Ilmalämpöpumput eli ILPit

Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
908
Eli esim. rautasahalla kylmästi poikki, pala pois välistä ja takaisin liittäminen ulko- tai jatkoliittimellä? Tai pannalla? Ei ole mitään käryä onko tuolla missä kohdin valmiita jatkoja kun on kauttaaltaan eristettyjä nuo putket. Pitänee tutkia asiaa. Mieluummin yrittäisi ylivarustautua tätä hommaa varten, kuin että kaikki on levällään ja jotain oleellista palikkaa puuttuu :cool:


Joo edestä nousee ensin magneettikiinnitteinen suojapelti pois ja sen alla olla on kahdella sormiruuvilla kiinni oleva luukku jonka alta löytyy rinnakkain kasettisuodattimet. Takana tosiaan ehkä 15cm matalemmalla tuulettimet.

Juu tosiaan poikki nuo putket (rautasaha voi olla työläs) mutta puukkosaha metalliterällä voisi olla kova sana. Jatkoksi käy sisäpuolinen jatko aivan hyvin. Saa liikkeestä suoraan putken koolla. Kiinnittää vaikka ruuvilla tai popniitiillä ja teippi päälle. Sitten vaan eristys (osta suoraan uudet eristeet). Etummaisia putkia ei tarvitse katkaista jos pääset koneen sivusta käsiksi mutta työläs operaatio. Itselläni on katkaistu kaikki työn helpottamiseksi

Tässä kuvassa näkyy nuolen kohdassa yhden ruuvin paikka. Tämä reikä EI NÄY uutena. Jokaisessa kulmassa ainakin (8.kpl yhteensä) ja muistelen että keskelläkin olisi ollut mutta en pääse nyt näkemään.

Moottorin kun saat pois niin ÄLÄ irroita Nilanin levyä (tuo missä on ruuvit kiinni ja nuoli osoittaa) itse meinasin jo porata popniitit auki kunnes tajusin että moottori aukeaa aivan hyvin kun vain hieman taivuttaa. Ei vaadi väkivaltaa. :whistling:

Laakerit vaihtuu helposti ja imurilla saat kotelot puhtaaksi.

Lukkorengas eli seekeripihdit on myös hyvä olla. Moottoreissa on pienet lukkorenkaat (varmasti saa muutenkin pois)

Edellisessä viestissäni oli sikäli virhe että tietysti moottoreita on vain KAKSI ja ne nousevat erikseen. Edestä katsottuna oikean puolen moottori on se joka vaikeampi saada ulos. Kuvassa nuolen suuntaan.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
908
Sekin vielä että kun vaihdat kunnon laakerit älä ihmettele jos ei kuulu mitään ääntä. Itsellä kakkosteholla oli niin hiljainen että oikeasti luulin puhaltimien olevan rikki. :btooth:
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 380
Juu tosiaan poikki nuo putket (rautasaha voi olla työläs) mutta puukkosaha metalliterällä voisi olla kova sana. Jatkoksi käy sisäpuolinen jatko aivan hyvin. Saa liikkeestä suoraan putken koolla. Kiinnittää vaikka ruuvilla tai popniitiillä ja teippi päälle. Sitten vaan eristys (osta suoraan uudet eristeet). Etummaisia putkia ei tarvitse katkaista jos pääset koneen sivusta käsiksi mutta työläs operaatio. Itselläni on katkaistu kaikki työn helpottamiseksi

Tässä kuvassa näkyy nuolen kohdassa yhden ruuvin paikka. Tämä reikä EI NÄY uutena. Jokaisessa kulmassa ainakin (8.kpl yhteensä) ja muistelen että keskelläkin olisi ollut mutta en pääse nyt näkemään.

Moottorin kun saat pois niin ÄLÄ irroita Nilanin levyä (tuo missä on ruuvit kiinni ja nuoli osoittaa) itse meinasin jo porata popniitit auki kunnes tajusin että moottori aukeaa aivan hyvin kun vain hieman taivuttaa. Ei vaadi väkivaltaa. :whistling:

Laakerit vaihtuu helposti ja imurilla saat kotelot puhtaaksi.

Lukkorengas eli seekeripihdit on myös hyvä olla. Moottoreissa on pienet lukkorenkaat (varmasti saa muutenkin pois)

Edellisessä viestissäni oli sikäli virhe että tietysti moottoreita on vain KAKSI ja ne nousevat erikseen. Edestä katsottuna oikean puolen moottori on se joka vaikeampi saada ulos. Kuvassa nuolen suuntaan.
Kiitos näistä, pitääpä katsoa hommaa alkuun. Puukkosahakin löytyy, mutta on kyllä sen verran ahdas väli, että en tiedä sopiiko sen kanssa touhuamaan tuolla.

Kone on tosiaan veemäisessä paikassa, kun on nurkassa ja vasemmalla puolella kaappi. Näyttäisi kuitenkin, että asennusvaiheessa on kaapin seinä irrotettu ja tehty kuviosahalla reikää, että putket saa mahtumaan kunnolla, joten tuohon pitäisi vasemmalle puolelle tulla ihan hyvin tilaa kun kaapin tyhjää ja ottaa toisen seinän irti.

Ehkä pitää aloittaa siitä, että purkaa kaappia ja sitten leikkaa eristettä pois tieltä. Hyvällä säkällä tuossa voisi olla joku jatkos kohta tehtynä ja ei tarvi itse alkaa katkomis puuhiin. Ja kaikkihan me tiedetään, ettei niin hyvää säkää olekaan :think:

Se tässä nyt on oikeastaan paskamaisinta, että käytännössä on pakko ottaa puhallin pöydälle ennenkuin pääsen metsästämään oikeita laakereita. Lämpöpumput foorumia kun lueskelin, niin näissä on käytetty vuosien aikana eri puhaltimia ja siten eri laakereita, joten netissä mainitut laakerimallit ei välttämättä pidä paikkaansa omalla kohdalla :oops:

Sekin vielä että kun vaihdat kunnon laakerit älä ihmettele jos ei kuulu mitään ääntä. Itsellä kakkosteholla oli niin hiljainen että oikeasti luulin puhaltimien olevan rikki. :btooth:
Näin siinä varmasti käy, kun on alkanut korva jo tottua tuohon jurinaan :lol:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
249 225
Viestejä
4 350 834
Jäsenet
72 367
Uusin jäsen
sakariteuvo

Hinta.fi

Ylös Bottom