Mikäs on tällä hetkellä markkinoitten tehokkain ilmajäähy? Onko se NH-D15 vai mikä? Saako noilla AIO-jäähyillä osat paljonkin viileämmäksi?
NH-D15 se lienee tehokkain.
BeQuiet Dark Rock Pro 4 sitten kannoilla.
Kaikesta ympäriinsä roiskuvasta markkinointikusesta huolimatta muodikkaat AIOt ovat pääosin kunnollisia lämpöputkijäähyjä heikompia jäähdytystehossa per melu.
Vesiputket lämpöputkien tilalla kun eivät lämpöä hävitä yhtään mihinkään, vaan lämpö pitää samalla lailla haihduttaa ilmaan.
Eikä yleiset slimmit kennot mitään ylenmääräistä pinta-alaa omaa.
Vastaavasti pumppu ja suurempi tuulettimien määrä ovat ylimääräinen äänen lähde.
Useampi vesiletkujäähyhän omaa 2k RPM luokan propellit, millä kyllä saadaan komeita markkinointilämpötiloja.
Mutta melutasokin on sitten parikymmentä desibeliä korkeampi, kuin useimmat lämpöputkijäähyt äänekkäimmillään.
Samalla melutasolle säädettynä jäähdytysteho tipahtaa reilusti.
Ja hinnat ovat rajusti kalliimpia lämpöputkijäähyille oikeasti pärjäävissä.
Hyvin edullisella 50€:lläkin saa lämpöputkijäähyissä askeleen parhaasta (pari astetta) jäävää jäähdytystehoa:
Scythe Mugen 5 Rev.B. prosessorijäähdytin - 49,90€
Mukana on kiinnitysosat toisellekin tuulettimelle jos viimeisiä tehoja haluaisi tiristää.
Tuokin pesee varmasti suurimman osan AIO:Sta jäähdytysteho-melusuhteessa.
Puhumattakaan rajusti paremmasta luotettavuudesta.
Lämpöputkijäähyn voi unohtaa koneeseen vaikka vuosikymmeneksi ja pahin mitä voisi käydä on jäähdytystehon tippuminen tuulettimen pettäessä.
Vesiletkujäähyissä on monta heikkenevää/kuluvaa asiaa/osaa, joiden pettäminen aiheuttaa täyden jäähdytystehon menettämisen.
Prossu alkaisi käymään kirjaimellisesti ylikuumenemisrajoilla idlessäkin.
Kaikki jäähdytysteho kun perustuu siihen että se kuluva pumppu kierrättää aktiivisesti nestettä, jota pikkuhiljaa haihtuu molekyyli kerrallaan letkujen läpi.
Tuon veden hitaan haihtumisen takia custom-loopeissa on aina ollut säiliö, josta tarkastaa nesteen määrä ja lisätä.
Isoin vesiletkujäähyjen etu olisi siinä, ettei emolevyyn tarvitse kiinnittää isoa painoa, joka voisi rasittaa sitä jos konetta kuskailee paljon.
(pahin skenaario taas koneen käryäminen vesivahinkoon)