grafiikasta käsin auki ja kiinni. Illalla kuitenkin tuloilmanlämpötila on viileämpi kuin poistoilma niin kenno pitäisi saada ohitukselle... Niin en ole päässyt vielä puuta pidemmälle, mutta tilasin automaatio-urakoitsijan tekemään muutokset meidän koneisiin.

Lisäksi jotta homma toimii paremmin niin ainakin meidän kaikkiin koneisiin tarvitaan myös tuloilmanlämpötilaanturi eli ennen kennoa lämpötilan mittaus. Meiltä ei löydy yhdestäkään koneesta. Ulkoilmanlämpötila voi olla vaikka 29C ja tuloilma tosiaan 32C kun sitä imetään kuumalta katolta. Pelkkää ulkoilma-anturia voidaan käyttää ja tällöin selvitään pelkällä koodauksella, mutta itse ainakin meidän isoimpiin koneisiin asennutan myös tuloilmaanturit ennen kennoa.
.
Kylmän talteenotto ei ole uusi konsepti ja joissa omakotitalo lto-koneissa on sellainen logiikka sisäänrakennettuna, kiitos moottoritoimisen ohituspellin. Tämä yhdistettynä yötuuletukseen ja saadaan tuntuvia vaikutuksia hyvin pienellä sähkönkäytöllä (puhaltimet). Etenkin kun/jos toiminnot ovat automaattisia, kertaantuu efekti "normaaleina" kesinä hyvin kun ei ole kuukausikaupalla kuumaa vaan muutaman päivän.

Jokainen ammattitaitoinen suunnittelija on tuollaisen järjestelmän asuintaloihin suunnitellut jo vuosikaupalla.
 
Pelaan töiden puolesta kohtalaisella kiinteistömassalla (jäähdytysteho 500kW) ja nyt muutama päivä sitten hoksasin asian joka ei tunnu olevan yleisesti tiedossa. Ei ole vielä selvyyttä miksi ei, mutta kukaan ei ole ainakaan sanonut että näin tehtäisiin normaalisti vaikka asiantuntijoita konsultoinut.

Ajattelin tuoda tännekkin tiedoksi, koska tämä vaikuttaa jo kotikoneissakin (eri asia sitten saako kotikoneet ohjelmoitua toimimaan niin). Ja imho jos näin ei tehdä isoissa laitoksissa niin tällä on jo merkittävä energiansäästöllinen vaikutus ja erityiesti jos jäähdytysventtiilit huutaa 100% niin saadaan tilojen lämpöjä alas.

Eli kaikessa yksinkertaisuudessa kun meillä on tila joka LTO:n ja jäähdytyksen takana niin poistoilmanlämpötilan ollessa pienempi kuin tuloilmanlämpötila (ennen LTO) avataan talteenottopellit ja käytetään ristivirtakennoa jäähdytykseen lämmityksen sijaan. Tämä ei ole mikään keskikesän helteen juttu vaan näitä tilanteita voi olla huomattavan usein normaalinakin kesänä.

Pyöritellyt tätä useammalla isolla koneella (ilmamäärät luokkaa 1500 - 2000 l/s) ja tällä saadaan noin 15min jälkeen jo 0,2 - 1,5C (nämä riippuu niin monesta tekijästä) lasku tilaan puhallettavaan tuloilmaan. Yksistään suoraan kennon jälkeen 3C pudotus tilanteessa missä tuloilma 32C ja poistoilma 25C. Uskoisin, että tämä vaikutus kertaantuu kun saadaan pysyvästi käytäntöön. Itse kun en hallitse automaatiokoodausta ja ajain näitä vain grafiikasta käsin auki ja kiinni. Illalla kuitenkin tuloilmanlämpötila on viileämpi kuin poistoilma niin kenno pitäisi saada ohitukselle... Niin en ole päässyt vielä puuta pidemmälle, mutta tilasin automaatio-urakoitsijan tekemään muutokset meidän koneisiin.

Lisäksi jotta homma toimii paremmin niin ainakin meidän kaikkiin koneisiin tarvitaan myös tuloilmanlämpötilaanturi eli ennen kennoa lämpötilan mittaus. Meiltä ei löydy yhdestäkään koneesta. Ulkoilmanlämpötila voi olla vaikka 29C ja tuloilma tosiaan 32C kun sitä imetään kuumalta katolta. Pelkkää ulkoilma-anturia voidaan käyttää ja tällöin selvitään pelkällä koodauksella, mutta itse ainakin meidän isoimpiin koneisiin asennutan myös tuloilmaanturit ennen kennoa.

LTO:lla kylmän talteenotto ei tosiaan ole mikään uusi keksintö ja meillä ainakin Suomen suurimmassa talotekniikan suunnittelutoimistossa on kyseistä ohjelmaa käytetty hyvinkin pitkään. (itse automaatiopuolen suunnittelija) Myös niin kuin mainittu, yötuuletus/jäähdytys on myös erittäin validi tapa hoitaa jäähdytystä kesäisin isoissa kiinteistöissä.

Kylmän talteenotto ei ole uusi konsepti ja joissa omakotitalo lto-koneissa on sellainen logiikka sisäänrakennettuna, kiitos moottoritoimisen ohituspellin. Tämä yhdistettynä yötuuletukseen ja saadaan tuntuvia vaikutuksia hyvin pienellä sähkönkäytöllä (puhaltimet). Etenkin kun/jos toiminnot ovat automaattisia, kertaantuu efekti "normaaleina" kesinä hyvin kun ei ole kuukausikaupalla kuumaa vaan muutaman päivän.

Jokainen ammattitaitoinen suunnittelija on tuollaisen järjestelmän asuintaloihin suunnitellut jo vuosikaupalla.
 
Skenaario olikin, että asukkaat on tukehtunut kylmäaineisiin tee se itse turon asennusten seurauksena. Kyllä silloin selvitetään, kuka oli asennuksen takana.

Lienee kaikille osapuolille aivan se ja sama saako tee-se-itse-mies sakot kuoltuaan. Tuskinpa se virallinen asentajakaan saa sakkoja jos joku noihin kaasuihin tukehtuu, saa olla aikamoinen pläjäys niin sanotusti, eikä siihen huonosti tehty laippaliitos kyllä riitä. Tarvitaan massiivinen laitos ja pieni erittäin tiivis talo rikkinäisellä IV-koneella. En tiedä miksi kukaan laittaisi kallista valtavaa laitosta tosin pieneen taloon, tuskin TI-mies hankkii niin kallista vehjettä jos tarkoitus oli säästää.

Todennäköisemmin tukehdut ammattilaisen asentamasta ILPistä joka syttyy palamaan ja häkä tukehduttaa sinut, kuin että tukehdut R410a:han omasta laitteestasi. Järki käteen nyt näihin keskusteluihin.
 
LTO:lla kylmän talteenotto ei tosiaan ole mikään uusi keksintö ja meillä ainakin Suomen suurimmassa talotekniikan suunnittelutoimistossa on kyseistä ohjelmaa käytetty hyvinkin pitkään. (itse automaatiopuolen suunnittelija) Myös niin kuin mainittu, yötuuletus/jäähdytys on myös erittäin validi tapa hoitaa jäähdytystä kesäisin isoissa kiinteistöissä.

Kylmän talteenotto ei ole uusi konsepti ja joissa omakotitalo lto-koneissa on sellainen logiikka sisäänrakennettuna, kiitos moottoritoimisen ohituspellin. Tämä yhdistettynä yötuuletukseen ja saadaan tuntuvia vaikutuksia hyvin pienellä sähkönkäytöllä (puhaltimet). Etenkin kun/jos toiminnot ovat automaattisia, kertaantuu efekti "normaaleina" kesinä hyvin kun ei ole kuukausikaupalla kuumaa vaan muutaman päivän.

Jokainen ammattitaitoinen suunnittelija on tuollaisen järjestelmän asuintaloihin suunnitellut jo vuosikaupalla.

Ajattelin kanssa, että niin yksinkertainen asia ettei voi olla uusi. Sitä ihmettelen miksei moista toimintoa ole yhdessäkään meidän koneessa. Näitä on kuitenkin n. 50+kpl. Yhteinen tekijä meillä toki on, että taitaa kaikki olla saman suunnittelutoimiston käsialaa aika pitkälti...

Ja pääkallopaikan käyttöpäällikkö ei ollut asiasta oikein tietoinen kun kyselin onko ominaisuus heillä käytössä.
 
Tippapumppu ajamaan vedet jonnekin viemäriin?
Iso 50l saavi partsille, niin ei täyty kovin helposti?
Tukkii ulkoyksikön altaan reiät ja valuttaa vedet sinne, niin haihtuvat, kun ropelli pyörii?

Itsellä tulee näillä keleillä kondensiovettä noin 10-15l vuorokaudessa, joten aika äkkiä tuollainen saavi olisi täynnä. Ja vaikka parvekkeella onkin lämmin niin ihan tuota tahtia ei taida ämpäristä haihtua vettä ?

Ja koska itsellä menee astiaan parvekkeella en pidä ilmastointia päällä kuin kotona ollessa, ja nukkumaan mennessä sammutan, koska muuten vettä tulisi vielä enemmän ja astiani tulvisi yli. Eli vuorokaudessa tulee oikeasti paljon enemmän kuin tuo 10-15l

Aamulla noin klo 10 aikaan tyhjensin astian viimeksi, ja nyt siihen tullut jo 3L vettä. Eli about litra tunnissa ja 15 minuutissa
 
Viimeksi muokattu:
Onkos noissa ilmalämpöpumppujen ulkoyksiköissä mitä sisällä, jos ne on ammattimies irrottanu? Lähinnä, että onko siellä kylmäaineet vielä sisällä?
Tuli taannoin tyhjennettyä tollanen kerrostalon vessaan ja ei nyt vielä ainakaan ole henki lähteny, jos siellä kylmäainetta oli... :smoke:
 
Se riippuu onko kylmäaineet talteenotettu vai ajettu ulkoyksikköön. Ja minkä helvetin takia sinä sinne vessaan olet mitään siitä päästänyt?
Aattelin, että vessan ilmanvaihtorööri imis ne kaasut harakoille... :D
Kauhee suhina siitä ainakin lähti, liekkö sitten pelkkää ilmaa ollu tai tyhjiöksi imetty, kun on käytöstä poistettu.
 
Kerran noista kondenssivesistä puhutaan niin rakentaa sellasen kierron vaikka jostain vahan vesijäähy pumpusta ja letkuista.

Mulla ainakin tuli ilpin mukana tulpat kaikkiin alapuolisiin reikiin ja sitten letkulähtö alimpaan reikään. Siitä ilmeisesti saisi puutarhaletkulla vedet minne haluaa jos ei olisi tarkoitus pakkasella käyttää.

Eli tuodaan sen sisäyksikön kondenssi vedet ulos suoraan ulkoyksikön sisälle jäähdytys patterin päälle ja ulkoyksikön pohjasta vaikka siihen 20l saaviin välisäiliöön mistä joku pikkupumppu pumppaa ulkoyksikön kennon päälle ja osa haihtuu + osa valuu takaisin. Parantaisi varmaan koneen hyötysuhdettakin? Ainakin joissain alitehoisissa jäähdytys systeemeissä on ollut tapana suihkuttaa vettä kennoon. Tosin tämä on yleensä tullut vesijohtoverkosta ja vähän kylmempää kuin saavissa seissyt lämmin vesi.

Ei ole hajua paljonko kenno oikeasti pystyy haihduttamaan, mutta kerran sen ei tarvitse tehdä sitä kerralla kun kiertävä systeemi niin voisi joku kokeilla kellä ongelmana.


e: Ainakin omien empiiristen havaintojen mukaan jos ilppi jauhaa 24/7 veden tulo vähenee huomattavasti koska ilma pysyy kuivana sisällä. Se jos sitä käytetään vain joskus niin vettä tulee aina reilusti, koska kosteus on noussut.

Itse en toisen koneen vesimääriä oikein tiedä kun mene suoraan viemäriin, mutta toinen kone mikä jäähdyttää 30m2 tilaa ja on aina päällä niin normaalisti sieltä ei tule juuri mitään ja näillä ilmoilla muutamia tippoja. Korkeintaan litra päivässä. Tosin tilakin on niin pieni...
 
Se ilpin sisältämä kylmäaine riittää vallan mainiosti tappamaan.
Mutta koska kukaan ei vedä sitä keuhkoon siitä suoraan vaan se joutuu ensin vuotamaan huoneeseen, niin se aikaansaama pitoisuus ei riitä tappamaan ketään normikuntoista, kuten tuolla on jopa laskennallisesti osoitettu. Älä siis viitsi nyt jauhaa valhetta.

Kyllä on itsellekin meinannut monta kertaa huonosti käydä, kun kylmäaineet on meinannut tajun viedä.
Lisäksi olet useammin maininnut kaasupilven..

Nyt kyllä joutuu kysymään, että mitä ja miten oikein turaat niiden aineiden kanssa, kun muilla ei tuollaisia ongelmia ole ollut?

Millaisia ovat olleet nämä tilanteet, joissa kylmäaine on meinannut viedä tajun? Alkoi nyt ihan oikeasti kiinnostamaan..

Onko sinulla joku allergia tai muu sairaus, jonka takia pienikin pitoisuus esim kylmäainetta tuntuu jo pahemmin?
 
Itsellä on astma, ja kerran onnistun saamaan kylmäaineet "näpeille' kun siirrettävää kaksiosaista ilmastointihärveliä kytkin kiinni (letkuja). Kyllähän siitä kämppään tuli sellainen sumu ja vähän ehkä kurkussa tuntui ja pientä päänsärkyä iski, mutta ei sen kummempaa.

Toki sieltä ei kaikki kilo ainetta tullut kerralla, vaan n 600g, ainakin sen verran oli vajausta kun täytettiin uudelleen.

Lisäksi lattialle tuli sellainen "öljyinen" liukaampi kohta, siihen laskeutui eniten sitä "öljyistä" sumua
 
Eikö tuo nyt jo todettu, että helposti syrjäyttää hapen ilppienkin aineet.

Kylmähommat on vähän muutakin, kuin ilppien asentelu, joita en itse asiassa onneksi asentele, kuin ehkä yhden kaksi vuodessa.

Pahin läheltäpititilanne syntyi, kun autossa olleen ylitäyden jätepullon varoventtiili oli alkanut vuotamaan. Ajaessa ihmettelin, kun alkoi väsyttämään niin helvetisti, onneksi oli huoltis juuri kohdalla jonne koukkasin kahvia hakemaan. Autosta noustua ei jalat kantanutkaan ja putosin polvilleen ja sitten tajusin mistä oli kyse. Ei varmaan olisi pitkään tarvinnut ajaa, kun olisin rattiin nukahtanut ja se olisi ollut siinä.

Useampi tapaus on ollut, kun konehuoneessa on vuotoa ollut ja mennyt sinne sulkuja kiinni laittamaan tai etsimään sitä vuotoa. Ei sitä heti tajuakaan, kuinka nopeasti happikato alkaa tajuntaa hämärtämään, mutta tuurilla on selvitty tähän asti. Kyllähän se ohjeistuksena on, että kaveri pitäisi olla moisissa tapauksissa varmistamassa ovella, mutta eipä se aina ole mahdollista.

Paljonko noille pulloille on muuten luvattu varastointilämpötilaksi? Joa aurinko esim lämmittelee auton 70 asteeseen, niin alkavatko tyhjentyä varosta?
 
Kylmän talteenotto ei ole uusi konsepti ja joissa omakotitalo lto-koneissa on sellainen logiikka sisäänrakennettuna, kiitos moottoritoimisen ohituspellin. Tämä yhdistettynä yötuuletukseen ja saadaan tuntuvia vaikutuksia hyvin pienellä sähkönkäytöllä (puhaltimet). Etenkin kun/jos toiminnot ovat automaattisia, kertaantuu efekti "normaaleina" kesinä hyvin kun ei ole kuukausikaupalla kuumaa vaan muutaman päivän.

Juurikin näin, itseltä löytyy valloxin ihan perus iv-kone ja siinä tuo on "kesä" toiminto nimellä. Kun ulkoilma on 30c ja sisäilma 22c, saa kone jäähdytettyä tuloilman tuolla "hukka" kylmällä niin että sisään tuleva ilma on noin 26c.
Sitten kun koneen laittaa tosiaan puhaltamaan päivisin 20% teholla (minimoi sisääntulevan lämmön tuloilman mukana) ja kun ulkoilma laskee illalla alle 23c, nostaa kone tehot automaattisesti 80%, niin pelkästään tuo riittää pitämään asunnon sisäilman siellä23- 25c paikkeilla näillä helteillä suht pienellä virrankulutuksella. Muistaakseni tuossa oli 110w puhaltimet eli energiaa kuluu about 1kwh/vrk
 
Varoituksia kapineissa on sivutolkulla, eiköhän siellä kaasun vaaroistakin varoitella.

Aika vaatimattomin ottein kyllä, ainakin tässä käsissäni olevassa Fujitsun pumpun asennusohjeessa. Kaasusta on kyllä paljon asiaa, käytettävistä putkista ja työkaluista jne, mutta ainoa maininta kaasun vuotamisesta on sanatarkasti: "Jos kylmäainetta vuotaa työskentelyn aikana, tuuleta alue. Jos vuotanut kylmäaine joutuu kosketuksiin avotulen kanssa, se voi kehittää myrkyllistä kaasua."

Varoitus siis on, mutta aika vähättelevä mielestäni.

Loppukäyttäjälle tarkoitetussa käyttöohjeessa ollaan vielä vaatimattomampia tuon tukehtumisvaaran suhteen. Siellä lukee näin: "Jos kylmäainetta vuotaa, pidä se etäällä avotulesta tai muista syttyvistä materiaaleista ja ota yhteyttä valtuutettuun huoltohenkilöön."

Täysin ohjekirjan mukaan toimiva käyttäjäparka jää siis viereen kuuntelemaan suhinaa ja ottaa puhelimen käteensä alkaen tavoitella huoltohenkilöä, kun ei manuaali millään tavalla varoita kaasun olevan vaarallista hengitettynä? :confused:
 
Jos nyt unohdetaan kondenssivesikeskustelu hetkeksi, niin sanokaapas ilppejä enemmän asennelleet, että mille seinälle ja mihin kohtaan olisi järkevintä asennella laitteet tällaisessa asunnossa? Olohuoneen parveketta vasten oleva seinä olisi varmaankin sisäyksikölle muuten paras paikka, mutta en tiedä saako siihen asennettua sisäyksikköä kätevästi, kun siinä on verhokiskot ja joku suojalevy niiden edessä. Toinen vaihtoehto lienee olohuoneen ulkoseinässä (visuaalisista syistä varmaankin about keskellä). Kyse tosiaan on kerrostalosta, joten seinän ulkopuolella ei ole mahdollista kuljettaa letkuja senttiäkään, eikä siihen seinään voi myöskään tehdä reikiä.

Asunnon pohjakuva paint-taideteoksena (ei mittakaavassa)

Sullahan samanlainen neukkukuutio missä itsekin asuin, Kivikartion rakentama 1973. Itsellä oli ulkoyksikkö tuolla telineillä nurkassa ja sisäyksikkö parvekkeen seinässä, propelli oli tossa joka puhalsi ilmaa tonne käytävään. Ongelmana oli keittiö, se oli kuuma kuin helvetti, mutta muut huoneet oli ihan jees viileyden suhteen. Tuossakin on tosin se, että se sisäyksikkö pitää olla sitten päällä kaiken aikaa, jos 5-6h on poissa niin lämpötila on ihan helvetillinen.
 
Sullahan samanlainen neukkukuutio missä itsekin asuin, Kivikartion rakentama 1973. Itsellä oli ulkoyksikkö tuolla telineillä nurkassa ja sisäyksikkö parvekkeen seinässä, propelli oli tossa joka puhalsi ilmaa tonne käytävään. Ongelmana oli keittiö, se oli kuuma kuin helvetti, mutta muut huoneet oli ihan jees viileyden suhteen. Tuossakin on tosin se, että se sisäyksikkö pitää olla sitten päällä kaiken aikaa, jos 5-6h on poissa niin lämpötila on ihan helvetillinen.
Niinhän nuo on tarkoitettu 247 pyörimään.
 
Niinhän nuo on tarkoitettu 247 pyörimään.

Tottakai, mutta valitettavasti ihan lähipiirissäkin on näitä jotka sammuttelee esim. töihin lähtiessä (eli päivänä kuumimmaksi ajaksi) ja pistää päälle vasta kun tulee kotiin.
 
Tottakai, mutta valitettavasti ihan lähipiirissäkin on näitä jotka sammuttelee esim. töihin lähtiessä (eli päivänä kuumimmaksi ajaksi) ja pistää päälle vasta kun tulee kotiin.

Säästäähän siinä sen noin 3 senttiä rahaa tunnissa kun pumpun sammuttaa. Tosin se säästö taitaa sitten mennä aika pitkälti siihen kun töistä tullessa pumpun lyö päälle ja se pumppu käy muutaman tunnin täydellä teholla kun viilentää kuumentunutta kämppää.
 
Sanokaas gurut miten ilppi soveltuisi taloon jossa ilmalämmitys. 83 rakennettu omakotitalo. Upovari ilmalämmityskone, noin 110 neliöö.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 672
Viestejä
4 492 024
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom