Eräilves
Turrien turri
- Liittynyt
- 18.01.2019
- Viestejä
- 2 560
On siinä +7cm tilaa, varmaan kuvakulma hämää hieman.Vähän nuukasti koneen yläpuolella tilaa, alta minimi mitan.
Vaikeuttaa kennon seinän puolen pesua ensi kesänä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
On siinä +7cm tilaa, varmaan kuvakulma hämää hieman.Vähän nuukasti koneen yläpuolella tilaa, alta minimi mitan.
Vaikeuttaa kennon seinän puolen pesua ensi kesänä.
Mitä koneen minimiksi manuaaleissa annettu?On siinä +7cm tilaa, varmaan kuvakulma hämää hieman.
Taustalevystä kattoon 93mm.Mitä koneen minimiksi manuaaleissa annettu?
Mitä koneen minimiksi manuaaleissa annettu?
Taustalevystä kattoon 93mm.
Itse laite syö tuosta myös osan pois kun se siihen asennetaan.
Mittasin itse nyt sen, näyttävästi siihen on jäänyt tilaa 8,7cm (sisäyksikön yläosasta kattoon). Eli tuosta taustalevystä kattoon pitää olla 9,3cm, mutta sehän on pienempi mitä tuo itse yksikkö
hyvä valinta tuo RW sarja, itelle tuli alkuvuonna RW25 ja on tehokas peli + todella hiljainenSaman verran on omassakin. RW35 tuli alkuviikosta.
Joo huomasin saman että ei paljoa pidä ääntä kunnes ajaa täysillä. Tosin ei hirveästi ole vertailupohjaakaan…hyvä valinta tuo RW sarja, itelle tuli alkuvuonna RW25 ja on tehokas peli + todella hiljainen
Sisäyksikön suuri koko = Isompi lämmönsiirtokenno = kalliimpi. Näin itse asian näkisin. Isommalla kennolla saadaan hiljaisuutta aikaiseksi.Tuota RW-sarjaa kehutaan hiljaiseksi. Premium-hinta toki viittaa laadukkaisiin osiin, mutta suurin osatekijä taitaa olla sisäyksikön suuri koko. Miksei suurempia koteloita tarjota pienemmille budjeteille?
Viime kesän oli jo tuo sama laite käytössä. Ei ole ollut erillisiä älypistorasioita, mutta viime kesän sähkönkulutushistoriasta näyttää että normikulutukseen verrattuna suunnilleen sen 2 (tai 3, tai 4) kWh päivässä kasvoi päiväkulutus kun päivän ulkolämpötila oli sen 15 astetta, mutta jo luokkaa 6-8 kWh päivässä heinäkuun alussa kun ulkolämpötilat nousi 24 asteeseen joksikin aikaa. En muista enää tarkasti mitä pyyntilämpötiloja käytin milloinkin, mutta taitaa olla että nostin pyynnön 23 -> 24 asteeseen jossain vaiheessa kesää.Nyt on kuukauden päivät suunnilleen ollut Toshiba Seiya plus viilentämässä kerrostaloasuntoa. Mittailin Nedis merkkisellä älypistorasialla ilmalämpöpumpun sähkönkulutusta, ei hajua kuinka tarkkaa mutta varmaan sinnepäin.
Kämpässä on noin 80 neliötä ja tämä on pääasiassa viilentämässä olohuonetta joka työtilana, noin 4x4m plus käytävää, ja avoinna muuhun asuntoon.
Laite on ollut 23 astetta tavoittelemassa, puhallus 2-3 nopeudella ja moodina eco tai silent.
Tämä kämppä olisi nyt jo vaatinut aurinkoisina päivinä lukuisia tuuletuksia läpivedolla jotta pysyisi edes siedettävänä mihinkään tolkulliseen toimintaan.
Alla kuvia. Korkein kulutus tuli kun kokeilin yhtenä päivänä laitta 21 astetta tavoitelämpötilaksi.
Kulutus on pyörinyt 2.5-3.5 välillä lämpimämpinä päivinä, mitä tässä nyt muutamia on jo ollut.
Tänään oli jotain 12 astetta lämmintä ja laite ollut yön yli päällä. Parveke on ollut koko päivän auki, eikä siellä ole kuuma vaikka olen yöksi laittanut lasin kiinni.
Muistaisin lukeneeni vähän pienempiä kulutuslukemia, kun jo ennakkoon hirvitti ajatus sähkölaskusta, joka tosin tulee olemaan pienempi tietty kuin talvella, kun sopimus lähti vaihtoon keväällä...
Onko jollain lukemia vastaavasta asunnosta tai sinne päin kokemuksia? Olisi kiva tietää missä liikkuu kulutuslukemat.
Eri merkeissä erilaiset toteutukset kondesille ulkoyksikössä ja Daikkinille hyvä vaihtoehto merkki on ToshibaLukaisin viimeiset 10 sivua että saisin hieman perspektiiviä missä mennään ILPien osalla tällä hetkellä. Tarkoitus olisi laittaa tänä vuonna uusi pumppu, lähinnä viilentämään mutta kuitenkin normaali pumppu eikä pelkästään viilentävä. Tulee ok-talon olohuoneen seinään, avokeittiö samaa tilaa 33 m2 yhteensä joka avautuu eteistilaan/käytävään noin 17 m2. Oh vieressä makkari 16 m2, toisella puolella taloa pari makkaria lisää plus KHH ja pesutilat. Lämmityksestä huolehtii maalämpöpumppu lattialämmityksellä. Mitä on kysellyt alan ihmisiltä ja pumpun omistajilta niin yleisimmät vastaukset ovat joko Mitsu tai Daikin. Onko muita laadukkaita merkkejä vertailuun (varmaan on mutta ei ole tullut useasti puheissa esiin)?
Tarkoitus olisi laittaa kondenssivedet suoraan hulevesiin eli putkeen haara (50 mm viemäriputki?) eristettynä tai vaikka tuplana ne eristeet. Putken ja eristeen väliin saattokaapeli mahdolliseen jäätymiseen? Koska minkäännäköistä pulkkaa tai lihalaatikkoa ei ole tulossa koneen alle potkittavaksi. Talon vierustat tulee nyt olemaan auki niin aika pienellä vaivalla ne siinä samalla menisi. Kun talon sivusta tulee routaeristeet ja ne pitää alapuolen hulevesiputket avoinna niin se noin metrin matka routasuojien ja koneen alaosan välillä ei pitäisi olla ylivoimainen homma pitää sulana etelä-Suomen talvissa?
Minkälainen ratkaisu näissä on se vedenpoisto mistä sitä vettä tippuu? En ole koskaan katsonut sen tarkemmin, jos tosiaan vetää 50 mm viemäriputken niin saako siihen jotenkin helposti vedettyä eristetyn putken koneelle asti?
Jos ajattelee että siellä hulevesiviemärissä on talvellakin lämpötila plussan puolella niin sieltä myöskin nousee hieman lämmintä ilmaa tähän pienempään viemäriputkeenkin? Ehkä. Ja putken ulkopuolella tarvittaessa se sähkökaapeli avittamassa, johon voisi laittaa jonkun älypistorasian katsomaan päälläoloa lämpötilan mukaan?
Oliko jollain pidempää kokemusta Pansun nz25 tai hz25? Lähinnä tulisi yläkertaan lämmitys ja viilennys käyttöön. Mietityttään vain sulatusäänet sekä muuten sisäyksikön hiljaisuus.
Nz25 koneen saisi paikalliselta asennettuna 1900€ hintaan, joten vaikuttaisi kilpailukykyiseltä.
15v vanhan päivitin uuteen viime syksynä. Kyllä kannatti. Oli laakerivikaa ja kulutus tippui.Onko järkevää päivittää n.10v. Vanha panasonicin pumppu uuteen? Onko nykyaikaiset merkittävästi hyötysuhteelta tehokkaampia. Nykyisessä myös sisäyksikössä laakerivikaa.
15v vanhan päivitin uuteen viime syksynä. Kyllä kannatti. Oli laakerivikaa ja kulutus tippui.
Panasonic cs9ngke - > hxe35, myös 20v vanha vaihdettiin -> hxe35 ja 22 vs 23 ollaan jossain -40%.Mistä mihin vaihdoit ja paljonko se kulutus oikein tippui?
Viestin arvo aika nolla kun noita tietoja et antanut
Lämpöjokeri tekee ainakin Vantaalle asti asennuksia, heistä on parilta eri tapaukselta Päijät-Hämeessä kuullut hyvää palautetta. Toinen asennus oli ainakin lähes uuteen kerrostaloon ja vaati timanttiporausta.Mistä liikkeistä olette pääkaupunkiseudulla kyselleet asennuksia? Itse olen muutamasta paikasta kysellyt mutta aika kalliilta vaikuttivat.
Hintaluokka GREE BORA 35-A/2/W ilpille asennuksineen ja timanttiporauksineen on luokkaa 1800 - 2000e mikä vaikuttaa aika kalliilta omaan korvaan.
Kyselin myös Landenilta joka vaikutti olevan melko halpa, mutta asiakaspalvelun ammattitaito ei vakuuttanut. Annettiin väärää tietoa puhelimessa ja olisi pitänyt vielä erikseen soittaa asentajalle joka "välillä tekee timanttiporauksia" niin ei sitten mennyt jatkoon.
Olisi siis kiva että tehdään myös suht ammattitaidolla ettei tarvitse lähteä kräväilemään.
Kallista tosiaan on täällä hesulissa, etenkin jos vaatii timanttiporausta. Tästä ketjusta löytyy keväisen ILP-asennukseni hintatietoja ja muidenkin kokemuksia, en nyt jaksa omia juttujani vähän väliä toistella.Mistä liikkeistä olette pääkaupunkiseudulla kyselleet asennuksia? Itse olen muutamasta paikasta kysellyt mutta aika kalliilta vaikuttivat.
Hintaluokka GREE BORA 35-A/2/W ilpille asennuksineen ja timanttiporauksineen on luokkaa 1800 - 2000e mikä vaikuttaa aika kalliilta omaan korvaan.
Kyselin myös Landenilta joka vaikutti olevan melko halpa, mutta asiakaspalvelun ammattitaito ei vakuuttanut. Annettiin väärää tietoa puhelimessa ja olisi pitänyt vielä erikseen soittaa asentajalle joka "välillä tekee timanttiporauksia" niin ei sitten mennyt jatkoon.
Olisi siis kiva että tehdään myös suht ammattitaidolla ettei tarvitse lähteä kräväilemään.
Tuossa minusta paras ilpin pesuvideo, mitä olen löytänyt. Nuo franchising-hommat ovat kyllä sikakalliita, mutta onnistuu ihan kotikonsteinkin. Maksat 400€ tunnin kestävästä ilpin pesusta/huollosta tai auton huollosta. Toinen vaihtoehto on tehdä se itse. Sama asia.Nyt kuulostaa hurjalta, olikos tähän jotain youtube videota tai ohjetta? Hankala oli uskoa että vaatisi täydellisen puhdituksen 2v käytöllä ja siitäkin vain kesät.
Joskus 10v sitten Mitsun Electric oli maailman paras pumppu ja Heavy maailman huonoin. Kummankin nimessä on Mitsubishi, mutta firmoilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Mitsu hajotettiin WW2 jälkeen ja firmoja on paljon, mutta eivät ole samaa konsernia.Sain just 2n eri laitteen tarjoukset. Tarkoitus olisi laittaa 35 ja 25 pumput Asunto ja autotalli. Lämmitys tärkeempi.
Mitsubishi Heavy Industry Kazan 35 / 25 hinnat asennettuna 2140 / 2040
Panasonic HZ 35 / 25 hinnat 2380 / 2210
Suurin ero lienee scop 5,2 vs 5,3 ja Pansussa Wifi vakiona. Kenelläkään kokemusta Mitsun Heavy Industrystä? Tai parempia tarjouksia?
Ilmalämpöpumpun asennus on tuossa parin viikon kuluttua. Siinä on samassa laitteessa wifi jossa etäohjattavuus.
Tiedän että on olemassa wifi-yhteyksillä toimivia etälaitteita, mutta saako niitä asennettua vanhoihin pumppuihin? Tai että mitä ne vaatii että ne saa asennettua?
I-SEE päällä?Mitsubishin lämmitys ja asennon säätäminen että pysyy ala-asennossa niin ei mitään vaikutusta, jatkuvaa ylös-alas liikettä tekee masiina. Rikki?
Mitsubishin lämmitys ja asennon säätäminen että pysyy ala-asennossa niin ei mitään vaikutusta, jatkuvaa ylös-alas liikettä tekee masiina. Rikki?
Automaatilla ymmärrän puhallusnopeuden vaihtelun, mutta manuaalisesti FAN asetuksella 2 siltikin vaihtelee puhallusnopeus. Onko tuo vika vai ominaisuus? Olettaisin, että manuaalisesti puhallusnopeuden säätäminen vaikuttaisi siten, että puhallus myös tuolla tasolla jatkuvasti pysyisi.
Eli moodina "Cool" ja Fan kakkosella? Toimiiko puhallus "loogisesti" jos laitat pyyntilämpötilan vaikka 18? Jäähdystoiminnossakin toi masiina alkaa "idlata" kun tavoitelämpötila saavutettu, ote ohjekirjasta sivu 10:Mitsun HR35 pelkästään jäähdytyskäytössä ja melkoista mekkalaa tuntuu pitävän, lähinnä siis sisäyksikön paukkuminen jäähdytyssyklin jälkeen. Onko muilla vastaavaa? Asentaja kertoi tuon toki olevan poikkeavaa ja alkoi pari viikkoa sitten selvittämään asiaa, vielä ei ole mitään kuulunut.
Automaatilla ymmärrän puhallusnopeuden vaihtelun, mutta manuaalisesti FAN asetuksella 2 siltikin vaihtelee puhallusnopeus. Onko tuo vika vai ominaisuus? Olettaisin, että manuaalisesti puhallusnopeuden säätäminen vaikuttaisi siten, että puhallus myös tuolla tasolla jatkuvasti pysyisi.
Mikä malli? LN-sarjassa ainakin on tuo I-SEE toiminto joka on oletuksena päällä ja oma kokemus oli laittaa se heti pois sotkemasta omia asetuksia. Bongasin muuten tälläsen kohdan LN:n ohjekirjasta:Kyllä se ihan ohjekirjakin on tullut luettua ja pitäisi olla tuo että automaattisesti muuttaa tuota mutta kun siinä on myös se että sen saa tiettyyn kulmaan niin jostain syystä muuttaa sitä jatkuvasti. Onko jotain mahdollisuutta tuollaista resetoida tehdasasetuksille tai vastaavaa?
Tässä yksilössä ei lämmitystä ole, vaan pelkästään viilentävä laite ja viilennys on valittu päälle. Ihmetyttää vain tuo, että vaikka manuaalisesti tietylle nopeudelle puhallus asetettu, niin silti se ei sillä nopeudella pysy vaan välillä hiljenee.Itse jos on ollut laite pois päältä syystä X ja on kuuma laitan ensin turbon päälle ja seisoskelen hetken siinä edessä, sitten automaattisen tilan jolloin se hyvin nopeasti menee hiljaisimmalle teholle (ellei nyt sitten sisällä ole oikeasti kuuma eikä vaan siksi että on tehnyt jotain hommaa ulkona ja itsellä on kuuma).
Jos laittaa esim. tehon 1-4 päälle omasta laitteestani niin tietysti se pysyy samalla nopeudella sitten (tai vakiintuu nopeasti) kun se on päällä ja puhaltaa.
Yleensä olen jättänyt automaatille JA viilentävälle jolloin se viilentää hiljaa jatkuvasti. En kuitenkaan vaan automaattiselle ja jätä sitä haistelemaan tarvitseeko viilentää VAI lämmittää koska silloin se ei ole koskaan "tyytyväinen" vaan vaihtelee noiden tilojen välillä vuoron perään viilentäen ja sitten lämimttäen.
Eli kannattaa varmistaa että et vain valitse jotain lämpötilaa siitä ja sitten pistä nopeutta / automaattista nopeutta vaan että se on varmasti valittuna viilennys tai se yrittää vuoron perään vaihdella viilentäen ja lämmittäen kämppää ja myös nopeuseroja varmaan tulee siitä sensorin mukaan "liian kylmä, liian kuuma".
Juuri tuolla tavalla asetukset kapulasta. Eikö kuitenkin puhalluksen pitäisi pysyä tasaisena, kun se manuaalisesti asetetaan tietylle tasolle? Vai tarkoittaako manuaaliasetus, että puhallus ei sitä korkeammaksi mene vaikka tarvitsisi.Eli moodina "Cool" ja Fan kakkosella? Toimiiko puhallus "loogisesti" jos laitat pyyntilämpötilan vaikka 18? Jäähdystoiminnossakin toi masiina alkaa "idlata" kun tavoitelämpötila saavutettu, ote ohjekirjasta sivu 10:
Laite siirtyy katkokäynnille eli "idlaamaan" kun tavoitelämpötila on saavutettu ja kompuran tehonsäätö ei mene pienemmälle. Tällöin kompura eli ulkoyksikkö pysähtyy ja sisäyksikön puhallin muuttuu pienelle nopeudelle jotta ilma kiertää lämpötila-anturissa (välittämästä mikä nopeus on asetuksena, manuaalinopeudella nopeus pysyy säädetyssä kunnes kone siirtyy idlaamaan). Tuota voi jäähdytyskäytössä testata laittamalla tavoitelämpö matalaksi ja puhallus isolle, puhalluksen pitäisi pysyä säädetyllä tasolla kunnes uusi tavoitelämpötila on saavutettu.Juuri tuolla tavalla asetukset kapulasta. Eikö kuitenkin puhalluksen pitäisi pysyä tasaisena, kun se manuaalisesti asetetaan tietylle tasolle? Vai tarkoittaako manuaaliasetus, että puhallus ei sitä korkeammaksi mene vaikka tarvitsisi.