Ilmalämpöpumput eli ILPit

Itsellä on viilentävän pumpun hankinta edessä, mutta vastaan tuli taloyhtiön speksaus siitä että maksimi ääniteho(ei siis äänenpaine) on 60db. Katselin aluksi Toshiban Seiyaa mutta siinä ääniteho on 63db ulkoyksiköllä ja en ole vielä yhtään laitetta markkinoilta löytänyt minkä ääniteho putoaisi ton alle 60db:n.

Kyseessä siis 60 neliöinen kerrostalo kaksio. Löytyykö täältä jotain vinkkejä mistä etsimään seuraavaksi? Tosiaan laitteen ei tarvitse olla lämmittävä.
Taidat olla ensimmäinen taloyhtiöön pumppua asentava ja hallituksessa istuu liuta vanhoja jääriä ? Ovat pelästyneet tuota korkeimman oikeuden päätöstä ja päättäneet laittaa äänirajan niin alas, että ei sellaisia pumppuja olekaan.

Itse lähtisin haastamaan speksiä ja neuvottelisin asennuksen sallimisen speksien mukaista äänekkäämmälle pumpulle sillä ehdolla, että mikäli ääniongelmia tulee, korjaat ongelman tai viimekädessä poistat pumpun. Jäähdytyskäytössähän nuo ei mitään meteliä pidä. Saati kuulu naapuriin sisälle.
 
Osaako Vallox 145 mv hyödyntää jotenkin ilp jäähdyttämää ilmaa? Minkähän asteista ilmaa tuo puskee katosta huoneisiin, jos ulkoilma on 20c, 25c tai 30c?
 
Itsellä on viilentävän pumpun hankinta edessä, mutta vastaan tuli taloyhtiön speksaus siitä että maksimi ääniteho(ei siis äänenpaine) on 60db. Katselin aluksi Toshiban Seiyaa mutta siinä ääniteho on 63db ulkoyksiköllä ja en ole vielä yhtään laitetta markkinoilta löytänyt minkä ääniteho putoaisi ton alle 60db:n.

Kyseessä siis 60 neliöinen kerrostalo kaksio. Löytyykö täältä jotain vinkkejä mistä etsimään seuraavaksi? Tosiaan laitteen ei tarvitse olla lämmittävä.

Komppaan vahvasti Jad:ia, kannattaa hieman pistää vastaan. Se laite ei tule ikinä edes pitämään sitä maksimiääntä ellet laita pyyntiä minimiin jota ei muutenkaan ole järkevä tehdä vaan antaa koneen vaan olla päällä jatkuvasta, jotta lämpötila pysyy tasaisena ja viilennystä voi tehdä pienellä teholla. Sitäpaitsi pari desibeliä sinne tänne on ihan huomaamattomia. Jos et kuitenkaan pysty yli 60db laitetta hommaamaan niin Daikin Sensira 25 taitaa juuri olla 60dB maksimiääniteholtaan ja soveltuu lämpötilamestareiden mukaan noin 70 neliön viilentämiseen
 
Oliko suositus tuolle nimenomaisella asetukselle +17? Ohjeen mukaan default asetus tuolle on sen 20 astetta. Profiilien Tuloilman lämpötila-asetus on varmaan defaulttina sen 17(?) astetta. Ei muista enää.
Ilmeisesti kuitenkin 2 eri asetusta ja tarkoitusta? Pidän itsekin tuota alempaa asetusta talvella siinä 17 asteen korvilla.


1623788584412.png

Täytyis varmaan käydä Valloxin pitkänlinjan kurssi jotta ymmärtää näitten päälle jotain. :)
En täysin ymmärrä mitä meinaat "juurikin tuolla"? Mutta edellisen kämpän (rivitalo) kone ei ollut Vallox ja siellä oli vain yksi asetuskohta tuloilmalle, eli lämpötila. Ja toki sit valinta käytetäänkö jälkilämmitystä tarvittaessa vai ei. Uudessakaan ei ole kuin yksi kohta, mihin valita lämpötila. Muuten uuden kämpän härveli onkin automatisoitu, eli haistelee hiilidioksidia&kosteutta ja nostaa tarvittaessa tehoa (tosin normaali puhalluskin on jo 80%) ja lto-ohitusta säätelee myöskin automaattisesti.

Edellisessä tosiaan se 17 astetta myöskin tuntu hyvältä tuloilman lämpötilalta. Nykyiseen muutettiin vasta pari kuukautta sitten, joten ei vielä kokemuksia talvesta.
 
En täysin ymmärrä mitä meinaat "juurikin tuolla"? Mutta edellisen kämpän (rivitalo) kone ei ollut Vallox ja siellä oli vain yksi asetuskohta tuloilmalle, eli lämpötila. Ja toki sit valinta käytetäänkö jälkilämmitystä tarvittaessa vai ei. Uudessakaan ei ole kuin yksi kohta, mihin valita lämpötila. Muuten uuden kämpän härveli onkin automatisoitu, eli haistelee hiilidioksidia&kosteutta ja nostaa tarvittaessa tehoa (tosin normaali puhalluskin on jo 80%) ja lto-ohitusta säätelee myöskin automaattisesti.

Edellisessä tosiaan se 17 astetta myöskin tuntu hyvältä tuloilman lämpötilalta. Nykyiseen muutettiin vasta pari kuukautta sitten, joten ei vielä kokemuksia talvesta.
Tarkoitin näitä kahta asetusta, kun varmaan yuossa ylemmässä kuvassa olevassa asetuksessa oletusarvo on varmaan se 17 astetta(?) ja alemmassa kuvassa taas 20 astetta dokumentaation mukaan. En tiedä mitä käytännössä tapahtuu, jos Tuloilman lämpötila-asetus on tuon 16 astetta ja ulkona on paljon kylmempi, että lämmittääkö se ilmaa ja toisaalta, kun tuolta löytyy erikseen lämmitysasetukset missä voi olla taas ihan jokin muu lukema (nyt muutettuna 16 asteeseen) Kuten todettu, niin voin olla (ja olenkin) ihan pihalla näitten kanssa, kun ei ole aikaisemmin tullut pelattua näillä.
1623824670006.png


1623824694040.png


En ole muihin asetuksiin koskenutkaan, kun ei tiedä mitä käytännössä tekee, niin olen antanut olla oletusarvoilla.
1623825090223.png


1623825127380.png
 
Komppaan vahvasti Jad:ia, kannattaa hieman pistää vastaan. Se laite ei tule ikinä edes pitämään sitä maksimiääntä ellet laita pyyntiä minimiin jota ei muutenkaan ole järkevä tehdä vaan antaa koneen vaan olla päällä jatkuvasta, jotta lämpötila pysyy tasaisena ja viilennystä voi tehdä pienellä teholla. Sitäpaitsi pari desibeliä sinne tänne on ihan huomaamattomia. Jos et kuitenkaan pysty yli 60db laitetta hommaamaan niin Daikin Sensira 25 taitaa juuri olla 60dB maksimiääniteholtaan ja soveltuu lämpötilamestareiden mukaan noin 70 neliön viilentämiseen

Täältä kehotus Daikin Sensira 25:lle itse hankin tuon kerrostalokämppääni (50m2) Lämpömestareilta, ei muutaku hyvää sanottavaa laitteesta ja firmasta!
 
Tulipa selailtua ilmanvaidon asetuksia (Vallox), niin osui Jälkilämmityksen talviasetus kohdalle. Mitäs tuollaisessa kannattaa pitää? Tehdasasetus oli 20 astetta. Muutin sen nyt 15 asteeseen, mutta en ole lähin¨mainkaan varma, että mikä voisi olla oikea arvo ettei turhaa lämmittele, kun maalämpö hoitaa tuon tehtävän. Varmaan pelkona on, että jos menee liian alhaiseksi, että tulee liian kylmää ilmaa sisään. Olenko kartalla?

1623779111125.png

Jos nyt olen oikein ymmärtänyt niin kun ulkolämpötila on alle tuon asetuksen on jälkilämmitys sallittu jos lämmöntalteenotolla ei päästä haluttuun tuloilman lämpötilaan. Itse tuloilman lämpötila sitten säädetään muualta. Sullahan on siis lto-laite joka pääosin lämmittää tuloilman haluttuun lämpötilaan poistoilman lämmöllä. Jos se ei pakkasilla riitä silloin osin sillä sähköisellä jälkilämmityksellä.
 
Jos nyt olen oikein ymmärtänyt niin kun ulkolämpötila on alle tuon asetuksen on jälkilämmitys sallittu jos lämmöntalteenotolla ei päästä haluttuun tuloilman lämpötilaan. Itse tuloilman lämpötila sitten säädetään muualta. Sullahan on siis lto-laite joka pääosin lämmittää tuloilman haluttuun lämpötilaan poistoilman lämmöllä. Jos se ei pakkasilla riitä silloin osin sillä sähköisellä jälkilämmityksellä.
Itse olen pitänyt tuloilman jälkilämmitystä koko vuoden nollassa. Mieluummin lämmitän asuntoni taloyhtiön piikkiin. Vedon tunnetta en ole kokenut.
 
Onko muut huomanneet, että Vallox 110 MV alkuperäinen suodatinkasetti ei istu koneeseen tiiviisti? Tuloilma virtaa osittain suodattimen sivuilta ohittaen suodattimen.
Kuulemma selvittely käynnissä suodattimen valmistajan ja Valloxin kesken.
 
Onko muut huomanneet, että Vallox 110 MV alkuperäinen suodatinkasetti ei istu koneeseen tiiviisti? Tuloilma virtaa osittain suodattimen sivuilta ohittaen suodattimen.
Kuulemma selvittely käynnissä suodattimen valmistajan ja Valloxin kesken.
Just vaihdoin omat suodattimet enkä tuossa huomannut mitään ihmeellistä. Istuvuus oli mielestäni ihan hyvä eikä ollut mistään liian kaponen tai muuta. Omat suodattimet on tosin ostettu jo viimevuoden puolella.
 
Olen suunnitellut viilennyspumpun asennusta kerrostaloasuntoon ja siitä on tullut aika helvetin vaikea prosessi.
Olen taloyhtiössä ensimmäinen, joka sellaista kaavailee asentavansa.

1. Isännöitsijä haluaa yksityiskohtaisen suunnitelman ennalta, miten ja kuinka pumppu asennetaan.
2. Taloyhtiön kokouksia pitää järjestää, jotta yhtiöjärjestystä voidaan muuttaa, niin, että pumpun(osakkaalle) asentajalle saadaan laskut mahdollisista vahingoista jne.
3. Isännöitsijä vaatii myös ulkopuolisen valvojan työlle, minun laskuuni.
4. Kondenssiveden poisto. Parvekkeelle on jälkikäteen asennettu "pilli" ulos ja maassa on sadevesikaivo, johon parvekkelle kertyneet vedet valuu. Ei ilmeisesti ongelmaa tässä, vaikka isännöitsijä väläyttelee jotain astiaa, joka pitää asukkaan itse tyhjentää...

Ymmärrän ylläolevat(ish) ja kysymys on, että millainen riski on oikeasti olemassa, kun kantavaan seinään porataan läpivientiä? Kerrostalo on rakennettu n. vm65. Kuva vielä liitteenä läpiviennistä.

Isännöitsijä myös kuumotteli, että jos naapurit valittaa ulkoyksikön metelistä, niin koko pumppu pitää poistaa käytöstä?? Ulkoyksikkö on tarkoitus sijoittaa parvekkeelle(sisään), katseilta suojaan. Asunnossa on helteillä 30+

Yksinkertainen asia on muuttunut aika monimutkaiseksi.

Ainoa, joka ei pidä paikkaansa: Yhtiöjärjestystä ei tarvitse muuttaa ja se olisi järjetön kulu. Sopimus vastuista riittää ja toki tuo viimeinen on tekninen ratkaisun valinta, tyhjennettävät pytyt tarkoittaa ennemmin tai myöhemmin vesivahinkoa.
 
Olen suunnitellut viilennyspumpun asennusta kerrostaloasuntoon ja siitä on tullut aika helvetin vaikea prosessi.
Olen taloyhtiössä ensimmäinen, joka sellaista kaavailee asentavansa.

1. Isännöitsijä haluaa yksityiskohtaisen suunnitelman ennalta, miten ja kuinka pumppu asennetaan.
Ennen periaate päätöksen tekoa vai ennen asennusta? Aikamoinen vaatimus jos periaatepäätöstä hakiessa pitäisi jo asennuksesta olla kirjallista dokumentointia, mutta muutostyöilmoitukseen sen nyt osaava asentaja kirjoittaa muutamassa minuutissa paikanpäällä käynnin jälkeen.

Toki taloyhtiökokouksessa tuli kaikenlaisia levottomia ehdotuksia, mutta kun totesi sisälämpötilan, joka itselläni oli 30c, niin keskustelu oli käytännössä käyty ja periaatepäätös oli tehty asennuksen sallimisesta.


4. Kondenssiveden poisto. Parvekkeelle on jälkikäteen asennettu "pilli" ulos ja maassa on sadevesikaivo, johon parvekkelle kertyneet vedet valuu. Ei ilmeisesti ongelmaa tässä, vaikka isännöitsijä väläyttelee jotain astiaa, joka pitää asukkaan itse tyhjentää...

Tämäkin jännitti itseäni, miten sen saa järjestettyä. En asentajan kanssa jutellut koko asiasta, kun kävi katsomassa ennen asennusta miten koko roska asennetaan. Asennusselosteessa vain totesi lyhyesti, että "Ulkoyksikön kondenssivesi johdatetaan parvekkeen ulkopuolella olevaan syöksytorveen", eikä tuosta tullut taloyhtiön puolesta mitään sanomista. Siihen se samaan paikkaan menee kuin normisadevedetkin, joten miten se nyt kuumalla kesäkelillä olisi mikään suurensuuri ongelma. Mitä tuossa katselin, niin ihan kuiva se siinä rännin olla on, joten suurensuuria määriä sitä vettä ei nyt tule.


Ymmärrän ylläolevat(ish) ja kysymys on, että millainen riski on oikeasti olemassa, kun kantavaan seinään porataan läpivientiä? Kerrostalo on rakennettu n. vm65. Kuva vielä liitteenä läpiviennistä.

Itselleni pumpun asentaja sanoi poraavansa 75mm reiän seinään, ja mitä vierestä katselin niin tuota luokkaa se terä näytti olevan. Tämä neukkukuutio on suunnilleen samaa ikäluokkaa. Jos tuosta tulee rakenteellisia ongelmia, niin seinässä taitaa olla muitakin ongelmia. Toki kun yhden hallituksen jäsenen kanssa juttelin kuukausia ennen luvan hakemista, niin oli myös huolissaan mitä tuo tekee seinän kantavuudelle. Mutta tuo nyt taisi olla enemmänkin pohdiskelua, kun yllätin henkilön keskustelemalla asiasta ensimmäisen kerran.


Isännöitsijä myös kuumotteli, että jos naapurit valittaa ulkoyksikön metelistä, niin koko pumppu pitää poistaa käytöstä?? Ulkoyksikkö on tarkoitus sijoittaa parvekkeelle(sisään), katseilta suojaan. Asunnossa on helteillä 30+

Oma pumppu on myös parvekkeen sisäpuolella ja pitää kyllä jonkin verran ääntä kun sen vieressä seisoo, mutta ei sitä kyllä enää pihalla kuule. Ja toisessa kerroksessa asun.
 
Ainoa, joka ei pidä paikkaansa: Yhtiöjärjestystä ei tarvitse muuttaa ja se olisi järjetön kulu. Sopimus vastuista riittää ja toki tuo viimeinen on tekninen ratkaisun valinta, tyhjennettävät pytyt tarkoittaa ennemmin tai myöhemmin vesivahinkoa.
Vesivahinko parvekkeella ?
 
Tänään helpotusta helteeseen tuli tarjoamaan Mitsubishin HR35. Nykyinen kaksio on ollut aivan tuskallisen kuuma kun tuuletusräppänät on lasitetulle parvekkeelle, jolle paahtaa päivä/ilta-aurinko.
Kaksi miestä asenteli laitteen kahdessa tunnissa paikoilleen.

Kysymyksenä, kuinka haitallista tuolle ulkoyksikölle on kova lämpö?

Mitsubishin tekniset tiedot sanovat että taattu toimivuus on +46c asti, ja lämpömittari näin illasta parvekkeella näyttää +44c.
Ulkona lämpötila 27 ja parvekkeen ikkunat on auki, eli kun ulkolämpötilat nousee tuonne 30+ niin varmasti lähennellään 50c.
Ulkoyksikkö on kuitenkin varjossa poissa suoralta auringonvalolta.
 
Tänään helpotusta helteeseen tuli tarjoamaan Mitsubishin HR35. Nykyinen kaksio on ollut aivan tuskallisen kuuma kun tuuletusräppänät on lasitetulle parvekkeelle, jolle paahtaa päivä/ilta-aurinko.
Kaksi miestä asenteli laitteen kahdessa tunnissa paikoilleen.

Kysymyksenä, kuinka haitallista tuolle ulkoyksikölle on kova lämpö?

Mitsubishin tekniset tiedot sanovat että taattu toimivuus on +46c asti, ja lämpömittari näin illasta parvekkeella näyttää +44c.
Ulkona lämpötila 27 ja parvekkeen ikkunat on auki, eli kun ulkolämpötilat nousee tuonne 30+ niin varmasti lähennellään 50c.
Ulkoyksikkö on kuitenkin varjossa poissa suoralta auringonvalolta.
Ja laseja ei voi avata koska?
 
Kysymyksenä, kuinka haitallista tuolle ulkoyksikölle on kova lämpö?

Mitsubishin tekniset tiedot sanovat että taattu toimivuus on +46c asti, ja lämpömittari näin illasta parvekkeella näyttää +44c.
Ulkona lämpötila 27 ja parvekkeen ikkunat on auki, eli kun ulkolämpötilat nousee tuonne 30+ niin varmasti lähennellään 50c.
Ulkoyksikkö on kuitenkin varjossa poissa suoralta auringonvalolta.

Ei ole haitaksi. Toimivuus/suorituskyky jäähdytyksessä on taattu sinne +46 C (DBT=suojattuna lämpösäteilyltä ja kosteudelta) asti. R32 kärsii korkeista lämpötiloista R410 vähemmän. Noi toimii Saudi-Arabiassa paljon sun partsia kuumemmissa paikoissa, lämpömittari säteilyn kera voi olla korkeakin.
 
Vesivahinko parvekkeella ?
Ensin mieleen tuli, että kondenssipytty olisi jossain sisäyksikön lähellä..

Etkö ole tuollaiseen törmännyt, itse olen nähnyt vesivahinkoisen uima-altaankin.. Jos poistetaan ilmankosteutta suuremmat pitoisuudet niin rakennuksetkin alkaa olemaan terveitä. Toki, jos parvekkeen pinnoite on kunnossa riski on todella pieni.
 
Ennen periaate päätöksen tekoa vai ennen asennusta? Aikamoinen vaatimus jos periaatepäätöstä hakiessa pitäisi jo asennuksesta olla kirjallista dokumentointia, mutta muutostyöilmoitukseen sen nyt osaava asentaja kirjoittaa muutamassa minuutissa paikanpäällä käynnin jälkeen.

Toki taloyhtiökokouksessa tuli kaikenlaisia levottomia ehdotuksia, mutta kun totesi sisälämpötilan, joka itselläni oli 30c, niin keskustelu oli käytännössä käyty ja periaatepäätös oli tehty asennuksen sallimisesta.




Tämäkin jännitti itseäni, miten sen saa järjestettyä. En asentajan kanssa jutellut koko asiasta, kun kävi katsomassa ennen asennusta miten koko roska asennetaan. Asennusselosteessa vain totesi lyhyesti, että "Ulkoyksikön kondenssivesi johdatetaan parvekkeen ulkopuolella olevaan syöksytorveen", eikä tuosta tullut taloyhtiön puolesta mitään sanomista. Siihen se samaan paikkaan menee kuin normisadevedetkin, joten miten se nyt kuumalla kesäkelillä olisi mikään suurensuuri ongelma. Mitä tuossa katselin, niin ihan kuiva se siinä rännin olla on, joten suurensuuria määriä sitä vettä ei nyt tule.




Itselleni pumpun asentaja sanoi poraavansa 75mm reiän seinään, ja mitä vierestä katselin niin tuota luokkaa se terä näytti olevan. Tämä neukkukuutio on suunnilleen samaa ikäluokkaa. Jos tuosta tulee rakenteellisia ongelmia, niin seinässä taitaa olla muitakin ongelmia. Toki kun yhden hallituksen jäsenen kanssa juttelin kuukausia ennen luvan hakemista, niin oli myös huolissaan mitä tuo tekee seinän kantavuudelle. Mutta tuo nyt taisi olla enemmänkin pohdiskelua, kun yllätin henkilön keskustelemalla asiasta ensimmäisen kerran.




Oma pumppu on myös parvekkeen sisäpuolella ja pitää kyllä jonkin verran ääntä kun sen vieressä seisoo, mutta ei sitä kyllä enää pihalla kuule. Ja toisessa kerroksessa asun.

Homma meni niin monimutkaiseksi, että harkitsen koko asian siirtämistä perheen asianajajalle. Isännöitsijä välttelee vastuutaan ja palloittelee mua ympäri ämpäri, mikä tekee asennuksen sopimisesta(Lämpöykkönen) mahdotonta. Ihan käsittämätöntä, miten yhden viilennyspumpun asennus aiheuttaa näin paljon päänvaivaa. Hetkeen vituttanut näin paljoa, etenkin, kun edessä on 30+ helteet. Otin taloyhtiön(isännöitsijän) kanssa asian esille ensimmäisen kerran 2 vuotta sitten ja lupasivat hoitaa "asap", ja mitään ei tapahtunut ennen tätä oikeuden "ennakkopäästöstä". Kun otin asian uudelleen esiin hiljattain, niin edelleen tuntuu tökkivän. Tein muutostyöilmoituksen isännöitsijälle ja nyt vaaditaan, että teen muutostyöilmoituksen "Suomen tekniset isännöitsijät Oy:lle". Mitä vittua.

Kaiken informaation olen Isännöitsijälle välittänyt.
1. Mihin reikä tehdään
2. Mistä virta sisä/ulkoyksikölle
3. Osakas kerää kodenssivedet astiaan ja hoitaa sen tyhentämisen.
4. Ulkoyksikön melu(Db), joka on alhainen lasitetulla pahvekkeella, jonka sisään yksikkö on tarkoitus sijoittaa.
5. Asennuksen suorittaja(Lämpöykkönen)

....
 
Viimeksi muokattu:
Noi ei välttämättä ole isännöitsijän juttuja vaan teidän yhtiön valitsemia käytäntöjä - ole yhteydessä hallituksen puheenjohtajaan niin saat selvyyden. Tuskin juristi tuo mitään lisäarvoa, kuin korkeintaan kertoo sinulle, että taloyhtiön käytäntöjä on noudatettava..
 

Eikös tämä luo uskoa, että antaa palaa vain, jos asennus tapahtuu asiallisesti ilman vastaa, että rakenteet kärsii?

Korkeimmanoikeuden päätös ilmalämpöpumpun asentamisesta parvekkeelle.
 
Onko muut huomanneet, että Vallox 110 MV alkuperäinen suodatinkasetti ei istu koneeseen tiiviisti? Tuloilma virtaa osittain suodattimen sivuilta ohittaen suodattimen.
Kuulemma selvittely käynnissä suodattimen valmistajan ja Valloxin kesken.
On huomattu mutta Valloxin 101 MC koneessa. Eka kesän jäljiltä koneen sisälle oli levinnyt ehkä pari sataa hyönteistä ympäri konetta. Näitähän tuli kesän ajan myös kanavia pitkin huoneisiin, ihmettelin miksi on kämpässä kuolleitä hyttysiä vaikka on ikkunat olleet kiinni.

Mukava siivous oli. Asensin ensin tilapäisen korjausosan(joka ei sopinut ilman modifikaatioita paikalleen) ja lopulta lopullisen. Hirveästi oli työtä silikonilla tiivistämisessä, ei tullut eka kerralla ihan tiiviksi. Taskupeilin avulla vielä piti koneen sisältä tilkitä vakoja ja vielä tilkittyjen paikkojen varmistustiivistystä, sen jälkeen ei ole yhtään hyönteistä tullut kanavista.

Vallox sanoi silloin puhelimessa että on ensimmäinen malli historiassa jossa on tollainen vika. Vihjailivat myös että on niin monta konetta asennettu että eivät ala tuollaista (=kallista) korjausoperaatiota tekemään. Jokainen saa itse soittaa ja tilata osan. Huoltoyhtiötä joka vaihtaa suodattimet ja talon rakentanutta firmaakaan ei tuntunut asia kiinnostavan pätkääkään takuukorjausten yhteydessä joten mulla on tietääkseni taloyhtiön ainoa korjattu kone.
 
Viimeksi muokattu:
Homma meni niin monimutkaiseksi, että harkitsen koko asian siirtämistä perheen asianajajalle. Isännöitsijä välttelee vastuutaan ja palloittelee mua ympäri ämpäri, mikä tekee asennuksen sopimisesta(Lämpöykkönen) mahdotonta. Ihan käsittämätöntä, miten yhden viilennyspumpun asennus aiheuttaa näin paljon päänvaivaa. Hetkeen vituttanut näin paljoa, etenkin, kun edessä on 30+ helteet. Otin taloyhtiön(isännöitsijän) kanssa asian esille ensimmäisen kerran 2 vuotta sitten ja lupasivat hoitaa "asap", ja mitään ei tapahtunut ennen tätä oikeuden "ennakkopäästöstä". Kun otin asian uudelleen esiin hiljattain, niin edelleen tuntuu tökkivän. Tein muutostyöilmoituksen isännöitsijälle ja nyt vaaditaan, että teen muutostyöilmoituksen "Suomen tekniset isännöitsijät Oy:lle". Mitä vittua.

Kaiken informaation olen Isännöitsijälle välittänyt.
1. Mihin reikä tehdään
2. Mistä virta sisä/ulkoyksikölle
3. Osakas kerää kodenssivedet astiaan ja hoitaa sen tyhentämisen.
4. Ulkoyksikön melu(Db), joka on alhainen lasitetulla pahvekkeella, jonka sisään yksikkö on tarkoitus sijoittaa.
5. Asennuksen suorittaja(Lämpöykkönen)

....
Kuten @D5GT tuossa jo mainitsikin, niin kannattaa ohittaa tuo isännöitsijä kokonaan ja asioida suoraan hallituksen kanssa. Isännöitsijähän näissä muutostyöilmoituksissa toimii vain kumileimasimena, eikä isännöitsijä tee mitään päätöksiä.
 
Noi ei välttämättä ole isännöitsijän juttuja vaan teidän yhtiön valitsemia käytäntöjä - ole yhteydessä hallituksen puheenjohtajaan niin saat selvyyden. Tuskin juristi tuo mitään lisäarvoa, kuin korkeintaan kertoo sinulle, että taloyhtiön käytäntöjä on noudatettava..
Toki käytäntöjä on noudatettava, mutta käytäntöjen pitää myös olla lainmukaisia. Ei taloyhtiön hallitus voi ulkoistaa muutostyöilmoitusten käsittelyä muualle. Lain mukaan se on hallituksen tehtävä. Toki hallitus voi halutessaan konsultoida asiantuntijoita, mutta päätöksen tekee hallitus.
 
Ilpin ulkoyksikön asentaminen terassilaudoituksen päälle, tuleeko ongelmia vai pitääkö etsiä paikka maapohjasta/kivetykseltä? Onko ulko ja sisäyksikön välisen putken suhteen jotain rajoituksia kuinka paljon 90 asteen mutkia saa olla ja mikä on käytännön maksimipituus?

Jos voi olla terassin päällä niin ei ongelmia, muussa tapauksessa tulee pitempi veto ainakin neljällä 90 asteen mutkalla ja pituus jotain 10m

Edit saiko 80 luvun suoran sähkölämmityksen omaava paritalon puolikas jotain ylimääräistä tukea ilpin hankintaan?
 
Viimeksi muokattu:
Ilpin ulkoyksikön asentaminen terassilaudoituksen päälle, tuleeko ongelmia vai pitääkö etsiä paikka maapohjasta/kivetykseltä? Onko ulko ja sisäyksikön välisen putken suhteen jotain rajoituksia kuinka paljon 90 asteen mutkia saa olla ja mikä on käytännön maksimipituus?
Mitsun asennusoppaasta:
1624219156681.png

1624219207565.png

Eli käytännössä siis putkivetojen pituuden kasvaessa pitää laitteeseen tuupata enemmän kylmäainetta.
 
Ilpin ulkoyksikön asentaminen terassilaudoituksen päälle, tuleeko ongelmia vai pitääkö etsiä paikka maapohjasta/kivetykseltä? Onko ulko ja sisäyksikön välisen putken suhteen jotain rajoituksia kuinka paljon 90 asteen mutkia saa olla ja mikä on käytännön maksimipituus?

Jos voi olla terassin päällä niin ei ongelmia, muussa tapauksessa tulee pitempi veto ainakin neljällä 90 asteen mutkalla ja pituus jotain 10m

Edit saiko 80 luvun suoran sähkölämmityksen omaava paritalon puolikas jotain ylimääräistä tukea ilpin hankintaan?

Itellä on terassilaudoituksen päällä maatelineellä ja no problem.Mutta on kyllä läpivienti kodenssivedelle maahan, tietty pois sokkelista
 
Onko kokemuksia vai hommaanko mieluummin jonkun Japsin?
Täksi kesäksi asennettuna tuollainen 6,5kW versio, kyllä tämä 72m^2 rivaripätkä viileänä on pysynyt. Olisin mitsun halunnut mutta asennuspaikassa katto madallettu (ilmanvaihdon putkien takia) ja piti valita pumppu jonka sisäyksikkö mahtuu oven yläpuolelle.
 
Kummasti nämä helteet ajavat minutkin tähän keskusteluun.

Asumme kaksikerroksisessa rivitalon päädyssä (85 m²), jonka yläkerta on viestiä kirjoittaessa mukavat 33,1 astetta. Asunto on kaukolämmössä ja lämmitys maksetaan vastikkeessa. Laite tulisi siis vain viilennykseen.

Olen jonkin verran koittanut noista ilpeistä viilennykseen etsiä tietoa, mutta pääasiassa niiden kohdalla puhutaan lämmitystehoista. Kun jäähdytettävää pinta-alaa ei ole kauheasti ja kriittisintä olisi saada lähinnä yläkerta viilenemään, niin minkä kokoista/tehoista/hintaista laitetta kannattaa lähteä katsomaan? Lukemani perusteella energiakulutus tulee olemaan pientä jäähdytyksessä joten energiatehokkuudella ei ole varmaan ihan älyttömästi merkitystä. Riittääkö tällaiseen tarkoitukseen jokin hyväksi todetun valmistajan hinnat alkaen laite?
 
Kummasti nämä helteet ajavat minutkin tähän keskusteluun.

Asumme kaksikerroksisessa rivitalon päädyssä (85 m²), jonka yläkerta on viestiä kirjoittaessa mukavat 33,1 astetta. Asunto on kaukolämmössä ja lämmitys maksetaan vastikkeessa. Laite tulisi siis vain viilennykseen.

Olen jonkin verran koittanut noista ilpeistä viilennykseen etsiä tietoa, mutta pääasiassa niiden kohdalla puhutaan lämmitystehoista. Kun jäähdytettävää pinta-alaa ei ole kauheasti ja kriittisintä olisi saada lähinnä yläkerta viilenemään, niin minkä kokoista/tehoista/hintaista laitetta kannattaa lähteä katsomaan? Lukemani perusteella energiakulutus tulee olemaan pientä jäähdytyksessä joten energiatehokkuudella ei ole varmaan ihan älyttömästi merkitystä. Riittääkö tällaiseen tarkoitukseen jokin hyväksi todetun valmistajan hinnat alkaen laite?
4.5kw vähintään.
 
4.5kw vähintään.

Koitin vähän tuollaisia etsiä ja näyttäisi että jäähdytysteholtaan tuota luokkaa olevia on vähän ja ne ovat sieltä malliston paremmasta päästä.

Tässä yksi vaihtoehto. Aletaanko olla siellä suunnilla? Koitan vaan hahmottaa mitä tällainen laite+asennus maksaisi ennen kuin lähden isännöintiä asiasta lähestymään.
 
Asumme kaksikerroksisessa rivitalon päädyssä (85 m²), jonka yläkerta on viestiä kirjoittaessa mukavat 33,1 astetta. Asunto on kaukolämmössä ja lämmitys maksetaan vastikkeessa. Laite tulisi siis vain viilennykseen.
4.5kw vähintään.
Hiukan saattaa olla ylimitoitettu. Omassa kämpässä, 90m² rivitalopääty. FD25 (3,5kW) riittää erittäin hyvin.
Toki on yhdessä tasossa. YMMV
 
Lukemani perusteella energiakulutus tulee olemaan pientä jäähdytyksessä joten energiatehokkuudella ei ole varmaan ihan älyttömästi merkitystä. Riittääkö tällaiseen tarkoitukseen jokin hyväksi todetun valmistajan hinnat alkaen laite?

4.5kw vähintään.

Juu ei, 4.5 kW on todella yliammuttua. Suomen ilmastossa pienempikin riittää, etenkin alle 100 m2 kämppään. Meillä on 125 m2 ok-talossa panasonicin vanha hinnat alkaen -malli CE9PKE hoitamassa lämmitystä ja jäähdytystä. Lämpöä tuo tuottaa maks 5,1 kW ja viilentää 2,5 kW eikä ole minkäänlaisia ongelmia ollut jäähdytyksen riittävyydessä edes tämän ja viime kesän helleputkien aikana. Kylmää tulee koneesta enemmän kuin tohtii laskea ettei tule sisällä kylmä.

Jäähdytyksessä kannattaa pyörittää pumppua kämpässä 24/7 jotta se viileä ilma edes jotenkin leviää koko asuntoon. Jos katkaiset välillä ja annat kämpän kuumentua läpeensä välillä niin seuraus on se, että iltaisin kun laitat pumpun päälle sulla on yksi kylmä huone (se jossa pumppu on) ja loput kuumia koska ilma ei mitenkään järkevästi pääse kiertämään huoneisiin riittävän tehokkaasti. Kun jäähdytät jatkuvasti on ilmalla aikaa levitä kämpässä jolloin sitä siirtyy muihinkin huoneisiin kuin siihen jossa pumppu on. Paras tulos saadaan kun laitetaan esim. ulkoilun ajaksi puhaltimet isolle levittämään kylmää mahdollisimman tehokkaasti, sitten pienentää kun tulee sisälle.

Kaksikerroksisessa kämpässä jos saat puhallusta ohjattua portaikon suuntaan niin ilmaa saa kierrätettyä tehokkaammin myös alakertaan.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Koitin vähän tuollaisia etsiä ja näyttäisi että jäähdytysteholtaan tuota luokkaa olevia on vähän ja ne ovat sieltä malliston paremmasta päästä.

Tässä yksi vaihtoehto. Aletaanko olla siellä suunnilla? Koitan vaan hahmottaa mitä tällainen laite+asennus maksaisi ennen kuin lähden isännöintiä asiasta lähestymään.
Vanhemmilla on tuollainen pienemmässä asunnossa (olisikohan jotain 70 m2). Ihan pätevä laite, eikä ole ylimitoitettu. Asennus maksaa putkivedon pituudesta ja timanttiporaustarpeesta riippuen 500-1000€. Ei kannata valita pienintä riittävää mallia, jotta laitteen ei tarvitse puksuttaa äärirajoilla.
 
Juu ei, 4.5 kW on todella yliammuttua. Suomen ilmastossa pienempikin riittää, etenkin alle 100 m2 kämppään. Meillä on 125 m2 ok-talossa panasonicin vanha hinnat alkaen -malli CE9PKE hoitamassa lämmitystä ja jäähdytystä. Lämpöä tuo tuottaa maks 5,1 kW ja viilentää 2,5 kW eikä ole minkäänlaisia ongelmia ollut jäähdytyksen riittävyydessä edes tämän ja viime kesän helleputkien aikana. Kylmää tulee koneesta enemmän kuin tohtii laskea ettei tule sisällä kylmä.

Jäähdytyksessä kannattaa pyörittää pumppua kämpässä 24/7 jotta se viileä ilma edes jotenkin leviää koko asuntoon. Jos katkaiset välillä ja annat kämpän kuumentua läpeensä välillä niin seuraus on se, että iltaisin kun laitat pumpun päälle sulla on yksi kylmä huone (se jossa pumppu on) ja loput kuumia koska ilma ei mitenkään järkevästi pääse kiertämään huoneisiin riittävän tehokkaasti. Kun jäähdytät jatkuvasti on ilmalla aikaa levitä kämpässä jolloin sitä siirtyy muihinkin huoneisiin kuin siihen jossa pumppu on. Paras tulos saadaan kun laitetaan esim. ulkoilun ajaksi puhaltimet isolle levittämään kylmää mahdollisimman tehokkaasti, sitten pienentää kun tulee sisälle.

Kaksikerroksisessa kämpässä jos saat puhallusta ohjattua portaikon suuntaan niin ilmaa saa kierrätettyä tehokkaammin myös alakertaan.

Vanhemmilla on tuollainen pienemmässä asunnossa (olisikohan jotain 70 m2). Ihan pätevä laite, eikä ole ylimitoitettu. Asennus maksaa putkivedon pituudesta ja timanttiporaustarpeesta riippuen 500-1000€. Ei kannata valita pienintä riittävää mallia, jotta laitteen ei tarvitse puksuttaa äärirajoilla.

Huvittavan ristiriitaisia kommentteja tulee aiheesta. Samaan aikaan 4,5 kW on aivan ylimitoitettu ja ei tarpeeksi. Pitänee mennä liikkeestä kyselemään suosituksia mitoituksen suhteen.

Toinen pohdittava asia on sisäyksikön sijoitus. Yläkerrassa olisi kolme makuuhuonetta (makuuhuone, työhuone ja vaatehuone), joista pitäisi kaksi kaipaavat viilennystä eniten (työ- ja makuuhuone). Ongelma tässä on vain se, että koska työhuoneen ovea joutuu etätöissä ollessa pitämään kiinni ja huone kuumenee nopeasti (riittävä määrä työkoneita ja omia laitteita), niin sinne tarvitsee melkein aina viilennystä. Alla pohjakuva auttamaan ongelman hahmotusta.

1624368845402.png


Koitin tuohon punaisella hieman hahmotella mahdollisia sijoituspaikkoja sisäyksikölle. Tuo työhuoneen/vaatehuoneen puoleinen seinä on asunnon pääty, jonne itse mieluiten ulkoyksikönkin asentaisin. Työhuoneesta ilma pääsisi kohtalaisen esteettömästi virtaamaan muualle yläkertaan (ja sitä kautta alakertaan) oven ollessa auki. WC:n oven yläpuolelle asentaminen olisi varmaan se tyypillisesti suositeltu paikka tässä pohjassa, mutta se ei paljon lohduta, kun työhuoneen lämpötila on lähemmäs 30 astetta kun ovi on hetken kesällä kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Ongelma tässä on vain se, että koska työhuoneen ovea joutuu etätöissä ollessa pitämään kiinni ja huone kuumenee nopeasti (riittävä määrä työkoneita ja omia laitteita), niin sinne tarvitsee melkein aina viilennystä.
Jos tuo työhuoneen oven kiinni pitäminen on kynnyskysymys, niin melkein lähtisin latomaan taaloja tiskiin ja asennuttaisin kaksi sisäyksikköä.
 
Jos tuo työhuoneen oven kiinni pitäminen on kynnyskysymys, niin melkein lähtisin latomaan taaloja tiskiin ja asennuttaisin kaksi sisäyksikköä.

Ovi on tyypillisenä työpäivänä kiinni ehkä 3-4h enintään. Olen ehkä valmis pieneen kompromissiin koko asunnon viilentämisessä eli muu asunto saa puolestani kärsiä sen ajan. Pitänee konsultoida tässäkin ammattilaisia vielä. Jos hinta ei sisäyksiköille ole paha, niin miksei asentaisi kaksi samantien, mutta ei tässä nyt mitään erityistä halukkuutta ole keventää lompakkoa.
 
  • Tykkää
Reactions: jad
Huvittavan ristiriitaisia kommentteja tulee aiheesta. Samaan aikaan 4,5 kW on aivan ylimitoitettu ja ei tarpeeksi. Pitänee mennä liikkeestä kyselemään suosituksia mitoituksen suhteen.
Kieltämättä hajontaa on paljon, mutta tehontarpeeseen vaikuttaa niin moni asia, että hajontaa väkisinkin tulee. Esim. itselläni on painovoimainen ilmanvaihto (=ei ilmanvaihtoa kesällä) niin kylmää ei pääse hukkaan ilmanvaihdon mukana.
 
Ovi on tyypillisenä työpäivänä kiinni ehkä 3-4h enintään. Olen ehkä valmis pieneen kompromissiin koko asunnon viilentämisessä eli muu asunto saa puolestani kärsiä sen ajan. Pitänee konsultoida tässäkin ammattilaisia vielä. Jos hinta ei sisäyksiköille ole paha, niin miksei asentaisi kaksi samantien, mutta ei tässä nyt mitään erityistä halukkuutta ole keventää lompakkoa.
Harvoin suosittelen multisplittiä, mutta sinun tilanteeseen se voisi sopia. Kannattaa konsultoida ammattilaista tuossa tapauksessa.
 
Aika samanlainen tilanne kuin @Bahamies.
2 kerroksen rivari, jossa ylikerta tärkeämpi saada viilennettyä. Kämppä kiinni kaukolämmössä, joten tämä tulee vain viilentämään.

Oman kämpän kohdalla pohja on toki erilainen ja makkarit ovat rivissä ja se tarkoittaa, että on myös pitkä käytävä johon se viileä ilma tulee puskettua. Käytävän toisessa päässä raput ja alhaalla avoin keittiö / olkkari. Noin 60m2 per kerros.
Päädyttiin Mitsun viilentävään HR35VF-koneeseen, eli 3,4kW viilennystehoa. Asennuksineen 2120e Turussa.

Kysyin myös tarjousta kahdesta pienemmästä paketista (2xHR25VF). Hinta silloin~3000e. Jos laittaisi ulos Duo-koneen ja sisälle kaksi erillistä yksikköä, niin hinta pomppasi ~4000e.
 
Huvittavan ristiriitaisia kommentteja tulee aiheesta. Samaan aikaan 4,5 kW on aivan ylimitoitettu ja ei tarpeeksi. Pitänee mennä liikkeestä kyselemään suosituksia mitoituksen suhteen.

Minulla on 94 m2 kaksikerroksisessa rivarissa kolmatta kesää viilentävä Gree Bora, jonka alkuperäisessä esitteessä lukee: Jäähdytysteho (nimellisteho) kW 0,6 - 3,6 (3,2)

Sisäyksikkö on yläkerrassa ja puhaltaa portaikkoa kohti. Riittää oikein hyvin, näillä yli 30 asteen helteillä ei alakerta ihan pyyntilukemaan saakka jäähdy mutta yläkerran saa pysymään viileänä ja alakertakin niin ettei tarvitse hikoilla.
 
Huvittavan ristiriitaisia kommentteja tulee aiheesta. Samaan aikaan 4,5 kW on aivan ylimitoitettu ja ei tarpeeksi. Pitänee mennä liikkeestä kyselemään suosituksia mitoituksen suhteen.

Toinen pohdittava asia on sisäyksikön sijoitus. Yläkerrassa olisi kolme makuuhuonetta (makuuhuone, työhuone ja vaatehuone), joista pitäisi kaksi kaipaavat viilennystä eniten (työ- ja makuuhuone). Ongelma tässä on vain se, että koska työhuoneen ovea joutuu etätöissä ollessa pitämään kiinni ja huone kuumenee nopeasti (riittävä määrä työkoneita ja omia laitteita), niin sinne tarvitsee melkein aina viilennystä. Alla pohjakuva auttamaan ongelman hahmotusta.

1624368845402.png


Koitin tuohon punaisella hieman hahmotella mahdollisia sijoituspaikkoja sisäyksikölle. Tuo työhuoneen/vaatehuoneen puoleinen seinä on asunnon pääty, jonne itse mieluiten ulkoyksikönkin asentaisin. Työhuoneesta ilma pääsisi kohtalaisen esteettömästi virtaamaan muualle yläkertaan (ja sitä kautta alakertaan) oven ollessa auki. WC:n oven yläpuolelle asentaminen olisi varmaan se tyypillisesti suositeltu paikka tässä pohjassa, mutta se ei paljon lohduta, kun työhuoneen lämpötila on lähemmäs 30 astetta kun ovi on hetken kesällä kiinni.
Monia asia vaikuttaa. Toisella on talo puiden varjossa, toisella aurinko paahtaa 10m2 ikkunoista sisälle. 1000w/20m2 oli jossain suosituksena.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Morjens!

Hakusessa ilmalämpöpumppu pelkällä jäähdytyksellä kerrostalokaksioon, jonka koko on 51,5 neliötä. Ulkoyksikkö sijoitettava luonnollisesti parvekkeelle, ja sisäyksikön todennäköisin paikka löytyy tämän pohjapiirroksen vasemmasta alakulmasta vasemman puoleiselta seinältä, koska muualla ei todennäköisesti ole katonrajassa tilaa.

Pohjapiirros.jpg

Olen käsityksessä, että Mitsubishin laitteet ovat "parhaita", joten niiden kartoittamisesta olen lähtenyt liikenteeseen ja tämä laite on nyt mielessä.


Itselle tärkeimpiä ominaisuuksia ovat laitteen hiljaisuus ja sellainen teho, että se saa tuolta kulmasta viilennettyä myös makuuhuoneen. Olen kuitenkin aika ummikko näiden laitteiden kanssa, ja kuulisin mielelläni vinkkejä mitä kaikkia ominaisuuksia ilmalämpöpumpulta kannattaisi vaatia ja onko tämä malli fiksu vaihtoehto. Kuulen myös mielelläni suosituksia muistakin vaihtoehdoista.
 
Morjens!

Hakusessa ilmalämpöpumppu pelkällä jäähdytyksellä kerrostalokaksioon, jonka koko on 51,5 neliötä. Ulkoyksikkö sijoitettava luonnollisesti parvekkeelle, ja sisäyksikön todennäköisin paikka löytyy tämän pohjapiirroksen vasemmasta alakulmasta vasemman puoleiselta seinältä, koska muualla ei todennäköisesti ole katonrajassa tilaa.

Pohjapiirros.jpg

Olen käsityksessä, että Mitsubishin laitteet ovat "parhaita", joten niiden kartoittamisesta olen lähtenyt liikenteeseen ja tämä laite on nyt mielessä.


Itselle tärkeimpiä ominaisuuksia ovat laitteen hiljaisuus ja sellainen teho, että se saa tuolta kulmasta viilennettyä myös makuuhuoneen. Olen kuitenkin aika ummikko näiden laitteiden kanssa, ja kuulisin mielelläni vinkkejä mitä kaikkia ominaisuuksia ilmalämpöpumpulta kannattaisi vaatia ja onko tämä malli fiksu vaihtoehto. Kuulen myös mielelläni suosituksia muistakin vaihtoehdoista.
Toshiba Seiya 13 on jäähdyttänyt täällä pari viikkoa 60 m2 kaksiota. Kämpän muoto on vähän saman tyylinen että makuuhuone on aivan eri päässä asuntoa kuin pumppu olohuoneessa. Tehoa tuossa on kuitenkin enemmän kuin tarpeeksi jäähdyttämään myös makuuhuoneen.

Seiyaan päädyin pienen ja spekseissä suhteellisen hiljaisen ulkoyksikön vuoksi. Lisäksi valintaan vaikutti se että Seiyan pystyy sähköistämään sisäyksikön kautta. Kokonaisuutena olen ollut Toshibaan toistaiseksi todella tyytyväinen. Laite on hiljainen ja tekee sen minkä lupaa.
 
Huvittavan ristiriitaisia kommentteja tulee aiheesta. Samaan aikaan 4,5 kW on aivan ylimitoitettu ja ei tarpeeksi. Pitänee mennä liikkeestä kyselemään suosituksia mitoituksen suhteen.

Toinen pohdittava asia on sisäyksikön sijoitus. Yläkerrassa olisi kolme makuuhuonetta (makuuhuone, työhuone ja vaatehuone), joista pitäisi kaksi kaipaavat viilennystä eniten (työ- ja makuuhuone). Ongelma tässä on vain se, että koska työhuoneen ovea joutuu etätöissä ollessa pitämään kiinni ja huone kuumenee nopeasti (riittävä määrä työkoneita ja omia laitteita), niin sinne tarvitsee melkein aina viilennystä. Alla pohjakuva auttamaan ongelman hahmotusta.

1624368845402.png


Koitin tuohon punaisella hieman hahmotella mahdollisia sijoituspaikkoja sisäyksikölle. Tuo työhuoneen/vaatehuoneen puoleinen seinä on asunnon pääty, jonne itse mieluiten ulkoyksikönkin asentaisin. Työhuoneesta ilma pääsisi kohtalaisen esteettömästi virtaamaan muualle yläkertaan (ja sitä kautta alakertaan) oven ollessa auki. WC:n oven yläpuolelle asentaminen olisi varmaan se tyypillisesti suositeltu paikka tässä pohjassa, mutta se ei paljon lohduta, kun työhuoneen lämpötila on lähemmäs 30 astetta kun ovi on hetken kesällä kiinni.
Siirrä koneet yms lämpövehkeet toiseen huoneeseen meluamaan ja jos tarvitset vielä lisäjäähdytystä laita joku kanavapuhallin siirtämään ilmaa.
 
Siirrä koneet yms lämpövehkeet toiseen huoneeseen meluamaan ja jos tarvitset vielä lisäjäähdytystä laita joku kanavapuhallin siirtämään ilmaa.

Niin, se vaan vaatisi oman remonttinsa, että saisi laitteet toisessa huoneessa verkkoon. Pitäisi vetää ethernet-kaapelia seinään, hankkia uusi kytkin ja yksi uusi verkkokortti. En tuohon ihan heti viitsisi alkaa, kun ei tuokaan ilmaista ole.

Soittelin muutamaan firmaan ja yhdestä suositeltiin Mitsubishin HR35/-25 malleja, joita löytyy hyllystä. Tuollainen heidän mukaansa riittää ihan hyvin tämän kokoisen asunnon viilennykseen. Vielä en tarkempaa tarjousta saanut, mutta veikkaisin, että menee 1500-2000€ välille. Timanttiporaa tuskin tarvitaan, kun asunto on puurakenteinen ja ulkoyksikön ajattelin asennuttaa maatelineellä.
 
Mitsubishin HR35 nyt viikon verran pöhissyt 90m2 kaksikerroksisessa rivitalossa. Ei valittamista tähän mennessä.
Sisäyksikkö yläkerran toisessa makuuhuoneessa, 22 asteessa pyynti, yläkerta aika hyvin pyyntilämpötilassa, alakerrassa vielä vähän yli sen, mutta silti sinnekkin kylmä ilma pikkuhiljaa valuu. Yläkerta kuitenkin tärkeämpi itselle.
Sisäyksikön luvattu 22 desibeliä ei ainakaan jäähdytyskäytössä omalla yksilöllä pidä täysin paikkaansa, puhelimella mitattuna oikeasti n. 25-26 desibeliä, mutta kuitenkin tarpeeksi hiljainen että pystyy nukkumaan hyvin samassa tilassa.

Eli viikon kokemuksilla voin kyseistä laitetta ainakin suositella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 778
Jäsenet
74 199
Uusin jäsen
trajanie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom