Ilmalämpöpumput eli ILPit

Liittynyt
02.09.2022
Viestejä
5
Tarjos Mitsun LN(25)35 tai Fujitsun KH09, onko mimmosia kokemuksia noista vermeistä? Mitsussa olis nettiominaisuudet vakiona, Fujitsuun pitäs ostaa vielä joku parin satasen lisäpalikka moista varten.
Mut noin niinkun muutoin, pahoja ongelmia jommassa kummassa? Hienouksia?

Minulla itselläni on LN25VGHZ2 ja siinä on yli-innokasta sulatusta. Pahimmilllan laite menee ”hullunkiertoon”, jossa on n. 30 min lämmityksen jälkeen sulatusjakso. Tässäkin yksilössä oli se sama tunnettu ongelma: sulatusanturi oli kiinni jäätyneessä huopamaisessa lämpö/äänieristematossa. Ensiapuna leikkasin anturin kohdalta lämpö/äänieristemattoa pois, joka pidensi sulatusvälit lauhemmilla keleillä 90 min - 50 min pituisiksi. Pitää mm. vielä laittaa solukumimattoa sen leikatun huovan tilalle ja eristää ehkä anturi jospa niillä olis vielä jotain parantavaa vaikutusta.

SUUREMPI ONGELMA ON, että tämä menee nykyäänkin hullunkiertoon, kun ulkolämpätila laskee kotimittarin mukaan alle -17°C . Juuri kovemmilla pakkasilla tarvittaisi lämpöä, mutta 32 - 33 min jälkeen pumppu menee sulatuksella. Lämmitys + sulatusjakso kestää yhteensä n. 45 min, niin tästä ajasta sisäyksikön puhallin on sammuneena 12 min ajan ja puhaltaa -30°C kelillä lämmintä ilmaa vain n . 11 minuutin ajan.

Joku on tehnyt LN25VGHZ2 "hullunkierrosta" opinnäytetyön https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/704271/Vanhatalo_Osmo.pdf?sequence=2
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 382
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 094
Kiitos.
Annetaan siis pauhaa näillä pakkasilla nii paljon kun jaksaa :thumbsup:
Mulla on näillä pakkasilla panan pyynti 30c ja puhallus täysillä. Leivinuunilla, takakalla ja puuhellalla loput. On toi pumppu kuitenkin edullisempi tapa lämmittää kuin suorasähkö, vaikka olisi kuinka pakkasta.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
561
Täällä 2007 vuoden Panasonic.
Mitään mittausta ei ole, että paljon vie sähköä. Onko jollain tarkempaa dataa/kokemusta, että miten vs uusi laite sähkönkulutus olisi?
Tuossa näet mitä +20v vanhan + 15v vanhan vaihtaminen uuteen pitkälti teki. Yksi 15v vanha vielä pöhisee, mutta se saanee jatkaa toimintaelämänsä loppuun asti, koska uusi tukee sitä aika hyvin.

Lopputuloksena 2023 tässä. Tavoitetta alemmas päästiin lataukset pois laskemalla reippaasti! 2021 ja 2022 on jonkin verran latauksia, jotka vähän vääristää, mutta hyvin vähän. Sähköpatteri päällä ainoastaan varastossa ja sielläkin se alkaa lämmittämään vasta kun ulkona on 5 ja 10 pakkasasteen välillä. Kohtuullinen muutos :)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 705
Ei mulla ainakaan mitsun LN sulattele millään puolen tunnin välillä, tuntuu, että tiheimmät sulatusvälit on melkein tuolla nollakelien tuntumassa kun ilmassa on vettäkin.
 

jalluco

Tukijäsen
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
85
Puoli tuntia lämmittää ja 10min sulattelee LN25 olen koko aamun seurannut. Ulkona -20.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
306
Alkaa olla tällainen -30 aika rajoilla ilppi(mitsu fh35) +takan kanssa. Joka päivä tippuu asteella sisälämpötila.

Voi jo naisväeltä tulla illalla sanomista, mutta muuta lämmitystä en kyllä yhden päivän takia laita päälle, sitten pitäisi lauhtua. Ensiavuksi nyt ilmanvaihdon pienimmälle mitä saa.
 
Liittynyt
18.02.2022
Viestejä
527
Alkaa olla tällainen -30 aika rajoilla ilppi(mitsu fh35) +takan kanssa. Joka päivä tippuu asteella sisälämpötila.

Voi jo naisväeltä tulla illalla sanomista, mutta muuta lämmitystä en kyllä yhden päivän takia laita päälle, sitten pitäisi lauhtua. Ensiavuksi nyt ilmanvaihdon pienimmälle mitä saa.
Muokattu, väärin luettu. Turha viesti.
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 817
Mökillä nyt noin -20 ja LN25 lämmittelee noin 40min ja sulattelee noin 10 min lämpötiloista päätellen. Mökin saunakämpän FT25 lämmittelee parituntia ja sulattelee noin 10 min.
LN25 pyynti on 14 astetta ja lämmitettävä ala on vajaa 100 neliöä, kun saunakämpässä pyynti on 12 ja lämmitettävä ala noin 25 neliöä.
Molemmissa puhallus suunta alas ja puhallin täysillä.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 761
Mökillä Panasonic CZ35VKE ja kuvauksessa lukee: Jaksaa lämmittää jopa -25 °C pakkasella.
Kokeilin laittaa kännykällä lisää potkua ja kyllä se nosti -29 pakkasella vielä lämmöt 16c -> 19c.
Pieni empiirinen testi vain.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 094
Mökillä Panasonic CZ35VKE ja kuvauksessa lukee: Jaksaa lämmittää jopa -25 °C pakkasella.
Kokeilin laittaa kännykällä lisää potkua ja kyllä se nosti -29 pakkasella vielä lämmöt 16c -> 19c.
Pieni empiirinen testi vain.
Riippuu tosin paljon miten tila on eristetty, mulla jon joku ultimaten ultimaattisen paska pumppu navetalla huonosti eristetyssä(lattiassa ei mitään, katossa 10cm heinää ja hiekkaa.) pienessä 10m2 toimistossa. Hyvin pitäisi näilläkin keleillä +20c siellä, jos tarvetta. Silti, vaikka toi ultimaattinen paska on ollut ulkoyksiköstään tönkköjäässä puoliväliin asti jo vissiin pari kuukautta...
Ens viikolla vois sen huputtaa ja sulattaa, kun on lämpimämpää, nyt vaan välillä nyrkillä hakannut suurimpia irti, ettei ihan kokonaan jää jääkuoren sisään...
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 316
FD35 mitsu sulatellut koko viikon 30min 10min syklissä ja pari desiä jäätä paljussa.. paska mikä paska. Ei scanofficen maksamissa testeissä tämä todellisuus tuke esiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 382
FD35 mitsu sulatellut koko viikon 30min 10min syklissä ja pari desiä jäätä paljussa.. paska mikä paska. Ei scanofficen maksamissa testeissä tämä todellisuus tuke esiin.
Pitäisi ottaa virrat joksikin aikaa kokonaan pois ja sitten takaisin päälle. Virrat pois töpselistä/katkaisijasta kokonaan, silloin kun se on käynnissä. Ns. IVO-boot. Eli ei ensin kaukosäätimestä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 960
Panasoniccin LZ25 toimintaa, hyvin toimii, pisimmät sulatusvälit reilu 3h, lyhyimmät n. 1h

1704383660403.png
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 316
Pitäisi ottaa virrat joksikin aikaa kokonaan pois ja sitten takaisin päälle. Virrat pois töpselistä/katkaisijasta kokonaan, silloin kun se on käynnissä. Ns. IVO-boot. Eli ei ensin kaukosäätimestä.
Samaa paskaa se on seuraavana päivänä, ja näitä ei näillä pakkasilla sammutella.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 566
2013 asennettu Mitsu EF35 -30 pihalla ja puhallus ilma 30c ulko yksikössä ei käytännössä jäätää ollenkaan päällä eikä koneen allakaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 344
Mulla on näillä pakkasilla panan pyynti 30c ja puhallus täysillä. Leivinuunilla, takakalla ja puuhellalla loput. On toi pumppu kuitenkin edullisempi tapa lämmittää kuin suorasähkö, vaikka olisi kuinka pakkasta.
Miksi pyynti noin paljon? Mulla kanssa panat ja pyynti on kesät talvet sama. Kyllähän se pumppu nyt osaa puhaltaa kuumempaa ilmaa mikäli ei pysy pyynnissä?
Tuntuu jotenkin järjettömältä nostaa pyyntiä, eihän se käytännössä vaikuta kämpän lämpimänä pitämiseen mitään?
Olen aina kuvitellut että pyynniksi laitetaan lämpötila mitä haluaa pumpun tavoittelevan, jolloin lämpötilan laskiessa pumppu alkaa puhaltaa kuumempaa.
 

kobedih

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 132
Kuinka paljon tuo pyynnin asteluku vaikuttaa kulutukseen?
Itse painanut 21c mutta täällä esiintyy tuota 30c lukemaa.
 
Liittynyt
23.10.2018
Viestejä
591
Itse koitin Toshiba Optimum 25:sella, niin ei ollut ottotehossa, eikä pihalluslämmössä eroa oliko pyynti 21c vai 30c. Hakkaa varmaan limittiä vasten kun jatkuvasti ottaa sen 1,3kw tuolla 21c pyynnillä. Kyllä se osaa itsensä säätää täysille tuolla maltillisemmalla pyynnilläkin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 562
Miksi pyynti noin paljon? Mulla kanssa panat ja pyynti on kesät talvet sama. Kyllähän se pumppu nyt osaa puhaltaa kuumempaa ilmaa mikäli ei pysy pyynnissä?
Tuntuu jotenkin järjettömältä nostaa pyyntiä, eihän se käytännössä vaikuta kämpän lämpimänä pitämiseen mitään?
Olen aina kuvitellut että pyynniksi laitetaan lämpötila mitä haluaa pumpun tavoittelevan, jolloin lämpötilan laskiessa pumppu alkaa puhaltaa kuumempaa.
Tämä. +21c pyynti riittää hyvin.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 094
Miksi pyynti noin paljon? Mulla kanssa panat ja pyynti on kesät talvet sama. Kyllähän se pumppu nyt osaa puhaltaa kuumempaa ilmaa mikäli ei pysy pyynnissä?
Tuntuu jotenkin järjettömältä nostaa pyyntiä, eihän se käytännössä vaikuta kämpän lämpimänä pitämiseen mitään?
Olen aina kuvitellut että pyynniksi laitetaan lämpötila mitä haluaa pumpun tavoittelevan, jolloin lämpötilan laskiessa pumppu alkaa puhaltaa kuumempaa.
Pumppu ei ole optimipaikassa, kun on laitettu niin, että saa kesällä yläkerran viilennettyä, Tuo rappu äkkiä lämpenee enemmän, mutta muu talo jää kylmäksi. Kannattaa se muutenkin laittaa pumppuun lisää pyyntiä ennen kuin alkaa käynnistellä suoraa sähköä, pumppu näkee vain sen ympäröivän ilman lämmön, ei koko talon lämpöä.

Tuo viilennys kun on ollut aika isona prioriteettinä, kun puulla saa lämmitettyä, viilennys sillä on vaikeaa.

Kaksi ilppiä pitäisi juu olla, mutta vielä kympin pakkasilla tuo yksi yksinään pitää kämpän lämpöisenä.

Sähköpattereiden sulakkeet olen kääntänyt alas, tulee muuten pian laiskaksi, eikä muista työntää puuta uuniin, kun kämppä ei jäähdykkään.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 162
Sulatusvesi on jäätynyt puikoksi poistoaukon alle niin paksulti etten saa käsin sitä puikkoa katkaistua. Millähän sen sulattaisi?
 
Liittynyt
12.09.2019
Viestejä
132
Mutta ei kai tuo nyt oikeasti ihan tuulesta ole temmattu, että noita ei pitäisi kovilla pakkasilla käynnistellä? Ainakin meillä sanoi asentajakin, että jos menee kovilla pakkasilla sammuttamaan, niin pitää odotella, että lauhtuu, ennenkuin käynnistää uudelleen. Tällä hetkellä mittari näyttää -30.
Itsellä Toshiba laitettu kiinni JOKA YÖKSI 10 VUODEN AJAN ja hyvin toimii. Turhaa varovaisuutta mielestäni.
 

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 172
Näyttävästi mitsun RW35 rajat tulloo tässä -25 -> ja enemmän vastaan, kun koko ajan viikkotolkulla tuollasta pakkasta. Yksin ei riitä ennään pitämään lämpösenä (vaikka takka + sauna lämpiääkin myös). Aamulla takan + saunan lämmittää ennen töihin menoa, niin lämpötila on sitten n. 20,5 -21. Yöllä sitten kun töistä pääsee, niin on tippunut siihen 19,8 kieppeille ja yön pysyykin siinä lähettyvillä.

Pitääpi tuonne yläkertaan jossai vaiheessa toinen pumppu hankkia, kun ei tämä alakerran pumppu riitä sinne mitenkää.
 

hazaski

Merssu und och Saab
Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
269
Näyttävästi mitsun RW35 rajat tulloo tässä -25 -> ja enemmän vastaan, kun koko ajan viikkotolkulla tuollasta pakkasta. Yksin ei riitä ennään pitämään lämpösenä (vaikka takka + sauna lämpiääkin myös). Aamulla takan + saunan lämmittää ennen töihin menoa, niin lämpötila on sitten n. 20,5 -21. Yöllä sitten kun töistä pääsee, niin on tippunut siihen 19,8 kieppeille ja yön pysyykin siinä lähettyvillä.

Pitääpi tuonne yläkertaan jossai vaiheessa toinen pumppu hankkia, kun ei tämä alakerran pumppu riitä sinne mitenkää.
Saman huomasin omalla RW35, -25 asteeseen asti riittää yksikseen lämmittämään, mutta ei kylmemmässä. Nyt -35 asteessa kuitenkin ulos tulee 28 asteista ilmaa kun sisäilma on 16 asteista muuten, eli jonkin verran kuitenkin lämmittää.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 670
Mites tuo takkatoiminta pelaa? Eli laitteesta kys toiminto päälle kun takkaa lämmitetään ja pidetään päällä kunnes takka sammuu, sitten toiminto pois? Tässä pitäisi ostaa uusi pumppu olkkariin, jossa on myös takka ja pohdin noiden yhteiskäyttöä. Mitsun LN 25 pohdinassa
 

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 172
EI tässä "oikeaa" takkatoimintoa mitsussa edelleenkään ole, mutta kyllä tuo circulator kannattaa päällä kokoajan pitää että ilma kiertää paremmin
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 153
Täällä Panasonic NE9PKE, ei tuosta hirveästi ole raportoitavaa. Seinällä suhissut kohta kahdeksan vuotta. Tänä kesänä putsasin sisäkennon ensimmäistä kertaa perusteellisesti.
Täälläkin alkoi Panasta teho loppumaan -25 asteen jälkeen. Piti napsautella lisää pattereita päälle ja nostaa lämpöjä jo päällä olleista pattereista. Lämmitettäviä neliöitä suunnilleen 60 kappaletta, pesuhuone ym lämpenevät lattialämmöllä.
 

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 172
Takan ollessa päällä vai ns aina? Mikä on sitten oikea takkatoiminto ja mistä malleista löytyy?
Itselläni on aina päällä, mutta mitä näitä keskusteluja kattelee ja kokemuksia niin sanovat ettei kuulemma ole oikea takkatila tämä :hmm: En itse mikään expertti ole
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 476
Takan ollessa päällä vai ns aina? Mikä on sitten oikea takkatoiminto ja mistä malleista löytyy?
Siis niin kauan, kun halutaan sen sitä takan tuottamaa lämpöä kierrättävän. Jos on varaava takka, niin pitää päällä niin kauan, kun se lämpöä hohkaa. Mutta tosiaan tuosta Circulaattorista on monenlaista juttua. Osa ainakin sitä mieltä, että se kierrättää ilmaa vain, kun on tarpeeksi lämmintä (olikohan yli 23 astetta). Nykyisin kun suositellaan pidettävän energiansäästön takia huonelämmöt kurissa, niin harvalla varmaan talviaikaan huonelämpötila on yli 23 käytti takkaa tai ei.
 
Liittynyt
26.09.2017
Viestejä
58
Mulla mitsubishi ge25, reilu 10v vanha.

Millaista lämpöä teidän laitteet puhaltaa sisään?

Ulkona -15 ja 33c saan kennolt infrapunalla.
Onko kunnossa vai kylmäaineet vähissä?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 358
Viestejä
4 314 842
Jäsenet
72 005
Uusin jäsen
Jamppanen

Hinta.fi

Ylös Bottom