En minä sitä huonoksi sanonut. Ongelma on enemmänkin siinä etten ikinä pääse vetämään johtopäätöstä koska jo ostovaiheessa käy ilmi ettei se sovi minulle. Pidän siis low profilesta ja Corsairin näppäimistöistä yleensäkin, mutta tarjolla on ainoastaan punaiset kytkimet jotka ovat lineaariset ja joista en pidä.
Oletan että jos olet ostamassa ensimmäistä "oikeaa" näppäimistöä, et tiedä kytkimistä paljoakaan eli annan lyhyen oppimäärän.
Mekaanisissa näppäimissä on kolme erilaista kytkintyyppiä - linear, tactile ja clicky. Näistä on vielä muita variaatioita mutta lähtökohta on se että punainen on "linear", eli se painallus on tasainen alusta loppuun eikä anna palutetta. "Tactile" eli esimerkiksi ruskea taasen on "epätasainen", ja vaatii vähän enemmän voimaa tietyissä kohdissa painallusta, joka sitten helpottaa tunnistamista että missä kohtaa näppäin on menossa. Etu on se että se antaa huomattavasti enemmän palautetta, eli tunnet paremmin kun näppäin rekisteröityy. Kolmas tavallinen on sininen eli "clicky" joka on yleensä hyvin samanlainen kuin tactile/ruskea mutta siihen on vielä lisätty pieni osa joka tekee click-äänen painaessa. Osalle se selkeä äänipalaute antaa vielä boostin kirjoitukseen, mutta clickyjen ongelma on se että ne ovat äänekkäitä eli et halua käyttää niitä esim. toimistossa.
Se että tarjolla on vain yksi kytkintyyppi on sama kuin että pitäisi kenkäkauppaa joka myy yksinomaan pitkävartisia kenkiä. Varmasti osa asiakkaista löytää edelleen mieleisensä kengät mutta monella asiakkaalla jää ostamatta koska tykkäävät lyhytvartisista. Ja tämä ei edes ole kovin hyvä esimerkki koska kenkäkauppa ja näppäimistö eivät ole sama asia mutta pointti on se että ihmiset pitävät erilaisista kytkimistä. Makuasioista on turha riidellä ja siksi olisi järkevää että näppäimistöstä olisi tarjolla edes nuo kolme tavallisinta mainitsemaani(red/brown/blue) vaihtoehtoa, ja yleensä näin myös on. Ei kuitenkaan tällä kertaa, ja koska itse tykkään "tactilesta", tuo jää osaltani hyllyyn.
Nämä ovat makuasioita mutta lähtökohtaisesti jos etsit näppäimistöä muuhunkin kuin pelikäyttöön ja esimerkiksi kirjoitat paljon, tactile on parempi vaihtoehto ja ihmiset yleisesti ottaen kirjoittavat tarkemmin tactileilla ja niitä pidetään parempana. Niillä voi myös pelata hyvin vaikka teknisesti punaiset kytkimet ovat nopeammat mutta moni jopa ihan ammattilainen pelaa ruskeilla ja se "nopeus" jonka menetät on millisekuntien murto-osissa.
Jos saat mahdollisuuden testata eri kytkimiä jossain kaupassa, käy ihmeessä kokeilemassa ja katso mikä tuntuu parhaalle. Mutta yleiskäyttöön ja ihmisille joilla ei ole paljoa kokemusta mekaanisista näpääimistöistä, suosittelen kuitenkin ilman muuta tactile-kytkimiä.
Tuo Logitech G915 minkä
@Mika__ mainitsi on saatavilla tactileilla. Syy miksen itse ostanut sitä on se että se maksaa tyyliin 230€, ja päädyin itse tilaamaan Keychron K1 v4:n joka toivottavasti tulee lähipäivinä.
Osalle ihmisistä se on "ihan sama" millainen kytkin on ja osa on hyvin valikoivia ja tietävät tasan mitä haluavat. Eli en missään nimessä sano että tuo Corsairin low profile-näppäimistö huono olisi, mutta sen tiedän että minulle se ei sovi.
Edit: "Lyhyt" oppimäärä...