Meinaatko että throttlaa vaikka laskee 600MHz kelloja? Emon vaihtoon se taitaa sitten mennä.Ei auta yhtään, jos ei pääse voltteja laskemaan samalla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Meinaatko että throttlaa vaikka laskee 600MHz kelloja? Emon vaihtoon se taitaa sitten mennä.Ei auta yhtään, jos ei pääse voltteja laskemaan samalla.
Meinaatko että throttlaa vaikka laskee 600MHz kelloja? Emon vaihtoon se taitaa sitten mennä.
Tuo on hintaansa nähden hyvä vaihtoehto, mutta nyt kun jimmsillä on Asus STRIX Z270F GAMING, ATX -emolevy - 169,90€ tarjouksessa, niin ehdottomasti kannattaa tämä Z270F malli ottaa.
Itsellä on ollut tosiaan ollut noin 130€ ja vähän reilun 200€:n emolevyjä (kuten Z270F ilman tarjousta) ja tuolla kalliimmalla sai jännitettä pudotettua reilusti laadukkaamman virransyötön ansiosta.
Kannattaa kuitenkin olla nopea, Jimmsin tarjousemolevyä on vain yksi jäljellä.
Lämmöt pysyy samoissa, jos emolevy laittaa samanverran voltteja. En kyllä 100% osaa sanoa, tekeekö se noin. Veikkaisin, ehkä.
.Meinaatko että throttlaa vaikka laskee 600MHz kelloja? Emon vaihtoon se taitaa sitten mennä.
Ei itseasiassa pysy. Prossun tehonkäyttö (ja siten lämmöntuotto) on suoraan verrannollisia kellotaajuuteen. Toisaalta lämmöntuotto on verrannollinen jännitteen neliöön, eli jännitteen tiputtaminen on toki paljon tehokkaampi tapa tiputtaa lämpöjä, mutta kyllä kellotaajuudenkin tiputuksella on vaikutusta.
Pfft.. nyt sekoitat lukijaa. On se lineaarinen kerroin, jonka optimoinnista saa jotain hyötyä, ja on se eksponentiaalinen kerroin, jonka optimoimisesta saa paljon enemmän hyötyä. Pistämällä kaiken panostuksen kellotaajuuden optimointiin, ei saa merkittävää hyötyä.
Tässä kuva i7-2600K:lta:
Saat keltavihreää laskemalla pelkästään kellotajuutta. Jännitteen laskulla ei pelkästään pääse parempiin tuloksiin (sinivihreä), vaan sillä pääsee niihin nopeammin. Paras tapa olisi tietenkin yhdistellä näitä, mutta eniten hyötyä saa nimenomaa laskemalla jännitettä.
Joskus yksinkertaistan asioita, ettei tarvitse selittää tällaisia. Nyt ei todellakaan olla i7-7700:n tasolla, jos vaan kellotaajuus lasketaan 3.6GHz jännitteen pysyessä samana. Näin voi joku väärinymmärtää, jos perustaa arvionsa pelkästään viestiisi.
Niin, kuten sanoin "Toisaalta lämmöntuotto on verrannollinen jännitteen neliöön, eli jännitteen tiputtaminen on toki paljon tehokkaampi tapa tiputtaa lämpöjä...". Kun tiputtaa 4,5 GHz -> 3,6 GHz, tippuu lämmöntuotto sen 20% (1-(3,6/4,5)=0,2), mikä ei nyt oo ihan mitätöntä sekään vs. väitteesi "Lämmöt pysyy samoissa, jos emolevy laittaa samanverran voltteja.".
Mutta kuten sanottua, jännitteitä tiputtamalla ne lämmöt tehokkaammin tippuu. Sen saman 20% saa kun tiputtaa jännitteet 1,4V -> 1,25V.
EDIT: Ja jotta nyt ei vielä jäisi epäselvää, niin se että lämmöntuotto tippuu 20%, ei todellakaan tarkoita että lämmöt tippuu 20%. Intelin IHS-ratkaisu on sen verran kelvoton, että se lämpö ei vaan välttämättä siirry tehokkaasti, aiheuttaen prossun kuumenemisen pienemmilläkin tehoilla.
Ohoh, lakkas tulemasta ilmoituksia tästä ketjusta yhtäkkiä niin en huomannut.F & H:n ero merkittävä?
Joko sait emon käyttöön vai tilasitko vasta? Jaa toki lämpötuloksia sitten kun saat niitä näkyviin..
AiO:iden kanssa jäähdyttäessä on otettava huomioon, että vesi sen sisällä lämpeää hitaammin kuin ilmajäähyjen kylmälevyt eli maksimilämpöihin "pääseminen" kestää (huomattavasti) kauemmin.Paketissa pöydällä.. Haluan sen jäähyn vielä ennen, kun kasaan.
Ilmajäähy on hiljaisempi peruskäytössä. Ei vaan ollut riittäviä, kun maksimikoko oli vielä vähän aikaa sitten liian pieni sinulla.
Esim. tuommoinen:
Thermalright HR-02 Macho X2 -prosessorijäähdytin, LGA775/115x/1366/2011, AMD AMx/FMx - 51,90€
Kyllä nuokin huutaa, jos emulaattoreita ajelet, mutta ei elokuvia katsellessa.
Jos absoluuttinen äänentuotto on tärkeää, niin tuotakin voi harkita:
ARCTIC Freezer 33 Plus -prosessorijäähdytin - 39,90€
Ei ole läheskään yhtä tehokas, kuin Macho, mutta varmasti paljon hiljaisempi.
--
Kellottelussa noi vesijäähyt ovat varmasti parempia. Lisäksi niitä voi aina koettaa änkeä pienempäänkin koteloon luovasti.
Täällä ei tuputeta, vaan suositellaan sen pohjalta, mitä itse olet halunnut. Eri käyttötarkoituksiin on eri vehkeet.
Ohoh, lakkas tulemasta ilmoituksia tästä ketjusta yhtäkkiä niin en huomannut.
Oletan, ettet ehtinyt napata viimeistä Z270F:ää
Mutta F, E ja G) (Formula/Extreme/Gene) ovat parhaat mallit tuossa Strix-mallistossa (niissä erona E = wifi + Usb 3.1 header ja 30-40€ lisähintaa ja G on mATX). Näissä 8+2 virransyöttö eli jakautuu tasaisemmin eri vaiheiden kesken, saa tasaisemmin virtaa, lämpenee vähemmän jne jne. Joku muu varmaan osaa selittää paremmin
H:ssa on heikompi virransyöttö (4+2), joka saattaa jopa olla samaa tasoa kuin siinä linkkaamassasi Z270-P:ssä, toki molemmat rivit siileillä varustettuja, mutta sen ostaminen olisi vähän kuin itseään jalkaan ampumista, kun hintaero F-malliin aika mitätön.
MSI Z270 TOMAHAWK, ATX -emolevy - 169,00€ tai MSI Z270 SLI PLUS, ATX -emolevy - 172,90€ varmasti pätevämpiä vaihtoehtoja kuin Z270H. Harmi kun Asrockilla karannut esim. Extreme4:n hinta noin ylös Z270-piirisarjalla ja halpoihin Gigabyteihin et varmaan sinäkään enää halua koskea
Ei se vaiheiden määrä vaan se laatu.Juttelin verkkokaupassa asus "expertin" kanssa ja sanoi, että esim prime mallissa on myös 8+2 virransyöttö joka on huomattavasti edullisesmpi, mutta valitettavasti sitä ei ollut hyllyssä joten otin tuon strix mallin.
Niin, hän puhui vain parikymppiä F:ää halvemmasta Prime Z270-A:sta En noita muiden kauppojen Asus-hintoja tajunnut tarkistaakaan, olis näemmä juu ollut toi 270-A aika hyvä vaihtoehto.Juttelin verkkokaupassa asus "expertin" kanssa ja sanoi, että esim prime mallissa on myös 8+2 virransyöttö joka on huomattavasti edullisesmpi, mutta valitettavasti sitä ei ollut hyllyssä joten otin tuon strix mallin.
SSD:tä ei tarvitse kelkkaan laittaa ja jos on vain 1 kiintolevy, niin sen saa pohjaan kiinni, kun irrottaa kehikon kokonaan (yläkautta). Mulla samassa kopassa kiintari pohjassa kiinni kumitulppien varassa ja ssd siellä vain "roikkumassa"
SSD:issähän ei oo liikkuvia osia niin sen puoleen voi laittaa minne mahtuu. Missä sulla toinen SSD, kun tossa vaan 2 kelkkaa?2x ssd ja 1 x hdd
SSD:issähän ei oo liikkuvia osia niin sen puoleen voi laittaa minne mahtuu. Missä sulla toinen SSD, kun tossa vaan 2 kelkkaa?
Define C:ssä (ja Mini C:ssä) on SSD paikat emolevyn taustapellissä...
Define C:ssä (ja Mini C:ssä) on SSD paikat emolevyn taustapellissä...
Ai niin, unohdin sen, koska otin sen paikan pois, kun mulla ei-modulaarinen virtalähde -> olis tullut hirveä johtosotku siihen "turhaan" ja ois varmaan mittakin loppunut, jos kiintolevy kiinni ekassa liittimessä ja SSD viimisessä.Juuri näin . 1 emon takana ja 2 powerin vieressä.
Hetkonen. https://goo.gl/photos/vokxMi5KDqYsg8Cn8
Eli pitääkö mun joku jumpperi nyppästä emosta, että saan voltteja säädettyä? Onko tuo edes oikea kohta?
Ei pidä, se koskee tuota Extreme Over-voltage kohtaa. Tuossa kuvassa sulla onkin jo oikein CPU Core/Cache Voltage manuaalilla ja siinä se 1.2 V.
Ei se anna muuttaa tuota arvoa
Eteen voisit laittaa molemmat niistä vakio tuulettimista ja taakse yhden noista ylimääräisistä 120mm tuulettimista. Voit myös kääntää virtalähteen niin että tuuletin on ylöspäin, jolloin se toimii poistona. (ellei se ole jo)
Tämän enempää et oikeastaan tarvitsekkaan.
Jos olit päivittänyt W7/8.1:stä, niin olisi varmaan riittäny sen avaimen anto Windowsille, mistä päivitit kymppiin. Näin ainakin itsellä kun vaihdoin emon tuossa pari kk sitten (aikanaan alunperin päivitetty msdnaa win7 prosessionalista).Winukan aktivointi petti kun emon vaihto.
8-pin prossun virtaliittimen vieressä yläkulmassa semmonen palikka (jumpperi) ja tyhjä pinni vieressä -> sen voi siirtää pykälän ylöspäin... kaverilla oli kans ongelmia volttien nostossa ennen siirtoa ja omasta siirsin saman tien, vaikkei välttämättä tarvisHetkonen. https://goo.gl/photos/vokxMi5KDqYsg8Cn8
Eli pitääkö mun joku jumpperi nyppästä emosta, että saan voltteja säädettyä? Onko tuo edes oikea kohta?
Niin, hän puhui vain parikymppiä F:ää halvemmasta Prime Z270-A:sta En noita muiden kauppojen Asus-hintoja tajunnut tarkistaakaan, olis näemmä juu ollut toi 270-A aika hyvä vaihtoehto.
Kai muuten sait Gladius-hiiren kaupanpäälle?
Ei välttämättä kannata Katanaa lähtee availemaan tähän hätään, mut testaa toki Freezerillä ja sitten vaihdat isompaan jäähyyn jos tarve. Toi hsalosen linkkaama X2 tai vielä järeämpi, Thermalrightin mörkömalli Le Grand Macho, jota voi käyttää passiivisena (ilman tuuletinta) mutta mukana tulee tuuletin varmuuden vuoksi ja sen voi säätää pyörimään tosi pienillä kierroksilla (ilman tuuletinta oleva malli 64,90€)
Btw mikäs bios-versio sulla sisällä? @jontse 0906 tais olla uusin ja vanhin saatavilla oleva 0701 on julkaistu 4. tammikuuta eli juuri julkaisun kohdilla
Itellä joku ihme 02-alkuinen (en nyt pääse tarkistamaan) eli kaiketi joku pre-release versio....
Jos olit päivittänyt W7/8.1:stä, niin olisi varmaan riittäny sen avaimen anto Windowsille, mistä päivitit kymppiin. Näin ainakin itsellä kun vaihdoin emon tuossa pari kk sitten (aikanaan alunperin päivitetty msdnaa win7 prosessionalista).
Ja nyt on voltit vakiona eli 1.248 . Miten on mahdollista että vakiona gigabytellä vcore oli stockina paljo korkeampi??. Siinähän nimenomaan pitäisi olla viimesen päälle, kun et voi biossista tehdä mitään.