I7-7700k kabylake lämpö ongelma

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jontse
  • Aloitettu Aloitettu
Meinaatko että throttlaa vaikka laskee 600MHz kelloja? Emon vaihtoon se taitaa sitten mennä.

Lämmöt pysyy samoissa, jos emolevy laittaa samanverran voltteja. En kyllä 100% osaa sanoa, tekeekö se noin. Veikkaisin, ehkä.
 
Tuo on hintaansa nähden hyvä vaihtoehto, mutta nyt kun jimmsillä on Asus STRIX Z270F GAMING, ATX -emolevy - 169,90€ tarjouksessa, niin ehdottomasti kannattaa tämä Z270F malli ottaa.
Itsellä on ollut tosiaan ollut noin 130€ ja vähän reilun 200€:n emolevyjä (kuten Z270F ilman tarjousta) ja tuolla kalliimmalla sai jännitettä pudotettua reilusti laadukkaamman virransyötön ansiosta.
Kannattaa kuitenkin olla nopea, Jimmsin tarjousemolevyä on vain yksi jäljellä.

F & H:n ero merkittävä?
 
Lämmöt pysyy samoissa, jos emolevy laittaa samanverran voltteja. En kyllä 100% osaa sanoa, tekeekö se noin. Veikkaisin, ehkä.

Ei itseasiassa pysy. Prossun tehonkäyttö (ja siten lämmöntuotto) on suoraan verrannollisia kellotaajuuteen. Toisaalta lämmöntuotto on verrannollinen jännitteen neliöön, eli jännitteen tiputtaminen on toki paljon tehokkaampi tapa tiputtaa lämpöjä, mutta kyllä kellotaajuudenkin tiputuksella on vaikutusta.
 
Meinaatko että throttlaa vaikka laskee 600MHz kelloja? Emon vaihtoon se taitaa sitten mennä.
.
Kerrointa ja voltteja pystyn alentamaan ainoastaan tuon intelin softan avulla. lämmöt laski volteilla n. 80 asteeseen rasituksessa. Kerrointa laskemalla ei tapahtunu mitään, throttlaus jatkui.
 
Suosittelen kyllä tuon halpiksen asuksen skippaamaan suoraan verkkiksestä ellet halua rampata takuu osastolla jatkuvasti.. Emännän koneessa oli tuo ja 30 päivänä useita vaihtoja/ongelmia lopulta kaupat purettiin ja ostettiin msi tilalle. En siis yleisesti hauku asusta mutta joku siellä laadunvalvonassa mättää vaikak kehuvatkin autorobotti valmistustaaan niin perkeleen virheettömäksi..
 
Ei itseasiassa pysy. Prossun tehonkäyttö (ja siten lämmöntuotto) on suoraan verrannollisia kellotaajuuteen. Toisaalta lämmöntuotto on verrannollinen jännitteen neliöön, eli jännitteen tiputtaminen on toki paljon tehokkaampi tapa tiputtaa lämpöjä, mutta kyllä kellotaajuudenkin tiputuksella on vaikutusta.

Pfft.. nyt sekoitat lukijaa. On se lineaarinen kerroin, jonka optimoinnista saa jotain hyötyä, ja on se eksponentiaalinen kerroin, jonka optimoimisesta saa paljon enemmän hyötyä. Pistämällä kaiken panostuksen kellotaajuuden optimointiin, ei saa merkittävää hyötyä.

Tässä kuva i7-2600K:lta:
SurfacePlotLRP_2342_1317676095_88.png


Saat keltavihreää laskemalla pelkästään kellotajuutta. Jännitteen laskulla ei pelkästään pääse parempiin tuloksiin (sinivihreä), vaan sillä pääsee niihin nopeammin. Paras tapa olisi tietenkin yhdistellä näitä, mutta eniten hyötyä saa nimenomaa laskemalla jännitettä.

Joskus yksinkertaistan asioita, ettei tarvitse selittää tällaisia. Nyt ei todellakaan olla i7-7700:n tasolla, jos vaan kellotaajuus lasketaan 3.6GHz jännitteen pysyessä samana. Näin voi joku väärinymmärtää, jos perustaa arvionsa pelkästään viestiisi.
 
Pfft.. nyt sekoitat lukijaa. On se lineaarinen kerroin, jonka optimoinnista saa jotain hyötyä, ja on se eksponentiaalinen kerroin, jonka optimoimisesta saa paljon enemmän hyötyä. Pistämällä kaiken panostuksen kellotaajuuden optimointiin, ei saa merkittävää hyötyä.

Tässä kuva i7-2600K:lta:
SurfacePlotLRP_2342_1317676095_88.png

Saat keltavihreää laskemalla pelkästään kellotajuutta. Jännitteen laskulla ei pelkästään pääse parempiin tuloksiin (sinivihreä), vaan sillä pääsee niihin nopeammin. Paras tapa olisi tietenkin yhdistellä näitä, mutta eniten hyötyä saa nimenomaa laskemalla jännitettä.

Joskus yksinkertaistan asioita, ettei tarvitse selittää tällaisia. Nyt ei todellakaan olla i7-7700:n tasolla, jos vaan kellotaajuus lasketaan 3.6GHz jännitteen pysyessä samana. Näin voi joku väärinymmärtää, jos perustaa arvionsa pelkästään viestiisi.

Niin, kuten sanoin "Toisaalta lämmöntuotto on verrannollinen jännitteen neliöön, eli jännitteen tiputtaminen on toki paljon tehokkaampi tapa tiputtaa lämpöjä...". Kun tiputtaa 4,5 GHz -> 3,6 GHz, tippuu lämmöntuotto sen 20% (1-(3,6/4,5)=0,2), mikä ei nyt oo ihan mitätöntä sekään vs. väitteesi "Lämmöt pysyy samoissa, jos emolevy laittaa samanverran voltteja.".

Mutta kuten sanottua, jännitteitä tiputtamalla ne lämmöt tehokkaammin tippuu. Sen saman 20% saa kun tiputtaa jännitteet 1,4V -> 1,25V.

EDIT: Ja jotta nyt ei vielä jäisi epäselvää, niin se että lämmöntuotto tippuu 20%, ei todellakaan tarkoita että lämmöt tippuu 20%. Intelin IHS-ratkaisu on sen verran kelvoton, että se lämpö ei vaan välttämättä siirry tehokkaasti, aiheuttaen prossun kuumenemisen pienemmilläkin tehoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, kuten sanoin "Toisaalta lämmöntuotto on verrannollinen jännitteen neliöön, eli jännitteen tiputtaminen on toki paljon tehokkaampi tapa tiputtaa lämpöjä...". Kun tiputtaa 4,5 GHz -> 3,6 GHz, tippuu lämmöntuotto sen 20% (1-(3,6/4,5)=0,2), mikä ei nyt oo ihan mitätöntä sekään vs. väitteesi "Lämmöt pysyy samoissa, jos emolevy laittaa samanverran voltteja.".

Mutta kuten sanottua, jännitteitä tiputtamalla ne lämmöt tehokkaammin tippuu. Sen saman 20% saa kun tiputtaa jännitteet 1,4V -> 1,25V.

EDIT: Ja jotta nyt ei vielä jäisi epäselvää, niin se että lämmöntuotto tippuu 20%, ei todellakaan tarkoita että lämmöt tippuu 20%. Intelin IHS-ratkaisu on sen verran kelvoton, että se lämpö ei vaan välttämättä siirry tehokkaasti, aiheuttaen prossun kuumenemisen pienemmilläkin tehoilla.

Juurikin näin.

Ei nyt kuitenkaan sekoiteta yhden coren turboa ja peruskelloja keskenään. Vähän enemmän pitää laskea, että saa tuon 20%.

Ja tuo EDIT on hyvä pitää mukana. Suurin ongelma noissa on se purkka siellä välissä. Vaihtamalla sen nestemetalliin saa suuren kertaparannuksen (ja takuu menee). Siitä voidaan aina väitellä, onko se suurempi kuin jännitteiden pysyvä lasku, mutta suuri se on ainakin. Tämä kannattaa pitää keskustelussa.

edit: tuo kannattaa lukea:
Intel Core i3-2100T & Core i5-2400S Low Power CPUs | silentpcreview.com
(siellä on i5-2400 (95W TDP) yritetty alikellottaa/voltittaa i5-2400S:n (65W TDP) tasolle)
 
Viimeksi muokattu:
F & H:n ero merkittävä?
Ohoh, lakkas tulemasta ilmoituksia:confused: tästä ketjusta yhtäkkiä niin en huomannut.
Oletan, ettet ehtinyt napata viimeistä Z270F:ää :(

Mutta F, E ja G) (Formula/Extreme/Gene) ovat parhaat mallit tuossa Strix-mallistossa (niissä erona E = wifi + Usb 3.1 header ja 30-40€ lisähintaa ja G on mATX). Näissä 8+2 virransyöttö eli jakautuu tasaisemmin eri vaiheiden kesken, saa tasaisemmin virtaa, lämpenee vähemmän jne jne. Joku muu varmaan osaa selittää paremmin :D

H:ssa on heikompi virransyöttö (4+2), joka saattaa jopa olla samaa tasoa kuin siinä linkkaamassasi Z270-P:ssä, toki molemmat rivit siileillä varustettuja, mutta sen ostaminen olisi vähän kuin itseään jalkaan ampumista, kun hintaero F-malliin aika mitätön.

MSI Z270 TOMAHAWK, ATX -emolevy - 169,00€ tai MSI Z270 SLI PLUS, ATX -emolevy - 172,90€ varmasti pätevämpiä vaihtoehtoja kuin Z270H. Harmi kun Asrockilla karannut esim. Extreme4:n hinta noin ylös Z270-piirisarjalla ja halpoihin Gigabyteihin et varmaan sinäkään enää halua koskea ;)
 
@Signa

Jontse ostaa emolevyn. Sitten huomataan, että kotelo on ahdas, jäähy tarkoitettu lähinnä 65W TDP prossuille ja tahnat kuumottelee siellä välissä. Tästä varmaan jatketaan alikellottelulla?

8+2 virransyötössä vaan menee käytännössä puolet niistä tehoista yksittäisen FETin läpi, joita 4+2 virransyötössä. Jos pitää jäähdyttää 30A virta, se on ihan eri asia kuin 15A virta. Siksi ironisesti nuo järeämmät virransyötöt oikeasti tarvitsevat vähemmän jäähdytystä..

En kuitenkaan edes lähtisi yrittelemään kellotuksia, kun lämmöt on vakionakin tuota luokkaa.. Parempi jäähy laskee niitä 10-15 astetta ja korkkaus saman verran. Silti ollaan siellä 70-80 astetta jo vakiona..
 
Kuumeisesti olen käynyt tomshardwarea ja vastaavia läpi tämän päivän. Vaihtoehtoja todellakin on. Paljon lähtee pois, kun en ylimäääräistä sälää tarvitse. Strix sarja on kyllä vahvoilla.
 
Nonii. Koppa vaihtu define C malliin ja emo asus strix z270f malliin. Nyt kunnon jäähy vielä. Kuhlerin 1200 on tulossa,mutta sitä ei tarvitse lunastaa. Päätin jo,että aio ainoa oikea vaihtoehto, mutta 240 vai 280. Molemmat näemmä menee koteloon. Corsair sarja vahvoilla tällä hetkellä.
 
Joko sait emon käyttöön vai tilasitko vasta? Jaa toki lämpötuloksia sitten kun saat niitä näkyviin..
 
Paketissa pöydällä.. Haluan sen jäähyn vielä ennen, kun kasaan.
AiO:iden kanssa jäähdyttäessä on otettava huomioon, että vesi sen sisällä lämpeää hitaammin kuin ilmajäähyjen kylmälevyt eli maksimilämpöihin "pääseminen" kestää (huomattavasti) kauemmin.
 
Pistä kasaan vaan ja tuolla sun samalla jäähyllä ja volteiksi 1.2 niin näät tarvitsetko edes koko kuhleria. Ei se kuhlerin asennus jälkikäteen vie kun muutaman minuutin jos osaa.
 
Jos vakiokelloilla testaa, niin ainakin mulla BIOSissa näytti jotain 1.18V voltteja, kun oli auto:lla ensikertaa käyttöön otettaessa. Kannattaa heti laittaa manual mode ja vaikka se arvo mitä sulla näyttää siellä. Voipi toki olla, että esim. 1.1V:kin riittäisi hyvin, jollei alempikin.
 
Ilmajäähy on hiljaisempi peruskäytössä. Ei vaan ollut riittäviä, kun maksimikoko oli vielä vähän aikaa sitten liian pieni sinulla.

Esim. tuommoinen:
Thermalright HR-02 Macho X2 -prosessorijäähdytin, LGA775/115x/1366/2011, AMD AMx/FMx - 51,90€

Kyllä nuokin huutaa, jos emulaattoreita ajelet, mutta ei elokuvia katsellessa.

Jos absoluuttinen äänentuotto on tärkeää, niin tuotakin voi harkita:
ARCTIC Freezer 33 Plus -prosessorijäähdytin - 39,90€

Ei ole läheskään yhtä tehokas, kuin Macho, mutta varmasti paljon hiljaisempi.

--

Kellottelussa noi vesijäähyt ovat varmasti parempia. Lisäksi niitä voi aina koettaa änkeä pienempäänkin koteloon luovasti.

Täällä ei tuputeta, vaan suositellaan sen pohjalta, mitä itse olet halunnut. Eri käyttötarkoituksiin on eri vehkeet.
 
Ilmajäähy on hiljaisempi peruskäytössä. Ei vaan ollut riittäviä, kun maksimikoko oli vielä vähän aikaa sitten liian pieni sinulla.

Esim. tuommoinen:
Thermalright HR-02 Macho X2 -prosessorijäähdytin, LGA775/115x/1366/2011, AMD AMx/FMx - 51,90€

Kyllä nuokin huutaa, jos emulaattoreita ajelet, mutta ei elokuvia katsellessa.

Jos absoluuttinen äänentuotto on tärkeää, niin tuotakin voi harkita:
ARCTIC Freezer 33 Plus -prosessorijäähdytin - 39,90€

Ei ole läheskään yhtä tehokas, kuin Macho, mutta varmasti paljon hiljaisempi.

--

Kellottelussa noi vesijäähyt ovat varmasti parempia. Lisäksi niitä voi aina koettaa änkeä pienempäänkin koteloon luovasti.

Täällä ei tuputeta, vaan suositellaan sen pohjalta, mitä itse olet halunnut. Eri käyttötarkoituksiin on eri vehkeet.

Hyllystä löytyy myös korkkaamaton scythen katana 4, mutta tämäkin taitaa olla rimpula. Hinnasta päätellen ainakin. No jokatapauksessa laitan vehkeet tulille ja katsotaan miten käy.
 
Ohoh, lakkas tulemasta ilmoituksia:confused: tästä ketjusta yhtäkkiä niin en huomannut.
Oletan, ettet ehtinyt napata viimeistä Z270F:ää :(

Mutta F, E ja G) (Formula/Extreme/Gene) ovat parhaat mallit tuossa Strix-mallistossa (niissä erona E = wifi + Usb 3.1 header ja 30-40€ lisähintaa ja G on mATX). Näissä 8+2 virransyöttö eli jakautuu tasaisemmin eri vaiheiden kesken, saa tasaisemmin virtaa, lämpenee vähemmän jne jne. Joku muu varmaan osaa selittää paremmin :D

H:ssa on heikompi virransyöttö (4+2), joka saattaa jopa olla samaa tasoa kuin siinä linkkaamassasi Z270-P:ssä, toki molemmat rivit siileillä varustettuja, mutta sen ostaminen olisi vähän kuin itseään jalkaan ampumista, kun hintaero F-malliin aika mitätön.

MSI Z270 TOMAHAWK, ATX -emolevy - 169,00€ tai MSI Z270 SLI PLUS, ATX -emolevy - 172,90€ varmasti pätevämpiä vaihtoehtoja kuin Z270H. Harmi kun Asrockilla karannut esim. Extreme4:n hinta noin ylös Z270-piirisarjalla ja halpoihin Gigabyteihin et varmaan sinäkään enää halua koskea ;)

Juttelin verkkokaupassa asus "expertin" kanssa ja sanoi, että esim prime mallissa on myös 8+2 virransyöttö joka on huomattavasti edullisesmpi, mutta valitettavasti sitä ei ollut hyllyssä joten otin tuon strix mallin.
 
Juttelin verkkokaupassa asus "expertin" kanssa ja sanoi, että esim prime mallissa on myös 8+2 virransyöttö joka on huomattavasti edullisesmpi, mutta valitettavasti sitä ei ollut hyllyssä joten otin tuon strix mallin.
Ei se vaiheiden määrä vaan se laatu.:)
 
Juttelin verkkokaupassa asus "expertin" kanssa ja sanoi, että esim prime mallissa on myös 8+2 virransyöttö joka on huomattavasti edullisesmpi, mutta valitettavasti sitä ei ollut hyllyssä joten otin tuon strix mallin.
Niin, hän puhui vain parikymppiä F:ää halvemmasta Prime Z270-A:sta :) En noita muiden kauppojen Asus-hintoja tajunnut tarkistaakaan, olis näemmä juu ollut toi 270-A aika hyvä vaihtoehto.
Kai muuten sait Gladius-hiiren kaupanpäälle? ;)

Ei välttämättä kannata Katanaa lähtee availemaan tähän hätään, mut testaa toki Freezerillä ja sitten vaihdat isompaan jäähyyn jos tarve. Toi hsalosen linkkaama X2 tai vielä järeämpi, Thermalrightin mörkömalli Le Grand Macho, jota voi käyttää passiivisena (ilman tuuletinta) mutta mukana tulee tuuletin varmuuden vuoksi ja sen voi säätää pyörimään tosi pienillä kierroksilla (ilman tuuletinta oleva malli 64,90€)
 
SSD:tä ei tarvitse kelkkaan laittaa ja jos on vain 1 kiintolevy, niin sen saa pohjaan kiinni, kun irrottaa kehikon kokonaan (yläkautta). Samalla saa lisätilaa johdoille. Mulla samassa kopassa kiintari pohjassa kiinni kumitulppien varassa ja ssd siellä vain "roikkumassa"
 
SSD:tä ei tarvitse kelkkaan laittaa ja jos on vain 1 kiintolevy, niin sen saa pohjaan kiinni, kun irrottaa kehikon kokonaan (yläkautta). Mulla samassa kopassa kiintari pohjassa kiinni kumitulppien varassa ja ssd siellä vain "roikkumassa"

2x ssd ja 1 x hdd
 
Define C:ssä (ja Mini C:ssä) on SSD paikat emolevyn taustapellissä...
Juuri näin . 1 emon takana ja 2 powerin vieressä.
Ai niin, unohdin sen, koska otin sen paikan pois, kun mulla ei-modulaarinen virtalähde -> olis tullut hirveä johtosotku siihen "turhaan" ja ois varmaan mittakin loppunut, jos kiintolevy kiinni ekassa liittimessä ja SSD viimisessä.
 
Primellä fft testissä 83 asteeseen tuli lämmöt. vcore 1,248. z270f tehdasastuksilla. Elikkä nyt vissiin tiputellaan voltteja manuaalisesti.
 
Tiputa ensiksi voltit 1.2v sitten ibt ajo läpi maximilla ja sitten voit alentaa vaikka 1.15v ja sama homma kunnes vakaa vakiona. Veikkaan et sulle riittää iha perus macho cooleriksi niin tippuu lämmöt. Itse testasin tolla samalla coolerilla kun sulla on ni lämmöt oli 76c luokkaa. Pahoittelen sekavaa kirjoitusta.
 
Ei se anna muuttaa tuota arvoa :(

Oliskohan sulla sama vika/ominaisuus kuin mun Genessä. Eli kun pyyhit sen luvun siitä, niin painelepa vielä backspacea monta kertaa ylimääräistä, niin se ehkä palauttaa sen alunperin siinä olleen luvun siihen ja sit kun backspacella sen poistat siitä, niin saat oikeesti muutettua sen.

EDIT: Siis se Extreme Over-voltage kohdan kuuluukin olla disabled. Se vaan antaa mahdollisuuden nostaa jännitteitä todella korkeiksi, ja sitä ei tarvita jännitteen alentamiseen tai "normaaleihin" kellotuksiinkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Winukan aktivointi petti kun emon vaihto. Olisi pitänyt siirtää tiedot windows tilille edellisessä kokoonpanossa. 3.5e maksoi ebayssa uusi koodi.
 
Jatko-ohjeita kaipailisin vielä. 40-45C idle lämmöt. Define C:n vakio coolerit käytössä plus tämä freezer pro. 120mm olisi 3kpl ylimääräisenä. Pitäisikö ne kaikki laittaa tuonne ja voinko käyttää niitä vapaana olevia tuuletinpaikkoja (aio,opt cpu fan jne...)
 
Eteen voisit laittaa molemmat niistä vakio tuulettimista ja taakse yhden noista ylimääräisistä 120mm tuulettimista. Voit myös kääntää virtalähteen niin että tuuletin on ylöspäin, jolloin se toimii poistona. (ellei se ole jo)

Tämän enempää et oikeastaan tarvitsekkaan.
 
Eteen voisit laittaa molemmat niistä vakio tuulettimista ja taakse yhden noista ylimääräisistä 120mm tuulettimista. Voit myös kääntää virtalähteen niin että tuuletin on ylöspäin, jolloin se toimii poistona. (ellei se ole jo)

Tämän enempää et oikeastaan tarvitsekkaan.

Näin teen Vaikuttaako tämä kopan vaakatasossa olo mitenkään ilmankiertoon. Periaatteessa paremmin koska pohja on nyt sivussa. Emon puoleinen pelti lepää tason päällä. Juu poweri käännetty tuuletin ulospäin.
 
Winukan aktivointi petti kun emon vaihto.
Jos olit päivittänyt W7/8.1:stä, niin olisi varmaan riittäny sen avaimen anto Windowsille, mistä päivitit kymppiin. Näin ainakin itsellä kun vaihdoin emon tuossa pari kk sitten (aikanaan alunperin päivitetty msdnaa win7 prosessionalista).
 
Hetkonen. https://goo.gl/photos/vokxMi5KDqYsg8Cn8
Eli pitääkö mun joku jumpperi nyppästä emosta, että saan voltteja säädettyä? Onko tuo edes oikea kohta?
8-pin prossun virtaliittimen vieressä yläkulmassa semmonen palikka (jumpperi) ja tyhjä pinni vieressä -> sen voi siirtää pykälän ylöspäin... kaverilla oli kans ongelmia volttien nostossa ennen siirtoa ja omasta siirsin saman tien, vaikkei välttämättä tarvis ;)

Vai joko sait laskettua voltteja edupin vinkeillä?

Edit: se on se alempi override, johon haluttu arvo syötetään


Edit2:
"Pitäisikö ne kaikki laittaa tuonne ja voinko käyttää niitä vapaana olevia tuuletinpaikkoja (aio,opt cpu fan jne...)"
-
Ei tarvii avata katon paneelia turhaan, 2 edessä sisään ja 1 takana ulos on testattu toimivaksi ;)

Aio, cpu_opt, h_amp jne. tais olla samalla ohjauksella kuin cpu fan eli jotain siinä tarvii kai säätää jos niitä käytät... mulla ainakin näytti jänniä kierroksia kun oli 3-pin tuulari cpu_opt:issa kun 4-pin varsinaisessa cpu_fanissa.... nyt sitte etutuulettimet näyttiksessä kii :D
 
Viimeksi muokattu:
Btw mikäs bios-versio sulla sisällä? @jontse 0906 tais olla uusin ja vanhin saatavilla oleva 0701 on julkaistu 4. tammikuuta eli juuri julkaisun kohdilla :D

Itellä joku ihme 02-alkuinen (en nyt pääse tarkistamaan) eli kaiketi joku pre-release versio....
 
Niin, hän puhui vain parikymppiä F:ää halvemmasta Prime Z270-A:sta :) En noita muiden kauppojen Asus-hintoja tajunnut tarkistaakaan, olis näemmä juu ollut toi 270-A aika hyvä vaihtoehto.
Kai muuten sait Gladius-hiiren kaupanpäälle? ;)

Ei välttämättä kannata Katanaa lähtee availemaan tähän hätään, mut testaa toki Freezerillä ja sitten vaihdat isompaan jäähyyn jos tarve. Toi hsalosen linkkaama X2 tai vielä järeämpi, Thermalrightin mörkömalli Le Grand Macho, jota voi käyttää passiivisena (ilman tuuletinta) mutta mukana tulee tuuletin varmuuden vuoksi ja sen voi säätää pyörimään tosi pienillä kierroksilla (ilman tuuletinta oleva malli 64,90€)

Juu hiiri tuli. Laitoin sen myynti puolelle. Ei ole tarvetta.
 
Btw mikäs bios-versio sulla sisällä? @jontse 0906 tais olla uusin ja vanhin saatavilla oleva 0701 on julkaistu 4. tammikuuta eli juuri julkaisun kohdilla :D

Itellä joku ihme 02-alkuinen (en nyt pääse tarkistamaan) eli kaiketi joku pre-release versio....

EZ updatella laitoin 0906 (optane tuet ja jotain muuta)
 
Jos olit päivittänyt W7/8.1:stä, niin olisi varmaan riittäny sen avaimen anto Windowsille, mistä päivitit kymppiin. Näin ainakin itsellä kun vaihdoin emon tuossa pari kk sitten (aikanaan alunperin päivitetty msdnaa win7 prosessionalista).

Juu tämä kävi mielessä, mutta en löytänyt seiskan dvd:tä /pakettia mistää.. Tais olla se hologrammi tarra siinä kiinni.
 
Yhteenveto. Edessä 2 x 120mm fractal , takana 1x 120mm fractal. Katossa 2x 120mm antec ja 240mm radi (Antec KÜHLER H1200 Pro). Idle lämpötila pomppii 28-32 välillä. Prime testeillä custom ja se max wattage lämmöt kävi 66 asteessa. Ja nyt on voltit vakiona eli 1.248 . Miten on mahdollista että vakiona gigabytellä vcore oli stockina paljo korkeampi??. Siinähän nimenomaan pitäisi olla viimesen päälle, kun et voi biossista tehdä mitään. Noh. se on mennyttä.. Nyt on vehkeet taas millä pitäs pärjätä seuraavat 5v.

Huomenna perehdyn tarkemmin tuohon biossiin, kun siellä on todella paljon kaikkea mistä ei ole käryäkään.

Define C : Aivan törkeän hyvä kotelo. Johdon johtoo näy edestä. Kaikille oma paikka. Hyvät filtterit,tyylikkään näköinen,hienosti toimii myös vaakatasossa.

Z270F : Ohan se ny hieno kun on valoja :D Liitännät huippuluokkaa. Ainoo mitä jäin kaipaamaan on vanha kunnon Q-connector, mut sitä ei varmaan enää oo missään.
 
Viimeksi muokattu:
Ja nyt on voltit vakiona eli 1.248 . Miten on mahdollista että vakiona gigabytellä vcore oli stockina paljo korkeampi??. Siinähän nimenomaan pitäisi olla viimesen päälle, kun et voi biossista tehdä mitään.

Kun on paska virransyöttö, niin pitää laittaa extraa, koska voltit heittelee.

Katso vaikka tuo:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 278
Viestejä
4 486 107
Jäsenet
74 132
Uusin jäsen
Jaakko0000000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom