Ilmalämpöpumput eli ILPit

Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
911
Eli esim. rautasahalla kylmästi poikki, pala pois välistä ja takaisin liittäminen ulko- tai jatkoliittimellä? Tai pannalla? Ei ole mitään käryä onko tuolla missä kohdin valmiita jatkoja kun on kauttaaltaan eristettyjä nuo putket. Pitänee tutkia asiaa. Mieluummin yrittäisi ylivarustautua tätä hommaa varten, kuin että kaikki on levällään ja jotain oleellista palikkaa puuttuu :cool:


Joo edestä nousee ensin magneettikiinnitteinen suojapelti pois ja sen alla olla on kahdella sormiruuvilla kiinni oleva luukku jonka alta löytyy rinnakkain kasettisuodattimet. Takana tosiaan ehkä 15cm matalemmalla tuulettimet.

Juu tosiaan poikki nuo putket (rautasaha voi olla työläs) mutta puukkosaha metalliterällä voisi olla kova sana. Jatkoksi käy sisäpuolinen jatko aivan hyvin. Saa liikkeestä suoraan putken koolla. Kiinnittää vaikka ruuvilla tai popniitiillä ja teippi päälle. Sitten vaan eristys (osta suoraan uudet eristeet). Etummaisia putkia ei tarvitse katkaista jos pääset koneen sivusta käsiksi mutta työläs operaatio. Itselläni on katkaistu kaikki työn helpottamiseksi

Tässä kuvassa näkyy nuolen kohdassa yhden ruuvin paikka. Tämä reikä EI NÄY uutena. Jokaisessa kulmassa ainakin (8.kpl yhteensä) ja muistelen että keskelläkin olisi ollut mutta en pääse nyt näkemään.

Moottorin kun saat pois niin ÄLÄ irroita Nilanin levyä (tuo missä on ruuvit kiinni ja nuoli osoittaa) itse meinasin jo porata popniitit auki kunnes tajusin että moottori aukeaa aivan hyvin kun vain hieman taivuttaa. Ei vaadi väkivaltaa. :whistling:

Laakerit vaihtuu helposti ja imurilla saat kotelot puhtaaksi.

Lukkorengas eli seekeripihdit on myös hyvä olla. Moottoreissa on pienet lukkorenkaat (varmasti saa muutenkin pois)

Edellisessä viestissäni oli sikäli virhe että tietysti moottoreita on vain KAKSI ja ne nousevat erikseen. Edestä katsottuna oikean puolen moottori on se joka vaikeampi saada ulos. Kuvassa nuolen suuntaan.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 385
Juu tosiaan poikki nuo putket (rautasaha voi olla työläs) mutta puukkosaha metalliterällä voisi olla kova sana. Jatkoksi käy sisäpuolinen jatko aivan hyvin. Saa liikkeestä suoraan putken koolla. Kiinnittää vaikka ruuvilla tai popniitiillä ja teippi päälle. Sitten vaan eristys (osta suoraan uudet eristeet). Etummaisia putkia ei tarvitse katkaista jos pääset koneen sivusta käsiksi mutta työläs operaatio. Itselläni on katkaistu kaikki työn helpottamiseksi

Tässä kuvassa näkyy nuolen kohdassa yhden ruuvin paikka. Tämä reikä EI NÄY uutena. Jokaisessa kulmassa ainakin (8.kpl yhteensä) ja muistelen että keskelläkin olisi ollut mutta en pääse nyt näkemään.

Moottorin kun saat pois niin ÄLÄ irroita Nilanin levyä (tuo missä on ruuvit kiinni ja nuoli osoittaa) itse meinasin jo porata popniitit auki kunnes tajusin että moottori aukeaa aivan hyvin kun vain hieman taivuttaa. Ei vaadi väkivaltaa. :whistling:

Laakerit vaihtuu helposti ja imurilla saat kotelot puhtaaksi.

Lukkorengas eli seekeripihdit on myös hyvä olla. Moottoreissa on pienet lukkorenkaat (varmasti saa muutenkin pois)

Edellisessä viestissäni oli sikäli virhe että tietysti moottoreita on vain KAKSI ja ne nousevat erikseen. Edestä katsottuna oikean puolen moottori on se joka vaikeampi saada ulos. Kuvassa nuolen suuntaan.
Kiitos näistä, pitääpä katsoa hommaa alkuun. Puukkosahakin löytyy, mutta on kyllä sen verran ahdas väli, että en tiedä sopiiko sen kanssa touhuamaan tuolla.

Kone on tosiaan veemäisessä paikassa, kun on nurkassa ja vasemmalla puolella kaappi. Näyttäisi kuitenkin, että asennusvaiheessa on kaapin seinä irrotettu ja tehty kuviosahalla reikää, että putket saa mahtumaan kunnolla, joten tuohon pitäisi vasemmalle puolelle tulla ihan hyvin tilaa kun kaapin tyhjää ja ottaa toisen seinän irti.

Ehkä pitää aloittaa siitä, että purkaa kaappia ja sitten leikkaa eristettä pois tieltä. Hyvällä säkällä tuossa voisi olla joku jatkos kohta tehtynä ja ei tarvi itse alkaa katkomis puuhiin. Ja kaikkihan me tiedetään, ettei niin hyvää säkää olekaan :think:

Se tässä nyt on oikeastaan paskamaisinta, että käytännössä on pakko ottaa puhallin pöydälle ennenkuin pääsen metsästämään oikeita laakereita. Lämpöpumput foorumia kun lueskelin, niin näissä on käytetty vuosien aikana eri puhaltimia ja siten eri laakereita, joten netissä mainitut laakerimallit ei välttämättä pidä paikkaansa omalla kohdalla :oops:

Sekin vielä että kun vaihdat kunnon laakerit älä ihmettele jos ei kuulu mitään ääntä. Itsellä kakkosteholla oli niin hiljainen että oikeasti luulin puhaltimien olevan rikki. :btooth:
Näin siinä varmasti käy, kun on alkanut korva jo tottua tuohon jurinaan :lol:
 
Liittynyt
29.07.2019
Viestejä
194
Tuli tässä mieleen, että onkohan mitään estettä sille, että maalaisi ILP:in ulkoyksikön kuoret talon väriin paremmin sopivaksi? En ole nähnyt kenenkään tehneen näin, mutta jotenkin tuntuu hassulta ostaa erillinen kotelo, joka A) vie ylimääräistä tilaa ja B) heikentänee ainakin marginaalisesti ilmavirtauksia. Sisäyksiköihin on saatu mukaan designia, mutta ulkoyksiköt tuppaavat edelleen olevan järjestäen melko rumia valkoisia kapistuksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 490
Ei sille mitään käytännön estettä ole. Jos takuun alainen, niin lukisin sen pienellä präntätyn, jos siellä jotain mainittu mistään muutoksista, vaikka sen ei todellakaan pitäisi evätä mitään normaaleista oikeuksista.

Takuun/virhevastuun käytössä vain toivoen, että kuluttajariitalautakunta on kartalla, mitä todennäköisesti on.

Edit: eli saattaa mahdollisesti aiheuttaa ylimääräistä viivästymistä takuuseen. Varmista myyjältä/valmistajalta pysyäkseni turvallisella puolella.
 
Liittynyt
27.01.2021
Viestejä
293
Tuli tässä mieleen, että onkohan mitään estettä sille, että maalaisi ILP:in ulkoyksikön kuoret talon väriin paremmin sopivaksi? En ole nähnyt kenenkään tehneen näin, mutta jotenkin tuntuu hassulta ostaa erillinen kotelo, joka A) vie ylimääräistä tilaa ja B) heikentänee ainakin marginaalisesti ilmavirtauksia. Sisäyksiköihin on saatu mukaan designia, mutta ulkoyksiköt tuppaavat edelleen olevan järjestäen melko rumia valkoisia kapistuksia.
Suosittelisin kuitenkin harvarimaisen maalaamattoman ulkoyksikön suojakotelon hankkimista. Siitä pääsee aina eroon jos niin haluaa. Ulkoyksikön maalaaminen on lopullinen, onnistui maalaaminen tai ei. Kotelon voi maalata samalla värillä kuin talo ja kanavakotelon kannet saman tai lähes saman värisellä muovi spraymaalilla. Tässä esimerkki. Lämpöpumpun suoja: Rakenna itse! | teeitse.com Tuossa on rakennettu itse koko kotelo, mutta sen voi ostaa jo valmiina. Joku tämän tyylinen Scanoffice ulkoyksikön suojakotelo, musta kate - LVI-kauppa
 
Liittynyt
12.03.2019
Viestejä
155
Tuli tässä mieleen, että onkohan mitään estettä sille, että maalaisi ILP:in ulkoyksikön kuoret talon väriin paremmin sopivaksi? En ole nähnyt kenenkään tehneen näin, mutta jotenkin tuntuu hassulta ostaa erillinen kotelo, joka A) vie ylimääräistä tilaa ja B) heikentänee ainakin marginaalisesti ilmavirtauksia. Sisäyksiköihin on saatu mukaan designia, mutta ulkoyksiköt tuppaavat edelleen olevan järjestäen melko rumia valkoisia kapistuksia.
Missähän mä bongasin vinkin että sen ulkoyksiön voisi myös teipata sopivaan värisävyyn, ei olisi niin pysyvä. Oisko ollut niitä samoja teippiä millä autoja tuunataan tms.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
8 039
Missähän mä bongasin vinkin että sen ulkoyksiön voisi myös teipata sopivaan värisävyyn, ei olisi niin pysyvä. Oisko ollut niitä samoja teippiä millä autoja tuunataan tms.
Auton maalipintojen teippi varmaan toimii hyvin siinä lämpöpumpun ulkoyksikössäkin. Onhan siinä askertelua saada se hyvin asennettua.

Tuskin ne mitään erillisiä ilpin ulkoyksikön teippejä edes kukaan tekee, vaan samoja teippejä ovat jos moisia on edes myynnissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 767
Tässä esimerkki. Lämpöpumpun suoja: Rakenna itse! | teeitse.com Tuossa on rakennettu itse koko kotelo, mutta sen voi ostaa jo valmiina.
Tuon ohjeen aikoinaan löysin itsekin ja siitä innoittautuneena väkertelin oman kotelon:

20240731_173340731_iOS.jpg

Osalista:
Liimapuulevy 400x1000 - K-Rauta tai Puuilo
Väliseinätolppa - K-Rauta
Peitelista 12x42x2200 - K-Rauta
S0502-Y Ovi- ja ikkunamaali - Tokmanni
Kalustekulma 4kpl (valkoinen) - Puuilo

Koska laite on katetulla terassilla, niin halusin tasaisen pinnan viistävän sijaan, jotta sitä voi käyttää myös apupöytänä.
Täten väliseinätolppa vain neljään saman mittaiseen osaan; kannattaa laskea listan 42mm leveyden kertoimilla, tässä 8 rimaa edessä ja 8 sivuilla, eli 16x42 = ~672mm tolpat ja 2700mm tolpasta saa siis sopivasti neljä ja sahasivat pyynnöstä valmiiksi neljään osaan.
Rimat on 16kpl 40cm ja 8kpl 90cm, näin jälkiviisaana olisi ehkä voineet olla hieman pidemmätkin, koska nyt hieman tiukka sovitus, mutta meni kuitenkin. 10 listan paketti riittää hyvin.
Puulevyn ja listojen taustojen maalaus tuolla ovi- ja ikkunamaalilla ja kalustekulmilla sitten sisäpuolelta kansi kiinni runkoon. Eipä tuossa varmaan kummoisia säästänyt valmiiseen, kun piti työkalujakin hankkia, mutta ihan mukavaa näpertelyä :tup:
 
Liittynyt
29.07.2019
Viestejä
194
Tuli nyt sitten hankittua Puuilosta halpa kehikko ILP:in suojaksi, en lähtenyt kikkailemaan muovinmaalaus-/teippaushommilla. Pitää tämä kehikko vielä maalata mustaksi ja siten talon seinään sopivaksi.

Uusi pohdinta liittyy sitten tuon kehikon vaikutukseen ilmankiertoon. Onko rimoituksen tiheydestä mitään ohjearvoja tai kokemuksia siitä, onko kehikolla oikeasti vaikutusta ILP:in hyötysuhteeseen? Onko näitä markettiversioita millään tavalla varmistettu sopiviksi...? En nyt haluaisi tarkoituksella heikentää koneen tehoa, mutta jonkunlainen suoja tohon pitää saada ihan esteettisistä syistä.
 
Liittynyt
27.01.2021
Viestejä
293
Tuli nyt sitten hankittua Puuilosta halpa kehikko ILP:in suojaksi, en lähtenyt kikkailemaan muovinmaalaus-/teippaushommilla. Pitää tämä kehikko vielä maalata mustaksi ja siten talon seinään sopivaksi.

Uusi pohdinta liittyy sitten tuon kehikon vaikutukseen ilmankiertoon. Onko rimoituksen tiheydestä mitään ohjearvoja tai kokemuksia siitä, onko kehikolla oikeasti vaikutusta ILP:in hyötysuhteeseen? Onko näitä markettiversioita millään tavalla varmistettu sopiviksi...? En nyt haluaisi tarkoituksella heikentää koneen tehoa, mutta jonkunlainen suoja tohon pitää saada ihan esteettisistä syistä.
Tässä toiselta foorumilta lainattu tutkimus kotelon vaikutuksista. 300-KLAB-12-036.pdf (zinchouse.dk)
 

Oksa

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 232
Vähän samaan aiheeseen liittyen, jos kaksi ulkoyksikköä laitetaan vierekkäin niin onko niiden välisessä etäisyydessä jotain minimiä etteivät lämmitä tai jäähdytä toisiaan?

Lisäksi, onko kukaan pk-seutulainen täältä asennuttanut Daikinia tai Mitsubishi Electriciä, onko viimeaikaista positiivista kokemusta jostakin toimijasta?
 
Liittynyt
31.12.2021
Viestejä
275
Miten tuohon tiiliseinään saisi läpiviennin siisteimmin toteutettua? Sisäyksikköä suunnittelin ikkunan jommallekummalle puolen. Ulkoyksikkö näyttäisi parhaimmalta ikkunoiden keskellä? Maatelinettä ajattelin.

Sisäpuolella katto tulee vastaan n. 30cm tuosta tiili-ja paneloverhoilun rajasta. Eli sisäyksikön putkilähdöt jää väkisin tuohon tiiliverhoiliulle osalle.

1000018428.jpg
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
911
Miten tuohon tiiliseinään saisi läpiviennin siisteimmin toteutettua? Sisäyksikköä suunnittelin ikkunan jommallekummalle puolen. Ulkoyksikkö näyttäisi parhaimmalta ikkunoiden keskellä? Maatelinettä ajattelin.

Sisäpuolella katto tulee vastaan n. 30cm tuosta tiili-ja paneloverhoilun rajasta. Eli sisäyksikön putkilähdöt jää väkisin tuohon tiiliverhoiliulle osalle.

Kysy suoraan yritykseltä joka poraa reikiä kiveen (timanttiporaus) en usko että maksaa älyttömästi ja he tekevät oikeasti siistin reiän.

Saa tuohon reiän vaikka piikkausvasaralla (iskevä pyörivä pora) mutta jälki enemmän kiinni tuurista ja tekijästä.

Ja jos kävisi niin että hinta on älytön ja haluaisin itse kokeilla lähtisin liikkeelle jollain timanttiporalla mutta siinäkin tulee vastaan se että siistin reiän tekemiseen vaaditaan kunnon pora ja kunnon terä.

Kerran kun on porannut (rouhinut reiän) toinen onnistuu sitten jo paremmin. :cool:

Löytyi joku hinnastokin.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.01.2021
Viestejä
293
Miten tuohon tiiliseinään saisi läpiviennin siisteimmin toteutettua? Sisäyksikköä suunnittelin ikkunan jommallekummalle puolen. Ulkoyksikkö näyttäisi parhaimmalta ikkunoiden keskellä? Maatelinettä ajattelin.

Sisäpuolella katto tulee vastaan n. 30cm tuosta tiili-ja paneloverhoilun rajasta. Eli sisäyksikön putkilähdöt jää väkisin tuohon tiiliverhoiliulle osalle.

Onko lattiantaso suunnilleen tuossa sokkelin ja alimmaisen vaakasuoran tiilirivin tasolla? Voi putket vetää sisälläkin ja ulos niin alhaalta kuin mahdollista. Timattiporalla tiilestä sisäpuolelta läpi suunnilleen punaisen ympyrän kohdalta. Ilp:ien putki ja sähköliitokset ovat oikeassa päädyssä. Jos haluat kaiken piiloon, niin ulkoyksikön päälle joku valkoinen siisti suojakotelo. Mihin meinasit kondenssivedet ohjata?
 

Liitteet

Liittynyt
31.12.2021
Viestejä
275
Onko lattiantaso suunnilleen tuossa sokkelin ja alimmaisen vaakasuoran tiilirivin tasolla? Voi putket vetää sisälläkin ja ulos niin alhaalta kuin mahdollista. Timattiporalla tiilestä sisäpuolelta läpi suunnilleen punaisen ympyrän kohdalta. Ilp:ien putki ja sähköliitokset ovat oikeassa päädyssä. Jos haluat kaiken piiloon, niin ulkoyksikön päälle joku valkoinen siisti suojakotelo. Mihin meinasit kondenssivedet ohjata?
Lattian pinta menee tuolla seinustalla alempana kuin maan pinta. Mutta tuota sokkelin rajaa alemmas tuskin kannattaa reikää tehdä.
Lopullinen päätös varmaan asentajan kanssa kunhan saapuu asentamaan.
Yleisin tapa taitaa olla että suoraan sisäyksikön takaa putket ulos.
Vedet kerään astiaan.

Paras tietysti kun olisi saanut läpiviennin laudoituksen osaan, helpompi ainakin tehdä, mutta vaatisi sitten erillisen kondenssivesipumpun ja enpä tiedä miten pelaa. Tosin rakennushan on autotalli että aktiivisesti en ainakaan sitä jäähdytä, mutta kuivatus toimintoa voi silti joskus tarvita.
 
Liittynyt
27.01.2021
Viestejä
293
Lattian pinta menee tuolla seinustalla alempana kuin maan pinta. Mutta tuota sokkelin rajaa alemmas tuskin kannattaa reikää tehdä.
Lopullinen päätös varmaan asentajan kanssa kunhan saapuu asentamaan.
Yleisin tapa taitaa olla että suoraan sisäyksikön takaa putket ulos.
Vedet kerään astiaan.

Paras tietysti kun olisi saanut läpiviennin laudoituksen osaan, helpompi ainakin tehdä, mutta vaatisi sitten erillisen kondenssivesipumpun ja enpä tiedä miten pelaa. Tosin rakennushan on autotalli että aktiivisesti en ainakaan sitä jäähdytä, mutta kuivatus toimintoa voi silti joskus tarvita.
Jommalla kummalla puolella seinää ne putkikanavat (kotelot) joka tapauksessa kulkee. Kumpi on sitten enemmän mieleen? Timanttiporauksessa on riskinä kun terä läpäisee seinän voi siitä samalla irrota reiän ympäriltä enemmän tai vähemmän tavaraa. Tämän voi välttää poraamalla reiän ulkopuolelta hiukan yläviistoon, eli tulee kaatoa ulospäin. Jos sisältä jotain irtoaa niin helpompi korjata, kuin esimerkiksi tiili ulkona. Asentajat valitettavasti usein asentavat sen heille helpoimman mukaan ja asennukset ei välttämättä ole asiakkaan kannalta optimaalisesti toteutettu. Sisäyksikön kondenssivesiputkea ei välttämättä tarvitse ulos vetää lainkaan. Putken voi erottaa kylmäaine putkinipusta ja johtaa vaikka sisäpuolella olevaan kanisteriin. Ulkoyksikön alle talveksi joku isompi kaukalo, muuttolaatikko tai muu vastaava.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 385
Lattian pinta menee tuolla seinustalla alempana kuin maan pinta. Mutta tuota sokkelin rajaa alemmas tuskin kannattaa reikää tehdä.
Lopullinen päätös varmaan asentajan kanssa kunhan saapuu asentamaan.
Yleisin tapa taitaa olla että suoraan sisäyksikön takaa putket ulos.
Vedet kerään astiaan.

Paras tietysti kun olisi saanut läpiviennin laudoituksen osaan, helpompi ainakin tehdä, mutta vaatisi sitten erillisen kondenssivesipumpun ja enpä tiedä miten pelaa. Tosin rakennushan on autotalli että aktiivisesti en ainakaan sitä jäähdytä, mutta kuivatus toimintoa voi silti joskus tarvita.
Meillä on vastaava rakenne talossa, tiiliverhoilu alaosassa ja ylhäällä puupanelointi. Putket tuotiin läpi puuosasta ja laskettiin alas ulkoyksikön taakse. Maatelineelle laitettiin myös meillä.

Mihin tuossa kondessivesipumppua tarvitaan?
 
Liittynyt
31.12.2021
Viestejä
275
Meillä on vastaava rakenne talossa, tiiliverhoilu alaosassa ja ylhäällä puupanelointi. Putket tuotiin läpi puuosasta ja laskettiin alas ulkoyksikön taakse. Maatelineelle laitettiin myös meillä.

Mihin tuossa kondessivesipumppua tarvitaan?
Ei pysty tuomaan puuosalta läpi koska ei sisäkorkeus rakennuksessa riitä. Jos ei sitten laita putkia kiertämään yläkautta ja kondenssivesihän ei sitten pääse laskemaan ulos.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 385
Ei pysty tuomaan puuosalta läpi koska ei sisäkorkeus rakennuksessa riitä. Jos ei sitten laita putkia kiertämään yläkautta ja kondenssivesihän ei sitten pääse laskemaan ulos.
Aivan, olikin jo tuossa ekassa viestissäsi asiaa pohdittu, meni itseltäni ohi. Onko sinulla siis pumppumalli jo päätetty? Hyvällä säkällä jokin sirolla sisäyksiköllä varustettu tuohon voisi silti mahtua. kun ei nuo putket ihan alhaalta lähde.
 
Liittynyt
31.12.2021
Viestejä
275
Aivan, olikin jo tuossa ekassa viestissäsi asiaa pohdittu, meni itseltäni ohi. Onko sinulla siis pumppumalli jo päätetty? Hyvällä säkällä jokin sirolla sisäyksiköllä varustettu tuohon voisi silti mahtua. kun ei nuo putket ihan alhaalta lähde.
Ilp jo hankittu. Asiaa tutkailtua huomasin että ylin tiilirivi on jo valmiiksi irti, tippapeltiä kohottamalla saa tiilen irti:
1000018577.jpg


Tuo passaisi jo sisäyksikön asennuskorkeuden puolesta aika hyvin. Tuosta puuttuvan tiilen oikeasta reunasta putket ulos ja lyhennän tiilen sopivaan mittaan, sekä liimaan paikoilleen (sekä muut irrallaan olevat). Tuosta tippapellin alta varmasti saisi putkikourunkin siististi lähtemään alaspäin. Varmasti reiän "tukkiminen" onnistuisi myös jo sellainen tarve tulee. Tosin uusia tiiliä ei varmaan saa enää mistään.
 
  • Tykkää
Reactions: jad
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
844
Miten tuohon tiiliseinään saisi läpiviennin siisteimmin toteutettua? Sisäyksikköä suunnittelin ikkunan jommallekummalle puolen. Ulkoyksikkö näyttäisi parhaimmalta ikkunoiden keskellä? Maatelinettä ajattelin.

Sisäpuolella katto tulee vastaan n. 30cm tuosta tiili-ja paneloverhoilun rajasta. Eli sisäyksikön putkilähdöt jää väkisin tuohon tiiliverhoiliulle osalle.

Mä olen poraillut tällaisilla kuppiterillä reikiä sähkörasioille betoniharkkoihin ja WC pöntöllä yläkerrasta laattojen ja valujen läpi. Harkkojen läpi maalämpöputket ym..
Pilottireikä ensin läpi 10 mm/ 400 mm kiviterällä ja kuppiterä ohjausterällä siihen materiaaliin, mikä milläkin selkäpuolella sopii. Isoilla terillä pitää olla tarkkana ettei polta konetta. Matalat kupit on halvahkoja, mutta joutuu aina välillä pilkkaamaan keskustan pois, että pääsee tarpeeksi syvälle. Harkkoseinä pitää vetää 2:sta suunnasta ja pilkkaava poravasara on kelpo apuri, kun keskustaa madaltaa. Yhtään tilattua reikää ei ole vielä tarvinnut tehdä.
Tuossa kun oli irronnut tiili, niin siitä pois pätkä ja tuolta sisältä asti 70 mm suojaputki ulos. Pieni asemointi kiiloilla paikalleen ja valkoista laastia ympärille. Ostaa vaikka 5 kg pussin ja heittää loput pois. Tiilen voi pätkiä oikeisiin mittoihin molemmin puolin putkea ja liimata esim remonttilaastilla, jota taitaa saada valkoisenakin, niin ei tarttis edes saumalaastia erikseen ottaa naamiointiinkaan.
Lisäedittiä. Sisäyksiköstä taitaa saada putket ulos myös suoraan päistä ja ne voi viedä sisäpuolella koteloituna siihen pisteeseen, josta ne vietävä ulos. Siellä kulkee myös kondenssivesiputki, joka olisi järkevintä hoitaa johonkin muualle, kuin erilliseen astiaan, jota pitää tyhjentää täysin random aikaisesti. Joskus tulee 10 L päivässä ja joskus ei edes viikossa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.12.2021
Viestejä
275
Mä olen poraillut tällaisilla kuppiterillä reikiä sähkörasioille betoniharkkoihin ja WC pöntöllä yläkerrasta laattojen ja valujen läpi. Harkkojen läpi maalämpöputket ym..
Pilottireikä ensin läpi 400 mm terällä ja kuppiterä ohjausterällä siihen materiaaliin, mikä milläkin selkäpuolella sopii. Isoilla terillä pitää olla tarkkana ettei polta konetta. Matalat kupit on halvahkoja, mutta joutuu aina välillä pilkkaamaan keskustan pois, että pääsee tarpeeksi syvälle. Harkkoseinä pitää vetää 2:sta suunnasta ja pilkkaava poravasara on kelpo apuri, kun keskustaa madaltaa. Yhtään tilattua reikää ei ole vielä tarvinnut tehdä.
Tuossa kun oli irronnut tiili, niin siitä pois pätkä ja tuolta sisältä asti 70 mm suojaputki ulos. Pieni asemointi kiiloilla paikalleen ja valkoista laastia ympärille. Ostaa vaikka 5 kg pussin ja heittää loput pois. Tiilen voi pätkiä oikeisiin mittoihin molemmin puolin putkea ja liimata esim remonttilaastilla, jota taitaa saada valkoisenakin, niin ei tarttis edes saumalaastiaberikseen ottaa naamiointiinkaan.

Joo tuon reiän naamioinnin varmaan jätän tehtäväksi kun on eka ilp asentaja saanut pumpun paikoilleen ja läpiviennin oikein tehtyä. Tiilen katkaisu ja jollakin massalla raot umpeen luulisin. Siihenhän tulee sitten lopuksi kourun läpivientikappale kuitenkin päälle.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
844
Joo. Mulla tuli varmaan 5 m koteloa yhteensä ulos. 3 m näennäisesti vaakaa, mutta pari senttiä laskee ja sieltä kulman ympäri vajaa 1/2m ja siitä veto alas loput. Kondenssiputki sitten kaukaloon, jonka laitoin ja vie vedet 1/2m sokkelista ulospäin. Eli lämmitystä tarvittaessa ulkokondenssi myös ohjaantuu pois sokkeloista, vaikka alla onkin palju keräämässä, kun jäätikkökään ei kummoisesti kiinnosta alkaa tekemään. Autotallissa toinen kone kerää arviolta 500-1000 L talvessa jäätä ja omalla kohdalla on syytä hoitaa vedet esim 60 L paljuun ja kantaa jääharkkoja ajoittain sitten etäämmälle odottamaan kevättä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
250 511
Viestejä
4 362 174
Jäsenet
72 648
Uusin jäsen
Nugee

Hinta.fi

Ylös Bottom