Ilmalämpöpumput eli ILPit

Aa joo. No ei kai tuo operaatio paljon poikkea sisätilaan verrattuna. Ehkä joku uv suojalakka kannattaisi vetää pintaan. Toki jos sitä asennuskanavaa ei hirveän pitkiä pätkiä ulkoaseinällä ole, niin taitaa olla jopa halvempi vaihtaa siihen musta kansi tilalle
Oisko tossa joku 4 metriä ja muutama mutka. Pitää miettiä jaksaako lähteävaihtamaan vai antaako olla.
 
Näyttävästi 90W vie kaukalossa + putkessa menevä kaapeli yhteensä. Ei paljoa siitä, ettei tartte tyhjennellä saaveja tms. Ja on pistorasialla ihan, että voi ottaa irti sillon kun tahtoopi, ja talveksi kytkee takaste vua pistokkeesee.

IMG_20230523_094045.jpg


IMG_20230523_094130.jpg

IMG_20230523_101441.jpg


Hyvin tuntuupi jäähyttävän ja lämmittävän, nyt ootellen sitten kunnon lämpimiä kelejä ja pakkasia, niin näkee todella miten toimiipe.

IMG_20230523_114811.jpg


IMG_20230523_114836.jpg


Sähkömies tulee erikseen tekemään sähköpääkeskukselta vedon tälle + pistorasialle, sen takia väliaikasesti tälläi "roikkuvaste". Tartteepi 16A sulakkeen, niin ei kestä lähimmät pistorasiat sellasia. Ja tyhjiä paikkoja piisaa siellä sulaketaulussa, niin mieluusti ihan oma tälle sitten :smile:
Vähän nuukasti koneen yläpuolella tilaa, alta minimi mitan.
Näyttävästi 90W vie kaukalossa + putkessa menevä kaapeli yhteensä. Ei paljoa siitä, ettei tartte tyhjennellä saaveja tms. Ja on pistorasialla ihan, että voi ottaa irti sillon kun tahtoopi, ja talveksi kytkee takaste vua pistokkeesee.

IMG_20230523_094045.jpg


IMG_20230523_094130.jpg

IMG_20230523_101441.jpg


Hyvin tuntuupi jäähyttävän ja lämmittävän, nyt ootellen sitten kunnon lämpimiä kelejä ja pakkasia, niin näkee todella miten toimiipe.

IMG_20230523_114811.jpg


IMG_20230523_114836.jpg


Sähkömies tulee erikseen tekemään sähköpääkeskukselta vedon tälle + pistorasialle, sen takia väliaikasesti tälläi "roikkuvaste". Tartteepi 16A sulakkeen, niin ei kestä lähimmät pistorasiat sellasia. Ja tyhjiä paikkoja piisaa siellä sulaketaulussa, niin mieluusti ihan oma tälle sitten :smile:
Vaikeuttaa kennon seinän puolen pesua ensi kesänä.
 
Mitä koneen minimiksi manuaaleissa annettu?



Mittasin itse nyt sen, näyttävästi siihen on jäänyt tilaa 8,7cm (sisäyksikön yläosasta kattoon). Eli tuosta taustalevystä kattoon pitää olla 9,3cm, mutta sehän on pienempi mitä tuo itse yksikkö :hmm:
 
Mittasin itse nyt sen, näyttävästi siihen on jäänyt tilaa 8,7cm (sisäyksikön yläosasta kattoon). Eli tuosta taustalevystä kattoon pitää olla 9,3cm, mutta sehän on pienempi mitä tuo itse yksikkö :hmm:

Itse kyselin noita hieman eikä mitään "radikaaleja" liikkeitä tarvinut ruveta tekemään. Esim. vetämään sisäseinää kasaan ja kärrätä pakastinta ja jääkaappia mäelle koska sisäyksikön edestä ei löydy 3m tilaa noin 180 asteen kulmassa "esteeseen" puhumattakaan alaspäin sivuttain keittiön pöytään ja tuoleihin joista yksi on lähes tuon alla jos siinä istuu... (Rapiat 2m sivuttain olevan seinän alkamiseen, noin 2m30cm siihen että pakastin tulee eteen, sivuilla kuitenkin hyvin tilaa ja esim. pitkään eteisen käytävään riittää hyvin ilmavirtaa ja siten myös makuuhuoneisiin).

Eli nuo ovat ohjeita, eivät oikeasti 100% pakollisia. Itsellä taitaa esim. sisäyksikön päällä olla vain 24cm ennenkuin tulee jotain vastaan (kourua mihin saa verhojen kiinnikkeitä pitäisi olla 15 ylös ja sivuille eli tuo OK) ja alla vain 190cm tilaa ennen lattiaa (pitäisi olla 250cm). Muistelisin että olisi teoriassa pitänyt nostaa kattoa joku 50cm tjsp jos olisi halunnut "asennusohjeiden" mukaisesti toimia.

Kyselin rakennusfirman pomolta sen(kin) teoreettisen mahdollisuuden takia että jos asentaja tulee, tuo kamat ja toteaa että "tässä romut, en voi asentaa koska tila liian pieni, säännöt, kiitos rahoista lähden nyt". Näin ei siis pääse tapahtumaan (tai toki riippuu tilasta, tuskin sitä vaatekaappiin esim. suostuvat asentamaan).
 
Joo minullekin kun käytiin ILPin paikkaa katsomassa niin ei todellakaan mitään millipeliä, jos edes senttipeliä ollut. Mittanauhan kanssa mittailtiin joo, mutta lähinnä sillä mentaliteetilla että mahtuuko ylipäätään ja jääkö muutama sentti vielä tilaakin. Ja ihan iso toimija kyseessä, että varmasti tiesi mitä teki.
 
8cm näyttää itsellä olevan tyhjää ennen kattoa sisäyksiköllä.
 
Tuota RW-sarjaa kehutaan hiljaiseksi. Premium-hinta toki viittaa laadukkaisiin osiin, mutta suurin osatekijä taitaa olla sisäyksikön suuri koko. Miksei suurempia koteloita tarjota pienemmille budjeteille?
 
Tuota RW-sarjaa kehutaan hiljaiseksi. Premium-hinta toki viittaa laadukkaisiin osiin, mutta suurin osatekijä taitaa olla sisäyksikön suuri koko. Miksei suurempia koteloita tarjota pienemmille budjeteille?
Sisäyksikön suuri koko = Isompi lämmönsiirtokenno = kalliimpi. Näin itse asian näkisin. Isommalla kennolla saadaan hiljaisuutta aikaiseksi.
 
Pyytänyt useasta paikasta tarjouksen RW35 ja tuntuu aika kallilta hinnat. 2800-2900 on ollut asennettuna. Pumppu tulisi vanhan tilalle, eli ei tarvitse edes läpivientejä ja sähkösyöttökin tulee pistorasiasta.

Taidan ajella 13v vanhan pumpun loppuun ja ostaa sitten vasta uuden kun se hajoaa
 
Kesämökille olisi tarkoitus vierasaittaan laittaa ILP. Eli alle 20 m2. Hiljainen pitäisi kuitenkin olla.
Onko tästä kokemuksia kenelläkään? Ilmalämpöpumppu Gree 09R32 Eco Inverter

Taisi olla vanha mainos. Uusi hinta.
Ilmalämpöpumppu ULTIMATE 09R32 Wifi Inverter
Vanhempi malli tuli ostettua joskus pihamökille ja muuten oli ok mutta aika äänekäs 3-vaiheinen puhallusteho oli. Uudemmissa näyttäisi olevan ehkä viisiportainen ja uni/yö toiminnolla ehkä muutenkin hiljaisempi. Kokemuksia?
Entä tämä?
Mitsubishi Heavy Industries Ilmalämpöpumppu Kazan 25 Extreme
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on kuukauden päivät suunnilleen ollut Toshiba Seiya plus viilentämässä kerrostaloasuntoa. Mittailin Nedis merkkisellä älypistorasialla ilmalämpöpumpun sähkönkulutusta, ei hajua kuinka tarkkaa mutta varmaan sinnepäin.

Kämpässä on noin 80 neliötä ja tämä on pääasiassa viilentämässä olohuonetta joka työtilana, noin 4x4m plus käytävää, ja avoinna muuhun asuntoon.

Laite on ollut 23 astetta tavoittelemassa, puhallus 2-3 nopeudella ja moodina eco tai silent.
Tämä kämppä olisi nyt jo vaatinut aurinkoisina päivinä lukuisia tuuletuksia läpivedolla jotta pysyisi edes siedettävänä mihinkään tolkulliseen toimintaan.

Alla kuvia. Korkein kulutus tuli kun kokeilin yhtenä päivänä laitta 21 astetta tavoitelämpötilaksi.

Kulutus on pyörinyt 2.5-3.5 välillä lämpimämpinä päivinä, mitä tässä nyt muutamia on jo ollut.

Tänään oli jotain 12 astetta lämmintä ja laite ollut yön yli päällä. Parveke on ollut koko päivän auki, eikä siellä ole kuuma vaikka olen yöksi laittanut lasin kiinni.

Muistaisin lukeneeni vähän pienempiä kulutuslukemia, kun jo ennakkoon hirvitti ajatus sähkölaskusta, joka tosin tulee olemaan pienempi tietty kuin talvella, kun sopimus lähti vaihtoon keväällä...

Onko jollain lukemia vastaavasta asunnosta tai sinne päin kokemuksia? Olisi kiva tietää missä liikkuu kulutuslukemat.
 

Liitteet

  • 20230526_sähkönkulutus_ilp_00.jpg
    20230526_sähkönkulutus_ilp_00.jpg
    42,5 KB · Luettu: 59
  • 20230526_sähkönkulutus_ilp_01.jpg
    20230526_sähkönkulutus_ilp_01.jpg
    45,1 KB · Luettu: 63
  • 20230526_sähkönkulutus_ilp_02.jpg
    20230526_sähkönkulutus_ilp_02.jpg
    43,4 KB · Luettu: 67
  • 20230526_sähkönkulutus_ilp_03.jpg
    20230526_sähkönkulutus_ilp_03.jpg
    60,7 KB · Luettu: 61
Nyt on kuukauden päivät suunnilleen ollut Toshiba Seiya plus viilentämässä kerrostaloasuntoa. Mittailin Nedis merkkisellä älypistorasialla ilmalämpöpumpun sähkönkulutusta, ei hajua kuinka tarkkaa mutta varmaan sinnepäin.

Kämpässä on noin 80 neliötä ja tämä on pääasiassa viilentämässä olohuonetta joka työtilana, noin 4x4m plus käytävää, ja avoinna muuhun asuntoon.

Laite on ollut 23 astetta tavoittelemassa, puhallus 2-3 nopeudella ja moodina eco tai silent.
Tämä kämppä olisi nyt jo vaatinut aurinkoisina päivinä lukuisia tuuletuksia läpivedolla jotta pysyisi edes siedettävänä mihinkään tolkulliseen toimintaan.

Alla kuvia. Korkein kulutus tuli kun kokeilin yhtenä päivänä laitta 21 astetta tavoitelämpötilaksi.

Kulutus on pyörinyt 2.5-3.5 välillä lämpimämpinä päivinä, mitä tässä nyt muutamia on jo ollut.

Tänään oli jotain 12 astetta lämmintä ja laite ollut yön yli päällä. Parveke on ollut koko päivän auki, eikä siellä ole kuuma vaikka olen yöksi laittanut lasin kiinni.

Muistaisin lukeneeni vähän pienempiä kulutuslukemia, kun jo ennakkoon hirvitti ajatus sähkölaskusta, joka tosin tulee olemaan pienempi tietty kuin talvella, kun sopimus lähti vaihtoon keväällä...

Onko jollain lukemia vastaavasta asunnosta tai sinne päin kokemuksia? Olisi kiva tietää missä liikkuu kulutuslukemat.
Viime kesän oli jo tuo sama laite käytössä. Ei ole ollut erillisiä älypistorasioita, mutta viime kesän sähkönkulutushistoriasta näyttää että normikulutukseen verrattuna suunnilleen sen 2 (tai 3, tai 4) kWh päivässä kasvoi päiväkulutus kun päivän ulkolämpötila oli sen 15 astetta, mutta jo luokkaa 6-8 kWh päivässä heinäkuun alussa kun ulkolämpötilat nousi 24 asteeseen joksikin aikaa. En muista enää tarkasti mitä pyyntilämpötiloja käytin milloinkin, mutta taitaa olla että nostin pyynnön 23 -> 24 asteeseen jossain vaiheessa kesää.
 
Itselläni Seiya 13 viilentää kerrostalokaksiota jossa ns. riittävästi ikkunoita suoraan etelään. Mittaria pumpulle ei ole itselläkään mutta suurin piirtein samanlaista kulutusta on kun arpoo kokonaiskulutuksen käyristä milloin on aloittanut jäähdytyskauden.
 
60 m2 kerrostaloasunnossa Daikin Stylish Cool 25 kuluttanut tällä viikolla 2,5-3,4 kWh/vrk Daikinin oman sovelluksen mukaan, joka on kait kohtalaisen luotettava. Viime viikolla 1,5-2,9 kWh/vrk. Pyynti 24˚C, jolloin pitää 22˚C:ssa.
 
Viimeksi muokattu:
Omassa Panasonicissa vrk-kulutus jäähdytyksessä jotain n näillä varsin maltillisilla ulkolämpötiloillakin ollut tuota 2-3 kWh. Toisaalta katselin just, että pelkällä tuuletuksella ollut alakerran pumppu on vienyt tasaisesti 1.5 kWh/vrk. Yllättävän paljon, siihen nähden että talvella lämmityskulutus on ollut luokkaa 7-10 kWh/vrk/pumppu.

Toki rinnetalossa hyvin todennäköisesti ei tarvitse pitää viilennystä kuin yläkerran pumpussa, koska alemmat kerrokset pysyvät varsin viileinä muutenkin, siinä missä lämmitystä tarvitsee kyllä molemmilla pumpuilla.
 
Lukaisin viimeiset 10 sivua että saisin hieman perspektiiviä missä mennään ILPien osalla tällä hetkellä. Tarkoitus olisi laittaa tänä vuonna uusi pumppu, lähinnä viilentämään mutta kuitenkin normaali pumppu eikä pelkästään viilentävä. Tulee ok-talon olohuoneen seinään, avokeittiö samaa tilaa 33 m2 yhteensä joka avautuu eteistilaan/käytävään noin 17 m2. Oh vieressä makkari 16 m2, toisella puolella taloa pari makkaria lisää plus KHH ja pesutilat. Lämmityksestä huolehtii maalämpöpumppu lattialämmityksellä. Mitä on kysellyt alan ihmisiltä ja pumpun omistajilta niin yleisimmät vastaukset ovat joko Mitsu tai Daikin. Onko muita laadukkaita merkkejä vertailuun (varmaan on mutta ei ole tullut useasti puheissa esiin)?
Tarkoitus olisi laittaa kondenssivedet suoraan hulevesiin eli putkeen haara (50 mm viemäriputki?) eristettynä tai vaikka tuplana ne eristeet. Putken ja eristeen väliin saattokaapeli mahdolliseen jäätymiseen? Koska minkäännäköistä pulkkaa tai lihalaatikkoa ei ole tulossa koneen alle potkittavaksi. Talon vierustat tulee nyt olemaan auki niin aika pienellä vaivalla ne siinä samalla menisi. Kun talon sivusta tulee routaeristeet ja ne pitää alapuolen hulevesiputket avoinna niin se noin metrin matka routasuojien ja koneen alaosan välillä ei pitäisi olla ylivoimainen homma pitää sulana etelä-Suomen talvissa?
Minkälainen ratkaisu näissä on se vedenpoisto mistä sitä vettä tippuu? En ole koskaan katsonut sen tarkemmin, jos tosiaan vetää 50 mm viemäriputken niin saako siihen jotenkin helposti vedettyä eristetyn putken koneelle asti?
Jos ajattelee että siellä hulevesiviemärissä on talvellakin lämpötila plussan puolella niin sieltä myöskin nousee hieman lämmintä ilmaa tähän pienempään viemäriputkeenkin? Ehkä. Ja putken ulkopuolella tarvittaessa se sähkökaapeli avittamassa, johon voisi laittaa jonkun älypistorasian katsomaan päälläoloa lämpötilan mukaan?
 
Lukaisin viimeiset 10 sivua että saisin hieman perspektiiviä missä mennään ILPien osalla tällä hetkellä. Tarkoitus olisi laittaa tänä vuonna uusi pumppu, lähinnä viilentämään mutta kuitenkin normaali pumppu eikä pelkästään viilentävä. Tulee ok-talon olohuoneen seinään, avokeittiö samaa tilaa 33 m2 yhteensä joka avautuu eteistilaan/käytävään noin 17 m2. Oh vieressä makkari 16 m2, toisella puolella taloa pari makkaria lisää plus KHH ja pesutilat. Lämmityksestä huolehtii maalämpöpumppu lattialämmityksellä. Mitä on kysellyt alan ihmisiltä ja pumpun omistajilta niin yleisimmät vastaukset ovat joko Mitsu tai Daikin. Onko muita laadukkaita merkkejä vertailuun (varmaan on mutta ei ole tullut useasti puheissa esiin)?
Tarkoitus olisi laittaa kondenssivedet suoraan hulevesiin eli putkeen haara (50 mm viemäriputki?) eristettynä tai vaikka tuplana ne eristeet. Putken ja eristeen väliin saattokaapeli mahdolliseen jäätymiseen? Koska minkäännäköistä pulkkaa tai lihalaatikkoa ei ole tulossa koneen alle potkittavaksi. Talon vierustat tulee nyt olemaan auki niin aika pienellä vaivalla ne siinä samalla menisi. Kun talon sivusta tulee routaeristeet ja ne pitää alapuolen hulevesiputket avoinna niin se noin metrin matka routasuojien ja koneen alaosan välillä ei pitäisi olla ylivoimainen homma pitää sulana etelä-Suomen talvissa?
Minkälainen ratkaisu näissä on se vedenpoisto mistä sitä vettä tippuu? En ole koskaan katsonut sen tarkemmin, jos tosiaan vetää 50 mm viemäriputken niin saako siihen jotenkin helposti vedettyä eristetyn putken koneelle asti?
Jos ajattelee että siellä hulevesiviemärissä on talvellakin lämpötila plussan puolella niin sieltä myöskin nousee hieman lämmintä ilmaa tähän pienempään viemäriputkeenkin? Ehkä. Ja putken ulkopuolella tarvittaessa se sähkökaapeli avittamassa, johon voisi laittaa jonkun älypistorasian katsomaan päälläoloa lämpötilan mukaan?
Eri merkeissä erilaiset toteutukset kondesille ulkoyksikössä ja Daikkinille hyvä vaihtoehto merkki on Toshiba :tup:
 
Oliko jollain pidempää kokemusta Pansun nz25 tai hz25? Lähinnä tulisi yläkertaan lämmitys ja viilennys käyttöön. Mietityttään vain sulatusäänet sekä muuten sisäyksikön hiljaisuus.
Nz25 koneen saisi paikalliselta asennettuna 1900€ hintaan, joten vaikuttaisi kilpailukykyiseltä.
 
Viimeksi muokattu:
Oliko jollain pidempää kokemusta Pansun nz25 tai hz25? Lähinnä tulisi yläkertaan lämmitys ja viilennys käyttöön. Mietityttään vain sulatusäänet sekä muuten sisäyksikön hiljaisuus.
Nz25 koneen saisi paikalliselta asennettuna 1900€ hintaan, joten vaikuttaisi kilpailukykyiseltä.

Meillä on ollut viime syksystä 2 x HZ25XKE talon pääasiallisina lämmönlähteinä. Lämmitystehosta ei mitään valittamista, erittäin hyvin tuuppaa lämpöä parinkymmenen asteen pakkasillakin.

Sisäyksikön ääni riippuu täysin siitä kuinka kovalla puhallus on. Maksimipuhalluksella ääntä lähtee kyllä jonkin verran, mutta ihan hyvin on saatu nukuttua vaikka muutaman metrin päässä on vehje hönkinyt täydellä puhalluksella. Pienemmät puhallustehot onkin sitten lähes äänettömiä. Sulatuksen alkaessa kuuluu kerran kovempi suhahdus ja sen jälkeen lämpölaajenemisen seurauksena saattaa sisäyksikön muovi vähän naksua, mutta eipä tuosta pahemmin muuten mitään ääntä sulattaessa lähde.

Eipä ole kyllä mitään isompaa valittamista tuosta pumpusta. Olisi kiva jos sivuttaispuhalluksen logiikka olisi vähän erilainen ja dataa saisi pihalle, mutta siinäpä ne isoimmat valitukseen aiheet onkin.

En tosin näkisi hirveästi järkeä ostaa tuota NZ-mallia jos vehje tulee myös lämmityskäyttöön, koska tuo HZ ei ole kuin vajaat pari sataa kalliimpi, mikä ei ole yhtään mitään kun miettii että laite on luultavasti ainakin kymmenen vuotta käytössä ja paremman hyötysuhteen ansiosta hintaero muutenkin kuittaantuu pois.
 
Viimeksi muokattu:
Onko järkevää päivittää n.10v. Vanha panasonicin pumppu uuteen? Onko nykyaikaiset merkittävästi hyötysuhteelta tehokkaampia. Nykyisessä myös sisäyksikössä laakerivikaa.
 
Onko järkevää päivittää n.10v. Vanha panasonicin pumppu uuteen? Onko nykyaikaiset merkittävästi hyötysuhteelta tehokkaampia. Nykyisessä myös sisäyksikössä laakerivikaa.
15v vanhan päivitin uuteen viime syksynä. Kyllä kannatti. Oli laakerivikaa ja kulutus tippui.
Yksi 15v vanha vielä pöhisee, kun uusi vähän tukee sitä.
 
Jos se vielä käytössään toimii, niin ei kannata. Jos sitä tee-se-itse miehen vikaa löytyy, niin vaihdat ne laakerit.
 
Mistä mihin vaihdoit ja paljonko se kulutus oikein tippui?
Viestin arvo aika nolla kun noita tietoja et antanut :p
Panasonic cs9ngke - > hxe35, myös 20v vanha vaihdettiin -> hxe35 ja 22 vs 23 ollaan jossain -40%.

Tässä 21-22-23 vertailua. 02/22 tuli toiseksi autoksi sähköauto ja poistui 02/23, lataukset n 1500kWh jos sitäkään tuosta 22 kokonaislukemasta (vaimon ajokkina ajettiin yhteensä 13tkm).
Vasta 23 puolella tuli systemaattisesti otettua lataukset talteen. Haarukoin lataukset mielellään tuosta kulutuksesta pois, koska ne on liikenne-energiaa, ei asumisenergiaa.
2023 ilman latauksia tavoitteeksi asetin 18320kWh, josta nyt ollaan 4% alle. 260m2 -78 tiilitalo Espoossa.

1685605031826.png
 
Viimeksi muokattu:
Mistä liikkeistä olette pääkaupunkiseudulla kyselleet asennuksia? Itse olen muutamasta paikasta kysellyt mutta aika kalliilta vaikuttivat.

Hintaluokka GREE BORA 35-A/2/W ilpille asennuksineen ja timanttiporauksineen on luokkaa 1800 - 2000e mikä vaikuttaa aika kalliilta omaan korvaan.

Kyselin myös Landenilta joka vaikutti olevan melko halpa, mutta asiakaspalvelun ammattitaito ei vakuuttanut. Annettiin väärää tietoa puhelimessa ja olisi pitänyt vielä erikseen soittaa asentajalle joka "välillä tekee timanttiporauksia" niin ei sitten mennyt jatkoon.

Olisi siis kiva että tehdään myös suht ammattitaidolla ettei tarvitse lähteä kräväilemään.
 
Mistä liikkeistä olette pääkaupunkiseudulla kyselleet asennuksia? Itse olen muutamasta paikasta kysellyt mutta aika kalliilta vaikuttivat.

Hintaluokka GREE BORA 35-A/2/W ilpille asennuksineen ja timanttiporauksineen on luokkaa 1800 - 2000e mikä vaikuttaa aika kalliilta omaan korvaan.

Kyselin myös Landenilta joka vaikutti olevan melko halpa, mutta asiakaspalvelun ammattitaito ei vakuuttanut. Annettiin väärää tietoa puhelimessa ja olisi pitänyt vielä erikseen soittaa asentajalle joka "välillä tekee timanttiporauksia" niin ei sitten mennyt jatkoon.

Olisi siis kiva että tehdään myös suht ammattitaidolla ettei tarvitse lähteä kräväilemään.
Lämpöjokeri tekee ainakin Vantaalle asti asennuksia, heistä on parilta eri tapaukselta Päijät-Hämeessä kuullut hyvää palautetta. Toinen asennus oli ainakin lähes uuteen kerrostaloon ja vaati timanttiporausta.
 
Mistä liikkeistä olette pääkaupunkiseudulla kyselleet asennuksia? Itse olen muutamasta paikasta kysellyt mutta aika kalliilta vaikuttivat.

Hintaluokka GREE BORA 35-A/2/W ilpille asennuksineen ja timanttiporauksineen on luokkaa 1800 - 2000e mikä vaikuttaa aika kalliilta omaan korvaan.

Kyselin myös Landenilta joka vaikutti olevan melko halpa, mutta asiakaspalvelun ammattitaito ei vakuuttanut. Annettiin väärää tietoa puhelimessa ja olisi pitänyt vielä erikseen soittaa asentajalle joka "välillä tekee timanttiporauksia" niin ei sitten mennyt jatkoon.

Olisi siis kiva että tehdään myös suht ammattitaidolla ettei tarvitse lähteä kräväilemään.
Kallista tosiaan on täällä hesulissa, etenkin jos vaatii timanttiporausta. Tästä ketjusta löytyy keväisen ILP-asennukseni hintatietoja ja muidenkin kokemuksia, en nyt jaksa omia juttujani vähän väliä toistella.
 
Sain just 2n eri laitteen tarjoukset. Tarkoitus olisi laittaa 35 ja 25 pumput Asunto ja autotalli. Lämmitys tärkeempi.

Mitsubishi Heavy Industry Kazan 35 / 25 hinnat asennettuna 2140 / 2040
Panasonic HZ 35 / 25 hinnat 2380 / 2210

Suurin ero lienee scop 5,2 vs 5,3 ja Pansussa Wifi vakiona. Kenelläkään kokemusta Mitsun Heavy Industrystä? Tai parempia tarjouksia?
 
Nyt kuulostaa hurjalta, olikos tähän jotain youtube videota tai ohjetta? Hankala oli uskoa että vaatisi täydellisen puhdituksen 2v käytöllä ja siitäkin vain kesät.
Tuossa minusta paras ilpin pesuvideo, mitä olen löytänyt. Nuo franchising-hommat ovat kyllä sikakalliita, mutta onnistuu ihan kotikonsteinkin. Maksat 400€ tunnin kestävästä ilpin pesusta/huollosta tai auton huollosta. Toinen vaihtoehto on tehdä se itse. Sama asia.

2-5v on ehkä sopiva väli riippuen siitä, miten paljon paskaa kertyy kenenkin huushollissa.

Vaahdot ja muut ovat valitettavasti vähän näpertelyä. Omissa pumpuissa kennoon ei kertynyt 4v aikana niinkään paljon töhnää, mutta puhaltimessa oli aika paljon ja siihen vaahto ei auta.


 
Viimeksi muokattu:
Sain just 2n eri laitteen tarjoukset. Tarkoitus olisi laittaa 35 ja 25 pumput Asunto ja autotalli. Lämmitys tärkeempi.

Mitsubishi Heavy Industry Kazan 35 / 25 hinnat asennettuna 2140 / 2040
Panasonic HZ 35 / 25 hinnat 2380 / 2210

Suurin ero lienee scop 5,2 vs 5,3 ja Pansussa Wifi vakiona. Kenelläkään kokemusta Mitsun Heavy Industrystä? Tai parempia tarjouksia?
Joskus 10v sitten Mitsun Electric oli maailman paras pumppu ja Heavy maailman huonoin. Kummankin nimessä on Mitsubishi, mutta firmoilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Mitsu hajotettiin WW2 jälkeen ja firmoja on paljon, mutta eivät ole samaa konsernia.

Meidän talossa oli hajallinen Heavy kun muutettiin. Oli hajonnut heti takuuajan jälkeen. Eivät olleet saaneet kuntoon. Soitin yhdelle Mitsun spesialistille ja sanoi, että ei suostu koskemaan Heavy pumppuihin. Oli joskus myynyt niitä 30kpl ja "kaikki" olivat hajonneet heti 2v takuuajan jälkeen. Meillä vika oli luultavasti ulkoyksikön piirilevy, missä puhaltimen poweri. Puhallin oli mykkä. Oli paljon vikakoodeja ja muut sain pois, mutta puhallinta en saanut pyörimään. Piirilevy olisi ollut 200€ ja en viitsinyt alkaa lottoamaan. Liekö sitten parantuneet nuo heavyt niistä päivistä.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Ilmalämpöpumpun asennus on tuossa parin viikon kuluttua. Siinä on samassa laitteessa wifi jossa etäohjattavuus.

Tiedän että on olemassa wifi-yhteyksillä toimivia etälaitteita, mutta saako niitä asennettua vanhoihin pumppuihin? Tai että mitä ne vaatii että ne saa asennettua?
 
Ilmalämpöpumpun asennus on tuossa parin viikon kuluttua. Siinä on samassa laitteessa wifi jossa etäohjattavuus.

Tiedän että on olemassa wifi-yhteyksillä toimivia etälaitteita, mutta saako niitä asennettua vanhoihin pumppuihin? Tai että mitä ne vaatii että ne saa asennettua?

Esim. Tuollaisella saa oikeastaan minkä vaan ir ohjattavan laitteen etäohjatuksi.
 
Riippuu pumpusta, mitä saa mutta yleispätevä ja helppo värkki on esimerkiksi Sensibo. Hinta pyörii siellä 70-100€ huitteilla.
 
Mitsun HR35 pelkästään jäähdytyskäytössä ja melkoista mekkalaa tuntuu pitävän, lähinnä siis sisäyksikön paukkuminen jäähdytyssyklin jälkeen. Onko muilla vastaavaa? Asentaja kertoi tuon toki olevan poikkeavaa ja alkoi pari viikkoa sitten selvittämään asiaa, vielä ei ole mitään kuulunut.

Automaatilla ymmärrän puhallusnopeuden vaihtelun, mutta manuaalisesti FAN asetuksella 2 siltikin vaihtelee puhallusnopeus. Onko tuo vika vai ominaisuus? Olettaisin, että manuaalisesti puhallusnopeuden säätäminen vaikuttaisi siten, että puhallus myös tuolla tasolla jatkuvasti pysyisi.
 
Mitsubishin lämmitys ja asennon säätäminen että pysyy ala-asennossa niin ei mitään vaikutusta, jatkuvaa ylös-alas liikettä tekee masiina. Rikki?
 
Mitsubishin lämmitys ja asennon säätäminen että pysyy ala-asennossa niin ei mitään vaikutusta, jatkuvaa ylös-alas liikettä tekee masiina. Rikki?

Eikö ole erillistä "swing" tms. nappia? Ilmeisesti olet kokeillut säädintä eikä vaikutusta? Olet varmaankin lukenut mukana tulleen ohjekirjan eikä ole ollut apua tuosta?
Mikäli näin niin hajallahan tuo on. Kyllä vähänkin uudemmissa (varsinkin hieman kalliimmissa jos nyt jossain GREE laitteissakin löytyy) ilpeissä pitäisi tuo optio löytyä.

Automaatilla ymmärrän puhallusnopeuden vaihtelun, mutta manuaalisesti FAN asetuksella 2 siltikin vaihtelee puhallusnopeus. Onko tuo vika vai ominaisuus? Olettaisin, että manuaalisesti puhallusnopeuden säätäminen vaikuttaisi siten, että puhallus myös tuolla tasolla jatkuvasti pysyisi.

Itse jos on ollut laite pois päältä syystä X ja on kuuma laitan ensin turbon päälle ja seisoskelen hetken siinä edessä, sitten automaattisen tilan jolloin se hyvin nopeasti menee hiljaisimmalle teholle (ellei nyt sitten sisällä ole oikeasti kuuma eikä vaan siksi että on tehnyt jotain hommaa ulkona ja itsellä on kuuma).
Jos laittaa esim. tehon 1-4 päälle omasta laitteestani niin tietysti se pysyy samalla nopeudella sitten (tai vakiintuu nopeasti) kun se on päällä ja puhaltaa.

Yleensä olen jättänyt automaatille JA viilentävälle jolloin se viilentää hiljaa jatkuvasti. En kuitenkaan vaan automaattiselle ja jätä sitä haistelemaan tarvitseeko viilentää VAI lämmittää koska silloin se ei ole koskaan "tyytyväinen" vaan vaihtelee noiden tilojen välillä vuoron perään viilentäen ja sitten lämimttäen.

Eli kannattaa varmistaa että et vain valitse jotain lämpötilaa siitä ja sitten pistä nopeutta / automaattista nopeutta vaan että se on varmasti valittuna viilennys tai se yrittää vuoron perään vaihdella viilentäen ja lämmittäen kämppää ja myös nopeuseroja varmaan tulee siitä sensorin mukaan "liian kylmä, liian kuuma".
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se ihan ohjekirjakin on tullut luettua ja pitäisi olla tuo että automaattisesti muuttaa tuota mutta kun siinä on myös se että sen saa tiettyyn kulmaan niin jostain syystä muuttaa sitä jatkuvasti. Onko jotain mahdollisuutta tuollaista resetoida tehdasasetuksille tai vastaavaa?
 
Mitsun HR35 pelkästään jäähdytyskäytössä ja melkoista mekkalaa tuntuu pitävän, lähinnä siis sisäyksikön paukkuminen jäähdytyssyklin jälkeen. Onko muilla vastaavaa? Asentaja kertoi tuon toki olevan poikkeavaa ja alkoi pari viikkoa sitten selvittämään asiaa, vielä ei ole mitään kuulunut.

Automaatilla ymmärrän puhallusnopeuden vaihtelun, mutta manuaalisesti FAN asetuksella 2 siltikin vaihtelee puhallusnopeus. Onko tuo vika vai ominaisuus? Olettaisin, että manuaalisesti puhallusnopeuden säätäminen vaikuttaisi siten, että puhallus myös tuolla tasolla jatkuvasti pysyisi.
Eli moodina "Cool" ja Fan kakkosella? Toimiiko puhallus "loogisesti" jos laitat pyyntilämpötilan vaikka 18? Jäähdystoiminnossakin toi masiina alkaa "idlata" kun tavoitelämpötila saavutettu, ote ohjekirjasta sivu 10:

1686556777163.png
 
Kyllä se ihan ohjekirjakin on tullut luettua ja pitäisi olla tuo että automaattisesti muuttaa tuota mutta kun siinä on myös se että sen saa tiettyyn kulmaan niin jostain syystä muuttaa sitä jatkuvasti. Onko jotain mahdollisuutta tuollaista resetoida tehdasasetuksille tai vastaavaa?
Mikä malli? LN-sarjassa ainakin on tuo I-SEE toiminto joka on oletuksena päällä ja oma kokemus oli laittaa se heti pois sotkemasta omia asetuksia. Bongasin muuten tälläsen kohdan LN:n ohjekirjasta:

1686557145829.png


Käytännössä en oo huomannu tuota kun jäähdytyskäytössä on aina "ylin" asento ollut käytössä.
 
Vinkkejä millä saisi liuotettua pinttyneen lian ilmalämpöpumpun puhaltimesta? Testannut tuota Teho Coil Cleaner:ia, mutta ei saanut kaikkea irti. Olen irroittanut puhaltimen, mihin mömmöön olisi hyvä laittaa lillumaan?
 
Itse jos on ollut laite pois päältä syystä X ja on kuuma laitan ensin turbon päälle ja seisoskelen hetken siinä edessä, sitten automaattisen tilan jolloin se hyvin nopeasti menee hiljaisimmalle teholle (ellei nyt sitten sisällä ole oikeasti kuuma eikä vaan siksi että on tehnyt jotain hommaa ulkona ja itsellä on kuuma).
Jos laittaa esim. tehon 1-4 päälle omasta laitteestani niin tietysti se pysyy samalla nopeudella sitten (tai vakiintuu nopeasti) kun se on päällä ja puhaltaa.

Yleensä olen jättänyt automaatille JA viilentävälle jolloin se viilentää hiljaa jatkuvasti. En kuitenkaan vaan automaattiselle ja jätä sitä haistelemaan tarvitseeko viilentää VAI lämmittää koska silloin se ei ole koskaan "tyytyväinen" vaan vaihtelee noiden tilojen välillä vuoron perään viilentäen ja sitten lämimttäen.

Eli kannattaa varmistaa että et vain valitse jotain lämpötilaa siitä ja sitten pistä nopeutta / automaattista nopeutta vaan että se on varmasti valittuna viilennys tai se yrittää vuoron perään vaihdella viilentäen ja lämmittäen kämppää ja myös nopeuseroja varmaan tulee siitä sensorin mukaan "liian kylmä, liian kuuma".
Tässä yksilössä ei lämmitystä ole, vaan pelkästään viilentävä laite ja viilennys on valittu päälle. Ihmetyttää vain tuo, että vaikka manuaalisesti tietylle nopeudelle puhallus asetettu, niin silti se ei sillä nopeudella pysy vaan välillä hiljenee.
 
Eli moodina "Cool" ja Fan kakkosella? Toimiiko puhallus "loogisesti" jos laitat pyyntilämpötilan vaikka 18? Jäähdystoiminnossakin toi masiina alkaa "idlata" kun tavoitelämpötila saavutettu, ote ohjekirjasta sivu 10:

1686556777163.png
Juuri tuolla tavalla asetukset kapulasta. Eikö kuitenkin puhalluksen pitäisi pysyä tasaisena, kun se manuaalisesti asetetaan tietylle tasolle? Vai tarkoittaako manuaaliasetus, että puhallus ei sitä korkeammaksi mene vaikka tarvitsisi.
 
Juuri tuolla tavalla asetukset kapulasta. Eikö kuitenkin puhalluksen pitäisi pysyä tasaisena, kun se manuaalisesti asetetaan tietylle tasolle? Vai tarkoittaako manuaaliasetus, että puhallus ei sitä korkeammaksi mene vaikka tarvitsisi.
Laite siirtyy katkokäynnille eli "idlaamaan" kun tavoitelämpötila on saavutettu ja kompuran tehonsäätö ei mene pienemmälle. Tällöin kompura eli ulkoyksikkö pysähtyy ja sisäyksikön puhallin muuttuu pienelle nopeudelle jotta ilma kiertää lämpötila-anturissa (välittämästä mikä nopeus on asetuksena, manuaalinopeudella nopeus pysyy säädetyssä kunnes kone siirtyy idlaamaan). Tuota voi jäähdytyskäytössä testata laittamalla tavoitelämpö matalaksi ja puhallus isolle, puhalluksen pitäisi pysyä säädetyllä tasolla kunnes uusi tavoitelämpötila on saavutettu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom