Kyseessä ei ole sisälämpötilan muutos vaan pumpun pyynnin muutos. Keväällä auringon paistaessa pumpun pyyntiä voisi hyvin laskea kun ulkoa saadaan lämmitystehoa. Nuo pumppujen isee yms toiminnot toimii vähän vaihtelevasti riippuen pumpun asennuspaikasta. Itsekin pidin syksyllä vielä pumpun asetusta 20 asteessa, mutta yöpakkasten tultua nostin sitä 21 asteeseen. Muutosta ei sisälämpötilassa tapahtunut. Itse voisin ohjailla pumpun pyyntiä vaikka vielä ”halvan” sähkön mukaan eli yösähköllä lämmitettäisi enemmän kuin päivisin. Miksi ei jos se on mahdollista.
Eikös se pumpun tuottama lämpö automaattisesti vähene jos aurinko lämmittää ikkunoiden kautta sisätilaa ja siten nostaa lämpöä?
Ainakin mitsussa se lämpötila on nimenomaan se tavoitelämpötila, ei se mitä pumppu työntää. Tai sitten ymmärsin tämän alkuperäisen viestin itse väärin.
Tuo sähkön hinnan mukaan säätö nyt menee jo aika velhoamisen puolelle, ja jos sellaisen jaksaa rakennella ja saada vielä toimivaksi niin ilppi on melkein kyllä väärä tapa sitä hyödyntää
Itsellä kun talo lämpiää suoralla sähköllä niin olen järkeillyt sen näin:
-Ilpin pyynti 23c eli asteen-pari yläkanttiin. Tuottaa lämpöä tasaisesti.
-Valloxin iv-kone lämmön talteenotolla pyörittää ilmaa niin että se vaihtuu koko asunnossa kerran 1,5 tunnissa. Tuloilma säädetty 20c joka puskee joka huoneeseen.
-Lattialämmöt säädetty min 18c, laattalattiat 21,5c ja termarit 21c eli vasta jos laskee huonelämpö alle 21c nii lattialämmöt alkaa nousemaan, max-asetus 23,5c.
Hyvin on pysynyt lämmöt tasaisena ja myös saunan/khh hukkalämpö leviää taloon. Ainut "ongelma" on, että kun talvella pakkanen tippuu äkisti illalla yli 10 astetta, ehtii huonelämpö tippua sinne 20c tuntumaan ennenkö lattialämmitykset ehtii mukaan reagoimaan. Tavallaan tästä ei mitään haittaa ole kun se aamuyöstä tapahtuu, mutta tietysti tätä voisi ennakoida kunnon automaatiolla.