Ikea / Electrolux -astianpesukone, pesuaineluukku ei pysy kiinni (rele, kytkin?)

Elikäs meillä on tuommonen Ikeasta ostettu Electroluxin tiskikone jonka automaattinen tiskiaineannostelulokero ei pysy kiinni. Aluksi luulin, että kannen muoviosa oli kulunut, mutta kun vaihdoin ensin kannen ja sitten vielä koko tiskiaineannostelulokero-osan, kierrätyskeskukseen jätetyn hylätyn tiskikoneen samanlaiseen osaan, ei luukku edelleenkään pysy kiinni ja kautta aukea oikealla tavalla.
Noh, elikäs tietysti tulee mieleen, että nuo molemmat osat ovat rikki, mikä voikin olla mahdollista. Mutta kun koneen on purkanut osiin, käyttänyt virrat pois toimii luukku ihan normaalisti. Menee kiinni, lukko pysyy oikeassa asennossa ja aukeaa paineattaessa luukunavaajaa. Heti kun virrat laittaa päälle ei luukku toimikkaan oikein mitenkään. Onko siis joku ohjauspiiri paskana joka käskee sulkevan mekanismin kytkintä pysymään asennossa 1 tai 0 virheellisesti?
Kun avasin koneen ekaa kertaa oli tuo kytkin osa käteen lämpimän tuntoinen ja johtojen muovisuojat ehkä vahän kellastuneet, voiko olla, että ohjauspiiri syöttää jatkuvaa väärää infoa kytkimelle ja tämä kuumentaa osia? Joo, ymmärrän, että käsky menee vain kerran johtoa pitkin, mutta ittellä ei riitä päättelykyky ratkaista tätä ongelmaa.

Kysymyksenin onkin; onko joku törmännyt vastaaviin ongelmiin tiskikoneiden kanssa tai onko tiskikoneeseen jotain Ctrl alt del käskyä jossa sen saisi resetoitua tehdastilaan ja tuo ongelma poistuisi?

Kyseessä n. 5 vuotta vanha Ikea Skinande, Electorluxin valmistama

ps. toivottavasti ei ole liian offtoppikkia tänne voorumille

Viimeksi muokattu:
En tiskikoneiden kanssa. Mutta tuohan aukeaa tosiaan kun piirikortilta tulee ohjausjännite solenoidille. Jos solenoidissa on jännite päällä pidempään, alkaa se lämmetä. Tämän lämmön huomasit lokeron lämpeämisenä. Saatoit löytää vikakohdeen ihan itse. Tohon ei paljon muuta jää kuin johtosarja tai ohjainkortti.

Itsellä ei taas ko. luukku aina aukea. Ihan yhtä hyvin pesee kun heittää pesuainetabletin tai pulverit koneen pohjalle.

Nyt olet oikeestaan asian ytimessä:, olen pitkään haistanut tiskatuissa astioissa pesuaineen hajun. Olen vaihtanut kaikki mahdolliset merkit läpi ja pessyt koneen useasti käsin ja sellaisilla tiskikoneenpesutableteilla ilman suurempaa muutosta. Siksi ajattelin, että voisiko tuo:
pesuainetabletin tai pulverit koneen pohjalle.
olla pääsyyllinen siihen että tiskit haisevat. Muuta selitystä en enää keksi? Pitää vissiin seuraavaksi tyhjentää se suolavesisäiliö jos se aiheuttaa hajua. En tiä... Uutta konetta olen jo useasti harkinnut, mutta tyhmäähän se olisi periaatteessa toimivaa konetta pois heittää.

Tohon ei paljon muuta jää kuin johtosarja tai ohjainkortti.
onkohan se ohjainkortti tossa etupuolen kannessa yleensä vai jossain moottorin lähellä? Jos se on toi jossa on napit kiinni, niin sen saa kyllä näpeesti vaihdettua jos löytäis taas kierrätyksestä osan jolla testata... Ei viittis uutta osaa tilata, odottaa, testata ja vaan huomata ettei toimi.

Käsittääkseni se pesuainelokero on siinä sen takia että siitä pesuaine se on kivempi laittaa koneeseen ja jonkun esihuljuttelun jälkeen tavara valuu siitä jokatapauksessa koneen pohjalle ennemmin tai myöhemmin? Tiedän tuon pesuaineen hajun ja se on ärsyttävä kun pestyt astiatkin pitää heti pesun jälkeen huuhtoa jos niitä aikoo käyttää. Hajuhan häviää sitten ajan kanssa - ainakin enimmäkseen. Ehkä oma hajuaisti on alkanut iän myötä mennä, mutta suoraan koneen pohjalle puolitettuna heitetty lidlin halppis tablettikaan ei pikapesuohjelman jälkeen ainakaan omaan nokkaan haise. Ja empiirisesti tuntuu että ihan yhtä puhtaita astioita tuntuisi tulevan nopeimmalla lasi-ohjelmalla kuin jollain kolmen tunnin veivaamisellakin. Esipesen kyllä pahimmat roiskeet pois - mikä kai on se suurin synti. Mutta puurokipot ei ainakaan puhdistu, puhumattakaan kalan hajusta <- kalliimmilla aineilla paremmin.

Meillä emäntä nakkaa pesutabletin aina koneen pohjalle ja minä lokeroon. Minkäänlaista eroa en lopputuloksessa ole huomannut, joten jos kone muuten toimii hyvin, niin jättää vain tuon epäkuntoisen luukun huomiotta ja nippailee aineet koneen pohjalle ennen pesua

Tiedän tuon pesuaineen hajun ja se on ärsyttävä kun pestyt astiatkin pitää heti pesun jälkeen huuhtoa jos niitä aikoo käyttää.
Onkohan tämä joku tämä tiskikoneen ominaisuus vai johtuuko nykyisistä pesuaineista? Pesuaineita olen kokeillut kaikenmoisia, lukuunottamatta ehkä hippeimpiä luonnotuotteita. Kaikista tuntuu pesuaineen haju jäävän. En muista aiemmissa asunnoissa ja koneilla moiseen törmänneeni. Hajuaisti kaiken lisäksi huonontui merkittävästi koronan jälkeen.

Minkäänlaista eroa en lopputuloksessa ole huomannut, joten jos kone muuten toimii hyvin, niin jättää vain tuon epäkuntoisen luukun huomiotta ja nippailee aineet koneen pohjalle ennen pesua
Tästä mietin semmosta, ettei sen huuhteluvaiheen loputtua likavesiä vaihdeta uusiin ennen itse pesun alkua?

Statistiikka

Viestiketjuista
268 697
Jäsenet
76 277
Uusin jäsen
xRaveni

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom