Minä olen tehnyt ulkoradalle backstopin n. 70x70x30cm -kokoisesta pahvilaatikosta jonka olen täyttänyt vanhoilla sanomalehdillä yms. Ei mene minun tehokkaimmatkaan ilmakot siitä läpi jos pakkaa lehdet tiiviiseen nippuun laatikkoon. Käytössä mm. Weichrauch HW97 6,35mm (suurin lupavapaa kaliiperi ilmakoille suomessa), FX Monsoon .22 semiauto PCP ja perus Gamo .22 kaasujousella. Toimii hyvin myös varsijouselle (EK Archery Cobra RX Adder) backstopiksi, vaikka siihen käytän yleensä jousipyssytaustaa (saa. mm Motonetistä). Näissä se hyvä puoli että osumat ei pidä juurikaan ääntä (eikä pahvilaatikkoviritelmä ole kallis tehdä), vaikka esim. FX on tuunattu noin 275m/sek vauhteihin. Silppuahan tulee, mutta on helppo siivota.Te jotka ammutte takapihalla, oletteko rakennelleet jonkinlaista backstoppia tai pellettiloukkua?
Kysymys, kun en varmaksi tiedä: Eikös 5,5mm ole suurin lupavapaa ja 6,35mm vaadi nykyään johonkin aseeseen kantoluvan ja siten ilmoituksen poliisille tuon 6,35mm ilmakiväärin omistamisesta?Käytössä mm. Weichrauch HW97 6,35mm (suurin lupavapaa kaliiperi ilmakoille suomessa),
6,35 mm / .25cal saa ostaa vielä ilman lupaa. Tuosta isommat vaativat luvan.Kysymys, kun en varmaksi tiedä: Eikös 5,5mm ole suurin lupavapaa ja 6,35mm vaadi nykyään johonkin aseeseen kantoluvan ja siten ilmoituksen poliisille tuon 6,35mm ilmakiväärin omistamisesta?
Meinasin silloin aikanaan ostaa itsekin 6,35mm juuri ennenkuin alkoivat hankaloittaa tuon aseen omistamista, mutta sitten jätin koko homman kun ei ollut varmuutta saako tuon pitää vaikka ei aselupaa olisikaan (vaikka ilmakko olisi ostettu ennen rajoituksia)
Tämä mutta vielä pahimmassa tapauksessa tähänkin tartutaan, Ruotsissa taitaa olla 12J rajoitus joka tarkoittaa että tuollainen 5.5mm 15gr luoti lentää about 600fps, eli käytännössä silmällä näkee kun lähtee kuti piipusta.Onneksi meillä on rajattu kaliiberiin ja tehoa ei ole rajattu mitenkään.
Sopii tottakai, mutta vaarallista, koska saatan tarjota aina 5€ enemmänLaitoin kauppaosioon jo ostoilmoituksen mutta ehkä tämä sopii myös tänne? Jos joku harkinnut ilmapistoolista luopumisesta niin laita viestiä, katsotaan saadaanko kauppa-akti syntymään. Ensisijaisesti CO2 vehkeet kiinnostaa Esim. Crosman 2240 eri variaatiot.
Ei ole kokemuksia noista Hatsaneista tai säädettävistä kaasumännistä, mutta kotoa löytyy Motonetin outletista aikanaan 99 eurolla lähtenyt .22 Gamo IGT jossa kaasumäntä. Ero siinä vieteriviritteiseen Weichrauch HW97k:hon on lähinnä jälkikäynnissä, vieteripyssy tärisee enemmän laukaisun jälkeen. Toisaalta se on Gamoa huomattavasti raskaampi ja tarkempi käynniltään joten ovat käytännössä omien suht' vajaiden ampumataitojeni puitteissa samankaltaisia. Mutta Gamolla on pehmeämpi tunne ampua.Jousi vs kaasumäntä, olisiko näistä heittää mielipidettä? Hatsanien kaasumäntiä pystyy tuollaisella pcp pumpulla säätämään haluamiin paineisiin niin olisi ajatuksena joku tuollainen vortex männällä varustettu mökkipyssy hommata.